L 49 Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø.

(Forenkling og effektivisering af parternes arbejdsmiljøindsats m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 27-10-2004

Fremsat: 27-10-2004

Lovforslag som fremsat

20041_l49_som_fremsat (html)

L 49 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af arbejdsmiljø. (Forenkling og effektivisering af parternes arbejdsmiljøindsats m.v.).

Fremsat den 27. oktober 2004 af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om arbejdsmiljø

(Forenkling og effektivisering af parternes arbejdsmiljøindsats m.v.)

 

§ 1

I lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 784 af 11. oktober 1999, som ændret ved lov nr. 331 af 16. maj 2001, ved lov nr. 437 af 10. juni 2002, ved lov nr. 191 af 24. marts 2004, ved lov nr. 425 af 9. juni 2004, og ved lov nr. 442 af 9. juni 2004, foretages følgende ændringer:

1. I § 8, stk. 6, ændres »stk. 3« til: »stk. 4«.

2. I § 13, stk. 3, 2. pkt., ændres »en bestemt offentlig myndighed« til: »offentlige myndigheder eller private institutioner«.

3. I § 14, stk. 6, ændres »Arbejdsmiljørådet« til: »beskæftigelsesministeren«.

4. I § 14 a ophæves stk. 1 .

Stk. 2-5 bliver herefter stk. 1-4.

5. § 14 a, stk. 2, der bliver stk. 1, affattes således:

»Det enkelte branchearbejdsmiljøråd har inden for rådets område til opgave at bistå branchens enkelte virksomheder ved løsning af arbejdsmiljømæssige spørgsmål, herunder

1) at udarbejde information og branchevejledninger, herunder vejledninger til brug for virksomhedernes udarbejdelse af arbejdspladsvurderinger,

2) at kortlægge branchens særlige arbejdsmiljøproblemer og medvirke ved udarbejdelsen af branchedokumentation, og

3) at udvikle og gennemføre oplysnings- og uddannelsesaktiviteter.«

6. § 49 a, stk. 4, 2. pkt., ophæves.

7.§ 66, stk. 1, affattes således:

»Arbejdsmiljørådet deltager i tilrettelæggelsen og gennemførelsen af den samlede arbejdsmiljøindsats gennem rådgivning af beskæftigelsesministeren og afgiver indstilling til beskæftigelsesministeren om:

1) Overordnede mål for og prioritering af arbejdsmiljøindsatsen.

2) Udviklings- og analyseaktiviteter.

3) Fordeling af midler, der er tilvejebragt efter § 68, mellem branchearbejdsmiljørådene og Arbejdsmiljørådet.

4) Opfølgning på Arbejdsmiljørådets indsats.«

8. § 66 a ophæves.

9.§ 67, stk. 4, affattes således:

» Stk. 4. Følgende deltager med hver en repræsentant uden stemmeret i rådet:

1) Beskæftigelsesministeriet.

2) Arbejdstilsynet.

3) Arbejdsmiljøinstituttet.

4) Arbejdsskadestyrelsen.

5) Indenrigs- og Sundhedsministeriet.«

10.§ 67, stk. 8, ophæves.

11.§ 67, stk. 9, der bliver stk. 8, affattes således:

» Stk. 8. Beskæftigelsesministeren etablerer et sekretariat for Arbejdsmiljørådet.«

12. I § 67 indsættes som stk. 9:

» Stk. 9. Beskæftigelsesministeren etablerer et videncenter for arbejdsmiljø og kan fastsætte nærmere regler herom.«

13. I § 68, stk. 1, og i § 68 a, stk. 1, ændres »Arbejdsmiljørådets tværgående aktiviteter efter § 66, stk. 1, nr. 3,« til: »Arbejdsmiljørådets aktiviteter«.

14.§ 68 a, stk. 2, affattes således:

» Stk. 2. Arbejdsmiljørådet og de enkelte branchearbejdsmiljøråd træffer inden for de udmeldte tilskudsrammer og de fastlagte vilkår bestemmelse om, hvilke aktiviteter der skal gennemføres.«

15.§ 68 a, stk. 5, affattes således:

» Stk. 5. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om udbetaling af tilskud, regnskabsaflæggelse og efterregulering m.v. Beskæftigelsesministeren kan bestemme, at tilskud kan udbetales a conto. Revisionen af regnskaberne varetages af rigsrevisor efter reglerne i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.«

16.§ 68 b ophæves.

§ 2

Loven træder i kraft den 1. januar 2005.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

I relation til lovens vedtagelse i 1975 henvises til Folketingstidende 1973-74 (2. samling), FF sp. 7827-7830 og Tillæg A sp. 3239-3346, Folketingstidende 1974-75 (1. samling), FF sp. 1019-1021, FF sp. 2273-2296 og Tillæg A sp. 1251-1352, Folketingstidende 1974-75 (2. samling), FF sp. 78-79, FF sp. 595-610, Tillæg A sp. 993-1094 og Tillæg B sp. 1697-1866, samt Folketingstidende 1975-76, FF sp. 59-60, FF sp. 382-383, FF sp. 3033-3110, FF sp. 3261-3274, Tillæg A sp. 65-166, Tillæg B sp. 161-284 og Tillæg C sp. 85-110.

Nye branchearbejdsmiljøråd blev etableret ved lov nr. 379 af 10. juni 1997 (Gennemførelse af handlingsprogrammet Rent Arbejdsmiljø År 2005 m.v.). Der henvises til Folketingstidende 1996-97 (1. samling), Tillæg A sp. 5582 ff., Tillæg A sp. 5543 ff., FF sp. 7243 ff., Tillæg B sp. 1347 ff., FF sp. 8009 ff., Tillæg B sp. 1446 ff., FF sp. 8249 ff. og Tillæg C sp. 930 ff.

1. Indledning

Forslaget har primært til formål at følge op på en evaluering, som beskæftigelsministeren lod gennemføre med henblik på at vurdere den arbejdsmiljøindsats, som branchearbejdsmiljørådene og Arbejdsmiljørådets Service Center hidtil har udført.

I den forbindelse foreslås bl.a. følgende forenklinger:

- hverken Arbejdsmiljørådet eller branchearbejdsmiljørådene skal fremover udarbejde planer for det kommende års arbejdsmiljøaktiviteter til godkendelse,

- Arbejdsmiljørådet skal ikke længere have nogen direkte rolle i bevillingen af midler til branchearbejdsmiljørådenes aktiviteter. Arbejdsmiljørådet skal i stedet sætte fokus på de overordnede mål og prioriteriteringer for arbejdsmiljøindsatsen og styrke rådgivningen af beskæftigelsesministeren,

- Arbejdsmiljørådets Service Center nedlægges, og betjeningen af Arbejdsmiljørådet samles i et nyt, styrket sekretariat, og

- beskæftigelsesministeren etablerer et videncenter på arbejdsmiljøområdet til at varetage formidlingsopgaver.

Forslaget har desuden til formål at sikre, at beskæftigelsesministeren kan udpege private institutioner til at varetage opgaven med at godkende bedriftssundhedstjenester.

I januar 2003 afgav Arbejdsmiljørådet forslag om arbejdsmiljøsystemets fremtidige struktur. Arbejdsmarkedets parter påpegede, at de strukturelle rammer for Arbejdsmiljørådets og branchearbejdsmiljørådenes arbejdsmiljøindsats skulle forenkles med henblik på en mere optimal udnyttelse af ressourcerne. På den baggrund iværksatte regeringen en uvildig evaluering af branchearbejdsmiljørådenes og Arbejdsmiljørådets Service Centers indsats på arbejdsmiljøområdet.

Desuden er der i forbindelse med aftalen om den nye arbejdsmiljøreform enighed mellem forligspartierne (regeringspartierne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre) om, at arbejdsmiljøindsatsen skal være én samlet indsats, hvor de samme, fælles prioriteringer skal slå igennem i de aktiviteter, der bliver udøvet blandt de forskellige aktører på arbejdsmiljøområdet.

Det er på den baggrund regeringens opfattelse, at en effektivisering og rationalisering af arbejdsmiljøindsatsen fra arbejdsmarkedets parter bedst opnås ved:

- at branchearbejdsmiljørådene ikke længere udarbejder overordnede, årlige planer, men løbende sikrer at deres aktiviteter ligger inden for de af beskæftigelsesministeren prioriterede områder, og

- at Arbejdsmiljørådets Service Center afvikles, og at Arbejdsmiljørådets Service Centers nuværende opgaver fremover varetages i andet regi, privatiseres eller bortfalder.

2. Hovedpunkterne i lovforslaget

2.1 Ny planprocedure

Det foreslås at ændre den nuværende planprocedure for parternes arbejdsmiljøindsats for at opnå en mindre bureaukratisk og mere forenklet sagsgang og målrette ressourcerne mod de arbejdsmiljømæssige prioriterede områder i parternes arbejdsmiljøindsats. Det skal fortsat sikres, at administrationen lever op til kravene for forvaltning af tilskud, herunder særligt de krav der bliver stillet fra Finansministeriet og Rigsrevisionen.

Endvidere vil kravene til branchearbejdsmiljørådenes afrapporteringer blive skærpet med henblik på effektevaluering.

Forslaget indebærer overordnet set, at hver aktør i partsindsatsen får mere veldefinerede opgaver fremover.

Arbejdsmiljørådet udarbejder efter gældende regler til beskæftigelsesministeren årligt forslag til mål, plan og budget for Arbejdsmiljørådets og branchearbejdsmiljørådenes samlede arbejdsmiljøindsats.

Endvidere udmelder Arbejdsmiljørådet inden for de tilskudsrammer, som er udmeldt af beskæftigelsesministeren, og på baggrund af den af beskæftigelsesministeren godkendte plan for parternes indsats, planerne for branchearbejdsmiljørådenes indsats til rådene.

Arbejdsmiljørådet skal fremover udarbejde forslag til beskæftigelsesministeren vedrørende de overordnede mål og prioriteringer for den kort- og langsigtede arbejdsmiljøindsats, uanset hvilken part eller myndighed på arbejdsmiljøområdet der skal gennemføre en given aktivitet. Arbejdsmiljørådet kan hermed i højere grad end hidtil fokusere på at blive et politikformulerende organ, som kan bidrage til samordning af aktiviteterne mellem de forskellige arbejdsmiljøaktører i partsindsatsen.

Beskæftigelsesministeriet godkender efter gældende regler både Arbejdsmiljørådets og branchearbejdsmiljørådenes overordnede planer.

Fremover skal Beskæftigelsesministeriet, på baggrund af indstilling fra Arbejdsmiljørådet, godkende og formidle de overordnede mål og prioriteringer for arbejdsmiljøindsatsen til Arbejdsmiljørådet og til branchearbejdsmiljørådene.

Branchearbejdsmiljørådene udarbejder efter gældende regler til Arbejdsmiljørådet forslag til mål, plan og budget for det enkelte branchearbejdsmiljøråds del af den samlede partsindsats.

Endvidere indsender branchearbejdsmiljørådene efter gældende regler konkrete ansøgninger for de enkelte aktiviteter i planen.

Fremover skal branchearbejdsmiljørådene på baggrund af de overordnede mål og prioriteringer, som fastlægges af beskæftigelsesministeren:

- gennemføre aktiviteter, som ligger inden for de fastsatte vilkår og inden for de fastsatte økonomiske og tidsmæssige rammer, og

- udarbejde en årlig redegørelse til beskæftigelsesministeren.

Det enkelte branchearbejdsmiljøråd skal fremover fortsat indsende ansøgningerne vedrørende enkeltaktiviteter til Arbejdstilsynet. Ansøgningerne skal indeholde beskrivelse af mål, plan og budget for den pågældende aktivitet.

Arbejdstilsynet vurderer i dag enkeltansøgninger fra branchearbejdsmiljørådene i forhold til de overordnede planer, som er indstillet til og godkendt af beskæftigelsesministeren.

Fremover er det udelukkende Arbejdstilsynet, som tager stilling til, hvorvidt en given aktivitet i branchearbejdsmiljørådene ligger inden for de prioriterede områder eller de væsentlige arbejdsmiljøproblemer i branchen.

Arbejdstilsynet vil løbende formidle oplysninger vedrørende de enkelte branchearbejdsmiljørådsaktiviteter til Arbejdsmiljørådets sekretariat.

Desuden vil Arbejdstilsynet sikre, at der bliver gennemført centralt styrede, stikprøvevise effektevalueringer af branchearbejdsmiljørådenes arbejdsmiljøindsats.

Arbejdsmiljørådets sekretariat varetager i dag løbende driftsopgaver for rådet.

Fremover skal Arbejdsmiljørådets sekretariat desuden varetage policybetjening af rådet. Sekretariatet skal endvidere udarbejde en oversigt over branchearbejdsmiljørådenes, Arbejdsmiljørådets og Arbejdstilsynets aktiviteter med det formål at skabe gennemsigtighed i den samlede arbejdsmiljøindsats på tværs af parter og myndighed.

2.2 Arbejdsmiljørådets sekretariatsbetjening samles

Sekretariatsbetjeningen af Arbejdsmiljørådet varetages i dag dels i Arbejdstilsynet og dels i Arbejdsmiljørådets formidlings- og informationsenhed, Arbejdsmiljørådets Service Center (ASC).

ASC foreslås afviklet. ASC€™s sekretariatsbetjening af Arbejdsmiljørådet foreslås at overgå til ét samlet sekretariat i tilknytning til Arbejdstilsynet med henblik på at skabe større sammenhæng i sekretariatsbetjeningen.

ASC varetager informationsopgaver i centrets »Arbejdsmiljøbutik« og visse forlagsaktiviteter. Disse opgaver foreslås videreført af et nyt videncenter på arbejdsmiljøområdet, forankret på Arbejdsmiljøinstituttet.

Arbejdstilsynet overtager visse af ASC´s nuværende opgaver i forbindelse med den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse.

ASC´s øvrige opgaver kan privatiseres eller afvikles.

2.3 Etablering af et videncenter

Det foreslås at etablere et videncenter i tilknytning til Arbejdsmiljøinstituttet med et centerudvalg under instituttets bestyrelse. Centret har til formål at samle og formidle national og international arbejdsmiljøviden og at skabe én indgang til arbejdsmiljørelevant information og viden med fokus på brugerkredsen.

2.4 Varetagelsen af opgaven med at godkende bedriftssundhedstjenester

Siden 1. januar 1998 er myndighedsopgaven med at godkende, kontrollere og bedømme bedriftssundhedstjenester blevet varetaget af DANAK, Erhvervsfremme Styrelsen (senere Erhvervs- og Boligstyrelsen). DANAK var således dengang en offentlig myndighed. Opgaven blev henlagt til DANAK i medfør af den gældende bestemmelse, som kun omfatter offentlige myndigheder. DANAK er efterfølgende blevet udskilt fra Erhvervs- og Boligstyrelsen til Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond, som er en erhvervsdrivende fond, og dermed en privat institution.

Det er hensigten at sikre, at opgaven med at godkende bedriftssundhedstjenester varetages af en privat institution, som har den nødvendige kompetence hertil, indtil bedriftssundhedstjenesten er endeligt udfaset med udgangen af 2008. Godkendelse af bedriftssundhedstjenester sker efter en model, som i forvejen er kendt af virksomheder, der arbejder med kvalitetsstyring. Det er derfor hensigtsmæssigt, at opgaven varetages af en privat institution, som besidder den fornødne viden på dette område. Myndigheder eller institutioner, som måtte have interesse i denne opgave, kan udpeges til at varetage opgaven, når de fornødne kvalifikationer er til stede. Bedriftssundhedstjenesterne skal som hidtil betale for godkendelse, men beskæftigelsesministeren fastsætter kun regler om betaling for godkendelsen, såfremt opgaven varetages af en myndighed.

2.5 Andre ændringer

Den gældende bestemmelse (§ 49 a, stk. 4, 2. pkt.), hvorefter lov nr. 294 af 8. juni 1978 om offentlige myndigheders registre ikke finder anvendelse på registret for stoffer og materialer, ophæves, fordi registerloven er ophævet. Lov om behandling af personoplysninger vil kunne finde anvendelse på behandling af personoplysninger i registret.

Den gældende bestemmelse (§ 67, stk. 4) om deltagere i Arbejdsmiljørådets møder uden stemmeret er ajourført under hensyn til ændringer i ministerier og til Miljøministeriets ønske om at udtræde.

Den gældende bestemmelse (§ 68 a, stk. 5, 2. pkt.), hvorefter beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om udbetaling af tilskud, regnskabsaflæggelse m.v. vedrørende parternes arbejdsmiljøindsats, udvides således, at reglerne også kan angå efterregulering af fordelte beløb i overensstemmelse med de opkrævede beløb (§ 68).

3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Finansiering af den partsstyrede indsats

Der ændres ikke på finansieringen af partsindsatsen, som tilvejebringes via bidrag fra forsikringsselskaber, Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og selvforsikrede i forhold til tilkendte arbejdskadeerstatninger, jf. § 68.

Bidragene optages på Finansloven og anvendes til arbejdsmarkedets parters indsats på arbejdsmiljøområdet. Indtægter og udgifter skal hvile i sig selv.

Bevillingen til den samlede partsindsats er variabel fra år til år. Den samlede bevilling i 2004 udgør 82,5 mio. kr.

Af den del af de samlede partsmidler, som tilgår Arbejdsmiljørådet, har Arbejdsmiljørådet hidtil årligt afsat 10 mio. kr. til forskning. Til og med 2006 overføres disse midler til Arbejdsmiljøforskningsfonden.

Midlerne fordeles fremover til Arbejdsmiljørådets sekretariat, videncentret og branchearbejdsmiljørådene. Af midlerne til Arbejdsmiljørådets sekretariat afsættes et beløb til udviklings- og analyseaktiviteter.

Det skal kunne dokumenteres, at bevillingerne til Arbejdsmiljørådets sekretariat og til Videncenter for Arbejdsmiljø fuldt ud anvendes til varetagelsen af opgaver inden for den partsstyrede indsats.

Midlerne til branchearbejdsmiljørådenes arbejdsmiljøindsats fordeles med et fast årligt grundtilskud, som for tiden er på 0,6 mio. kr. pr. branchearbejdsmiljøråd, og den resterende bevilling gives som tilskud til aktiviteter. Aktivitetstilskuddet gives ud fra de overordnede mål og prioriteringer for arbejdsmiljøindsatsen. Der afsættes hvert år et beløb af tilskudsbevillingen til aktiviteter til måling af effekten af den samlede partsindsats på baggrund af en indstilling fra Arbejdsmiljørådet. I 2005 afsættes tre procent af tilskudsbevillingen til dette formål.

Forslaget medfører ikke mer- eller mindreomkostninger (DUT) for amter og kommuner, idet det hverken direkte eller indirekte ændrer ved deres pligter.

4. Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget indeholder mindre ændringer i forbindelse med udarbejdelse og indsendelse af de enkelte branchearbejdsmiljøråds årlige redegørelser. Forslaget har været forelagt Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering, som vurderer, at forslaget ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet, og det har derfor ikke været forelagt et virksomhedspanel.

Lovforslaget medfører ingen økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.

5. Miljømæssige konsekvenser

Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

6. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

7. Hørte myndigheder og organisationer

Forslaget har været forelagt følgende til udtalelse:

Alle ministerier

Arbejdsmiljørådet

Arbejdsmiljøinstituttet

Arbejdsmiljøklagenævnet

Rigsrevisionen

Konkurrencestyrelsen

Energistyrelsen

Søfartsstyrelsen

Statens Luftfartsvæsen

Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond

Kristelig Fagbevægelse

Håndværksrådet

8. Sammenfattende skema

 

Positive konsekvenser/mindreudgifter

 

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for det offentlige

 

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for det offentlige

 

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

 

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

 

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

 

 

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

 

 

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1 (§ 8, stk. 6)

Ændringen i § 8, stk. 6, er alene en redaktionel konsekvensændring af tidligere lovændring. Med forslaget rettes henvisningen fra stk. 3 til stk. 4, da stk. 4 omhandler de relevante aftaler.

Til nr. 2 (§ 13, stk. 3, 2. pkt.)

Bestemmelsen foreslås ændret, således at den nuværende administration af opgaven med at godkende bedriftssundhedstjenester fortsat kan varetages i overensstemmelse med gældende administrative regler og praksis. Da DANAK er overgået til at være en privat erhvervsdrivende fond, kræves der lovhjemmel, hvis DANAK fortsat skal have mulighed for at varetage opgaven, da de gældende regler ikke giver mulighed for delegation til private. Med ændringen etableres der mulighed for, at DANAK eller andre fremover kan varetage opgaven med at godkende bedriftssundhedstjenester. Herved sikres det, at opgaven kan varetages så fleksibelt som muligt, indtil opgaven endeligt ophører med udgangen af 2008.

Til nr. 3 (§ 14, stk. 6)

Branchearbejdsmiljørådenes redegørelse om aktiviteterne i det forløbne år skal ikke som hidtil afgives til Arbejdsmiljørådet, men til beskæftigelsesministeren, fordi Arbejdsmiljørådet ikke længere inddrages i branchearbejdsmiljørådenes løbende aktiviteter.

Beskæftigelsesministeriet sender redegørelsen til Arbejdsmiljørådet til brug for rådets generelle drøftelser.

Til nr. 4 (§ 14 a, stk. 1)

De enkelte branchearbejdsmiljøråd skal ikke længere udarbejde overordnede aktivitetsplaner til Arbejdsmiljørådet.

Mål, plan og budget for hvert projekt skal dog oplyses til Arbejdstilsynet i forbindelse med tilskudsansøgninger i løbet af aktivitetsåret. I den forbindelse skal der anføres oplysninger, som kan indgå i grundlaget for effektevalueringer.

Til nr. 5 (§ 14 a, stk. 2)

§ 14 a, stk. 2, nr. 3, er blevet overflødig efter oprettelsen af Det Strategiske Arbejdsmiljøforskningsudvalg med deltagelse af arbejdsmarkedets parter. Det Strategiske Arbejdsmiljøforskningsudvalg har til opgave at sikre, at Arbejdsmiljøforskningsfonden uddeler midler til forskning, der ud fra en arbejdsmiljøstrategisk vurdering er relevant.

Til nr. 6 (§ 49 a, stk. 4, 2. pkt.)

Der henvises til de almindelige bemærkninger om ophævelse af lov om offentlige myndigheders registre.

Til nr. 7 (§ 66, stk. 1)

Arbejdsmiljørådet forudsættes at fungere som et aktivt rådgivende organ for beskæftigelsesministeren, som fastlægger de overordnede mål for den samlede indsats med henblik på at opnå den nødvendige sammenhæng mellem Arbejdstilsynets indsats og parternes indsats. Dette sker for at sikre en hensigtsmæssig tilrettelæggelse og gennemførelse af arbejdsmiljøindsatsen og dermed en effektiv udnyttelse af de afsatte ressourcer.

Arbejdsmiljørådet afgiver indstilling til beskæftigelsesministeren i en række spørgsmål vedrørende den partsstyrede indsats, jf. § 66, stk. 1, nr. 1-4:

Til § 66, stk. 1, nr. 1,

Arbejdsmiljørådet giver forslag til de overordnede mål og prioriteringer for den kort- og langsigtede arbejdsmiljøindsats, uanset om det er Arbejdsmiljørådet, branchearbejdsmiljørådene eller Arbejdstilsynet, der er tale om.

Disse mål og prioriteringer skal angå en række veldefinerede arbejdsmiljøproblemer, som ønskes reduceret.

Til § 66, stk. 1, nr. 2,

Arbejdsmiljørådet kan på baggrund af beskæftigelsesministerens godkendelse af rådets forslag iværksætte udviklings- og analyseaktiviteter, som kan have tværgående karakter. Det drejer sig om iværksættelse af konkrete aktiviteter, fx bestilling af analyser og lignende til brug for de politiske drøftelser og prioriteringer i Arbejdsmiljørådet.

Til § 66, stk. 1, nr. 3,

Bestemmelsen i den hidtil gældende § 66 a, stk. 1, 2. pkt., om, at Arbejdsmiljørådet udarbejder til arbejdsministeren (beskæftigelsesministeren) forslag til fordeling af midler, der er tilvejebragt efter § 68, mellem branchearbejdsmiljørådene og Arbejdsmiljørådet, er flyttet til § 66, stk. 1, nr. 3. Der er ikke dermed tilsigtet en indholdsændring.

Til § 66, stk. 1, nr. 4,

Arbejdsmiljørådet har ansvaret for, at der i nødvendigt omfang følges op på de aktiviteter, som rådet selv iværksætter.

Til nr. 8 (§ 66 a)

Bestemmelsen ophæves, fordi Arbejdsmiljørådet ikke længere skal indsende mål, plan og budget, fordi indstilling om fordeling af midler mellem branchearbejdsmiljørådene og Arbejdsmiljørådet nu fremgår af § 66, stk. 1, og fordi Arbejdsmiljørådet ikke længere involveres i planlægningen af branchearbejdsmiljørådenes indsats.

Til nr. 9 (§ 67, stk. 4)

Den gældende bestemmelse om deltagere i Arbejdsmiljørådets møder uden stemmeret er ajourført under hensyn til ændringer i ministerier og til Miljøministeriets ønske om at udtræde.

Til nr. 10 og 11 (§ 67, stk. 8)

Arbejdsmiljørådets Service Centers sekretariatsbetjening af Arbejdsmiljørådet overgår til et samlet Arbejdsmiljørådssekretariat i Arbejdstilsynet. Sekretariatet oprettes som en selvstændig og afgrænset enhed.

Arbejdstilsynets direktør har det overordnede økonomiske og personalemæssige ansvar for sekretariatet. Sekretariatet refererer til Arbejdsmiljørådets formand for så vidt angår opgavevaretagelsen. Sekretariatet varetager policybetjeningen af rådet samt løbende driftsopgaver og kan i den forbindelse lade opgaver udføre af eksterne institutioner i regi af sekretariatet.

Stk. 8 ophæves i konsekvens heraf.

Den nye formulering af den hidtil gældende § 67, stk. 9, som nu bliver § 67, stk. 8, er en konsekvensrettelse. Bestemmelsen formuleres efter samme model som stk. 9.

Til nr. 12 (§ 67, stk. 9)

Beskæftigelsesministeren etablerer et videncenter for arbejdsmiljø. Videncentret forankres på Arbejdsmiljøinstituttet for at sikre en nær kobling til eksisterende arbejdsmiljøviden, og fordi Arbejdsmiljøinstituttet råder over den fornødne teknologiske og personalemæssige infrastruktur til at kunne understøtte driften af videncentret.

Videncentret er således omfattet af sektorforskningslovens bestemmelser om bl.a. uafhængighed, formidling, evaluering og finansiering via tilskudsfinansierede aktiviteter og indtægtsdækket virksomhed.

De nærmere regler om videncentret fastsættes, i henhold til Lov om Sektorforskningsinstitutioner, i instituttets vedtægt, der godkendes af instituttets bestyrelse og beskæftigelsesministeren. I forbindelse med videncentrets etablering udbygges Arbejdsmiljøinstituttets vedtægt med en bestemmelse om centrets overordnede formål og styring, herunder om etableringen af et særligt centerudvalg til rådgivning af Arbejdsmiljøinstituttets bestyrelse om videncentrets forhold.

Det er hensigten, at videncentret ikke selv producerer ny viden, men alene opsamler dansk og udenlandsk arbejdsmiljøviden og i pædagogisk form gør denne viden let tilgængelig for brugerne. Centret kan i denne forbindelse lade opgaver udføre af eksterne institutioner i regi af videncentret.

Centret skal udarbejde en årlig aktivitetsplan og en årsrapport om det forgangne års aktiviteter.

Det er hensigten, at centrets virke skal evalueres efter en 3-årig periode.

Arbejdsmiljøinstituttets direktør har ansvaret for centrets økonomi og personale.

Til videncentret tilknyttes et rådgivende udvalg, hvor repræsentanter fra Arbejdsmiljørådet påtænkes repræsenteret.

Til nr. 13 (§ 68, stk. 1, og § 68 a, stk. 1)

Ændringen er en konsekvens af, at den hidtil gældende § 66, stk. 1, nr. 3, foreslås ophævet.

Til nr. 14 (§ 68 a, stk. 2)

Efter beskæftigelsesministerens godkendelse af indstillingen fra Arbejdsmiljørådet, jf. § 68 a, stk. 1, udmeldes de overordnede mål- og prioriteringskriterier for parternes arbejdsmiljøindsats og den foreløbige årlige tilskudsramme til Arbejdsmiljørådet og til hvert enkelt branchearbejdsmiljøråd. Der tages samtidig forbehold for, at rammerne først er endelige efter Finanslovens vedtagelse.

I grundlaget for udmelding af tilskudsrammerne til de enkelte branchearbejdsmiljøråd vil der indgå resultaterne af evalueringer, herunder effektevalueringer, af rådenes aktiviteter og ressourceanvendelser.

Til nr. 15 (§ 68 a, stk. 5)

Fordelingen af bidragene, jf. stk. 1, skal kunne efterreguleres i tilfælde, hvor det reelt opkrævede beløb afviger fra det beløb, der er fordelt til Arbejdsmiljørådet og branchearbejdsmiljørådene. Dette kan blive aktuelt, hvis en af bidragyderne efter § 68, stk. 1, ændrer status, fx fra at være selvforsikret til ikke længere at være selvforsikret, eller et forsikringsselskab ophører med at tegne arbejdsskadeforsikringer. Dermed kan en bidragsyder få krav på at få tilbagebetalt indbetalte midler, som allerede indgår i de udmeldte tilskudsrammer til Arbejdsmiljørådet og branchearbejdsmiljørådene. Der vil ske en reduktion af de midler, der afsættes til partsindsatsen.

I bestemmelsen er det desuden tydeliggjort, at regnskaberne revideres af rigsrevisor efter reglerne i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. Der er ikke hermed tilsigtet en indholdsmæssig ændring af de gældende regler, men alene en sproglig præcisering.

Til nr. 16 (§ 68 b)

Arbejdsmiljøfondet er afviklet og midlerne overført til Arbejdsmiljørådets tværgående aktiviteter og branchearbejdsmiljørådenes indsats, hvorfor bestemmelsen ophæves.

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2005.


Bilag 1

Lov om arbejdsmiljø

Gældende formulering

 

Lovforslaget

§ 8. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler for opbygning og funktion af virksomhedernes arbejde for sikkerhed og sundhed, herunder regler om valg af sikkerhedsrepræsentanter, om deres rettigheder og pligter, om oprettelse af sikkerhedsgrupper og sikkerhedsudvalg og om disses opgaver samt om daglig ledelse af sikkerhedsarbejdet.

 

 

Stk. 2. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om arbejdsmiljøuddannelse, arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer af sikkerheds- og sundhedsarbejdet inden for bygge- og anlægsområdet, undervisernes kvalifikationer og godkendelse og kvalitetssikring af udbydere af uddannelserne.

 

 

Stk. 3. Sikkerhedsorganisationens opgaver kan efter aftale mellem virksomheden og medarbejderne udvides til at omfatte miljøspørgsmål i direkte tilknytning til virksomheden. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler, der sikrer løsningen af virksomhedens arbejdsmiljøspørgsmål.

 

 

Stk. 4. Med henblik på at styrke og effektivisere virksomhedernes sikkerheds- og sundhedsarbejde kan § 6 og § 7, stk. 1, under vilkår fastsat af beskæftigelsesministeren fraviges, jf. stk. 5, hvis der

 

 

1) dels er indgået en aftale mellem én eller flere lønmodtagerorganisationer og den eller de modstående arbejdsgiverorganisationer eller arbejdsgivere eller dem, de bemyndiger hertil, og

 

 

2) dels på virksomheder, der er omfattet af en aftale indgået efter nr. 1, er indgået en aftale mellem arbejdsgiveren og de ansatte i virksomheden eller de ansatte på en del af virksomheden.

 

 

Stk. 5. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om, under hvilke vilkår § 6 og § 7, stk. 1, kan fraviges gennem aftale, jf. stk. 4. Beskæftigelsesministeren kan endvidere fastsætte nærmere regler om, hvordan aftaler efter stk. 4 indgås.

 

 

Stk. 6. Spørgsmål om fortolkning af og brud på de indgåede aftaler efter stk. 3 afgøres efter de sædvanlige fagretlige regler for området. Brud på aftaler indgået efter stk. 4, nr. 2, kan dog ikke indbringes for Arbejdsretten, men afgøres ved faglig voldgift.

 

I § 8, stk. 6, ændres »stk. 3« til: »stk. 4«.

Stk. 7. Beskæftigelsesministeren kan for fag, faglige områder eller arbejdssteder, for hvis vedkommende det skønnes upåkrævet eller uhensigtsmæssigt at opbygge sikkerhedsarbejdet efter reglerne i § 6, § 7, stk. 1, og § 9, stk. 4, gøre undtagelse fra disse regler eller tillempe dem efter de særlige forhold.

 

 

Bedriftssundhedstjeneste

§ 13. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at der ved virksomheder, hvor hensynet til de ansattes sikkerhed eller sundhed taler for det, skal oprettes en bedriftssundhedstjeneste.

 

 

Stk. 2. For grupper af virksomheder kan beskæftigelsesministeren under tilsvarende betingelser fastsætte regler om, at der skal oprettes en fælles bedriftssundhedstjeneste.

 

 

Stk. 3. En bedriftssundhedstjeneste skal godkendes efter regler fastsat af beskæftigelsesministeren. Beskæftigelsesministeren kan henlægge opgaven med at godkende en bedriftssundhedstjeneste til en bestemt offentlig myndighed og fastsætte regler om betaling for godkendelsen.

 

I § 13, stk. 3, 2. pkt., ændres »en bestemt offentlig myndighed« til: »offentlige myndigheder eller private institutioner«.

Stk. 4. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om bedriftssundhedstjenesternes opbygning, opgaver, funktion og finansiering. Dette gælder såvel bedriftssundhedstjenester efter stk. 1 og 2 som bedriftssundhedstjenester, der etableres frivilligt. Bedriftssundhedstjenestens opgaver kan udvides til at omfatte miljøspørgsmål i direkte tilknytning til virksomhederne. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler, der sikrer løsningen af virksomhedens arbejdsmiljøspørgsmål.

 

 

 

 

 

Kapitel 3 - Branchearbejdsmiljøråd

§ 14. Arbejdsministeren godkender efter udtalelse fra Arbejdsmiljørådet, jf. § 66, stk. 2, 2. pkt., et antal branchearbejdsmiljøråd, der skal medvirke ved løsning af sikkerheds- og sundhedsspørgsmål inden for en eller flere brancher.

 

 

Stk. 2. Arbejdstager- og arbejdsgiverorganisationer inden for de brancher, som det enkelte branchearbejdsmiljøråd dækker, skal hver udpege lige mange medlemmer til rådet. Det enkelte råd bestemmer selv antallet af medlemmer. Hvis der ikke kan opnås enighed herom, fastsætter arbejdsministeren antallet af medlemmer. Medlemmer og stedfortrædere for disse udpeges for fire år ad gangen og kan genudpeges. Finder udpegning sted i løbet af en periode, gælder den kun til periodens udløb.

 

 

Stk. 3. Det enkelte branchearbejdsmiljøråd vælger blandt sine medlemmer en formand og en næstformand. Arbejdstager- og arbejdsgiversiden har på skift henholdsvis formandsposten og næstformandsposten for to år ad gangen.

 

 

Stk. 4. For branchearbejdsmiljørådenes virksomhed gælder forvaltningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen.

 

 

Stk. 5. Det enkelte branchearbejdsmiljøråd fastsætter selv sin forretningsorden og etablerer et sekretariat

 

 

Stk. 6. Det enkelte branchearbejdsmiljøråd afgiver hvert år en redegørelse om sin virksomhed til Arbejdsmiljørådet.

 

I § 14, stk. 6, ændres »Arbejdsmiljørådet« til: »beskæftigelsesministeren«.

§ 14 a. Det enkelte branchearbejdsmiljøråd udarbejder til Arbejdsmiljørådet forslag til mål, plan og budget for rådets del af den samlede partsindsats, jf. stk. 2 og 3.

 

I § 14 a ophæves stk. 1 .

Stk. 2-5 bliver herefter stk. 1-4.

 

 

§ 14 a, stk. 2, der bliver stk. 1, affattes således:

Stk. 2. Det enkelte branchearbejdsmiljøråd har inden for rådets område til opgave at bistå branchens enkelte virksomheder ved løsning af arbejdsmiljømæssige spørgsmål, herunder

 

» Det enkelte branchearbejdsmiljøråd har inden for rådets område til opgave at bistå branchens enkelte virksomheder ved løsning af arbejdsmiljømæssige spørgsmål, herunder

1) at udarbejde information og branchevejledninger, herunder vejledninger til brug for virksomhedernes udarbejdelse af arbejdspladsvurderinger,

 

1) at udarbejde information og branchevejledninger, herunder vejledninger til brug for virksomhedernes udarbejdelse af arbejdspladsvurderinger,

2) at kortlægge branchens særlige arbejdsmiljøproblemer og medvirke ved udarbejdelsen af branchedokumentation,

 

2) at kortlægge branchens særlige arbejdsmiljøproblemer og medvirke ved udarbejdelsen af branchedokumentation, og

3) at stille forslag til Arbejdsmiljørådet om at iværksætte forskningsprojekter og

 

3) at udvikle og gennemføre oplysnings- og uddannelsesaktiviteter.«

4) at udvikle og gennemføre oplysnings- og uddannelsesaktiviteter.

 

 

Stk. 3. Det enkelte branchearbejdsmiljøråd kan

 

 

1) udtale sig om eller stille forslag til Arbejdsmiljørådet om ændrede og nye regler,

 

 

2) deltage i og gennemføre indsatser og kampagner og

 

 

3) danne og deltage i lokale arbejdsmiljøfora.

 

 

Stk. 4. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om branchearbejdsmiljørådenes opbygning, sammensætning og virksomhed, herunder om rådenes opgaver og funktion.

 

 

Stk. 5. Efter forhandling med miljø- og energiministeren kan rådenes opgaver udvides til at omfatte miljøspørgsmål i direkte tilknytning til virksomhederne. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler, der sikrer løsningen af virksomhedernes arbejdsmiljøspørgsmål.

 

 

§ 49 a. Med henblik på at forebygge og imødegå sundheds- og ulykkesskader i arbejdsmiljøet kan beskæftigelsesministeren fastsætte regler om, at den, der fremstiller eller importerer et stof eller materiale, skal foretage undersøgelser eller fremskaffe fornøden dokumentation for allerede foretagne undersøgelser og indgive anmeldelse. Der kan herunder fastsættes regler for alle stoffer og materialer, for enkelte stoffer og materialer, for bestemte grupper af stoffer og materialer eller for stoffer og materialer til særlige anvendelser.

 

 

Stk. 2. Det kan fastsættes, at anmeldelsen skal indeholde:

 

 

1) Oplysninger om forhold, som har betydning for vurdering af stoffets eller materialets egenskaber og virkninger, herunder om det har egenskaber, der kan være farlige for eller i øvrigt forringe sikkerhed eller sundhed.

 

 

2) Forslag til klassificering, emballering og mærkning.

 

 

3) Oplysninger om forebyggende foranstaltninger, der effektivt sikrer de beskæftigede mod forringelse af sikkerhed og sundhed.

 

 

Stk. 3. Det kan endvidere fastsættes, at nye stoffer og materialer tidligst må tages i brug en måned efter anmeldelsen. Denne frist skal kunne forlænges for tilfælde, hvor anmeldelsen er mangelfuld eller fejlagtig, således at stoffet eller materialet tidligst må tages i brug en måned efter, at de oplysninger, anmeldelsen skal indeholde, er modtaget.

 

 

Stk. 4. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om oprettelse, drift og brug af et register for stoffer og materialer. Lov nr. 294 af 8. juni 1978 om offentlige myndigheders registre finder ikke anvendelse på dette register.

 

§ 49 a, stk. 4, 2. pkt., ophæves.

 

 

 

Kapitel 12 - Arbejdsmiljørådet

§ 66. Arbejdsmiljørådet deltager i tilrettelæggelsen og gennemførelsen af den samlede arbejdsmiljøindsats gennem rådgivning af beskæftigelsesministeren og afgiver indstilling til beskæftigelsesministeren om:

 

§ 66, stk. 1, affattes således:

»Arbejdsmiljørådet deltager i tilrettelæggelsen og gennemførelsen af den samlede arbejdsmiljøindsats gennem rådgivning af beskæftigelsesministeren og afgiver indstilling til beskæftigelsesministeren om:

1) Planlægning af parternes del af arbejdsmiljøindsatsen, herunder fastsættelse af mål for det næste finansårs indsats og prioritering af indsatsområder.

2) Udmeldning af planer og tilskudsrammer til branchearbejdsmiljørådene for deres del af indsatsen.

3) Tværgående aktiviteter.

4) Opfølgning på Arbejdsmiljørådets og branchearbejdsmiljørådenes indsats.

 

1) Overordnede mål for og prioritering af arbejdsmiljøindsatsen.

2) Udviklings- og analyseaktiviteter.

3) Fordeling af midler, der er tilvejebragt efter § 68, mellem branchearbejdsmiljørådene og Arbejdsmiljørådet.

4) Opfølgning på Arbejdsmiljørådets indsats.«

Stk. 2. Arbejdsmiljørådet drøfter på eget initiativ spørgsmål, som det finder af betydning for arbejdsmiljøet, og udtaler sig herom til beskæftigelsesministeren. Rådet udtaler sig, inden beskæftigelsesministeren godkender branchearbejdsmiljøråd efter § 14, stk. 1.

 

 

Stk. 3. Arbejdsmiljørådet udtaler sig om og giver forslag til lovændringer og nye regler. Ved udarbejdelse af regler i henhold til bemyndigelse i denne lov skal Arbejdsmiljørådet medvirke gennem repræsentanter udpeget af rådet inden for eller uden for dettes medlemskreds. Endvidere skal rådets udtalelse indhentes, forinden reglerne fastsættes.

 

 

Stk. 4. Arbejdsmiljørådet afgiver hvert år en redegørelse til beskæftigelsesministeren om udviklingen på arbejdsmiljøområdet og om de forbedringer, som rådet finder ønskelige.

 

 

 

 

 

§ 66 a. Arbejdsmiljørådet udarbejder til beskæftigelsesministeren forud for hvert finansår forslag til mål, plan og budget for Arbejdsmiljørådets og branchearbejdsmiljørådenes samlede indsats. Rådet udarbejder endvidere til beskæftigelsesministeren forslag til fordeling af midler, der er tilvejebragt efter § 68, mellem branchearbejdsmiljørådene og Arbejdsmiljørådet.

 

§ 66 a ophæves.

Stk. 2. I grundlaget for Arbejdsmiljørådets forslag indgår branchearbejdsmiljørådenes forslag til mål, plan og budget for rådenes indsats, jf. § 14 a, stk. 1.

 

 

Stk. 3. Arbejdsmiljørådet udmelder inden for de tilskudsrammer, som er udmeldt af beskæftigelsesministeren, og på baggrund af den af beskæftigelsesministeren godkendte plan for parternes indsats, planerne for branchearbejdsmiljørådenes indsats til rådene, jf. § 68 a.

 

 

§ 67. Arbejdsmiljørådet består af en formand og følgende andre medlemmer:

 

 

1) Seks medlemmer indstillet af Landsorganisationen i Danmark.

 

 

2) To medlemmer indstillet af Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd.

 

 

3) To medlemmer indstillet af Akademikernes Centralorganisation.

 

 

4) Fire medlemmer indstillet af Dansk Arbejdsgiverforening.

 

 

5) Et medlem indstillet af Ledernes Hovedorganisation.

 

 

6) Et medlem indstillet af Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger og Landbrugsraadet i fællesskab.

 

 

7) Et medlem indstillet af Finanssektorens Arbejdsgiverforening.

 

 

8) To medlemmer indstillet af Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen i Danmark og Københavns og Frederiksberg Kommuner i fællesskab.

 

 

9) Et medlem indstillet af Finansministeriet

 

 

Stk. 2. Formanden og de øvrige medlemmer samt stedfortrædere for disse udpeges af beskæftigelsesministeren for fire år ad gangen og kan genudpeges. Finder udpegning sted i løbet af en periode, gælder den kun til periodens udløb.

 

 

Stk. 3. Afgørelser i Arbejdsmiljørådet træffes ved stemmeflertal blandt de tilstedeværende medlemmer. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.

 

 

 

 

§ 67, stk. 4, affattes således:

Stk. 4. Følgende deltager med hver en repræsentant uden stemmeret i rådet:

 

» Stk. 4. Følgende deltager med hver en repræsentant uden stemmeret i rådet:

1) Beskæftigelsesministeriet.

2) Arbejdstilsynet.

3) Arbejdsmiljøinstituttet.

4) Sundhedsministeriet.

5) Socialministeriet.

6) Miljø- og Energiministeriet

 

1) Beskæftigelsesministeriet.

2) Arbejdstilsynet.

3) Arbejdsmiljøinstituttet.

4) Arbejdsskadestyrelsen.

5) Indenrigs- og Sundhedsministeriet.«

Stk. 5. Rådet kan nedsætte arbejdsudvalg og udpege medlemmer til disse, også uden for rådets medlemskreds.

 

 

Stk. 6. Rådet kan indhente erklæringer fra sagkyndige og iværksætte undersøgelser til brug for sit arbejde.

 

 

Stk. 7. Beskæftigelsesministeren godkender rådets forretningsorden.

 

 

Stk. 8. Til varetagelse af de i § 66, stk. 1, nr. 3, nævnte tværgående aktiviteter etableres under Arbejdsmiljørådet en formidlings- og informationsenhed. Beskæftigelsesministeren ansætter efter indstilling fra Arbejdsmiljørådet den daglige leder af enheden.

 

§ 67, stk. 8, ophæves.

 

 

 

 

 

§ 67, stk. 9, der bliver stk. 8, affattes således:

Stk. 9. Beskæftigelsesministeren sørger i øvrigt for varetagelsen af sekretariatsfunktionen for Arbejdsmiljørådet.

 

» Stk. 8. Beskæftigelsesministeren etablerer et sekretariat for Arbejdsmiljørådet.«

 

 

 

 

 

I § 67 indsættes som stk. 9:

 

 

» Stk. 9. Beskæftigelsesministeren etablerer et videncenter for arbejdsmiljø og kan fastsætte regler herom.«

 

 

 

Kapitel 12 a - Finansieringen m.v. af parternes arbejdsmiljøindsats

§ 68. Midler til gennemførelse af Arbejdsmiljørådets tværgående aktiviteter efter § 66, stk. 1, nr. 3, og branchearbejdsmiljørådenes indsats til forbedring af arbejdsmiljøet tilvejebringes ved bidrag, jf. stk. 2, 3 og 6, fra staten, Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring, forsikringsselskaber, der tegner arbejdsskadeforsikring, samt kommuner, amtskommuner og andre arbejdsgivere, der ikke har tegnet forsikring, jf. § 5, stk. 1-5, og § 74 i lov om sikring mod følger af arbejdsskade.

 

I § 68, stk. 1, og i § 68 a, stk. 1, ændres »Arbejdsmiljørådets tværgående aktiviteter efter § 66, stk. 1, nr. 3,« til: »Arbejdsmiljørådets aktiviteter«.

Stk. 2. Bidraget efter stk. 1 skal fremgå af den årlige finanslov og består af et beløb på 45 mio. kr., der reguleres af arbejdsministeren efter indstilling fra Arbejdsmiljørådet. Beløbet fordeles forholdsmæssigt på de bidragspligtige efter stk. 1 ud fra deres andele af de samlede godtgørelser for mén og erstatninger for erhvervsevnetab, som Arbejdsskadestyrelsen har tilkendt efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade i det år, hvor bidraget opkræves.

 

 

Stk. 3. Bidraget efter stk. 1 består endvidere af et beløb, som udgør to procent af de godtgørelser for mén og erstatninger for erhvervsevnetab, som Arbejdsskadestyrelsen har tilkendt i arbejdsulykkesager efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade i det kalenderår, der ligger to år før bidragsåret. Beløbet opkræves hos de bidragspligtige efter stk. 1, bortset fra Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring, ud fra deres andele af de samlede godtgørelser for mén og erstatninger for erhvervsevnetab, som Arbejdsskadestyrelsen har tilkendt i arbejdsulykkesager efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade i det år, hvor bidraget opkræves.

 

 

Stk. 4. Til dækning af bidrag efter stk. 2 og 3 kan forsikringsselskaberne forhøje præmierne for lovpligtig arbejdsskadeforsikring forholdsmæssigt uanset de trufne forsikringsaftaler.

 

 

Stk. 5. Til dækning af bidraget efter stk. 2 kan Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring forhøje bidraget for lovpligtig sikring mod følger af pludselige løfteskader og erhvervssygdomme.

 

 

Stk. 6. Ud over statens andel af de i stk. 2 og 3 nævnte bidrag yder staten et årligt bidrag, som fastsættes af arbejdsministeren.

 

 

Stk. 7. Arbejdsministeren fastsætter nærmere regler for beregning, opkrævningsperiode og indbetaling af bidrag efter stk. 2 og 3.

 

 

 

 

 

§ 68 a. Beskæftgelsesministeren fordeler efter indstilling fra Arbejdsmiljørådet de tilvejebragte midler efter § 68 og melder tilskudsrammer ud til Arbejdsmiljørådets tværgående aktiviteter efter § 66, stk. 1, nr. 3, og til de enkelte branchearbejdsmiljøråd samt fastlægger nærmere vilkår for midlernes anvendelse.

 

I § 68, stk. 1, og i § 68 a, stk. 1, ændres »Arbejdsmiljørådets tværgående aktiviteter efter § 66, stk. 1, nr. 3,« til: »Arbejdsmiljørådets aktiviteter«.

 

 

§ 68 a, stk. 2, affattes således:

Stk. 2. Arbejdsmiljørådet og de enkelte branchearbejdsmiljøråd træffer inden for de udmeldte tilskudsrammer, de fastlagte vilkår samt den af Arbejdsmiljørådet udmeldte plan for det enkelte branchearbejdsmiljøråds indsats efter § 66 a, stk. 3, bestemmelse om, hvilke aktiviteter der skal gennemføres.

 

» Stk. 2. Arbejdsmiljørådet og de enkelte branchearbejdsmiljøråd træffer inden for de udmeldte tilskudsrammer og de fastlagte vilkår bestemmelse om, hvilke aktiviteter der skal gennemføres.«

Stk. 3. Beskæftigelsesministeren kan bestemme, at tilskud tilbageholdes, bortfalder eller kræves tilbagebetalt, såfremt vilkår for midlernes anvendelse ikke overholdes.

 

 

Stk. 4. Uforbrugte midler, herunder bortfaldne eller tilbagebetalte tilskud efter stk. 3, indgår i en fornyet fordeling efter reglerne i stk. 1.

 

 

 

 

§ 68 a, stk. 5, affattes således:

Stk. 5. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om udbetaling af tilskud, regnskabsaflæggelse m.v. og kan i den forbindelse bestemme, at tilskud kan udbetales a conto. Revisionen af regnskaberne varetages af Rigsrevisionen.

 

» Stk. 5. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om udbetaling af tilskud, regnskabsaflæggelse og efterregulering m.v. Beskæftigelsesministeren kan bestemme, at tilskud kan udbetales a conto. Revisionen af regnskaberne varetages af rigsrevisor efter reglerne i lov om revisionen af statens regnskaber mm.«

 

 

 

§ 68 b. Arbejdsmiljøfondets aktiver pr. 1. januar 1999 overføres pr. 1. januar 1999 til anvendelse til Arbejdsmiljørådets tværgående aktiviteter efter § 66, stk. 1, nr. 3, og til branchearbejdsmiljørådenes indsats, jf. § 14 a, og fordeles efter reglerne i § 68 a, dog således at der forlods afsættes de nødvendige midler til opfyldelse af de kontrakter, som Arbejdsmiljøfondet har indgået for tiden efter 1. januar 1999.

 

§ 68 b ophæves.