L 34 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om orlov til lønmodtagere, der passer
nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom, og lov
om social service. (Ret til orlov til pasning af døende og
ret til refusion til en arbejdsgiver, der yder løn under
fravær).
Fremsat den 7. oktober 2004 af
ministeren for Familie- og Forbrugeranliggender (Henriette Kjær)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om orlov til
lønmodtagere, der passer
nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom og lov
om
social service
(ret til orlov til pasning af døende
og ret til refusion til en arbejdsgiver, der yder løn under
fravær)
§ 1
I lov nr. 359 af 6. juni 2002 om orlov
til lønmodtagere, der passer nærtstående med
handicap eller alvorlig sygdom, foretages følgende
ændringer:
1. I lovens titel ændres
»med handicap eller alvorlig sygdom« til:
»døende, handicappede eller alvorligt syge«.
2. Efter § 1
indsættes:
» § 1a. En
lønmodtager har ret til fravær fra arbejdet i den
eller de perioder, hvor lønmodtageren modtager plejevederlag
i henhold til § 104 i lov om social service for at passe
en nærtstående døende, der ønsker at
dø i eget hjem.
Stk. 2. En lønmodtager, der
ønsker at udnytte retten til fravær efter stk. 1,
skal senest samtidig med indgivelse af ansøgning om
plejevederlag til kommunen give arbejdsgiveren meddelelse om det
forventede tidspunkt for plejeorlovens påbegyndelse og om den
forventede varighed af plejeorloven.
Stk. 3. En lønmodtager, der
udnytter retten til fravær efter stk. 1, skal senest 2
hverdage efter den nærtståendes død underrette
arbejdsgiveren om, hvornår arbejdet genoptages.
Lønmodtageren har pligt til at genoptage arbejdet 14 dage
efter den nærtståendes død, medmindre andet
aftales med arbejdsgiveren.
Stk. 4. I tilfælde af afbrydelse
af plejeforholdet skal lønmodtageren underrette
arbejdsgiveren herom hurtigst muligt og samtidig hermed underrette
arbejdsgiveren om, hvornår arbejdet genoptages.
Lønmodtageren har pligt til at genoptage arbejdet senest 14
dage efter plejeforholdets afbrydelse, medmindre andet aftales med
arbejdsgiveren. «
3.§ 2 affattes
således:
» § 2. En
lønmodtager, der udnytter retten til fravær efter
§ 1, og som ønsker at genoptage arbejdet
før det oprindeligt varslede tidspunkt, skal senest 4 uger
før genoptagelsen af arbejdet give arbejdsgiveren meddelelse
herom. «
4. I § 3, stk. 1,
indsættes efter »§ 1«: »eller
§ 1a«.
§ 2
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004, foretages
følgende ændring:
1. I § 104 indsættes
som stk. 2 :
»Stk. 2. En arbejdsgiver, der
yder løn til en ansat under dennes fravær fra arbejdet
i forbindelse med pasning af en nærtstående efter
stk. 1, således at den ansatte ikke har en tabt
arbejdsindtægt, der berettiger til plejevederlag efter
stk. 1, er berettiget til at få udbetalt det
beløb, som den ansatte ellers ville være berettiget
til i plejevederlag. «
§ 3
Loven træder i kraft den 1. april
2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Baggrund for lovforslaget
Serviceloven giver i dag mulighed for
tildeling af plejevederlag til pasning af nærtstående
døende, der ønsker at dø i eget hjem.
Lovgivningen giver imidlertid ikke ret til fravær fra
arbejdet, og fravær i forbindelse med pasning af
nærtstående døende forudsætter derfor i
dag en aftale med arbejdsgiveren. En sådan fraværsret
findes for lønmodtagere, der ønsker at passe
nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom.
Regeringen finder, at lovgivningen også bør sikre
lønmodtagere ret til fravær, når de
ønsker at passe en nærtstående døende,
der ønsker at dø i eget hjem.
Regeringen tilkendegav i forbindelse med
Folketingets behandling af L 222 i folketingssamlingen 2003-04 om
forslag til lov om ændring af lov om orlov til
lønmodtagere, der passer nærtstående med
handicap eller alvorlig sygdom, at regeringen kunne støtte
princippet om en orlovsret til pasning af nærtstående
døende, men at det var mest hensigtsmæssigt, at
regeringen selv fremsatte et lovforslag, der fulgte de
sædvanlige procedurer, herunder iværksættelse af
høringsrunde og angivelse af konsekvensberegninger.
Fra kommunal side har man efterspurgt
muligheden for at kunne refundere en arbejdsgiver, der betaler fuld
løn til den ansatte i plejeperioden, et beløb
svarende til det plejevederlag, som den ansatte ellers ville
være berettiget til. Efter de gældende regler kan
plejevederlag kun udbetales til plejeren.
Lovforslagets indhold
Lovforslaget sikrer lønmodtagere ret
til fravær fra arbejdet i den eller de perioder, hvor de
modtager plejevederlag efter serviceloven til at passe
nærtstående døende, der ønsker at
dø i eget hjem.
Lovforslaget indeholder endvidere en
ændring af servicelovens bestemmelse om plejevederlag til at
passe nærtstående døende, der gør det
muligt at udbetale vederlaget til en arbejdsgiver, der yder
løn under en orlov, hvor den ansatte ellers ville være
berettiget til at modtage vederlag efter servicelovens
bestemmelser.
Efter forslaget får lønmodtagere
ret til orlov fra deres arbejdsgiver til pasning af
nærtstående døende, der ønsker at
dø i eget hjem. Orlovsretten er betinget af, at
lønmodtageren har fået bevilget plejevederlag i
henhold til reglerne herom i lov om social service.
Der foreslås en særlig
varslingsregel, der tager højde for den tidsmæssige
usikkerhed, der kan være i forbindelse med pasning af
døende. Der foreslås endvidere en bestemmelse om
genoptagelse af arbejdet. De øvrige regler i loven, herunder
bestemmelsen om forholdet til de kollektive overenskomster, finder
tilsvarende anvendelse i forbindelse med orlov til pasning af
døende. På en række overenskomstområder er
der i dag bestemmelser om fraværsret til pasning af
nærtstående døende. Lovforslaget får ikke
betydning for de lønmodtagere, som i dag er sikret ret til
orlov i henhold til kollektive overenskomster.
Med lovforslagets § 2
indsættes en hjemmel til at udbetale vederlaget til
arbejdsgiveren.
Virksomheder, der gerne vil sikre den ansatte
en uændret indtægt i plejeperioden, kan i dag supplere
plejevederlaget op til den hidtidige indtægt. Det sker fx
på det statslige og kommunale område, hvor det
indgår i overenskomsterne. Det økonomiske
nettoresultat for den ansatte, virksomheden og det offentlige
herved svarer til en refusionsordning. Den foreslåede
mulighed for at refundere arbejdsgiveren er en administrativ
enklere ordning, da lønudbetalingen så blot kan
fortsætte som hidtil, i stedet for, at betalingen til
lønmodtageren skal splittes op i et vederlag fra kommunen og
en supplerende løn fra arbejdsgiveren.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget får ikke betydning for det
offentlige som arbejdsgiver, idet offentligt ansatte allerede i dag
i henhold til overenskomst har ret til fravær fra arbejdet i
forbindelse med pasning af nærtstående
døende.
Det skønnes, at forslaget vil betyde
en lille stigning i antallet af personer, som vil benytte
plejeorlovsordningen, og at forslaget derfor vil medføre en
merudgift på godt 3 mio. kr.
Det skønnes, at den foreslåede
refusion til arbejdsgivere, der betaler løn til ansatte
under fravær i forbindelse med pasning af en
nærtstående døende, ikke vil medføre
nævneværdige merudgifter.
Forslaget vil indebære en administrativ
lettelse for staten og kommunerne, idet betalingen til
lønmodtageren, der er berettiget til fuld løn under
fraværet, ikke skal splittes op i et vederlag og en
supplerende løn.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vil alene få betydning for
virksomheder, som ikke er omfattet af en overenskomst, der giver de
ansatte ret til orlov i forbindelse med pasning af
nærtstående døende. Lovforslaget forventes kun
at få ubetydelige konsekvenser i forbindelse med, at ansatte
benytter sig af fraværsretten.
Forslaget om at yde refusion til
arbejdsgivere, der betaler løn til ansatte under
fravær i forbindelse med pasning af en
nærtstående døende, vil medføre en
administrativ lettelse for de virksomheder, som i dag supplerer
plejevederlaget op til den hidtidige indtægt.
Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget om en refusionsordning til
arbejdsgivere, der betaler løn til ansatte under
fravær i forbindelse med pasning af en
nærtstående døende, vil medføre en
administrativ lettelse for borgerne, der under orloven vil modtage
samme løn fra arbejdsgiveren som hidtil, i stedet for at
skulle have udbetalt et vederlag fra kommunen og en supplerende
løn fra arbejdsgiveren.
De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Vederlag i forbindelse med pasning af
nærtstående døende betragtes i henhold til
EF€"forordning nr. 1408/71 som en kontantydelse ved sygdom og
kan eksporteres. En EU€"statsborger, der er beskæftiget
i Danmark, vil således kunne få plejevederlag,
når pågældende passer en nærtstående
døende, der bor i et andet EU-land, forudsat at
pågældende i øvrigt opfylder betingelserne
herfor.
Forslaget fastsætter regler om, at en
arbejdsgiver, der udbetaler løn til en arbejdstager i
orlovsperioden, kan få refusion for et beløb svarende
til det vederlag, arbejdstageren ellers ville kunne modtage fra det
offentlige. Denne refusionsmulighed gælder også,
når en arbejdstager, der er beskæftiget i Danmark,
passer en nærtstående døende i et andet
EU-land.
Høring
Lovforslaget er sendt i høring hos
følgende organisationer m.v.:
Kommunernes Landsforening,
Amtsrådsforeningen, Københavns Kommune, Frederiksberg
Kommune, Socialchefforeningen, Dansk Arbejdsgiverforening,
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger,
Landsorganisationen i Danmark, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, Akademikernes
Centralorganisation, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Ledernes
Hovedorganisation, Centralorganisationernes Fællesudvalg,
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kristelig
Fagbevægelse, Kristelig Arbejdsgiverforening Forbundet af
Offentligt Ansatte, Kræftens Bekæmpelse,
Scleroseforeningen, Patient Foreningernes Samvirke,
Ældresagen, Advokatrådet.
Lovforslagets konsekvenser i
hovedtræk
| Positive Konsekvenser / mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative Konsekvenser / merudgifter (hvis ja, angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Orlovsretten skønnes at ville
medføre en begrænset merudgift på 3 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | En mindre lettelse | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | En mindre lettelse, at vederlaget kan
refunderes under orlov med løn | Ubetydelige konsekvenser for de private
arbejdsgivere. |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | En mindre lettelse | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Der kan ydes refusion til en arbejdsgiver,
der udbetaler løn til en arbejdstager, når denne
passer en nærtstående døende i et andet EU-land
og i øvrigt opfylder betingelserne for at kunne få
udbetalt plejevederlag. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Det foreslås at titlen ændres,
således at den afspejler det forhold, at loven også
kommer til at gælde for lønmodtagere, der
ønsker at tage orlov for at passe nærtstående
døende.
Til nr. 2.
Det foreslås at indsætte en ny
bestemmelse i loven, der sikrer lønmodtagere ret til orlov
til at passe nærtstående døende, der
ønsker at dø i eget hjem. Efter forslaget
gælder orlovsretten kun for lønmodtagere. Orlovsretten
forudsætter, at lønmodtageren får bevilget
plejevederlag i henhold til § 104 i lov om social
service. Ved nærtstående forstås fx
ægtefælle, samlever, børn, forældre og
andre, der er meget nært knyttet til den døende.
Betingelsen for at kunne få plejevederlag efter serviceloven
er, at en læge har fastslået, at hospitalsbehandling er
udsigtsløs, og at prognosen er kort levetid (terminal fase).
Det er herudover en betingelse, at den døendes tilstand ikke
i øvrigt nødvendiggør indlæggelse eller
forbliven på sygehus m.v. Det er endvidere en betingelse, at
den døende er indforstået med etableringen af
plejeforholdet. Efter serviceloven gives der plejevederlag i
forbindelse med helt eller delvist fravær fra arbejdet.
Serviceloven giver endvidere mulighed for, at en eller flere
nærtstående kan påtage sig pasningen af en
nærtstående døende (og dermed dele
plejevederlaget).
Da der bør være parallelitet
mellem retten til ydelser og retten til fravær, følger
forslaget om indførelse af en orlovsret til pasning af
nærtstående døende principperne i serviceloven.
Det betyder fx, at orlov vil kunne tages på deltid.
I bestemmelsens stk. 2
fastsættes reglerne om varsling af plejeorloven. Behovet for
at kunne tage orlov til pasning af nærtstående
døende kan både opstå akut eller være mere
forudsigeligt afhængig af sygdommens karakter og udvikling.
Ved pasning af nærtstående døende vil der derfor
ikke altid være mulighed for at varsle fraværet overfor
arbejdsgiveren i god tid, ligesom der vil være usikkerhed om
plejeforløbets varighed.
I forhold til påbegyndelse af
plejeorloven foreslås det, at lønmodtageren skal
varsle den påtænkte orlov overfor arbejdsgiveren senest
samtidig med indgivelse af ansøgningen om plejevederlag til
kommunen. Med forslaget sikres det for det første, at
lønmodtageren kan starte sin plejeorlov samtidig med, at
plejevederlaget bevilges af kommunen, og for det andet sikres det,
at arbejdsgiveren så tidligt som muligt bliver bekendt med
lønmodtagerens ønsker om orlov til pasning af en
nærtstående døende. Længden af varslet vil
derfor i de konkrete tilfælde afhænge af den enkelte
kommunes sagsbehandlingstid. Det foreslås endvidere, at
lønmodtageren samtidig med varslingen af fraværet
tillige skal oplyse om fraværets forventede varighed. Det vil
imidlertid ikke være muligt præcist at varsle
længden af orlovsperioden, men den typiske varighed på
et plejeforløb er 2-6 måneder.
I stk. 3 foreslås det,
at lønmodtageren ved den nærtståendes død
senest 2 hverdage efter dødsfaldet skal underrette
arbejdsgiveren om, hvornår arbejdet genoptages.
Lønmodtageren har pligt til at genoptage arbejdet senest 14
dage efter den nærtståendes død, medmindre andet
aftales med arbejdsgiveren. Hermed sikres der parallelitet med
serviceloven, hvorefter retten til plejevederlag bevares i indtil
14 dage efter den nærtståendes død.
Det forslås i bestemmelsens stk. 4 , at
lønmodtageren i tilfælde af plejeforholdets afbrydelse
har pligt til hurtigst muligt at underrette arbejdsgiveren om
plejeforholdets afbrydelse. Lønmodtageren skal samtidig
underrette arbejdsgiveren om, hvornår arbejdet genoptages.
Lønmodtageren har pligt til at genoptage arbejdet senest 14
dage efter plejeforholdets afbrydelse, medmindre andet aftales med
arbejdsgiveren.
Til nr. 3.
Som en konsekvens af indsættelsen af
§ 1a, stk. 4, præciseres det, at
varslingsreglen i § 2 om afbrydelse og genoptagelse af
arbejdet alene gælder for lønmodtagere, som har orlov
for at passe en nærtstående med betydeligt og varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk
eller varig lidelse.
Til nr. 4.
Forslaget er en konsekvens af
indsættelsen af § 1a i loven, idet
afskedigelsesbeskyttelsen også skal gælde ved orlov til
pasning af nærtstående døende.
Til § 2
Forslaget forudsætter, at virksomheden
yder fuld løn i plejeperioden, således at den ansatte
ikke får et indtægtstab, der kan berettige til
plejevederlag. Ellers ville der kunne forekomme situationer, hvor
både plejeren og virksomheden skulle have udbetalt et
beløb fra kommunen, hvilket skønnes at ville
gøre ordningen administrativt mere besværlig, og
dermed være i modstrid med hensigten med forslaget.
Forslaget forudsætter endvidere, at den
ansatte har indgivet ansøgning til kommunen om
plejevederlag, og at betingelserne herfor i øvrigt er
opfyldt.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. april 2005.
Lovforslaget sammenhold med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov nr. 359 af 6. juni 2002 om orlov til
lønmodtagere, der passer nærtstående med
handicap eller alvorlig sygdom, foretages følgende
ændringer: |
| | |
Lov om orlov til lønmodtagere, der
passer nærtstående med handicap eller alvorlig
sygdom | | 1. I lovens
titel ændres »med handicap eller alvorlig
sygdom« til: »døende, handicappede eller
alvorligt syge«. |
| | |
§ 1. En
lønmodtager har ret til fravær fra arbejdet i den
eller de perioder, hvor lønmodtageren i henhold til
§ 103 a i lov om social service er ansat til at passe en
nærtstående med betydeligt og varigt nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller
langvarig lidelse. Stk. 2
. En lønmodtager, der ønsker at udnytte retten til
fravær efter stk. 1, skal senest 6 uger før
ansættelse efter § 103 a i lov om social service
give arbejdsgiveren meddelelse om tidspunktet for fraværets
påbegyndelse og længden heraf. Stk. 3
. Hvis tidspunktet for fraværets påbegyndelse udskydes,
skal lønmodtageren uden ugrundet ophold give arbejdsgiveren
meddelelse herom. Lønmodtageren skal desuden uden ugrundet
ophold give arbejdsgiveren meddelelse om det nye tidspunkt for
fraværets påbegyndelse. | | 2. Efter § 1
indsættes: » § 1a. En
lønmodtager har ret til fravær fra arbejdet i den
eller de perioder, hvor lønmodtageren modtager plejevederlag
i henhold til § 104 i lov om social service for at passe
en nærtstående døende, der ønsker at
dø i eget hjem. Stk. 2
. En lønmodtager, der ønsker at udnytte retten til
fravær efter stk. 1, skal senest samtidig med indgivelse
af ansøgning om plejevederlag til kommunen give
arbejdsgiveren meddelelse om det forventede tidspunkt for
plejeorlovens påbegyndelse og om den forventede varighed af
plejeorloven. Stk. 3
. En lønmodtager, der udnytter retten til fravær efter
stk. 1, skal senest 2 hverdage efter den
nærtståendes død underrette arbejdsgiveren om,
hvornår arbejdet genoptages. Lønmodtageren har pligt
til at genoptage arbejdet 14 dage efter den
nærtståendes død, medmindre andet aftales med
arbejdsgiveren. Stk. 4
. I tilfælde af afbrydelse af plejeforholdet skal
lønmodtageren underrette arbejdsgiveren herom hurtigst
muligt og samtidig hermed underrette arbejdsgiveren om,
hvornår arbejdet genoptages. Lønmodtageren har pligt
til at genoptage arbejdet senest 14 dage efter plejeforholdets
afbrydelse, medmindre andet aftales med arbejdsgiveren.« |
| | |
§ 2. En
lønmodtager, der ønsker at genoptage arbejdet
før det oprindeligt varslede tidspunkt, skal senest 4 uger
før genoptagelsen af arbejdet give arbejdsgiveren meddelelse
herom. | | 3.§ 2 affattes
således: » § 2. En
lønmodtager, der udnytter retten til fravær efter
§ 1, og som ønsker at genoptage arbejdet
før det oprindeligt varslede tidspunkt, skal senest 4 uger
før genoptagelsen af arbejdet give arbejdsgiveren meddelelse
herom.« |
| | |
§ 3. En
arbejdsgiver må ikke afskedige en lønmodtager, fordi
denne har fremsat krav om udnyttelse af retten til fravær,
udnytter retten til fravær eller har været
fraværende efter § 1. Stk. 2
. Afskediges en lønmodtager i strid med stk. 1, skal
arbejdsgiveren betale en godtgørelse. | | 4. I § 3, stk. 1
indsættes efter »§ 1«: »eller
§ 1a«. |
| | |
| | § 2 |
| | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004, foretages
følgende ændring: |
| | |
§ 104.
Personer, som passer en nærstående, der ønsker
at dø i eget hjem, er efter ansøgning berettiget til
at få godtgørelse for tabt arbejdsindtægt
(plejevederlag). Det er en betingelse for at yde plejevederlag, at
hospitalsbehandling efter en lægelig vurdering må anses
for udsigtsløs, og at den syges tilstand ikke i
øvrigt nødvendiggør indlæggelse eller
forbliven på sygehus, ophold i plejehjem, plejebolig eller
lignende. Det er endvidere en betingelse, at den syge er
indforstået med etableringen af plejeforholdet. | | 1. I § 104 indsættes
som stk. 2 : » Stk. 2 . En arbejdsgiver,
der yder løn til en ansat under dennes fravær fra
arbejdet i forbindelse med pasning af en nærtstående
efter stk. 1, således at den ansatte ikke har en tabt
arbejdsindtægt, der berettiger til plejevederlag efter
stk. 1, er berettiget til at få udbetalt det
beløb, som den ansatte ellers ville være berettiget
til i plejevederlag.« |