Skriftlig fremsættelse (20. oktober
2004)
Skatteministeren (Kristian
Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
afskrivningsloven, ligningsloven og skattekontrolloven (Fradrag for
gaver til kulturinstitutioner og udvidelse af reglerne for
afskrivning på kunstkøb)
(Lovforslag nr. L 39).
Det overordnede formål med lovforslaget
er at styrke erhvervslivets kulturengagement og forbedre kunstens
vilkår. Det sker konkret ved, at der etableres en
fradragsordning for gaver til kulturinstitutioner og en udvidelse
af reglerne for virksomheders afskrivning på
kunstkøb.
Lovforslaget er et led i gennemførelse
af det supplerende regeringsgrundlag og indgår i
finanslovsforslaget for 2005.
Det foreslås, før det
første, at virksomheder kan fradrage pengegaver til
kulturinstitutioner, der i det foregående år har
modtaget offentligt driftstilskud.
For det andet foreslås, at personer og
virksomheder kan fradrage værdien af gaver i form af
kunstværker og kultur- og naturhistoriske genstande til
sådanne kulturinstitutioner.
Hvis den modtagende institution er nyetableret
kan den nye institution på tilsvarende vilkår modtage
gaver, såfremt der foreligger et skriftligt tilsagn om
driftstilskud fra stat eller kommune.
Der er ikke nogen beløbsmæssig
grænse eller en grænse for, hvor stor en del af den
skattepligtiges indkomst, der kan anvendes på gaver til
kulturinstitutioner.
Alle kulturinstitutioner, der modtager
statslig eller kommunalt driftstilskud er omfattet af
fradragsordningen. Ordningen omfatter således
kulturinstitutioner i bred forstand. Idrætsorganisationer og
institutioner med idrætsaktiviteter er ikke omfattet af
bestemmelsen.
Fradraget er betinget af, at gaven til
kulturinstitutionen ikke er forbundet med nogen form for modydelse
til gavegiver, gaven skal gives til kulturinstitutionens kulturelle
virksomhed, kulturinstitutionen, skal ønske at modtage gaven
og kulturinstitutionen skal indberette værdien af gaven til
skattemyndighederne.
Private personer er ikke omfattet af
fradragsordningen for pengegaver og kan fortsat kun fradrage disse
efter reglerne i ligningslovens § 8 A.
For gaver i form af kunstværker og
kulturhistoriske genstande fradrages efter forslaget gavens
markedsværdi. Gavens markedsværdi fastsættes af
en af Kulturministeriet udpeget skønsmand.
Skønsmandens honorar betales af den kulturinstitution, der
modtager gaven.
Desuden indeholder lovforslaget lempelse af
kriterierne for kunstkøb, således at virksomheder
fremover også kan foretages afskrivninger på
kunstkøb, når virksomheden er beliggende i en ejendom,
hvor der både findes virksomheder og boliger.
En- og tofamiliehuse er for at
imødegå en sammenblanding mellem privat- og
erhvervssfæren ikke omfattet af den foreslåede
udvidelse af afskrivningsadgangen.
Med justeringen af ordningen ønskes
sikret, at anvendelsen af afskrivningsreglerne for kunstkøb
får det omfang som det oprindeligt var tiltænkt i
forbindelse med gennemførelsen.
Det skønnes, at forslaget om fradrag
for gaver til kulturinstitutioner samlet medfører
engangsudgifter for Told og Skat på maksimalt 4 mio. kr. til
edb‑udvikling.
Provenutabet ved indføre af
fradragsordningen for gaver til kulturinstitutioner skønnes
at være 35 mio. kr. årligt. Der er dog en betydelig
usikkerhed forbundet med dette provenuskøn.
Forslaget vedr. justering af afskrivning
på kunstkøb vil kunne holdes indenfor rammen af
provenuskønnet vedrørende den nuværende
ordning.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslagets bemærkninger, skal jeg anbefale forslaget til
Folketingets velvillige behandling.