L 59 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om miljøbeskyttelse. (Gennemførelse af
direktiv om Århuskonventionen).
Fremsat den 28. oktober 2004 af
miljøministeren (Connie Hedegaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse
(Gennemførelse af direktiv om
Århus-konventionen)
§ 1
I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 753 af 25. august 2001, som
ændret senest ved lov nr. 314 af 5. maj 2004, foretages
følgende ændringer:
1. I § 79, stk. 1,
indsættes efter »§ 37 b«: »,
§ 41 a«.
2. I § 79 indsættes
som stk. 2:
» Stk. 2. Ministeren kan
fastsætte regler om inddragelse af offentligheden i
forbindelse med udarbejdelse af planer og programmer på
lovens område.«
§ 2
Loven træder i kraft den 25. juni
2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Baggrund for lovforslaget
Indledning
Hovedformålet med lovforslaget er at
skabe hjemmel til at fastsætte regler om offentlighedens
deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af planer og programmer
på miljøbeskyttelseslovens område. Derudover
skabes hjemmel for at fastsætte regler om forudgående
inddragelse af offentligheden i forbindelse med ad
hoc-revurderinger af miljøgodkendelser.
Baggrund for lovforslaget
Det foreliggende lovforslag sigter mod at
ændre miljøbeskyttelsesloven således, at der
bl.a. kan skabes hjemmel til at gennemføre
Europa-Parlamentes og Rådets direktiv 2003/35/EF af 26. maj
2003 om mulighed for offentlig deltagelse i forbindelse med
udarbejdelse af visse planer og programmer på
miljøområdet og om ændring af Rådets
direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF for så vidt
angår offentlig deltagelse og adgang til klage og
domstolsprøvelse ( EF-Tidende 2003 nr. L 156, side 0017), i
dansk ret.
Lovforslaget vedrører kun de
bestemmelser i direktivet, som omhandler offentlig deltagelse i
planer og programmer på miljøområdet og ad
hoc-revurderinger af miljøgodkendelser.
Direktivets regler om offentlighedens
inddragelse har til formål at give offentligheden mulighed
for at fremsætte udtalelser og give udtryk for
betænkeligheder, som kan være relevante for
beslutningerne, og som myndighederne kan tage hensyn til,
således at ansvarlighed og gennemsigtighed i
beslutningsprocessen fremmes og offentlighedens opmærksomhed
omkring miljøspørgsmål og dens støtte
til beslutningerne øges.
Direktivets regler om offentlighedens
deltagelse i visse planer og programmer på
miljøområdet gennemfører artikel 7 i
konventionen om adgang til miljøoplysninger, offentlig
deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage og
domstolsprøvelse på miljøområdet
(Århus-konventionen) (Lovtidende C nr. 10 af 13. marts
2003).
Konventionens artikel 7 sigter mod, at
borgerne kan øve indflydelse på myndighedernes mere
generelle arbejdsopgaver. Det drejer sig bl.a. om forskellige
former for planlægningsvirksomhed. Konventionen lægger
her op til, at borgerne skal inddrages forudgående og gives
mulighed for at fremsætte udtalelser og give udtryk for
betænkeligheder, som myndighederne kan tage hensyn til,
når der træffes endelig beslutning om planer eller
programmerne.
EU samt alle dets medlemslande undertegnede
konventionen, som er udarbejdet i regi af FN€™s
økonomiske organisation for Europa (ECE) i 1998, og
konventionen trådte i kraft den 30. oktober 2001. Med henblik
på at sætte Fællesskabet i stand til at
tiltræde konventionen, har Europa-Parlamentet og Rådet
foreløbigt vedtaget nærværende direktiv samt
Europa-Parlamentes og Rådets direktiv om offentlig adgang til
miljøoplysninger og om ophævelse af Rådets
direktiv 90/313/EØF, (EF-Tidende 2003 nr. L 41 side 26).
Kommissionen har endvidere fremsat 3 andre
forslag til henholdsvis Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om adgang til klage og domstolsprøvelse på
miljøområdet, Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om anvendelse af konventionens bestemmelser på Det
Europæiske Fællesskabs institutioner og organer samt
Rådets afgørelse om indgåelse på Det
Europæiske Fællesskabs vegne af konventionen. Alle tre
forslag er for indeværende under behandling i
Fællesskabets relevante institutioner.
Danmark har ved lov nr. 447 af 31. maj 2000
gennemført konventionen i dansk ret og tiltrådte
konventionen den 29. september 2000.
Gældende dansk ret på
området
I forbindelse med den danske implementering
af konventionens artikel 7, jf. lov nr. 447 af 31. maj 2000 lagde
man til grund, at konventionen ikke klart præciserer, hvilke
planer der er omfattet, eller hvad der skal forstås ved
programmer. Der blev peget på, at plan- og
miljølovgivningen indeholder en række regler, hvor der
enten i medfør af reglerne eller efter fast praksis sker
forudgående inddragelse af offentligheden. Der blev dog
også peget på et par områder, hvor dette ikke var
tilfældet eller ikke i tilstrækkelig grad, og som
derfor er blevet ændret som følge af konventionen. Det
drejer sig om oversigter over den offentlige indsats efter
jordforureningsloven og kommunale affaldsplaner efter
affaldsbekendtgørelsen. Det blev også lagt til grund,
at der herudover foregår en del planlægning mv.
både på statsligt og kommunalt niveau, der ikke
udspringer direkte af lovregler. Her bliver borgerne også
inddraget i meget vid udstrækning i praksis. Det blev
herefter tilkendegivet, at ministeriets egen planlægning
altid ville ske med forudgående inddragelse af offentligheden
og evt. yderligere lovregulering måtte afvente vedtagelsen af
et direktivforslag om miljøkonsekvensvurderinger af planer
og programmer.
Dette direktiv 2002/42/EF af 27. juni
2001(EF-Tidende 2001 nr. L 197, side 30), er blevet
gennemført i dansk ret ved lov nr. 316 af 5. maj 2004 om
miljøvurdering af planer og programmer. Loven omfatter
planer og programmer inden for en række sektorer, som
fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelser
til visse projekter, eller som kan påvirke et udpeget
internationalt naturbeskyttelsesområde væsentligt eller
andre planer og programmer, som i øvrigt fastlægger
rammerne for fremtidige anlægstilladelser til projekter, som
myndighederne vurderer kan få væsentlig indvirkning
på miljøet. Som det fremgår af
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2, vil
den foreslåede hjemmel til at fastsætte regler om
offentlighedens inddragelse ikke blive anvendt på planer og
programmer, der falder inden for ovennævnte lovs
anvendelsesområde, fordi den indeholder bestemmelser, der
opfylder konventionens og direktivets krav.
I forbindelse med den danske implementering
lagde man endvidere til grund, at man i forhold til ændring
af miljøgodkendelser alene var forpligtet til at
indføre forudgående offentlighed i forbindelse med
regelmæssig revurdering af godkendelser af de
(i)-mærkede listevirksomheder. Ved indarbejdelse i EU-retten
har man imidlertid lagt til grund, at der skal være
forudgående offentlighed i forbindelse med revurdering, der
skyldes, at forurening, som anlægget forårsager, er
så omfattende, at det er nødvendigt at revidere
godkendelsens emissionsgrænseværdier eller
indføje nye.
Direktivet om offentlig deltagelse
ved udarbejdelse af visse planer og programmer på
miljøområdet mv.
Direktivet gennemfører som nævnt
konventionens artikel 7 på EU-plan ved at fastsætte
bestemmelser for visse EU-direktiver på
miljøområder, som kræver at medlemslandene skal
fremlægge planer og programmer på
miljøområdet, men som ikke indeholder
tilstrækkelige offentlighedsbestemmelser, så der sikres
offentlig deltagelse i overensstemmelse med konventionen. For anden
relevant fællesskabslovgivning findes der allerede
bestemmelser om offentlig deltagelse i udarbejdelse af planer og
programmer, og fremtidig fællesskabslovgivning vil fra
starten indeholde krav om offentlig deltagelse på linie med
konventionen.
Direktivet omfatter planer og programmer i
seks miljødirektiver. Det drejer sig om Rådets
direktiv 75/442 af 15. juli 1975 om affald. Rådets direktiv
91/157/EØF af 18. marts 1991 om batterier og akkumulatorer,
der indeholder farlige stoffer, Rådets direktiv
91/676/EØF af 12. december 1991 om beskyttelse af vand mod
forurening forårsaget af nitrater, der stammer fra
landbruget, Rådets direktiv 91/689/EØF af 12. december
1991 om farligt affald, Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 94/62/EF af 20. december 1994 om emballage og
emballageaffald og Rådets direktiv 96/62/EF af 27. december
1996 om vurdering og styring af luftkvalitet.
Undtaget fra direktivet er planer og
programmer, som er omfattet af direktiv 2001/42/EF af 27. juni 2001
om vurdering af bestemte planer og programmers virkning på
miljøet, som er gennemført i dansk ret ved lov nr.
1150 af 17. december 2003 om miljøvurdering af planer og
programmer eller af vandrammedirektivet 2000/60/EF af 23. oktober
2000, som er gennemført i dansk ret ved lov nr. 1150 af 17.
december 2003 om miljømål m.v. for vandforekomster og
internationale naturbeskyttelsesområder. Endelig er planer og
programmer, der udelukkende er udarbejdet med henblik på det
nationale forsvar eller som er fastlagt med henblik på civile
katestrofesituationer undtaget.
I dansk ret er affaldsplaner og programmer,
som udspringer af direktiverne om affald, farligt affald og
emballage og emballageaffald omfattet af
affaldsbekendtgørelsens regler om kommunale affaldsplaner og
er med undtagelse af en national affaldsplan også omfattet af
bekendtgørelsens offentlighedsregler. Disse regler skal dog
i lyset af direktivets procedurekrav justeres i mindre omfang.
Med hensyn til den nationale affaldsplan, som
fastsætter de overordnede rammer for de kommunale
affaldsplaner, har Miljøstyrelsen senest i 2003 udarbejdet
en national affaldsstrategi for 2005-08. Offentligheden har i
medfør af fast administrativ praksis været inddraget i
udarbejdelsen af planen. Administrativ praksis er imidlertid ikke
tilstrækkelig til en direktivimplementering og det
foreslås derfor, at der skabes hjemmel til at fastsætte
bindende regler for offentlighedens inddragelse.
Nitratdirektivet, 91/676/EØF af 12.
december 1991 (EF-Tidende 1991 nr. L 375, side 9), indeholder en
forpligtigelse for medlemslandene til at udarbejde
handlingsprogrammer for udpegede sårbare områder. Hele
Danmark er udpeget som ét sårbart område, og der
er som følge heraf udarbejdet ét handlingsprogram.
Handlingsprogrammet udgøres af vandmiljøplan I for de
dele, der omhandler landbrug med senere justeringer og
tilføjelser og vandmiljøplan II samt justeringer fra
midtvejsevalueringen i 2001. Handlingsprogrammet er udmøntet
i lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om
plantedække med tilhørende årlige
bekendtgørelser om bl.a. kvælstofsprognose og om
jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække
samt i vandløbsloven og i
husdyrgødningsbekendtgørelsen. Offentligheden har
hovedsageligt været inddraget ved høringer af
relevante interessenter ved den opfølgende udarbejdelse af
retsforskrifter og ved offentlighed om større
naturforvaltningsprojekter i medfør af
naturbeskyttelseslovens § 60 b. Fremtidige justeringer i
handlingsprogrammet vil følge gældende
offentlighedsregler i den relevante lovgivning, herunder regler,
udstedt med hjemmel i den bestemmelse, som foreslås
indført i miljøbeskyttelsesloven.
Direktivet om batterier og akkumulatorer, der
indeholder farlige stoffer, 91/157/EØF af 18. marts 1991
(EF-Tidende 1991 nr. L 78, side 38), indeholder en forpligtelse for
medlemslandene til at udarbejde et program og rapportere dette til
Kommissionen. Programmet skal opfylde mål med henblik
på at mindske tungmetalindholdet i batterier og akkumulatorer
og fremme markedsføring af batterier og akkumulatorer, der
indeholder mindre mængder farlige stoffer m.v., samt gradvis
nedbringe mængden af brugte batterier og akkumulatorer, og
fremme forskning af nedbringelse af farlige stoffer og
bortskaffelse af visse typer brugte batterier og akkumulatorer. Fra
dansk side har man opfyldt direktivets forpligtelse med en
række konkrete foranstaltninger, der bl.a. omfatter
lovgivningsmæssige initiativer og bekendtgørelser
vedr. afgifter på nikkel-cadmium-batterier for at fremme
markedsføring af disse og hæmme markedsføringen
af alternative batterier, en godtgørelsesordning i
forbindelse med indsamling af blyakkumulatorer og hermetisk
forseglede nikkel-cadmium-akkumulatorer samt gebyr på
blyakkumulatorer som finansierer en godtgørelsesordning for
indsamling af disse. Programmet for renere produkter har endvidere
været indraget. Offentlighedens inddragelse har hovedsageligt
været gennemført i forbindelse med høring over
lovforslag og udstedelse af administrative regler. Næste
afrapportering hvor direktivets offentlighedsregler skal anvendes,
finder efter direktivet om batterier og akkumulatorer sted i 2008.
Et forslag til revision af direktivet, der ikke indeholder en
forpligtelse for medlemslandene til at udarbejde et program,
behandles imidlertid for indeværende i EU€™s
relevante institutioner. Såfremt et ændret direktiv
fortsat forpligtiger medlemslandene til at udarbejde programmer
foreslås bemyndigelsesreglen ligeledes anvendt til at
fastsætte bindende regler for offentlighedens inddragelse i
forbindelse med udarbejdelsen af disse programmer.
Planerne i direktivet om luftkvalitet,
96/62/EF af 27. december 1996 (EF-Tidende 1996 nr. L 296, side 55),
er omfattet af offentlighedsreglerne i bekendtgørelse om
mål- og grænseværdier for luftens indhold af
visse forurenende stoffer. Reglerne vurderes at opfylde direktivets
krav.
Den danske implementering af konventionens
artikel 7 hviler, som ovenfor nævnt under pkt. 1, i en vis
grad på praksis, som imidlertid efter omstændighederne
ikke altid kan anses for tilstrækkelig gennemførelse
af EU-retlige forpligtigelser i national ret.
Miljøbeskyttelsesloven indeholder en
række bemyndigelsesbestemmelser i tilknytning til specifikke
områder, herunder luftkvalitet, støj og kommunale
affaldsplaner til at fastsætte regler om offentlighedens
deltagelse ved udarbejdelse af planer m.v., men ikke en generel
bestemmelser, der omfatter hele loven. Da det foreliggende
direktiv, og som ovenfor nævnt også fremtidig
fællesskabslovgivning på grund af
Århus-konventionen, vil indeholde krav om offentlig
deltagelse foreslås det derfor, at ministeren gives generel
bemyndigelse til at fastætte regler om offentlighedens
deltagelse på miljøbeskyttelseslovens område.
Det bemærkes, at bemyndigelsen ikke vil blive anvendt til
planer og programmer, der er omfattet af lov om
miljøvurdering af planer og programmer eller
miljømålsloven, da disse love indeholder
offentlighedsbestemmelse, der opfylder Århus-konventiones
krav.
2. Lovforslagets hovedpunkter
Miljøbeskyttelsesloven indeholder i
kapitel 10 administrative regler, herunder om inddragelse af
offentligheden forud for visse af godkendelsesmyndighedens
afgørelser efter loven. Det foreslås, at der i dette
kapitel indsættes en bemyndigelse for ministeren til at
fastsætte regler for offentlighedens inddragelse i
forbindelse med udarbejdelse af planer og programmer på
lovens område. Direktivet stiller en række konkrete
krav til inddragelse af og information til offentligheden, herunder
at offentligheden informeres om udkast til planer og programmer, og
at planer og programmer skal i høring inden vedtagelse og at
offentligheden informeres om den endelige plan. Det foreslås
endvidere at indsætte en bemyndigelse for ministeren til at
fastsætte regler om offentlighedens inddragelse i forbindelse
med, at der træffes beslutning efter
miljøbeskyttelseslovens § 41 a, som omhandler de
situationer, hvor der €" ud over den regelmæssige
revurdering efter § 41 b €" skal ske en revision i
godkendelsens vilkår.
3. Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser
Formålet med lovforslaget er som
nævnt at give miljøministeren hjemmel til at
fastsætte regler om offentlighedens inddragelse ved
udarbejdelse af planer og programmer på lovens område
og ved ad hoc-revurderinger af miljøtilladelser.
Lovforslaget vil ikke i sig selv medføre
miljømæssige konsekvenser, fordi der er tale om
bemyndigelsesbestemmelser. De efterfølgende regler vil
heller ikke umiddelbart medføre miljømæssige
konsekvenser, fordi offentligheden allerede i dag i medfør
af fast praksis på Miljøministeriets område
inddrages i udarbejdelsen af planer og programmer. Det kan dog ikke
udelukkes for de planer og programmer, der tidligere blot er blevet
fortolket som afrapportering til Kommissionen, at forslaget kan
medføre et bedre beslutningsgrundlag for myndighederne,
hvilket også vil gøre sig gældende for
offentlighedens forudgående inddragelse ved ad
hov-revurderinger af miljøgodkendelser, således at
forslaget kan medvirke ved kvalificeringen af
myndighedsbehandlingen, hvilket forventes generelt at
medføre et bedre miljø.
4. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
5. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget vil ikke i sig selv medføre
økonomiske og administrative konsekvenser, fordi der er tale
om bemyndigelsesbestemmelser. For de planer og programmer, der vil
blive omfattet af offentlighedsbestemmelser med hjemmel i den
forslåede bestemmelse, vil det aktuelt i medfør af
direktivet kun dreje sig om den nationale affaldsplan og evt.
programmet vedr. batterier og akkumulatorer og evt. justeringer af
nitratshandlingsplanen, der alle udarbejdes af
Miljøministeriet og som vil stå for offentlighedens
inddragelse i forbindelse med planerne. Som tidligere nævnt
har offentligheden været inddraget i udarbejdelsen af
tidligere nationale affaldsplaner og forslaget forventes her ikke
at medføre yderligere økonomiske og administrative
konsekvenser. Programmet vedr. batterier og akkumulatorer forventes
kun at medføre meget begrænsede konsekvenser i form af
udgifter til annoncering, administrativ behandling m.v.
Med hensyn ad hoc-revurderinger forventes der
højst 3 €" 4 sager om året og de
økonomiske konsekvenser heraf for amter og kommuner, vil
være beskedne.
6. Forholdet til EU-retten
Med lovforslaget bemyndiges
miljøministeren til at udstede regler om offentlighedens
inddragelse ved udarbejdelse af planer og programmer på
miljøbeskyttelseslovens område samt om offentlighedens
forudgående inddragelse ved ad hoc-revurderinger af
miljøgodkendelser med henblik på at sikre
implementeringen af artikel 2 og artikel 4, stk. 3, litra a, 3
afsnit, om offentlig deltagelse i planer og programmer og ad
hoc-revurderinger i Europa-Parlamentes og Rådets direktiv
2003/35/EF af 26. maj 2003.
7. Hørte myndigheder,
organisationer og virksomheder
Beskæftigelsesministeriet, Danmarks
Miljøundersøgelser, Foreningen af Fabrikanter og
Importører af Elektriske Husholdningsapperater FEHA,
Danmarks og Grønlands Geologiske Undersøgelser,
Finansministeriet, Skov og Landskab, Forsvarsministeriet,
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Kirkeministeriet,
Kulturministeriet, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og
Integration, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling,
Miljøklagenævnet, MSc Forestry, Forest Stewardship
Council, The Danish Working Group, Naturklagenævnet,
Skatteministeriet, Socialministeriet, Statsministeriet, Skov- og
Naturstyrelsen, Trafikministeriet, Udenrigsministeriet,
Undervisningsministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet,
Amtsrådsforeningen i Danmark, GTS-Godkendt Teknologisk
Service, DAVID, FATCH, Lægemiddelstyrelsen, Frederiksberg
Kommune, 92 Gruppen for Bæredygtig Udvikling, Kommunalteknisk
Chefforening, Kommunernes Landsforening, Uniscrap A/S,
Københavns Havnevæsen, Statsadministrationen i
Esbjerg, Københavns Kommune, Københavns
Vandforsyning, Miljøkontrollen København, Danske
Speditører, Amternes Vadehavssamarbejde, Ålborg Havn,
Århus Havnevæsen, Advokatrådet, Dansk
Reneseriforening, Affalddanmark, Akademikernes Centralorganisation,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdstagerorganisationerne, Asfaltindustriens
Arbejdsgiverforening, Autoriserede Kølefirmaers
Brancheforening, Bilfærgernes Rederiforening, Blik- og
Rørarbejderforbundet i Danmark, Brancheforeningen for Lim og
Fugemasse, Brancheforeningen SPT, Brancheforeningen for
Forbrugerelektronik, Jordbrugets Bedriftsundhedstjeneste,
Branchesikkerhedsrådet for Jernindustrien,
Bryggeriforeningen, Bygge-Anlægs- og Trækartellet,
Byggeriets Arbejdsgivere, Byg, Byggesocietetet, Centralforeningen
af Autoreparatører i Danmark, Centralorganisationen af
Industriansatte i Danmark, DAKOFA, Danmarks Apotekerforening,
Danmarks Automobilforhandler, Danmarks Erhvervsgartnerforening,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Turistråd, Danmarks
Vindmølleforening, Danmarks Arbejdsgiverforening, Dansk
Autogenbrug, Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk Brand og
Sikringsteknisk Institut, Dansk Dambrugerforening, Dansk
Desinfektørforening, Dansk Ejendomsmæglerforening,
Danske Arkitekters Landsforbund, ELFOR, Dansk Eldistribution, Dansk
Erhvervsfrugtavl, Dansk Erhvervsgartnerforening, Dansk
Erhvervsjordbrug, Dansk Landbrug, Danske Fjernvarmeværkers
Forening, Dansk Handel og Service, Dansk Havbrugerforening, Dansk
Industri, Dansk Skovforening, Dansk Smedemesterforening, Danske
Læskedrik Fabrikanter, Danske Malermestre, Mejeriforeningen
Danish Dairy, Foreningen af Husholdningsapperatforhandlere, HTS
Interesseorganisation, Dansk Transport og Logistik, De Danske
Landboforeninger, De Samvirkende Danske Frøavlerforeninger,
De Samvirkende Danske Skovdyrkerforeninger, De Samvirkende
Købmandsforeninger, Dækimportør-Foreningen,
Dækspecialisternes Landsforening, Ejendoms- og
Servicefunktionærernes Landssammenslutning,
Emballageindustrien, Embedslægeforeningen,
Entreprenørforeningen, Ferskvandsfiskeriforeningen for
Danmark, Finansrådet, Foreningen af Affaldshåndtering
og Deponering, Foreningen af Akkrediterede
Miljøcertifikationer, Foreningen af Bioteknologiske
Industrier i Danmark, Foreningen af Dagligvaregrossister,
Foreningen af Danske Brøndborere, Foreningen af Dansk Lak-
og Farveindustri, Foreningen af Danske Eksportvognmænd,
Foreningen af Danske Kemiske Industrier, Elbranchen, Energi E2,
Foreningen af Jernskibs- og Maskinbyggerier i Danmark, Foreningen
af Registrerede Revisorer, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen af Danmarks Fiskemel- og Fiskeolieindustri, Foreningen
af Danske Landbrugsskoler, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd,
Fællesforeningen for Danmarks Brugsforeninger,
Genbrugssekretariatet af 1993, Genindvindingsindustrien, Grafisk
Arbejdsgiverforening, Håndværksrådet,
Miljøteknisk Brancheforening, Ingeniørforeningen i
Danmark, IT-Branche-Kontor og Data, Jorbrugets
Efteruddannelsesforening, Kalk- og Teglværksforeningen af
1893, HNG I/S, Kvindlig Arbejderforbund, Land- og Skovbrugets
Arbejdsgivere, Landbrugsrådet, Motorcykelbranchens
Landsforbund, Landsforeningen Økologisk Jordbrug,
Landskontoret for Planteavl, LO, Metal, Oliebranchens
Fællesrepræsentation, Plastindustrien i Danmark,
Praktiserende Arkitekters Råd, Realkreditrådet,
Rederiforeningen af 1895, Rederiforeningen for mindre Skibe,
Restaurations- og Bryggeriarbejderforbundet, Benzinforhandlernes
Fælles Repræsentation, Sammenslutningen af Danske
Havne, Samvirkende Danske Turistforeninger, DSB, Det Norske Veritas
Danmark A/S, Specialarbejderforbundet i Danmark, Texil og
Beklædningsindustrien, Skorstenfejerlauget af 11. februar
1778, Træindustriforbundet i Danmark, Træets
Arbejdsgiverforening, Metalemballagegruppen, Cheminova A/S, Bayer
Danmark A/S, Bie og Berntsen A/S, Casco Nobel A/S, Novartis
Healthcare A/S, Danfoss, Dansk Landbrugs Realkreditfond, A/S Dansk
Shell, Dansk Supermarked A/S, Kemisk Værk Køge,
Kommunekemi A/S, Industriens Realkreditfond, Lægemiddel
Industriforeningen, Mærsk Olie og Gas A/S, Novo Nordisk A/S,
Peter Madsens Rederi A/S, Center for Affald og Genanvendelse, Reno
Sam, Biologiforbundet, Boligselskabernes Landsforening,
Ferieudlejernes Brancheforening, Fritidshusejernes Landsforening,
Ejendomsforeningen Danmark, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Private Vandværker, Danmarks
Sportsfiskerforbund, Dansk Automobil Sports Union, Dansk Botanisk
Forening, Dansk Brøndejerforening, Dansk Campingunion, Dansk
Cykelistforbund, Danmarks Idræts-Forbund, Holmegårds
Glasværker A/S, Dansk Sejlunion, Entmologisk Forening,
Forbrugerrådet, Foreningen af Danske Biologer, Foreningen til
Dyrernes Beskyttelse i Danmark, Friluftsrådet, Greenpeace
Danmark, Grøn Livsstil, Danmarkskontoret, NOAH,
Regnskovsgruppen Nephentes, Sammenslutningen af Danske
Elvarmeforbrugere, Sammenslutningen af Danske Småøer,
Verdensnaturfonden, Det Økologiske Råd, Kræftens
Bekæmpelse, Aalborgs Universitets Center, Akademiet for de
Tekniske videnskaber, Bioteknologisk Institut, Danmarks Fiskeri- og
Havundersøgelser, Dansk Forening for Kvalitet, Dansk
Meteologisk Institut, Dansk Standard, Dansk Teknologisk Institut,
Dansk Varefakta Nævn, Dantest, Landbohøjskolen, Det
Danske Hedeselskab, Danmarks Teknologiske Universitet, Skovskolen,
Forskningscenter Risø, Københavns Universitet,
Landbrugets Rådgivningscenter, Organisationen for Vedvarende
Energi, Statens Luftfartsvæsen, SBS Byfornyelse, Dansk
Træbeskyttelse, Træbranchens Oplysningsråd,
DHI-Institut for Vand og Miljø, Færøernes
Landsstyre, Rigsombudet for Færøerne, Grønlands
Hjemmestyre, Maskinmesterens Forening, Metal Søfart,
Sundhedsstyrelsen, Søfartsstyrelsen, Mærks Olie &
Gas A/S, Dansk Navigatørforening, Farvandsvæsenet,
Campingrådet, Bofast, Dansk skovforening, Hedeselskabet,
Århus Havn, Skovdyrkerforeningen, Bryggeriforeningen,
Københavns Havn, Aalborg Havn, Den Danske
Landinspektørforening, Arbejdstilsynet, Folketingets
Ombudsmand, Advokatsamfundet, Rådet for Større
Badesikkerhed, Scandlines, Danmarks Fiskeriundersøgelser,
North Sea Operators Committee-Denmark, Danmarks Fiskeriforening,
Dansk Sportsdykker Forbund, Danmarks Sportsfisker Forbund, Darudec,
Danmarks Idræts-Forbund, Hempel Skibsfarver, Green Network,
Dansk Sejlunion, Landsforeningen Levende Hav,
Amtsrådsforeningen, Københavnernes
Miljøforening, Elkraft, Handelskommeret, Dansk Kano og
Kajakforbund, Dansk Familelandbrug, COWI, Rambøll,
Kolinihaveforbundet, SID, Genindvindingsindustrien, Natur og
Ungdom, Procesindustriens Brancheforening, Frederiksberg Kommune,
Energi & Miljø Consult, CASA, DD Landboforeninger, Dansk
Ornitologisk Forening, CO-Industri, Dansk Planteværn, Dansk
Texil Union, LIF, Kyst, Land og Fjord, Dansk Land- og Strandjagt,
Foreningen af Danske Grus- og stenindustrier, Foreningen af Danske
Jordbrugskalkværker, Samvirkende Energi- og
Miljøkontorer, Energiklagenævnet,
Energimiljørådet, Foreningen af Danske
Kraftvarmeværker, DEG, Vindmølleindustrien,
Brancheforeningen for Biogas, Dansk Naturgas A/S, Eltra, Dansk
Amatørfiskerforening, Chemtox A/S, ITEK, Danva, Foreningen
af lystbådehavne i Danmark, Foreningen af Danske Ral- og
Sandsugere.
8. Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Lovforslaget har ikke direkte
økonomiske konsekvenser. Den konkrete udmøntning
på planer og programmer, som er omfattet af direktiv
2003/35/EF kan medføre meget begrænsede
økonomiske konsekvenser for staten. Den konkrete
udmøntning på ad hoc-revurderinger forventes kun at
få beskedne konsekvenser i form af forudgående
offentlighed i forbindelse med meget få sager om ad
hoc-revurderinger. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Lovforslaget har ikke direkte
økonomiske konsekvenser. Den konkrete udmøntning
på planer og programmer omfattet af direktiv 2003/35/EF kan
have meget begrænsede konsekvenser i form af
gennemførelse af en offentlighedsprocedure. Den konkrete
udmøntning på ad hoc-revurderinger forventes kun at
få meget beskedne konsekvenser i form af forudgående
offentlighed for et beskedent antal sager. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Lovforslaget har ikke direkte
miljømæssige konsekvenser. Den konkrete
udmøntning forventes principielt at kunne medvirke til en
kvalificering af myndighedsbehandlingen, hvilket generelt kan
medvirke til forbedring af miljøet. | |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget skaber den nødvendige
bemyndigelse til miljøministeren med henblik på
implementering af dele af direktiv 2003/35/EF. | |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Bemyndigelsen giver miljøministeren
adgang til at fastsætte regler om offentlighedens inddragelse
i forbindelse med, at der træffes beslutning efter
miljøbeskyttelseslovens § 41 a, som omhandler de
situationer, hvor der €" ud over den regelmæssige
revurdering efter § 41 b €" skal ske en revision i
godkendelsens vilkår. Det er f.eks. situationer, hvor der
kommer nye oplysninger om forureningen eller dens virkninger, som
gør det påkrævet at stramme vilkårene uden
at afvente udløbet af retsbeskyttelsen eller den næste
regelmæssige revurdering. Der er i de gældende regler
om godkendelse af listevirksomhed en regel om forudgående
offentlighed i forbindelse med regelmæssig revurdering af
(i)-mærkede virksomheder. Imidlertid følger det af den
ændring af IPPC-direktivet, som er indeholdt i direktiv
2003/35/EF, at der skal være forudgående offentlighed i
forbindelse med revurderinger, der falder ind under art. 13,
stk. 2, første led, hvorefter der skal ske revurdering,
hvor den forurening, som anlægget forårsager, er
så omfattende, at det er nødvendigt at revidere
godkendelsens emissionsgrænseværdier eller
indføje nye. Reglen om forudgående offentlighed i
godkendelsesbekendtgørelsen vil derfor med hjemmel i den
foreslåede bestemmelse blive udvidet til at omfatte
revurdering på baggrund af § 41 a, stk. 2, nr.
1-3, som svarer til art. 13, stk. 2, 1. led.
Til nr. 2
Bemyndigelsen giver miljøministeren
adgang til at fastsætte regler om offentlighedens inddragelse
ved udarbejdelse af planer og programmer og ændringer heraf
på lovens område, dvs. planer og programmer, der
tilvejebringes efter loven, efter bekendtgørelser, som er
udstedt i medfør af loven eller i øvrigt.
Bemyndigelsen forventes bl.a. udnyttet til at
fastsætte regler om annoncering, udsendelse af plan- og
programforslag i offentlig høring, fastsættelse af
rimelige tidsrammer for offentlighedens deltagelse samt om
efterfølgende informering af offentligheden om den vedtagne
plan eller program.
Bemyndigelsen supplerer andre specifikke
bemyndigelser til at fastsætte regler om offentlighedens
indragelse på lovens område.
Bemyndigelsen vil ikke blive anvendt på
planer og programmer, der er omfattet af lov om
miljøvurdering af planer og programmer eller
miljømålsloven, fordi disse indeholder bestemmelser,
der er i overensstemmelse med direktivet og konventionens krav
Bemyndigelsen vil, inden for rammerne heraf,
også kunne anvendes til at fastsætte krav til
offentlighedens inddragelse ved udarbejdelse af evt. fremtidige
nationale planer og programmer samt sikre at evt. senere EU-retlige
krav om offentlighedens inddragelse ved udarbejdelse af planer og
programmer vil kunne implementeres i dansk lovgivning.
Til § 2
Loven foreslås at træde i kraft
den 25. juni 2005, som er direktivets implementeringsfrist.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 753 af 25. august 2001 som senest
ændret ved lov nr. 314 af 5. maj 2004, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 79.
Miljø- og energiministeren kan fastsætte regler om
inddragelse af offentligheden forud for godkendelsesmyndighedens
afgørelser efter § 33, stk.1, § 37 b og
§ 41 b. | | 1. I § 79,
stk. 1, indsættes efter »§ 37
b«: », § 41 a«. |
| | 2. I
§ 79 indsættes som stk. 2
: |
| | » Stk. 2. Ministeren kan
fastsætte regler om inddragelse af offentligheden i
forbindelse med udarbejdelse af planer og programmer på
lovens område.« |
| | |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft den 25. juni
2005. |
Bilag 2
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS
DIREKTIV 2003/35/EF
af 26. maj 2003
om mulighed for offentlig deltagelse i forbindelse med
udarbejdelse af visse planer og programmer på
miljøområdet og om ændring af Rådets
direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF for så vidt
angår offentlig deltagelse og adgang til klage og
domstolsprøvelse
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION HAR €"
underhenvisning til
traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
særligartikel 175,
underhenvisning til
forslag fra Kommissionen 1) ,
underhenvisning til
udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg2),
underhenvisning til
udtalelse fra Regionsudvalget 3) ,
efterproceduren i
traktatens artikel 251 4) ,på
grundlag af Forligsudvalgets fælles udkast af 15. januar
2003, og
udfra
følgende betragtninger:
(1) Fællesskabets lovgivning på
miljøområdet skal bl.a. bidrage til bevarelse,
beskyttelse og forbedring af miljøkvaliteten og beskyttelse
af menneskers sundhed.
(2) Fællesskabets
miljølovgivning omfatter bestemmelser, som bemyndiger
offentlige myndigheder og andre organer til at træffe
beslutninger, som kan få en væsentlig indflydelse
på miljøet samt på menneskers sundhed og
velbefindende.
(3) En effektiv offentlig deltagelse i
beslutningsprocessen giver offentligheden mulighed for at
fremsætte udtalelser og give udtryk for
betænkeligheder, som kan være relevante for
beslutningerne, og som beslutningstageren kan tage hensyn til,
således at ansvarlighed og gennemsigtighed i
beslutningsprocessen fremmes og offentlighedens opmærksomhed
omkring miljøspørgsmål og dens støtte
til beslutningerne øges.
(4) En sådan deltagelse, herunder
deltagelse af sammenslutninger, organisationer og grupper,
især ikke-statslige organisationer, som fremmer
miljøbeskyttelse, bør derfor fremmes, bl.a. ved at
fremme uddannelse af offentligheden på
miljøområdet.
(5) Den 25. juni 1998 undertegnede Det
Europæiske Fællesskab FN/ECE-konventionen om adgang til
oplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt
adgang til klage og domstolsprøvelse på
miljøområdet (Århuskonventionen).
Fællesskabets lovgivning bør derfor behørigt
tilpasses til konventionen, så Fællesskabet kan
ratificere denne.
(6) Et af Århus-konventionens
formål er at sikre retten til offentlig deltagelse i
beslutningstagning på miljøområdet med henblik
på at bidrage til at beskytte ethvert menneskes ret til at
leve i et miljø, der er passende for hans eller hendes
sundhed og trivsel.
(7) Artikel 6 i Århus-konventionen
indeholder bestemmelser om offentlig deltagelse i forbindelse med
afgørelser vedrørende de konkrete aktiviteter, der er
opført i konventionens bilag I, og aktiviteter, som ikke er
indeholdt i nævnte bilag I, men som kan have væsentlig
indvirkning på miljøet.
(8) Artikel 7 i Århus-konventionen
indeholder bestemmelser om offentlig deltagelse i planer og
programmer vedrørende miljøet.
(9) Artikel 9, stk. 2 og 4, i
Århus-konventionen indeholder bestemmelser om adgang til ved
en domstol eller ved andre procedurer at få prøvet den
materielle og processuelle lovlighed af enhver afgørelse,
handling eller undladelse, der er omfattet af bestemmelserne om
offentlig deltagelse i konventionens artikel 6.
(10) Der bør fastsættes
bestemmelser vedrørende visse direktiver på
miljøområdet, som kræver, at medlemsstaterne
skal fremlægge planer og programmer vedrørende
miljøet, men som ikke indeholder tilstrækkelige
bestemmelser om offentlig deltagelse, så der sikres offentlig
deltagelse i overensstemmelse med bestemmelserne i
Århus-konventionen, særlig dens artikel 7. I anden
relevant fællesskabslovgivning findes der allerede
bestemmelser om offentlig deltagelse i udarbejdelse af planer og
programmer, og i fremtiden vil der fra starten blive medtaget krav
om offentlig deltagelse på linje med Århus-konventionen
i den relevante lovgivning.
(11) Rådets direktiv 85/337/EØF
af 27. juni 1985 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet 5) og Rådets
direktiv 96/61/EF af 24. september 1996 om integreret forebyggelse
og bekæmpelse af forurening 6) bør ændres,
så de fuldt ud opfylder bestemmelserne i
Århus-konventionen, særlig dennes artikel 6 og artikel
9, stk. 2 og 4.
(12) Målet for dette direktiv, som er
at bidrage til opfyldelsen af de forpligtelser, der følger
af Århus-konventionen, kan ikke i tilstrækkelig grad
opfyldes af medlemsstaterne og kan derfor, på grund af
direktivets omfang og virkninger, bedre gennemføres på
fællesskabsplan. Fællesskabet kan derfor træffe
foranstaltninger i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet,
jf. traktatens artikel 5. I overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går
direktivet ikke ud over, hvad der er nødvendigt med henblik
på at opfylde dette mål €"
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
Artikel 1
Formål
Formålet med dette direktiv er at
bidrage til opfyldelsen af de forpligtelser, der følger af
Århus-konventionen, navnlig gennem
a) offentlig deltagelse i forbindelse med
udarbejdelse af visse planer og programmer på
miljøområdet
b) bedre offentlig deltagelse, herunder
fastsættelse af bestemmelser om adgang til klage og
domstolsprøvelse inden for rammerne af direktiv
85/337/EØF og 96/61/EF.
Artikel 2
Offentlig deltagelse i planer
og programmer
1. I denne artikel forstås ved
»offentligheden« en eller flere fysiske eller juridiske
personer og i henhold til national lovgivning eller praksis disses
foreninger, organisationer eller grupper.
2. Medlemsstaterne sikrer, at
offentligheden tidligt og på en effektiv måde får
mulighed for at deltage i udarbejdelse og ændringer eller
ajourføring af de planer eller programmer, som kræves
udarbejdet i henhold til bestemmelserne i bilag I.
Medlemsstaterne sikrer med henblik
herpå:
a) at offentligheden informeres ved offentlige
opslag eller andre egnede midler såsom elektroniske medier,
hvor det er muligt, om forslag til sådanne planer eller
programmer eller ændring eller ajourføring heraf, og
at de relevante oplysninger vedrørende sådanne forslag
stilles til rådighed for offentligheden, herunder bl.a.
oplysninger om retten til at deltage i beslutningsprocesser og om
den kompetente myndighed, som kommentarer og spørgsmål
kan rettes til
b) at offentligheden kan fremkomme med
kommentarer og udtalelser, mens alle muligheder stadig står
åbne, og inden der træffes afgørelser om
planerne og programmerne
c) at der, når disse afgørelser
træffes, tages behørigt hensyn til resultaterne af den
offentlige deltagelse
d) at den kompetente myndighed efter at have
behandlet kommentarer og udtalelser fra offentligheden gør
en rimelig indsats for at oplyse offentligheden om de
afgørelser, der er truffet, og om de begrundelser og
overvejelser, der ligger til grund for disse afgørelser,
herunder information om processen for offentlig deltagelse.
3. Medlemsstaterne udpeger den del af
offentligheden, der kan deltage som omhandlet i stk. 2, herunder
relevante ikke-statslige organisationer, som opfylder alle krav i
henhold til national lovgivning, såsom organisationer, der
arbejder for at fremme miljøbeskyttelse.
Medlemsstaterne fastsætter
foranstaltninger for offentlighedens deltagelse i overensstemmelse
med denne artikel med henblik på, at offentligheden kan
forberede sig og deltage på en effektiv måde.
Der fastsættes rimelige tidsrammer, der
er tilstrækkelige til gennemførelse af de forskellige
etaper i offentlighedens deltagelse som fastsat i denne
artikel.
4. Denne artikel finder ikke anvendelse
på planer og programmer, der udelukkende er udarbejdet med
henblik på det nationale forsvar eller som er fastlagt med
henblik på civile katastrofesituationer.
5. Denne artikel finder ikke anvendelse
på de i bilag I omhandlede planer og programmer, som er
omfattet af en procedure for offentlig deltagelse i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/42/EF af 27. juni
2001 om vurdering af bestemte planers og programmers virkning
på miljøet 7) eller i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23.
oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for
Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger 8) .
Artikel 3
Ændring af direktiv
85/337/EØF
Direktiv 85/337/EØF ændres
således:
1) I artikel 1, stk. 2, tilføjes
følgende definitioner:
»»Offentligheden«: en eller
flere fysiske eller juridiske personer og i henhold til national
lovgivning eller praksis disses foreninger, organisationer eller
grupper.
»Den berørte
offentlighed«: den del af offentligheden, som er
berørt af, kan blive berørt af eller har en interesse
i de beslutningsprocedurer på miljøområdet, der
nævnt i artikel 2, stk. 2; med henblik på denne
definition anses ikke-statslige organisationer, der arbejder for at
fremme miljøbeskyttelse, og som opfylder alle krav efter
national lovgivning, for at have en interesse.«
2) Artikel 1, stk. 4, affattes
således:
»4. Medlemsstaterne kan fra sag til
sag, såfremt der er hjemmel hertil i national lovgivning,
beslutte ikke at anvende dette direktiv på projekter, der
tager sigte på nationalt forsvar, hvis de vurderer, at en
sådan anvendelse ville skade dette sigte.«
3) Artikel 2, stk. 3, litra a) og b),
affattes således:
»a) undersøge, om der bør
foretages en anden form for vurdering
b) stille oplysninger, der er fremkommet i
henhold til andre former for vurdering som nævnt under litra
a), oplysninger vedrørende en sådan undtagelse samt
grundene til, at den er blevet indrømmet, til rådighed
for den berørte offentlighed.«
4) Artikel 6, stk. 2 og 3, erstattes af
følgende stykker:
»2. Offentligheden informeres ved
offentligt opslag eller andre egnede midler såsom
elektroniske medier, hvor det er muligt, om følgende tidligt
i de beslutningsprocedurer på miljøområdet, der
er nævnt i artikel 2, stk. 2, og senest, så snart
oplysningerne med rimelighed kan gives:
a) ansøgningen om tilladelse
b) det forhold, at projektet er omfattet af en
procedure med miljøkonsekvensvurdering, og eventuelt at
artikel 7 gælder
c) de kompetente myndigheder, der har ansvaret
for at træffe afgørelsen, hvorfra der kan indhentes
relevante oplysninger, hvortil kommentarer eller
spørgsmål kan rettes samt nærmere oplysninger om
fristerne for fremsendelse af bemærkninger eller
spørgsmål
d) karakteren af eventuelle afgørelser
eller udkastet til afgørelsen, hvis et sådant
foreligger
e) hvorvidt de oplysninger, der er indhentet i
henhold til artikel 5, er til rådighed
f) hvornår, hvor og hvordan de relevante
oplysninger stilles til rådighed
g) hvilke foranstaltninger der er truffet med
henblik på offentlig deltagelse, jf. stk. 5.
3. Medlemsstaterne sikrer, at den
berørte offentlighed får adgang til følgende
inden for rimelige tidsfrister:
a) alle oplysninger, der er indhentet i
henhold til artikel 5
b) i overensstemmelse med
national lovgivningde vigtigste rapporter og anbefalinger, der er
indgivet til den eller dekompetente myndigheder på det
tidspunkt, hvor den berørte offentlighedinformeres i henhold
til stk. 2
c) i overensstemmelse med
Europa-Parlamentetsog Rådets direktiv 2003/4/EF af 28. januar
2003 om offentlig adgang tilmiljøoplysninger (*) andre end
de i stk. 2 omhandlede oplysninger, som harrelevans for
afgørelsen i overensstemmelse med artikel 8, og som
først er tilrådighed, efter at den berørte
offentlighed er blevet informeret i henhold tilstk. 2 i
nærværende artikel.
4. Den berørte offentlighed skal
tidligt og effektivt have mulighed for at deltage i de
beslutningsprocedurer på miljøområdet, der er
nævnt i artikel 2, stk. 2, og skal med henblik herpå
have ret til at fremsætte kommentarer og udtalelser, mens
alle muligheder stadig står åbne, over for den eller de
kompetente myndigheder, inden der træffes afgørelse
vedrørende tilladelsen.
5. De nærmere bestemmelser om
information af offentligheden (f.eks. ved opslag inden for en vis
radius eller offentliggørelse i lokale dagblade) og
høring af den berørte offentlighed (f.eks. ved
skriftlig forelæggelse eller offentlig høring)
fastlægges af medlemsstaterne.
6. Der fastsættes rimelige tidsrammer
for de forskellige faser, der giver tilstrækkelig tid til at
informere offentligheden og til, at den berørte offentlighed
kan forberede sig på og opnå reel deltagelse i de
miljøbeslutningsprocedurer, der er omfattet af denne
artikel.
(*) EUT L 41 af 14.2.2003, s. 26.«
5) Artikel 7 ændres således:
a) Stk. 1 og 2 affattes således:
»1. Konstaterer en medlemsstat, at et
projekt vil kunne få betydelig indvirkning på
miljøet i en anden medlemsstat, eller anmoder en
medlemsstat, der vil kunne blive berørt i betydelig grad,
herom, fremsender den medlemsstat, på hvis område
projektet påtænkes udført, snarest muligt og
senest på det tidspunkt, hvor den oplyser sine egne borgere
derom, bl.a. følgende oplysninger til den berørte
medlemsstat:
a) en beskrivelse af projektet tillige med
alle foreliggende oplysninger om dets eventuelle
grænseoverskridende virkninger
b) oplysninger om karakteren af den
afgørelse der vil kunne træffes
og giver den anden medlemsstat en rimelig
frist til at angive, om den ønsker at deltage i de
beslutningsprocedurer på miljøområdet, der er
nævnt i artikel 2, stk. 2, og kan tilføje de
oplysninger, der er nævnt i stk. 2 i nærværende
artikel.
2. Hvis en medlemsstat, som modtager
oplysninger i medfør af stk. 1, angiver, at den agter at
deltage i de beslutningsprocedurer på
miljøområdet, der er nævnt i artikel 2, stk. 2,
skal den medlemsstat, på hvis område projektet
påtænkes udført, hvis den ikke allerede har
gjort dette, sende den berørte medlemsstat de oplysninger,
der skal gives i henhold til artikel 6, stk. 2, og stilles til
rådighed i henhold til artikel 6, stk. 3, litra a) og
b).«
b) Stk. 5 affattes således:
»5. De nærmere bestemmelser for
gennemførelsen af denne artikel kan fastlægges af de
berørte medlemsstater og skal være af en sådan
karakter, at de giver den berørte offentlighed på den
berørte medlemsstats område mulighed for effektivt at
deltage i de beslutningsprocedurer på
miljøområdet, der er nævnt i artikel 2, stk. 2,
vedrørende projektet.«
6) Artikel 9 ændres således:
a) Stk. 1 affattes således:
»1. Når der er truffet beslutning
om at give eller afslå tilladelse, informerer den (de)
kompetente myndighed(er) offentligheden herom i overensstemmelse
med de relevante procedurer, og stiller følgende information
til rådighed for offentligheden:
€" indholdet af beslutningen og de
betingelser, der eventuelt er knyttet til beslutningen
€" efter at have undersøgt de
betænkeligheder og synspunkter, som den berørte
offentlighed har givet udtryk for, de vigtigste begrundelser og
overvejelser, der ligger til grund for beslutningen, herunder
information om proceduren for offentlig deltagelse
€" om fornødent en beskrivelse af
de vigtigste foranstaltninger til at undgå, nedbringe og om
muligt neutralisere de værste skadelige
virkninger.«
b) Stk. 2 affattes således:
»2. Den eller de kompetente myndigheder
underretter alle medlemsstater, der er blevet hørt i
overensstemmelse med artikel 7, og sender dem de oplysninger, der
henvises til i stk. 1 i nærværende artikel.
De hørte medlemsstater sikrer, at de
pågældende oplysninger stilles til rådighed
på passende vis for den berørte offentlighed på
deres eget område.«
7) Følgende artikel
indsættes:
»Artikel10a
Medlemsstaterne sikrer inden for rammerne af
deres relevante nationale lovgivning, at medlemmerne af den
berørte offentlighed:
a) som har tilstrækkelig interesse,
eller
b) som gør gældende at en
rettighed er krænket, når dette er en
forudsætning i henhold til en medlemsstats
forvaltningsretlige regler,
har adgang til ved en domstol eller et andet
uafhængigt og upartisk ved lov nedsat organ at få
prøvet den materielle og processuelle lovlighed af enhver
afgørelse, handling eller undladelse, der er omfattet af
dette direktivs bestemmelser om offentlig deltagelse.
Medlemsstaterne afgør, på
hvilket stadium der kan rejses indsigelse mod afgørelser,
handlinger eller undladelser.
Medlemsstaterne fastsætter, hvad der
forstås ved tilstrækkelig interesse og krænkelse
af en rettighed, i overensstemmelse med målet om at give den
berørte offentlighed vidtgående adgang til klage og
domstolsprøvelse. Med henblik på litra a) anses den
interesse, som enhver ikke-statslig organisation, jf. artikel 1,
stk. 2, måtte have, for tilstrækkelig. I forbindelse
med litra b) anses sådanne organisationer også for at
have rettigheder, der kan krænkes.
Denne artikel udelukker ikke muligheden for
at indgive en foreløbig klage til en administrativ myndighed
og påvirker ikke kravet om, at de administrative
klagemuligheder skal være udtømt, inden sagen kan
påklages eller indbringes for domstolene, såfremt et
sådant krav findes i den nationale lovgivning.
Disse procedurer skal være fair,
rimelige, betimelige og ikke uoverkommeligt dyre.
Med henblik på at gøre
bestemmelserne i denne artikel mere effektive sikrer
medlemsstaterne, at praktiske oplysninger om adgang til klage- og
domstolsprøvelse stilles til rådighed for
offentligheden.«
8) I bilag I tilføjes følgende
punkt:
»22. Enhver ændring eller
udvidelse af projekter, der er opført i dette bilag,
såfremt en sådan ændring eller udvidelse i sig
selv opfylder de eventuelle tærskelværdier, der er
fastsat i dette bilag.«
9) I bilag II, punkt 13, første led,
in fine, tilføjes følgende:
»(ændring eller udvidelse, som
ikke er omfattet af bilag I)«
Artikel 4
Ændring af direktiv
96/61/EF
Direktiv 96/61/EF ændres
således:
1) Artikel 2 ændres således:
a) Følgende punktum tilføjes i
nr. 10, litra b):
»I forbindelse med denne definition
anses enhver ændring eller udvidelse af et anlæg for at
være væsentlig, når ændringen eller
udvidelsen i sig selv opfylder de eventuelle
tærskelværdier i bilag I.«
b) Følgende numre tilføjes:
»13) »offentligheden«: en
eller flere fysiske eller juridiske personer og i henhold til
national lovgivning eller praksis disses foreninger, organisationer
eller grupper
14) »den berørte
offentlighed«: den del af offentligheden, som er
berørt af, kan blive berørt af eller har en interesse
i beslutningsprocesser om udstedelse eller ajourføring af en
tilladelse eller af vilkårene herfor; med sigte på
denne definition skal ikke-statslige organisationer, der arbejder
for at fremme miljøbeskyttelse, og som opfylder alle krav
efter national lovgivning, anses for at have en
interesse.«
2) I artikel 6, stk. 1, første afsnit,
tilføjes følgende led:
»€" de væsentligste af de
eventuelle alternativer, som ansøgeren har undersøgt,
i form af et resumé«
3) Artikel 15 ændres således:
a) Stk. 1 affattes således:
»1. Medlemsstaterne sikrer, at den
berørte offentlighed tidligt og på en effektiv
måde får mulighed for at deltage i proceduren
vedrørende
€" udstedelse af en godkendelse til nye
anlæg
€" udstedelse af en godkendelse til en
grundlæggende driftsmæssig ændring af
eksisterende anlæg
€" ajourføring af en godkendelse
eller godkendelsesvilkårene for anlæg i
overensstemmelse med artikel 13, stk. 2, første led.
Proceduren i bilag V finder anvendelse i
forbindelse med denne deltagelse.«
b) Følgende stykke tilføjes:
»5. Når der er truffet en
afgørelse, underretter den kompetente myndighed i
overensstemmelse med de relevante procedurer offentligheden og
stiller følgende oplysninger til rådighed for den:
a) afgørelsens indhold, herunder en
kopi af godkendelsen og af vilkårene samt eventuelle senere
ajourføringer, og
b) efter at have undersøgt de
betænkeligheder og synspunkter, som den berørte
offentlighed har givet udtryk for, de begrundelser og overvejelser,
som ligger til grund for afgørelsen, herunder information om
proceduren for offentlig deltagelse.«
4) Følgende artikel
indsættes:
»Artikel 15a
Adgang til klage og
domstolsprøvelse
Medlemsstaterne sikrer
inden for rammerneaf deres relevante nationale lovgivning, at
medlemmerne af den berørteoffentlighed:
a) som har tilstrækkelig interesse,
eller
b) som gør gældende, at en
rettighed er krænket, når dette er en
forudsætning i henhold til en medlemsstats
forvaltningsretlige regler,
har adgang til ved en domstol eller ved et
andet uafhængigt og upartisk ved lov nedsat organ at få
prøvet den materielle og processuelle lovlighed af enhver
afgørelse, handling eller undladelse, der er omfattet af
dette direktivs bestemmelser om offentlig deltagelse.
Medlemsstaterne afgør, på
hvilket stadium der kan rejses indsigelse mod afgørelser,
handlinger eller undtagelser.
Medlemsstaterne fastsætter, hvad der
forstås ved tilstrækkelig interesse og krænkelse
af en rettighed, i overensstemmelse med målet om at give den
berørte offentlighed vidtgående adgang til klage og
domstolsprøvelse. Med henblik herpå anses den
interesse, som enhver ikke-statslig organisation, jf. artikel 2,
nr. 14), måtte have, for tilstrækkelig, jf. litra a).
Sådanne organisationer anses også for at have
rettigheder, der kan krænkes, jf. litra b).
Denne artikel udelukker ikke muligheden for
at indgive en foreløbig klage til en administrativ myndighed
og påvirker ikke kravet om, at de administrative
klagemuligheder skal være udtømt, inden sagen kan
påklages eller indbringes for domstolene, såfremt et
sådant krav findes i den nationale lovgivning.
Disse procedurer skal være fair,
rimelige, betimelige og ikke uoverkommeligt dyre.
Med henblik på at gøre
bestemmelserne i denne artikel mere effektive sikrer
medlemsstaterne, at praktiske oplysninger om adgang til klage- og
domstolsprøvelse stilles til rådighed for
offentligheden.«
5) Artikel 17 ændres således:
a) Stk. 1 affattes således: »
1. Konstaterer en medlemsstat, at driften af
et anlæg vil kunne få en betydelig, negativ indvirkning
på miljøet i en anden medlemsstat, eller anmoder en
medlemsstat, der kunne blive berørt i betydelig grad, herom,
fremsender den medlemsstat, på hvis område der blev
ansøgt om godkendelse i henhold til artikel 4 eller artikel
12, stk. 2, den anden medlemsstat de oplysninger, der skal gives
eller stilles til rådighed i henhold til bilag V, samtidig
med at den stiller disse til rådighed for sine egne
statsborgere. Disse oplysninger danner grundlag for
nødvendige konsultationer som led i de bilaterale
forbindelser mellem de to medlemsstater på baggrund af
princippet om gensidighed og lige behandling.«
b) Følgende stykker
tilføjes:
»3. Den kompetente myndighed tager
hensyn til resultaterne af de konsultationer, der omhandles i stk.
1 og 2, når den træffer afgørelse
vedrørende ansøgningen.
4. Den kompetente myndighed underretter enhver
medlemsstat, som er blevet hørt i henhold til stk. 1, om den
afgørelse, der er blevet truffet vedrørende
ansøgningen, og tilstiller den de oplysninger, der omhandles
i artikel 15, stk. 5. Den pågældende medlemsstat
træffer de nødvendige foranstaltninger til at sikre,
at disse oplysninger stilles til rådighed på passende
vis for den berørte offentlighed på dens eget
område.«
6) Det i bilag II til dette direktiv viste
bilag V tilføjes.
Artikel 5
Rapporter og
revision
Inden den 25. juni 2009 sender
Kommissionen Europa-Parlamentet og Rådet en rapport om
direktivets anvendelse og virkning. Med henblik på yderligere
at integrere miljøbeskyttelseskrav i overensstemmelse med
traktatens artikel 6 og under hensyntagen til den indhøstede
erfaring i forbindelse med anvendelsen af dette direktiv i
medlemsstaterne vil nævnte rapport i givet fald blive
ledsaget af forslag til ændring af dette direktiv.
Kommissionen vil især overveje muligheden for at udvide dette
direktivs anvendelsesområde til andre planer og programmer,
der vedrører miljøet.
Artikel 6
Gennemførelse
Medlemsstaterne sætter de
nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft for
at efterkomme dette direktiv senest den 25. juni 2005. De
underretter straks Kommissionen herom.
Disse love og bestemmelser skal ved
vedtagelsen indeholde en henvisning til dette direktiv eller skal
ved offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning.
De nærmere regler for henvisningen fastsættes af
medlemsstaterne.
Artikel 7
Ikrafttræden
Dette direktiv træder i kraft
på dagen for offentliggørelsen i Den
Europæiske Unions Tidende.
Artikel 8
Adressater
Dette direktiv er rettet til
medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den 26. maj
2003.
PåEuropa-Parlamentets vegne | PåRådets vegne |
P. COX | G. DRYS |
Formand | Formand |
BILAG I
BESTEMMELSER FOR DE PLANER OG
PROGRAMMER, DER ER ANFØRT I ARTIKEL 2
a) Artikel 7, stk. 1, i Rådets direktiv
75/442/EØF af 15. juli 1975 om affald 9)
b) Artikel 6, i Rådets direktiv
91/157/EØF af 18. marts 1991 om batterier og akkumulatorer,
der indeholder farlige stoffer 10)
c) Artikel 5, stk. 1, i Rådets direktiv
91/676/EØF af 12. december 1991 om beskyttelse af vand mod
forurening forårsaget af nitrater, der stammer fra landbruget
11)
d) Artikel 6, stk. 1, i Rådets direktiv
91/689/EØF af 12. december 1991 om farligt affald 12)
e) Artikel 14 i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 94/62/EF af 20. december 1994 om emballage og
emballageaffald 13)
f) Artikel 8, stk. 3, i Rådets direktiv
96/62/EF af 27. december 1996 om vurdering og styring af
luftkvalitet 14)
BILAG II
I direktiv 96/61/EF tilføjes
følgende bilag:
»BILAG V
Offentlig deltagelse i
beslutningsprocessen
1. Offentligheden informeres tidligt i en
beslutningsprocedure (ved offentlig bekendtgørelse eller ved
egnede midler såsom elektroniske medier, hvor det er muligt),
eller senest så snart oplysningerne med rimelighed kan
foreligge, om følgende:
a) ansøgningen om godkendelse eller
eventuelt forslaget om ajourføring af en godkendelse eller
godkendelsesvilkårene i overensstemmelse med artikel 15, stk.
1, herunder en beskrivelse af de punkter, der er anført i
artikel 6, stk. 1
b) i relevante tilfælde det forhold, at
en afgørelse er omfattet af en national eller
grænseoverskridende procedure til vurdering af virkningerne
på miljøet eller konsultationer mellem medlemsstater i
overensstemmelse med artikel 17
c) oplysninger om de kompetente myndigheder,
der har ansvaret for at træffe afgørelsen, hvorfra
alle relevante oplysninger kan indhentes, hvortil kommentarer eller
spørgsmål kan rettes og nærmere oplysninger om
fristerne for fremsendelse af bemærkninger og
spørgsmål
d) karakteren af mulige afgørelser
eller udkast til afgørelsen, hvis en sådan
foreligger
e) eventuelt oplysninger vedrørende et
forslag til ajourføring af en tilladelse eller
vilkårene for tilladelsen
f) angivelse af hvornår, hvor og hvordan
de relevante oplysninger vil blive stillet til rådighed
g) oplysninger om hvilke foranstaltninger der
er truffet for offentlig deltagelse og konsultation i henhold til
punkt 5.
2. Medlemsstaterne sikrer, at den
berørte offentlighed får adgang til følgende
inden for passende tidsfrister:
a) i overensstemmelse med national lovgivning
til de vigtigste rapporter og anbefalinger, der er indgivet til den
kompetente myndighed eller myndigheder, når den
berørte offentlighed skal informeres i henhold til punkt
1
b) i overensstemmelse med bestemmelserne i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/4/EF af 28.
januar 2003 om offentlig adgang til miljøoplysninger (*) til
andre oplysninger end de i punkt 1 omhandlede, som har relevans for
afgørelsen i overensstemmelse med artikel 8, og som
først er til rådighed, efter at den berørte
offentlighed blev informeret i henhold til punkt 1.
3. Den berørte offentlighed har ret
til at fremsætte kommentarer og udtalelser til den kompetente
myndighed, inden der træffes en afgørelse.
4. Ved den endelige afgørelse skal der
tages behørig hensyn til resultaterne af de konsultationer,
der er afholdt i henhold til dette bilag.
5. De detaljerede ordninger til information
af offentligheden (f.eks. ved opslag inden for en vis radius eller
offentliggørelse i lokale dagblade) og høring af den
berørte offentlighed (f.eks. ved skriftlige
forelæggelser eller ved offentlig høring)
fastlægges af medlemsstaterne. Der skal fastsættes
rimelige tidsrammer for de forskellige faser, der giver
tilstrækkelig tid til at informere offentligheden og til, at
den berørte offentlighed kan forberede sig på og
opnå reel deltagelse i de miljøbeslutningsprocedurer,
der er omfattet af dette bilag.
(*) EUT L 41 af 14.2.2003, s. 26.«
ERKLÆRING FRA KOMMISSIONEN
Med henvisning til Kommissionens
arbejdsprogram for 2003 bekræfter Kommissionen, at den,
formodentlig i første kvartal af 2003, vil forelægge
et forslag til direktiv om implementering af
Århus-konventionen for så vidt angår adgang til
klage og domstolsprøvelse.
1) EFT C 154 E af 29.5.2001, s. 123.
2) EFT C 221 af 7.8.2001, s. 65.
3) EFT C 357 af 14.12.2001, s. 58.
4) Europa-Parlamentets udtalelse af
23.10.2001 (EFT C 112 E af 9.5.2002, s. 125), Rådets
fælles holdning af 25.4.2002 (EFT C 170 E af 16.7.2002, s.
22) og Europa-Parlamentets afgørelse af 5.9.2002 (endnu ikke
offentliggjort i EUT). Europa-Parlamentets afgørelse
af30.1.2003 og Rådets afgørelse af 4.3.2003.
5) EFT L 175 af 5.7.1985, s. 40.
Ændret ved direktiv 97/11/EF (EFT L 73 af 14.3.1997, s.
5).
6) EFT L 257 af 10.10.1996, s. 26.
7) EFT L 197 af 21.7.2001, s. 30.
8) EFT L 327 af 22.12.2000, s. 1.
Ændret ved beslutning nr. 2455/2001/EF (EFT L 331 af
15.12.2001, s. 1).
9) EFT L 194 af 25.7.1975, s. 39. Senest
ændret ved Kommissionens beslutning 96/350/EF (EFT L 135 af
6.6.1996, s. 32).
10) EFT L 78 af 26.3.1991, s. 38. Senest
ændret ved Kommissionens direktiv 98/101/EF (EFT L 1 af
5.1.1999, s. 1).
11) EFT L 375 af 31.12.1991, s. 1.
12) EFT L 377 af 31.12.1991, s. 20.
Senest ændret ved direktiv 94/31/EF (EFT L 168 af 2.7.1994,
s. 28).
13) EFT L 365 af 31.12.1994, s. 10.
14) EFT L 296 af 21.11.1996, s. 55.