L 37 (som fremsat): Forslag til lov om årpenge
for prinsesse Alexandra.
Fremsat den 7. oktober 2004 af
statsministeren (Anders Fogh Rasmussen)
Forslag
til
Lov om årpenge for prinsesse
Alexandra
§ 1. For
prinsesse Alexandra fastsættes en årpenge med et
årligt grundbeløb, der udgør 1.526.000 kr.
Stk. 2. Årpengebeløbet
udgør grundbeløbet reguleret pr. 1. april og 1.
oktober i takt med udviklingen i Danmarks Statistiks
lønindeks for statsansatte. Reguleringen sker i forhold til
lønindekset for 4. kvartal 2000. Reguleringen pr. 1. april
sker på baggrund af udviklingen i lønindekset til og
med 4. kvartal i året forud for reguleringen. Reguleringen
pr. 1. oktober sker på baggrund af udviklingen i
lønindekset til og med 2. kvartal i året for
reguleringen.
Stk. 3. Årpengebeløbet
udbetales månedligt forud.
Stk. 4. Der ydes refusion af udgifter
til ikke-fradragsberettiget købsmoms efter de regler, der i
øvrigt gælder for statsinstitutioner. Refusionen er
årligt begrænset til en procentandel af
årpengebeløbet svarende til den til enhver tid
gældende momssats.
Stk. 5. Såfremt prinsesse
Alexandra indgår nyt ægteskab, erstattes
årpengebeløbet af en særlig ydelse med samme
grundbeløb, i forhold til hvilken bestemmelserne i denne lov
finder tilsvarende anvendelse, dog således, at
momsrefusionsadgangen i henhold til stk. 4 bortfalder.
§ 2. Så
længe prinsesse Alexandra oppebærer årpenge efter
§ 1, stk. 1, eller en særlig ydelse efter
§ 1, stk. 5, kan hun ikke modtage vederlag for
statstjeneste.
§ 3. I lov nr.
1119 af 20. december 1995 om årpenge for Hans Kongelige
Højhed Prins Joachim, som ændret ved lov nr. 491 af 7.
juni 2001, foretages følgende ændring: I
§ 1, stk. 1 ændres "2.258.000 kr." til:
"1.612.000 kr."
§ 4. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende og har virkning fra den 1. oktober 2004.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Den 22. september 2004 har ministeren for
familie- og forbrugeranliggender meddelt separationsbevilling til
prins Joachim og prinsesse Alexandra, som har tilkendegivet, at de
efterfølgende agter at indgive ansøgning om
skilsmissebevilling. Der er mellem prins Joachim og prinsesse
Alexandra enighed om vilkårene for separationen, såvel
med hensyn til spørgsmålet om forældremyndighed
som de indbyrdes økonomiske forhold. Både prinsen og
prinsessen er indstillet på fortsat at varetage deres
hidtidige opgaver og officielle pligter.
Forslaget har til formål at sikre det
økonomiske grundlag for, at der kan skabes værdige
rammer for prinsesse Alexandras fremtidige virke som medlem af
Kongehuset. Der foreslås derfor i henhold til grundlovens
§ 11 og med virkning fra 1. oktober 2004 fastsat en
særlig årpenge til prinsesse Alexandra.
Årpengebeløbet foreslås efter drøftelser
med Hoffet fastsat på et niveau, som muliggør en
opretholdelse af prinsessens repræsentative aktiviteter og en
i øvrigt standsmæssig livsførelse. Der er ved
fastsættelsen af beløbet bl.a. taget højde for,
at det mellem prins Joachim og prinsesse Alexandra er aftalt, at
der ydes børnebidrag, og at prinsessen får overdraget
en ubehæftet, standsmæssig bolig.
Den foreslåede ydelse til prinsesse
Alexandra vil være livsvarig og påvirkes ikke af
eventuel indgåelse af nyt ægteskab. I tilfælde
af, at prinsessen indgår nyt ægteskab, vil hun
imidlertid ikke længere have status som medlem af Kongehuset
med den konsekvens, at de særlige skatte- og
afgiftsmæssige begunstigelser, som i henhold til lovgivningen
tilfalder visse medlemmer af Kongehuset, bortfalder. I
forlængelse heraf lægges der i lovforslaget op til, at
adgangen til refusion af ikke-fradragsberettiget købsmoms
også bortfalder i tilfælde af, at prinsessen
indgår nyt ægteskab.
Det foreslås, at der samtidig med
fastsættelsen af en særlig årpenge til prinsesse
Alexandra sker en tilpasning af prins Joachims
årpengebeløb.
Økonomiske og administrative
konsekvenser
På tidspunktet for lovforslagets
udarbejdelse er lønindekset for 2. kvartal 2004 ikke kendt.
Derfor er de økonomiske konsekvenser af lovforslaget
beregnet på grundlag af det gældende lønindeks
for 4. kvartal 2003 (niveau 1. april 2004).
Lovforslaget indebærer en årlig
merudgift for staten svarende til forskellen mellem det
nuværende grundbeløb til prins Joachim på
2.258.000 kr. og de nye grundbeløb på henholdsvis
1.612.000 kr. til prins Joachim og 1.526.000 kr. til prinsesse
Alexandra.
Den nuværende årlige ydelse til
prins Joachim udgør 2.567.443,52 kr. Med de nye
grundbeløb vil helårsvirkningen være på
sammenlagt 3.568.041,53 kr., fordelt med 1.832.913,62 kr. til prins
Joachim og 1.735.127,91 kr. til prinsesse Alexandra. Det svarer til
en årlig merudgift på 1.000.598 kr. Alle beløb
er angivet i aktuelt niveau (1. april 2004).
Merudgiften i 2004 vil være 250.149,50
kr. Frem til 1. oktober 2004 vil prins Joachim oppebære den
nuværende årpenge svarende til et samlet beløb
på 1.925.582,64 kr. Fra 1. oktober 2004 og året ud vil
årpenge blive ydet efter de nye grundbeløb svarende
til i alt 458.228,41 kr. til prins Joachim og 433.781,98 kr. til
prinsesse Alexandra. Det samlede årpengebeløb i 2004
vil derfor være 2.817.593,02 kr. Alle beløb er angivet
i aktuelt niveau (1. april 2004).
Merudgiften i 2004 vil blive optaget på
forslag til lov om tillægsbevilling for 2004 under
§ 2. Medlemmer af det kongelige hus, mens merudgiften i
2005 vil blive optaget på forslag til lov om
tillægsbevilling for 2005 under samme paragraf.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | 0,3 mill.kr. i 2004 1,0 mill.kr. fra 2005 |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen af betydning |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Ingen EU-retlige aspekter |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
I henhold til grundlovens § 11 kan
der for medlemmer af det kongelige hus bestemmes årpenge ved
lov. Årpenge kan ikke uden Folketingets samtykke nydes i
udlandet.
I stk. 1 fastsættes et
grundbeløb for årpengeydelsen til prinsesse Alexandra,
som skal danne grundlag for den fremtidige regulering. Ydelsen skal
ud over underhold også dække rejser,
repræsentation mv. Grundbeløbet fastsættes til
1.526.000 kr. Grundbeløbet vil i medfør af
stk. 2 blive reguleret pr. 1. april og 1. oktober i takt med
udviklingen i Danmarks Statistiks lønindeks for
statsansatte. Reguleringen sker i forhold til lønindekset
for 4. kvartal 2000. Der er tale om samme reguleringsmekanisme som
i civillisteloven og de øvrige årpengelove.
Årpengebeløbet vil efter regulering udgøre
1.735.127,91 kr. i aktuelt niveau (1. april 2004).
Det fastlægges med bestemmelsen i
stk. 3, at årpengeydelsen til prinsesse Alexandra i
lighed med statsydelsen til Civillisten og de øvrige
årpengeydelser udbetales månedligt forud. Med
bestemmelsen i stk. 4 fastlægges, at prinsesse Alexandra
vil have adgang til refusion af ikke-fradragsberettiget
købsmoms efter samme retningslinier som fastlagt i lov nr.
491 af 7. juni 2001.
Bestemmelsen i stk. 5 omhandler den
situation, der opstår, såfremt prinsesse Alexandra
måtte indgå nyt ægteskab og dermed ikke
længere vil have status som medlem af Kongehuset. I så
fald foreslås årpengebeløbet erstattet af en
særlig ydelse med de under lovforslagets almindelige
bemærkninger omtalte skatte- og afgiftsmæssige
konsekvenser. Bestemmelserne i lovforslaget vil finde tilsvarende
anvendelse for denne ydelse, dog således, at
momsrefusionsadgangen i henhold til stk. 4 vil bortfalde, jf.
lovforslagets almindelige bemærkninger. Den særlige
ydelse vil ikke have karakter af årpenge i henhold til
grundlovens § 11, hvorfor ydelsen også uden
Folketingets samtykke vil kunne oppebæres i udlandet.
Til § 2
Med bestemmelsen fastslås i
overensstemmelse med fast praksis, at så længe
prinsesse Alexandra oppebærer årpenge eller den
særlige ydelse, kan hun ikke modtage vederlag for
statstjeneste.
Til § 3
Som anført i lovforslagets almindelige
bemærkninger foreslås det, at der samtidig med
fastsættelsen af en særlig årpenge til prinsesse
Alexandra sker en tilpasning af prins Joachims
årpengebeløb. Det foreslås at nedsætte det
i lov om årpenge for Hans Kongelige Højhed Prins
Joachim fastsatte grundbeløb med 646.000 kr. til 1.612.000
kr. Årpengebeløbet til prins Joachim vil efter
regulering udgøre 1.832.913,62 kr. i aktuelt niveau (1.
april 2004). Hoffet har bekræftet, at prins Joachim inden for
rammerne af det nedsatte årpengebeløb vil kunne
opretholde sine repræsentative aktiviteter og en i
øvrigt standsmæssig livsførelse.
Til § 4
Det foreslås, at loven får
virkning fra 1. oktober 2004.
Bestemmelsen indebærer, at prinsesse
Alexandra ved første udbetaling af årpenge vil
få et beløb, der dækker perioden tilbage til 1.
oktober 2004.
Bestemmelsen indebærer endvidere, at
prins Joachim indtil lovens vedtagelse vil få udbetalt et
årpengebeløb, der er fastsat på grundlag af et
grundbeløb på 2.258.000 kr. Efter lovens vedtagelse
vil der ved den første udbetaling ske en modregning af prins
Joachims årpengebeløb, der dækker perioden
tilbage til 1. oktober 2004.
Bestemmelsen indebærer også, at
ydelserne til prins Joachim og prinsesse Alexandra fra 1. oktober
2004 og fremefter vil blive fastsat på grundlag af de nye
grundbeløb reguleret svarende til udviklingen i Danmarks
Statistiks lønindeks for statsansatte.
Som anført under lovforslagets
almindelige bemærkninger var lønindekset for 2.
kvartal 2004 ikke kendt på tidspunktet for lovforslagets
udarbejdelse. Den første regulering af beløbene efter
lovens ikrafttrædelse vil skulle ske på baggrund af
perioden fra 4. kvartal 2000 til 2. kvartal 2004 med virkning fra
1. oktober 2004.