L 46 (som fremsat): Forslag til lov om projektering
af en udbygning af Nordvestbanen mellem Lejre og
Vipperød.
Fremsat den 20. oktober 2004 af
trafikministeren (Flemming Hansen)
Forslag
til
Lov om projektering af en udbygning af
Nordvestbanen
mellem Lejre og Vipperød
§ 1.
Trafikministeren bemyndiges til at projektere en udbygning af
Nordvestbanen mellem Lejre og Vipperød med et ekstra
spor.
§ 2.
Trafikministeren kan pålægge byggelinier, når det
er nødvendigt for at sikre en udbygning af Nordvestbanen
mellem Lejre og Vipperød med et ekstra spor. Byggelinier kan
pålægges for en periode af højst 10 år.
Byggeliniepålægget kan ved et nyt pålæg
forlænges med indtil 10 år ad gangen.
Stk. 2. På ejendomme, der ligger
inden for byggelinien, må der ikke uden tilladelse fra
trafikministeren opføres ny bebyggelse, herunder ved
tilbygning eller ved genopførelse af nedbrændt eller
nedreven bebyggelse, ligesom der ikke må foretages
væsentlige forandringer i eksisterende bebyggelse. På
sådanne ejendomme må der heller ikke indrettes andre
anlæg af blivende art.
§ 3.
Trafikministeren kan nedlægge forbud mod, at der på en
ejendom, der berøres af projekteringen, foretages de
foranstaltninger, der er nævnt i § 2, stk. 2.
Et sådant forbud kan kun nedlægges for et tidsrum af 1
år og kan ikke nedlægges mere end én gang.
Stk. 2. Kommunen skal indberette til
trafikministeren, inden der meddeles tilladelse til byggeri
på ejendomme, der ikke er pålagt byggelinier, og som
berøres af projekteringen. Hvis trafikministeren ikke inden
2 måneder efter at have modtaget sådan indberetning
nedlægger forbud i henhold til stk. 1, kan
byggetilladelse meddeles.
§ 4.
Trafikministeren skal i stedlige blade offentliggøre
byggeliniepålæg efter § 2. Trafikministeren
skal sende meddelelse til de ejere og brugere, hvis ejendomme
direkte berøres af pålægget, og hvis adkomst
fremgår af tingbogen.
Stk. 2. Klage over pålæg
af byggelinier skal ske senest 4 uger efter, at meddelelsen er
kommet frem til den pågældende. Når fristen for
klage er udløbet, og der er truffet afgørelse i
klagesagerne, skal byggeliniepålægget tinglyses med
angivelse af hjemmel.
Stk. 3. Klage over en afgørelse
om byggeliniepålæg fritager ikke klageren for at
efterkomme pålægget. Klagemyndigheden kan dog bestemme,
at klagen skal have opsættende virkning.
Stk. 4. Byggeliniepålæg
skal fra offentliggørelsens dato respekteres af ejendommenes
ejere og brugere og af panthavere og andre indehavere af
rettigheder over ejendommene, uanset hvornår rettighederne er
erhvervet.
Stk. 5. Forinden byggearbejder
iværksættes på en ejendom, hvorpå der er
pålagt byggelinier i henhold til § 2, skal
bygherren indhente oplysning hos trafikministeren om, hvorvidt
arbejdets udførelse vil komme i strid med
byggeliniepålægget.
§ 5. Hvis
ejeren af et areal, der er pålagt byggelinier efter
§ 2, afskæres fra en udnyttelse af arealet, der er
økonomisk rimelig og forsvarlig under hensyn til arealets
beliggenhed og øvrige beskaffenhed, og som svarer til den
udnyttelse, der finder sted af andre tilgrænsende eller
omliggende arealer, kan ejeren på ethvert tidspunkt
kræve, at trafikministeren overtager arealet mod
erstatning.
Stk. 2. Ejeren af et areal, der i ikke
uvæsentligt omfang er pålagt byggelinier efter
§ 2, kan på ethvert tidspunkt desuden kræve,
at trafikministeren overtager arealet mod erstatning, når
byggelinierne hindrer afhændelse af arealet, og ejeren af
særlige personlige grunde ønsker at afstå
ejendommen før det tidspunkt, hvor der kan foretages
ekspropriation.
Stk. 3. Udgør arealet kun en
del af en ejendom, kan ejeren kræve hele ejendommen
overtaget, hvis den tilbageværende del af ejendommen bliver
så lille eller således beskaffen, at den ikke
skønnes hensigtsmæssigt at kunne bevares som
selvstændig ejendom og udnyttes på rimelig
måde.
Stk. 4
. Afslår trafikministeren ejerens anmodning om overtagelse
efter stk. 1-3, eller opnås der ikke enighed om erstatningens
størrelse, kan ejeren påklage trafikministerens
afgørelse til de i §§ 57-58 i lov om
offentlige veje nævnte taksationsmyndigheder.
Taksationsmyndighederne afgør, om ejerens krav efter
stk. 1-3 skal imødekommes og fastsætter
erstatning for arealets overtagelse efter reglerne i § 51
i lov om offentlige veje. Ved taksationsmyndighedernes behandling
finder bestemmelserne i §§ 59-62 i lov om offentlige
veje tilsvarende anvendelse.
Stk. 5
. Afgørelser, der kan påklages efter stk. 4, kan
ikke indbringes for domstolene, før klageadgangen er
udnyttet. Søgsmål skal være anlagt inden 6
måneder, efter at afgørelsen er kommet frem til
klageren.
§ 6.
Trafikministeren kan efter anmodning fra ejeren forlods erhverve en
ejendom, der berøres særligt indgribende af
projekteringen, når ejeren af særlige personlige grunde
ønsker at afstå ejendommen før det tidspunkt,
hvor der kan foretages ekspropriation, og ejendommen ikke kan
afhændes på normale vilkår.
Stk. 2. Overtagelsessummen
fastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i
henhold til lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
§ 7.
Trafikministeren kan bemyndige Trafikstyrelsen for Jernbane og
Færger eller andre myndigheder under Trafikministeriet til at
udøve ministerens beføjelser i denne lov.
§ 8. Loven
træder i kraft den 1. januar 2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget indebærer, at
trafikministeren bemyndiges til at projektere en udbygning af den
enkeltsporede strækning på Nordvestbanen mellem Lejre
og Vipperød med et nyt 2. spor på hele eller dele af
strækningen. Som bilag til lovforslaget er medtaget et kort
over den eksisterende jernbanestrækning mellem Lejre og
Vipperød.
Derudover foreslås det, at
trafikministeren kan pålægge byggelinier, når det
er nødvendigt for at sikre en udbygning af Nordvestbanen.
Desuden foreslås det, at ministeren efter ejerens anmodning,
i de tilfælde hvor byggeliniepålæg virker
særligt indgribende, kan overtage en ejendom helt eller
delvis.
Endvidere foreslås det, at ministeren
bemyndiges til at erhverve ejendomme, der berøres
særligt indgribende af planerne om udbygningen af banen,
når ejeren af særlige personlige grunde ønsker
at afstå ejendommen forud for endelig beslutning om
anlæg af banen.
De foreslåede bestemmelser om
pålæg af byggelinier og bemyndigelse til i visse
tilfælde at erhverve berørte ejendomme svarer i al
væsentligt til bestemmelserne i lov om offentlige veje med de
forskelle, der er begrundet i de forskellige forhold på vej-
og baneområdet.
2. Baggrunden for lovforslaget
Kapaciteten på den enkeltsporede
delstrækning af Nordvestbanen mellem Lejre og Vipperød
er i dag fuldt udnyttet i myldretiderne.
Den enkeltsporede strækning mellem
Lejre og Vipperød giver jævnligt problemer for
togtrafikken. Det skyldes, at togene kun kan passere hinanden
på stationerne. Her må togene holde og vente på
modkørende tog. Er et tog forsinket, udbredes forsinkelsen
hurtigt til hele banen og derefter til andre tilstødende
baner. Forsinkelser har ikke kun betydning for bagvedkørende
tog og korresponderende busser og tog, men også for tog, der
kører i den modsatte retning. Det går ud over
regulariteten og præcisionen. Dertil kommer, at rejsetiderne
i dag forlænges på grund af køreplanlagt
ventetid på stationerne. De mange krydsninger gør det
også svært at udarbejde en publikumsvenlig
køreplan.
Der har fra amtsbanen, som kører
mellem Slagelse og Tølløse (Høng €"
Tølløse Jernbane), været ønske om at
fortsætte nogle af togene til Holbæk henholdsvis lade
tog udgå herfra. Dette er ikke muligt med den nuværende
banekapacitet.
2.1. Gennemførte
undersøgelser
I 1980 vedtog Folketinget en anlægslov
med henblik på at gennemføre en udbygning af
banestrækningen mellem Lejre og Holbæk, jf. lov nr. 214
af 30. maj 1980 om udbygning af banestrækningen mellem Lejre
og Holbæk. I henhold til denne lov blev der anlagt et 2. spor
på delstrækningen mellem Vipperød og
Holbæk i første halvdel af 1980€™erne.
Sporet blev taget i brug i 1987.
Efter vedtagelsen af 1980-loven er der sket
en betydelig udvikling i kravene til undersøgelser af
større anlægsarbejders trafikale og
miljømæssige konsekvenser, ligesom der stilles
større krav til inddragelsen af offentligheden. På den
baggrund findes det hensigtsmæssigt at fremsætte et
særskilt lovforslag om projektering af en udbygning af
Nordvestbanen mellem Lejre og Vipperød.
Banestyrelsen (nu Banedanmark)
gennemførte i 1998 en indledende projektering af anlæg
af et 2. spor på den 20,4 km lange delstrækning mellem
Lejre og Vipperød. Undersøgelserne er dokumenteret i
rapporten »Projekt udbygning af strækningen Roskilde
€" Holbæk«, december 1998. Etablering af 2. sporet
på strækningen var på daværende tidspunkt
forudsat udført i henhold til bemyndigelsen i lov nr. 214 af
30. maj 1980 om udbygning af banestrækningen mellem Lejre og
Holbæk.
Banestyrelsen gennemførte i 2002 en
opdatering og præcisering af projektgrundlaget fra 1998,
herunder en nærmere undersøgelse af mulighederne for
opgradering af strækningshastigheden og etapevis
udbygning.
Banestyrelsen konkluderede, at en udbygning
med dobbeltspor på hele eller dele af strækningen
mellem Lejre og Vipperød og en samtidig opgradering til 160
km/t umiddelbart vil give forbedringer som:
€ Kapacitet til at køre flere tog,
hvilket også vil være en fordel for amtsbanen mellem
Slagelse og Tølløse.
€ Mulighed for kortere rejsetider og bedre
regularitet.
€ Mulighed for at udarbejde bedre
køreplaner og løbende at tilpasse disse til nye
krav.
Med et fuldt udbygget dobbeltsporsanlæg
kan antallet af tog mellem København og Holbæk
øges fra de nuværende tre tog i timen i
myldretidsretningen til seks til otte tog i timen afhængig af
bl.a. togenes hastighed og deres standsningsmønstre. En
så intensiv betjening vurderes der dog ikke at være
grundlag for, og denne forhindres også af kapaciteten
på tilstødende strækninger og banegårde.
Der er således kun baggrund for at indsætte flere tog
på Nordvestbanen, hvis der samtidig kan skabes plads til
togene på strækningen mellem Roskilde og
København.
En samtidig opgradering til 160 km/t vil give
en rejsetidsreduktion på strækningen mellem Roskilde og
Holbæk på tre til fire minutter. Hertil kommer, at den
indlagte tid for krydsninger med modkørende tog kan
sløjfes.
2.2. Etapevis udbygning
Der er i forbindelse med de under pkt. 2.1.
beskrevne undersøgelser undersøgt fem muligheder for
etablering af dobbeltspor på den enkeltsporede
strækning mellem Lejre og Vipperød i sin helhed eller
på dele heraf:
Lejre - Hvalsø | en 7,5 km lang delstrækning |
Hvalsø €"
Tølløse | en 6,3 km lang delstrækning |
Tølløse €"
Vipperød | en 6,6 km lang delstrækning |
Lejre - Tølløse | en 13,8 km lang delstrækning |
Lejre €" Vipperød | en 20,4 km lang strækning |
De fem udbygningsforslag giver tilsammen ni
forskellige løsningsmuligheder for etapevis, henholdsvis
fuld udbygning. Det foreslås, at alle udbygningsmulighederne
undersøges nærmere, da der kun er foretaget en
indledende kapacitetsvurdering af de enkelte
kombinationsmuligheder. Hvilke fordele, der er indeholdt i en fuld
udbygning, etapevis udbygning eller udbygning af én eller
flere af de mulige delstrækninger, afhænger bl.a. af de
køreplaner, der i fremtiden forudsættes afviklet
på sporanlægget.
På baggrund af ovenstående
bør der som led i den nærmere projektering
gennemføres mere detaljerede undersøgelser af
forudsætningerne for realisering af forskellige
køreplanskitser samt en vurdering af den
samfundsmæssige rentabilitet af de forskellige
udbygningsmuligheder, før der i forbindelse med en eventuel
anlægslov træffes beslutning om én bestemt
udbygningsløsning.
2.3. Udførelsesperiode for
anlægsarbejdet
Der er i 1998 udarbejdet en hovedtidsplan for
et fuldt udbygget dobbeltsporsanlæg på
strækningen Lejre €" Vipperød. Som
forudsætning er det lagt til grund, at visse
anlægsarbejder igangsættes sideløbende med
udarbejdelse af hovedprojekt og udbudsmateriale for andre
anlægsarbejder. På baggrund heraf skønnes den
samlede udførelsesperiode for anlægsarbejdet at
udgøre 7½ år.
3. Passagergrundlag
Der er i dag knap 11.000 passagerer på
hverdage på strækningen mellem Holbæk og
Roskilde. De fleste er bolig- arbejdsstedsrejsende og
uddannelsessøgende. Passagertallet har de seneste år
ligget forholdsvis konstant på mellem 3,5 og 3,7 mio.
rejsende på strækningen årligt.
Det skal i forbindelse med
undersøgelserne vurderes, hvor stort en
passagertilvækst, som en realistisk udvidelse og forbedring
af togbetjeningen i forbindelse med en kapacitetsudbygning kan
give. I den forbindelse skal der foretages en nærmere
undersøgelse af det aktuelle potentiale for overflytning af
persontransport fra vej til bane, herunder om der ved en
kombination af tiltag som flere tog, bedre regularitet og kortere
rejsetider er et vist potentiale for overflytning af især
bolig- og arbejdsstedsrejser fra privatbil til jernbane.
4. Arealbehov
De indledende undersøgelser af de
lokale terrænforhold har vist, at det nye 2. spor bør
placeres på sydsiden af det nuværende spor på
strækningen mellem Lejre og Hvalsø og på
nordsiden af det nuværende spor på strækningen
mellem Hvalsø og Vipperød. Til brug for udbygning af
baneanlægget vil det være nødvendigt at
ekspropriere en arealstribe på omkring 7 €" 15 m
parallelt med det eksisterende spor på den side af banen,
hvor det nye spor anlægges. Det kan desuden blive
nødvendigt også at erhverve en smal arealstribe
på den modsatte side for at sikre, at anlægget
får en tilstrækkelig bredde.
På stationerne er der de fleste steder
tilstrækkeligt areal til rådighed for de
nødvendige ud- og ombygninger på de nuværende
banearealer.
Som led i den nærmere projektering
indgår undersøgelser af nedlæggelse af de fem
resterende jernbaneoverkørsler på strækningen
såvel ved etapevis som ved fuld udbygning. Den nærmere
udformning og placering af erstatningsanlæg fastlægges
i samarbejde med de berørte kommuner. Det skal således
vurderes, om der skal eksproprieres arealer til brug for
anlæg af nye over- eller underføringer, parallelveje
m.v.
Reservationerne af de til brug for udbygning
af jernbanestrækningen fra amtsgrænsen til
Vipperød nødvendige anlægsområder er
optaget som retningslinie i Regionplan 2001-2012 for
Vestsjællands Amt. I Regionplan 2001 for Roskilde Amt er der
under retningslinier for Kollektiv Trafik optaget en
bemærkning om planer for et ekstra spor mellem Lejre og
amtsgrænsen.
5. Pålæg af byggelinier
og forlods overtagelse
Erhvervelse af arealer finder normalt
først sted i umiddelbar tilknytning til
jernbaneanlægsarbejdets påbegyndelse.
Med lovforslaget gives mulighed for
pålæg af byggelinier for at sikre en senere
gennemførelse af baneanlægget, herunder sikre at der
ikke påføres anlægget urimelige udgifter.
Byggelinierne vil således sikre
gennemførelsen af det baneanlæg, der er under
projektering, mod fordyrelser eller i yderste konsekvens
umuliggørelse. Byggelinierne er tidsbegrænset til 10
år, men der kan træffes en ny beslutning om
byggeliniepålæg, hvis byggelinier ønskes
opretholdt.
Byggelinierne pålægger
grundejerne en begrænsning i dispositionsmulighederne, men
sikrer samtidig grundejerne et retskrav på statslig
overtagelse, hvis byggelinierne vurderes at være
særligt indgribende i ejendommens anvendelsesmuligheder.
De foreslåede bestemmelser om
byggeliniepålæg vurderes således samlet at give
de berørte borgere og erhvervsvirksomheder en
tilfredsstillende retsstilling svarende til forholdene i
forbindelse med projektering af vejanlæg.
De bestemmelser, der med lovforslaget
indføres om pålæg af byggelinier og
retsvirkningerne heraf, svarer til de bestemmelser om
pålæg af byggelinier, der findes i
§§ 34-38 og 42 i lov om offentlige veje, med de
forskelle, der følger af den forskellige myndighedsstruktur
på vej- og baneområdet og en modernisering af
bestemmelsernes ordlyd. Bestemmelserne tænkes anvendt i
overensstemmelse med den praksis, der er opstået på
vejområdet. Det vil være trafikministeren, der
træffer afgørelse i sager om overtagelse af ejendomme
efter lovforslaget § 5, stk. 1-3. Klage over trafikministerens
afgørelser om overtagelse af ejendomme behandles af de i lov
om offentlige veje nævnte taksationsmyndigheder, der
afgør, om ejerens krav efter § 5, stk. 1-3 skal
imødekommes og fastsætter erstatning for arealets
overtagelse.
Ud over overtagelse i forbindelse med
byggeliniepålæg gives der med lovforslaget grundejerne
mulighed for i særlige situationer at få overtaget
deres ejendom forlods.
Grundejerne vil, selv om der ikke er nogen
formelle begrænsninger i deres mulighed for at udnytte en
ejendom, kunne have vanskeligt ved at sælge deres ejendom,
fordi køberpotentialet til ejendomme, der er beliggende,
hvor nye infrastrukturanlæg er på tale, er mindre, end
det ellers ville have været.
Da det forekommer urimeligt, at en lodsejer,
hvis ejendom berøres særligt indgribende af statens
infrastrukturplaner, ikke kan få sin ejendom overtaget af
staten, før der er vedtaget en anlægslov og afsat
projektbevilling til anlægget på finansloven, er der
indsat en bestemmelse, der giver trafikministeren mulighed for i
særlige tilfælde på begæring af ejeren at
overtage en ejendom forlods, når ejeren af personlige grunde
ønsker at afstå ejendommen før det tidspunkt,
hvor der kan foretages ekspropriation.
Det er hensigten, at Trafikstyrelsen for
Jernbane og Færger skal bemyndiges til at udøve
kompetencen til at afgøre, om en overtagelsesbegæring
skal imødekommes.
Tracéet for et fuldt udbygget
dobbeltsporsanlæg er ca. 20,4 km langt og udlægges i en
bredde på fra 7 til 15 m. På baggrund af de indledende
undersøgelser anslås det, at omkring 4 boliger vil
blive berørt i et sådant omfang, at de i givet fald
vil skulle eksproprieres i deres helhed. Yderligere 6 ejendomme vil
blive berørt i betydeligt omfang, men det er ikke på
det foreliggende grundlag muligt at vurdere, om de i givet fald vil
skulle eksproprieres i deres helhed. Hertil kommer et større
antal erhvervs- og landbrugsejendomme, som vil blive berørt
i mindre betydeligt omfang.
6. Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og amtskommuner
6.1. Udgifter i
projekteringsfasen
Forslaget indebærer en statslig udgift
på 20 mio. kr.
Ud af de 20 mio. kr. forventes de 15 mio. kr.
anvendt til projektering, VVM-procedure og
byggeliniepålæg. Projekteringen forestås af
Trafikstyrelsen for Jernbane og Færger. De berørte
lokale myndigheder vil blive inddraget i processen.
Derudover forventes forslaget om overtagelse
af ejendomme som følge af pålæg af byggelinier
og forlods overtagelse at kunne medføre udgifter til
ekspropriationserstatninger og erhvervelse af ejendomme. Der
forventes foreløbig afsat i alt 5 mio. kr. ud af de 20 mio.
kr. til disse ekspropriationer og overtagelser. De 5 mio. kr.
forventes at ville fordele sig med 3 mio. kr. for 2005 og 2 mio.
kr. for 2006. De 5 mio. kr. forventes optaget på
finansloven.
Bemyndigelsen til forlods overtagelse
forventes ikke at fordyre udbygningsprojektet i det omfang, der
alene er tale om at fremrykke de udgifter til
ekspropriationserstatninger, der ellers ville skulle afholdes til
de ekspropriationer, der foretages i henhold til en senere
anlægslov for udbygning af banestrækningen.
6.2. Anlægsoverslag
Der er udarbejdet et foreløbigt
anlægsoverslag for forskellige muligheder for udbygning med
dobbeltspor på strækningen mellem Lejre og
Vipperød. Der er tale om indledende overslag, som kan blive
ændret i forbindelse med den nærmere afklaring af
projektet.
Projekt | Anlægsoverslag (i mio. kr.)
50%-fraktil1) | Anlægsoverslag (i mio. kr.)
90%-fraktil2) |
Dobbeltspor Lejre-Hvalsø | 485 | 610 |
Dobbeltspor
Hvalsø-Tølløse | 445 | 555 |
Dobbeltspor
Tølløse-Vipperød | 450 | 560 |
Dobbeltspor Lejre-Tølløse | 665 | 835 |
Dobbeltspor Lejre-Vipperød | 840 | 1.050 |
Anlægsoverslag i mio. kr. for hel og
delvis udbygning med dobbeltspor på strækningen mellem
Lejre og Vipperød inkl. opgradering af
strækningshastigheden. Overslagene er angivet i
2002-prisniveau ekskl. moms baseret på successiv kalkulation.
En forudsætning for anlægsoverslagene er, at de
pågældende delstrækninger anlægges som en
første etape.
1) Det mest sandsynlige
anlægsoverslag.
2) Investeringerne vil med 90 procents
sandsynlighed ikke overstige dette beløb.
For de fem udbygningsmuligheder
gælder, at udgifter til bl.a. støjdæmpning,
højere strækningshastighed, nedlæggelse af
overkørsler og udbygning af stationsanlæg for hele
strækningen Lejre-Vipperød er medtaget i fuldt omfang
i den etape, der udføres som den første. Ved
sammenligning af overslagene for etapeløsningerne skal
udgifterne til disse anlæg trækkes fra for såvel
en anden som en eventuel tredje etape ved valg af en etapevis
udbygning.
En samtidig fuld udbygning af hele den
enkeltsporede strækning er alt andet lige
anlægsøkonomisk mere fordelagtig end en etapevis
udbygning. Forskellen mellem en etapevis og fuld udbygning
skønnes p.t. at være i størrelsesordenen fra 35
til 100 mio. kr., afhængig af valg af etapeløsning
baseret på 50% fraktilen. En nærmere vurdering vil
kunne foretages efter, at projekteringsfasen er afsluttet.
6.3. Ekstern medfinansiering
Der arbejdes i retning af en
finansieringsmodel, hvor de berørte kommuner og DSB ligesom
ved bl.a. udbygning af Frederikssundsbanen og anlæg af
Ringbanen bidrager til finansiering af væsentlige dele af
anlægsudgifterne. Det gælder f.eks. udgifter til
udbygning af stationerne og udgifter til erstatningsanlæg for
de resterende jernbaneoverkørsler. Udgifterne hertil er
medtaget i anlægsoverslagene.
Principperne for og størrelsen af den
kommunale medfinansiering vil blive afklaret og aftalt med de
berørte kommuner.
Det skal bemærkes, at DSB i 2003 har
gennemført moderniseringsprojekter på en række
stationer på Nordvestbanen, herunder på Lejre,
Tølløse og Vipperød stationer.
Formålet med
stationsmoderniseringsprojektet er at skabe attraktive stationer
med vægt på tryghed og overskuelighed, hvor
servicefaciliteterne fortrinsvis er samlet på centrale
forpladser og adgangsveje. Stationerne er indrettet med ny
belægning og belysning og nyt udstyr som supplerende
cykelparkeringsfaciliteter, venterum og en servicevæg med
billetautomat og trafikinformation. Stationerne er udstyret,
så de opfylder kravene om handicapvenlighed, herunder med
ledelinier for synshandicappede.
På Lejre station er der anlagt nye,
mere direkte adgangsveje til perronen og en ny supplerende
parkeringsplads over for stationen.
På Tølløse station er der
anlagt en ny forplads og en parkeringsplads på den modsatte
side af stationen.
På Vipperød station er der
udført en ny forplads og i tilknytning hertil en
parkeringsplads.
Der er ved moderniseringsprojektet taget
højde for de projekterede ombygninger på stationerne,
som indgår i de foreløbige planer for en eventuel
udbygning med dobbeltspor på Nordvestbanen mellem Lejre og
Vipperød, herunder gangtunneler eller gangbroer i stedet for
perronovergang i niveau.
7. Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og amtskommuner
Projekteringsarbejdet forestås af
Trafikstyrelsen for Jernbane og Færger og har således
primært økonomiske og administrative konsekvenser for
staten.
Med lovforslaget pålægges de
berørte kommuner at give indberetning til trafikministeren,
inden der meddeles byggetilladelse på ejendomme, hvor byggeri
antages at komme i strid med udbygningsplanerne for
baneanlægget, men som endnu ikke er sikret ved
byggeliniepålæg.
8. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har været tilsendt
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering med henblik på en vurdering af, om
forslaget skal forelægges et af Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspaneler. Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering har
vurderet, at lovforslaget ikke indeholder administrative
konsekvenser for erhvervslivet, og derfor har forslaget ikke
været forelagt et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler.
9. Miljømæssige
konsekvenser
I forbindelse med projekteringen af en
udbygning af Nordvestbanen vil der blive gennemført
undersøgelser, som belyser udbygningsprojektets
påvirkning af omgivelserne for så vidt angår
støj og vibrationer, naturinteresseområder,
kulturhistoriske interesseområder, grundvandsinteresser, jord
og forurenet jord, æstetik og arkitektur, planforhold m.v.
Undersøgelserne vil resultere i en
VVM-redegørelse.
Undersøgelserne af udbygningens
miljømæssige konsekvenser vil blive foretaget i
samarbejde med Miljøministeriet og de berørte
kommuner og amtskommuner.
Der vil blive afholdt en indledende
idéfase efterfulgt af en offentlig høring om
projektet på baggrund af miljøredegørelsen. De
indkomne bemærkninger fra offentligheden vil indgå i
det videre beslutningsgrundlag for projektet.
10. Forholdet til EU-retten
Den VVM-undersøgelse, der vil blive
gennemført, vil opfylde kravene i Rådets direktiv
85/337/EØF af 27. juni 1985 om vurdering af visse offentlige
og private projekters indvirkning på miljøet
(EF-Tidende 1985 nr. L 175, side 40), som ændret ved
Rådets direktiv 97/11/EF af 3. marts 1997 (EF-Tidende 1997
nr. L 73, side 5).
Forslaget indeholder ikke herudover
EU-retlige aspekter.
11. Høring
Forslaget er sendt i høring hos
Amtsrådsforeningen, Kommunernes Landsforening, Roskilde Amt,
Vestsjællands Amt, Roskilde Kommune, Lejre Kommune,
Hvalsø Kommune, Tølløse Kommune, Holbæk
Kommune, Jernløse Kommune, Tornved Kommune, Bjergsted
Kommune, Hvidebæk Kommune, Kalundborg Kommune, Arriva Danmark
A/S, DSB og Railion Denmark A/S.
Høringssvarene vil blive fremsendt til
Folketingets Trafikudvalg ledsaget af de kommentarer, som
udtalelserne måtte give anledning til.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Nej | Projektering, herunder
byggeliniepålæg, frem til anlægslov
skønnes at koste staten 15 mio. kr. Forslagets bestemmelser om overtagelse af
ejendomme som følge af pålæg af byggelinier og
forlods overtagelse af ejendomme i øvrigt vil medføre
merudgifter for staten til overtagelse af disse ejendomme. Der
forventes afsat 3 mio. kr. i 2005 og 2 mio. kr. i 2006. |
Administrative konsekvenser for stat
kommuner og amtskommuner | Ja | Meradministration for Trafikstyrelsen for
Jernbane og Færger i projekteringsfasen. Meradministration for berørte
kommuner i projekteringsfasen. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Nej | Nej |
Administrative konsekvenser for erhvervslivet | Nej | Nej |
Miljømæssige konsekvenser | Nej | I forbindelse med projekteringen vil der
blive gennemført undersøgelser, som belyser
udbygningsprojektets påvirkning af omgivelserne for så
vidt angår støj og vibrationer,
naturinteresseområder, kulturhistoriske
interesseområder, grundvandsinteresser, jord og forurenet
jord, æstetik og arkitektur, planforhold m.v. Der henvises i
øvrigt til afsnit 9. |
Forholdet til EU-retten | Den VVM-undersøgelse, der vil blive
gennemført, vil opfylde kravene i Rådets direktiv
85/337/EØF af 27. juni 1985 om vurdering af visse offentlige
og private projekters indvirkning på miljøet
(EF-Tidende 1985 nr. L 175, side 40), som ændret ved
Rådets direktiv 97/11/EF af 3. marts 1997 (EF-Tidende 1997
nr. L 73, side 5).
Forslaget indeholder ikke herudover EU-retlige aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Bestemmelsen i stk. 1 bemyndiger
trafikministeren til at projektere udbygning af den resterende
enkeltsporede strækning eller dele heraf på
Nordvestbanen mellem Lejre og Vipperød. Strækningen er
20,4 km lang. Der er fire stationer på strækningen og
fem overkørsler i niveau. De fem overkørsler i niveau
forventes nedlagt.
Som led i projekteringen udarbejdes en
VVM-redegørelse, som nærmere beskriver og vurderer de
plan- og arealmæssige konsekvenser af udbygningsprojektet,
samt de miljømæssige aspekter som
togtrafikstøj, påvirkning af kultur- og
naturinteresseområder m.v. VVM-redegørelsen med
tilhørende bilagsrapporter vil blive fremlagt i offentlig
høring i henhold til bestemmelserne i lov om
planlægning.
2. sporet planlægges placeret på
sydsiden af det nuværende på strækningen mellem
Lejre og Hvalsø og på nordsiden af det nuværende
spor på strækningen mellem Hvalsø og
Vipperød. Der vil blive foretaget undersøgelser af
placering og udformning af erstatningsanlæg for
overkørslerne og for niveaufri overgange på
stationerne.
Til § 2
Bestemmelsen i stk. 1 giver
trafikministeren bemyndigelse til at sikre de for udbygningen
nødvendige arealer ved at pålægge byggelinier
på berørte ejendomme.
Med bestemmelsen i stk. 1
begrænses den periode der kan pålægges
byggelinier i til højst 10 år ad gangen. Der skal
således træffes en ny beslutning om
byggeliniepålæg, hvis byggelinierne ønskes
opretholdt ud over denne periode.
Bestemmelsen i stk. 2 beskriver
retsvirkningerne af byggeliniepålægget. Byggelinierne
medfører, at grundejeren ikke uden trafikministerens
tilladelse må opføre ny bebyggelse og anlæg af
blivende art, såsom sportspladser, kirkegårde,
tankanlæg, grusgrave eller lignende, herunder ved tilbygning
eller ved genopførsel, på det areal, der ligger inden
for byggelinierne. Byggelinierne er dog ikke til hinder for, at der
foretages almindelig istandsættelse og vedligeholdelse,
herunder tidssvarende modernisering af eksisterende bygninger og
anlæg. Byggelinierne er heller ikke til hinder for salg af
ejendommen eller optagelse af lån mod sikkerhed i ejendommen,
f.eks. kreditforeningslån eller boliglån i bank.
Byggeliniepålæg på en
ejendom til sikring af udbygningen af banen anses som en almindelig
regulering af ejendomsretten og er som sådan principielt
erstatningsfri for det offentlige. I tilfælde, hvor
byggelinierne virker særligt indgribende, har en ejer af et
areal, der pålægges byggelinier, dog adgang til under
visse nærmere betingelser at begære sin ejendom helt
eller delvis overtaget af anlægsmyndigheden mod erstatning,
jf. de i § 5, stk. 1-3, foreslåede
bestemmelser.
Bestemmelsen svarer til § 34 i lov om
offentlige veje.
Til § 3
Med bestemmelsen i stk. 1 gives
trafikministeren hjemmel til at nedlægge forbud mod
bebyggelse på ejendomme, som vil blive berørt af
udbygningsplanerne. Forbudsperioden har kun gyldighed et år
og kan ikke forlænges. Bestemmelsen giver mulighed for at
gribe ind i tilfælde, hvor der endnu ikke er pålagt
byggelinier, og hvor der påtænkes gennemført
foranstaltninger, som nævnt i § 2, stk. 2.
Bestemmelsens stk. 2
pålægger kommunen (bygningsmyndigheden) at give besked
til trafikministeren om planlagt nybyggeri på ejendomme, der
ikke er pålagt byggelinier, og som berøres af
projekteringen. Hvis der ikke er nedlagt forbud inden to
måneder efter indberetningen, kan bygningsmyndigheden udstede
byggetilladelse.
Til § 4
I stk. 1 fastsættes bestemmelser
om offentlig kundgørelse af pålæg af
byggelinier, og om at der skal ske meddelelse direkte til ejere og
brugere af ejendomme, der direkte er berørt af
pålægget. Som konsekvens heraf skal trafikministeren
oplyse om beliggenheden af byggelinier på de
pågældendes ejendom.
Bestemmelsen i stk. 2 fastsætter
en frist for klager over pålæg af byggelinier på
4 uger. Bestemmelsen giver hjemmel til tinglysning af
byggeliniepålæg, dog først efter at der er
truffet afgørelse i forbindelse med eventuel klage.
I stk. 3 fastsættes, at klager
over pålæg af byggelinie som hovedregel ikke har
opsættende virkning, men at klagemyndigheden har mulighed for
i konkrete tilfælde at beslutte, at give klagen
opsættende virkning.
I stk. 4 fastsættes, at
byggeliniebestemmelser, der er offentligt kundgjort, skal
respekteres af såvel ejendommenes ejere som af andre
rettighedshavere, uanset hvornår deres rettigheder er
erhvervet. Gyldighedsvirkningen af byggeliniepålæg er
knyttet til offentliggørelsen. Meddelelsen til ejere og
brugere af berørte ejendomme, er kun af oplysende
karakter.
Bestemmelsen i stk. 5
pålægger bygherren pligt til forud for
iværksættelse af et planlagt byggeri, at indhente
oplysning om, hvorvidt byggeri på en ejendom, der er
pålagt byggelinie efter § 2, vil komme i strid med
byggeliniebestemmelsen.
Bestemmelsen svarer til bestemmelsen i
§ 37 i lov om offentlige veje.
Til § 5
Efter bestemmelsen i stk. 1 kan ejeren
af et areal, der er pålagt byggelinier efter § 2,
forlange arealet overtaget af trafikministeren mod erstatning, hvis
den pågældende afskæres fra en udnyttelse af
arealet, der er økonomisk rimelig og forsvarlig under hensyn
til ejendommens beliggenhed og øvrige beskaffenhed, og som
svarer til den udnyttelse, der finder sted af andre
tilgrænsende eller omliggende arealer.
Den retsbeskyttelse, bestemmelsen i
stk. 1 giver grundejerne, er således begrænset til
situationer, hvor ejendommen ikke kan udnyttes på en
økonomisk forsvarlig måde.
Som eksempel på et tilfælde, hvor
ejendommen ikke kan udnyttes på en økonomisk
forsvarlig måde, kan nævnes den situation, hvor en
tilbygning ikke vil kunne opføres, og hvor det må
lægges til grund, at det på ejendommen beliggende hus
efter kvarterets karakter ikke har en sådan størrelse
og beskaffenhed, at grunden efter sin beliggenhed, størrelse
og værdi kan anses for udnyttet i økonomisk rimeligt
omfang.
Med bestemmelsen i stk. 2 kan ejeren af
et areal, der i ikke uvæsentligt omfang er pålagt
byggelinier efter § 2, kræve, at trafikministeren
overtager arealet mod erstatning, når byggelinierne hindrer
afhændelse af arealet, og der foreligger særlige
personlige grunde hos ejeren.
»Særlige personlige grunde«
vil f.eks. foreligge, hvor en grundejer på grund af sygdom,
alder, familiemæssige eller af andre sociale grunde
ønsker at afhænde ejendommen for at flytte til et
andet sted.
Kravet om, at byggelinierne skal omfatte et
areal, der i »ikke uvæsentligt omfang« er
pålagt byggelinier efter § 2, sigter til den
situation, hvor det vurderes, at den pågældende ejendom
vil blive totaleksproprieret i forbindelse med projektets
eventuelle gennemførelse. Der skal således på
det tidspunkt, hvor anmodningen om overtagelse fremsættes, i
hvert enkelt tilfælde foretages en konkret vurdering af
byggeliniernes betydning for arealet eller ejendommen, baseret
på den viden, der er om linieføringen ud fra den
foretagne projektering på dette tidspunkt. Vurderingen vil
være afhængig af, om der er tale om en beboelsesejendom
eller en erhvervsejendom, og om den pågældende ejendom
består af én eller flere lodder.
Udgangspunktet er, at
byggeliniepålægget skal omfatte en så stor del af
ejendommen, at trafikministeren med stor sandsynlighed under alle
omstændigheder vil skulle overtage ejendommen for at kunne
realisere baneanlægget i den linieføring, som
byggelinien skal sikre. Hvis således byggelinien eksempelvis
alene vedrører en lod af en landbrugsejendom, der er
beliggende et stykke fra bygningslodden, vil dette normalt ikke
kunne begrunde en overtagelse. Tilsvarende vil det forhold, at en
landbrugsejendoms bygningslod perifert berøres af
byggelinier, og uden at byggelinierne hindrer en fremtidig
bygningsudvidelse, heller ikke kunne begrunde en overtagelse.
Det er i øvrigt en betingelse, at
byggelinierne hindrer salg af arealet eller ejendommen på
normale vilkår, hvilket ejeren f.eks. kan dokumentere ved
erklæring fra en ejendomsmægler. Der gælder ingen
frister for fremsættelse af begæring om
overtagelse.
Efter bestemmelsen i stk. 3 kan ejeren
af en ejendom, hvor arealet, der er omfattet af
byggeliniepålægget, kun udgør en mindre del,
kræve hele ejendommen overtaget mod erstatning. Det
forudsættes dog, at den tilbageværende del af
ejendommen bliver så lille eller får en sådan
karakter, at det ikke vurderes som hensigtsmæssigt at bevare
den som en selvstændig ejendom.
Byggeliniernes betydning for den enkelte ejer
kan ændre sig i tidens løb. Den ændrede
betydning kan skyldes ændringer i ejerens personlige forhold,
men også ændringer i vilkårene for drift af en
på ejendommen værende erhvervsvirksomhed kan betyde, at
der adskillige år efter byggeliniepålægget
opstår et ønske om at få overtaget arealet af
staten. Det gælder f.eks., hvis der på ejendommen
drives erhvervsvirksomhed, og byggelinien hindrer en naturlig
udbygning af virksomhedens driftsbygninger, som må anses
nødvendig for virksomhedens fortsatte drift på et
rimeligt økonomisk grundlag. Ejeren kan derfor til enhver
tid fremsætte begæring om overtagelse.
Efter bestemmelsen i stk. 4 kan ejeren
påklage trafikministerens afgørelse til de i
§§ 57-58 i lov om offentlige veje nævnte
taksationsmyndigheder, hvis trafikministeren afslår ejerens
anmodning om overtagelse efter stk. 1-3, eller hvis der ikke kan
opnås enighed om erstatningens størrelse.
Efter bestemmelsen i stk. 5 kan
spørgsmål om overtagelsesbegæringer som
følge af byggeliniepålæg først indbringes
for domstolene, når klageadgangen til taksationsmyndighederne
er udnyttet. Søgsmål skal anlægges senest 6
måneder efter, at afgørelse er kommet frem til
klageren.
Bestemmelsen svarer til § 38 i lov
om offentlige veje og praksis på vejlovens område vil
kunne indgå i vurderingen.
Til § 6
Bestemmelsen giver mulighed for, at
trafikministeren, selv om der ikke er pålagt byggelinier,
forlods kan erhverve en ejendom på begæring af ejeren.
Der er tale om ejendomme, der berører særligt
indgribende af udbygningsplanerne. I lighed med den vurdering, der
finder sted i forbindelse med administrationen af bestemmelsen i
§ 5, stk. 2, vil der i hvert enkelt tilfælde
skulle fortages en vurdering af udbygningsplanernes betydning for
den pågældende ejendom. Udgangspunktet er, at projektet
skal omfatte en så stor del af ejendommen, at denne vil blive
totaleksproprieret i forbindelse med projektets eventuelle
gennemførelse.
Det er i øvrigt en betingelse, at
projektet hindrer salg af den pågældende ejendom
på normale vilkår, hvilket ejeren f.eks. kan
dokumenterer ved erklæring fra en ejendomsmægler.
Overtagelsesadgangen kan kun komme på
tale, når der foreligger særlige personlige grunde til,
at ejeren ønsker ejendommen overtaget. Ved vurderingen af
hvilke forhold, der vil kunne begrunde forlods overtagelse, vil der
blive lagt vægt på de samme kriterier som ved
bestemmelsen i § 5, stk. 2.
Overtagelsesadgangen vil skulle administreres
inden for rammerne af de bevillinger, der afsættes til
forlods overtagelse.
Ejendomme, der måtte være
overtaget forlods, kan senere afhændes efter de almindelige
regler for salg af statens ejendomme, såfremt det måtte
vise sig, at ejendommen alligevel ikke skal anvendes til
baneformål. For så vidt der er tale om forlods
overtagelse af landsbrugsejendomme, kan ejendommens jord eventuelt
anvendes som led i en jordfordeling i forbindelse med et kommende
baneanlæg.
Bestemmelsen finder også anvendelse,
hvor der er nedlagt forbud efter § 3.
Det følger af bestemmelsen i § 6,
stk. 2, at overtagelsessummen fastsættes af ekspropriations-
og taksationsmyndighederne i henhold til lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.
Til § 7
Efter bestemmelsen kan trafikministeren
delegere ministerens beføjelser til Trafikstyrelsen for
Jernbane og Færger eller andre statslige myndigheder under
Trafikministeriet.
Trafikministerens beføjelser forventes
delegeret til Trafikstyrelsen for Jernbane og Færger.
Til § 8
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2005.
Bilag
Kort over jernbanestrækningen
Lejre-Vipperød