L 59 Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse.

(Gennemførelse af direktiv om Århuskonventionen).

Af: Miljøminister Connie Hedegaard
Udvalg: Miljø- og Planlægningsudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Bortfaldet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 28-10-2004

Fremsat: 28-10-2004

Lovforslag som fremsat

20041_l59_som_fremsat (html)

L 59 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse. (Gennemførelse af direktiv om Århuskonventionen).

Fremsat den 28. oktober 2004 af miljøministeren (Connie Hedegaard)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse

(Gennemførelse af direktiv om Århus-konventionen)

 

§ 1

I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 753 af 25. august 2001, som ændret senest ved lov nr. 314 af 5. maj 2004, foretages følgende ændringer:

1. I § 79, stk. 1, indsættes efter »§ 37 b«: », § 41 a«.

2. I § 79 indsættes som stk. 2:

» Stk. 2. Ministeren kan fastsætte regler om ind­dragel­se af offentligheden i forbindelse med udarbejdelse af planer og programmer på lovens område.«

§ 2

Loven træder i kraft den 25. juni 2005.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Baggrund for lovforslaget

Indledning

Hovedformålet med lovforslaget er at skabe hjemmel til at fastsætte regler om offentlighedens deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af planer og programmer på miljøbeskyttelseslovens område. Derudover skabes hjemmel for at fastsætte regler om forudgående inddragelse af offentligheden i forbindelse med ad hoc-revurderinger af miljøgodkendelser.

Baggrund for lovforslaget

Det foreliggende lovforslag sigter mod at ændre miljøbeskyttelsesloven således, at der bl.a. kan skabes hjemmel til at gennemføre Europa-Parlamentes og Rådets direktiv 2003/35/EF af 26. maj 2003 om mulighed for offentlig deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af visse planer og programmer på miljøområdet og om ændring af Rådets direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF for så vidt angår offentlig deltagelse og adgang til klage og domstolsprøvelse ( EF-Tidende 2003 nr. L 156, side 0017), i dansk ret.

Lovforslaget vedrører kun de bestemmelser i direktivet, som omhandler offentlig deltagelse i planer og programmer på miljøområdet og ad hoc-revurderinger af miljøgodkendelser.

Direktivets regler om offentlighedens inddragelse har til formål at give offentligheden mulighed for at fremsætte udtalelser og give udtryk for betænkeligheder, som kan være relevante for beslutningerne, og som myndighederne kan tage hensyn til, således at ansvarlighed og gennemsigtighed i beslutningsprocessen fremmes og offentlighedens opmærksomhed omkring miljøspørgsmål og dens støtte til beslutningerne øges.

Direktivets regler om offentlighedens deltagelse i visse planer og programmer på miljøområdet gennemfører artikel 7 i konventionen om adgang til miljøoplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet (Århus-konventionen) (Lovtidende C nr. 10 af 13. marts 2003).

Konventionens artikel 7 sigter mod, at borgerne kan øve indflydelse på myndighedernes mere generelle arbejdsopgaver. Det drejer sig bl.a. om forskellige former for planlægningsvirksomhed. Konventionen lægger her op til, at borgerne skal inddrages forudgående og gives mulighed for at fremsætte udtalelser og give udtryk for betænkeligheder, som myndighederne kan tage hensyn til, når der træffes endelig beslutning om planer eller programmerne.

EU samt alle dets medlemslande undertegnede konventionen, som er udarbejdet i regi af FN€™s økonomiske organisation for Europa (ECE) i 1998, og konventionen trådte i kraft den 30. oktober 2001. Med henblik på at sætte Fællesskabet i stand til at tiltræde konventionen, har Europa-Parlamentet og Rådet foreløbigt vedtaget nærværende direktiv samt Europa-Parlamentes og Rådets direktiv om offentlig adgang til miljøoplysninger og om ophævelse af Rådets direktiv 90/313/EØF, (EF-Tidende 2003 nr. L 41 side 26).

Kommissionen har endvidere fremsat 3 andre forslag til henholdsvis Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet, Europa-Parlamentets og Rådets forordning om anvendelse af konventionens bestemmelser på Det Europæiske Fællesskabs institutioner og organer samt Rådets afgørelse om indgåelse på Det Europæiske Fællesskabs vegne af konventionen. Alle tre forslag er for indeværende under behandling i Fællesskabets relevante institutioner.

Danmark har ved lov nr. 447 af 31. maj 2000 gennemført konventionen i dansk ret og tiltrådte konventionen den 29. september 2000.

Gældende dansk ret på området

I forbindelse med den danske implementering af konventionens artikel 7, jf. lov nr. 447 af 31. maj 2000 lagde man til grund, at konventionen ikke klart præciserer, hvilke planer der er omfattet, eller hvad der skal forstås ved programmer. Der blev peget på, at plan- og miljølovgivningen indeholder en række regler, hvor der enten i medfør af reglerne eller efter fast praksis sker forudgående inddragelse af offentligheden. Der blev dog også peget på et par områder, hvor dette ikke var tilfældet eller ikke i tilstrækkelig grad, og som derfor er blevet ændret som følge af konventionen. Det drejer sig om oversigter over den offentlige indsats efter jordforureningsloven og kommunale affaldsplaner efter affaldsbekendtgørelsen. Det blev også lagt til grund, at der herudover foregår en del planlægning mv. både på statsligt og kommunalt niveau, der ikke udspringer direkte af lovregler. Her bliver borgerne også inddraget i meget vid udstrækning i praksis. Det blev herefter tilkendegivet, at ministeriets egen planlægning altid ville ske med forudgående inddragelse af offentligheden og evt. yderligere lovregulering måtte afvente vedtagelsen af et direktivforslag om miljøkonsekvensvurderinger af planer og programmer.

Dette direktiv 2002/42/EF af 27. juni 2001(EF-Tidende 2001 nr. L 197, side 30), er blevet gennemført i dansk ret ved lov nr. 316 af 5. maj 2004 om miljøvurdering af planer og programmer. Loven omfatter planer og programmer inden for en række sektorer, som fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelser til visse projekter, eller som kan påvirke et udpeget internationalt naturbeskyttelsesområde væsentligt eller andre planer og programmer, som i øvrigt fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelser til projekter, som myndighederne vurderer kan få væsentlig indvirkning på miljøet. Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2, vil den foreslåede hjemmel til at fastsætte regler om offentlighedens inddragelse ikke blive anvendt på planer og programmer, der falder inden for ovennævnte lovs anvendelsesområde, fordi den indeholder bestemmelser, der opfylder konventionens og direktivets krav.

I forbindelse med den danske implementering lagde man endvidere til grund, at man i forhold til ændring af miljøgodkendelser alene var forpligtet til at indføre forudgående offentlighed i forbindelse med regelmæssig revurdering af godkendelser af de (i)-mærkede listevirksomheder. Ved indarbejdelse i EU-retten har man imidlertid lagt til grund, at der skal være forudgående offentlighed i forbindelse med revurdering, der skyldes, at forurening, som anlægget forårsager, er så omfattende, at det er nødvendigt at revidere godkendelsens emissionsgrænseværdier eller indføje nye.

Direktivet om offentlig deltagelse ved udarbejdelse af visse planer og programmer på miljøområdet mv.

Direktivet gennemfører som nævnt konventionens artikel 7 på EU-plan ved at fastsætte bestemmelser for visse EU-direktiver på miljøområder, som kræver at medlemslandene skal fremlægge planer og programmer på miljøområdet, men som ikke indeholder tilstrækkelige offentlighedsbestemmelser, så der sikres offentlig deltagelse i overensstemmelse med konventionen. For anden relevant fællesskabslovgivning findes der allerede bestemmelser om offentlig deltagelse i udarbejdelse af planer og programmer, og fremtidig fællesskabslovgivning vil fra starten indeholde krav om offentlig deltagelse på linie med konventionen.

Direktivet omfatter planer og programmer i seks miljødirektiver. Det drejer sig om Rådets direktiv 75/442 af 15. juli 1975 om affald. Rådets direktiv 91/157/EØF af 18. marts 1991 om batterier og akkumulatorer, der indeholder farlige stoffer, Rådets direktiv 91/676/EØF af 12. december 1991 om beskyttelse af vand mod forurening forårsaget af nitrater, der stammer fra landbruget, Rådets direktiv 91/689/EØF af 12. december 1991 om farligt affald, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 94/62/EF af 20. december 1994 om emballage og emballageaffald og Rådets direktiv 96/62/EF af 27. december 1996 om vurdering og styring af luftkvalitet.

Undtaget fra direktivet er planer og programmer, som er omfattet af direktiv 2001/42/EF af 27. juni 2001 om vurdering af bestemte planer og programmers virkning på miljøet, som er gennemført i dansk ret ved lov nr. 1150 af 17. december 2003 om miljøvurdering af planer og programmer eller af vandrammedirektivet 2000/60/EF af 23. oktober 2000, som er gennemført i dansk ret ved lov nr. 1150 af 17. december 2003 om miljømål m.v. for vandforekomster og internationale naturbeskyttelsesområder. Endelig er planer og programmer, der udelukkende er udarbejdet med henblik på det nationale forsvar eller som er fastlagt med henblik på civile katestrofesituationer undtaget.

I dansk ret er affaldsplaner og programmer, som udspringer af direktiverne om affald, farligt affald og emballage og emballageaffald omfattet af affaldsbekendtgørelsens regler om kommunale affaldsplaner og er med undtagelse af en national affaldsplan også omfattet af bekendtgørelsens offentlighedsregler. Disse regler skal dog i lyset af direktivets procedurekrav justeres i mindre omfang.

Med hensyn til den nationale affaldsplan, som fastsætter de overordnede rammer for de kommunale affaldsplaner, har Miljøstyrelsen senest i 2003 udarbejdet en national affaldsstrategi for 2005-08. Offentligheden har i medfør af fast administrativ praksis været inddraget i udarbejdelsen af planen. Administrativ praksis er imidlertid ikke tilstrækkelig til en direktivimplementering og det foreslås derfor, at der skabes hjemmel til at fastsætte bindende regler for offentlighedens inddragelse.

Nitratdirektivet, 91/676/EØF af 12. december 1991 (EF-Tidende 1991 nr. L 375, side 9), indeholder en forpligtigelse for medlemslandene til at udarbejde handlingsprogrammer for udpegede sårbare områder. Hele Danmark er udpeget som ét sårbart område, og der er som følge heraf udarbejdet ét handlingsprogram. Handlingsprogrammet udgøres af vandmiljøplan I for de dele, der omhandler landbrug med senere justeringer og tilføjelser og vandmiljøplan II samt justeringer fra midtvejsevalueringen i 2001. Handlingsprogrammet er udmøntet i lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække med tilhørende årlige bekendtgørelser om bl.a. kvælstofsprognose og om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække samt i vandløbsloven og i husdyrgødningsbekendtgørelsen. Offentligheden har hovedsageligt været inddraget ved høringer af relevante interessenter ved den opfølgende udarbejdelse af retsforskrifter og ved offentlighed om større naturforvaltningsprojekter i medfør af naturbeskyttelseslovens § 60 b. Fremtidige justeringer i handlingsprogrammet vil følge gældende offentlighedsregler i den relevante lovgivning, herunder regler, udstedt med hjemmel i den bestemmelse, som foreslås indført i miljøbeskyttelsesloven.

Direktivet om batterier og akkumulatorer, der indeholder farlige stoffer, 91/157/EØF af 18. marts 1991 (EF-Tidende 1991 nr. L 78, side 38), indeholder en forpligtelse for medlemslandene til at udarbejde et program og rapportere dette til Kommissionen. Programmet skal opfylde mål med henblik på at mindske tungmetalindholdet i batterier og akkumulatorer og fremme markedsføring af batterier og akkumulatorer, der indeholder mindre mængder farlige stoffer m.v., samt gradvis nedbringe mængden af brugte batterier og akkumulatorer, og fremme forskning af nedbringelse af farlige stoffer og bortskaffelse af visse typer brugte batterier og akkumulatorer. Fra dansk side har man opfyldt direktivets forpligtelse med en række konkrete foranstaltninger, der bl.a. omfatter lovgivningsmæssige initiativer og bekendtgørelser vedr. afgifter på nikkel-cadmium-batterier for at fremme markedsføring af disse og hæmme markedsføringen af alternative batterier, en godtgørelsesordning i forbindelse med indsamling af blyakkumulatorer og hermetisk forseglede nikkel-cadmium-akkumulatorer samt gebyr på blyakkumulatorer som finansierer en godtgørelsesordning for indsamling af disse. Programmet for renere produkter har endvidere været indraget. Offentlighedens inddragelse har hovedsageligt været gennemført i forbindelse med høring over lovforslag og udstedelse af administrative regler. Næste afrapportering hvor direktivets offentlighedsregler skal anvendes, finder efter direktivet om batterier og akkumulatorer sted i 2008. Et forslag til revision af direktivet, der ikke indeholder en forpligtelse for medlemslandene til at udarbejde et program, behandles imidlertid for indeværende i EU€™s relevante institutioner. Såfremt et ændret direktiv fortsat forpligtiger medlemslandene til at udarbejde programmer foreslås bemyndigelsesreglen ligeledes anvendt til at fastsætte bindende regler for offentlighedens inddragelse i forbindelse med udarbejdelsen af disse programmer.

Planerne i direktivet om luftkvalitet, 96/62/EF af 27. december 1996 (EF-Tidende 1996 nr. L 296, side 55), er omfattet af offentlighedsreglerne i bekendtgørelse om mål- og grænseværdier for luftens indhold af visse forurenende stoffer. Reglerne vurderes at opfylde direktivets krav.

Den danske implementering af konventionens artikel 7 hviler, som ovenfor nævnt under pkt. 1, i en vis grad på praksis, som imidlertid efter omstændighederne ikke altid kan anses for tilstrækkelig gennemførelse af EU-retlige forpligtigelser i national ret.

Miljøbeskyttelsesloven indeholder en række bemyndigelsesbestemmelser i tilknytning til specifikke områder, herunder luftkvalitet, støj og kommunale affaldsplaner til at fastsætte regler om offentlighedens deltagelse ved udarbejdelse af planer m.v., men ikke en generel bestemmelser, der omfatter hele loven. Da det foreliggende direktiv, og som ovenfor nævnt også fremtidig fællesskabslovgivning på grund af Århus-konventionen, vil indeholde krav om offentlig deltagelse foreslås det derfor, at ministeren gives generel bemyndigelse til at fastætte regler om offentlighedens deltagelse på miljøbeskyttelseslovens område. Det bemærkes, at bemyndigelsen ikke vil blive anvendt til planer og programmer, der er omfattet af lov om miljøvurdering af planer og programmer eller miljømålsloven, da disse love indeholder offentlighedsbestemmelse, der opfylder Århus-konventiones krav.

2. Lovforslagets hovedpunkter

Miljøbeskyttelsesloven indeholder i kapitel 10 administrative regler, herunder om inddragelse af offentligheden forud for visse af godkendelsesmyndighedens afgørelser efter loven. Det foreslås, at der i dette kapitel indsættes en bemyndigelse for ministeren til at fastsætte regler for offentlighedens inddragelse i forbindelse med udarbejdelse af planer og programmer på lovens område. Direktivet stiller en række konkrete krav til inddragelse af og information til offentligheden, herunder at offentligheden informeres om udkast til planer og programmer, og at planer og programmer skal i høring inden vedtagelse og at offentligheden informeres om den endelige plan. Det foreslås endvidere at indsætte en bemyndigelse for ministeren til at fastsætte regler om offentlighedens inddragelse i forbindelse med, at der træffes beslutning efter miljøbeskyttelseslovens § 41 a, som omhandler de situationer, hvor der €" ud over den regelmæssige revurdering efter § 41 b €" skal ske en revision i godkendelsens vilkår.

3. Lovforslagets miljømæssige konsekvenser

Formålet med lovforslaget er som nævnt at give miljøministeren hjemmel til at fastsætte regler om offentlighedens inddragelse ved udarbejdelse af planer og programmer på lovens område og ved ad hoc-revurderinger af miljøtilladelser. Lovforslaget vil ikke i sig selv medføre miljømæssige konsekvenser, fordi der er tale om bemyndigelsesbestemmelser. De efterfølgende regler vil heller ikke umiddelbart medføre miljømæssige konsekvenser, fordi offentligheden allerede i dag i medfør af fast praksis på Miljøministeriets område inddrages i udarbejdelsen af planer og programmer. Det kan dog ikke udelukkes for de planer og programmer, der tidligere blot er blevet fortolket som afrapportering til Kommissionen, at forslaget kan medføre et bedre beslutningsgrundlag for myndighederne, hvilket også vil gøre sig gældende for offentlighedens forudgående inddragelse ved ad hov-revurderinger af miljøgodkendelser, således at forslaget kan medvirke ved kvalificeringen af myndighedsbehandlingen, hvilket forventes generelt at medføre et bedre miljø.

4. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

5. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Forslaget vil ikke i sig selv medføre økonomiske og administrative konsekvenser, fordi der er tale om bemyndigelsesbestemmelser. For de planer og programmer, der vil blive omfattet af offentlighedsbestemmelser med hjemmel i den forslåede bestemmelse, vil det aktuelt i medfør af direktivet kun dreje sig om den nationale affaldsplan og evt. programmet vedr. batterier og akkumulatorer og evt. justeringer af nitratshandlingsplanen, der alle udarbejdes af Miljøministeriet og som vil stå for offentlighedens inddragelse i forbindelse med planerne. Som tidligere nævnt har offentligheden været inddraget i udarbejdelsen af tidligere nationale affaldsplaner og forslaget forventes her ikke at medføre yderligere økonomiske og administrative konsekvenser. Programmet vedr. batterier og akkumulatorer forventes kun at medføre meget begrænsede konsekvenser i form af udgifter til annoncering, administrativ behandling m.v.

Med hensyn ad hoc-revurderinger forventes der højst 3 €" 4 sager om året og de økonomiske konsekvenser heraf for amter og kommuner, vil være beskedne.

6. Forholdet til EU-retten

Med lovforslaget bemyndiges miljøministeren til at udstede regler om offentlighedens inddragelse ved udarbejdelse af planer og programmer på miljøbeskyttelseslovens område samt om offentlighedens forudgående inddragelse ved ad hoc-revurderinger af miljøgodkendelser med henblik på at sikre implementeringen af artikel 2 og artikel 4, stk. 3, litra a, 3 afsnit, om offentlig deltagelse i planer og programmer og ad hoc-revurderinger i Europa-Parlamentes og Rådets direktiv 2003/35/EF af 26. maj 2003.

7. Hørte myndigheder, organisationer og virksomheder

Beskæftigelsesministeriet, Danmarks Miljøundersøgelser, Foreningen af Fabrikanter og Importører af Elektriske Husholdningsapperater FEHA, Danmarks og Grønlands Geologiske Undersøgelser, Finansministeriet, Skov og Landskab, Forsvarsministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Kirkeministeriet, Kulturministeriet, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Miljøklagenævnet, MSc Forestry, Forest Stewardship Council, The Danish Working Group, Naturklagenævnet, Skatteministeriet, Socialministeriet, Statsministeriet, Skov- og Naturstyrelsen, Trafikministeriet, Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Amtsrådsforeningen i Danmark, GTS-Godkendt Teknologisk Service, DAVID, FATCH, Lægemiddelstyrelsen, Frederiksberg Kommune, 92 Gruppen for Bæredygtig Udvikling, Kommunalteknisk Chefforening, Kommunernes Landsforening, Uniscrap A/S, Københavns Havnevæsen, Statsadministrationen i Esbjerg, Københavns Kommune, Københavns Vandforsyning, Miljøkontrollen København, Danske Speditører, Amternes Vadehavssamarbejde, Ålborg Havn, Århus Havnevæsen, Advokatrådet, Dansk Reneseriforening, Affalddanmark, Akademikernes Centralorganisation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdstagerorganisationerne, Asfaltindustriens Arbejdsgiverforening, Autoriserede Kølefirmaers Brancheforening, Bilfærgernes Rederiforening, Blik- og Rørarbejderforbundet i Danmark, Brancheforeningen for Lim og Fugemasse, Brancheforeningen SPT, Brancheforeningen for Forbrugerelektronik, Jordbrugets Bedriftsundhedstjeneste, Branchesikkerhedsrådet for Jernindustrien, Bryggeriforeningen, Bygge-Anlægs- og Trækartellet, Byggeriets Arbejdsgivere, Byg, Byggesocietetet, Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, Centralorganisationen af Industriansatte i Danmark, DAKOFA, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Automobilforhandler, Danmarks Erhvervsgartnerforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Turistråd, Danmarks Vindmølleforening, Danmarks Arbejdsgiverforening, Dansk Autogenbrug, Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk Brand og Sikringsteknisk Institut, Dansk Dambrugerforening, Dansk Desinfektørforening, Dansk Ejendomsmæglerforening, Danske Arkitekters Landsforbund, ELFOR, Dansk Eldistribution, Dansk Erhvervsfrugtavl, Dansk Erhvervsgartnerforening, Dansk Erhvervsjordbrug, Dansk Landbrug, Danske Fjernvarmeværkers Forening, Dansk Handel og Service, Dansk Havbrugerforening, Dansk Industri, Dansk Skovforening, Dansk Smedemesterforening, Danske Læskedrik Fabrikanter, Danske Malermestre, Mejeriforeningen Danish Dairy, Foreningen af Husholdningsapperatforhandlere, HTS Interesseorganisation, Dansk Transport og Logistik, De Danske Landboforeninger, De Samvirkende Danske Frøavlerforeninger, De Samvirkende Danske Skovdyrkerforeninger, De Samvirkende Købmandsforeninger, Dækimportør-Foreningen, Dækspecialisternes Landsforening, Ejendoms- og Servicefunktionærernes Landssammenslutning, Emballageindustrien, Embedslægeforeningen, Entreprenørforeningen, Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark, Finansrådet, Foreningen af Affaldshåndtering og Deponering, Foreningen af Akkrediterede Miljøcertifikationer, Foreningen af Bioteknologiske Industrier i Danmark, Foreningen af Dagligvaregrossister, Foreningen af Danske Brøndborere, Foreningen af Dansk Lak- og Farveindustri, Foreningen af Danske Eksportvognmænd, Foreningen af Danske Kemiske Industrier, Elbranchen, Energi E2, Foreningen af Jernskibs- og Maskinbyggerier i Danmark, Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Danmarks Fiskemel- og Fiskeolieindustri, Foreningen af Danske Landbrugsskoler, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Fællesforeningen for Danmarks Brugsforeninger, Genbrugssekretariatet af 1993, Genindvindingsindustrien, Grafisk Arbejdsgiverforening, Håndværksrådet, Miljøteknisk Brancheforening, Ingeniørforeningen i Danmark, IT-Branche-Kontor og Data, Jorbrugets Efteruddannelsesforening, Kalk- og Teglværksforeningen af 1893, HNG I/S, Kvindlig Arbejderforbund, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere, Landbrugsrådet, Motorcykelbranchens Landsforbund, Landsforeningen Økologisk Jordbrug, Landskontoret for Planteavl, LO, Metal, Oliebranchens Fællesrepræsentation, Plastindustrien i Danmark, Praktiserende Arkitekters Råd, Realkreditrådet, Rederiforeningen af 1895, Rederiforeningen for mindre Skibe, Restaurations- og Bryggeriarbejderforbundet, Benzinforhandlernes Fælles Repræsentation, Sammenslutningen af Danske Havne, Samvirkende Danske Turistforeninger, DSB, Det Norske Veritas Danmark A/S, Specialarbejderforbundet i Danmark, Texil og Beklædningsindustrien, Skorstenfejerlauget af 11. februar 1778, Træindustriforbundet i Danmark, Træets Arbejdsgiverforening, Metalemballagegruppen, Cheminova A/S, Bayer Danmark A/S, Bie og Berntsen A/S, Casco Nobel A/S, Novartis Healthcare A/S, Danfoss, Dansk Landbrugs Realkreditfond, A/S Dansk Shell, Dansk Supermarked A/S, Kemisk Værk Køge, Kommunekemi A/S, Industriens Realkreditfond, Lægemiddel Industriforeningen, Mærsk Olie og Gas A/S, Novo Nordisk A/S, Peter Madsens Rederi A/S, Center for Affald og Genanvendelse, Reno Sam, Biologiforbundet, Boligselskabernes Landsforening, Ferieudlejernes Brancheforening, Fritidshusejernes Landsforening, Ejendomsforeningen Danmark, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Private Vandværker, Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk Automobil Sports Union, Dansk Botanisk Forening, Dansk Brøndejerforening, Dansk Campingunion, Dansk Cykelistforbund, Danmarks Idræts-Forbund, Holmegårds Glasværker A/S, Dansk Sejlunion, Entmologisk Forening, Forbrugerrådet, Foreningen af Danske Biologer, Foreningen til Dyrernes Beskyttelse i Danmark, Friluftsrådet, Greenpeace Danmark, Grøn Livsstil, Danmarkskontoret, NOAH, Regnskovsgruppen Nephentes, Sammenslutningen af Danske Elvarmeforbrugere, Sammenslutningen af Danske Småøer, Verdensnaturfonden, Det Økologiske Råd, Kræftens Bekæmpelse, Aalborgs Universitets Center, Akademiet for de Tekniske videnskaber, Bioteknologisk Institut, Danmarks Fiskeri- og Havundersøgelser, Dansk Forening for Kvalitet, Dansk Meteologisk Institut, Dansk Standard, Dansk Teknologisk Institut, Dansk Varefakta Nævn, Dantest, Landbohøjskolen, Det Danske Hedeselskab, Danmarks Teknologiske Universitet, Skovskolen, Forskningscenter Risø, Københavns Universitet, Landbrugets Rådgivningscenter, Organisationen for Vedvarende Energi, Statens Luftfartsvæsen, SBS Byfornyelse, Dansk Træbeskyttelse, Træbranchens Oplysningsråd, DHI-Institut for Vand og Miljø, Færøernes Landsstyre, Rigsombudet for Færøerne, Grønlands Hjemmestyre, Maskinmesterens Forening, Metal Søfart, Sundhedsstyrelsen, Søfartsstyrelsen, Mærks Olie & Gas A/S, Dansk Navigatørforening, Farvandsvæsenet, Campingrådet, Bofast, Dansk skovforening, Hedeselskabet, Århus Havn, Skovdyrkerforeningen, Bryggeriforeningen, Københavns Havn, Aalborg Havn, Den Danske Landinspektørforening, Arbejdstilsynet, Folketingets Ombudsmand, Advokatsamfundet, Rådet for Større Badesikkerhed, Scandlines, Danmarks Fiskeriundersøgelser, North Sea Operators Committee-Denmark, Danmarks Fiskeriforening, Dansk Sportsdykker Forbund, Danmarks Sportsfisker Forbund, Darudec, Danmarks Idræts-Forbund, Hempel Skibsfarver, Green Network, Dansk Sejlunion, Landsforeningen Levende Hav, Amtsrådsforeningen, Københavnernes Miljøforening, Elkraft, Handelskommeret, Dansk Kano og Kajakforbund, Dansk Familelandbrug, COWI, Rambøll, Kolinihaveforbundet, SID, Genindvindingsindustrien, Natur og Ungdom, Procesindustriens Brancheforening, Frederiksberg Kommune, Energi & Miljø Consult, CASA, DD Landboforeninger, Dansk Ornitologisk Forening, CO-Industri, Dansk Planteværn, Dansk Texil Union, LIF, Kyst, Land og Fjord, Dansk Land- og Strandjagt, Foreningen af Danske Grus- og stenindustrier, Foreningen af Danske Jordbrugskalkværker, Samvirkende Energi- og Miljøkontorer, Energiklagenævnet, Energimiljørådet, Foreningen af Danske Kraftvarmeværker, DEG, Vindmølleindustrien, Brancheforeningen for Biogas, Dansk Naturgas A/S, Eltra, Dansk Amatørfiskerforening, Chemtox A/S, ITEK, Danva, Foreningen af lystbådehavne i Danmark, Foreningen af Danske Ral- og Sandsugere.

8. Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive konsekvenser/mindre udgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Lovforslaget har ikke direkte økonomiske konsekvenser. Den konkrete udmøntning på planer og programmer, som er omfattet af direktiv 2003/35/EF kan medføre meget begrænsede økonomiske konsekvenser for staten. Den konkrete udmøntning på ad hoc-revurderinger forventes kun at få beskedne konsekvenser i form af forudgående offentlighed i forbindelse med meget få sager om ad hoc-revurderinger.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Lovforslaget har ikke direkte økonomiske konsekvenser. Den konkrete udmøntning på planer og programmer omfattet af direktiv 2003/35/EF kan have meget begrænsede konsekvenser i form af gennemførelse af en offentlighedsprocedure. Den konkrete udmøntning på ad hoc-revurderinger forventes kun at få meget beskedne konsekvenser i form af forudgående offentlighed for et beskedent antal sager.

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ikke direkte miljømæssige konsekvenser. Den konkrete udmøntning forventes principielt at kunne medvirke til en kvalificering af myndighedsbehandlingen, hvilket generelt kan medvirke til forbedring af miljøet.

 

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget skaber den nødvendige bemyndigelse til miljøministeren med henblik på implementering af dele af direktiv 2003/35/EF.

 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1.

Bemyndigelsen giver miljøministeren adgang til at fastsætte regler om offentlighedens inddragelse i forbindelse med, at der træffes beslutning efter miljøbeskyttelseslovens § 41 a, som omhandler de situationer, hvor der €" ud over den regelmæssige revurdering efter § 41 b €" skal ske en revision i godkendelsens vilkår. Det er f.eks. situationer, hvor der kommer nye oplysninger om forureningen eller dens virkninger, som gør det påkrævet at stramme vilkårene uden at afvente udløbet af retsbeskyttelsen eller den næste regelmæssige revurdering. Der er i de gældende regler om godkendelse af listevirksomhed en regel om forudgående offentlighed i forbindelse med regelmæssig revurdering af (i)-mærkede virksomheder. Imidlertid følger det af den ændring af IPPC-direktivet, som er indeholdt i direktiv 2003/35/EF, at der skal være forudgående offentlighed i forbindelse med revurderinger, der falder ind under art. 13, stk. 2, første led, hvorefter der skal ske revurdering, hvor den forurening, som anlægget forårsager, er så omfattende, at det er nødvendigt at revidere godkendelsens emissionsgrænseværdier eller indføje nye. Reglen om forudgående offentlighed i godkendelsesbekendtgørelsen vil derfor med hjemmel i den foreslåede bestemmelse blive udvidet til at omfatte revurdering på baggrund af § 41 a, stk. 2, nr. 1-3, som svarer til art. 13, stk. 2, 1. led.

Til nr. 2

Bemyndigelsen giver miljøministeren adgang til at fastsætte regler om offentlighedens inddragelse ved udarbejdelse af planer og programmer og ændringer heraf på lovens område, dvs. planer og programmer, der tilvejebringes efter loven, efter bekendtgørelser, som er udstedt i medfør af loven eller i øvrigt.

Bemyndigelsen forventes bl.a. udnyttet til at fastsætte regler om annoncering, udsendelse af plan- og programforslag i offentlig høring, fastsættelse af rimelige tidsrammer for offentlighedens deltagelse samt om efterfølgende informering af offentligheden om den vedtagne plan eller program.

Bemyndigelsen supplerer andre specifikke bemyndigelser til at fastsætte regler om offentlighedens indragelse på lovens område.

Bemyndigelsen vil ikke blive anvendt på planer og programmer, der er omfattet af lov om miljøvurdering af planer og programmer eller miljømålsloven, fordi disse indeholder bestemmelser, der er i overensstemmelse med direktivet og konventionens krav

Bemyndigelsen vil, inden for rammerne heraf, også kunne anvendes til at fastsætte krav til offentlighedens inddragelse ved udarbejdelse af evt. fremtidige nationale planer og programmer samt sikre at evt. senere EU-retlige krav om offentlighedens inddragelse ved udarbejdelse af planer og programmer vil kunne implementeres i dansk lovgivning.

Til § 2

Loven foreslås at træde i kraft den 25. juni 2005, som er direktivets implementeringsfrist.



Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

 

 

I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 753 af 25. august 2001 som senest ændret ved lov nr. 314 af 5. maj 2004, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 79. Miljø- og energiministeren kan fastsætte regler om inddragelse af offentligheden forud for godkendelsesmyndighedens afgørelser efter § 33, stk.1, § 37 b og § 41 b.

 

1. I § 79, stk. 1, indsættes efter »§ 37 b«: », § 41 a«.

 

 

2. I § 79 indsættes som stk. 2 :

 

 

» Stk. 2. Ministeren kan fastsætte regler om inddragelse af offentligheden i forbindelse med udarbejdelse af planer og programmer på lovens område.«

 

 

 

 

 

§ 2

 

 

Loven træder i kraft den 25. juni 2005.



Bilag 2

EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV 2003/35/EF

af 26. maj 2003

om mulighed for offentlig deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af visse planer og programmer på miljøområdet og om ændring af Rådets direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF for så vidt angår offentlig deltagelse og adgang til klage og domstolsprøvelse

EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR €"

underhenvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særligartikel 175,

underhenvisning til forslag fra Kommissionen 1) ,

underhenvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg2),

underhenvisning til udtalelse fra Regionsudvalget 3) ,

efterproceduren i traktatens artikel 251 4) ,på grundlag af Forligsudvalgets fælles udkast af 15. januar 2003, og

udfra følgende betragtninger:

(1) Fællesskabets lovgivning på miljøområdet skal bl.a. bidrage til bevarelse, beskyttelse og forbedring af miljøkvaliteten og beskyttelse af menneskers sundhed.

(2) Fællesskabets miljølovgivning omfatter bestemmelser, som bemyndiger offentlige myndigheder og andre organer til at træffe beslutninger, som kan få en væsentlig indflydelse på miljøet samt på menneskers sundhed og velbefindende.

(3) En effektiv offentlig deltagelse i beslutningsprocessen giver offentligheden mulighed for at fremsætte udtalelser og give udtryk for betænkeligheder, som kan være relevante for beslutningerne, og som beslutningstageren kan tage hensyn til, således at ansvarlighed og gennemsigtighed i beslutningsprocessen fremmes og offentlighedens opmærksomhed omkring miljøspørgsmål og dens støtte til beslutningerne øges.

(4) En sådan deltagelse, herunder deltagelse af sammenslutninger, organisationer og grupper, især ikke-statslige organisationer, som fremmer miljøbeskyttelse, bør derfor fremmes, bl.a. ved at fremme uddannelse af offentligheden på miljøområdet.

(5) Den 25. juni 1998 undertegnede Det Europæiske Fællesskab FN/ECE-konventionen om adgang til oplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet (Århuskonventionen). Fællesskabets lovgivning bør derfor behørigt tilpasses til konventionen, så Fællesskabet kan ratificere denne.

(6) Et af Århus-konventionens formål er at sikre retten til offentlig deltagelse i beslutningstagning på miljøområdet med henblik på at bidrage til at beskytte ethvert menneskes ret til at leve i et miljø, der er passende for hans eller hendes sundhed og trivsel.

(7) Artikel 6 i Århus-konventionen indeholder bestemmelser om offentlig deltagelse i forbindelse med afgørelser vedrørende de konkrete aktiviteter, der er opført i konventionens bilag I, og aktiviteter, som ikke er indeholdt i nævnte bilag I, men som kan have væsentlig indvirkning på miljøet.

(8) Artikel 7 i Århus-konventionen indeholder bestemmelser om offentlig deltagelse i planer og programmer vedrørende miljøet.

(9) Artikel 9, stk. 2 og 4, i Århus-konventionen indeholder bestemmelser om adgang til ved en domstol eller ved andre procedurer at få prøvet den materielle og processuelle lovlighed af enhver afgørelse, handling eller undladelse, der er omfattet af bestemmelserne om offentlig deltagelse i konventionens artikel 6.

(10) Der bør fastsættes bestemmelser vedrørende visse direktiver på miljøområdet, som kræver, at medlemsstaterne skal fremlægge planer og programmer vedrørende miljøet, men som ikke indeholder tilstrækkelige bestemmelser om offentlig deltagelse, så der sikres offentlig deltagelse i overensstemmelse med bestemmelserne i Århus-konventionen, særlig dens artikel 7. I anden relevant fællesskabslovgivning findes der allerede bestemmelser om offentlig deltagelse i udarbejdelse af planer og programmer, og i fremtiden vil der fra starten blive medtaget krav om offentlig deltagelse på linje med Århus-konventionen i den relevante lovgivning.

(11) Rådets direktiv 85/337/EØF af 27. juni 1985 om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet 5)  og Rådets direktiv 96/61/EF af 24. september 1996 om integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening 6)  bør ændres, så de fuldt ud opfylder bestemmelserne i Århus-konventionen, særlig dennes artikel 6 og artikel 9, stk. 2 og 4.

(12) Målet for dette direktiv, som er at bidrage til opfyldelsen af de forpligtelser, der følger af Århus-konventionen, kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne og kan derfor, på grund af direktivets omfang og virkninger, bedre gennemføres på fællesskabsplan. Fællesskabet kan derfor træffe foranstaltninger i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet, jf. traktatens artikel 5. I overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går direktivet ikke ud over, hvad der er nødvendigt med henblik på at opfylde dette mål €"

UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:

Artikel 1

Formål

Formålet med dette direktiv er at bidrage til opfyldelsen af de forpligtelser, der følger af Århus-konventionen, navnlig gennem

a) offentlig deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af visse planer og programmer på miljøområdet

b) bedre offentlig deltagelse, herunder fastsættelse af bestemmelser om adgang til klage og domstolsprøvelse inden for rammerne af direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF.

Artikel 2

Offentlig deltagelse i planer og programmer

1. I denne artikel forstås ved »offentligheden« en eller flere fysiske eller juridiske personer og i henhold til national lovgivning eller praksis disses foreninger, organisationer eller grupper.

2. Medlemsstaterne sikrer, at offentligheden tidligt og på en effektiv måde får mulighed for at deltage i udarbejdelse og ændringer eller ajourføring af de planer eller programmer, som kræves udarbejdet i henhold til bestemmelserne i bilag I.

Medlemsstaterne sikrer med henblik herpå:

a) at offentligheden informeres ved offentlige opslag eller andre egnede midler såsom elektroniske medier, hvor det er muligt, om forslag til sådanne planer eller programmer eller ændring eller ajourføring heraf, og at de relevante oplysninger vedrørende sådanne forslag stilles til rådighed for offentligheden, herunder bl.a. oplysninger om retten til at deltage i beslutningsprocesser og om den kompetente myndighed, som kommentarer og spørgsmål kan rettes til

b) at offentligheden kan fremkomme med kommentarer og udtalelser, mens alle muligheder stadig står åbne, og inden der træffes afgørelser om planerne og programmerne

c) at der, når disse afgørelser træffes, tages behørigt hensyn til resultaterne af den offentlige deltagelse

d) at den kompetente myndighed efter at have behandlet kommentarer og udtalelser fra offentligheden gør en rimelig indsats for at oplyse offentligheden om de afgørelser, der er truffet, og om de begrundelser og overvejelser, der ligger til grund for disse afgørelser, herunder information om processen for offentlig deltagelse.

3. Medlemsstaterne udpeger den del af offentligheden, der kan deltage som omhandlet i stk. 2, herunder relevante ikke-statslige organisationer, som opfylder alle krav i henhold til national lovgivning, såsom organisationer, der arbejder for at fremme miljøbeskyttelse.

Medlemsstaterne fastsætter foranstaltninger for offentlighedens deltagelse i overensstemmelse med denne artikel med henblik på, at offentligheden kan forberede sig og deltage på en effektiv måde.

Der fastsættes rimelige tidsrammer, der er tilstrækkelige til gennemførelse af de forskellige etaper i offentlighedens deltagelse som fastsat i denne artikel.

4. Denne artikel finder ikke anvendelse på planer og programmer, der udelukkende er udarbejdet med henblik på det nationale forsvar eller som er fastlagt med henblik på civile katastrofesituationer.

5. Denne artikel finder ikke anvendelse på de i bilag I omhandlede planer og programmer, som er omfattet af en procedure for offentlig deltagelse i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/42/EF af 27. juni 2001 om vurdering af bestemte planers og programmers virkning på miljøet 7)  eller i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger 8) .

Artikel 3

Ændring af direktiv 85/337/EØF

Direktiv 85/337/EØF ændres således:

1) I artikel 1, stk. 2, tilføjes følgende definitioner:

»»Offentligheden«: en eller flere fysiske eller juridiske personer og i henhold til national lovgivning eller praksis disses foreninger, organisationer eller grupper.

»Den berørte offentlighed«: den del af offentligheden, som er berørt af, kan blive berørt af eller har en interesse i de beslutningsprocedurer på miljøområdet, der nævnt i artikel 2, stk. 2; med henblik på denne definition anses ikke-statslige organisationer, der arbejder for at fremme miljøbeskyttelse, og som opfylder alle krav efter national lovgivning, for at have en interesse.«

2) Artikel 1, stk. 4, affattes således:

»4. Medlemsstaterne kan fra sag til sag, såfremt der er hjemmel hertil i national lovgivning, beslutte ikke at anvende dette direktiv på projekter, der tager sigte på nationalt forsvar, hvis de vurderer, at en sådan anvendelse ville skade dette sigte.«

3) Artikel 2, stk. 3, litra a) og b), affattes således:

»a) undersøge, om der bør foretages en anden form for vurdering

b) stille oplysninger, der er fremkommet i henhold til andre former for vurdering som nævnt under litra a), oplysninger vedrørende en sådan undtagelse samt grundene til, at den er blevet indrømmet, til rådighed for den berørte offentlighed.«

4) Artikel 6, stk. 2 og 3, erstattes af følgende stykker:

»2. Offentligheden informeres ved offentligt opslag eller andre egnede midler såsom elektroniske medier, hvor det er muligt, om følgende tidligt i de beslutningsprocedurer på miljøområdet, der er nævnt i artikel 2, stk. 2, og senest, så snart oplysningerne med rimelighed kan gives:

a) ansøgningen om tilladelse

b) det forhold, at projektet er omfattet af en procedure med miljøkonsekvensvurdering, og eventuelt at artikel 7 gælder

c) de kompetente myndigheder, der har ansvaret for at træffe afgørelsen, hvorfra der kan indhentes relevante oplysninger, hvortil kommentarer eller spørgsmål kan rettes samt nærmere oplysninger om fristerne for fremsendelse af bemærkninger eller spørgsmål

d) karakteren af eventuelle afgørelser eller udkastet til afgørelsen, hvis et sådant foreligger

e) hvorvidt de oplysninger, der er indhentet i henhold til artikel 5, er til rådighed

f) hvornår, hvor og hvordan de relevante oplysninger stilles til rådighed

g) hvilke foranstaltninger der er truffet med henblik på offentlig deltagelse, jf. stk. 5.

3. Medlemsstaterne sikrer, at den berørte offentlighed får adgang til følgende inden for rimelige tidsfrister:

a) alle oplysninger, der er indhentet i henhold til artikel 5

b) i overensstemmelse med national lovgivningde vigtigste rapporter og anbefalinger, der er indgivet til den eller dekompetente myndigheder på det tidspunkt, hvor den berørte offentlighedinformeres i henhold til stk. 2

c) i overensstemmelse med Europa-Parlamentetsog Rådets direktiv 2003/4/EF af 28. januar 2003 om offentlig adgang tilmiljøoplysninger (*) andre end de i stk. 2 omhandlede oplysninger, som harrelevans for afgørelsen i overensstemmelse med artikel 8, og som først er tilrådighed, efter at den berørte offentlighed er blevet informeret i henhold tilstk. 2 i nærværende artikel.

4. Den berørte offentlighed skal tidligt og effektivt have mulighed for at deltage i de beslutningsprocedurer på miljøområdet, der er nævnt i artikel 2, stk. 2, og skal med henblik herpå have ret til at fremsætte kommentarer og udtalelser, mens alle muligheder stadig står åbne, over for den eller de kompetente myndigheder, inden der træffes afgørelse vedrørende tilladelsen.

5. De nærmere bestemmelser om information af offentligheden (f.eks. ved opslag inden for en vis radius eller offentliggørelse i lokale dagblade) og høring af den berørte offentlighed (f.eks. ved skriftlig forelæggelse eller offentlig høring) fastlægges af medlemsstaterne.

6. Der fastsættes rimelige tidsrammer for de forskellige faser, der giver tilstrækkelig tid til at informere offentligheden og til, at den berørte offentlighed kan forberede sig på og opnå reel deltagelse i de miljøbeslutningsprocedurer, der er omfattet af denne artikel.

(*) EUT L 41 af 14.2.2003, s. 26.«

5) Artikel 7 ændres således:

a) Stk. 1 og 2 affattes således:

»1. Konstaterer en medlemsstat, at et projekt vil kunne få betydelig indvirkning på miljøet i en anden medlemsstat, eller anmoder en medlemsstat, der vil kunne blive berørt i betydelig grad, herom, fremsender den medlemsstat, på hvis område projektet påtænkes udført, snarest muligt og senest på det tidspunkt, hvor den oplyser sine egne borgere derom, bl.a. følgende oplysninger til den berørte medlemsstat:

a) en beskrivelse af projektet tillige med alle foreliggende oplysninger om dets eventuelle grænseoverskridende virkninger

b) oplysninger om karakteren af den afgørelse der vil kunne træffes

og giver den anden medlemsstat en rimelig frist til at angive, om den ønsker at deltage i de beslutningsprocedurer på miljøområdet, der er nævnt i artikel 2, stk. 2, og kan tilføje de oplysninger, der er nævnt i stk. 2 i nærværende artikel.

2. Hvis en medlemsstat, som modtager oplysninger i medfør af stk. 1, angiver, at den agter at deltage i de beslutningsprocedurer på miljøområdet, der er nævnt i artikel 2, stk. 2, skal den medlemsstat, på hvis område projektet påtænkes udført, hvis den ikke allerede har gjort dette, sende den berørte medlemsstat de oplysninger, der skal gives i henhold til artikel 6, stk. 2, og stilles til rådighed i henhold til artikel 6, stk. 3, litra a) og b).«

b) Stk. 5 affattes således:

»5. De nærmere bestemmelser for gennemførelsen af denne artikel kan fastlægges af de berørte medlemsstater og skal være af en sådan karakter, at de giver den berørte offentlighed på den berørte medlemsstats område mulighed for effektivt at deltage i de beslutningsprocedurer på miljøområdet, der er nævnt i artikel 2, stk. 2, vedrørende projektet.«

6) Artikel 9 ændres således:

a) Stk. 1 affattes således:

»1. Når der er truffet beslutning om at give eller afslå tilladelse, informerer den (de) kompetente myndighed(er) offentligheden herom i overensstemmelse med de relevante procedurer, og stiller følgende information til rådighed for offentligheden:

€" indholdet af beslutningen og de betingelser, der eventuelt er knyttet til beslutningen

€" efter at have undersøgt de betænkeligheder og synspunkter, som den berørte offentlighed har givet udtryk for, de vigtigste begrundelser og overvejelser, der ligger til grund for beslutningen, herunder information om proceduren for offentlig deltagelse

€" om fornødent en beskrivelse af de vigtigste foranstaltninger til at undgå, nedbringe og om muligt neutralisere de værste skadelige virkninger.«

b) Stk. 2 affattes således:

»2. Den eller de kompetente myndigheder underretter alle medlemsstater, der er blevet hørt i overensstemmelse med artikel 7, og sender dem de oplysninger, der henvises til i stk. 1 i nærværende artikel.

De hørte medlemsstater sikrer, at de pågældende oplysninger stilles til rådighed på passende vis for den berørte offentlighed på deres eget område.«

7) Følgende artikel indsættes:

»Artikel10a

Medlemsstaterne sikrer inden for rammerne af deres relevante nationale lovgivning, at medlemmerne af den berørte offentlighed:

a) som har tilstrækkelig interesse, eller

b) som gør gældende at en rettighed er krænket, når dette er en forudsætning i henhold til en medlemsstats forvaltningsretlige regler,

har adgang til ved en domstol eller et andet uafhængigt og upartisk ved lov nedsat organ at få prøvet den materielle og processuelle lovlighed af enhver afgørelse, handling eller undladelse, der er omfattet af dette direktivs bestemmelser om offentlig deltagelse.

Medlemsstaterne afgør, på hvilket stadium der kan rejses indsigelse mod afgørelser, handlinger eller undladelser.

Medlemsstaterne fastsætter, hvad der forstås ved tilstrækkelig interesse og krænkelse af en rettighed, i overensstemmelse med målet om at give den berørte offentlighed vidtgående adgang til klage og domstolsprøvelse. Med henblik på litra a) anses den interesse, som enhver ikke-statslig organisation, jf. artikel 1, stk. 2, måtte have, for tilstrækkelig. I forbindelse med litra b) anses sådanne organisationer også for at have rettigheder, der kan krænkes.

Denne artikel udelukker ikke muligheden for at indgive en foreløbig klage til en administrativ myndighed og påvirker ikke kravet om, at de administrative klagemuligheder skal være udtømt, inden sagen kan påklages eller indbringes for domstolene, såfremt et sådant krav findes i den nationale lovgivning.

Disse procedurer skal være fair, rimelige, betimelige og ikke uoverkommeligt dyre.

Med henblik på at gøre bestemmelserne i denne artikel mere effektive sikrer medlemsstaterne, at praktiske oplysninger om adgang til klage- og domstolsprøvelse stilles til rådighed for offentligheden.«

8) I bilag I tilføjes følgende punkt:

»22. Enhver ændring eller udvidelse af projekter, der er opført i dette bilag, såfremt en sådan ændring eller udvidelse i sig selv opfylder de eventuelle tærskelværdier, der er fastsat i dette bilag.«

9) I bilag II, punkt 13, første led, in fine, tilføjes følgende:

»(ændring eller udvidelse, som ikke er omfattet af bilag I)«

Artikel 4

Ændring af direktiv 96/61/EF

Direktiv 96/61/EF ændres således:

1) Artikel 2 ændres således:

a) Følgende punktum tilføjes i nr. 10, litra b):

»I forbindelse med denne definition anses enhver ændring eller udvidelse af et anlæg for at være væsentlig, når ændringen eller udvidelsen i sig selv opfylder de eventuelle tærskelværdier i bilag I.«

b) Følgende numre tilføjes:

»13) »offentligheden«: en eller flere fysiske eller juridiske personer og i henhold til national lovgivning eller praksis disses foreninger, organisationer eller grupper

14) »den berørte offentlighed«: den del af offentligheden, som er berørt af, kan blive berørt af eller har en interesse i beslutningsprocesser om udstedelse eller ajourføring af en tilladelse eller af vilkårene herfor; med sigte på denne definition skal ikke-statslige organisationer, der arbejder for at fremme miljøbeskyttelse, og som opfylder alle krav efter national lovgivning, anses for at have en interesse.«

2) I artikel 6, stk. 1, første afsnit, tilføjes følgende led:

»€" de væsentligste af de eventuelle alternativer, som ansøgeren har undersøgt, i form af et resumé«

3) Artikel 15 ændres således:

a) Stk. 1 affattes således:

»1. Medlemsstaterne sikrer, at den berørte offentlighed tidligt og på en effektiv måde får mulighed for at deltage i proceduren vedrørende

€" udstedelse af en godkendelse til nye anlæg

€" udstedelse af en godkendelse til en grundlæggende driftsmæssig ændring af eksisterende anlæg

€" ajourføring af en godkendelse eller godkendelsesvilkårene for anlæg i overensstemmelse med artikel 13, stk. 2, første led.

Proceduren i bilag V finder anvendelse i forbindelse med denne deltagelse.«

b) Følgende stykke tilføjes:

»5. Når der er truffet en afgørelse, underretter den kompetente myndighed i overensstemmelse med de relevante procedurer offentligheden og stiller følgende oplysninger til rådighed for den:

a) afgørelsens indhold, herunder en kopi af godkendelsen og af vilkårene samt eventuelle senere ajourføringer, og

b) efter at have undersøgt de betænkeligheder og synspunkter, som den berørte offentlighed har givet udtryk for, de begrundelser og overvejelser, som ligger til grund for afgørelsen, herunder information om proceduren for offentlig deltagelse.«

4) Følgende artikel indsættes:

»Artikel 15a

Adgang til klage og domstolsprøvelse

Medlemsstaterne sikrer inden for rammerneaf deres relevante nationale lovgivning, at medlemmerne af den berørteoffentlighed:

a) som har tilstrækkelig interesse, eller

b) som gør gældende, at en rettighed er krænket, når dette er en forudsætning i henhold til en medlemsstats forvaltningsretlige regler,

har adgang til ved en domstol eller ved et andet uafhængigt og upartisk ved lov nedsat organ at få prøvet den materielle og processuelle lovlighed af enhver afgørelse, handling eller undladelse, der er omfattet af dette direktivs bestemmelser om offentlig deltagelse.

Medlemsstaterne afgør, på hvilket stadium der kan rejses indsigelse mod afgørelser, handlinger eller undtagelser.

Medlemsstaterne fastsætter, hvad der forstås ved tilstrækkelig interesse og krænkelse af en rettighed, i overensstemmelse med målet om at give den berørte offentlighed vidtgående adgang til klage og domstolsprøvelse. Med henblik herpå anses den interesse, som enhver ikke-statslig organisation, jf. artikel 2, nr. 14), måtte have, for tilstrækkelig, jf. litra a). Sådanne organisationer anses også for at have rettigheder, der kan krænkes, jf. litra b).

Denne artikel udelukker ikke muligheden for at indgive en foreløbig klage til en administrativ myndighed og påvirker ikke kravet om, at de administrative klagemuligheder skal være udtømt, inden sagen kan påklages eller indbringes for domstolene, såfremt et sådant krav findes i den nationale lovgivning.

Disse procedurer skal være fair, rimelige, betimelige og ikke uoverkommeligt dyre.

Med henblik på at gøre bestemmelserne i denne artikel mere effektive sikrer medlemsstaterne, at praktiske oplysninger om adgang til klage- og domstolsprøvelse stilles til rådighed for offentligheden.«

5) Artikel 17 ændres således:

a) Stk. 1 affattes således: »

1. Konstaterer en medlemsstat, at driften af et anlæg vil kunne få en betydelig, negativ indvirkning på miljøet i en anden medlemsstat, eller anmoder en medlemsstat, der kunne blive berørt i betydelig grad, herom, fremsender den medlemsstat, på hvis område der blev ansøgt om godkendelse i henhold til artikel 4 eller artikel 12, stk. 2, den anden medlemsstat de oplysninger, der skal gives eller stilles til rådighed i henhold til bilag V, samtidig med at den stiller disse til rådighed for sine egne statsborgere. Disse oplysninger danner grundlag for nødvendige konsultationer som led i de bilaterale forbindelser mellem de to medlemsstater på baggrund af princippet om gensidighed og lige behandling.«

b) Følgende stykker tilføjes:

»3. Den kompetente myndighed tager hensyn til resultaterne af de konsultationer, der omhandles i stk. 1 og 2, når den træffer afgørelse vedrørende ansøgningen.

4. Den kompetente myndighed underretter enhver medlemsstat, som er blevet hørt i henhold til stk. 1, om den afgørelse, der er blevet truffet vedrørende ansøgningen, og tilstiller den de oplysninger, der omhandles i artikel 15, stk. 5. Den pågældende medlemsstat træffer de nødvendige foranstaltninger til at sikre, at disse oplysninger stilles til rådighed på passende vis for den berørte offentlighed på dens eget område.«

6) Det i bilag II til dette direktiv viste bilag V tilføjes.

Artikel 5

Rapporter og revision

Inden den 25. juni 2009 sender Kommissionen Europa-Parlamentet og Rådet en rapport om direktivets anvendelse og virkning. Med henblik på yderligere at integrere miljøbeskyttelseskrav i overensstemmelse med traktatens artikel 6 og under hensyntagen til den indhøstede erfaring i forbindelse med anvendelsen af dette direktiv i medlemsstaterne vil nævnte rapport i givet fald blive ledsaget af forslag til ændring af dette direktiv. Kommissionen vil især overveje muligheden for at udvide dette direktivs anvendelsesområde til andre planer og programmer, der vedrører miljøet.

Artikel 6

Gennemførelse

Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft for at efterkomme dette direktiv senest den 25. juni 2005. De underretter straks Kommissionen herom.

Disse love og bestemmelser skal ved vedtagelsen indeholde en henvisning til dette direktiv eller skal ved offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning. De nærmere regler for henvisningen fastsættes af medlemsstaterne.

Artikel 7

Ikrafttræden

Dette direktiv træder i kraft på dagen for offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende.

Artikel 8

Adressater

Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.

Udfærdiget i Bruxelles, den 26. maj 2003.

PåEuropa-Parlamentets vegne

PåRådets vegne

P. COX

G. DRYS

Formand

Formand

 


BILAG I

BESTEMMELSER FOR DE PLANER OG PROGRAMMER, DER ER ANFØRT I ARTIKEL 2

a) Artikel 7, stk. 1, i Rådets direktiv 75/442/EØF af 15. juli 1975 om affald 9)

b) Artikel 6, i Rådets direktiv 91/157/EØF af 18. marts 1991 om batterier og akkumulatorer, der indeholder farlige stoffer 10)

c) Artikel 5, stk. 1, i Rådets direktiv 91/676/EØF af 12. december 1991 om beskyttelse af vand mod forurening forårsaget af nitrater, der stammer fra landbruget 11)

d) Artikel 6, stk. 1, i Rådets direktiv 91/689/EØF af 12. december 1991 om farligt affald 12)

e) Artikel 14 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 94/62/EF af 20. december 1994 om emballage og emballageaffald 13)

f) Artikel 8, stk. 3, i Rådets direktiv 96/62/EF af 27. december 1996 om vurdering og styring af luftkvalitet 14)


BILAG II

I direktiv 96/61/EF tilføjes følgende bilag:

»BILAG V

Offentlig deltagelse i beslutningsprocessen

1. Offentligheden informeres tidligt i en beslutningsprocedure (ved offentlig bekendtgørelse eller ved egnede midler såsom elektroniske medier, hvor det er muligt), eller senest så snart oplysningerne med rimelighed kan foreligge, om følgende:

a) ansøgningen om godkendelse eller eventuelt forslaget om ajourføring af en godkendelse eller godkendelsesvilkårene i overensstemmelse med artikel 15, stk. 1, herunder en beskrivelse af de punkter, der er anført i artikel 6, stk. 1

b) i relevante tilfælde det forhold, at en afgørelse er omfattet af en national eller grænseoverskridende procedure til vurdering af virkningerne på miljøet eller konsultationer mellem medlemsstater i overensstemmelse med artikel 17

c) oplysninger om de kompetente myndigheder, der har ansvaret for at træffe afgørelsen, hvorfra alle relevante oplysninger kan indhentes, hvortil kommentarer eller spørgsmål kan rettes og nærmere oplysninger om fristerne for fremsendelse af bemærkninger og spørgsmål

d) karakteren af mulige afgørelser eller udkast til afgørelsen, hvis en sådan foreligger

e) eventuelt oplysninger vedrørende et forslag til ajourføring af en tilladelse eller vilkårene for tilladelsen

f) angivelse af hvornår, hvor og hvordan de relevante oplysninger vil blive stillet til rådighed

g) oplysninger om hvilke foranstaltninger der er truffet for offentlig deltagelse og konsultation i henhold til punkt 5.

2. Medlemsstaterne sikrer, at den berørte offentlighed får adgang til følgende inden for passende tidsfrister:

a) i overensstemmelse med national lovgivning til de vigtigste rapporter og anbefalinger, der er indgivet til den kompetente myndighed eller myndigheder, når den berørte offentlighed skal informeres i henhold til punkt 1

b) i overensstemmelse med bestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/4/EF af 28. januar 2003 om offentlig adgang til miljøoplysninger (*) til andre oplysninger end de i punkt 1 omhandlede, som har relevans for afgørelsen i overensstemmelse med artikel 8, og som først er til rådighed, efter at den berørte offentlighed blev informeret i henhold til punkt 1.

3. Den berørte offentlighed har ret til at fremsætte kommentarer og udtalelser til den kompetente myndighed, inden der træffes en afgørelse.

4. Ved den endelige afgørelse skal der tages behørig hensyn til resultaterne af de konsultationer, der er afholdt i henhold til dette bilag.

5. De detaljerede ordninger til information af offentligheden (f.eks. ved opslag inden for en vis radius eller offentliggørelse i lokale dagblade) og høring af den berørte offentlighed (f.eks. ved skriftlige forelæggelser eller ved offentlig høring) fastlægges af medlemsstaterne. Der skal fastsættes rimelige tidsrammer for de forskellige faser, der giver tilstrækkelig tid til at informere offentligheden og til, at den berørte offentlighed kan forberede sig på og opnå reel deltagelse i de miljøbeslutningsprocedurer, der er omfattet af dette bilag.

(*) EUT L 41 af 14.2.2003, s. 26.«


ERKLÆRING FRA KOMMISSIONEN

Med henvisning til Kommissionens arbejdsprogram for 2003 bekræfter Kommissionen, at den, formodentlig i første kvartal af 2003, vil forelægge et forslag til direktiv om implementering af Århus-konventionen for så vidt angår adgang til klage og domstolsprøvelse.

 


1) EFT C 154 E af 29.5.2001, s. 123.

2) EFT C 221 af 7.8.2001, s. 65.

3) EFT C 357 af 14.12.2001, s. 58.

4) Europa-Parlamentets udtalelse af 23.10.2001 (EFT C 112 E af 9.5.2002, s. 125), Rådets fælles holdning af 25.4.2002 (EFT C 170 E af 16.7.2002, s. 22) og Europa-Parlamentets afgørelse af 5.9.2002 (endnu ikke offentliggjort i EUT). Europa-Parlamentets afgørelse af30.1.2003 og Rådets afgørelse af 4.3.2003.

5) EFT L 175 af 5.7.1985, s. 40. Ændret ved direktiv 97/11/EF (EFT L 73 af 14.3.1997, s. 5).

6) EFT L 257 af 10.10.1996, s. 26.

7) EFT L 197 af 21.7.2001, s. 30.

8) EFT L 327 af 22.12.2000, s. 1. Ændret ved beslutning nr. 2455/2001/EF (EFT L 331 af 15.12.2001, s. 1).

9) EFT L 194 af 25.7.1975, s. 39. Senest ændret ved Kommissionens beslutning 96/350/EF (EFT L 135 af 6.6.1996, s. 32).

10) EFT L 78 af 26.3.1991, s. 38. Senest ændret ved Kommissionens direktiv 98/101/EF (EFT L 1 af 5.1.1999, s. 1).

11) EFT L 375 af 31.12.1991, s. 1.

12) EFT L 377 af 31.12.1991, s. 20. Senest ændret ved direktiv 94/31/EF (EFT L 168 af 2.7.1994, s. 28).

13) EFT L 365 af 31.12.1994, s. 10.

14) EFT L 296 af 21.11.1996, s. 55.