Skriftlig fremsættelse (6. oktober
2004)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om fuldbyrdelse af visse
strafferetlige afgørelser i Den Europæiske
Union.
(Lovforslag nr. L 5).
Formålet med lovforslaget er at
gennemføre EU-rammeafgørelser om fuldbyrdelse i Den
Europæiske Union af kendelser om beslaglæggelse af
formuegoder eller bevismateriale og af afgørelser om
bødestraffe og konfiskation.
Den 4. juni 2003 meddelte Folketinget sit
samtykke i medfør af grundlovens § 19, stk. 1, til, at
regeringen på Danmarks vegne i Rådet for Den
Europæiske Union medvirkede til vedtagelsen af udkastet til
rammeafgørelse om fuldbyrdelse i Den Europæiske Union
af kendelser om beslaglæggelse af formuegoder eller
bevismateriale. Udkastet er efterfølgende vedtaget på
et rådsmøde og trådte i kraft den 2. august 2003
med gennemførelsesfrist 2. august 2005. Rådet for Den
Europæiske Union har imidlertid i en erklæring af 25.
marts 2004 om terrorbekæmpelse opfordret medlemsstaterne til
at gennemføre rammeafgørelsen inden udgangen af
2004.
Der er endvidere opnået politisk enighed
om rammeafgørelserne om anvendelse af princippet om gensidig
anerkendelse på bødestraffe og på
afgørelser om konfiskation.
Lovforslaget har til formål at
gennemføre rammeafgørelsernes regler om forenkling og
effektivisering af procedurerne mellem medlemsstaterne i
forbindelse med anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser
om henholdsvis beslaglæggelse, bødestraf og
konfiskation, således at fuldbyrdelse hurtigt kan ske i det
land, hvor det pågældende bevismateriale eller
formuegode eller den pågældende person befinder
sig.
Rammeafgørelserne adskiller sig fra de
gældende procedurer derved, at den fuldbyrdende stat i langt
højere grad forpligter sig til at fuldbyrde de
pågældende afgørelser fra en anden
EU-medlemsstat uden at foretage en nærmere prøvelse af
grundlaget for afgørelsen og i forhold til visse
lovovertrædelser uden at betinge sig, at der er tale om
strafbare forhold i fuldbyrdelsesstaten.
Danmark vil således ikke længere i
alle tilfælde kunne stille som betingelse for fuldbyrdelse af
en beslaglæggelseskendelse eller en afgørelse om
bødestraf eller konfiskation fra en anden medlemsstat, at
den handling, som afgørelsen vedrører, også er
strafbar i Danmark. Det gælder i de tilfælde, hvor de
pågældende handlinger er opregnet på de
"positivlister", som er indeholdt i lovforslaget. Positivlisterne
omfatter bl.a. terrorisme, menneskehandel, seksuel udnyttelse af
børn og børnepornografi samt ulovlig handel med
narkotika og svarer til positivlisten i rammeafgørelsen om
den europæiske arrestordre. Listen vedrørende
fuldbyrdelse af bødestraffe indeholder dog enkelte
yderligere handlinger. Derimod opretholdes kravet om dobbelt
strafbarhed for handlinger, som falder uden for
positivlisterne.
Rammeafgørelserne overlader på en
række områder valget af den nærmere
gennemførelsesmodel til medlemsstaterne. Lovforslaget er
udformet således, at der i vidt omfang er gjort brug af
rammeafgørelsernes muligheder for at opretholde
afslagsgrunde. Ved udformningen af lovforslaget er der så
vidt muligt fulgt samme fremgangsmåde som ved
gennemførelsen af rammeafgørelsen om den
europæiske arrestordre, således at der er parallelitet
mellem afslagsgrundene i dette forslag og i udleveringsloven.
Rammeafgørelserne overlader det
endvidere til medlemsstaterne at beslutte, hvilke myndigheder der
skal træffe afgørelse om fuldbyrdelse efter den nye
ordning.
Det foreslås, at kompetencen til at
træffe afgørelse om fuldbyrdelse af
beslaglæggelseskendelser fortsat skal ligge hos domstolene.
Grundlæggende retssikkerhedsmæssige hensyn taler for,
at ingen forud for, at den pågældende er dømt,
bør kunne udsættes for et straffeprocessuelt
tvangsindgreb, uden at indgrebets lovlighed forinden er
prøvet af en dansk domstol.
For så vidt angår
afgørelser om fuldbyrdelse af bødestraf og
konfiskation foreslås det, at afgørelsen træffes
af Justitsministeriet med mulighed for en særlig let adgang
til domstolsprøvelse.
Der er her ikke tilsvarende
retssikkerhedsmæssige hensyn som ved fuldbyrdelse af
beslaglæggelseskendelser, idet der er tale om endelige
afgørelser, som er prøvet i overensstemmelse med de
retsgarantier, som gælder i EU-landene. Den prøvelse,
der fremover skal foretages i disse sager, svarer i vidt omfang til
den prøvelse, Justitsministeriet i dag foretager i
udleveringssager i henhold til udleveringslovens regler på
baggrund af rammeafgørelsen om den europæiske
arrestordre. Det foreslås derfor at anvende en model, som
svarer til den model, der anvendes i udleveringssager.
Rammeafgørelserne indebærer ingen
ændringer i Danmarks forpligtelser i henhold til bl.a. Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention. Fuldbyrdelse af de
omhandlede afgørelser vil således ikke kunne ske
på en måde, der er i strid med Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.