Skriftlig fremsættelse (6. oktober
2004)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
kriminallov for Grønland (Børnepornografi)
(Lovforslag nr. L 4).
Formålet med lovforslaget er at
indføre regler i den grønlandske kriminallov, der
forbyder produktion, besiddelse og udbredelse af
børnepornografisk materiale og anvendelse af børn som
pornomodeller.
Den grønlandske kriminallov indeholder
i dag ikke bestemmelser om børnepornografi og anvendelsen af
børn som pornomodeller. Under hensyn til, at der bl.a. i
flere tilfælde er fundet børnepornografisk materiale i
Grønland, har Grønlands Landsstyre anmodet om, at der
tages initiativ til at indføre regler herom i
kriminalloven.
Betænkningen fra Den Grønlandske
Retsvæsenskommission indeholder et forslag til en ny
kriminallov med bl.a. en bestemmelse om børnepornografi og
anvendelsen af børn som pornomodeller. Betænkningen er
i høring, men regeringen finder, at der er et så
aktuelt og væsentligt beskyttelsesbehov på dette
område, at indførelse af straffebestemmelser om
børnepornografisk materiale mv. ikke bør afvente den
generelle revision af kriminalloven, som
Retsvæsenskommissionen har foreslået.
I overensstemmelse med Den Grønlandske
Retsvæsenskommissions anbefaling er lovforslaget udarbejdet
med udgangspunkt i de gældende danske regler, jf.
straffelovens §§ 230 og 235.
Lovforslaget har følgende
hovedindhold:
Lovforslaget indebærer for det
første, at der indsættes bestemmelser i
kriminalloven, der forbyder besiddelse og udbredelse af
børnepornografi, jf. § 56 a, stk. 1-3. Efter den
foreslåede bestemmelse i § 56 a, stk. 1, dømmes
den, som udbreder utugtige fotografier eller film, andre visuelle
gengivelser eller lignende af personer under 18 år.
Bestemmelsen omfatter utugtige fotografier og film, men også
tegninger og fiktiv børnepornografi €" eksempelvis
computerskabte billeder, der har fuldstændig lighed med
fotografier.
Med udtrykket "utugtige" sigtes bl.a. til
billeder af børn i situationer, som efter deres karakter er
omfattet af den gældende bestemmelse i kriminallovens §
53 (samleje eller anden kønslig omgængelse med et barn
under 15 år). Hovedvægten lægges på, om
billedet viser et barn, der deltager i kønsligt forhold,
eller et barn, over for hvem der i øvrigt i forbindelse med
optagelsen må antage at være foretaget en groft
krænkende handling, f.eks. ved at anvende barnet som model
for fotografering af kønsdele eller seksuelt prægede
berøringer.
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 56 a, stk. 2, dømmes endvidere den, som besidder
eller mod vederlag gør sig bekendt med utugtige fotografier
eller film, andre utugtige visuelle gengivelser eller lignende af
personer under 18 år. Efter § 56 a, stk. 3, skal
besiddelse dog ikke være kriminaliseret i tilfælde,
hvor den person, der er gengivet på billedet, var fyldt 15
år ved gengivelsen og har givet samtykke til besiddelsen af
billedet.
Afgrænsningen af, hvornår en
person kan siges at "besidde" børnepornografisk materiale,
svarer til afgrænsningen i straffelovens § 235. Hvis
børnepornografisk materiale lagres, f.eks. på
videobånd, harddisk, diskette, dvd eller lignende,
således at den pågældende selv kan kalde billedet
frem igen, må materialet anses for at være i
vedkommendes besiddelse.
For det andet indebærer
lovforslaget et forbud mod benyttelse af personer under 18 år
som pornomodeller, jf. den foreslåede § 56 a, stk. 4.
Efter denne bestemmelse dømmes den, der optager utugtige
fotografier, film eller lignende af en person under 18 år med
forsæt til at sælge eller på anden måde
udbrede materialet.
Bestemmelsen forudsætter, at personen
under 18 år er klar over, at utugtige fotografier mv.
optages. Skjult fotografering eller optagelse hører under
kriminallovens § 56 (blufærdighedskrænkelse) eller
§ 68, stk. 1, nr. 4 (fotografering af personer på et
ikke frit tilgængeligt sted).
Idet jeg i øvrigt tillader mig at
henvise til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal
jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings
velvillige behandling.