L 41 (som fremsat): Forslag til lov om
undersøgelse af behandlingsforløb, hvor psykisk syge
begår alvorlig personfarlig kriminalitet.
Fremsat den 20. oktober 2004 af indenrigs- og
sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)
Forslag
til
Lov om undersøgelse af
behandlingsforløb,
hvor psykisk syge begår alvorlig personfarlig
kriminalitet
Kapitel 1
Formål og afgrænsning
m.v.
§ 1. Loven har
til formål at skabe mulighed for gennem videregivelse af
oplysninger uden samtykke at undersøge visse
behandlingsforløb, jf. § 2, med henblik på
at udnytte eksisterende viden til at mindske risikoen for, at
psykisk syge i fremtiden begår alvorlig personfarlig
kriminalitet.
§ 2.
Oplysninger om personer, som for alvorlig personfarlig kriminalitet
er idømt en foranstaltning efter straffelovens
§§ 68-70, og som inden for 6 måneder forud
for, at det strafbare forhold fandt sted, har været i kontakt
med det psykiatriske behandlingssystem, er omfattet af denne
lov.
Kapitel 2
Organisation, opgaver,
beføjelser og videregivelse af oplysninger m.v.
§ 3.
Sundhedsstyrelsen træffer afgørelse om, hvorvidt et
behandlingsforløb skal undersøges. Anklagemyndigheden
skal videregive oplysninger til Sundhedsstyrelsen om domme efter
straffelovens §§ 180, 1. led, 216, 222, stk. 2,
237 og 246, hvor en person er blevet idømt en foranstaltning
efter straffelovens §§ 68-70.
§ 4.
Sundhedsstyrelsen nedsætter forud for hver
undersøgelse en arbejdsgruppe på 6 medlemmer.
Arbejdsgruppen består af en repræsentant fra
Sundhedsstyrelsen, en repræsentant fra
embedslægeinstitutionen, en repræsentant fra politiet
eller anklagemyndigheden, en speciallæge i psykiatri, en
repræsentant med socialfaglig indsigt og en
repræsentant fra SIND. Sundhedsstyrelsen er formand for
arbejdsgruppen.
§ 5.
Arbejdsgruppen skal samle, analysere, vurdere og formidle viden om
forløb, som en person jf. § 2, er involveret i,
med henblik på at vurdere, om der er en sammenhæng
mellem behandlingsforløbet og den kriminelle handling.
Stk. 2. Sundhedsstyrelsen udarbejder i
samarbejde med Justitsministeriet en vejledning om opgaverne for
arbejdsgruppen, herunder nærmere regler om indkaldelse og
afholdelse af møder, inddragelse af politi eller
anklagemyndighed, praktiserende læger, psykiatriske
afdelinger, de sociale myndigheder og embedslægeinstitutionen
m.v.
Stk. 3. Sundhedsstyrelsen afgiver en
årlig beretning om sin virksomhed i henhold til denne lov til
Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
§ 6.
Involverede sundhedspersoner, politi eller anklagemyndighed, de
sociale myndigheder m.v. kan uden samtykke fra den domfældte
videregive oplysninger om behandlingsforløb, hvori
vedkommende person har været involveret, til arbejdsgruppen.
De af arbejdsgruppen modtagne oplysninger om
behandlingsforløb, hvori en domfældt har været
involveret, kan endvidere udveksles inden for arbejdsgruppen uden
samtykke fra vedkommende person.
Stk. 2. De involverede
sundhedspersoner, politi eller anklagemyndighed, de sociale
myndigheder m.v. skal efter anmodning meddele arbejdsgruppen enhver
oplysning til brug for arbejdsgruppens undersøgelser, jf.
§ 1.
Stk. 3. Der påhviler
arbejdsgruppens medlemmer tavshedspligt.
§ 7. De
personer, der i henhold til denne lov rapporterer til
arbejdsgruppen, kan ikke som følge af deres rapportering
underkastes disciplinære undersøgelser og
foranstaltninger af deres ansættelsesmyndighed,
tilsynsmæssige reaktioner af Sundhedsstyrelsen eller
strafferetlige sanktioner af domstolene. Tilsvarende beskyttelse
nyder personer, om hvem der rapporteres til arbejdsgruppen.
Kapitel 3
Ikrafttrædelsesbestemmelser
m.v.
§ 8. Loven
træder i kraft den 1. januar 2005 og har gyldighed til og med
den 30. juni 2010. Loven omfatter forløb, hvor der er afsagt
dom efter lovens ikrafttræden.
§ 9. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, men
kan ved kongelig anordning sættes i kraft for disse landsdele
med de afvigelser, som de særlige færøske eller
grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål
Formålet med lovforslaget er at skabe
rammerne for, at det bliver muligt at undersøge en
række sager med henblik på at konstatere, om der i
disse sager har været en sammenhæng mellem
behandlingstilbudet til psykisk syge og den kriminalitet, de
pågældende har begået.
2. Lovforslagets baggrund
Et antal sager, hvor sindslidende har
begået alvorlig personfarlig kriminalitet, herunder drab, har
givet anledning til, at regeringen ønsker at gå nye
veje i bestræbelserne på at undgå
gentagelser.
Regeringen har besluttet at
iværksætte undersøgelse af et antal sager, hvor
en person er dømt for en kriminel handling, men hvor der kan
være grund til at overveje, om den strafbare handling kunne
være undgået, hvis det sociale system, politiet eller
sundhedssystemet havde handlet anderledes.
Med lovforslaget indføres hjemmel til,
at oplysninger om de pågældende personer kan
videregives uden samtykke til den arbejdsgruppe, som
undersøger forløbene, samt internt blandt
arbejdsgruppens medlemmer.
Lovforslaget skal ses som et redskab til
kvalitetsudvikling af psykiatrien, inspireret af bestemmelserne om
rapportering af utilsigtede hændelser i sygehusvæsenet.
Med dette lovforslag sikres ved videregivelsesadgangen mulighederne
for at samle, analysere, vurdere og formidle viden med henblik
på at få afdækket, om der i disse tragiske sager
kunne være handlet anderledes. Den viden, der herved
tilvejebringes, skal anvendes systematisk til at søge at
undgå gentagelser.
Det arbejde, der igangsættes, skal
alene have til formål at virke som et
kvalitetsudviklingsredskab. Det skal ikke have til formål at
udpege en person eller en institution i behandlingssystemet, i det
sociale system eller andre steder med det formål at placere
skyld for et evt. mislykket forløb.
Lovforslaget er tidsbegrænset til den
30. juni 2010. Med dette perspektiv er der mulighed for at vurdere,
om dette kvalitetsudviklingsprojekt kan bidrage til forebyggelse af
kriminalitet begået af psykisk syge.
Eftersom alene et meget begrænset antal
forløb forudses undersøgt årligt, vil dette
indebære, at den årlige beretning, Sundhedsstyrelsen
skal afgive i henhold til § 5, stk. 3, ikke kan
få en detaljeringsgrad, der ville kunne gøre det
muligt at identificere involverede, registrerede enkeltpersoner.
Der lægges herved snævre grænser for, hvilke
oplysninger fra de enkelte undersøgelser, arbejdsgruppen kan
give Sundhedsstyrelsen, og for hvilke oplysninger Sundhedsstyrelsen
kan indarbejde i den årlige beretning. Hermed lægges
tillige snævre grænser for adgangen til at orientere
offentligheden, myndigheder og Folketinget om resultatet af
undersøgelser gennemført i henhold til denne lov.
3. Videregivelse af oplysninger
Det fremsatte lovforslag forudsætter
videregivelse af oplysninger i to situationer.
Det er i lovforslaget forudsat, at der skal
ske videregivelse af oplysninger fra anklagemyndigheden til
Sundhedsstyrelsen om domme efter straffelovens
§§ 180, 1. led, 216, 222, stk. 2, 237 og 246,
hvor en person er blevet idømt en foranstaltning efter
straffelovens §§ 68-70.
Endvidere forudsætter lovforslaget, at
involverede sundhedspersoner, politi eller anklagemyndighed, de
sociale myndigheder m.v. efter anmodning fra arbejdsgruppen skal
videregive oplysninger om forløb, hvori den domfældte
har været involveret, til arbejdsgruppen, og at de af
arbejdsgruppen modtagne oplysninger kan udveksles inden for
arbejdsgruppen. De omhandlede oplysninger skal endvidere kunne
videregives til og udveksles inden for arbejdsgruppen uden samtykke
fra den domfældte.
Den anførte videregivelse af
oplysninger vil efter omstændighederne skulle bedømmes
efter persondataloven eller forvaltningsloven.
Med hensyn til forholdet til persondataloven
bemærkes følgende:
I det omfang lovforslaget medfører
behandling af personoplysninger helt eller delvis ved hjælp
af elektronisk databehandling eller ikke-elektronisk behandling af
personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et register,
vil behandlingen være omfattet af lov om behandling af
personoplysninger (persondataloven), jf. denne lovs § 1,
stk. 1, og af databeskyttelsesdirektivet (Europa-Parlamentet
og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger). Oplysninger, der indgår eller videregives fra
manuelle sager, er ikke omfattet af persondataloven og
databeskyttelsesdirektivet.
Det vurderes, at lovforslaget indebærer
behandling, herunder videregivelse, af følsomme
personoplysninger, f.eks. om helbredsforhold, som ikke i alle
tilfælde vil kunne finde sted inden for rammerne af
behandlingsreglerne i persondatalovens kapitel 4. Behandlingen
vurderes imidlertid at være i overensstemmelse med
databeskyttelsesdirektivets artikel 8 om behandling af
følsomme personoplysninger. Der kan navnlig henvises til
artikel 8, stk. 4, om medlemsstaternes mulighed for at
fastsætte undtagelser af grunde, der vedrører hensyn
til vigtige samfundsmæssige interesser. Som anført
under pkt. 1. og 2. ovenfor er lovforslagets formål at
udnytte eksisterende viden til at mindske risikoen for, at psykisk
syge i fremtiden begår alvorlig personfarlig
kriminalitet.
Efter artikel 8, stk. 4, er det desuden
en betingelse, at der gives "tilstrækkelige garantier". Den
foreslåede ordning om undersøgelse af
behandlingsforløb vurderes at indeholde tilstrækkelige
garantier. I den forbindelse kan det fremhæves, at der er
tale om et meget begrænset antal undersøgelser inden
for et nøje afgrænset område, og at
formålet med behandlingen af personoplysninger alene er at
give mulighed for at analysere og vurdere et
behandlingsforløb med henblik på kvalitetsudvikling.
Behandlingen af personoplysninger efter lovforslaget har
således ikke til formål at danne grundlag for konkrete
retlige og faktiske foranstaltninger over for de personer, om hvem
der indgår oplysninger i undersøgelserne. Behandlingen
af personoplysningerne vil endvidere ske i en afgrænset
personkreds, der alle er underlagt tavshedspligt. Der lægges
endvidere op til, at der skal forsøges indhentet samtykke
fra den psykisk syge, hvis behandlingsforløb skal
undersøges, og at persondatalovens regler om oplysningspligt
og indsigtsret, jf. kapitel 8 og 9, finder anvendelse. Endelig
forudsættes det, at den i lovforslagets § 5 omtalte
beretning ikke vil kunne få en detaljeringsgrad, der
gør det muligt at identificere de involverede, registrerede
enkeltpersoner.
Med hensyn til forholdet til
forvaltningsloven bemærkes følgende:
Det fremgår af forvaltningslovens
§ 28, stk. 1, at oplysninger om enkeltpersoners rent
private forhold, herunder om race, religion og hudfarve, om
politiske, foreningsmæssige, seksuelle og strafbare forhold
samt oplysninger om helbredsforhold, væsentlige sociale
problemer og misbrug af nydelsesmidler og lignende ikke må
videregives til en anden forvaltningsmyndighed. Videregivelse af de
nævnte oplysninger kan derfor som udgangspunkt ikke ske uden
samtykke fra den, oplysningen angår.
Det bemærkes, at det må antages,
at en række af de oplysninger, som med lovforslaget
forudsættes videregivet til henholdsvis Sundhedsstyrelsen og
arbejdsgruppen, vil være oplysninger om vedkommende persons
rent private forhold, herunder oplysninger om helbredsmæssige
og strafbare forhold.
Det følger af forvaltningslovens
§ 28, stk. 2, nr. 2, at oplysninger omfattet af
§ 28, stk. 1, kan videregives til en anden
forvaltningsmyndighed, hvis det følger af lov eller af
bestemmelser fastsat i henhold til lov, at oplysningerne skal
videregives.
Som det fremgår af ordlyden af
forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr. 2, er det en
forudsætning, at der er tale om bestemmelser, der €"
eventuelt i sammenhæng med andre lovbestemmelser €" vil
indebære en pligt til at videregive oplysninger.
Efter forvaltningslovens § 28,
stk. 2, nr. 3, kan oplysninger omfattet af stk. 1
herudover videregives til en anden forvaltningsmyndighed, hvis
videregivelsen sker til varetagelse af offentlige interesser, som
klart overstiger hensynet til de interesser, der begrunder
hemmeligholdelse, herunder hensynet til den, som oplysningen
angår.
Der skal efter bestemmelsen i § 28,
stk. 2, nr. 3, foretages en afvejning af på den ene side
hensynet til den person, som oplysningen vedrører, og
på den anden side hensynet til den offentlige interesse i, at
oplysningerne videregives. Anvendelse af bestemmelsen
forudsætter, at hensynet til den offentlige interesse, der
varetages ved at videregive oplysningen, klart overstiger hensynet
til den enkeltes interesse i at hemmeligholde oplysningen. Den
endelige afgørelse af, hvorvidt det offentliges interesse i
videregivelse klart overstiger den enkeltes interesse i
hemmeligholdelse vil bero på en konkret afvejning af de
pågældende hensyn i hver enkelt sag.
En pligt til videregivelse vil normalt
følge af forvaltningslovens § 31, hvorefter en
forvaltningsmyndighed, i det omfang den er berettiget til at
videregive en oplysning, skal videregive oplysningen på
begæring af en anden forvaltningsmyndighed, hvis oplysningen
er af betydning for myndighedens virksomhed eller for en
afgørelse, som myndigheden skal træffe.
Det må antages, at der i en række
af de af lovforslaget omhandlede tilfælde, vil være
hjemmel til videregivelse efter forvaltningslovens § 28,
stk. 2, nr. 3. Det kan imidlertid ikke afvises, at visse
videregivelsestilfælde omfattet af lovforslaget ikke vil
være hjemlet i § 28, stk. 2, nr. 3. På
baggrund heraf og med henblik på at kunne opfylde
lovforslagets formål om at udnytte eksisterende viden til at
mindske risikoen for, at psykisk syge i fremtiden begår
alvorlig personfarlig kriminalitet, er det fundet nødvendigt
i lovforslaget at tilvejebringe et særligt hjemmelsgrundlag
for videregivelsen af oplysninger. Det er i forbindelse hermed
taget i betragtning, at der med lovforslaget alene gives hjemmel
til at videregive oplysninger til personer, som er underlagt
tavshedspligt.
Det skal fremhæves, at det med hensyn
til den forudsatte videregivelse af oplysninger jf. § 6
lægges til grund, at der under alle omstændigheder
søges indhentet samtykke fra den domfældte. Dette
gælder også, selv om der i henhold til lovforslagets
videregivelsesbestemmelser er mulighed for at videregive
oplysninger uden et sådant samtykke.
Af hensyn til anklagemyndighedens
videregivelse af oplysninger til Sundhedsstyrelsen er det i
§ 3 fastsat, at anklagemyndigheden har pligt til at
videregive oplysninger om domme efter straffelovens
§§ 180, 1. led, 216, 222, stk. 2, 237 og 246,
hvor personkredsen jf. § 2 er blevet idømt en
foranstaltning efter straffelovens §§ 68-70, til
Sundhedsstyrelsen.
For så vidt angår videregivelse
af oplysninger til arbejdsgruppen er det i § 6,
stk. 1, fastsat, at de involverede sundhedspersoner, politi
eller anklagemyndighed, de sociale myndigheder m.v. uden samtykke
fra den domfældte kan videregive oplysninger til
arbejdsgruppen om forløb, hvori personen har været
involveret. I § 6, stk. 2, er det bestemt, at de
omhandlede myndigheder og sundhedspersoner efter anmodning fra
arbejdsgruppen har pligt til at meddele arbejdsgruppen enhver
oplysning til brug for arbejdsgruppens undersøgelser, jf.
lovforslagets § 1.
Begrundelsen for, at det er fundet
nødvendigt at fastsatte en sådan pligt er, at
bestemmelsen i forvaltningslovens § 31 ikke i alle
tilfælde vil føre til, at der vil gælde en pligt
til videregivelse. Det skyldes, at der efter § 6 ikke
alene vil være tale om videregivelse mellem myndigheder, men
også om videregivelse mellem eksempelvis en praktiserende
læge €" der ikke er omfattet af forvaltningslovens
§ 31 €" og arbejdsgruppen.
Der er ikke med lovforslagets regulering af
videregivelsesadgangen tilsigtet en fravigelse af de øvrige
bestemmelser om videregivelse i forvaltningslovens kapitel 8.
4. Vurdering af lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser m.v.
Forslaget vil medføre en udgift for
staten på ca. 0,5 mio. kr. årligt. Forslaget har ingen
økonomiske konsekvenser for amtskommuner eller kommuner.
Forslaget har ingen erhvervsøkonomiske eller
miljømæssige konsekvenser og indeholder ingen
EU-retlige aspekter.
5. Hørte myndigheder m.v.
Lovforslaget har været i høring
hos følgende myndigheder m.v.: Amtsrådsforeningen,
Bornholms Regionskommune, Børne- og Ungdomspsykiatrisk
Selskab, Dansk Politiforbund, Dansk Kriminalpolitiforening, Dansk
Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykologforening, Dansk Selskab for
Almen Medicin, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Sygeplejeråd, De Samvirkende Invalideorganisationer, Den
Almindelige Danske Lægeforening, Den Danske Dommerforening,
Det Centrale Handicapråd, Det Danske Center for
Menneskerettigheder, Det Etiske Råd,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Embedslægeforeningen, Finansministeriet, Foreningen af
Politimestre i Danmark, Foreningen af socialchefer i Danmark,
Forbundet af Offentligt Ansatte, Foreningen af Statsamtmænd,
Foreningen af Speciallæger, Frederiksberg Kommune,
Galebevægelsen, Hovedstadens Sygehusfællesskab,
Institut for Psykiatrisk Grundforskning, Justitsministeriet,
Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune,
Landsforeningen Af nuværende og tidligere Psykiatribrugere,
Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger,
Landsforeningen BEDRE PSYKIATRI, Landsforeningen LEV,
Landsforeningen SIND, Medborgernes Menneskerettighedskommission,
politidirektøren i København,
Politifuldmægtigforeningen, Praktiserende Lægers
Organisation, præsidenterne for Østre og Vestre
Landsret, præsidenterne for Københavns Byret og for
retterne i Århus, Odense, Ålborg og Roskilde,
Psykiatrifonden, Pårørendeforeningen af 1998,
Retslægerådet, Retspsykiatrisk Klinik, Rigsadvokaten,
Rigspolitichefen, samtlige amter, samtlige lokale psykiatriske
patientklagenævn, Socialministeriet, Socialpædagogernes
Landsforbund, Statsministeriet, Sundhedsstyrelsen og
Sundhedsvæsenets Patientklagenævn.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser / mindre udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for staten | Ingen | Det skønnes, at de årlige
udgifter for staten udgør ca. 0,5 mio. kr. Beløbet
vil kunne afholdes over Finanslovens konto for forebyggelse af
sindslidelser under folkesundhedspuljen. |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for kom- muner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Formålet med lovforslaget er at skabe
mulighed for videregivelse af oplysninger uden samtykke til brug
for undersøgelse af visse behandlingsforløb, jf.
§ 2, med henblik på at udnytte eksisterende viden
til at mindske risikoen for, at psykisk syge i fremtiden
begår alvorlig personfarlig kriminalitet.
Alvorlig personfarlig kriminalitet, herunder
drab begået af psykisk syge er tragisk for alle parter,
først og fremmest for offeret, dettes
pårørende, men også for den psykisk syge. I
omtalen af disse sager står billedet indimellem tilbage af et
system, som har svigtet, at den psykisk syge er blevet afvist i
behandlingssystemet for derefter at begå den kriminelle
handling. Det er regeringens ønske med dette lovforslag at
skabe mulighed for at udnytte erfaringer fra forløb, som gik
galt, til at forsøge at hindre gentagelser.
Der er mulighed for at indhente enhver
oplysning, som arbejdsgruppen finder relevant for den
pågældende undersøgelse.
Lovforslaget er tidsbegrænset,
således at loven alene har gyldighed til og med den 30. juni
2010. Dermed får loven mulighed for at virke i 5 ½
år, og der bliver afgivet 5 årsberetninger fra
Sundhedsstyrelsen. Det er regeringens opfattelse, at der hermed er
skabt et grundlag for at tage stilling til, om arbejdsgruppens
arbejde har haft den ønskede effekt.
Til § 2
Bestemmelsen afgrænser de oplysninger,
som kan videregives uden samtykke, til oplysninger om personer, som
for alvorlig personfarlig kriminalitet er idømt en
foranstaltning efter straffelovens §§ 68-70.
Derudover skal personen inden for 6 måneder forud for, at det
strafbare forhold har fundet sted, have været i kontakt med
det psykiatriske behandlingssystem.
Der er mulighed for at indhente enhver
oplysning, som arbejdsgruppen finder relevant for den
pågældende undersøgelse.
Det psykiatriske behandlingssystem skal
forstås i bred forstand, herunder f.eks. også kontakt
til distriktspsykiatrien eller egen læge om psykiske
lidelser.
Med en afgrænsning til 6 måneder
sikres det, at den pågældende umiddelbart inden
lovovertrædelsen har været i kontakt med det
psykiatriske system, samt at personer, som er forpligtet til at
afgive oplysninger til arbejdsgruppen, får afgrænset
deres forpligtelse.
Personer, som aldrig har været i
kontakt med det psykiatriske system, når de begår en
kriminel handling, vil ikke være omfattet af dette
lovforslag. Det er således ikke muligt at undersøge
behandlingsforløb for personer, som ikke i forvejen er kendt
i det psykiatriske behandlingssystem.
Det fremgår af straffelovens
§ 16, stk. 1, at personer, der på
gerningstidspunktet var utilregnelige på grund af sindssygdom
eller tilstande, der må ligestilles hermed, ikke straffes.
Tilsvarende gælder personer, der var mentalt retarderede i
højere grad. Efter straffelovens § 16,
stk. 2, straffes mentalt retarderede i lettere grad ikke,
medmindre særlige omstændigheder taler for at
pålægge straf.
Efter straffelovens § 68 kan
retten, hvis en tiltalt frifindes for straf i medfør af
§ 16, træffe bestemmelse om anvendelse af andre
foranstaltninger, der findes formålstjenlige for at forebygge
yderligere lovovertrædelser. Som eksempel på
foranstaltninger nævnes tilsyn, bestemmelser
vedrørende opholdssted eller arbejde,
afvænningsbehandling, psykiatrisk behandling, anbringelse i
hospital for sindslidende, i institution for personer med
vidtgående psykiske handicap eller under tilsyn med mulighed
for administrativ anbringelse eller i egnet hjem eller institution
til særlig pleje eller forsorg.
Det fremgår af straffelovens
§ 69, at retten, såfremt det findes
formålstjenligt, hvis gerningsmanden ved den strafbare
handlings foretagelse befandt sig i en tilstand, der var betinget
af mangelfuld udvikling, svækkelse eller forstyrrelse af de
psykiske funktioner, og som ikke er af den i § 16
nævnte beskaffenhed, i stedet for at idømme straf kan
træffe bestemmelse om foranstaltninger som nævnt i
§ 68, 2. pkt. Straffelovens § 69 omfatter bl.a.
sinker og andre svagtbegavede personer, udtalt
personlighedsforstyrrede personer, personer med
følgevirkninger af alkohol- eller stofmisbrug, personer med
lettere demens og undertiden unge lovovertrædere. Også
personer med visse seksuelle abnormiteter kan være omfattet
af bestemmelsen.
Efter straffelovens § 70 kan en
person idømmes forvaring, hvis den pågældende
findes skyldig i drab, røveri, frihedsberøvelse,
alvorlig voldsforbrydelse, voldtægt eller anden alvorlig
sædelighedsforbrydelse, trusler af de i straffelovens
§ 266 nævnte art eller brandstiftelse eller i
forsøg på en af de nævnte forbrydelser.
Det er efter straffelovens § 70 en
betingelse, at det efter karakteren af det begåede forhold og
oplysningerne om hans person, herunder navnlig om tidligere
kriminalitet, må antages, at han frembyder nærliggende
fare for andres liv, legeme, helbred eller frihed. Endelig er det
en betingelse, at anvendelse af forvaring i stedet for
fængsel findes påkrævet for at forebygge denne
fare. Det bemærkes, at det ikke er en betingelse for
anvendelse af forvaring, at den pågældende er omfattet
af straffelovens § 16 eller § 69.
Regeringen finder på den baggrund, at
det vil være relevant for den pågældende
arbejdsgruppe at undersøge personer, der er omfattet af
straffelovens §§ 16 og 69, og som for alvorlig
personfarlig kriminalitet er idømt foranstaltninger efter
straffelovens §§ 68-70.
Med henblik på at begrænse
antallet af sager som kan undersøges, samt med henblik
på at sikre, at alene behandlingsforløb
vedrørende personer, der er dømt for alvorlig
personfarlig kriminalitet, undersøges, skal den
pågældende arbejdsgruppes undersøgelser
således begrænses til sager vedrørende
brandstiftelse efter straffelovens § 180, 1. led,
voldtægt efter straffelovens § 216, seksuel
udnyttelse af børn under skærpende
omstændigheder efter straffelovens § 222,
stk. 2, drab efter straffelovens § 237, vold af
særlig grov beskaffenhed efter straffelovens § 246,
samt forsøg på disse lovovertrædelser. I
årene 2001-2003 blev i gennemsnit ca. 35 personer hvert
år idømt en foranstaltning for overtrædelse af
én af disse bestemmelser.
Det er intentionen, at antallet af
undersøgelser bør begrænses til ikke over ca.
10 sager om året.
Til § 3
Anklagemyndigheden skal underrette
Sundhedsstyrelsen om domme efter straffelovens
§§ 180, 1. led, 216, 222, stk. 2, 237 og 246,
hvor personkredsen jf. § 2, er blevet idømt en
foranstaltning efter straffelovens §§ 68-70.
På grundlag af disse indberetninger
afgør Sundhedsstyrelsen i hvilke tilfælde, der skal
nedsættes en arbejdsgruppe, der skal iværksætte
en undersøgelse af et konkret forløb.
Det har været overvejet, om
arbejdsgruppens undersøgelse af sager alene skulle
begrænses til de sager, hvor den pågældende har
afgivet samtykke hertil. Henset til alvoren i disse sager
sammenholdt med kvaliteten af undersøgelserne, hvis de alene
blev begrænset til situationer, hvor den
pågældende har afgivet samtykke, har imidlertid
betydet, at en undersøgelse kan iværksættes uden
samtykke.
Sundhedsstyrelsen skal dog altid
forsøge at indhente den pågældende persons
samtykke, men samtykke fra den pågældende er ikke
afgørende for, om en undersøgelse kan
iværksættes.
Til § 4
Sundhedsstyrelsen nedsætter for hver
konkret undersøgelse en arbejdsgruppe på 6 medlemmer,
som består af en repræsentant fra Sundhedsstyrelsen, en
repræsentant fra embedslægeinstitutionen, en
repræsentant fra politi eller anklagemyndighed, en
speciallæge i psykiatri, en repræsentant med
socialfaglig indsigt og en repræsentant fra SIND. Med denne
sammensætning er der mulighed for at få belyst alle
relevante vinkler af et hændelsesforløb, herunder
patient- og pårørendeaspektet.
Sundhedsstyrelsen er formand for denne
arbejdsgruppe. Selvom resultatet af arbejdet først og
fremmest skal bruges til styrkelse af behandlingsindsatsen og den
sociale støtte lokalt, er der behov for en central
forankring, således at der sikres en vis ensartethed i
sagsbehandlingen. Sundhedsstyrelsen har mulighed for at delegere
opgaven til én embedslæge, som har kontakten til den
af de fire landsdækkende embedslægeregioner, som er
relevant i den konkrete sag.
Til § 5
I s tk. 1, angives at
arbejdsgruppens opgave er at samle, analysere, vurdere og formidle
viden om forløb, hvor en psykisk syg, som er kendt i
behandlingssystemet, er dømt for alvorlig personfarlig
kriminalitet. Der lægges herudover til grund, at alene
forløb, om hvilke der er en formodning for, at
lovovertrædelsen kunne have været undgået, hvis
den pågældende havde modtaget den fornødne
behandling, undersøges.
Sundhedsstyrelsen udarbejder efter
stk. 2, i samarbejde med Justitsministeriet en
vejledning om de nærmere opgaver for arbejdsgruppen. Af denne
vejledning skal fremgå nærmere bestemmelser om
mødeindkaldelse, og -afholdelse, og hvordan de implicerede
aktører i de konkrete sager inddrages, herunder politi og
anklagemyndighed, praktiserende læger, psykiatriske
afdelinger, de sociale myndigheder og embedslægeinstitutionen
m.v.
Efter stk. 3, skal
Sundhedsstyrelsen årligt afgive en beretning om
arbejdsgruppens arbejde til Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Her
kan mere overordnede og generelle problemstillinger tages op.
Herved skabes endvidere et grundlag for at vurdere områdets
status og udvikling. Beretningen vil kunne anvendes som et
kvalitetsudviklingsværktøj med henblik på at
bidrage til styrkelse af den nationale indsats, f.eks. i
forbindelse med Sundhedsstyrelsens faglige udmeldinger og
udarbejdelse af konkrete retningslinier for sundhedspersonalets
arbejde, eller for samarbejdet mellem sundhedsvæsenet og
andre sektorer i den samlede indsats for de sindslidende.
Eftersom alene et meget begrænset antal
forløb forudses undersøgt årligt, vil
Sundhedsstyrelsens beretning ikke kunne få en
detaljeringsgrad, der ville gøre det muligt at identificere
involverede, registrerede enkeltpersoner. Der lægges herved
snævre grænser for, hvilke oplysninger fra de enkelte
undersøgelser, Sundhedsstyrelsen kan indarbejde i den
årlige beretning. Hermed lægges tillige snævre
grænser for adgangen til at orientere offentligheden,
myndigheder og Folketinget om resultatet af undersøgelser
gennemført i henhold til denne lov.
Dette forhold vil indgå i den
evaluering af ordningen, som vil ske ved lovens ophør den
30. juni 2010, jf. § 8.
Til § 6
Bestemmelsen foreskriver, at oplysninger om
forløb, hvor en person omfattet af forslaget har været
involveret, uden samtykke fra personen eller de involverede
sundhedspersoner, politi eller anklagemyndighed m.v. kan
videregives og udveksles til og inden for arbejdsgruppen.
Efter reglerne i lov om patienters
retsstilling kan oplysninger om helbredsforhold m.v. ikke
videregives uden personens samtykke, medmindre der f.eks. skabes en
lovhjemlet undtagelse til samtykkekravet, jf. denne lovs
§ 26, stk. 2, nr. 1. Med § 6 er den
fornødne lovhjemmel tilvejebragt.
Med henvisning til pkt. 3 i de almindelige
bemærkninger skal det fremhæves, at der i en
række af de af lovforslaget omhandlede tilfælde, vil
være hjemmel til videregivelse efter forvaltningslovens
§ 28, stk. 2, nr. 3. Det kan imidlertid ikke
afvises, at visse videregivelsestilfælde omfattet af
lovforslaget ikke vil være hjemlet i § 28,
stk. 2, nr. 3. På baggrund heraf og med henblik på
at kunne opfylde lovforslagets formål om at udnytte
eksisterende viden til at mindske risikoen for, at psykisk syge i
fremtiden begår alvorlig personfarlig kriminalitet, er det
fundet nødvendigt i lovforslaget at tilvejebringe et
særligt hjemmelsgrundlag for videregivelsen af oplysninger.
Dette hjemmelsgrundlag er skabt med § 6.
I stk. 2 angives, at der er
tale om en pligt for de pågældende sundhedspersoner,
politi eller anklagemyndighed, de sociale myndigheder m.v. til at
meddele enhver oplysning til sagen til arbejdsgruppen efter
anmodning. Herved er der taget stilling til et eventuelt dilemma,
disse personer kunne komme i, i relation til at bevare en god
behandlingsalliance eller et godt samarbejde m.v. med den
pågældende person.
I stk. 3 angives, at
arbejdsgruppens medlemmer er underlagt tavshedspligt om de forhold,
som de bliver bekendt med som følge af deres deltagelse i
arbejdsgruppen.
Inden for persondatalovens
anvendelsesområde vil Sundhedsstyrelsen være
dataansvarlig i relation til de personoplysninger, som styrelsen
behandler, f.eks. oplysninger, som styrelsen modtager i
medfør af § 3, og de vurderinger og lignende, der
ligger til grund for den afgørelse, som styrelsen
træffer i anledning af en modtaget underretning fra
anklagemyndigheden. Arbejdsgruppen vil være dataansvarlig for
de personoplysninger, som den behandler, herunder f.eks. de
oplysninger, som den modtager i medfør af § 6,
samt alle andre personoplysninger, som gruppen behandler, herunder
i de vurderinger, som gruppen foretager.
Sundhedsstyrelsen eller den embedslæge,
Sundhedsstyrelsen måtte have delegeret opgaven til og
arbejdsgruppen vil sikre, at personer, om hvilke der modtages
oplysninger, modtager de informationer, som skal meddeles i
medfør af persondatalovens kapitel 8.
I henhold til persondatalovens kapitel 12,
skal den dataansvarlige forinden iværksættelse af en
behandling af oplysninger, som foretages for den offentlige
forvaltning, foretage anmeldelse til Datatilsynet. Hertil kommer,
at Datatilsynets udtalelse skal indhentes, såfremt
behandlingen omfatter oplysninger, som er omfattet af
persondatalovens §§ 7, stk. 1, og 8,
stk. 1.
Sundhedsstyrelsen eller den embedslæge,
Sundhedsstyrelsen måtte have delegeret opgaven til, samt
arbejdsgruppen vil sikre, at undersøgelsen anmeldes til
Datatilsynet og at Datatilsynets forudgående udtalelse om
iværksættelse af undersøgelser efter denne lov
indhentes forud for den første undersøgelses
iværksættelse.
Til § 7
I bestemmelsen fastslås, at en person,
som rapporterer om et forløb, ikke €" som følge
af sin rapportering - kan underkastes disciplinære
foranstaltninger af ansættelsesmyndigheden eller
tilsynsmæssige reaktioner af Sundhedsstyrelsen eller
strafferetlige sanktioner af domstolene. Tilsvarende beskyttelse
nyder den personkreds, om hvem der bliver rapporteret til
arbejdsgruppen. Efter centralstyrelseslovens § 12,
stk. 2, skal Sundhedsstyrelsen indbringe de sager for
Sundhedsvæsenets Patientklagenævn, som styrelsen finder
vil kunne give grundlag for kritik eller anden sanktion overfor
personer inden for sundhedsvæsenet. Dette vil med hjemmel i
§ 7 være udelukket. Derimod vil styrelsen kunne
iværksætte tilsynsmæssige foranstaltninger over
for den pågældende sundhedsperson, hvis styrelsen ad
andre veje får grundlag herfor.
Tilsvarende gælder for
iværksættelse af eventuelle strafferetlige sanktioner
ved domstolene. Det bemærkes i den forbindelse, at en person
i henhold til Den Europæiske Menneskerettighedskonventions
art. 6, stk. 1, ikke kan pålægges en pligt til at
afgive oplysninger, som kan blive brugt imod denne i en straffesag
(beskyttelse mod selvinkriminering), men en straffesag vil om
nødvendigt kunne rejses på baggrund af andre
oplysninger. En patient, der bliver opmærksom på en
faglig fejl, vil ikke være afskåret fra selv at
indbringe en klage over vedkommende sundhedsperson til
Sundhedsvæsenets Patientklagenævn eller domstolene.
Dette gælder uanset, hvor patienten har sin viden fra,
herunder hvis oplysningerne stammer fra en aktindsigtssag i
arbejdsgruppens arbejde.
De samme principper gør sig
gældende for de personer, der er ansat i socialsektoren, hos
politiet eller andre steder, og som rapporterer til arbejdsgruppen,
eller om hvem der bliver rapporteret. De kan ikke som følge
af deres indrapportering blive underkastet disciplinære
undersøgelser og foranstaltninger af deres
ansættelsesmyndighed m.v. Men en klagesag eller straffesag
vil kunne rejses i forhold til disse personer, hvis de
fornødne oplysninger fremkommer ad andre kanaler.
Til § 8
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2005 og har gyldighed til og med den 30. juni
2010. Det betyder, at undersøgelser, der påbegyndes
senest den 30. juni 2010, kan færdiggøres.
Lovforslaget er tidsbegrænset, fordi
det skønnes, at den angivne periode er tilstrækkelig
til gennem de undersøgelser, som iværksættes i
henhold til loven, at udlede eventuelle generelle anbefalinger til
kvalitetsforbedring af behandlingsforløbene i psykiatrien
med henblik på at mindske risikoen for, at psykisk syge
begår kriminalitet.
Til § 9
Denne bestemmelse fastsætter lovens
territoriale anvendelsesområde.