L 55 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om forebyggende hjemmebesøg til ældre m.v.
(Ændring af lovens målgruppe).
Fremsat den 27. oktober 2004 af
socialministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forebyggende
hjemmebesøg til ældre m.v.
(Ændring af lovens målgruppe)
§ 1
I lov om forebyggende hjemmebesøg
til ældre m.v., jf. lov nr. 1117 af 20. december 1995,
foretages følgende ændring:
1. §
1 affattes således:
Ȥ 1.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde forebyggende hjemmebesøg
til alle borgere, der er fyldt 75 år, og som bor i
kommunen.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
tilrettelægger besøgene efter behov. Borgeren har
altid ret til tilbud om mindst 2 årlige forebyggende
hjemmebesøg.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan vælge
at undtage de borgere fra ordningen, som modtager både
personlig og praktisk hjælp efter § 71 i lov om social
service.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
I aftalen mellem regeringen og de kommunale
parter om kommunernes økonomi for 2005 var der enighed om at
forenkle reglerne om forebyggende hjemmebesøg.
Formålet er at forbedre kommunernes mulighed for at
målrette indsatsen mod de borgere, der har størst gavn
af ordningen.
Regeringen
prioriterer den forebyggende og sundhedsfremmende indsats
højt og betragter lov om forebyggende hjemmebesøg som
et centralt redskab i ældreplejen. De forebyggende
hjemmebesøg giver god mulighed for at opfange eventuelle
problemer, inden de bliver alvorlige. Hjemmebesøgene
udgør således et naturligt forum for råd og
vejledning om støttemuligheder og giver de ældre
hjælp til at udnytte deres egne ressourcer og bevare deres
fysiske funktionsniveau længst muligt. Der er store fordele
ved at hjælpe de ældre til at opretholde
funktionsevnen. De pågældende får lettere ved at
klare sig selv, og de ældres behov for hjælp, fx i form
af personlig og praktisk hjælp, kan udskydes. Glæden
ved at kunne klare sig selv er for mange mennesker også
ensbetydende med større livskvalitet, ikke kun i form af
bedre fysisk trivsel, men også i form af eksempelvis mere
selvtillid og mindre tilbøjelighed til at føle sig
ensom. Hjemmebesøgene støtter således evnen til
at udnytte egne ressourcer og muligheden for at øge det
sociale netværk.
Lov om forebyggende
hjemmebesøg til ældre mv. blev vedtaget i 1995.
Ifølge loven skal alle ældre over 75 år have
tilbud om mindst to forebyggende hjemmebesøg årligt.
Det er frivilligt for den ældre, om vedkommende ønsker
at tage imod tilbudet.
Der henvises til
forarbejderne til lov nr. 1117 af 20. december 1995 om forebyggende
hjemmebesøg til ældre m.v. (L 107 1995-96):
Folketingstidende 1995-96, FF 1714, Till. A 2619, FF 1931, Till. B
220, FF 2137, FF 2348, Till. C 283.
Kommunernes
administration af loven er sammen med effekten af de forebyggende
hjemmebesøg løbende blevet fulgt fra centralt hold.
Senest b lev det, som et led i aftalen om kommunernes
økonomi for 2004 mellem regeringen og Kommunernes
Landsforening, besluttet, at der skulle nedsættes en
arbejdsgruppe, som fik til opgave at undersøge mulighederne
for at forenkle hjemmehjælps- og
hjemmesygeplejeområdet. Arbejdsgruppen fik bl.a. til opgave
at belyse behovet og muligheden for at gøre ordningen med
forebyggende hjemmebesøg mere fleksibel, fordi en
række kommuner havde givet udtryk for, at den nuværende
ordning om forebyggende hjemmebesøg er ufleksibel.
Arbejdsgruppen præsenterede efterfølgende 4 modeller
for, hvordan ordningen om forebyggende hjemmebesøg kunne
gøres mere fleksibel. Konklusionerne indgik i
kommuneforhandlingerne mellem regeringen og Kommunernes
Landsforening for 2005, og regeringen valgte at imødekomme
kommunernes efterspørgsel på større
fleksibilitet. Dette lovforslag er således en konkret
udmøntning af aftalen om kommunernes økonomi for
2005.
Med lovforslaget får kommunerne
større mulighed for at målrette den forebyggende
indsats til de borgere, hvor effekten erfaringsmæssigt er
størst. M ålgruppen for de forebyggende
hjemmebesøg differentieres, således at kommunerne
fremover vil kunne vælge at undtage de borgere fra ordningen,
der allerede modtager personlig og praktisk hjælp efter
§ 71 i lov om social service. Formålet er at give
kommunalbestyrelsen større mulighed for at målrette
den forebyggende og sundhedsfremmende indsats i kommunen,
således at indsatsen bedre kan tilrettelægges efter
lokale behov og øvrige tiltag på
forebyggelsesområdet. Kommunalbestyrelsen kan vælge at
prioritere ressourcerne til den gruppe af ældre, som kommunen
ikke så hyppigt er i kontakt med, fordi de ikke modtager
både personlig og praktisk hjælp. Det er således
dokumenteret, at effekten af at tilbyde forebyggende
hjemmebesøg først og fremmest ses hos ældre,
som ikke er svækkede i nævneværdig grad.
Med lovforslaget foretages samtidig en sproglig
præcisering af kommunalbestyrelsens forpligtelse til at
tilbyde to årlige hjemmebesøg til ældre. Den
Sociale Ankestyrelses undersøgelse af kommunernes
administration af reglerne om forebyggende hjemmebesøg
(december 2002) har vist, at kommunerne ikke altid sondrer mellem
lovens krav om tilbudets indhold (mindst to årlige
hjemmebesøg) og den enkelte kommunes formidling af tilbudet.
Socialministeren skrev allerede i december 2002 ud til kommunerne
om fortolkningen af lovens krav. Af brevet fremgik, at ældre
borgere skal have stillet tilbudet om 2 årlige
hjemmebesøg til rådighed, men at der ikke i
lovgivningen er noget specifikt krav om, at de ældre
også skal informeres om tilbudet 2 gange årligt. Den
sproglige præcisering i nærværende lovforslag er
i overensstemmelse med denne udmelding.
Økonomiske og
administrative konsekvenser m.v.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
I medfør af aftalen om kommunernes
økonomi for 2005 giver ændringen ikke anledning til
regulering af bloktilskuddet. Lovforslaget skønnes
således ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige.
Forslaget indebærer en lettelse for
kommunerne. Regeringen og KL er i aftalen om kommunernes
økonomi for 2005 enige om, at det råderum, der
frigøres herved, giver mulighed for forbedringer for
ældre med større plejebehov.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget skønnes ikke at have
EU-retlige aspekter.
Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt til
høring hos Kommunernes Landsforening,
Amtsrådsforeningen, Københavns- og Frederiksbergs
kommuner, Foreningen af Offentligt Ansatte, Dansk
Sygeplejeråd, Landsforeningen Ældresagen,
Ældremobiliseringen, Alzheimerforeningen,
Pårørendegruppen for Svage Ældre,
Omsorgsorganisationernes Samråd, Sammenslutningen af
Ældreråd.
Lovforslagets konsekvenser i
hovedtræk
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Om stk. 1
Bestemmelsen svarer til 1. punktum i den
eksisterende lovs § 1. Dog skal stk. 1 sammenholdes med stk.
3, jf. de specielle bemærkninger til dette punkt.
Om stk. 2
Bestemmelsen svarer til 2. punktum i den
eksisterende lovs § 1. Der er alene tale om en sproglig
præcisering af kommunalbestyrelsen forpligtelse til at
tilbyde ældre borgere to årlige hjemmebesøg.
Ældre borgere skal have stillet tilbudet om 2 årlige
hjemmebesøg til rådighed, men det er kommunerne selv,
som skal tage stilling til, hvor ofte borgeren skal kontaktes,
hvilken kontaktform kommunen vil benytte sig af, og hvordan
kommunen vil opretholde kontakten. Det er dog ikke
tilstrækkeligt blot at oplyse generelt om tilbudet fx via
annoncering i dagspressen. Det er vigtigt, at kommunen sikrer, at
den ældre bliver bekendt med, at tilbudet eksisterer, og at
borgeren forstår, hvad det indebærer, herunder hvordan
man konkret skal forholde sig for at få besøg.
Kommunen kan vælge at informere den ældre om tilbudet
om de to årlige besøg første gang pr. brev og
anden gang med en telefonopringning. Kommunen kan også
vælge at sende et brev ud én gang om året, hvori
borgeren gøres opmærksom på, at denne har ret
til to årlige forebyggende hjemmebesøg.
Om stk. 3
Med bestemmelsen foreslås, at
kommunalbestyrelsen kan vælge generelt at undtage de borgere
fra ordningen, som modtager både personlig og praktisk
hjælp efter § 71 i lov om social service. Undtagelsen
gælder dermed svage ældre med store plejebehov svarende
til døgnpleje og ældre i plejeboliger. Borgere, der
modtager praktisk hjælp efter § 71 i serviceloven, vil
dermed fortsat have ret til at få tilbud om forebyggende
hjemmebesøg.
Kommunerne har stadig mulighed for at vælge
at tilbyde ældre, der modtager både personlig og
praktisk hjælp, forebyggende hjemmebesøg. Ved
visitering og revisitering af den personlige og praktiske
hjælp kan kommunen vurdere borgerens samlede situation,
herunder se på, om tilbud om forebyggende hjemmebesøg,
kan være relevant. Samtidig har leverandøren af den
personlige og praktiske hjælp en forpligtelse til at
være opmærksom på ændringer i modtagerens
behov, og en forpligtelse til at kontakte den kommunale myndighed,
hvis der opstår sådanne ændringer. Myndigheden
vil således, via leverandørens tilbagemeldinger,
få et grundlag for at vurdere, om der er behov for at yde
andre former for hjælp, herunder tilbud om en særlig
forebyggende indsats eller om et forebyggende
hjemmebesøg.
Det er valgfrit for kommunerne, om de
ønsker at inddrage modtagere af både personlig og
praktisk hjælp under ordningen med forebyggende
hjemmebesøg.
Til § 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2005.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
§ 1.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde forebyggende hjemmebesøg
til alle, der er fyldt 75 år, og som bor i kommunen.
Kommunalbestyrelsen tilrettelægger besøgene efter
behov, dog skal forebyggende hjemmebesøg tilbydes mindst 2
gange om året. | | § 1 I lov om forebyggende
hjemmebesøg til ældre m.v., jf. lov nr. 1117 af 20.
december 1995, foretages følgende ændring: 1. §
1 affattes således: »§ 1.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde forebyggende hjemmebesøg
til alle borgere, der er fyldt 75 år, og som bor i
kommunen. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
tilrettelægger besøgene efter behov. Borgeren har
altid ret til tilbud om mindst 2 årlige forebyggende
hjemmebesøg. Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan
vælge at undtage de borgere fra ordningen, som modtager
både personlig og praktisk hjælp efter § 71 i lov
om social service.« |