L 55 Forslag til lov om ændring af lov om forebyggende hjemmebesøg til ældre m.v.

(Ændring af lovens målgruppe).

Af: Socialminister Eva Kjer Hansen (V)
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Bortfaldet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 27-10-2004

Fremsættelse: 27-10-2004

Fremsættelsestale af lovforslag

20041_l55_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (27. oktober 2004)

 

 

Socialministeren (Eva Kjer Hansen) :

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om forebyggende hjemmebesøg til ældre m.v. (Ændring af lovens målgruppe)

(Lovforslag nr. L 55).

Med lovforslaget foreslås, at målgruppen for de forebyggende hjemmebesøg differentieres, så kommunerne får mulighed for at undtage de borgere fra ordningen, der allerede modtager personlig og praktisk hjælp efter § 71 i lov om social service.

Formålet er, at skabe større fleksibilitet i ordningen, således at kommunerne får mulighed for at målrette indsatsen mod de borgere, der har størst gavn af de forebyggende hjemmebesøg. Kommunalbestyrelsen får dermed større mulighed for selv at tilrette den forebyggende og sundhedsfremmende indsats efter lokale behov og øvrige tiltag på forebyggelsesområdet.

Med lovforslaget foretages samtidig en sproglig præcisering af kommunalbestyrelsens forpligtelse til at tilbyde to årlige hjemmebesøg til ældre. Ældre borgere skal have stillet tilbudet om 2 årlige hjemmebesøg til rådighed, men der er ikke i lovgivningen noget specifikt krav om, at kommunerne skal informere de ældre om tilbudet 2 gange årligt.

Den eksisterende Lov om forebyggende hjemmebesøg blev vedtaget i 1995. Ifølge loven skal alle ældre over 75 år have tilbud om mindst to forebyggende hjemmebesøg årligt. Det er frivilligt for den ældre, om vedkommende ønsker at tage imod tilbudet.

Forslaget er en udmøntning af aftalen mellem regeringen og de kommunale parter om kommunernes økonomi for 2005. Her var der enighed om at forenkle reglerne om forebyggende hjemmebesøg. Formålet var at forbedre kommunernes mulighed for at målrette indsatsen mod de borgere, der har størst gavn af ordningen.

Forslaget indebærer en økonomisk lettelse for kommunerne. Regeringen og KL er dog i aftalen om kommunernes økonomi for 2005 enige om, at det råderum, der frigøres herved, giver mulighed for forbedringer for ældre med større plejebehov.

Med disse bemærkninger skal jeg indstille lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.