L 54 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social service og andre love. (Videreførelse af
overvågningen på grundtakstområdet).
Fremsat den 27. oktober 2004 af
socialministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
og andre love
(Videreførelse af overvågningen
på grundtakstområdet)
§ 1
I lov nr. 489 af 7. juni 2001 om
ændring af lov om social service og lov om
hjemmesygeplejerskeordninger, som ændret ved § 53 i lov
nr. 145 af 25. marts 2002, foretages følgende
ændring:
1. I § 4,
stk. 1, 1. pkt., udgår » for en
3-årig periode«.
§ 2
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004, foretages
følgende ændringer:
1. § 135 a, stk. 4,
ophæves, og stk. 5-7 bliver stk. 4-6.
2. I § 135
a, stk. 5-7, der bliver stk. 4-6, ændres tre steder
» stk. 1-4« til: » stk.
1-3«.
§ 3
I lov nr. 223 af 31. marts 2004 om
ændring af lov om social service foretages følgende
ændring:
1. I
§ 2 udgår » og har virkning
til og med den 31. december 2004«.
§ 4
Loven træder i kraft den 1. januar
2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Finansieringsreformen på det sociale
område (grundtakstmodellen) er omfattet af et
overvågningssystem med henblik på at følge
udviklingen på området. Overvågningen
udløber ved udgangen af 2004. Med lovforslaget
foreslås, at den samlede overvågning af
finansieringsreformen videreføres efter 2004 med henblik
på fortsat at kunne følge udviklingen på
området.
Finansieringsreformen på det sociale
område trådte i kraft den 1. januar 2002 og
afløste den hidtil delte finansiering. Der henvises til
forarbejderne til lov nr. 489 af 7. juni 2001 om ændring af
lov om social service og lov om hjemmesygeplejerskeordninger (L 162
2000-2001): Folketingstidende 2000-2001, Till. A 4536, Till. A
4465, FF 4745, Till. B 1252, FF 8677, FF 8891, Till. C 861.
Aftalen om strukturreformen indebærer for
det sociale område, at der indføres et enstrenget
myndigheds- og finansieringsansvar, der vil afløse den
nuværende grundtakstfinansiering. Kommunalreformen forventes
at træde i kraft 1. januar 2007.
Med henblik på fortsat at følge
udviklingen på finansieringsreformens område indtil
ændring af den kommunale myndigheds- og finansieringsstruktur
foreslås derfor med lovforslaget, at det gældende
overvågningssystem videreføres.
Lovforslaget indebærer endvidere, at den
ændring, der blev indsat ved lov nr. 223 af 31. marts 2004 om
ændring af lov om social service (præcisering af
kommuners og amtskommuners forpligtelse til at levere tilbud
på det sociale område), og som har virkning til og med
31. december 2004, videreføres, og dermed fortsat
følges af overvågningssystemet.
Overvågningssystemet
på grundtakstområdet
Med lov nr. 489 af 7. juni 2001, der trådte
i kraft 1. januar 2002, blev der gennemført en
finansieringsreform på det sociale område med
indførelsen af grundtakstmodellen på den del af det
sociale område, hvor finansieringen hidtil havde været
delt mellem kommunen og amtskommunen. Det drejer sig om den sociale
indsats for børn og unge med behov for særlig
støtte og deres familier, børn med handicap og
hjælp til voksne under 67 år med handicap eller
særlige sociale problemer.
I stedet for den hidtil delte finansiering mellem
kommune og amtskommune blev der indført et
finansieringsprincip, hvorefter udgangspunktet er, at den
myndighed, der beslutter og iværksætter tilbud efter
serviceloven, selv fuldt ud afholder udgiften til foranstaltningen
eller tilbuddet.
Som en undtagelse er der for visse €" typisk
mere omkostningskrævende €" tilbud og foranstaltninger
indført en grundtakstmodel. Grundtakstmodellen
indebærer, at kommunen og amtskommunen for at opnå
grundtakstfinansiering skal følge en særlig
visitationsprocedure (servicelovens § 131 b), og at det
pågældende tilbud herefter finansieres ved, at kommunen
afholder udgiften op til grundtaksten, og at amtskommunen afholder
den del af den samlede udgift, der ligger over grundtaksten, jf.
servicelovens § 131 a og § 131 c.
Konkret indebærer grundtakstmodellen, at
kommunerne som udgangspunkt betaler 100 pct. for egne
foranstaltninger. Det drejer sig, jf. servicelovens
§ 129, stk. 3, bl.a. om personlig hjælp efter
§§ 71-73 a og 76, ledsageordning efter
§ 78, støtte- og kontaktperson efter
§§ 79 og 80, og ophold i boformer efter
§ 91.
En række ydelser efter serviceloven er
omfattet af grundtakstfinansiering. Det drejer sig bl.a. om ophold
i amtskommunale boformer efter §§ 92 og 93 for
personer under 67 år, jf. servicelovens § 131 a,
stk. 1.
For disse tilbud indebærer
grundtakstfinansieringen, at kommunerne skal betale op til den
fastsatte grundtakst, og amtskommunen skal betale den udgift ved
tilbuddet, der ligger ud over grundtaksten.
Amtskommunens finansiering af udgiften over
grundtaksten forudsætter, at kommune og amtskommune er enige
om visitationen til det tilbud, der omfattes af
grundtakstfinansieringen. Den fælles visitationsprocedure er
fastsat i servicelovens § 131 b.
Visitationsproceduren efter § 131 b
indebærer, at kommunen sender en indstilling til amtskommunen
om at finansiere udgiften over grundtaksten i forhold til et
konkret tilbud, der er omfattet af grundtakstfinansiering. Hvis
amtskommunen ikke kan imødekomme kommunens indstilling, skal
amtskommunens afslag ledsages af et forslag til et andet
tilbud.
I tilknytning til finansieringsreformen på
det sociale område blev der med virkning fra 1. januar 2002
etableret et overvågningssystem i en 3-årig
periode.
Overvågningen af finansieringsreformen
omfatter redegørelser fra kommuner, amtskommuner og
regionale udviklingsråd, der er nedsat i alle amter, og hvor
brugerorganisationerne er repræsenteret, samt kommunale og
amtskommunale statistiske indberetninger til et centralt
informations- og analysesystem og de økonomiske
nøgletal på området.
Overvågningen af finansieringsreformen
består samlet af følgende elementer:
€" Løbende statistiske indberetninger:
Kommuner og amtskommuner indberetter kvartalsvis statistiske
oplysninger om udviklingen for de enkelte tilbud efter
serviceloven, der er omfattet af finansieringsreformen, til et
centralt informations- og analysesystem under
Socialministeriet.
€" Kommunale og amtskommunale
redegørelser: Kommuner og amtskommuner skal årligt
sende en redegørelse til det regionale udviklingsråd i
amtet om udviklingen i kommunen og amtskommunen på
finansieringsreformens område.
€" Redegørelser fra de regionale
udviklingsråd: De regionale udviklingsråd sender
årligt en redegørelse til Socialministeriet om
udviklingen i det forudgående kalenderår på
finansieringsreformens område. Udviklingsrådenes
redegørelser analyserer de kommunale og amtskommunale
redegørelser på regionalt niveau.
De regionale udviklingsråd er oprettet i
hvert amt for løbende at følge reformens
implementering. Rådene består af repræsentanter
fra amtskommunen, kommunerne i amtet og brugerorganisationerne
på området.
€" På baggrund af overvågningen
af finansieringsreformen afgiver socialministeren årligt en
redegørelse til Folketinget om udviklingen på
området.
Overvågningssystemet er nærmere
udmøntet i bekendtgørelse nr. 1111 af 17. december
2001 om overvågning af finansieringsreformen
(grundtakstfinansiering) for tilbud efter lov om social service,
der gælder indtil den 1. januar 2005.
2. Lovforslagets indhold
Med lovforslaget foreslås, at reglerne om
overvågningen af finansieringsreformen videreføres
efter 2004.
Forslaget indebærer, at den hidtidige
overvågning af området i form af udviklingsråd,
indberetnings- og redegørelsespligt for kommuner,
amtskommuner og udviklingsråd, samt socialministerens
årlige redegørelse til Folketinget videreføres
uændret.
Overvågningen og u dviklingsrådene
videreføres dermed frem til 2007, hvor de erstattes af
udviklingsråd, der skal overvåge kommunalreformen i en
4-årig periode.
Udviklingsrådene skal dermed fortsat
være et dialogforum mellem brugerorganisationer, kommuner og
amtskommuner, som følger området og følger op
på projekter og andre initiativer, som udviklingsrådene
har igangsat.
Lovforslaget indebærer endvidere, at den
ændring, der blev indsat ved lov nr. 223 af 31. marts 2004 om
ændring af lov om social service (præcisering af
kommuners og amtskommuners forpligtelse til at levere tilbud
på det sociale område) videreføres, og dermed
fortsat følges af overvågningssystemet.
Ved ændringen blev der fastsat et
økonomisk kriterium for afgrænsningen af det kommunale
og amtskommunale forsyningsansvar ud fra bestemmelserne i
servicelovens §§ 92 og 93 med henblik på at
lette den kommunale og amtskommunale vurdering af
forsyningsansvaret.
Endelig indeholder lovforslaget en redaktionel
ændring som følge af, at en del af puljen til
kommuner, der kan dokumentere særligt høje merudgifter
som følge af finansieringsomlægningen pr. 1. januar
2002 på det sociale område, overføres til
Indenrigs- og Sundhedsministeriets pulje for særligt
vanskeligt stillede kommuner. Den resterende del af puljen
tilbageføres til kommunernes bloktilskud.
3. Lovforslagets konsekvenser
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og amtskommuner
Videreførelsen af grundtakstordningen
skønnes at medføre en samlet merudgift på 23,5
mio. kr. årligt i 2005 og 2006.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget
skal forhandles med de kommunale parter.
Administrative konsekvenser
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser.
Erhvervsmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke erhvervsmæssige
konsekvenser.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Høring
Lovforslaget har været sendt i
høring hos: Socialpædagogernes Landsforbund,
Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen i Danmark, Den
Sociale Ankestyrelse, De Samvirkende Invalideorganisationer,
Børnesagens Fællesråd, Foreningen af
Socialchefer i Danmark, Det Centrale Handicapråd, Dansk
Handicap Forbund, Rådet for Socialt Udsatte, Forbundet af
Offentligt Ansatte, Dansk Socialrådgiverforening, HK
Kommunal, Landsforeningen Ældre Sagen,
Ældremobiliseringen, Landsforeningen for
Socialpædagoger, Den Uvildige Konsulentordning på
handicapområdet, Finansministeriet, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, Justitsministeriet, Statsministeriet og
Økonomi- og Erhvervsministeriet.
Lovforslagets konsekvenser i
hovedtræk
| Positive konsekvenser / Mindreudgifter | Negative konsekvenser / Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Videreførelsen af grundtakstordningen
skønnes at medføre en samlet merudgift på 23,5
mio. kr. årligt i 2005 og 2006. |
Administrative konsekvenser for stats,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at udviklingsrådenes og
overvågningssystemets tidsbegrænsning på 3
år ophæves, således at udviklingsrådene og
overvågningen fortsættes uændret på
området efter 2004.
Udviklingsrådene videreføres dermed
som et dialogforum mellem brugerorganisationer, kommuner og
amtskommuner, og skal holde øje med området og
følge op på projekter og initiativer m.v., som
udviklingsrådene har igangsat.
Den omfattende registrering af
grundtakstområdet og kommuners, amtskommuners og
udviklingsråds indberetnings- og redegørelsespligt
samt socialministerens årlige redegørelse til
Folketinget om udviklingen på området
videreføres ligeledes.
Overvågningssystemet på
grundtakstområdet, der videreføres uændret,
består samlet af følgende elementer:
€" Løbende statistiske indberetninger:
Kommuner og amtskommuner indberetter kvartalsvis statistiske
oplysninger om udviklingen for de enkelte tilbud efter
serviceloven, der er omfattet af finansieringsreformen, til et
centralt informations- og analysesystem under
Socialministeriet.
€" Kommunale og amtskommunale
redegørelser: Kommuner og amtskommuner skal årligt
sende en redegørelse til det regionale udviklingsråd i
amtet om udviklingen i kommunen og amtskommunen på
finansieringsreformens område.
€" Redegørelser fra de regionale
udviklingsråd: De regionale udviklingsråd sender
årligt en redegørelse til Socialministeriet om
udviklingen det forudgående kalenderår på
finansieringsreformens område. Udviklingsrådenes
redegørelser analyserer de kommunale og amtskommunale
redegørelser på regionalt niveau.
De regionale udviklingsråd er oprettet i
hvert amt for løbende at følge reformens
implementering. Rådene består af repræsentanter
fra amtskommunen, kommunerne i amtet og brugerorganisationerne
på området.
På baggrund af overvågningen af
finansieringsreformen afgiver socialministeren årligt en
redegørelse til Folketinget om udviklingen på
området.
Overvågningssystemet er nærmere
udmøntet i bekendtgørelse nr. 1111 af 17. december
2001 om overvågning af finansieringsreformen
(grundtakstfinansiering) for tilbud efter lov om social service,
der videreføres.
Til § 2
Til nr. 1
Der er tale om en redaktionel ændring.
Af kommuneøkonomiaftalen for 2005
fremgår, at af puljen på 142,9 mio. kr. (2005-pl) efter
servicelovens § 135 a, stk. 4, til kommuner, der kan
dokumentere særligt høje merudgifter som følge
af finansieringsomlægningen pr. 1.1.2002 på det sociale
område, overføres 75 mio. kr. fra 2005 til midlerne
til særligt vanskeligt stillede kommuner (udligningslovens
§ 19, stk. 2). Den resterende del af puljen
tilbageføres til kommunernes bloktilskud.
På FL2004 er der afsat en grundtakstpulje
på 147,1 mio. kr. til kommuner, som kan dokumentere
særligt høje merudgifter som følge af
finansieringsreformen.
Puljen er nulstillet på FFL05, fordi det
ved kommuneforhandlingerne for 2005 blev aftalt, at 75 mio. kr. af
puljen overføres til Indenrigs- og Sundhedsministeriets
pulje for særligt vanskeligt stillede kommuner. De resterende
midler tilbageføres til kommunernes bloktilskud, som
oprindeligt finansierede puljen.
Til nr. 2
Ændringen er en konsekvens af, at stk. 4
udgår. Der henvises til bemærkningerne til nr. 1.
Til § 3
Til nr. 1
Det foreslås at videreføre den
ændring, der blev indsat ved lov nr. 223 af 31. marts 2004 om
ændring af lov om social service (præcisering af
kommuners og amtskommuners forpligtelse til at levere tilbud
på det sociale område), og som har virkning til og med
den 31. december 2004.
Ved ændringen blev der fastsat
følgende kriterier for afgrænsningen af det kommunale
og amtskommunale forsyningsansvar ud fra bestemmelserne i
servicelovens §§ 92 og 93:
€" Ved den konkrete vurdering af
amtskommunens forpligtelse efter §§ 92 og 93
lægges vægt på borgerens behov og hjælpens
specialiserede karakter, herunder behovet for specialiseret
støtte til genoptræning, hjælp til udvikling af
færdigheder og socialpædagogisk bistand m.v.
€" Hvis behovet for hjælp og
støtte samlet udgør en årlig udgift på
635.300 kr. eller mere, er personen umiddelbart omfattet af det
amtskommunale forsyningsansvar efter §§ 92 og
93.
Endvidere blev det med ændringen fastsat,
at hvis kommune og amtskommune er enige om, at en borger opfylder
betingelserne for at være omfattet af det amtskommunale
forsyningsansvar, og borgeren ikke ønsker at flytte fra eget
hjem eller et kommunalt tilbud, så er amtskommunen
forpligtiget til at medvirke til at finde frem til og finansiere et
relevant alternativt tilbud til borgeren.
Forslaget indebærer, at ændringen
videreføres efter 2004, således at reglerne om
afgrænsningen af forsyningsansvaret dermed fortsat
følges af overvågningssystemet.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft
1. januar 2005 med henblik på at videreføre
overvågningen på grundtakstområdet og
præciseringen af det kommunale og amtskommunale
forsyningsansvar, der har virkning indtil udgangen af 2004.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov nr. 489 af 7. juni 2001 om
ændring af lov om social service og lov om
hjemmesygeplejerskeordninger (Indførelse af en
grundtakstmodel for visse sociale serviceydelser i stedet for delt
finansiering), som ændret ved § 53 i lov nr. 145 af 25.
marts 2002, foretages følgende ændring: |
§ 4 | | |
Stk. 1. Der nedsættes i hvert amt for
en 3-årig periode et regionalt udviklingsråd, som skal
følge og drøfte udviklingen på det
grundtakstbelagte område. Udviklingsrådet
sammensættes efter forhandling mellem amtskommunen og
kommunerne i amtet af repræsentanter for amtskommunen og
kommunerne i amtet samt repræsentanter for brugerne.
Amtskommunen afholder udgifter til sekretariatsmæssig bistand
til udviklingsrådet. | | 1. I § 4,
stk.1, 1. pkt., udgår » for en
3-årig periode«. |
Stk. 2. Kommunerne i amtet sender
årligt en redegørelse om udviklingen på det
grundtakstbelagte område til det regionale
udviklingsråd. På baggrund af bl.a. egne
undersøgelser, oplysninger fra informations- og
analysesystemet i stk. 3 og kommunernes redegørelser, jf. 1.
pkt., udarbejder det regionale udviklingsråd en årlig
redegørelse om udviklingen på det grundtakstbelagte
område. | | |
Stk. 3. Socialministeren fastsætter
retningslinjer for: 1) Kommunernes og amtskommunernes
redegørelser, jf. stk. 2. 2) Et centralt informations- og analysesystem
til brug for udviklingsrådenes arbejde, herunder for
indsamling af data og udarbejdelse af specialundersøgelser,
der skal dokumentere udviklingen på området. | | |
| | § 2 I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004, foretages
følgende ændringer: |
§ 135 a
€ | | |
Stk. 4. Fra 2004 oprettes en pulje på
140 mio. kr., der efter ansøgning fordeles til kommuner, der
kan dokumentere særlig høje merudgifter som
følge af finansieringsomlægningen. Socialministeren
fastsætter efter drøftelse med Kommunernes
Landsforening retningslinjerne for udbetaling fra puljen. | | 1.§ 135 a, stk. 4,
ophæves, og stk. 5-7 bliver stk. 4-6 . |
Stk. 5. Socialministeren kan
fastsætte regler om tilskud efter stk. 1-4. Stk. 6. Københavns og Frederiksberg
Kommuner er ikke omfattet af reglerne i stk. 1-4. Indenrigs- og
sundhedsministeren bemyndiges til fra 2004 at yde Københavns
og Frederiksberg Kommuner et særligt tilskud for at
afbøde de økonomiske konsekvenser af
finansieringsomlægningen, herunder overgangsordningen, for de
to kommuner. Indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges endvidere
til at foretage eventuelle senere efterreguleringer i disse
tilskud. Stk. 7. Bornholms Kommune er ikke omfattet
af reglerne i stk. 1-4. Socialministeren kan fastsætte
særlige regler for tilskud til Bornholms Kommune fra
2004. | | 2. I § 135 a,
stk. 5-7, der bliver stk. 4-6, ændres tre steder »stk.
1-4« til: » stk. 1-3«. |
| | § 3 I lov nr. 223 af 31. marts 2004 om
ændring af lov om social service (Præcisering af
kommuners og amtskommuners forpligtelse til at levere tilbud
på det sociale område), foretages følgende
ændring: |
| | |
§ 2 Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning til og med den
31. december 2004. | | 1. I § 2
udgår »og har virkning til og med den 31. december
2004«. |
| | § 4 Loven træder i kraft den 1. januar
2005. |