L 49 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af arbejdsmiljø. (Forenkling og effektivisering af parternes
arbejdsmiljøindsats m.v.).
Fremsat den 27. oktober 2004 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsmiljø
(Forenkling og effektivisering af parternes
arbejdsmiljøindsats m.v.)
§ 1
I lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 784 af 11. oktober 1999, som
ændret ved lov nr. 331 af 16. maj 2001, ved lov nr. 437 af
10. juni 2002, ved lov nr. 191 af 24. marts 2004, ved lov nr. 425
af 9. juni 2004, og ved lov nr. 442 af 9. juni 2004, foretages
følgende ændringer:
1. I § 8, stk. 6,
ændres »stk. 3« til:
»stk. 4«.
2. I § 13, stk. 3, 2.
pkt., ændres »en bestemt offentlig
myndighed« til: »offentlige myndigheder eller private
institutioner«.
3. I § 14, stk. 6,
ændres »Arbejdsmiljørådet« til:
»beskæftigelsesministeren«.
4. I § 14 a ophæves
stk. 1 .
Stk. 2-5 bliver herefter
stk. 1-4.
5. § 14 a, stk. 2,
der bliver stk. 1, affattes således:
»Det enkelte
branchearbejdsmiljøråd har inden for rådets
område til opgave at bistå branchens enkelte
virksomheder ved løsning af arbejdsmiljømæssige
spørgsmål, herunder
1) at udarbejde information og
branchevejledninger, herunder vejledninger til brug for
virksomhedernes udarbejdelse af arbejdspladsvurderinger,
2) at kortlægge branchens særlige
arbejdsmiljøproblemer og medvirke ved udarbejdelsen af
branchedokumentation, og
3) at udvikle og gennemføre oplysnings- og
uddannelsesaktiviteter.«
6. § 49 a, stk. 4, 2.
pkt., ophæves.
7.§ 66, stk. 1,
affattes således:
»Arbejdsmiljørådet deltager
i tilrettelæggelsen og gennemførelsen af den samlede
arbejdsmiljøindsats gennem rådgivning af
beskæftigelsesministeren og afgiver indstilling til
beskæftigelsesministeren om:
1) Overordnede mål for og prioritering af
arbejdsmiljøindsatsen.
2) Udviklings- og analyseaktiviteter.
3) Fordeling af midler, der er tilvejebragt efter
§ 68, mellem branchearbejdsmiljørådene og
Arbejdsmiljørådet.
4) Opfølgning på
Arbejdsmiljørådets indsats.«
8. § 66 a
ophæves.
9.§ 67, stk. 4,
affattes således:
» Stk. 4. Følgende
deltager med hver en repræsentant uden stemmeret i
rådet:
1) Beskæftigelsesministeriet.
2) Arbejdstilsynet.
3) Arbejdsmiljøinstituttet.
4) Arbejdsskadestyrelsen.
5) Indenrigs- og Sundhedsministeriet.«
10.§ 67, stk. 8,
ophæves.
11.§ 67, stk. 9, der
bliver stk. 8, affattes således:
» Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren etablerer et sekretariat for
Arbejdsmiljørådet.«
12. I § 67 indsættes
som stk. 9:
» Stk. 9.
Beskæftigelsesministeren etablerer et videncenter for
arbejdsmiljø og kan fastsætte nærmere regler
herom.«
13. I § 68, stk. 1, og i
§ 68 a,
stk. 1, ændres
»Arbejdsmiljørådets tværgående
aktiviteter efter § 66, stk. 1, nr. 3,« til:
»Arbejdsmiljørådets aktiviteter«.
14.§ 68 a, stk. 2,
affattes således:
» Stk. 2.
Arbejdsmiljørådet og de enkelte
branchearbejdsmiljøråd træffer inden for de
udmeldte tilskudsrammer og de fastlagte vilkår bestemmelse
om, hvilke aktiviteter der skal gennemføres.«
15.§ 68 a, stk. 5,
affattes således:
» Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om udbetaling af tilskud, regnskabsaflæggelse og
efterregulering m.v. Beskæftigelsesministeren kan bestemme,
at tilskud kan udbetales a conto. Revisionen af regnskaberne
varetages af rigsrevisor efter reglerne i lov om revisionen af
statens regnskaber m.m.«
16.§ 68 b
ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
I relation til lovens vedtagelse i 1975
henvises til Folketingstidende 1973-74 (2. samling), FF sp.
7827-7830 og Tillæg A sp. 3239-3346, Folketingstidende
1974-75 (1. samling), FF sp. 1019-1021, FF sp. 2273-2296 og
Tillæg A sp. 1251-1352, Folketingstidende 1974-75 (2.
samling), FF sp. 78-79, FF sp. 595-610, Tillæg A sp. 993-1094
og Tillæg B sp. 1697-1866, samt Folketingstidende 1975-76, FF
sp. 59-60, FF sp. 382-383, FF sp. 3033-3110, FF sp. 3261-3274,
Tillæg A sp. 65-166, Tillæg B sp. 161-284 og
Tillæg C sp. 85-110.
Nye branchearbejdsmiljøråd blev
etableret ved lov nr. 379 af 10. juni 1997 (Gennemførelse af
handlingsprogrammet Rent Arbejdsmiljø År 2005 m.v.).
Der henvises til Folketingstidende 1996-97 (1. samling),
Tillæg A sp. 5582 ff., Tillæg A sp. 5543 ff., FF sp.
7243 ff., Tillæg B sp. 1347 ff., FF sp. 8009 ff.,
Tillæg B sp. 1446 ff., FF sp. 8249 ff. og Tillæg C sp.
930 ff.
1. Indledning
Forslaget har primært til formål
at følge op på en evaluering, som
beskæftigelsministeren lod gennemføre med henblik
på at vurdere den arbejdsmiljøindsats, som
branchearbejdsmiljørådene og
Arbejdsmiljørådets Service Center hidtil har
udført.
I den forbindelse foreslås bl.a.
følgende forenklinger:
- hverken Arbejdsmiljørådet eller
branchearbejdsmiljørådene skal fremover udarbejde
planer for det kommende års arbejdsmiljøaktiviteter
til godkendelse,
- Arbejdsmiljørådet skal ikke
længere have nogen direkte rolle i bevillingen af midler til
branchearbejdsmiljørådenes aktiviteter.
Arbejdsmiljørådet skal i stedet sætte fokus
på de overordnede mål og prioriteriteringer for
arbejdsmiljøindsatsen og styrke rådgivningen af
beskæftigelsesministeren,
- Arbejdsmiljørådets Service Center
nedlægges, og betjeningen af Arbejdsmiljørådet
samles i et nyt, styrket sekretariat, og
- beskæftigelsesministeren etablerer et
videncenter på arbejdsmiljøområdet til at
varetage formidlingsopgaver.
Forslaget har desuden til formål at
sikre, at beskæftigelsesministeren kan udpege private
institutioner til at varetage opgaven med at godkende
bedriftssundhedstjenester.
I januar 2003 afgav
Arbejdsmiljørådet forslag om
arbejdsmiljøsystemets fremtidige struktur. Arbejdsmarkedets
parter påpegede, at de strukturelle rammer for
Arbejdsmiljørådets og
branchearbejdsmiljørådenes arbejdsmiljøindsats
skulle forenkles med henblik på en mere optimal udnyttelse af
ressourcerne. På den baggrund iværksatte regeringen en
uvildig evaluering af branchearbejdsmiljørådenes og
Arbejdsmiljørådets Service Centers indsats på
arbejdsmiljøområdet.
Desuden er der i forbindelse med aftalen om
den nye arbejdsmiljøreform enighed mellem forligspartierne
(regeringspartierne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre) om,
at arbejdsmiljøindsatsen skal være én samlet
indsats, hvor de samme, fælles prioriteringer skal slå
igennem i de aktiviteter, der bliver udøvet blandt de
forskellige aktører på
arbejdsmiljøområdet.
Det er på den baggrund regeringens
opfattelse, at en effektivisering og rationalisering af
arbejdsmiljøindsatsen fra arbejdsmarkedets parter bedst
opnås ved:
- at branchearbejdsmiljørådene ikke
længere udarbejder overordnede, årlige planer, men
løbende sikrer at deres aktiviteter ligger inden for de af
beskæftigelsesministeren prioriterede områder, og
- at Arbejdsmiljørådets Service
Center afvikles, og at Arbejdsmiljørådets Service
Centers nuværende opgaver fremover varetages i andet regi,
privatiseres eller bortfalder.
2. Hovedpunkterne i lovforslaget
2.1 Ny planprocedure
Det foreslås at ændre den
nuværende planprocedure for parternes
arbejdsmiljøindsats for at opnå en mindre
bureaukratisk og mere forenklet sagsgang og målrette
ressourcerne mod de arbejdsmiljømæssige prioriterede
områder i parternes arbejdsmiljøindsats. Det skal
fortsat sikres, at administrationen lever op til kravene for
forvaltning af tilskud, herunder særligt de krav der bliver
stillet fra Finansministeriet og Rigsrevisionen.
Endvidere vil kravene til
branchearbejdsmiljørådenes afrapporteringer blive
skærpet med henblik på effektevaluering.
Forslaget indebærer overordnet set, at
hver aktør i partsindsatsen får mere veldefinerede
opgaver fremover.
Arbejdsmiljørådet
udarbejder efter gældende regler til
beskæftigelsesministeren årligt forslag til mål,
plan og budget for Arbejdsmiljørådets og
branchearbejdsmiljørådenes samlede
arbejdsmiljøindsats.
Endvidere udmelder
Arbejdsmiljørådet inden for de tilskudsrammer, som er
udmeldt af beskæftigelsesministeren, og på baggrund af
den af beskæftigelsesministeren godkendte plan for parternes
indsats, planerne for branchearbejdsmiljørådenes
indsats til rådene.
Arbejdsmiljørådet skal fremover
udarbejde forslag til beskæftigelsesministeren
vedrørende de overordnede mål og prioriteringer for
den kort- og langsigtede arbejdsmiljøindsats, uanset hvilken
part eller myndighed på arbejdsmiljøområdet der
skal gennemføre en given aktivitet.
Arbejdsmiljørådet kan hermed i højere grad end
hidtil fokusere på at blive et politikformulerende organ, som
kan bidrage til samordning af aktiviteterne mellem de forskellige
arbejdsmiljøaktører i partsindsatsen.
Beskæftigelsesministeriet
godkender efter gældende regler både
Arbejdsmiljørådets og
branchearbejdsmiljørådenes overordnede planer.
Fremover skal
Beskæftigelsesministeriet, på baggrund af indstilling
fra Arbejdsmiljørådet, godkende og formidle de
overordnede mål og prioriteringer for
arbejdsmiljøindsatsen til Arbejdsmiljørådet og
til branchearbejdsmiljørådene.
Branchearbejdsmiljørådene udarbejder efter
gældende regler til Arbejdsmiljørådet forslag
til mål, plan og budget for det enkelte
branchearbejdsmiljøråds del af den samlede
partsindsats.
Endvidere indsender
branchearbejdsmiljørådene efter gældende regler
konkrete ansøgninger for de enkelte aktiviteter i
planen.
Fremover skal
branchearbejdsmiljørådene på baggrund af de
overordnede mål og prioriteringer, som fastlægges af
beskæftigelsesministeren:
- gennemføre aktiviteter, som ligger
inden for de fastsatte vilkår og inden for de fastsatte
økonomiske og tidsmæssige rammer, og
- udarbejde en årlig redegørelse
til beskæftigelsesministeren.
Det enkelte
branchearbejdsmiljøråd skal fremover fortsat indsende
ansøgningerne vedrørende enkeltaktiviteter til
Arbejdstilsynet. Ansøgningerne skal indeholde beskrivelse af
mål, plan og budget for den pågældende
aktivitet.
Arbejdstilsynet vurderer i dag
enkeltansøgninger fra branchearbejdsmiljørådene
i forhold til de overordnede planer, som er indstillet til og
godkendt af beskæftigelsesministeren.
Fremover er det udelukkende Arbejdstilsynet,
som tager stilling til, hvorvidt en given aktivitet i
branchearbejdsmiljørådene ligger inden for de
prioriterede områder eller de væsentlige
arbejdsmiljøproblemer i branchen.
Arbejdstilsynet vil løbende formidle
oplysninger vedrørende de enkelte
branchearbejdsmiljørådsaktiviteter til
Arbejdsmiljørådets sekretariat.
Desuden vil Arbejdstilsynet sikre, at der
bliver gennemført centralt styrede, stikprøvevise
effektevalueringer af branchearbejdsmiljørådenes
arbejdsmiljøindsats.
Arbejdsmiljørådets
sekretariat varetager i dag løbende driftsopgaver for
rådet.
Fremover skal Arbejdsmiljørådets
sekretariat desuden varetage policybetjening af rådet.
Sekretariatet skal endvidere udarbejde en oversigt over
branchearbejdsmiljørådenes,
Arbejdsmiljørådets og Arbejdstilsynets aktiviteter med
det formål at skabe gennemsigtighed i den samlede
arbejdsmiljøindsats på tværs af parter og
myndighed.
2.2 Arbejdsmiljørådets
sekretariatsbetjening samles
Sekretariatsbetjeningen af
Arbejdsmiljørådet varetages i dag dels i
Arbejdstilsynet og dels i Arbejdsmiljørådets
formidlings- og informationsenhed, Arbejdsmiljørådets
Service Center (ASC).
ASC foreslås afviklet.
ASC€™s sekretariatsbetjening af
Arbejdsmiljørådet foreslås at overgå til
ét samlet sekretariat i tilknytning til Arbejdstilsynet med
henblik på at skabe større sammenhæng i
sekretariatsbetjeningen.
ASC varetager informationsopgaver i centrets
»Arbejdsmiljøbutik« og visse forlagsaktiviteter.
Disse opgaver foreslås videreført af et nyt
videncenter på arbejdsmiljøområdet, forankret
på Arbejdsmiljøinstituttet.
Arbejdstilsynet overtager visse af
ASC´s nuværende opgaver i forbindelse med den
lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse.
ASC´s øvrige opgaver kan
privatiseres eller afvikles.
2.3 Etablering af et videncenter
Det foreslås at etablere et videncenter
i tilknytning til Arbejdsmiljøinstituttet med et
centerudvalg under instituttets bestyrelse. Centret har til
formål at samle og formidle national og international
arbejdsmiljøviden og at skabe én indgang til
arbejdsmiljørelevant information og viden med fokus på
brugerkredsen.
2.4 Varetagelsen af opgaven med at
godkende bedriftssundhedstjenester
Siden 1. januar 1998 er myndighedsopgaven med
at godkende, kontrollere og bedømme
bedriftssundhedstjenester blevet varetaget af DANAK, Erhvervsfremme
Styrelsen (senere Erhvervs- og Boligstyrelsen). DANAK var
således dengang en offentlig myndighed. Opgaven blev henlagt
til DANAK i medfør af den gældende bestemmelse, som
kun omfatter offentlige myndigheder. DANAK er efterfølgende
blevet udskilt fra Erhvervs- og Boligstyrelsen til Den Danske
Akkrediterings- og Metrologifond, som er en erhvervsdrivende fond,
og dermed en privat institution.
Det er hensigten at sikre, at opgaven med at
godkende bedriftssundhedstjenester varetages af en privat
institution, som har den nødvendige kompetence hertil,
indtil bedriftssundhedstjenesten er endeligt udfaset med udgangen
af 2008. Godkendelse af bedriftssundhedstjenester sker efter en
model, som i forvejen er kendt af virksomheder, der arbejder med
kvalitetsstyring. Det er derfor hensigtsmæssigt, at opgaven
varetages af en privat institution, som besidder den
fornødne viden på dette område. Myndigheder
eller institutioner, som måtte have interesse i denne opgave,
kan udpeges til at varetage opgaven, når de fornødne
kvalifikationer er til stede. Bedriftssundhedstjenesterne skal som
hidtil betale for godkendelse, men beskæftigelsesministeren
fastsætter kun regler om betaling for godkendelsen,
såfremt opgaven varetages af en myndighed.
2.5 Andre ændringer
Den gældende bestemmelse
(§ 49 a, stk. 4, 2. pkt.), hvorefter lov nr. 294 af
8. juni 1978 om offentlige myndigheders registre ikke finder
anvendelse på registret for stoffer og materialer,
ophæves, fordi registerloven er ophævet. Lov om
behandling af personoplysninger vil kunne finde anvendelse på
behandling af personoplysninger i registret.
Den gældende bestemmelse
(§ 67, stk. 4) om deltagere i
Arbejdsmiljørådets møder uden stemmeret er
ajourført under hensyn til ændringer i ministerier og
til Miljøministeriets ønske om at udtræde.
Den gældende bestemmelse
(§ 68 a, stk. 5, 2. pkt.), hvorefter
beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om udbetaling af tilskud, regnskabsaflæggelse m.v.
vedrørende parternes arbejdsmiljøindsats, udvides
således, at reglerne også kan angå
efterregulering af fordelte beløb i overensstemmelse med de
opkrævede beløb (§ 68).
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Finansiering af den partsstyrede
indsats
Der ændres ikke på finansieringen
af partsindsatsen, som tilvejebringes via bidrag fra
forsikringsselskaber, Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og
selvforsikrede i forhold til tilkendte arbejdskadeerstatninger, jf.
§ 68.
Bidragene optages på Finansloven og
anvendes til arbejdsmarkedets parters indsats på
arbejdsmiljøområdet. Indtægter og udgifter skal
hvile i sig selv.
Bevillingen til den samlede partsindsats er
variabel fra år til år. Den samlede bevilling i 2004
udgør 82,5 mio. kr.
Af den del af de samlede partsmidler, som
tilgår Arbejdsmiljørådet, har
Arbejdsmiljørådet hidtil årligt afsat 10 mio.
kr. til forskning. Til og med 2006 overføres disse midler
til Arbejdsmiljøforskningsfonden.
Midlerne fordeles fremover til
Arbejdsmiljørådets sekretariat, videncentret og
branchearbejdsmiljørådene. Af midlerne til
Arbejdsmiljørådets sekretariat afsættes et
beløb til udviklings- og analyseaktiviteter.
Det skal kunne dokumenteres, at bevillingerne
til Arbejdsmiljørådets sekretariat og til Videncenter
for Arbejdsmiljø fuldt ud anvendes til varetagelsen af
opgaver inden for den partsstyrede indsats.
Midlerne til
branchearbejdsmiljørådenes arbejdsmiljøindsats
fordeles med et fast årligt grundtilskud, som for tiden er
på 0,6 mio. kr. pr. branchearbejdsmiljøråd, og
den resterende bevilling gives som tilskud til aktiviteter.
Aktivitetstilskuddet gives ud fra de overordnede mål og
prioriteringer for arbejdsmiljøindsatsen. Der afsættes
hvert år et beløb af tilskudsbevillingen til
aktiviteter til måling af effekten af den samlede
partsindsats på baggrund af en indstilling fra
Arbejdsmiljørådet. I 2005 afsættes tre procent
af tilskudsbevillingen til dette formål.
Forslaget medfører ikke mer- eller
mindreomkostninger (DUT) for amter og kommuner, idet det hverken
direkte eller indirekte ændrer ved deres pligter.
4. Administrative og
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget indeholder mindre ændringer i
forbindelse med udarbejdelse og indsendelse af de enkelte
branchearbejdsmiljøråds årlige
redegørelser. Forslaget har været forelagt Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering, som
vurderer, at forslaget ikke medfører administrative
konsekvenser for erhvervslivet, og det har derfor ikke været
forelagt et virksomhedspanel.
Lovforslaget medfører ingen
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
6. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
7. Hørte myndigheder og
organisationer
Forslaget har været forelagt
følgende til udtalelse:
Alle ministerier |
Arbejdsmiljørådet |
Arbejdsmiljøinstituttet |
Arbejdsmiljøklagenævnet |
Rigsrevisionen |
Konkurrencestyrelsen |
Energistyrelsen |
Søfartsstyrelsen |
Statens Luftfartsvæsen |
Den Danske Akkrediterings- og
Metrologifond |
Kristelig Fagbevægelse |
Håndværksrådet |
8. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 8, stk. 6)
Ændringen i § 8, stk. 6,
er alene en redaktionel konsekvensændring af tidligere
lovændring. Med forslaget rettes henvisningen fra stk. 3
til stk. 4, da stk. 4 omhandler de relevante aftaler.
Til nr. 2 (§ 13, stk. 3, 2.
pkt.)
Bestemmelsen foreslås ændret,
således at den nuværende administration af opgaven med
at godkende bedriftssundhedstjenester fortsat kan varetages i
overensstemmelse med gældende administrative regler og
praksis. Da DANAK er overgået til at være en privat
erhvervsdrivende fond, kræves der lovhjemmel, hvis DANAK
fortsat skal have mulighed for at varetage opgaven, da de
gældende regler ikke giver mulighed for delegation til
private. Med ændringen etableres der mulighed for, at DANAK
eller andre fremover kan varetage opgaven med at godkende
bedriftssundhedstjenester. Herved sikres det, at opgaven kan
varetages så fleksibelt som muligt, indtil opgaven endeligt
ophører med udgangen af 2008.
Til nr. 3 (§ 14, stk. 6)
Branchearbejdsmiljørådenes
redegørelse om aktiviteterne i det forløbne år
skal ikke som hidtil afgives til Arbejdsmiljørådet,
men til beskæftigelsesministeren, fordi
Arbejdsmiljørådet ikke længere inddrages i
branchearbejdsmiljørådenes løbende
aktiviteter.
Beskæftigelsesministeriet sender
redegørelsen til Arbejdsmiljørådet til brug for
rådets generelle drøftelser.
Til nr. 4 (§ 14 a, stk. 1)
De enkelte
branchearbejdsmiljøråd skal ikke længere
udarbejde overordnede aktivitetsplaner til
Arbejdsmiljørådet.
Mål, plan og budget for hvert projekt
skal dog oplyses til Arbejdstilsynet i forbindelse med
tilskudsansøgninger i løbet af aktivitetsåret.
I den forbindelse skal der anføres oplysninger, som kan
indgå i grundlaget for effektevalueringer.
Til nr. 5 (§ 14 a, stk. 2)
§ 14 a, stk. 2, nr. 3, er
blevet overflødig efter oprettelsen af Det Strategiske
Arbejdsmiljøforskningsudvalg med deltagelse af
arbejdsmarkedets parter. Det Strategiske
Arbejdsmiljøforskningsudvalg har til opgave at sikre, at
Arbejdsmiljøforskningsfonden uddeler midler til forskning,
der ud fra en arbejdsmiljøstrategisk vurdering er
relevant.
Til nr. 6 (§ 49 a, stk. 4, 2.
pkt.)
Der henvises til de almindelige
bemærkninger om ophævelse af lov om offentlige
myndigheders registre.
Til nr. 7 (§ 66, stk. 1)
Arbejdsmiljørådet
forudsættes at fungere som et aktivt rådgivende organ
for beskæftigelsesministeren, som fastlægger de
overordnede mål for den samlede indsats med henblik på
at opnå den nødvendige sammenhæng mellem
Arbejdstilsynets indsats og parternes indsats. Dette sker for at
sikre en hensigtsmæssig tilrettelæggelse og
gennemførelse af arbejdsmiljøindsatsen og dermed en
effektiv udnyttelse af de afsatte ressourcer.
Arbejdsmiljørådet afgiver
indstilling til beskæftigelsesministeren i en række
spørgsmål vedrørende den partsstyrede indsats,
jf. § 66, stk. 1, nr. 1-4:
Til § 66, stk. 1, nr. 1,
Arbejdsmiljørådet giver forslag
til de overordnede mål og prioriteringer for den kort- og
langsigtede arbejdsmiljøindsats, uanset om det er
Arbejdsmiljørådet,
branchearbejdsmiljørådene eller Arbejdstilsynet, der
er tale om.
Disse mål og prioriteringer skal
angå en række veldefinerede
arbejdsmiljøproblemer, som ønskes reduceret.
Til § 66, stk. 1, nr. 2,
Arbejdsmiljørådet kan på
baggrund af beskæftigelsesministerens godkendelse af
rådets forslag iværksætte udviklings- og
analyseaktiviteter, som kan have tværgående karakter.
Det drejer sig om iværksættelse af konkrete
aktiviteter, fx bestilling af analyser og lignende til brug for de
politiske drøftelser og prioriteringer i
Arbejdsmiljørådet.
Til § 66, stk. 1, nr. 3,
Bestemmelsen i den hidtil gældende
§ 66 a, stk. 1, 2. pkt., om, at
Arbejdsmiljørådet udarbejder til arbejdsministeren
(beskæftigelsesministeren) forslag til fordeling af midler,
der er tilvejebragt efter § 68, mellem
branchearbejdsmiljørådene og
Arbejdsmiljørådet, er flyttet til § 66,
stk. 1, nr. 3. Der er ikke dermed tilsigtet en
indholdsændring.
Til § 66, stk. 1, nr. 4,
Arbejdsmiljørådet har ansvaret
for, at der i nødvendigt omfang følges op på de
aktiviteter, som rådet selv iværksætter.
Til nr. 8 (§ 66 a)
Bestemmelsen ophæves, fordi
Arbejdsmiljørådet ikke længere skal indsende
mål, plan og budget, fordi indstilling om fordeling af midler
mellem branchearbejdsmiljørådene og
Arbejdsmiljørådet nu fremgår af § 66,
stk. 1, og fordi Arbejdsmiljørådet ikke
længere involveres i planlægningen af
branchearbejdsmiljørådenes indsats.
Til nr. 9 (§ 67, stk. 4)
Den gældende bestemmelse om deltagere i
Arbejdsmiljørådets møder uden stemmeret er
ajourført under hensyn til ændringer i ministerier og
til Miljøministeriets ønske om at udtræde.
Til nr. 10 og 11 (§ 67,
stk. 8)
Arbejdsmiljørådets Service
Centers sekretariatsbetjening af Arbejdsmiljørådet
overgår til et samlet
Arbejdsmiljørådssekretariat i Arbejdstilsynet.
Sekretariatet oprettes som en selvstændig og afgrænset
enhed.
Arbejdstilsynets direktør har det
overordnede økonomiske og personalemæssige ansvar for
sekretariatet. Sekretariatet refererer til
Arbejdsmiljørådets formand for så vidt
angår opgavevaretagelsen. Sekretariatet varetager
policybetjeningen af rådet samt løbende driftsopgaver
og kan i den forbindelse lade opgaver udføre af eksterne
institutioner i regi af sekretariatet.
Stk. 8 ophæves i konsekvens
heraf.
Den nye formulering af den hidtil
gældende § 67, stk. 9, som nu bliver
§ 67, stk. 8, er en konsekvensrettelse. Bestemmelsen
formuleres efter samme model som stk. 9.
Til nr. 12 (§ 67, stk. 9)
Beskæftigelsesministeren etablerer et
videncenter for arbejdsmiljø. Videncentret forankres
på Arbejdsmiljøinstituttet for at sikre en nær
kobling til eksisterende arbejdsmiljøviden, og fordi
Arbejdsmiljøinstituttet råder over den fornødne
teknologiske og personalemæssige infrastruktur til at kunne
understøtte driften af videncentret.
Videncentret er således omfattet af
sektorforskningslovens bestemmelser om bl.a. uafhængighed,
formidling, evaluering og finansiering via tilskudsfinansierede
aktiviteter og indtægtsdækket virksomhed.
De nærmere regler om videncentret
fastsættes, i henhold til Lov om
Sektorforskningsinstitutioner, i instituttets vedtægt, der
godkendes af instituttets bestyrelse og
beskæftigelsesministeren. I forbindelse med videncentrets
etablering udbygges Arbejdsmiljøinstituttets vedtægt
med en bestemmelse om centrets overordnede formål og styring,
herunder om etableringen af et særligt centerudvalg til
rådgivning af Arbejdsmiljøinstituttets bestyrelse om
videncentrets forhold.
Det er hensigten, at videncentret ikke selv
producerer ny viden, men alene opsamler dansk og udenlandsk
arbejdsmiljøviden og i pædagogisk form gør
denne viden let tilgængelig for brugerne. Centret kan i denne
forbindelse lade opgaver udføre af eksterne institutioner i
regi af videncentret.
Centret skal udarbejde en årlig
aktivitetsplan og en årsrapport om det forgangne års
aktiviteter.
Det er hensigten, at centrets virke skal
evalueres efter en 3-årig periode.
Arbejdsmiljøinstituttets
direktør har ansvaret for centrets økonomi og
personale.
Til videncentret tilknyttes et
rådgivende udvalg, hvor repræsentanter fra
Arbejdsmiljørådet påtænkes
repræsenteret.
Til nr. 13 (§ 68, stk. 1, og
§ 68 a, stk. 1)
Ændringen er en konsekvens af, at den
hidtil gældende § 66, stk. 1, nr. 3,
foreslås ophævet.
Til nr. 14 (§ 68 a, stk. 2)
Efter beskæftigelsesministerens
godkendelse af indstillingen fra Arbejdsmiljørådet,
jf. § 68 a, stk. 1, udmeldes de overordnede
mål- og prioriteringskriterier for parternes
arbejdsmiljøindsats og den foreløbige årlige
tilskudsramme til Arbejdsmiljørådet og til hvert
enkelt branchearbejdsmiljøråd. Der tages samtidig
forbehold for, at rammerne først er endelige efter
Finanslovens vedtagelse.
I grundlaget for udmelding af
tilskudsrammerne til de enkelte branchearbejdsmiljøråd
vil der indgå resultaterne af evalueringer, herunder
effektevalueringer, af rådenes aktiviteter og
ressourceanvendelser.
Til nr. 15 (§ 68 a, stk. 5)
Fordelingen af bidragene, jf. stk. 1,
skal kunne efterreguleres i tilfælde, hvor det reelt
opkrævede beløb afviger fra det beløb, der er
fordelt til Arbejdsmiljørådet og
branchearbejdsmiljørådene. Dette kan blive aktuelt,
hvis en af bidragyderne efter § 68, stk. 1,
ændrer status, fx fra at være selvforsikret til ikke
længere at være selvforsikret, eller et
forsikringsselskab ophører med at tegne
arbejdsskadeforsikringer. Dermed kan en bidragsyder få krav
på at få tilbagebetalt indbetalte midler, som allerede
indgår i de udmeldte tilskudsrammer til
Arbejdsmiljørådet og
branchearbejdsmiljørådene. Der vil ske en reduktion af
de midler, der afsættes til partsindsatsen.
I bestemmelsen er det desuden tydeliggjort,
at regnskaberne revideres af rigsrevisor efter reglerne i lov om
revisionen af statens regnskaber m.m. Der er ikke hermed tilsigtet
en indholdsmæssig ændring af de gældende regler,
men alene en sproglig præcisering.
Til nr. 16 (§ 68 b)
Arbejdsmiljøfondet er afviklet og
midlerne overført til Arbejdsmiljørådets
tværgående aktiviteter og
branchearbejdsmiljørådenes indsats, hvorfor
bestemmelsen ophæves.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2005.
Bilag 1
Lov om arbejdsmiljø
Gældende formulering | | Lovforslaget |
§ 8.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler for opbygning og funktion af virksomhedernes arbejde for
sikkerhed og sundhed, herunder regler om valg af
sikkerhedsrepræsentanter, om deres rettigheder og pligter, om
oprettelse af sikkerhedsgrupper og sikkerhedsudvalg og om disses
opgaver samt om daglig ledelse af sikkerhedsarbejdet. | | |
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
kan fastsætte nærmere regler om
arbejdsmiljøuddannelse, arbejdsmiljøuddannelse for
koordinatorer af sikkerheds- og sundhedsarbejdet inden for bygge-
og anlægsområdet, undervisernes kvalifikationer og
godkendelse og kvalitetssikring af udbydere af uddannelserne. | | |
Stk. 3. Sikkerhedsorganisationens
opgaver kan efter aftale mellem virksomheden og medarbejderne
udvides til at omfatte miljøspørgsmål i direkte
tilknytning til virksomheden. Beskæftigelsesministeren kan
fastsætte nærmere regler, der sikrer løsningen
af virksomhedens arbejdsmiljøspørgsmål. | | |
Stk. 4. Med henblik på at styrke
og effektivisere virksomhedernes sikkerheds- og sundhedsarbejde kan
§ 6 og § 7, stk. 1, under vilkår
fastsat af beskæftigelsesministeren fraviges, jf.
stk. 5, hvis der | | |
1) dels er indgået en aftale mellem
én eller flere lønmodtagerorganisationer og den eller
de modstående arbejdsgiverorganisationer eller arbejdsgivere
eller dem, de bemyndiger hertil, og | | |
2) dels på virksomheder, der er omfattet af
en aftale indgået efter nr. 1, er indgået en aftale
mellem arbejdsgiveren og de ansatte i virksomheden eller de ansatte
på en del af virksomheden. | | |
Stk. 5. Beskæftigelsesministeren
fastsætter regler om, under hvilke vilkår § 6
og § 7, stk. 1, kan fraviges gennem aftale, jf.
stk. 4. Beskæftigelsesministeren kan endvidere
fastsætte nærmere regler om, hvordan aftaler efter
stk. 4 indgås. | | |
Stk. 6. Spørgsmål om
fortolkning af og brud på de indgåede aftaler efter
stk. 3 afgøres efter de sædvanlige fagretlige
regler for området. Brud på aftaler indgået efter
stk. 4, nr. 2, kan dog ikke indbringes for Arbejdsretten, men
afgøres ved faglig voldgift. | | I § 8, stk. 6,
ændres »stk. 3« til:
»stk. 4«. |
Stk. 7. Beskæftigelsesministeren
kan for fag, faglige områder eller arbejdssteder, for hvis
vedkommende det skønnes upåkrævet eller
uhensigtsmæssigt at opbygge sikkerhedsarbejdet efter reglerne
i § 6, § 7, stk. 1, og § 9,
stk. 4, gøre undtagelse fra disse regler eller tillempe
dem efter de særlige forhold. | | |
Bedriftssundhedstjeneste § 13.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
der ved virksomheder, hvor hensynet til de ansattes sikkerhed eller
sundhed taler for det, skal oprettes en
bedriftssundhedstjeneste. | | |
Stk. 2. For grupper af virksomheder
kan beskæftigelsesministeren under tilsvarende betingelser
fastsætte regler om, at der skal oprettes en fælles
bedriftssundhedstjeneste. | | |
Stk. 3. En bedriftssundhedstjeneste
skal godkendes efter regler fastsat af
beskæftigelsesministeren. Beskæftigelsesministeren kan
henlægge opgaven med at godkende en bedriftssundhedstjeneste
til en bestemt offentlig myndighed og fastsætte regler om
betaling for godkendelsen. | | I § 13, stk. 3, 2.
pkt., ændres »en bestemt offentlig
myndighed« til: »offentlige myndigheder eller private
institutioner«. |
Stk. 4. Beskæftigelsesministeren
kan fastsætte regler om bedriftssundhedstjenesternes
opbygning, opgaver, funktion og finansiering. Dette gælder
såvel bedriftssundhedstjenester efter stk. 1 og 2 som
bedriftssundhedstjenester, der etableres frivilligt.
Bedriftssundhedstjenestens opgaver kan udvides til at omfatte
miljøspørgsmål i direkte tilknytning til
virksomhederne. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte
nærmere regler, der sikrer løsningen af virksomhedens
arbejdsmiljøspørgsmål. | | |
| | |
Kapitel 3 -
Branchearbejdsmiljøråd § 14.
Arbejdsministeren godkender efter udtalelse fra
Arbejdsmiljørådet, jf. § 66, stk. 2, 2.
pkt., et antal branchearbejdsmiljøråd, der skal
medvirke ved løsning af sikkerheds- og
sundhedsspørgsmål inden for en eller flere
brancher. | | |
Stk. 2. Arbejdstager- og
arbejdsgiverorganisationer inden for de brancher, som det enkelte
branchearbejdsmiljøråd dækker, skal hver udpege
lige mange medlemmer til rådet. Det enkelte råd
bestemmer selv antallet af medlemmer. Hvis der ikke kan opnås
enighed herom, fastsætter arbejdsministeren antallet af
medlemmer. Medlemmer og stedfortrædere for disse udpeges for
fire år ad gangen og kan genudpeges. Finder udpegning sted i
løbet af en periode, gælder den kun til periodens
udløb. | | |
Stk. 3. Det enkelte
branchearbejdsmiljøråd vælger blandt sine
medlemmer en formand og en næstformand. Arbejdstager- og
arbejdsgiversiden har på skift henholdsvis formandsposten og
næstformandsposten for to år ad gangen. | | |
Stk. 4. For
branchearbejdsmiljørådenes virksomhed gælder
forvaltningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen. | | |
Stk. 5. Det enkelte
branchearbejdsmiljøråd fastsætter selv sin
forretningsorden og etablerer et sekretariat | | |
Stk. 6. Det enkelte
branchearbejdsmiljøråd afgiver hvert år en
redegørelse om sin virksomhed til
Arbejdsmiljørådet. | | I § 14, stk. 6,
ændres »Arbejdsmiljørådet« til:
»beskæftigelsesministeren«. |
§ 14 a. Det
enkelte branchearbejdsmiljøråd udarbejder til
Arbejdsmiljørådet forslag til mål, plan og
budget for rådets del af den samlede partsindsats, jf.
stk. 2 og 3. | | I § 14 a ophæves
stk. 1 . Stk. 2-5 bliver herefter stk. 1-4. |
| | § 14 a, stk. 2,
der bliver stk. 1, affattes således: |
Stk. 2. Det enkelte
branchearbejdsmiljøråd har inden for rådets
område til opgave at bistå branchens enkelte
virksomheder ved løsning af arbejdsmiljømæssige
spørgsmål, herunder | | » Det
enkelte branchearbejdsmiljøråd har inden for
rådets område til opgave at bistå branchens
enkelte virksomheder ved løsning af
arbejdsmiljømæssige spørgsmål,
herunder |
1) at udarbejde information og
branchevejledninger, herunder vejledninger til brug for
virksomhedernes udarbejdelse af arbejdspladsvurderinger, | | 1) at udarbejde information og
branchevejledninger, herunder vejledninger til brug for
virksomhedernes udarbejdelse af arbejdspladsvurderinger, |
2) at kortlægge branchens særlige
arbejdsmiljøproblemer og medvirke ved udarbejdelsen af
branchedokumentation, | | 2) at kortlægge branchens særlige
arbejdsmiljøproblemer og medvirke ved udarbejdelsen af
branchedokumentation, og |
3) at stille forslag til
Arbejdsmiljørådet om at iværksætte
forskningsprojekter og | | 3) at udvikle og gennemføre oplysnings- og
uddannelsesaktiviteter.« |
4) at udvikle og gennemføre oplysnings- og
uddannelsesaktiviteter. | | |
Stk. 3. Det enkelte
branchearbejdsmiljøråd kan | | |
1) udtale sig om eller stille forslag til
Arbejdsmiljørådet om ændrede og nye regler, | | |
2) deltage i og gennemføre indsatser og
kampagner og | | |
3) danne og deltage i lokale
arbejdsmiljøfora. | | |
Stk. 4. Beskæftigelsesministeren
fastsætter nærmere regler om
branchearbejdsmiljørådenes opbygning,
sammensætning og virksomhed, herunder om rådenes
opgaver og funktion. | | |
Stk. 5. Efter forhandling med
miljø- og energiministeren kan rådenes opgaver udvides
til at omfatte miljøspørgsmål i direkte
tilknytning til virksomhederne. Beskæftigelsesministeren kan
fastsætte nærmere regler, der sikrer løsningen
af virksomhedernes arbejdsmiljøspørgsmål. | | |
§ 49 a. Med
henblik på at forebygge og imødegå sundheds- og
ulykkesskader i arbejdsmiljøet kan
beskæftigelsesministeren fastsætte regler om, at den,
der fremstiller eller importerer et stof eller materiale, skal
foretage undersøgelser eller fremskaffe fornøden
dokumentation for allerede foretagne undersøgelser og
indgive anmeldelse. Der kan herunder fastsættes regler for
alle stoffer og materialer, for enkelte stoffer og materialer, for
bestemte grupper af stoffer og materialer eller for stoffer og
materialer til særlige anvendelser. | | |
Stk. 2. Det kan fastsættes, at
anmeldelsen skal indeholde: | | |
1) Oplysninger om forhold, som har betydning for
vurdering af stoffets eller materialets egenskaber og virkninger,
herunder om det har egenskaber, der kan være farlige for
eller i øvrigt forringe sikkerhed eller sundhed. | | |
2) Forslag til klassificering, emballering og
mærkning. | | |
3) Oplysninger om forebyggende foranstaltninger,
der effektivt sikrer de beskæftigede mod forringelse af
sikkerhed og sundhed. | | |
Stk. 3. Det kan endvidere
fastsættes, at nye stoffer og materialer tidligst må
tages i brug en måned efter anmeldelsen. Denne frist skal
kunne forlænges for tilfælde, hvor anmeldelsen er
mangelfuld eller fejlagtig, således at stoffet eller
materialet tidligst må tages i brug en måned efter, at
de oplysninger, anmeldelsen skal indeholde, er modtaget. | | |
Stk. 4. Beskæftigelsesministeren
fastsætter regler om oprettelse, drift og brug af et register
for stoffer og materialer. Lov nr. 294 af 8. juni 1978 om
offentlige myndigheders registre finder ikke anvendelse på
dette register. | | § 49 a, stk. 4, 2.
pkt., ophæves. |
| | |
Kapitel 12 -
Arbejdsmiljørådet § 66.
Arbejdsmiljørådet deltager i tilrettelæggelsen
og gennemførelsen af den samlede arbejdsmiljøindsats
gennem rådgivning af beskæftigelsesministeren og
afgiver indstilling til beskæftigelsesministeren om: | | § 66, stk. 1,
affattes således: »Arbejdsmiljørådet deltager
i tilrettelæggelsen og gennemførelsen af den samlede
arbejdsmiljøindsats gennem rådgivning af
beskæftigelsesministeren og afgiver indstilling til
beskæftigelsesministeren om: |
1) Planlægning af parternes del af
arbejdsmiljøindsatsen, herunder fastsættelse af
mål for det næste finansårs indsats og
prioritering af indsatsområder. 2) Udmeldning af planer og tilskudsrammer til
branchearbejdsmiljørådene for deres del af
indsatsen. 3) Tværgående aktiviteter. 4) Opfølgning på
Arbejdsmiljørådets og
branchearbejdsmiljørådenes indsats. | | 1) Overordnede mål for og prioritering af
arbejdsmiljøindsatsen. 2) Udviklings- og analyseaktiviteter. 3) Fordeling af midler, der er tilvejebragt efter
§ 68, mellem branchearbejdsmiljørådene og
Arbejdsmiljørådet. 4) Opfølgning på
Arbejdsmiljørådets indsats.« |
Stk. 2. Arbejdsmiljørådet
drøfter på eget initiativ spørgsmål, som
det finder af betydning for arbejdsmiljøet, og udtaler sig
herom til beskæftigelsesministeren. Rådet udtaler sig,
inden beskæftigelsesministeren godkender
branchearbejdsmiljøråd efter § 14,
stk. 1. | | |
Stk. 3. Arbejdsmiljørådet
udtaler sig om og giver forslag til lovændringer og nye
regler. Ved udarbejdelse af regler i henhold til bemyndigelse i
denne lov skal Arbejdsmiljørådet medvirke gennem
repræsentanter udpeget af rådet inden for eller uden
for dettes medlemskreds. Endvidere skal rådets udtalelse
indhentes, forinden reglerne fastsættes. | | |
Stk. 4. Arbejdsmiljørådet
afgiver hvert år en redegørelse til
beskæftigelsesministeren om udviklingen på
arbejdsmiljøområdet og om de forbedringer, som
rådet finder ønskelige. | | |
| | |
§ 66 a.
Arbejdsmiljørådet udarbejder til
beskæftigelsesministeren forud for hvert finansår
forslag til mål, plan og budget for
Arbejdsmiljørådets og
branchearbejdsmiljørådenes samlede indsats.
Rådet udarbejder endvidere til beskæftigelsesministeren
forslag til fordeling af midler, der er tilvejebragt efter
§ 68, mellem branchearbejdsmiljørådene og
Arbejdsmiljørådet. | | § 66 a
ophæves. |
Stk. 2. I grundlaget for
Arbejdsmiljørådets forslag indgår
branchearbejdsmiljørådenes forslag til mål, plan
og budget for rådenes indsats, jf. § 14 a,
stk. 1. | | |
Stk. 3. Arbejdsmiljørådet
udmelder inden for de tilskudsrammer, som er udmeldt af
beskæftigelsesministeren, og på baggrund af den af
beskæftigelsesministeren godkendte plan for parternes
indsats, planerne for branchearbejdsmiljørådenes
indsats til rådene, jf. § 68 a. | | |
§ 67.
Arbejdsmiljørådet består af en formand og
følgende andre medlemmer: | | |
1) Seks medlemmer indstillet af
Landsorganisationen i Danmark. | | |
2) To medlemmer indstillet af
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd. | | |
3) To medlemmer indstillet af Akademikernes
Centralorganisation. | | |
4) Fire medlemmer indstillet af Dansk
Arbejdsgiverforening. | | |
5) Et medlem indstillet af Ledernes
Hovedorganisation. | | |
6) Et medlem indstillet af Sammenslutningen af
Landbrugets Arbejdsgiverforeninger og Landbrugsraadet i
fællesskab. | | |
7) Et medlem indstillet af Finanssektorens
Arbejdsgiverforening. | | |
8) To medlemmer indstillet af Kommunernes
Landsforening, Amtsrådsforeningen i Danmark og
Københavns og Frederiksberg Kommuner i fællesskab. | | |
9) Et medlem indstillet af Finansministeriet | | |
Stk. 2. Formanden og de øvrige
medlemmer samt stedfortrædere for disse udpeges af
beskæftigelsesministeren for fire år ad gangen og kan
genudpeges. Finder udpegning sted i løbet af en periode,
gælder den kun til periodens udløb. | | |
Stk. 3. Afgørelser i
Arbejdsmiljørådet træffes ved stemmeflertal
blandt de tilstedeværende medlemmer. Ved stemmelighed er
formandens stemme afgørende. | | |
| | § 67, stk. 4,
affattes således: |
Stk. 4. Følgende deltager med
hver en repræsentant uden stemmeret i rådet: | | » Stk. 4. Følgende
deltager med hver en repræsentant uden stemmeret i
rådet: |
1) Beskæftigelsesministeriet. 2) Arbejdstilsynet. 3) Arbejdsmiljøinstituttet. 4) Sundhedsministeriet. 5) Socialministeriet. 6) Miljø- og Energiministeriet | | 1) Beskæftigelsesministeriet. 2) Arbejdstilsynet. 3) Arbejdsmiljøinstituttet. 4) Arbejdsskadestyrelsen. 5) Indenrigs- og Sundhedsministeriet.« |
Stk. 5. Rådet kan nedsætte
arbejdsudvalg og udpege medlemmer til disse, også uden for
rådets medlemskreds. | | |
Stk. 6. Rådet kan indhente
erklæringer fra sagkyndige og iværksætte
undersøgelser til brug for sit arbejde. | | |
Stk. 7. Beskæftigelsesministeren
godkender rådets forretningsorden. | | |
Stk. 8. Til varetagelse af de i
§ 66, stk. 1, nr. 3, nævnte
tværgående aktiviteter etableres under
Arbejdsmiljørådet en formidlings- og
informationsenhed. Beskæftigelsesministeren ansætter
efter indstilling fra Arbejdsmiljørådet den daglige
leder af enheden. | | § 67, stk. 8,
ophæves. |
| | |
| | § 67, stk. 9, der
bliver stk. 8, affattes således: |
Stk. 9. Beskæftigelsesministeren
sørger i øvrigt for varetagelsen af
sekretariatsfunktionen for Arbejdsmiljørådet. | | » Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren etablerer et sekretariat for
Arbejdsmiljørådet.« |
| | |
| | I § 67 indsættes
som stk. 9: |
| | » Stk. 9.
Beskæftigelsesministeren etablerer et videncenter for
arbejdsmiljø og kan fastsætte regler herom.« |
| | |
Kapitel 12 a - Finansieringen m.v. af
parternes arbejdsmiljøindsats § 68. Midler
til gennemførelse af Arbejdsmiljørådets
tværgående aktiviteter efter § 66,
stk. 1, nr. 3, og branchearbejdsmiljørådenes
indsats til forbedring af arbejdsmiljøet tilvejebringes ved
bidrag, jf. stk. 2, 3 og 6, fra staten, Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring, forsikringsselskaber, der tegner
arbejdsskadeforsikring, samt kommuner, amtskommuner og andre
arbejdsgivere, der ikke har tegnet forsikring, jf. § 5,
stk. 1-5, og § 74 i lov om sikring mod følger
af arbejdsskade. | | I § 68, stk. 1,
og i § 68 a, stk. 1, ændres
»Arbejdsmiljørådets tværgående
aktiviteter efter § 66, stk. 1, nr. 3,« til:
»Arbejdsmiljørådets aktiviteter«. |
Stk. 2. Bidraget efter stk. 1
skal fremgå af den årlige finanslov og består af
et beløb på 45 mio. kr., der reguleres af
arbejdsministeren efter indstilling fra
Arbejdsmiljørådet. Beløbet fordeles
forholdsmæssigt på de bidragspligtige efter stk. 1
ud fra deres andele af de samlede godtgørelser for
mén og erstatninger for erhvervsevnetab, som
Arbejdsskadestyrelsen har tilkendt efter lov om sikring mod
følger af arbejdsskade i det år, hvor bidraget
opkræves. | | |
Stk. 3. Bidraget efter stk. 1
består endvidere af et beløb, som udgør to
procent af de godtgørelser for mén og erstatninger
for erhvervsevnetab, som Arbejdsskadestyrelsen har tilkendt i
arbejdsulykkesager efter lov om sikring mod følger af
arbejdsskade i det kalenderår, der ligger to år
før bidragsåret. Beløbet opkræves hos de
bidragspligtige efter stk. 1, bortset fra Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring, ud fra deres andele af de samlede
godtgørelser for mén og erstatninger for
erhvervsevnetab, som Arbejdsskadestyrelsen har tilkendt i
arbejdsulykkesager efter lov om sikring mod følger af
arbejdsskade i det år, hvor bidraget opkræves. | | |
Stk. 4. Til dækning af bidrag
efter stk. 2 og 3 kan forsikringsselskaberne forhøje
præmierne for lovpligtig arbejdsskadeforsikring
forholdsmæssigt uanset de trufne forsikringsaftaler. | | |
Stk. 5. Til dækning af bidraget
efter stk. 2 kan Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring
forhøje bidraget for lovpligtig sikring mod følger af
pludselige løfteskader og erhvervssygdomme. | | |
Stk. 6. Ud over statens andel af de i
stk. 2 og 3 nævnte bidrag yder staten et årligt
bidrag, som fastsættes af arbejdsministeren. | | |
Stk. 7. Arbejdsministeren
fastsætter nærmere regler for beregning,
opkrævningsperiode og indbetaling af bidrag efter stk. 2
og 3. | | |
| | |
§ 68 a.
Beskæftgelsesministeren fordeler efter indstilling fra
Arbejdsmiljørådet de tilvejebragte midler efter
§ 68 og melder tilskudsrammer ud til
Arbejdsmiljørådets tværgående aktiviteter
efter § 66, stk. 1, nr. 3, og til de enkelte
branchearbejdsmiljøråd samt fastlægger
nærmere vilkår for midlernes anvendelse. | | I § 68, stk. 1,
og i § 68 a, stk. 1, ændres
»Arbejdsmiljørådets tværgående
aktiviteter efter § 66, stk. 1, nr. 3,« til:
»Arbejdsmiljørådets aktiviteter«. |
| | § 68 a, stk. 2,
affattes således: |
Stk. 2. Arbejdsmiljørådet
og de enkelte branchearbejdsmiljøråd træffer
inden for de udmeldte tilskudsrammer, de fastlagte vilkår
samt den af Arbejdsmiljørådet udmeldte plan for det
enkelte branchearbejdsmiljøråds indsats efter
§ 66 a, stk. 3, bestemmelse om, hvilke aktiviteter
der skal gennemføres. | | » Stk. 2.
Arbejdsmiljørådet og de enkelte
branchearbejdsmiljøråd træffer inden for de
udmeldte tilskudsrammer og de fastlagte vilkår bestemmelse
om, hvilke aktiviteter der skal gennemføres.« |
Stk. 3. Beskæftigelsesministeren
kan bestemme, at tilskud tilbageholdes, bortfalder eller
kræves tilbagebetalt, såfremt vilkår for
midlernes anvendelse ikke overholdes. | | |
Stk. 4. Uforbrugte midler, herunder
bortfaldne eller tilbagebetalte tilskud efter stk. 3,
indgår i en fornyet fordeling efter reglerne i
stk. 1. | | |
| | § 68 a, stk. 5,
affattes således: |
Stk. 5. Beskæftigelsesministeren
fastsætter nærmere regler om udbetaling af tilskud,
regnskabsaflæggelse m.v. og kan i den forbindelse bestemme,
at tilskud kan udbetales a conto. Revisionen af regnskaberne
varetages af Rigsrevisionen. | | » Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om udbetaling af tilskud, regnskabsaflæggelse og
efterregulering m.v. Beskæftigelsesministeren kan bestemme,
at tilskud kan udbetales a conto. Revisionen af regnskaberne
varetages af rigsrevisor efter reglerne i lov om revisionen af
statens regnskaber mm.« |
| | |
§ 68 b.
Arbejdsmiljøfondets aktiver pr. 1. januar 1999
overføres pr. 1. januar 1999 til anvendelse til
Arbejdsmiljørådets tværgående aktiviteter
efter § 66, stk. 1, nr. 3, og til
branchearbejdsmiljørådenes indsats, jf. § 14
a, og fordeles efter reglerne i § 68 a, dog således
at der forlods afsættes de nødvendige midler til
opfyldelse af de kontrakter, som Arbejdsmiljøfondet har
indgået for tiden efter 1. januar 1999. | | § 68 b
ophæves. |
| | |
| | |