L 38 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af radio- og fjernsynsloven. (Politiske reklamer og
forlængelse af programtilladelser).
Fremsat den 20. oktober 2004 af
kulturministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af radio- og
fjernsynsloven
(Politiske reklamer og forlængelse af
programtilladelser)
§ 1
I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed,
jf. lovbekendtgørelse nr. 506 af 10. juni 2004, foretages
følgende ændringer:
1.§ 76, stk. 3,
ophæves og i stedet indsættes:
» Stk. 3. I fjernsyn må
der ikke udsendes reklamer for arbejdsgiverorganisationer,
fagforeninger, religiøse bevægelser, politiske
partier, politiske bevægelser samt valgte medlemmer eller
opstillede kandidater til politiske forsamlinger.
Stk. 4. I fjernsyn må der ikke
udsendes reklamer for politiske budskaber i perioden fra
tidspunktet for udskrivelse af valg til politiske forsamlinger
eller folkeafstemninger og indtil afholdelsen af valget eller
afstemningen. Er dato for valget eller afstemningen bekendtgjort
tidligere end 3 måneder før afholdelsen,
indtræder den reklamefri periode først 3 måneder
før afholdelsen af valget eller afstemningen.«
2. I § 98 indsættes
efter stk. 2 som nyt stykke:
» Stk. 3. Kulturministeren kan
uanset bestemmelsen i § 60 fastsætte regler om
forlængelse af programtilladelser, der er udstedt i henhold
til lovens kapitel 9 før den 1. januar 2003.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lov om radio- og fjernsynsvirksomhed blev
senest gennemgående revideret ved lov nr. 1052 af 17.
december 2002 (Folketingstidende 2002-2003, Forhandlingerne sp.
1329, 2676, 2944; Tillæg A sp. 857, 939; Tillæg B sp.
263; Tillæg C sp. 174). Loven er senest ændret ved lov
nr. 439 af 10. juni 2003 (Folketingstidende 2002-2003,
Forhandlingerne sp. 8042, 9354, 10211; Tillæg A sp. 6495;
Tillæg B sp. 1136, 1295; Tillæg C sp. 568).
Loven foreligger i sin nuværende
skikkelse som lovbekendtgørelse nr. 506 af 10. juni
2004.
Herudover er adgangen til udsendelse af
politiske reklamer reguleret i bekendtgørelse nr. 194 af 20.
marts 2003 om reklame og sponsorering i radio og fjernsyn.
Spørgsmålet om tilladelse til udøvelse af lokal
programvirksomheds varighed er reguleret i bekendtgørelse
nr. 45 af 29. januar 2004 om midlertidige tilladelser til
udøvelse af lokal programvirksomhed samt i
bekendtgørelse nr. 104 af 18. februar 2004 om lokal radio-
og fjernsynsvirksomhed.
2. Politiske reklamer
2.1 Baggrund og afgrænsning
I henhold til § 76, stk. 3, i
den gældende radio- og fjernsynslov må der ikke i
fjernsyn udsendes reklamer for arbejdsgiverorganisationer eller
fagforeninger eller for religiøse bevægelser eller
politiske partier.
I foråret 2003 besluttede regeringen,
at forbuddet mod udsendelse af reklamer for politiske partier var
for snævert, og at man ønskede at vende tilbage til
den tidligere retstilstand, hvorefter der i fjernsyn ikke må
udsendes reklamer for økonomiske interessegrupper samt
religiøse bevægelser og politiske anskuelser.
På denne baggrund indeholder lov nr.
439 af 10. juni 2003 bl.a. en ændring af lovens
§ 76, stk. 3. I henhold til den vedtagne
ændring må der ikke i fjernsyn udsendes reklamer for
økonomiske interessegrupper samt for religiøse og
politiske anskuelser. Lov nr. 439 af 10. juni 2003 indeholder en
bemyndigelse til kulturministeren til at sætte loven i kraft.
Denne bemyndigelse er ikke udnyttet for så vidt angår
§ 76, stk. 3, om politiske reklamer.
Baggrunden for, at ændringen
vedrørende udsendelse af reklamer ikke blev sat i kraft,
skyldes, at det under Folketingets behandling af det
pågældende lovforslag blev drøftet, om den
nævnte ændring af radio- og fjernsynslovens bestemmelse
om forbud mod udsendelse af reklamer for politiske anskuelser var
forenelig med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions
artikel 10 om ytringsfrihed, således som denne er fortolket
af Menneskerettighedsdomstolen i en dom afsagt den 28. juni 2001 i
sagen VgT Verein gegen Tierfabriken mod Schweiz.
Drøftelserne i Folketinget drejede sig alene om
spørgsmålet om politiske partier/politiske
anskuelser.
Som en følge af debatten om regulering
af adgangen til at udsende reklamer med et politisk indhold og
på baggrund af en konsultation af Justitsministeriet om
reguleringen af disse reklamer, besluttede kulturministeren, at han
ikke ville sætte den bredere bestemmelse i kraft,
førend Kulturministeriet i samarbejde med Justitsministeriet
havde haft lejlighed til en nærmere gennemgang af de
juridiske spørgsmål, som spørgsmålet om
adgangen til at regulere udsendelse af reklamer for politiske
partier/anskuelser m.v. rejser i relation til de internationale
forpligtelser, som Danmark har påtaget sig.
De øvrige dele af bestemmelsen blev
således ikke debatteret €" hverken forud for eller efter
vedtagelsen af lovændringen. Da diskussionen således
alene har angået spørgsmålet om politiske
reklamer, og da der ikke har været rejst politisk
spørgsmål om videreførelse af forbuddet mod
udsendelse i fjernsyn af reklamer for arbejdsgiverorganisationer,
fagforeninger samt religiøse bevægelser,
foreslås det i nærværende lovforslag, at denne
formulering videreføres, hvorimod der foreslås
ændringer med hensyn til adgangen til i fjernsyn at udsende
politiske reklamer.
2.2 Gældende ret
Lov nr. 1052 af 17. december 2002 om radio-
og fjernsynsvirksomhed indeholder i § 76, stk. 3,
følgende bestemmelse:
Ȥ 76.
€
Stk. 3. I fjernsyn må der
ikke udsendes reklamer for arbejdsgiverorganisationer eller
fagforeninger eller for religiøse bevægelser eller
politiske partier.«
Bestemmelsen fik sin nuværende
formulering i forbindelse med gennemførelsen af den
mediepolitiske aftale 2002-2006. I bemærkningerne til
bestemmelsen er det anført, at der med bestemmelsen er tale
om en videreførelse af et gældende forbud mod at
udsende reklamer for arbejdsgiverorganisationer eller fagforeninger
samt religiøse bevægelser eller politiske partier i
fjernsyn.
Den tidligere lov, jf.
lovbekendtgørelse nr. 701 af 15. juli 2001, indeholdt
følgende bestemmelse:
Ȥ 65.
€.
2) €Der må endvidere ikke reklameres
for økonomiske interessegrupper samt religiøse og
politiske anskuelser.
€«
Denne formulering har været benyttet
siden reklamering i fjernsyn blev tilladt i forbindelse med lov nr.
335 af 4. juni 1986. Bemærkningerne til den oprindelige
bestemmelse er ganske summariske og indeholder for så vidt
angår politiske anskuelser ingen kommentarer om, hvad der
skal forstås herved, eller hvorledes den retlige
afgrænsning skal foretages. Der gives i bemærkningerne
heller ikke nogen nærmere information om, hvilke overvejelser
og hensyn der har ligget til grund for valget af udtrykket
»politiske anskuelser«.
Bemærkningerne indeholder alene en
passus om, at de regler, som kulturministeren skal fastsætte
om reklamer i TV 2, skal være i overensstemmelse med
EuropaRådets rekommandation om principper for reklame i tv og
under hensyntagen til dels de etiske regler, der i øvrigt
følges ved reklamering i Danmark, dels de regler, som findes
i de lande, som Danmark normalt sammenlignes med, og hvor der
udsendes reklamer i tv.
Ved lov nr. 261 af 28. april 1989 blev der i
radio- og fjernsynsloven indsat et nyt kapitel, hvori reklamering i
radio og fjernsyn blev reguleret generelt i modsætning til
tidligere, hvor der var særregler for lokalradio, lokal-tv og
TV 2. Formålet med at samle reglerne i et fælles
kapitel var, at det herved klarere ville komme til at fremgå,
hvilke regler der gjaldt om udsendelse af reklamer, og i hvilke
tilfælde der var forskel på reglerne afhængig af
hvilket medie, der var tale om.
Indtil vedtagelsen af lov nr. 261 i 1989 var
det tilladt at udsende reklamer for bl.a. politiske anskuelser i
såvel lokalradio som i lokal-tv. Ved vedtagelsen af lov nr.
261 blev der etableret en sondring mellem radio og fjernsyn
således, at det fra da af fortsat var tilladt at udsende
disse reklamer i radio, medens dette herefter ikke var tilladt i
fjernsyn.
Bemærkningerne til denne lov indeholder
ikke noget bidrag til forståelsen og afgrænsningen af
politiske anskuelser.
Denne retstilstand og formulering af reglen
har været gældende frem til vedtagelsen af lov nr. 1052
af 17. december 2002, hvor formuleringen ændredes
således, at der nu bl.a. er anført politiske partier.
Heller ikke bemærkningerne til denne bestemmelse indeholder
fortolkningsbidrag til, hvad der skal forstås ved henholdsvis
politiske partier og politiske anskuelser, eller hvorfor
formuleringen blev ændret.
Bestemmelsen har indtil debatten i
foråret 2003 ikke været genstand for hverken nogen
nærmere retlige eller politiske overvejelser eller givet
anledning til konkrete sager.
2.3 Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 10
Artikel 10 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention har følgende indhold:
» Art. 10. Enhver har
ret til ytringsfrihed. Denne ret omfatter meningsfrihed og frihed
til at modtage eller meddele oplysninger eller tanker, uden
indblanding fra offentlig myndighed og uden hensyn til
landegrænser. Denne artikel forhindrer ikke stater i at
kræve, at radio-, fjernsyns- eller filmforetagender kun
må drives i henhold til bevilling.
Stk. 2. Da udøvelsen af
disse frihedsrettigheder medfører pligter og ansvar, kan den
underkastes sådanne formaliteter, betingelser, restriktioner
eller straffebestemmelser, som er foreskrevet ved lov og er
nødvendige i et demokratisk samfund af hensyn til den
nationale sikkerhed, territorial integritet eller offentlig
tryghed, for at forebygge uorden eller forbrydelse, for at beskytte
sundheden og sædeligheden, for at beskytte andres gode navn
og rygte eller rettigheder, for at forhindre udspredelse af
fortrolige oplysninger, eller for at sikre domsmagtens autoritet og
upartiskhed.«
Artikel 10, stk. 1, indebærer,
at enhver har ret til frit at modtage og meddele oplysninger,
information og idéer. Beskyttelsen omfatter alle, både
fysiske og juridiske personer. En bestemmelse om forbud mod
reklamer for politiske partier eller budskaber er rettet mod
fjernsynsforetagenderne. Det indebærer en begrænsning
med hensyn til, hvilken slags reklame der lovligt kan sendes i
reklameblokkene i fjernsyn, og dermed også en
begrænsning i fjernsynsforetagendernes mulighed for at
formidle information og idéer på denne måde i
dette medie. Det indebærer endvidere en begrænsning i
privates adgang til at booke reklamer i reklameblokkene, og dermed
er der tillige tale om en begrænsning i privates adgang til
at meddele information og idéer på en bestemt
måde i et bestemt medie.
En begrænsning i adgangen til at
udsende reklamer for politiske partier eller budskaber er på
denne baggrund en indgriben i ytringsfriheden.
Under opfyldelse af de betingelser, som
udtømmende er opregnet i artikel 10, stk. 2, kan en
indgriben i ytringsfriheden imidlertid €" på baggrund af
en konkret fortolkning €" være tilladelig i henhold til
konventionen. I artikel 10, stk. 2, nævnes
indledningsvis, at da udøvelse af ytringsfrihed
medfører pligter og ansvar, kan der under visse betingelser
sættes begrænsninger for ytringsfriheden.
Artikel 10, stk. 2, bestemmer derfor, at
begrænsningen skal være foreskrevet ved lov og
være nødvendig i et demokratisk samfund. I
bestemmelsen gøres der herefter udtømmende op med,
hvilke hensyn der kan være tale om ved bedømmelse af,
om betingelsen om at være nødvendig i et demokratisk
samfund er opfyldt. Hensynene er national sikkerhed, territorial
integritet eller offentlig tryghed, for at forebygge uorden eller
forbrydelse, for at beskytte sundheden eller sædeligheden,
for at beskytte andres gode navn og rygte eller rettigheder, for at
forhindre udspredelse af fortrolige oplysninger, eller for at sikre
domsmagtens autoritet og upartiskhed.
Ved bedømmelsen af, om
begrænsningen er foreskrevet ved lov, indgår tillige,
at der skal være tale om et legitimt formål €"
f.eks. at beskytte andres ytringsfrihed €" med at
indføre begrænsningen. Ved bedømmelsen af, om
begrænsningen er nødvendig i et demokratisk samfund,
indgår overvejelser om, hvorvidt begrænsningen er
proportional i forhold til det formål, som ønskes
tilgodeset, og om begrundelsen for begrænsningen er relevant
og tilstrækkelig.
»Nødvendig« har også
et selvstændigt indhold. For at en begrænsning skal
være nødvendig og dermed tilladelig i henhold til
konventionen, kræves på den ene side ikke, at det er
absolut nødvendigt for samfundet, at den
pågældende begrænsning gennemføres, men
det er på den anden side heller ikke tilstrækkeligt, at
begrænsningen er ønskelig, fornuftig eller nyttig m.v.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol lægger
vægt på, at der er tale om »a pressing social
need«, hvilket nærmest vil sige, at der skal være
tale om et presserende samfundsbehov.
Artikel 10, stk. 2, overlader efter sin
ordlyd en vis skønsmargin til medlemsstaterne ved
bedømmelsen af disse forskellige begreber og betingelser.
Denne skønsmargin for medlemsstaterne kan dog være
større eller mindre afhængig af indgrebets art og det
samfundsområde, begrænsningen gælder for.
2.3.1 Praksis fra Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol
I en dom af 28. juni 2001 tog Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol stilling til en sag om
politiske reklamer €" VgT Verein gegen Tierfabriken mod
Schweiz.
En dyrebeskyttelsesforening ønskede en
55 sekunder lang tv-reklame for et budskab om, at man bør
spise mindre kød af hensyn til eget helbred, dyrene og
miljøet, bragt i tv. Foreningen fik tv-reklamen afvist under
henvisning til, at det var ulovligt at reklamere for politiske
anskuelser.
Foreningen indbragte afslaget for Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol med påstand om, at
afslaget var i strid med Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 10 om ytringsfrihed.
Til støtte for begrænsningen i
ytringsfriheden og dermed også forbuddet mod udsendelse af
politiske reklamer i (radio og) fjernsyn gjorde Schweiz
gældende, at det skulle være med til at sikre den
demokratiske proces, idet de finansielt stærke politiske
kræfter derved ikke har lejlighed til €" gennem
tv-reklamer €" at udkonkurrere de svagere. Formålet med
reguleringen var således at beskytte andres rettigheder.
Domstolen var enig i, at dette hensyn er ét af de hensyn,
som er opregnet i artikel 10, stk. 2, om ytringsfrihed.
Domstolen gik herefter over til at
prøve, om indgrebet var nødvendigt i et demokratisk
samfund. Domstolen bemærkede hertil, at ytringsfriheden er en
af de grundlæggende rettigheder i et demokratisk samfund, og
at indgreb/begrænsninger heri må fremføres
overbevisende, og at dette især er gældende, når
der er tale om politiske ytringer frem for mere almindeligt
kommercielle. Domstolen bemærkede, at når der var tale
om almindelige kommercielle ytringer (reklamer), var der en adgang
for medlemsstaterne til at bestemme, om indgrebet er en
følge af »a pressing social need«.
Domstolen fandt imidlertid ikke, at den
pågældende reklame burde kategoriseres som kommerciel,
men fandt i stedet, at der snarere var tale om et (politisk)
indlæg i en løbende generel samfundsdebat. I en
sådan situation fandt Domstolen, at der gælder
snævrere grænser for den margin, som medlemsstaterne
har til at bedømme, om der foreligger »a pressing
social need«. Domstolen undersøgte derfor nøje
spørgsmålet om, hvorvidt der forelå
proportionalitet mellem formålet og de midler, som var valgt
af Schweiz.
Domstolen bemærkede indledningsvis, at
hensynet til tv-foretagenders uafhængighed var et legalt
hensyn, og at staten var garanten for at sikre pluralisme.
Domstolen fandt dog, at idet forbuddet alene gjaldt radio og
fjernsyn og således ikke alle medier, gav det formodning for,
at der ikke er et presserende behov for forbuddet.
Der blev endvidere lagt vægt på,
at dyreværnsforeningen ikke var finansiel stærk, og at
tv-stationernes uafhængighed således ikke var i fare.
Efter Domstolens opfattelse ønskede foreningen at tage del i
den generelle offentlige debat.
Domstolen bemærkede, at den ikke kan
udelukke, at forbud mod politiske reklamer i visse situationer kan
være forenelige med artikel 10. Imidlertid fandt Domstolen
ikke, at Schweiz på en »relevant and sufficient
manner« har demonstreret, hvorfor de generelle legale grunde,
som kan tale for et forbud mod politiske reklamer, også kunne
danne konkret baggrund for at begrænse
dyreværnsforeningens reklame. Domstolen fandt derfor, at der
var sket en krænkelse af artikel 10.
Det kræver således en konkret
begrundelse at bringe et forbud mod politiske reklamer i
anvendelse. Reklamer for et politisk budskab, som nyder høj
grad af beskyttelse under artikel 10, kan ikke nægtes adgang
til reklametid på nationalt tv, medmindre der kan gives en
konkret og legitim begrundelse for, at det er nødvendigt i
et demokratisk samfund at meddele afslag på en anmodning om
reklametid. Dommen angiver følgende elementer, der efter
omstændighederne vil kunne begrunde et afslag:
1) hensynet til at sikre pluralisme i
mediebilledet,
2) annoncørens finansielle styrke,
3) annoncørens hensigt med reklamen,
4) andre muligheder for at udbrede kendskabet
på landsplan, samt
5) indholdet af reklamen.
2.4 Kulturministeriets
overvejelser
Med vedtagelsen af ændringsforslaget
til lov nr. 439 af 10. juni 2003 om ændring af radio- og
fjernsynsloven som følge af omdannelse af TV 2/DANMARK,
hvorved Folketinget vedtog en bredt formuleret forbudsbestemmelse
mod politiske reklamer, tilkendegav et flertal i Folketinget, at
det gerne så, at forbuddet i radio- og fjernsynsloven
rækker videre end til politiske partier. Bestemmelsen er af
de grunde, der er anført foran i de almindelige
bemærkninger punkt 2.1, ikke sat i kraft og bortfalder i
givet fald som en følge af nærværende
lovforslags vedtagelse og ikrafttræden.
Af de grunde, der er anført i punkt
2.1, angår Kulturministeriets overvejelser alene muligheden
for at regulere adgangen til at udsende politiske reklamer på
en måde, som bedst muligt tilgodeser Folketingets
ønske, og samtidig er forenelig med Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention.
Selvom det af Domstolens afgørelse i
Tierfabriken-sagen, jf. foran under punkt 2.3.1, fremgår, at
de enkelte stater har mulighed for at begrænse adgangen til
udsendelse af politiske reklamer, indeholder Domstolens
afgørelse ikke megen konkret vejledning om, hvori
mulighederne består. Rækkevidden af dommen kan derfor
ikke nærmere præciseres. Det ligger dog fast, at
Domstolen har anerkendt, at et (snævert) forbud mod politiske
reklamer i visse situationer kan være foreneligt med artikel
10 om ytringsfrihed, og det kan derfor overvejes at indarbejde en
mindre udvidelse af det gældende forbud.
Da der imidlertid er betydelige
vanskeligheder med at præcisere grænserne for den
tilladelige indgriben i ytringsfriheden, finder Kulturministeriet,
at udvidelsen skal være båret af et eller flere af de
hensyn, som direkte er nævnt i konventionen.
Det foreslås herefter, at reguleringen
af adgangen til i fjernsyn at udsende politiske reklamer sker ved
en to-leddet bestemmelse, som 1) indeholder et permanent forbud mod
i fjernsyn at udsende reklamer for politiske partier, politiske
bevægelser samt valgte medlemmer eller opstillede kandidater
til politiske forsamlinger, og som 2) indeholder et temporært
forbud mod udsendelse af reklamer for politiske budskaber i en
periode op til valg til politiske forsamlinger, såsom
Folketinget, kommunalbestyrelser og Europa-Parlamentet samt forud
for afholdelse af folkeafstemninger.
Første led af en sådan
bestemmelse vil udover de politiske partier f.eks. omfatte
Folkebevægelsen mod EU, Junibevægelsen,
løsgængere samt lokallister/borgerlister til
kommunalvalg. Ved bedømmelsen af rækkevidden af
forbuddet vedrørende politiske bevægelser i
første led af bestemmelsen, må der i øvrigt
bl.a. lægges vægt på, om der er tale om fysiske
eller juridiske personer, som er forankret i en parlamentarisk
forsamling, dvs. stiller op i politiske forsamlinger ud over
Folketinget. Vedrørende politiske kandidater og
løsgængere må der lægges vægt
på, om vedkommende stiller op til valg til en politisk
forsamling, eller om der på anden måde kan
fastslås et politisk tilhørsforhold.
Med henblik på at imødegå
omgåelser af forbuddet er situationer, hvor en politisk
kandidat medvirker i en reklame, også selv om der ikke
samtidig vises partilogo eller andre partipolitiske kendetegn,
efter omstændighederne også omfattet af den skitserede
bestemmelse.
Med hensyn til andet led af bestemmelsen vil
konsekvensen være, at det i en periode op til valg til
politiske forsamlinger samt ved afholdelse af folkeafstemninger
ikke vil være tilladt at udsende reklamer for politiske
budskaber. Det foreslås, at spærretiden tager sin
begyndelse fra det tidspunkt, hvor valget bliver udskrevet, eller
datoen for en afstemning bekendtgjort, og indtil valget henholdsvis
afstemningen er afsluttet. For de valg og afstemninger, hvor datoen
kendes lang tid forud, såsom valg til Europa-Parlamentet,
foreslås det, at spærretiden indtræder 3
måneder før valget.
Der skal anlægges en bred fortolkning
af begrebet »politiske budskaber«. Politiske budskaber
omfatter herefter alle meddelelser uanset form, som har til
formål at fremme tilslutningen til og påvirke opinionen
i forskellige politiske spørgsmål både på
det lokale, det nationale og det internationale niveau. Politiske
budskaber omfatter derfor ikke blot partipolitiske
spørgsmål, men også ytringer der har til
formål at påvirke opinionen generelt i en politisk
retning.
Forbuddet omfatter således enhver
reklame for politiske budskaber fra fysiske og juridiske personer,
som arbejder for at fremme tilslutning til forskellige
samfundsspørgsmål og vil f.eks. betyde, at
organisationer, foreninger eller lignende ikke i den reklamefri
periode kan indrykke reklamer i fjernsyn, hvori der gives udtryk
for organisationens eller foreningens syn på dansk
politik.
Bestemmelsen omfatter også situationer,
hvor politiske partier og organisationer ønsker at
markedsføre bestemte produkter eller tjenester, såsom
tøj, tasker, paraplyer og lignende med politiske slogans
eller symboler. Andre eksempler på omfattede reklamer er
reklamer for en oplysningstelefon eller web-sider om et bestemt
tema, idet sådan markedsføring vil kunne opfattes som
skjult reklame for et politisk budskab.
Bestemmelsen er imidlertid ikke til hinder
for reklamer i fjernsyn for bøger, aviser, tidsskrifter og
lignende, så længe reklamen ikke benytter et politisk
budskab i markedsføringen. Bestemmelsen er således
ikke til hinder for reklamer for et historisk værk om et
politisk parti eller lignende.
Reklamer indrykket af
velgørenhedsorganisationer og indsamlinger til
humanitære formål anses som udgangspunkt ikke som
reklamer for politiske budskaber, og forbuddet må i disse
situationer fortolkes mindre strengt, selvom der kan være
uenighed om formålet. Det afgørende må
være i hvilken grad, reklamen indeholder et klart politisk
budskab.
En bestemmelse med det foreslåede
indhold har først og fremmest til formål at beskytte
den demokratiske proces, idet finansielt stærke kræfter
med politiske budskaber herved ikke har lejlighed til via
tv-reklamer at udkonkurrere de svagere. Bestemmelsen har endvidere
til formål at beskytte tv-foretagendernes uafhængighed,
idet foretagenderne ikke udsættes for pres af den ene eller
den anden karakter fra finansielt stærke grupper i samfundet.
Endelig er der hensynet til, at vælgerne ikke i fjernsyn
udsættes for ensidige og direkte forsøg på at
påvirke deres politiske stillingtagen.
Kravet i artikel 10, stk. 2, i Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention om, at der skal
være proportionalitet mellem formålet med indgrebet i
ytringsfriheden og det middel, som benyttes dertil, er
imødekommet ved, at forbuddet mod reklamer for politiske
budskaber er begrænset til en periode op til valg til
politiske forsamlinger eller ved afholdelse af en
folkeafstemning.
Det forhold, at forbuddet og
begrænsningen alene gælder for udsendelse af reklamer
på tv-stationerne, kan begrundes i, at dette medie har en
langt større og bredere gennemslagskraft end øvrige
medier, hvor man eksempelvis enten kan bladre videre i avisen eller
lukke internetvinduet.
En to-leddet bestemmelse med det nævnte
indhold og anvendelsesområde kan affattes præcist, og
forbuddet vurderes at ligge inden for rammerne af Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention, idet forbuddet er
afgrænset, og idet bestemmelsen er begrundet med hensyn, som
også er beskyttelsesværdige i henhold til Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention og Domstolens
praksis.
En regel med det skitserede indhold vil
endvidere relativt ubesværet kunne administreres af
tv-stationerne.
3. Forlængelse af
programtilladelser
3.1 Baggrunden for lovforslaget
Det fremgår af radio- og
fjernsynslovens § 60, stk. 1, at programtilladelse
udstedes for en bestemt periode, der maksimalt kan vare 5 år
for radio og 7 år for fjernsyn. Tilladelser til networking
vedrørende fjernsynsprogramvirksomhed udstedes dog for en
periode af 7 år. Det fremgår videre af lovens
§ 60, stk. 1, at fornyelse af tilladelsen kan ske
ved periodens udløb. Eventuel fornyelse finder normalt sted
på baggrund af en ansøgningsrunde med henblik på
også at give nye stationer mulighed for at opnå en
programtilladelse, jf. blandt andet de lokale nævns
forpligtelse til i henhold til lovens § 59, stk. 1,
at søge at sikre det enkelte lokale område en samlet
programvirksomhed af alsidig karakter.
I henhold til § 98, stk. 1,
kan programtilladelser i henhold til lovens kapitel 9 om lokal
radio- og fjernsynsvirksomhed, der er udstedt efter 1. januar 2003,
uanset bestemmelsen i § 60 ikke række ud over den
2. marts 2004. Kulturministeren kan med hjemmel i § 98,
stk. 2, fastsætte nærmere regler om fravigelse af
stk. 1.
Baggrunden for den gældende
§ 98 var ønsket om, at en eventuel ny lokalradio-
og lokal-tv-ordning kunne træde i kraft så hurtigt som
muligt, og der var derfor behov for en bestemmelse, der sikrede, at
det var muligt at udstede programtilladelser af kortere varighed
end anført i lovens § 60. Da det ikke kunne
udelukkes, at arbejdet med udarbejdelsen af nyordningen eller den
politiske stillingtagen hertil kunne blive forsinket, var der givet
kulturministeren adgang til at kunne fastsætte regler om
fravigelse af § 98, stk. 1, jf. lovens
§ 98, stk. 2, der giver kulturministeren hjemmel til
at fravige § 98, stk.1. Kulturministeren kan i den
forbindelse forlænge de tilladelser, der er udstedt i
medfør af § 98, stk. 1. Endvidere kan
ministeren fastsætte regler om varigheden af tilladelser, som
udstedes efter den i stk. 1 nævnte frist, såfremt
der ikke er gennemført en nyordning af lokalradio- og
lokal-tv-området på dette tidspunkt €" eksempelvis
ved at forlænge den i stk. 1 nævnte frist.
På denne baggrund udstedte
kulturministeren den 29. januar 2004 bekendtgørelse nr. 45
om midlertidige tilladelser til udøvelse af lokal
programvirksomhed. Bekendtgørelsen giver hjemmel til, at de
lokale nævn kan forlænge de tilladelser, der er udstedt
efter den 1. januar 2003, og som udløber den 2.
marts 2004, til 2. marts 2005, og at tilladelser, der udstedes
efter den 2. marts 2004, ikke kan række ud over den 2. marts
2005. Hermed fik de lokale nævn mulighed for at
forlænge tilladelser, der er udstedt efter den 1. januar
2003, uden opslag og ansøgning.
3.2 Kulturministeriets
overvejelser
I lyset af, at der over de kommende år
forventes gennemført en ny lokalradio- og tv-ordning, jf.
tillægsaftalen af 17. juni 2004 om en ny lokal-tv-ordning, en
ny tilskudsordning og en ændret nævnsstruktur og de
igangværende forhandlinger om en tillægsaftale om
lokalradioområdet, vil det efter Kulturministeriets
opfattelse ikke være hensigtsmæssigt, at der skal
gennemføres en ansøgningsprocedure, når de
programtilladelser, der er udstedt før 1. januar
2003, udløber, og der, jf. lovens § 98,
stk. 1 og 2, samt bekendtgørelse nr. 45 af 29. januar
2004, alene kan blive tale om en ny, kortere
tilladelsesperiode.
Det foreslås derfor, at de lokale
nævn får mulighed for ved udløb at
forlænge de programtilladelser, der er udstedt før 1.
januar 2003, uden gennemførelse af en ny
ansøgningsrunde. Der skabes hermed parallelitet mellem de
tilladelser, der er udstedt før den 1. januar 2003, og de
tilladelser, der er udstedt efter den 1. januar 2003, idet disse
tilladelser vil få en fælles udløbsfrist. De
lokale nævn vil fortsat have mulighed for, såfremt
dette måtte findes hensigtsmæssigt, at
gennemføre en ansøgningsrunde i stedet for at
forlænge de eksisterende tilladelser. En ny tilladelse kan
dog kun blive af kortere varighed, jf. lovens § 98,
stk. 1 og 2, samt bekendtgørelse nr. 45 af 29. januar
2004. Det skal bemærkes, at en forlængelse af en
tilladelse €" ligesom ved udstedelse af en ny tilladelse
€" skal ske på baggrund af den gældende
lovgivning, herunder for så vidt angår placering af
sendetid. Det skal ligeledes bemærkes, at forlængelse
af tilladelser som udgangspunkt skal ske på de vilkår,
der er fastsat i den eksisterende tilladelse.
4. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører marginale eller
ingen negative eller positive økonomiske eller
personaleadministrative konsekvenser for stat, amtskommuner eller
kommuner.
Lovforslaget medfører marginale eller
ingen administrative konsekvenser for stat, amtskommuner eller
kommuner.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører marginale eller
ingen økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
6. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget indeholder ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har forud for
fremsættelsen været sendt til høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
DR, TV 2/DANMARK A/S, TV 3, TV 2/Bornholm, TV
2/Lorry, TV 2/Øst, TV 2/FYN, TV SYD, TV Midt-Vest, TV
2/ØSTJYLLAND, TV 2/NORD, TvDanmark Kanal 60 A/S, IT- og
Telestyrelsen, TDC, Telia/STOFA A/S, Finansministeriet, Indenrigs-
og Sundhedsministeriet, Justitsministeriet,
Miljøministeriet, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling, Socialministeriet, Statsministeriet,
Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, Økonomi- og
Erhvervsministeriet, Ministeriet for familie- og
forbrugeranliggender, Rigsrevisionen, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerstyrelsen, Forbrugerrådet, ITEK,
IT-Brancheforeningen, Samarbejdsforum for Danske Lytter- og
Seerorganisationer, Dansk Journalistforbund, Forenede Danske
Antenneanlæg, Danske Dagblades Forening, Danske
Reklamebureauers Brancheforening, Dansk Annoncørforening,
Producenterne, KODA, Gramex, Copy-Dan, Amtsrådsforeningen i
Danmark, Danmarks Lokal-TV Forening, Danske Uddannelsesmedier, De
lokale radio- og fjernsynsnævn, Demokratiske Lokalstationer,
Den Kristne Producentkomité for Lokalradio og TV,
FAEM-Sekretariatet, Foreningen af Kommercielle Lokalradio og
tv-stationer, Foreningen Dansk Lokal-tv, Frederiksberg Kommune,
IASTAR Danmark, Kommunernes Landsforening, Københavns
Kommune, Sammenslutningen af Lokale Radio- og TV-stationer i
Danmark, Værkstedssammenslutningen, Det Centrale
Handicapråd, De Samvirkende Invalideorganisationer, Danske
Døves Landsforbund, Dansk Blindesamfund, Landsforeningen for
Bedre Hørelse, Det Danske Filminstitut, Foreningen af Danske
Spillefilmproducenter, Boligselskabernes Landsforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark LO, Dansk
Industri, Dansk Handel og Service, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Hovedstadens Udviklingsråd HUR,
Konkurrencerådet, Radio- og tv-nævnet, Danmarks
Erhvervsradio og -TV A/S/Radio 24-7, Klassisk FM ApS/Gold FM ApS,
Mesopotamia Broadcast Radio/Mesopotamia International og METV,
Nordisk Radioreklame/The Voice, Nordisk Radioreklame/The Voice Pop
FM, Radio 2, SBS Broadcast Danmark/TvDanmark, Voice of
Scandinavia/Gold FM, CIAC Holding/dk4, Dan Toto/Racing Live, ViaSat
A/S, Canal Digital Danmark A/S, BFE, Bryggeriforeningen,
Lægemiddelstyrelsen, Sky Radio, Danmarks Afholdsforening,
Foreningen TVT, Dansk Metal, Dansk Reklame Film A/S, Stig Hartvig
Nielsen, HK-Stat, STOP €" Scandinavian TV Organisations
Against Piracy Nordic, Lægemiddelindustriforeningen,
Bispebjerg Lokal-tv og Jonas Christoffersen fra Københavns
Universitet.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
amter og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
amter og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (politiske reklamer)
Ad stk. 3 (forbudte
reklamer)
Med den foreslåede affattelse af
§ 76, stk. 3, videreføres det gældende
permanente forbud om, at der i fjernsyn ikke må udsendes
reklamer for arbejdsgiverorganisationer, fagforeninger og
religiøse bevægelser.
For politiske reklamers vedkommende
foreslås en ændret afgrænsning af
forbudsbestemmelsens rækkevidde, idet det nuværende
forbud mod i fjernsyn at udsende reklamer for politiske partier
videreføres og suppleres af et forbud mod i fjernsyn at
udsende reklamer for politiske bevægelser samt valgte
medlemmer eller opstillede kandidater til politiske
forsamlinger.
Om baggrund, formål og rækkevidde
af bestemmelsen henvises i det hele til indholdet af punkt 2.4 i de
almindelige bemærkninger.
Ad stk. 4 (temporært
forbudte reklamer)
Den foreslåede bestemmelse er ny og
betyder, at der indføres et midlertidigt forbud mod i
fjernsyn at udsende reklamer for politiske budskaber i perioden fra
tidspunktet for udskrivelsen af valg til en politisk forsamling
eller ved afholdelse af folkeafstemninger, og indtil valghandlingen
eller folkeafstemningen er afsluttet.
I de situationer, hvor datoen for valg til en
politisk forsamling eller afholdelsen af en folkeafstemning er
bekendtgjort tidligere end tre måneder før valg eller
afstemning, såsom valg til Europa-Parlamentet, foreslås
det, at forbuddet indtræder tre måneder før
datoen for valget eller afstemningen.
Ved bedømmelsen af, om der er tale om
et politisk budskab, skal der anlægges en bred fortolkning.
Politiske budskaber omfatter herefter alle meddelelser uanset form,
som har til formål at fremme tilslutningen til og
påvirke opinionen i forskellige politiske
spørgsmål både på det lokale, det
nationale og det internationale niveau. Politiske budskaber
omfatter derfor ikke blot partipolitiske spørgsmål,
men også ytringer, der har til formål at påvirke
opinionen generelt i en politisk retning.
Forbuddet omfatter således enhver
reklame for politiske budskaber fra fysiske eller juridiske
personer, som arbejder for at fremme tilslutning til forskellige
samfundsspørgsmål, og vil f.eks. betyde, at
organisationer, foreninger eller lignende ikke i den reklamefri
periode kan indrykke reklamer i fjernsyn, hvori der gives udtryk
for organisationens eller foreningens syn på dansk
politik.
Om baggrund, formål og rækkevidde
henvises endvidere i det hele til indholdet af punkt 2.4 i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2 (forlængelse af
programtilladelser)
Konsekvensen af den foreslåede ordning
vil være, at en række programtilladelser samlet vil
få en varighed, som rækker ud over de i lovens
§ 60 nævnte tilladelsesperioder på
henholdsvis 5 år for radio og 7 år for fjernsyn. Det
skal dog bemærkes, at den forlængelse eller den
varighed, en tilladelse, der forlænges eller udstedes efter
den 2. marts 2005, kan opnå, vil være væsentligt
kortere end den varighed, der er omtalt i lovens
§ 60.
Det er tanken efter vedtagelsen af
lovforslaget at udsende en revideret bekendtgørelse om
midlertidige tilladelser til udøvelse af programvirksomhed.
Det konkrete tidspunkt, der vil blive fastsat i
bekendtgørelsen for udløbet af programtilladelser,
vil afhænge af de igangværende forhandlinger om en ny
lokalradioordning, herunder drøftelserne om
gennemførelse af en replanlægning af
frekvensanvendelsen på FM-båndet. Efter
omstændighederne kan der blive tale om forlængelse af
alle tilladelser eller af særlige kategorier af tilladelser,
eksempelvis såfremt det besluttes, at en nyordning på
lokalradioområdet skal træde i kraft på et andet
tidspunkt end nyordningen på lokal-tv-området.
Om forslagets baggrund, formål og
rækkevidde henvises til de almindelige bemærkningers
punkt 3.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2005.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
§ 76. Der
må ikke udsendes reklamer for tobaksprodukter eller for
varer, der fortrinsvis benyttes i forbindelse med tobaksrygning,
jf. lov om forbud mod tobaksreklame m.v. Stk. 2. Der må udsendes reklamer
for lægemidler og sundhedsydelser efter reglerne i lov om
lægemidler og lov om reklamering for sundhedsydelser. | | 1.§ 76, stk. 3,
ophæves og i stedet indsættes: |
Stk. 3. I fjernsyn må der ikke
udsendes reklamer for arbejdsgiverorganisationer eller
fagforeninger eller for religiøse bevægelser eller
politiske partier. | | » Stk. 3. I fjernsyn må
der ikke udsendes reklamer for eller fra
arbejdsgiverorganisationer, fagforeninger, religiøse
bevægelser, politiske partier, politiske bevægelser
samt valgte medlemmer eller opstillede kandidater til politiske
forsamlinger. |
| | Stk. 4. I fjernsyn må der
ikke udsendes reklamer for politiske budskaber i perioden fra
tidspunktet for udskrivelse af valg til politiske forsamlinger
eller folkeafstemninger og indtil afholdelsen af valget eller
afstemningen. Er dato for valget eller afstemningen bekendtgjort
tidligere end 3 måneder før afholdelsen,
indtræder den reklamefri periode først 3 måneder
før afholdelsen af valget eller afstemningen.« |
| | |
§ 98.
Programtilladelser i henhold til lovens kapitel 9, som er udstedt
efter 1. januar 2003, kan uanset bestemmelsen i § 60 ikke
række ud over den 2. marts 2004. | | 2. I § 98 indsættes
efter stk. 2 som nyt stykke: |
Stk. 2. Kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om fravigelse af
stk. 1. | | |
| | » Stk. 3. Kulturministeren kan
uanset bestemmelsen i § 60 fastsætte regler om
forlængelse af programtilladelser, der er udstedt i henhold
til lovens kapitel 9 før den 1. januar 2003.« |