L 56 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger
m.v. (Forsøg med udbud af rammeaftaler i alment
nybyggeri).
Fremsat den 27. oktober 2004 af
socialministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger
samt støttede private andelsboliger m.v.
(Forsøg med udbud af rammeaftaler i
alment nybyggeri)
§ 1
I lov om almene boliger samt
støttede private andelsboliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 626 af 30. juni 2003, som ændret
ved lov nr. 1233 af 27. december 2003, § 1 i lov nr. 485 af 9.
juni 2004, § 2 i lov nr. 488 af 9. juni 2004 og lov nr. 489 af
9. juni 2004, foretages følgende ændringer:
1. Overalt i loven
ændres »økonomi- og erhvervsministeren«
til: »socialministeren«, »Økonomi- og
erhvervsministeren« til: »Socialministeren«,
»økonomi- og erhvervsministerens« til:
»socialministerens« og »Økonomi- og
Erhvervsministeriet« til:
»Socialministeriet«.
2. I § 80, stk.
2 , ændres »1996 16,70« til: »2005
21,15«, »1996 37,35« til: »2005
47,30«, »1997« til: »2006« og
»reguleringsindekset for boligbyggeri for juli
måned« til: »byggeomkostningsindekset for boliger
i alt for 2. kvartal«.
3. I § 113
indsættes som stk. 2 :
»Stk. 2. Økonomi- og
erhvervsministeren kan dog fastsætte regler om bygge- og
anlægsvirksomhed i vinterperioden.«
4. Efter § 146 a
indsættes:
Ȥ 147.
Med henblik på at fremme produktiviteten og effektiviteten i
det almene byggeri kan socialministeren på vegne af almene
boligorganisationer udbyde rammeaftaler til opførelse af
alment nybyggeri af familie- og ældreboliger.
Socialministeren kan på baggrund af de indkomne tilbud
indgå rammeaftaler med et antal leverandører af
boligbyggeri på vegne af de almene boligorganisationer.
Beslutning om indgåelse af en rammeaftale træffes efter
indstilling fra et rådgivende bedømmelsesudvalg
bestående af sagkyndige repræsentanter for kommuner,
almene boligorganisationer, arkitekter og rådgivende
ingeniører.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indledning
Lovforslaget indfører hjemmel i
almenboligloven til, at socialministeren på vegne af almene
boligorganisationer kan iværksætte forsøg med
udbud af rammeaftaler i alment nybyggeri. Der foretages herudover
konsekvensrettelser i loven som følge af den
ressortændring, der er sket ved kongelig resolution af 2.
august 2004. Endelig foreslås en ændring i loven af det
indeks, der anvendes ved den årlige regulering af de almene
boligafdelingers pligtmæssige bidrag til Landsbyggefonden.
Ændringen er af rent teknisk karakter og skyldes
ændringer i de af Danmarks Statistik opgjorte indeks.
Lovforslagets baggrund og
formål
Regeringen ønsker, at der skal være
flere boliger til en rimelig husleje for lejerne. Lavere priser for
byggeri er en væsentlig betingelse for at udvikle et mere
velfungerende boligmarked. Samtidig har byggeriet gennem de senere
år været kendetegnet ved en svag udvikling i
produktivitet og effektivitet. Dette gælder både,
når der sammenlignes med udlandet, og når der
sammenlignes med andre produktionsbrancher. Regeringen har med sit
oplæg til boligpolitisk udspil "Flere boliger €"
vækst og fornyelse på boligmarkedet" fra 2002 sat fokus
på at forbedre konkurrenceevnen i byggeriet. Målet er,
at det danske byggeri skal blive både billigere og bedre.
Ved at indføre det bindende
maksimumsbeløb for anskaffelsessummer for alment byggeri med
virkning fra 2004 har regeringen allerede gennemført et
konkret initiativ til at dæmpe de stigende anskaffelsessummer
for alment nybyggeri.
Regeringen ønsker på længere
sigt ikke blot at dæmpe stigningen i anskaffelsessummen for
alment nybyggeri, men også at skabe rammerne for en reduktion
af anskaffelsessummen. Derfor er der behov for at tage yderligere
initiativer til at effektivisere byggeriet.
Lovforslaget giver socialministeren mulighed for
som forsøg at udbyde rammeaftaler (f.eks. 3-6) til
opførelse af alment nybyggeri på vegne af almene
boligorganisationer, som ønsker at deltage. På
baggrund af de indkomne tilbud indgår socialministeren
rammeaftaler med et antal leverandører af boligbyggeri. En
leverandør af boligbyggeri kan være enten en privat
virksomhed eller et konsortium af private virksomheder.
Formålet med forsøget er at
afdække, om det er muligt at reducere den samlede
anskaffelsessum for almene familie- og ældreboliger med
mindst 10 pct., uden at det går ud over kvaliteten. Dette vil
føre til mindreudgifter på den offentlige
støtte til at opføre boligerne. Boligorganisationerne
vil få byggerier af god kvalitet med mulighed for fleksible
løsninger og til en lav pris. Samtidig vil de almene lejere
få billigere boliger af god kvalitet, som imødekommer
deres behov.
I traditionelle almene byggesager
gennemføres hvert byggeri som et unikt produkt. Der udvikles
således en ny bygning i hver byggesag. Forsøget
medfører, at de deltagende leverandører af
boligbyggeri kan tilbyde hver deres byggekoncept i en række
byggesager. Dette giver flere væsentlige fordele i
byggeprocessen. For det første får
leverandørerne et større økonomisk
råderum til at udvikle såvel byggeprocessen som
produktet. For det andet får virksomhederne mulighed for at
skabe langvarige samarbejdsrelationer til hinanden. For det tredje
får leverandørerne bedre muligheder for systematisk at
lære af gode og dårlige erfaringer fra byggeri til
byggeri. Hermed kan leverandørerne effektivisere
byggeprocessen og derved reducere prisen. Dette vil i givet fald
medføre offentlige mindreudgifter til støtte til det
almene nybyggeri.
De nye processer og produkter, der skabes i
forbindelse med forsøget, vil også kunne benyttes til
at opføre boliger i den private sektor. Forsøget vil
derfor også kunne styrke produktivitets- og
effektivitetsudviklingen i byggeriet generelt.
Hensigten er, at der under forsøget i
perioden 2006-09 skal gives tilsagn til 3-4.000 almene familie- og
ældreboliger. D et vil svare til 20-25 pct. af de familie- og
ældreboliger, som almene boligorganisationer må
forventes at få tilsagn til inden for rammeaftalernes
løbetid på 4 år. Et antal boliger af den
størrelsesorden vil føre til væsentlige
besparelser for stat og kommuner på støtten til alment
nybyggeri. Det er kommuner og boligorganisationer, der beslutter om
og hvor meget, der skal bygges under forsøgsordningen.
Forsøget forberedes i 2005.
På baggrund af forsøgets resultater
med udbud af 4-årige rammeaftaler vil det blive overvejet,
hvordan forsøgets målsætning evt. kan fremmes
yderligere i det almene nybyggeri. Forsøget vil
løbende blive fulgt og evalueret i forbindelse med
rammeaftalernes udløb. Evalueringen skal belyse opfyldelsen
af forsøgets formål. Som et led i evalueringen belyses
også forsøgets konsekvenser for små og
mellemstore virksomheder.
Gældende ret
Efter artikel 32 i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2004/18/EF af 31. marts 2004 om samordning af
fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige
vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter
og offentlige bygge- og anlægskontrakter er der mulighed for
at indgå rammeaftaler med flere leverandører om bl.a.
anskaffelse af bygge- og anlægsopgaver. Direktivet er
implementeret ved bekendtgørelse nr. 937 af 16. september
2004 med ikrafttræden den 1. januar 2005.
Rammeaftaler er en udbudsform, der giver
ordregivende myndigheder mulighed for at indgå faste
prisaftaler (rammeaftaler) om et produkt med en eller flere
leverandører. Almene boligorganisationer regnes i denne
forbindelse for at være ordregivende myndigheder. De
ordregivende myndigheder, som på forhånd har tilmeldt
sig rammeaftalen, er dermed sikret, at de inden for en aftalt
periode kan købe produktet til en fast pris. Rammeaftaler
giver den ordregivende myndighed en ret, men ikke en pligt, til at
få udført en opgave af en eller flere
leverandører, uden at skulle sende den i fornyet udbud.
Efter direktivet er det en forudsætning for
at indgå rammeaftaler, at aftalerne højst gælder
for en periode på fire år, undtagen i særlige
tilfælde, hvor de ordregivende myndigheder behørigt
begrunder, at det er nødvendigt med en længere
gyldighedsperiode. Det er tillige en forudsætning i
direktivet, at der ved indgåelse af rammeaftaler med flere
leverandører om et produkt er mindst tre
leverandører, forudsat at et tilstrækkeligt antal
leverandører opfylder udvælgelseskriterierne og et
tilstrækkeligt antal antagelige tilbud opfylder
tildelingskriterierne.
Lovforslagets indhold
Med henblik på at fremme produktiviteten og
effektiviteten i det almene nybyggeri foreslås det at give
socialministeren mulighed for at iværksætte en
forsøgsordning med udbud af rammeaftaler i alment nybyggeri
på vegne af almene boligorganisationer, som ønsker at
deltage. Udbuddet tilrettelægges på baggrund af artikel
32 om rammeaftaler i EU-direktiv 2004/18/EF af 31. marts 2004 om
samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af
offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige
tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og
anlægskontrakter, som er implementeret i dansk ret med
virkning fra 1. januar 2005.
Forslaget giver socialministeren mulighed for som
forsøg at udbyde og indgå et antal rammeaftaler
(f.eks. 3-6) med leverandører af boligbyggeri på vegne
af almene boligorganisationer. Dermed samler socialministeren et
antal almene boligorganisationer, der efterspørger
byggekoncepter, og skaber samtidig mulighed for, at private
leverandører af boligbyggeri udbyder byggekoncepter. En
samling af efterspørgslen vil give leverandørerne et
større incitament til at tilbyde attraktive byggekoncepter
til en lavere pris. Forslaget ændrer ikke på
boligorganisationernes mulighed for selv at udbyde
rammeaftaler.
Hver rammeaftale vil få karakter af et
stående tilbud på pris og kvalitet af et byggekoncept
og vil gælde for maksimalt 4 år. Byggekonceptet
vedrører selve byggeriet. Byggeriets placering på
grunden og anlæg af udendørsarealer indgår ikke
i byggekonceptet, da byggeriet skal kunne opføres på
forskellige beliggenheder rundt om i landet.
Direktivet fastsætter klare
procedureregler, der skal følges ved udbud og
indgåelse af rammeaftaler og ved tildeling af konkrete
kontrakter, baseret på rammeaftalerne. I praksis vil dette
indebære, at forsøget skal forløbe i 2 faser.
Den første er en national fase, hvor socialministeren
på vegne af almene boligorganisationer, der ønsker at
deltage, udbyder rammeaftaler og efterfølgende indgår
disse med et antal leverandører af boligbyggeri.
Rammeaftalerne binder ikke boligorganisationerne til at aftage en
bestemt mængde byggeri. Den anden er en lokal fase, hvor de
deltagende boligorganisationer, som ønsker at benytte sig af
en af rammeaftalerne, vælger et af leverandørernes
byggekoncepter i en konkret byggesag.
I den nationale fase er det hensigten i
udbudsmaterialet at fastsætte som krav til de bydende
leverandører, at de kan tilbyde et nybyggeri, hvor
håndværker-, materiale- og rådgiverudgifter er
mindst 20 pct. lavere end de gennemsnitlige udgifter hertil for den
pågældende boligtype (familie- eller ældrebolig).
De gennemsnitlige udgifter vil i udbudsmaterialet blive
differentieret for Hovedstadsregionen og det øvrige land.
Det vil ligeledes blive et centralt krav i udbuddet, at boligerne
er af en god kvalitet, har et godt arkitektonisk udtryk og er
så fleksible, at boligorganisationerne kan tilpasse
koncepterne til lokale ønsker. I den forbindelse er det
væsentligt, at der også indgår byggerier, som er
egnet til forskellige geografiske beliggenheder. Endvidere skal
leverandørernes tilbud også omfatte beregninger af de
fremtidige drifts- og vedligeholdelsesudgifter, som indgår i
bedømmelsen af leverandørernes tilbud. Dette sker for
at sikre, at byggerierne ikke bliver dyrere at drive
efterfølgende end normalt. I den prækvalifikation, der
går forud for udbuddet, skal leverandørerne oplyse,
hvordan de organiserer sig internt, herunder deres samarbejde med
underentreprenører.
På baggrund af de indkomne tilbud
indgår socialministeren efter indstilling fra et
rådgivende bedømmelsesudvalg rammeaftaler med et antal
leverandører af boligbyggeri. Boligorganisationerne kan
herefter benytte sig af aftalerne i en periode på fire
år.
I den lokale fase skal boligorganisationerne
genåbne konkurrencen mellem de udvalgte leverandører,
det vil sige, at boligorganisationen iværksætter en
fornyet konkurrence om de forhold, der ikke kan fastlægges i
rammeaftalen, herunder tilpasningen af byggekonceptet til
byggegrunden og andre lokale ønsker om mindre
ændringer af byggekonceptet. Genåbningen foregår
skriftligt. Genåbningen vil omfatte langt færre forhold
end et normalt udbud. De leverandører, der er indgået
en rammeaftale med, vil således allerede have fastlagt
hovedparten af en normal byggesag i rammeaftalen og kan derfor
nøjes med en mindre kompleks genåbning i den konkrete
byggesag.
Det forventes, at kommunerne vil kunne give
støttetilsagn til byggerier under forsøget allerede
fra starten af 2006. For at gøre forsøget så
enkelt som muligt kan kommunerne i forbindelse med
støttetilsagn til nybyggeri under forsøget dispensere
fra kravet om at vælge bygherren i åben konkurrence
efter gældende dispensationsbestemmelse i
støttebekendtgørelsen.
Kommunerne vil få mulighed for at give
tilsagn til nybyggeri, hvor den samlede anskaffelsessum inkl.
udgifter til grund og til den særlige tilpasning i
forbindelse med genåbningen ligger under et særligt
maksimumsbeløb. Det særlige maksimumsbeløb
fastsættes på baggrund af den gældende
bemyndigelse i almenboligloven om maksimumsbeløb for
anskaffelsessummen for alment byggeri. Som i den gældende
maksimumsordning for traditionelt alment byggeri vil der blive
differentieret mellem familie- og ældreboliger samt mellem
hovedstadsregionen og provinsen. Det er herefter hensigten at
fastsætte maksimumsbeløb, der ligger 10 pct. under den
samlede gennemsnitlige anskaffelsessum.
Besparelsen på 20 pct. i udbuddet er som
ovenfor nævnt målrettet håndværker-,
materiale- og rådgiverudgifter. Leverandørernes pris
på byggekoncepter indeholder dermed ikke udgifter til grund,
da leverandørernes tilbud ikke skal være
afhængig af den geografiske beliggenhed.
Håndværker-, materiale- og rådgiverudgifter
udgør i gennemsnit op mod ¾ af den samlede
anskaffelsessum, mens den resterende del udgøres af
grundudgifter og øvrige omkostninger. Det vil sige, at
leverandørernes pris som udgangspunkt reducerer den samlede
gennemsnitlige anskaffelsessum med op mod 15 pct., når der er
taget højde for tillæg af grundudgifter m.v.
Det er et væsentligt led i
forsøgsordningen, at parterne inden for de rammer, der er
fastlagt i rammeaftalerne, kan tilpasse byggekoncepterne til lokale
ønsker m.v. Derfor vil kommunen kunne give
støttetilsagn til nybyggeri, hvor den samlede
anskaffelsessum er mindst 10 pct. under den gennemsnitlige
anskaffelsessum. Dermed tager forsøget hensyn til, at
boligorganisationerne skal kunne tilpasse byggekonceptet til lokale
ønsker, lokalplaner m.v.
Socialministeren inddrager repræsentanter
for den almene boligsektor, kommunerne, entreprenørerne,
byggematerialeproducenterne, arkitekterne og de rådgivende
ingeniører i den nærmere udformning af
forsøget. Forsøget tilrettelægges så
ubureaukratisk som muligt for private virksomheder, kommuner og
boligorganisationer.
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Den foreslåede forsøgsordning
medfører mindreudgifter til offentlig støtte som
følge af en billiggørelse af byggeriet.
Rammeaftalerne gælder i en periode på
fire år. Som nævnt ovenfor er det hensigten, at der
under forsøgsordningen skal opføres 3-4.000 almene
familie- og ældreboliger i perioden 2006-09. I beregningen af
forsøgets økonomiske konsekvenser for det offentlige
forudsættes det, at de første tilsagn gives primo
2006, og at der gives tilsagn til omkring 900 familie- og
ældreboliger om året i perioden 2006-09.
Forsøgsaktiviteten forudsættes således fordelt
ligeligt på de fire år, men aktivitetsomfanget kan dog
i praksis vise sig at blive fordelt med mindre aktivitet de
første år og større aktivitet de sidste
år, hvor kendskabet til ordningen vil være
større.
Endvidere forudsættes, at
anskaffelsessummen for det byggeri, der opføres under
forsøgsordningen i gennemsnit bliver 12,5 pct. lavere end de
gennemsnitlige anskaffelsesudgifter for traditionelt alment
nybyggeri. Det er således forudsat, at kommunernes mulighed
for at godkende udgifter vedrørende tilpasning af
forsøgsbyggeriet til lokale forhold udnyttes i et omfang,
der svarer til halvdelen af det maksimalt tilladte, jf.
ovenfor.
Byggeri under forsøgsordningen finansieres
på samme måde som andet alment nybyggeri. Det
indebærer, at for tilsagn fra 2006 udgør
realkreditlånet 84 pct. af anskaffelsessummen og den
kommunale grundkapital 14 pct.
På den baggrund skønnes det med
betydelig usikkerhed, at staten i perioden 2006-09 vil have
mindreudgifter til ydelsesstøtte på 28 mio. kr. om
året, og at kommunerne vil have mindreudgifter til
grundkapital på 19 mio. kr. om året.
Forsøget vil medføre
begrænsede startudgifter for staten i 2005 og i øvrigt
have visse administrative konsekvenser for det offentlige, jf.
nedenfor. Startudgifterne vedrører bl.a. udarbejdelse af
udbudsmateriale og tilpasninger af Socialministeriets informations-
og forvaltningssystem for støttet boligbyggeri (BOSSINF).
Startudgifter og administrativ merbelastning for staten afholdes
inden for Socialministeriets eksisterende ramme.
Tabel 1 viser de samlede økonomiske
konsekvenser af lovforslaget i årene 2005-08.
Tabel 1: Samlede økonomiske
konsekvenser af lovforslaget |
(mio. kr., 2005-prisniveau) | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 |
Statslig ydelsesstøtte | 0,0 | -28,0 | -28,0 | -28,0 |
Kommunal grundkapital | 0,0 | -19,0 | -19,0 | -19,0 |
I alt | 0,0 | -47,0 | -47,0 | -47,0 |
Heraf: staten | 0,0 | -28,0 | -28,0 | -28,0 |
Heraf: kommunen | 0,0 | -19,0 | -19,0 | -19,0 |
Anm.: En negativ værdi angiver en
mindreudgift.
De kommunaløkonomiske konsekvenser af
lovforslaget forhandles med de kommunale parter.
Administrative konsekvenser for det
offentlige
Forsøgsordningen medfører for
statens vedkommende, at der skal udvikles et kontraktkoncept for
udbud af rammeaftaler i alment byggeri. Der skal udarbejdes
udbudsmateriale, herunder fastlægges krav til byggerierne i
forsøget, nedsættes et bedømmelsesudvalg og
foretages udbud.
Socialministeriet varetager udviklingsarbejdet i
samarbejde med Økonomi- og Erhvervsministeriet. Arbejdet har
ikke konsekvenser for andre offentlige myndigheder.
Vedrørende finansieringen af denne administrative
merbelastning henvises til bemærkningerne om
økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Herudover vil Socialministeriet løbende
følge anvendelsen af ordningen tæt. Det er endvidere
hensigten at foretage en egentlig evaluering af ordningen ved
rammeaftalernes udløb.
Kommunerne kan vælge at dispensere fra
kravet om at afholde en åben konkurrence om bygherrerollen
for de nye byggerier, som kommunerne vælger at lade
indgå i forsøget. I det omfang kommunerne vælger
at gøre brug af denne mulighed, vil de blive lettet
administrativt. Derudover skønnes forslaget ikke at have
nævneværdige administrative konsekvenser for
kommunerne.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medvirker til at samle
efterspørgslen efter byggekoncepter på markedet for
alment nybyggeri. Dermed får bygge branchen et
økonomisk råderum og et incitament til at udvikle nye
processer og produkter. Leverandørerne vil samtidig kunne
tilbyde deres koncepter til andre dele af markedet uden for
rammeaftalerne for det almene byggeri og på den måde
nyde godt af deres produkt- og procesudvikling i et bredere
perspektiv. For de bydende leverandører vil der umiddelbart
være visse udviklingsomkostninger forbundet med afgivelsen af
tilbud på et byggekoncept.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering. Det
er vurderingen, at forslaget ikke indeholder administrative
konsekvenser for erhvervslivet på samfundsniveau eller pr.
virksomhed, der berettiger til at forelægge det et af
Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Den foreslående forsøgsordning med
udbud af rammeaftaler til opførelse af alment nybyggeri
tilrettelægges på baggrund af artikel 32 i EU-direktiv
2004/18/EF af 31. marts 2004 om samordning af
fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige
vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter
og offentlige bygge- og anlægskontrakter (udbudsdirektivet),
hvorefter der er mulighed for at indgå rammeaftaler med flere
leverandører ved anskaffelse af varer, tjenesteydelser og
bygge- og anlægsopgaver.
Høring
Lovforslaget har været sendt i
høring hos Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening,
Amtsrådsforeningen, BAT-kartellet, BIPS (Byggeri,
Informationsteknologi, Produktivitet og Samarbejde),
Boligselskabernes Landsforening, Bornholms Regionskommune,
Byggematerialeindustrien, Byggeskadefonden, Byggesocietetet,
Bygherreforeningen i Danmark, Dansk Byggeri, Danmarks
Lejerforeninger, De Samvirkende Invalideorganisationer, Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen, Finansministeriet, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Frederiksberg Kommune,
Håndværksrådet, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, Kommunernes Landsforening,
Konkurrencestyrelsen, Københavns Kommune, Landsbyggefonden,
Landsforeningen Ældre Sagen, Lejernes Landsorganisation,
Praktiserende Arkitekters Råd, Realkreditrådet,
Rådet for Socialt Udsatte, VE-leverandørerne,
Ældreboligrådet, Ældremobiliseringen.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser |
| Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/
merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
amter og kommuner | Statslige mindreudgifter til
ydelsesstøtte 28 mio. kr. om året i 2006-08. Kommunale
mindreudgifter til grundkapital på op til 19 mio. kr. om
året i 2006-08. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat, amter
og kommuner | Eventuel begrænset
mindrebelastning i kommunerne ved dispensation fra
bygherrekonkurrence. | Merbelastning i Socialministeriet især
i forbindelse med start af ordningen i 2005. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Den i § 1, nr. 4, foreslåede
forsøgsordning tilrettelægges på baggrund af
EU-udbudsdirektiv 2004/18/EF af 31. marts 2004, som er
implementeret ved bekendtgørelse nr. 937 af 16. september
2004. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 3
Ændringerne er en konsekvens af den
ressortændring, der er sket ved kongelig resolution af 2.
august 2004, hvorefter lov om almene boliger samt støttede
private andelsboliger m.v. som helhed skal høre under
socialministerens ressort, bortset fra adgangen til at
fastsætte regler om bygge- og anlægsvirksomhed i
vinterperioden. Denne kompetence skal fortsat høre under
økonomi- og erhvervsministeren, som er ressortmyndighed for
byggelovgivningen.
Ved vinterperioden forstås tiden fra 1.
oktober €" 30. april.
Til nr. 2
Da Danmarks Statistik har afskaffet
reguleringsindeks for boligbyggeri, der danner basis for
indeksreguleringen af de pligtmæssige bidrag fra afdelinger,
som indeholder boliger, der er taget i brug før den 1.
januar 1970, til Landsbyggefonden, og i stedet indført et
nyt byggeomkostningsindeks for boliger, foreslås det, at
byggeomkostningsindeks for boliger i alt fremover er grundlag for
de årlige reguleringer af bidragene. Byggeomkostningsindeks
for boliger i alt svarer tilnærmelsesvist til
reguleringsindeks for boligbyggeri. Det ændrede
reguleringsgrundlag foreslås anvendt første gang ved
reguleringen den 1. januar 2006.
Til nr. 4
Med henblik på at fremme produktiviteten og
effektiviteten i det almene nybyggeri, foreslås det, at
socialministeren kan udbyde rammeaftaler (f.eks. 3-6) til
opførelse af nyt alment byggeri af familie- og
ældreboliger på vegne af almene boligorganisationer,
således at et antal leverandører af boligbyggeri
afgiver tilbud på at opføre alment nybyggeri
(byggekoncepter). Ungdomsboliger er ikke omfattet.
Udbuddet tilrettelægges efter artikel 32 om
rammeaftaler i EU-direktiv 2004/18/EF af 31. marts 2004 om
samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af
offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige
tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og
anlægskontrakter. Direktivet er implementeret ved
bekendtgørelse nr. 937 af 16. september 2004 om
fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige
vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter
og offentlige bygge- og anlægskontrakter med
ikrafttræden den 1. januar 2005.
En rammeaftale defineres i direktivets artikel 1,
nr. 5, som en aftale indgået mellem en eller flere
ordregivende myndigheder og en eller flere økonomiske
aktører med det formål at fastsætte
vilkårene for de kontrakter, der skal indgås i
løbet af en given periode, især med hensyn til pris og
i givet fald påtænkte mængder.
Direktivet fastsætter klare procedureregler
for rammeaftaler, der skal følges både ved
indgåelse af rammeaftalerne og ved tildeling af konkrete
kontrakter, baseret på rammeaftalerne. Om den nærmere
tilrettelæggelse af udbuddet henvises til de almindelige
bemærkninger.
Boligorganisationernes deltagelse i udbuddet er
valgfri. Med henblik på at få en tilkendegivelse fra de
almene boligorganisationer, der ønsker at deltage i
forsøget, vil boligorganisationerne inden udbuddet blive
inviteret til at tilmelde sig forsøget. Der vil ikke
være nogen begrænsning på antallet af deltagende
boligorganisationer.
Socialministeren indgår på baggrund
af de indkomne tilbud rammeaftaler med et antal leverandører
af boligbyggeri på vegne af de almene boligorganisationer.
Beslutning om indgåelse af en rammeaftale træffes efter
indstilling fra et rådgivende bedømmelsesudvalg
bestående af sagkyndige repræsentanter for kommuner,
almene boligorganisationer, arkitekter og rådgivende
ingeniører. Rammeaftalerne binder ikke boligorganisationerne
til at aftage en bestemt mængde byggeri.
De boligorganisationer, der deltager i
forsøget, vil herefter kunne indgå kontrakter om
opførelse af alment nybyggeri af familie- og
ældreboliger med en af de leverandører, der er
indgået rammeaftale med, ved en konkret byggesag. Forinden
skal boligorganisationen dog genåbne konkurrencen mellem de
leverandører, der er indgået rammeaftale med, om de
vilkår, der ikke er fastlagt i rammeaftalen, jf. de
almindelige bemærkninger.
Det er s om altid en forudsætning for
etablering af nyt alment byggeri, at kommunalbestyrelsen har givet
tilsagn til nybyggeri efter de gældende regler.
Kommunalbestyrelsen kan i forbindelse med tilsagnet dispensere fra
kravet i § 116, stk. 1, i lov om almene boliger samt
støttede private andelsboliger m.v. (almenboligloven), om at
vælge bygherren i åben konkurrence i medfør af
den gældende dispensationsregel for forsøgsbyggerier i
§ 25, stk. 4, nr. 2, i bekendtgørelse om støtte
til almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v.
(støttebekendtgørelsen), jf. § 116, stk. 4, i
almenboligloven. Byggerier, der opføres under
forsøgsordningen, anses for at være
forsøgsbyggerier i den forstand, der er beskrevet i
bestemmelsen. Såfremt kommunalbestyrelsen dispenserer fra
kravet om bygherrekonkurrence efter den nævnte bestemmelse
som led i forsøget, vil det være en forudsætning
for kommunalbestyrelsens tilsagn til boligorganisationen, at
boligorganisationen anvender en af rammeaftalerne i
forsøgsordningen. Ellers vil tilsagnet bortfalde.
Forsøget ændrer ikke ved, at
kommuner, som det er tilfældet i dag, kan opføre
blandede byggeprojekter, hvor både private boliger og almene
boliger opføres samtidig. I blandede byggeprojekter, hvor
én privat bygherre opfører det samlede byggeri, vil
det være nødvendigt at afholde en bygherrekonkurrence,
da det er en forudsætning i almenboliglovens § 116, stk.
1, at den private bygherre er fundet i en åben konkurrence,
før der kan gives støttetilsagn til etablering af nyt
alment byggeri.
I blandede byggeprojekter, hvor private boliger
og almene boliger opføres parallelt med deltagelse af en
privat henholdsvis almen bygherre, kan kommunalbestyrelsen
vælge at dispensere fra bygherrekonkurrencen, når den
almene bygherre vælger at gøre brug af en rammeaftale
ved opførelse af det almene byggeri.
Som led i forsøgsordningen er det
hensigten at anvende bemyndigelsen i § 115, stk. 8, i
almenboligloven, til at fastsætte et særligt bindende
maksimumsbeløb for kommunens endeligt godkendte
anskaffelsessum for disse byggerier med henblik på at sikre,
at besparelseskravet holdes. Maksimumsbeløbet vil
gælde for tilsagn efter § 115, stk. 1, nr. 1.
Det vil være maksimumsbeløbet ved
påbegyndelsestidspunktet, der skal være overholdt, det
vil sige anskaffelsessummen på tidspunktet for kommunens
godkendelse af skema B. Overskrides beløbet, afholdes
overskridelsen af bygherren. Er driftsherren tillige bygherre,
dækkes overskridelsen af byggesagshonoraret, evt. suppleret
med tilskud fra boligorganisationens egenkapital.
Maksimumsbeløbet vil blive differentieret
mellem familie- og ældreboliger samt mellem
hovedstadsregionen og provinsen. Der vil således blive
fastsat i alt fire maksimumsbeløb. Disse særlige
maksimumsbeløb vil blive beregnet med udgangspunkt i de
gennemsnitlige anskaffelsesudgifter - differentieret på samme
måde - for boliger med tilsagn i 2004. De særlige
maksimumsbeløb vil derfor først blive fastsat
endeligt umiddelbart forud for igangsætningen af udbudsrunden
i 2005. Det er endvidere hensigten at foretage en årlig
regulering af maksimumsbeløbet, således at
beløbet reguleres med udviklingen i nettoprisindekset.
Reguleringen vil blive foretaget første gang den 1. januar
2006.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2005.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om almene boliger samt
støttede private andelsboliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 626 af 30. juni 2003, som ændret
ved lov nr. 1233 af 27. december 2003, § 1 i lov nr. 485 af 9.
juni 2004, § 2 i lov nr. 488 af 9. juni 2004 og lov nr. 489 af
9. juni 2004, foretages følgende ændringer: |
| | 1. Overalt i loven
ændres »økonomi- og erhvervsministeren«
til: »socialministeren«, »Økonomi- og
erhvervsministeren« til: »Socialministeren«,
»økonomi- og erhvervsministerens« til:
»socialministerens« og »Økonomi- og
Erhvervsministeriet« til:
»Socialministeriet«. |
§ 80. Ud over
eventuelle bidrag i henhold til § 79 yder afdelinger, som
indeholder boliger, der er taget i brug før den 1. januar
1970, bidrag til boligorganisationens byggefond til indskud i
Landsbyggefonden til anvendelse efter reglerne i §§
87-96. Bidrag ydes alene for boligareal. Stk. 2. Bidrag efter stk. 1 udgør i
1996 16,70 kr. pr. m2 bruttoetageareal for afdelinger, som
indeholder boliger, der er taget i brug i perioden fra den 1.
januar 1965 og indtil den 1. januar 1970, samt for tidligere
ibrugtagne afdelinger, som indeholder boliger, der inden den 1.
januar 1983 af kommunalbestyrelsen har fået bevilget hel
eller delvis fritagelse for hidtidige bidrag. For øvrige
afdelinger, som indeholder boliger, der er taget i brug før
den 1. januar 1965, udgør bidraget i 1996 37,35 kr. pr. m2
bruttoetageareal. Beløbene reguleres én gang
årligt, første gang den 1. januar 1997, på basis
af den konstaterede udvikling i reguleringsindekset for
boligbyggeri for juli måned. | | 2. I § 80, stk.
2 , ændres »1996 16,70« til: »2005
21,15«, »1996 37,35« til: »2005
47,30«, »1997« til: »2006« og
»reguleringsindekset for boligbyggeri for juli
måned« til: »byggeomkostningsindekset for boliger
i alt for 2. kvartal«. |
§ 113.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter
nærmere regler om de i §§ 103, 104 og 106-110
nævnte forhold. | | 3. I § 113
indsættes som stk. 2 : »Stk. 2. Økonomi- og
erhvervsministeren kan dog fastsætte regler om bygge- og
anlægsvirksomhed i vinterperioden.« |
| | 4. Efter § 146 a
indsættes: »§ 147.
Med henblik på at fremme produktiviteten og effektiviteten i
det almene byggeri kan socialministeren på vegne af almene
boligorganisationer udbyde rammeaftaler til opførelse af
alment nybyggeri af familie- og ældreboliger.
Socialministeren kan på baggrund af de indkomne tilbud
indgå rammeaftaler med et antal leverandører af
boligbyggeri på vegne af de almene boligorganisationer.
Beslutning om indgåelse af en rammeaftale træffes efter
indstilling fra et rådgivende bedømmelsesudvalg
bestående af sagkyndige repræsentanter for kommuner,
almene boligorganisationer, arkitekter og rådgivende
ingeniører.« |
| | § 2 Loven træder i kraft den 1. januar
2005. |