L 57 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om begravelse og ligbrænding. (Delegation af
kompetence).
Fremsat den 27. oktober 2004 af
kirkeministeren (Tove Fergo)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om begravelse og
ligbrænding
(Delegation af kompetence)
§ 1
I lov nr. 346 af 26. juni 1975 om
begravelse og ligbrænding (begravelsesloven) foretages
følgende ændringer:
1. § 3, stk. 2,
affattes således:
» Stk. 2. Asken skal
nedsættes på en af de i § 2, stk. 1,
nævnte begravelsespladser eller anbringes på et andet
af stiftsøvrigheden godkendt sted. Stiftsøvrighedens
afgørelse kan påklages til kirkeministeren.«
2. I § 3 indsættes som
stk. 3:
» Stk. 3.
Stiftsøvrigheden kan tillade, at der forholdes med asken
på anden sømmelig måde end nævnt i
stk. 2, når der foreligger et bestemt udtalt
ønske herom fra afdøde. Stiftsøvrighedens
afgørelse kan påklages til kirkeministeren.«
3.§ 15 affattes
således:
» § 15. Bestyrelsen
for en folkekirkelig kirkegård kan med provstiudvalgets
tilladelse, jf. dog stk. 2, overlade en del af denne til brug
for et trossamfund uden for folkekirken. Provstiudvalgets
afgørelse kan påklages til stiftsøvrigheden.
Stiftsøvrighedens afgørelse kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed.
Stk. 2. Med kirkeministerens
tilladelse kan kommunalbestyrelsen overlade en del af en kommunalt
bestyret kirkegård til et trossamfund uden for
folkekirken.«
4.§ 18 affattes
således:
» § 18. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Loven kan ved kongelig anordning sættes i kraft på
Færøerne med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april
2005.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. Loven kan ved kongelig
anordning sættes i kraft på Færøerne med
de afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.Baggrund for lovforslaget
Siden begravelseslovens ikrafttræden
den 1. januar 1976 har Kirkeministeriet meddelt tilladelse til
spredning af asken efter afdøde personer over det åbne
hav, til deling af afdøde personers aske og til
nedsættelse af askeurner på privat ejendom. Hjemmelen
til disse dispositioner findes i lovens § 3, stk. 2,
hvorefter kirkeministeren kan godkende, at asken anbringes på
et andet sted end folkekirkens kirkegårde eller andre
begravelsespladser, eller tillade, »at der forholdes med
asken på anden sømmelig måde, når der
foreligger et bestemt udtalt ønske herom fra
afdøde.« Der er til dels tale om en
videreførelse af den praksis, som har været fulgt af
Justitsministeriet inden lovens ikrafttræden.
Antallet af ansøgninger om spredning
af aske over åbent hav har været stigende gennem de
senere år, fra ca. 100 i 1990 til 1042 i 2003. Det
kræves, at der foreligger et bestemt udtalt ønske fra
den person, hvis aske ønskes spredt. Ønsket kan
være fremsat skriftligt eller mundtligt. Der gives tilladelse
til spredning af aske over det åbne hav. Hermed sidestilles
visse fjorde og bugter. Det afgørende er, at der det
pågældende sted er den fornødne strøm,
således at asken hurtigt bliver opløst i vandet. Af
samme grund gives der ikke tilladelse til nedsænkning af
askeurner i havet, heller ikke hvis de er fremstillet af et
letopløseligt materiale. Efter fast praksis meddeler
ministeriet heller ikke tilladelse til spredning af aske over
landjorden, indsøer og vandløb.
Ansøgninger om askespredning skal ikke
være særligt motiverede for at blive
imødekommet. Tilladelser gives såvel i tilfælde,
hvor der er ansøgt om spredning af aske efter en
afdød person, som i tilfælde hvor en person i levende
live ansøger om, at den pågældendes aske til sin
tid spredes over havet.
Tilladelse gives på det vilkår,
at spredning af asken ikke vækker opsigt. Askespredning skal
ikke foretages af særligt autoriserede personer, men kan
udføres af afdødes pårørende. Der
føres ikke kontrol med, at en askespredning
gennemføres, ligesom der ikke fastsættes en frist,
inden for hvilken askespredningen skal have fundet sted. Disse
forhold har ikke givet anledning til problemer.
Antallet af sager om deling af asken efter
afdøde personer er forholdsvis begrænset og har i
perioden 2000 €" 2004 udgjort i alt ca. 100. Det drejer sig
eksempelvis om asken efter personer, der er opvokset i udlandet,
men som har levet det meste af deres liv i Danmark. I sådanne
tilfælde tillader ministeriet, at asken deles, således
at en del af asken nedsættes på en kirkegård her
i landet, mens resten af asken føres til en kirkegård
i udlandet. Der gives også tilladelse, når asken
ønskes delt med henblik på, at en del af asken
nedsættes på en kirkegård, mens den resterende
del af asken spredes over havet. Ministeriet giver derimod ikke
tilladelse til deling af en aske med henblik på
nedsættelse på 2 eller flere kirkegårde her i
landet. Begrundelsen herfor er, at Danmark udgør et så
begrænset område, at det ikke forekommer rimeligt at
imødekomme ansøgninger om askedeling i sådanne
tilfælde.
Hvad angår ansøgninger om
nedsættelse af askeurner på privat ejendom, er antallet
ligeledes begrænset. I perioden 1992-2003 har antallet ikke
oversteget 25 årligt. Som anført i
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1,
forudsættes det i ministeriets praksis, at ejendommen har en
vis størrelse (mindst 5000 m2 ), og i
almindelighed også at ejendommen ejes af den afdøde
persons slægt. Tilladelse til nedsættelse af askeurner
på privat ejendom gives på de vilkår, der er
omtalt i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr.
1.
2. Lovforslagets indhold
Formålet med den foreslåede
lovændring er udelukkende at overføre dele af
Kirkeministeriets kompetence i medfør af begravelsesloven
til stiftsøvrigheder og provstiudvalg. Herudover tilsigter
lovforslaget ikke at ændre den hidtidige retstilstand med
hensyn til, hvordan der forholdes med asken efter en afdød
person som beskrevet under afsnit 1.
2.1. Nedsættelse af askeurne
på privat grund
Det er i begravelseslovens § 1
bestemt, at lig enten skal begraves eller brændes. Begravelse
skal ifølge § 2, stk.1, ske på folkekirkens
kirkegårde eller andre begravelsespladser, der er godkendt af
kirkeministeren. Asken efter afdøde personer skal efter
§ 3, stk. 2, 1. pkt., ligeledes nedsættes
på folkekirkens kirkegårde eller andre
begravelsespladser, godkendt af kirkeministeren.
Ifølge begravelseslovens
§ 3, stk. 2, 1. pkt., kan asken også anbringes
på et andet af kirkeministeren godkendt sted. Med hjemmel i
denne bestemmelse er der praksis for, at kirkeministeren tillader,
at urnen med asken efter en afdød person under visse
betingelser nedsættes på privat ejendom.
Som et led i decentralisering af dele af
Kirkeministeriets sagsområde foreslås det, at
kompetencen i disse sager flyttes fra kirkeministeren til landets
stiftsøvrigheder, jf. lovforslagets § 1, nr.
1.
Lolland-Falsters Stiftsøvrighed har
peget på det ønskelige i, at der i loven optages
bestemmelser om klageadgang. Lovforslaget er udformet i
overensstemmelse hermed.
2.2. Spredning af aske over
åbent hav og deling af aske
Ifølge begravelseslovens
§ 3, stk 2, 2. pkt., kan kirkeministeren tillade, at der
forholdes med asken efter en afdød person på anden
sømmelig måde, når der foreligger et bestemt
udtalt ønske herom fra afdøde. Med hjemmel i denne
bestemmelse er der praksis for, at kirkeministeren tillader, at
asken efter afdøde personer spredes over åbent hav.
Ligeledes kan kirkeministeren i medfør af samme bestemmelse
tillade, at der foretages deling af afdøde personers
aske.
Udkast til forslag til ændring af
Begravelsesloven blev udsendt til høring i juni 2004.
Udkastet indeholdt forslag om, at begravelsesmyndigheden
træffer afgørelse om spredning af afdøde
personers aske over havet i forbindelse med, at
begravelsesmyndigheden afgør, om begravelse eller
ligbrænding skal finde sted, og om begravelseshandlingen skal
være kirkelig eller borgerlig.
Efter den stedfundne høring er der
rejst spørgsmål, om den foreslåede
decentralisering af kompetencen til begravelsesmyndigheden i sager
om spredning af afdøde personers aske over havet ikke er for
vidtgående, og om det ikke vil være en mere
hensigtsmæssig ordning at lade landets
stiftsøvrigheder træffe afgørelse i de
pågældende sager. I overensstemmelse hermed er
forslaget ændret således, at stiftsøvrigheden
kan tillade, at der forholdes med asken på anden
sømmelig måde end nævnt i lovforslagets
§ 1, nr. 1. I overensstemmelse med hidtil fulgt praksis
omfatter »anden sømmelig måde« bl.a.
spredning af asken efter afdøde personer. Det ændrede
forslag har været forlagt landets biskopper til udtalelse.
Der er modtaget høringssvar fra syv biskopper, der
tilslutter sig det ændrede forslag.
Dog udtrykker biskoppen over Roskilde Stift
tvivl med hensyn til, om dette ikke er et så væsentligt
landspolitisk spørgsmål om sømmelig
begravelsesskik, at det er en opgave, der principielt bør
varetages af Kirkeministeriet og ikke fastlægges ud fra
lokale normer. Hertil bemærkes, at der i forbindelse med
gennemførelsen af den foreslåede lovændring vil
blive udsendt en vejledning til landets stiftsøvrigheder
indeholdende nærmere retningslinjer for administrationen af
de pågældende sager. En sådan vejledning vil
sikre, at stiftsøvrighederne kommer til at følge en
stort set ens praksis.
I overensstemmelse hermed foreslås det
som et led i decentralisering af dele af Kirkeministeriets
sagsområde, at kompetencen i disse sager flyttes fra
kirkeministeren til landets stiftsøvrigheder, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2.
Fem stiftsøvrigheder og
Landsforeningen af Menighedsrådsmedlemmer har i
høringssvarene peget på, at der bør
fastsættes en frist for spredning af asken efter
afdøde personer. I sin behandling af sager om askespredning
har Kirkeministeriet ikke fastsat en frist, inden for hvilken
askespredning skal have fundet sted. Den hidtidige praksis ses ikke
at have givet anledning til problemer, og ministeriet finder derfor
ikke, at der er behov for frister for askespredning.
Med hensyn til klageadgang henvises til
bemærkningerne afsnit 2.1.
2.3. Godkendelse af, at der på
kirkegårde indrettes særlige afsnit til brug for andre
trossamfund
I henhold til begravelseslovens
§ 15 kan bestyrelsen for en folkekirkelig kirkegård
med kirkeministerens tilladelse overlade en del af denne til brug
for et trossamfund uden for folkekirken.
Henset til, at landets provstiudvalg
træffer afgørelse i en række sager om
kirkegårde, anses det for hensigtsmæssigt, at
godkendelseskompetencen i henhold til begravelseslovens
§ 15 lægges ud til provstiudvalgene, jf.
lovforslagets § 1, nr.3.
Haderslev Stiftsøvrighed har i sit
høringssvar rejst spørgsmål om det
hensigtsmæssige i, at godkendelseskompetencen i henhold til
lovens § 15 foreslås henlagt til provstiudvalgene.
Det anføres, at provstiudvalgene repræsenterer for
små områder i forhold til stiftet, og at den
pågældende opgave varetages bedre af
stiftsøvrighederne. Med lovforslaget foreslås som
nævnt, at godkendelseskompetencen flyttes til
provstiudvalgene, hvilket skal ses i sammenhæng med, at der i
lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde er tillagt
provstiudvalgene vigtige beføjelser i sager om
kirkegårde. Set i dette perspektiv vil provstiudvalgene
være kvalificerede til at træffe afgørelse i
sager om overladelse af en del af en kirkegård til brug for
trossamfund uden for folkekirken.
Den danske Præsteforening har gjort
gældende, at kompetencen i de pågældende sager
ikke bør udøves af folkekirkelige organer, men som
hidtil af kirkeministeren. Hertil bemærkes, at overladelse af
en del af en folkekirkeligt administreret kirkegård til brug
for et trossamfund uden for folkekirken forudsætter, at
menighedsrådet som bestyrer af kirkegården beslutter
dette. Tilsynet med de folkekirkeligt administrerede
kirkegårde udøves af folkekirkelige myndigheder,
nemlig provstiudvalgene, og det forekommer derfor
hensigtsmæssigt, at de samme myndigheder får tillagt
godkendelseskompetencen i henhold til lovens § 15.
Den danske Præsteforening og Danmarks
Provsteforening har i høringssvarene anført, at den
foreslåede ændring vil indebære en
forøgelse af provsternes og provstiudvalgenes arbejde.
Hertil bemærkes, at provstiudvalgenes og dermed provsternes
arbejdsbyrde næppe bliver forøget i
nævneværdig grad som følge af den
foreslåede ændring af § 15. Bestemmelsen
forudsætter allerede i dag, at provstiudvalget vurderer
menighedsrådets beslutning om at overlade en del af
kirkegården til et trossamfund uden for folkekirken, inden
sagen videresendes til Kirkeministeriet.
Med hensyn til klageadgang henvises til
bemærkningerne afsnit 2.1. og til lovforslag § 1,
nr. 3.
Københavns Kommune har peget på,
at godkendelseskompetencen, for så vidt angår kommunalt
bestyrede kirkegårde, ikke bør tillægges
provstiudvalget, men bør forblive hos kirkeministeren.
Lovforslaget er udformet i overensstemmelse hermed, jf. lovforslag
§ 1, nr. 3.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner eller
amtskommuner.
Lovforslaget har endvidere ikke konsekvenser
for de kirkelige kasser.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget indebærer, at
ansøgningerne behandles af en myndighed, som er
tættere på borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder
Udkast til lovforslaget blev i juni 2004
sendt til høring hos følgende:
Samtlige biskopper,
stiftsøvrighederne, Landsforeningen af
Menighedsrådsmedlemmer, Den danske Præsteforening,
Danmarks Provsteforening, Danmarks Kordegneforening, KL,
Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune.
Der er modtaget høringssvar fra:
Samtlige biskopper, stiftsøvrighederne, Landsforeningen af
Menighedsrådsmedlemmer, Den danske Præsteforening,
Danmarks Provsteforening, Danmarks Kordegneforening, KL og
Københavns Kommune.
Et ændret lovforslag er den 30.
september 2004 sendt til høring hos landets biskopper.
Der er modtaget høringssvar fra
biskopperne med undtagelse af biskoppen over Helsingør,
Lolland-Falsters og Fyens stifter.
Høringssvarene er beskrevet ovenfor i
afsnit 1 og i høringsnotatet, som er fremsendt til
Folketingets Kirkeudvalg i forbindelse med lovforslagets
fremsættelse.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ansøgningerne behandles af
myndigheder, som er tættere på borgerne. | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det er i de almindelige bemærkninger
afsnit 1 og 2.1. anført, at kirkeministeren i medfør
af begravelseslovens § 3, stk. 2, 1. pkt., kan give
tilladelse til, at urnen med asken efter afdøde personer
nedsættes på privat ejendom. Der er tale om
videreførelse af en administrativ praksis, som har
været fulgt af Justitsministeriet indtil lovens
ikrafttræden den 1. januar 1976.
Det forudsættes i den administrative
praksis, at ejendommen har en vis størrelse (mindst
5000m2 ), og i almindelighed også at ejendommen
ejes af den afdøde persons slægt.
En sådan tilladelse gives på
vilkår af:
€" at der på det sted, hvor urnen
nedsættes, ikke anbringes sten, mindesmærke eller
andet, der kendetegner stedet som begravelsesplads,
€" at urnen, der skal bestå af
materialer, der er opløselige i vand, f.eks. pap,
støbt papirmasse eller lignende, nedgraves i mindst 1 meters
dybde, og
€" at der på ejendommen tinglyses en
deklaration, hvorefter den til enhver tid værende ejer
forpligter sig til i 10 år fra urnens nedsættelse at
regne ikke at grave så dybt, at urnen berøres.
Vedkommende provst skal være påtaleberettiget i henhold
til deklarationen.
Som led i regeringens
decentraliseringsarbejde foreslås det, at kompetencen i disse
sager flyttes fra kirkeministeren til stiftsøvrighederne,
jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Til nr. 2
Som anført i de almindelige
bemærkninger afsnit 1. og 2.2. kan kirkeministeren
ifølge begravelseslovens § 3 stk. 2, 2. pkt.,
tillade, at der forholdes med asken efter afdøde personer
på anden sømmelig måde, når der foreligger
et bestemt udtalt ønske herom fra afdøde. Med hjemmel
i denne bestemmelse er der praksis for, at kirkeministeren kan
tillade, at asken efter afdøde personer spredes over
åbent hav, ligesom kirkeministeren kan tillade, at der
foretages deling af asken efter en afdød person.
Ud fra et ønske om at decentralisere
sagsgangen foreslås det, at kompetencen til at tillade, at
der forholdes med asken på anden sømmelig måde
flyttes fra kirkeministeren til stiftsøvrighederne, jf.
formuleringen i lovforslagets § 1, nr. 2.
Lovforslaget tilsigter ikke at udvide
mulighederne for, hvorledes der kan forholdes med asken efter
afdøde personer. Tilladelse til, at der forholdes med asken
på anden sømmelig måde, omfatter således
alene tilladelse til spredning af asken efter en afdød
person over åbent hav og til deling af asken efter en
afdød person. Der vil fortsat ikke kunne gives tilladelse
til spredning af asken efter afdøde personer over
landjorden, indsøer eller vandløb, ligesom der ikke
vil kunne gives tilladelse til anbringelse af asken i private
hjem.
Danmarks Provsteforening har under
høringen fremsat forslag om, at »bestemt udtalt
ønske fra afdøde« defineres nøjere. Det
er ikke fundet påkrævet, at der i loven optages en
definition af »bestemt udtalt ønske fra
afdøde«, der i overensstemmelse med praksis omfatter
såvel skriftlige som mundtlige tilkendegivelser fra
afdøde, og som ikke adskiller sig fra den form, som
afdøde i øvrigt har udtrykt sine ønsker i med
hensyn til begravelse eller ligbrænding.
Til nr. 3
Der er i lov om folkekirkens kirkebygninger
og kirkegårde, jf. lovbekendtgørelse nr. 454 af 11.
juni 1992 1) , som ændret ved § 2
i lov nr. 433 af 1. juni 1994 2) , ved lov nr. 391 af 22. maj 1996 3) og
ved § 3 i lov nr. 437 af 10. juni 2003 4) , og
bekendtgørelse nr. 527 af 19. juni 1992 som ændret ved
bekendtgørelse nr. 123 af 18. marts 1993 og
bekendtgørelse nr. 970 af 2. december 2003, om folkekirkens
kirkebygninger og kirkegårde, tillagt provstiudvalgene
kompetence i en række sager om kirkegårde.
Af § 12, stk. 1, i lov om
folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde fremgår det
bl.a., at der ved enhver kirkegård skal være en af
provstiudvalget godkendt vedtægt for orden på
kirkegården og dennes benyttelse. Endvidere skal
ændring og regulering af en kirkegårds indretning
godkendes af provstiudvalget, jf. § 19, stk. 1, i
bekendtgørelsen om folkekirkens kirkebygninger og
kirkegårde.
På den baggrund vil det være
hensigtsmæssigt, at det er provstiudvalget, og ikke
kirkeministeren der i medfør af bestemmelsen i
begravelseslovens § 15 skal tillade, at bestyrelsen for
en folkekirkelig kirkegård overlader en del af denne til brug
for et trossamfund uden for folkekirken. Ifølge lovforslaget
kan provstiudvalgets afgørelse påklages til
stiftsøvrigheden. Herved sikres det, at afgørelsen i
givet fald kan efterprøves af en højere kirkelig
myndighed. Stiftsøvrighedens afgørelse er
ifølge lovforslaget endelig.
Hovedparten af folkekirkens kirkegårde
bestyres af vedkommende menighedsråd. I større byer
som København, Århus og Odense bestyres nogle af
kirkegårdene af kommunalbestyrelsen. Da kommunalt bestyrede
kirkegårde ikke er undergivet tilsyn fra provstiudvalg eller
stiftsøvrighed, foreslås det, at kommunalbestyrelsens
beslutning om at overlade en del af en kirkegård til et
trossamfund uden for folkekirken fortsat skal godkendes af
kirkeministeren.
Til nr. 4
Grønlands Hjemmestyre har kompetencen
til at fastsætte landstingsforordninger om kirken i
Grønland, herunder om begravelsesvæsenet, jf. senest
§ 5 i lov nr. 264 af 6. maj 1993 om kirken i
Grønland. ( Lovforslaget i folketingsåret 1992 €"
1993 var L 196, Forslag til lov om kirken i Grønland,
fremsat skriftligt af daværende kirkeminister A. O. Andersen
den 24. februar 1993, FF 5624; lovforslag som fremsat, Till. A
7037; 1. behandling 12. marts 1993, FF 6435; betænkning 13.
april 1993, Till. B 1085; 2. behandling 22. april 1993, FF 8482; 3.
behandling 29. april 1993, FF 8867; lovforslaget som vedtaget,
Till. C 1087). På denne baggrund præciseres det, at
loven ikke gælder for Grønland.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. april 2005. Hermed sikres det, at der efter
Folketingets behandling af lovforslaget i medfør af lovens
§ 4 kan udarbejdes de fornødne administrative
forskrifter samt vejledning til brug for de kirkelige
myndigheder.
Til § 3
Med bestemmelsen sikres det, at loven ved
kgl. anordning kan sættes i kraft på
Færøerne med de ændringer, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
1) Lov om folkekirkens kirkebygninger og
kirkegårde blev gennemført i folketingsåret
1985-1986 som lov nr. 268 af 22. maj 1983. Lovforslaget var L 154,
Forslag til lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde,
fremsat af daværende kirkeminister Mette Madsen den 29.
januar 1986, FF.sp. 5980; forslag som fremsat, A. sp. 4047; 1.
behandling 6. februar 1986, FF.sp. 6595; betænkning afgivet
16. april 1986, B. sp. 1301; 2. behandling 22. april 1986, FF.sp.
9961; 3. behandling 24. april 1986, FF.sp. 10199, forslag som
vedtaget, C.sp. 483. Ved lovændringen i folketingsåret
1991-1992 var lovforslaget L88, forslag til lov om ændring af
lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde, fremsat af
daværende kirkeminister Torben Rechendorff den 6. november
1991, FF 1558; lovforslag som fremsat, Till.A 2001; 1. behandling
12. november 1991, FF 1904; betænkning 1. april 1992, Till.B
917; 2. behandling 9. april 1992, FF 8903; 3. behandling 21. april
1992, FF8965; lovforslaget som vedtaget, Till.C. 701.
2) Lovforslaget i folketingsåret
1993-1994 var L 142, Forslag til lov om ændring af lov om
folkekirkens økonomi og lov om folkekirkens kirkebygninger
og kirkegårde (folkekirkens deltagelse i mellemkirkeligt
arbejde m.v.), fremsat af daværende kirkeminister A.O.
Andersen den 12. januar 1994, FF 4474; lovforslag som fremsat,
Till.A 5563; 1. behandling 19. januar 1994, FF 5178;
betænkning 4. maj 1994, Till.B 1215; 2. behandling 19. maj
1994, FF 11513; 3. behandling 24. maj 1994, FF 11698; lovforslaget
som vedtaget, Till.C. 1117.
3) Lovforslaget i folketingsåret
1995-1996 var L254, Forslag til ændring om af lov om
folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde, fremsat af
daværende kirkeminister Birte Weiss den 24. april 1996, FF
5710, lovforslaget som fremsat, Till. A. 4993; 1. behandling 2. maj
1996, FF 6130; betænkning 2. maj 1996, Till.B 773; 2.
behandling 9. maj 1996, FF 6553; 3. behandling 14. maj 1996, FF
6553; lovforslaget som vedtaget, Till.C. 711.
4) Lovforslaget i folketingsåret
2002-2003 var L163, Forslag til lov om ændring af lov om
folkekirkens økonomi, lov om menighedsråd, lov om
folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde og lov om
ansættelse i stillinger i folkekirken m.v. (Større
økonomisk frihed, decentralisering af kompetence m.v.),
fremsat af kirkeminister Tove Fergo den 20. februar 2003, Till.A
4196; lovforslag som fremsat Till.A 4168; 1. behandling 12 marts
2003, FF 5683; betænkning 14. maj 2003; Till.B 1369; 2.
behandling 22. maj 2003, FF 9742; 3. behandling 27. maj 2003,
FF10038; lovforslaget som vedtaget Till. C 491.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med den
gældende lovgivning
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov nr. 346 af 26. juni 1975 om begravelse og
ligbrænding (begravelsesloven) foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 3. - - - Stk. 2. Asken skal nedsættes på
en af de i § 2, stk. 1, nævnte begravelsespladser eller
anbringes på et andet af kirkeministeren godkendt sted.
Kirkeministeren kan dog tillade, at der forholdes med asken
på anden sømmelig måde, når der foreligger
et bestemt udtalt ønske herom fra afdøde. | | 1. § 3,
stk. 2 , affattes således: » Stk. 2. Asken skal nedsættes
på en af de i § 2, stk. 1, nævnte
begravelsespladser eller anbringes på et andet af
stiftsøvrigheden godkendt sted. Stiftsøvrighedens
afgørelse kan påklages til kirkeministeren.« |
| | |
| | 2. I § 3
indsættes som stk. 3 : » Stk. 3. Stiftsøvrigheden kan
tillade, at der forholdes med asken på anden sømmelig
måde, når der foreligger et bestemt udtalt ønske
herom fra afdøde. Stiftsøvrighedens afgørelse
kan påklages til kirkeministeren.« |
| | |
§ 15. Bestyrelsen
for en folkekirkelig kirkegård kan med kirkeministerens
tilladelse overlade en del af denne til brug for et trossamfund
uden for folkekirken. | | 3.§ 15 affattes
således: » § 15. Bestyrelsen
for en folkekirkelig kirkegård kan med provstiudvalgets
tilladelse, jf. dog stk. 2, overlade en del af denne til brug for
et trossamfund uden for folkekirken. Provstiudvalgets
afgørelse kan påklages til stiftsøvrigheden.
Stiftsøvrighedens afgørelse kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed. |
| | Stk. 2 . Med
kirkeministerens tilladelse kan kommunalbestyrelsen overlade en del
af en kommunalt bestyret kirkegård til et trossamfund uden
for folkekirken.« |
| | |
§ 18. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, men
kan ved kgl. anordning sættes i kraft for disse landsdele med
de afvigelser, som de særlige færøske og
grønlandske forhold tilsiger. | | 4.§ 18 affattes
således: » § 18. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Loven kan ved kongelig anordning sættes i kraft på
Færøerne med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.« |