L 33 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af forskellige skattelove. (Justering af reglerne om
pensionsordninger).
Fremsat den 7. oktober 2004 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af forskellige
skattelove
(Justering af reglerne om
pensionsordninger)
§ 1
I lov om beskatning af visse
pensionskapitaler m.v. (pensionsafkastbeskatningsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 666 af 31. juli 2002, som bl.a.
ændret ved § 5 i lov nr. 457 af 9. juni 2004, og
senest ved § 3 i lov nr. 490 af 9. juni 2004, foretages
følgende ændringer:
1. I § 19, stk. 2, 1.
pkt., udgår: ", bortset fra skat af afkast af
værdipapirer, der opspares i investeringsfonde tilknyttet
klasse III-forsikringer,".
2. I § 23, stk. 1, 1.
pkt., indsættes efter "den skattepligtige del heraf":
", jf. dog stk. 5".
3. I § 23 indsættes
som stk. 5:
" Stk. 5. Stk. 1 finder ikke
anvendelse ved ophævelse af en af de i § 1,
stk. 2, nævnte opsparingsordninger i forbindelse med en
overførsel efter pensionsbeskatningslovens § 41,
når overførslen sker inden for samme pengeinstitut
eller mellem to pengeinstitutter. I stedet indgiver
pengeinstituttet eller det pengeinstitut, hvortil ordningen er
flyttet, endelig opgørelse for perioden fra den 1. december
i indkomståret til og med den 30. november i
indkomståret."
4. I § 25, 1. pkt.,
indsættes efter "ordningen eller institutionen": ", jf. dog
stk. 2".
5. I § 25 indsættes
som stk. 2:
" Stk. 2. Stk. 1 finder ikke
anvendelse ved ophør af en af de i § 1,
stk. 2, nævnte opsparingsordninger i forbindelse med en
overførsel efter pensionsbeskatningslovens § 41,
når overførslen sker inden for samme pengeinstitut
eller mellem to pengeinstitutter. I stedet kan den negative skat
udnyttes til fradrag i skat for efterfølgende år i den
nyoprettede ordning eller den bestående ordning, hvortil den
oprindelige ordning er overført."
§ 2
I lov om beskatningen af
pensionsordninger m.v. (pensionsbeskatningsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 816 af 30. september 2003, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 457 af 9. juni 2004,
foretages følgende ændringer:
1. I § 53 A, stk. 1, nr.
4, udgår €œog".
2. I § 53 A, stk. 1, nr.
5, ændres €œforsikrede" til: "forsikrede,
og".
3. I § 53 A, stk. 1,
indsættes som nr. 6:
"6.
livsforsikring, der omfattes af nr. 1, eller pensionskasseordning,
der omfattes af nr. 3, men som er stillet til sikkerhed for et
løfte om pension (pensionstilsagn) afgivet over for en
direktør eller dennes efterladte i forbindelse med et
ansættelsesforhold, samt garantiforsikring eller lignende,
som er oprettet med en direktør eller dennes efterladte som
berettiget til ydelser fra forsikringen som sikkerhed for et
tilsvarende løfte om pension."
4. I § 53 A, stk. 3,
indsættes efter 2. pkt.:
€œI tilfælde omfattede af
stk. 1, nr. 6, påhviler indkomstskattepligten den
pågældende direktør eller den eller dem, der
efter direktørens død er berettiget til udbetalinger
af eller fra ordningen."
5. I § 53 A, stk. 3,
indsættes efter 3. pkt., der bliver 4. pkt.:
"Ved opgørelsen af afkast på en
livsforsikring, eller en pensionskasseordning, der i løbet
af indkomståret stilles til sikkerhed for et løfte om
pension (pensionstilsagn) afgivet over for en direktør eller
dennes efterladte i forbindelse med et ansættelsesforhold,
jf. stk. 1, nr. 6, eller hvor sikkerhedsstillelsen
ophører, træder kapitalværdien på
tidspunktet for sikkerhedsstillelsen, henholdsvis ophøret, i
stedet for ordningens kapitalværdi ved indkomstårets
begyndelse, henholdsvis udgang."
6. I § 53 A, stk. 3, 4.
pkt., der bliver 6. pkt., ændres "3. pkt." til: "4.
pkt.".
7. I § 53 A, stk. 4,
indsættes efter €œstk. 1, nr. 5,": "og
garantiforsikringer eller lignende omfattede af stk. 1, nr.
6,".
8. I § 55, 1. pkt.,
ændres €œ§ 53 A, stk. 3 og 4" til:
"§ 53 A, stk. 2 og 3", efter "ejeren"
indsættes: ", den pensionsberettigede", og efter "ejerens"
indsættes: "eller den pensionsberettigedes".
9. I § 56, stk. 2,
indsættes efter "livsforsikring m.v.": ", sikkerhedsstillelse
som nævnt i § 53 A, stk. 1, nr. 6".
§ 3
I lov om indkomstbeskatning af
aktieselskaber m.v. (selskabsskatteloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 111 af 19. februar 2004, som bl.a.
ændret ved § 5 i lov nr. 358 af 19. maj 2004, og
senest ved § 5 i lov nr. 485 af 9. juni 2004, foretages
følgende ændringer:
1. Efter § 5 D
indsættes :
" § 5 E. Aktiver,
der pr. 31. december 2004 er opsparet i investeringsfonde
tilknyttet klasse III-livsforsikringer, anses for anskaffet af
livsforsikringsselskabet den 1. januar 2005 til den
regnskabsmæssige værdi den 31. december 2004.
Regnskabsmæssige hensættelser pr. 31. december 2004
vedrørende opsparing i de pågældende
investeringsfonde anvendes som hensættelser pr. 1. januar
2005 ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for 2005
og senere år."
2.§ 13, stk. 2, 2.
pkt., og § 13 B, stk. 2 ,
ophæves.
3. § 13 B, stk. 3,
der bliver stk. 2, affattes således:
" Stk. 2. Afkast af aktiver
i puljer i et pengeinstitut, der overføres til dækning
af administrationsomkostninger m.v., skal medregnes ved
opgørelsen af pengeinstituttets skattepligtige
indkomst."
§ 4
I skattekontrolloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 869 af 12. august 2004, foretages
følgende ændring:
1. I § 11 C indsættes
som stk. 7 :
" Stk. 7. Stk. 1-6 finder
tilsvarende anvendelse for pensionsordninger i udenlandske
pensionskasser, pensionsfonde og andre, der udbetaler
pensioner."
§ 5
I lov nr. 429 af 26. juni 1998 om
ændring af pensionsbeskatningsloven, realrenteafgiftsloven,
fondsbeskatningsloven, kildeskatteloven og skattekontrolloven
(Filialer af EU-forsikringsselskaber og -pengeinstitutter, symmetri
i pensionsbeskatningen, afgift af aktieafkast og afskaffelse af
kvoteordningen) foretages følgende ændringer:
1. I § 6, stk. 3, 1.
pkt., indsættes efter "2. juni 1998": ", jf. dog
stk. 12".
2. I § 6 indsættes
efter stk. 11 som nyt stykke:
" Stk. 12. En forsikringstager eller
pensionsopsparer, der har en forsikring eller pensionsordning, der
er oprettet eller erhvervet før den 18. februar 1992, kan
med virkning fra og med indkomståret 2004 vælge, at
§ 1, nr. 4, 5, 6 og 7, finder anvendelse på
forsikringen eller pensionsordningen, såfremt
pensionsbeskatningslovens § 53 A eller § 53 B i
øvrigt er anvendelig på forsikringen eller
pensionsordningen. Valget er bindende og skal træffes inden
den 1. januar 2006 eller i forbindelse med indtræden af fuld
skattepligt her til landet. Valget skal inden for fristen i 2. pkt.
enten meddeles Told- og Skattestyrelsen eller forsikringsselskabet
m.v., såfremt dette indgiver oplysninger til de statslige
told- og skattemyndigheder efter skattekontrollovens § 8
B. Valget får i så fald virkning fra og med det
tidspunkt, hvor Told- og Skattestyrelsen eller forsikringsselskabet
m.v. får oplysningen. De personer, som inden udgangen af 2004
træffer beslutning om, at pensionsbeskatningslovens
§ 53 A eller § 53 B skal finde anvendelse
på forsikringen eller pensionsordningen, kan vælge, at
beslutningen får virkning fra og med 1. januar 2004. I
så fald gives Told- og Skattestyrelsen eller
forsikringsselskabet m.v. oplysning herom."
§ 6
I lov nr. 457 af 9. juni 2004 om
ændring af pensionsbeskatningsloven og andre skattelove (Mere
smidige regler for pensionsopsparere, hensættelsesfradrag for
kreditinstitutter, gældsinstrumenter og afkortning af
kredittid ved ophævelse af visse pensionsordninger),
foretages følgende ændring:
1. I § 8, stk. 3, 1.
pkt., ændres "20" til: "19".
§ 7
Stk. 1. Loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog
stk. 2-4.
Stk. 2. § 2, nr. 1-7, har
virkning for præmier eller bidrag, der indbetales 7. oktober
2004 eller senere, samt afkast heraf. § 2, nr. 9, har
virkning for sikkerhedsstillelse og ophør heraf, der sker 7.
oktober 2004 eller senere.
Stk. 3. § 1, nr. 1, og
§ 3, nr. 1-3 , har virkning fra og med
indkomståret 2005. Livsforsikringsselskaber med
investeringsfonde tilknyttet klasse III-livsforsikringer, der
bliver omfattet af ændringerne i § 1, nr. 1, og
§ 3, nr. 1-3, kan dog vælge, at ændringerne
får virkning allerede fra og med indkomståret 2004. I
så fald anses aktiver, der pr. 31. december 2003 er opsparet
i investeringsfonde tilknyttet klasse III-livsforsikringer, for
anskaffet af livsforsikringsselskabet den 1. januar 2004 til den
regnskabsmæssige værdi den 31. december 2003 ved
anvendelsen af selskabsskattelovens § 5 E, som affattet
ved denne lovs § 3, nr. 1. Ligesom regnskabsmæssige
hensættelser pr. 31. december 2003 vedrørende
opsparing i de pågældende investeringsfonde anvendes
som hensættelser pr. 1. januar 2004 ved opgørelsen af
den skattepligtige indkomst for 2004 og senere år, jf.
selskabsskattelovens § 5 E, som affattet ved denne lovs
§ 3, nr. 1.
Stk. 4. Det ved § 4, nr. 1,
indsatte § 11 C, stk. 7, har virkning for
pensionsordninger, der er tegnet efter lovens ikrafttræden.
Ændres en tidligere tegnet pensionsordning efter lovens
ikrafttræden, finder § 11 C, stk. 7,
anvendelse på hele pensionsordningen.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lovforslaget fremsættes som led i
regeringens bestræbelser på at fjerne huller i den
gældende skattelovgivning. Regeringen påbegyndte i
sidste folketingssamling arbejdet med at afdække
sådanne uhensigtsmæssigheder, og nærværende
lovforslag er en fortsættelse af dette arbejde.
Formålet med lovforslaget er blandt
andet at sikre, at livsforsikringsselskaber ikke skal kunne
fratrække pensionsafkastskat vedrørende opsparing i
investeringsfonde tilknyttet klasse III-livsforsikring (unit-link)
ved opgørelsen af den selskabsskattepligtige indkomst,
når afkast af sådan opsparing ikke medregnes til den
selskabsskattepligtige indkomst.
Efter de gældende regler skal
livsforsikringsselskaber ikke medregne præmier eller afkast
af værdipapirer, der opspares i investeringsfonde tilknyttet
klasse III-livsforsikring (unit-link) ved opgørelsen af den
selskabsskattepligtige indkomst.
Når afkast af værdipapirer, der
opspares i sådanne investeringsfonde er selskabsskattefrit,
bør det ikke være muligt at fradrage
pensionsafkastskatten vedrørende sådan opsparing i
selskabsskatten.
Hensigten med de gældende regler er, at
alle indtægter og omkostninger, der vedrører opsparing
i sådanne investeringsfonde, skal være den
selskabsskattepligtige indkomst uvedkommende, dvs. også
omkostningen til pensionsafkastskatten.
Det foreslås at ophæve de
særlige regler for opsparing i investeringsfonde tilknyttet
klasse III-livsforsikring (unit-link), således at klasse
III-livsforsikring fremover er undergivet de almindelige
fradragsbegrænsningsregler i selskabsskattelovens
§ 13, stk. 8-14. Disse regler medfører, at
livsforsikringsselskaberne stilles på samme måde, som
hvis det ikke længere er muligt at fradrage
pensionsafkastskatten vedrørende opsparing i
investeringsfonde tilknyttet klasse III-livsforsikring ved
opgørelsen af den selskabsskattepligtige indkomst efter
selskabsskattelovens § 13, stk. 2.
For det andet skal lovforslaget sikre, at de
gunstige skatteregler for uafdækkede pensionstilsagn for
direktører ikke med fordel kan udnyttes i situationer, hvor
direktøren reelt stilles som var der tale om en almindelig
pensionsordning.
I medfør af lov om tilsyn med
firmapensionskasser skal ethvert løfte om pension i
forbindelse med et ansættelsesforhold afdækkes enten i
et forsikringsselskab eller en pensionskasse. Dette gælder
dog ikke for løfter om pension afgivet over for
direktører og disses efterladte. Et sådant
uafdækket pensionstilsagn er ikke omfattet af
pensionsbeskatningsloven.
Ligningsrådet har i en sag i 2003
fundet, at det ikke har betydning for den skattemæssige
behandling af et uafdækket pensionstilsagn, at
direktøren får en af arbejdsgiveren tegnet
forsikringspolice på hans liv i håndpant, eller at
arbejdsgiveren stiller sikkerhed for tilsagnet ved at tegne en
garantiforsikring med direktøren som begunstiget €"
selvom direktøren faktisk herved stilles lige så
sikkert, som havde der været tale om en almindelig,
afdækket pensionsordning. Sådanne ordninger minder
således i høj grad om afdækkede pensioner, men
behandles skattemæssigt langt gunstigere end disse. Reglerne
for uafdækkede pensionsordninger bliver altså anvendt
til at konvertere højt beskattet pension til noget lignende,
bare med et andet navn og med mulighed for lavere beskatning.
Det foreslås derfor, at hvis en
arbejdsgiver tegner en forsikringspolice, som stilles til sikkerhed
for et uafdækket pensionstilsagn afgivet til en
direktør, vil direktøren fra dette tidspunkt blive
beskattet af indbetalinger på og afkast af den
håndpantsatte forsikring. Tilsvarende gælder, hvis der
tegnes en garantiforsikring som sikkerhed for pensionstilsagnet med
direktøren eller dennes efterladte som berettigede.
Foruden de ovenfor nævnte forslag, der
alle er et resultat af regeringens bestræbelser på at
fjerne huller i den gældende skattelovgivning, foreslås
det, at skatteydere, der har ikke fradragsberettigede
pensionsordninger oprettet før den 18. februar 1992, som
ville have været omfattet af pensionsbeskatningslovens afsnit
II A, såfremt disse regler ikke alene fandt anvendelse for
pensionsordninger oprettet den 18. februar 1992 eller senere, kan
vælge at få disse beskattet efter reglerne i lovens
afsnit II A.
Efter de gældende regler finder
bestemmelserne i pensionsbeskatningslovens afsnit II A om ikke
fradragsberettigede pensionsordninger udelukkende anvendelse for
pensionsordninger oprettet den 18. februar 1992 eller senere.
Regelsættet i pensionsbeskatningslovens
afsnit II A er karakteriseret ved ingen fradragsret eller
bortseelsesret for indbetalingerne, kapitalindkomstbeskatning af
det løbende afkast (dog kun for ordninger omfattet af lovens
§ 53 A) og indkomstskat på udbetalingerne for den
del, som opspareren måtte have fået fradragsret eller
bortseelsesret for i udlandet (dog kun for ordninger omfattet af
lovens § 53 B), ellers ingen indkomstskat.
Forsikringer og pensionsordninger oprettet
før den 18. februar 1992 er enten omfattet af
pensionsbeskatningslovens § 50 eller statsskattelovens
regler (udenlandske pensionskasseordninger). Efter disse regler er
der ingen fradragsret eller bortseelsesret for indbetalingerne,
ingen beskatning af det løbende afkast, men indkomstskat af
udbetalinger i form af løbende livsbetingede ydelser.
Da det vurderes at være
uhensigtsmæssigt, at f.eks. to ens pensionsordninger
behandles skattemæssigt forskelligt alt efter, hvornår
de er oprettet, foreslås det, at
ikrafttrædelsesbestemmelsen for bestemmelserne i
pensionsbeskatningslovens afsnit II A ændres, således
at bestemmelserne i lovens afsnit II A kan finde anvendelse uanset,
hvornår ordningen er oprettet.
Endelig foreslås en række
præciseringer af de gældende regler i
pensionsafkastbeskatningsloven i forbindelse med overførsler
af pensionsordninger til en ny eller bestående ordning efter
reglerne i pensionsbeskatningslovens § 41, ligesom det
foreslås, at oplysnings- og erklæringspligten efter
skattekontrollovens § 11 C i forbindelse med udenlandske
pensionsordninger udvides til tillige at omfatte pensionsordninger
i udenlandske pensionskasser, pensionsfonde og andre, der udbetaler
pensioner. Der foretages desuden en præcisering af
pensionsbeskatningslovens § 55 om indkomstskattepligten
efter pensionsbeskatningslovens § 53 A, samt en
ændring som følge af en redaktionel fejl i forbindelse
med vedtagelsen af lov nr. 457 af 9. juni 2004 om ændring af
pensionsbeskatningsloven og andre skattelove (Mere smidige regler
for pensionsopsparere, hensættelsesfradrag for
kreditinstitutter, gældsinstrumenter og afkortning af
kredittid ved ophævelse af visse pensionsordninger).
Provenumæssige konsekvenser
Ændringen af den skattemæssige
behandling af visse uafdækkede pensionsordninger vil
umiddelbart ikke have nævneværdige provenumæssige
konsekvenser, men vil forhindre et fremtidigt utilsigtet
provenutab, som ikke kan kvantificeres nærmere.
Unit-link ordninger i
livsforsikringsselskaberne havde ultimo 2002 et omfang i
størrelsesordenen 10 mia. kr., men vurderes at være
hastigt voksende. Med betydelig usikkerhed anslås
selskabernes skattebesparelse som følge af fradraget i
selskabsskattegrundlaget for pensionsafkastskatten i unit-link
ordninger at være i størrelsesordenen 25 mio. kr.
årligt ved en forudsætning om, at alle bruger
fradraget, men dette beløb vil vokse i takt med den
øgede udbredelse af ordningerne. Gældende regler
indebærer således et utilsigtet provenutab for det
offentlige.
Ændring af
ikrafttrædelsesbestemmelsen for reglerne i
pensionsbeskatningslovens afsnit II A skønnes at bevirke en
beskeden provenugevinst i nogle år som følge af
afkastbeskatningen, hvorefter den manglende beskatning ved
udbetalingerne formodes at overskygge provenugevinsten og bevirke
et provenutab. Som varig årlig virkning skønnes
ændringen at medføre et mindre provenutab, når
personkredsen, som ændringen omfatter, formodes at være
begrænset.
Præciseringerne af de gældende
regler i pensionsafkastbeskatningsloven i forbindelse med
overførsler af pensionsordninger efter reglerne i
pensionsbeskatningslovens § 41, har ingen
provenumæssige konsekvenser. Det samme gælder
præciseringen af pensionsbeskatningslovens § 55 og
ændringen af den redaktionelle fejl i lov nr. 457 af 9. juni
2004.
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner
Lovforslaget skønnes at medføre
engangsudgifter til ToldSkat på 0,2 mio. kr. til
systemtilretning.
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget vurderes at have negative direkte
konsekvenser for livsforsikringsselskaber med unit-link ordninger
ved en forudsætning om, at de har brugt det omhandlede
fradrag, da selskaberne mister en utilsigtet skattemæssig
fordel svarende til statens provenu ved forslaget. Gældende
regler indebærer således et utilsigtet provenutab for
det offentlige.
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslagets §§ 1,3 og 5 har
været til udtalelse hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsens
Center for Kvalitet i Erhvervsregulering, der har udtalt, at
forslagene ikke vurderes at medføre nævneværdige
administrative konsekvenser for de omfattede selskaber. Forslagene
skal derfor ikke testes i et virksomhedspanel.
Forslagets §§ 2 og 4 har endnu
ikke været til udtalelse hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsens
Center for Kvalitet i Erhvervsreguleringen, men vil blive sendt
hertil i forbindelse med fremsættelsen. For en nærmere
begrundelse herfor kan der henvises til de almindelige
bemærkninger nedenfor om høringen.
Administrative konsekvenser for
borgerne
I forbindelse med ændringen af
ikrafttrædelsesbestemmelsen for ikke fradragsberettigede
pensionsordninger oprettet før den 18. februar 1992
foreslås det, at den enkelte forsikringstager eller
pensionsopsparer, der ønsker at blive beskattet efter
reglerne i pensionsbeskatningslovens afsnit II A, skal give
oplysning om, at de ønsker denne beskatning til Told- og
Skattestyrelsen eller forsikringsselskabet m.v., såfremt
dette indgiver oplysninger til told- og skattemyndighederne efter
skattekontrollovens § 8 B. De administrative konsekvenser
forbundet hermed vurderes at være yderst
begrænsede.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
De gældende bestemmelser i
pensionsbeskatningslovens § 53 A og § 53 B blev
indført ved lov nr. 429 af 26. juni 1998, jf. lovforslag nr.
L 98 (Folketingstidende 1997-1998, 2. samling, tillæg A, side
2393-2418). Hensigten med lovforslaget var bl.a. at sikre, at
pensionsbeskatningsloven holdt sig til de principper, der
fremgår af EF-domstolens afgørelser i Bachmann-sagen
(C-300/90) og Wielockx-sagen (C-80/94), og at der dermed kun sker
beskatning af udbetalinger, hvis der har været givet fradrag
for indbetalingen her i landet eller i udlandet, såfremt en
dobbeltbeskatningsoverenskomst har tillagt Danmark
beskatningsretten til denne udbetaling. Nærværende
lovforslag udvider anvendelsesområdet for
pensionsbeskatningslovens § 53 A og § 53 B,
således at også ældre ordninger beskattes i
overensstemmelse med disse principper.
De øvrige dele af lovforslaget
indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Sammenfatning af økonomiske
konsekvenser og administrative konsekvenser.
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
amter og kommuner | Samlet fjerner lovforslaget utilsigtede
provenutab og forhindrer fremtidige provenutab. Lovforslaget
vedrørende klasse III-forsikring skønnes at
medføre et merprovenu i størrelsesordenen 25 mio. kr.
i indkomstårsvirkning for 2005. Merprovenuet tilfalder
hovedsageligt staten. For finansåret 2005 skønnes
forslaget ligeledes at medføre et merprovenu i
størrelsesordenen 25 mio. kr. | Overførslen af pensioner til
pensionsbeskatningslovens afsnit II A skønnes at
medføre et mindre provenutab for den offentlige sektor. |
Administrative konsekvenser for stat, amter
og kommuner | | Lovforslaget skønnes at
medføre engangsudgifter til ToldSkat på 0,2 mio. kr.
til systemtilretning. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | Forslaget vurderes at have negative direkte
konsekvenser for livsforsikringsselskaber med unit-link ordninger,
da selskaberne mister en utilsigtet skattemæssig fordel
svarende til statens provenu ved forslaget. Gældende regler
indebærer et utilsigtet provenutab for det offentlige. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen nævneværdige. | Ingen nævneværdige
konsekvenser. |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for borgerne | | Ændringen af
ikrafttrædelsesbestemmelsen for ikke fradragsberettigede
pensionsordninger oprettet før den 18. februar 1992 kan
medføre yderst begrænsede administrative konsekvenser
for de forsikringstagere m.v., der vælger at lade deres
forsikring m.v. beskatte efter pensionsbeskatningslovens afsnit II
A. |
Forholdet til EU-retten | Lovforslagets ændring af
ikrafttrædelsesbestemmelsen for ikke fradragsberettigede
pensionsordninger udvider anvendelsesområdet for
pensionsbeskatningslovens § 53 A og § 53 B,
således at også ældre ordninger beskattes i
overensstemmelse med principperne i EF-domstolens afgørelser
i Bachmann-sagen (C-300/90) og Wielockx-sagen (C-80/94). De
øvrige dele af lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
Høring
Lovforslagets §§ 1, 3 og 5 har
været til høring hos Advokatrådet,
Amtsrådsforeningen i Danmark, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Dansk Familielandbrug, Dansk Handel &
Service, Dansk Industri, De Danske Landboforeninger, Den Danske
Skatteborgerforening, Finansministeriet, Finansrådet,
Finanstilsynet, Foreningen Registrerede Revisorer, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer,
Forsikring og Pension, Forvaltningshøjskolen, Frederiksberg
Kommune, Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune,
Landbrugets Rådgivningscenter, Landbrugsrådet, Told- og
Skatteregion Maribo, Skattechefforeningen, Skatterevisorforeningen,
Told- og Skattestyrelsen, Økonomi- og
Erhvervsministeriet.
Lovforslagets § 2, hvorefter de
gunstige skatteregler for uafdækkede pensionstilsagn for
direktører ikke med fordel fremover kan udnyttes i
situationer, hvor direktøren reelt stilles som var der tale
om en almindelig pensionsordning, har ikke været i
høring før fremsættelsen, da formålet med
forslaget ellers ville kunne være forspildt. Dette ville
være tilfældet, hvis der før lovforslagets
fremsættelse €" med tanke på det kommende
lovforslag €" blev indgået aftaler om pensionstilsagn
med samtidig sikkerhedsstillelse i form af
håndpantsætning af livsforsikring og lignende overfor
de pågældende direktører. Forslaget sendes i
høring i forbindelse med fremsættelsen.
Lovforslagets § 4 har heller ikke
været på høring før fremsættelsen.
Dette skyldes, at Skatteministeriet først er blevet
opmærksom på problemstillingen efter, at lovforslagets
øvrige forslag blev sendt på høring. Forslaget
vil blive sendt i høring sammen med lovforslagets
§ 2 i forbindelse med fremsættelsen.
I oversigten nedenfor er de
modtagne høringssvar gengivet og kommenteret i kort
form.
Organisation | Bemærkninger i høringssvar | Kommentar til høringssvar |
Advokatrådet | Det fremgår af bemærkningerne
til § 3, nr. 2, (nu § 5, nr. 2), at det valg,
som en skatteyder foretager for de gamle ordninger, ikke kan
gøres om. Selvom det indirekte kan udledes af teksten, at
valget træffes én gang for alle skal
Advokatrådet dog anbefale, at dette kommer til at
fremgå udtrykkeligt af lovteksten. | Lovteksten er ændret, således at
det nu udtrykkeligt fremgår, at valget er bindende for
forsikringstageren m.v., jf. lovforslagets § 5, nr.
2. |
Amtsrådsforeningen i Danmark | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Dansk Familielandbrug | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Dansk Handel og Service | Har ingen bemærkninger. | |
Dansk Industri | Har ingen bemærkninger. | |
De Danske Landboforeninger | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Den Danske Skatteborgerforening | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Finansrådet | Savner i forhold til lovudkastets
§ 1 en præcisering af, hvad der gælder i
tilfælde af deloverførsler. | De foreslåede ændringer til
pensionsafkastbeskatningslovens § 23 og § 25
finder ikke anvendelse ved deloverførsler. De nævnte
bestemmelser finder alene anvendelse, når opsparingsordningen
ophæves. |
| Herudover ønskes det bekræftet,
at lovudkastets § 3 (nu § 5) kun omhandler
forsikringsordninger samt pensionskasseordninger, og ikke
bankordninger henført til beskatning efter
§ 50. | I den foreslåede bestemmelse er det en
betingelse, at pensionsbeskatningslovens § 53 A eller
§ 53 B i øvrigt er anvendelig på
forsikringen eller pensionsordningen. Disse bestemmelser finder
ikke anvendelse for rateopsparing eller opsparing i
pensionsøjemed, der omfattes af pensionsbeskatningslovens
kapitel 1, men som efter den dagældende § 1,
stk. 2, er valgt beskattet efter lovens § 50. |
Foreningen Registrerede Revisorer | Har ingen bemærkninger. | |
Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer | Hilser forslaget om ikke fradragsberettigede
pensionsordninger velkommen, da det løser en række
problemer for indstationerede medarbejdere med udenlandske
pensionsordninger. | |
| Foreningen mener dog, at der stadig resterer
uløste problemer. | |
| Indbetalinger på pensionsordninger
oprettet i perioden 22. oktober 1985 €" 18. februar 1992 er
stadig omfattet af præmieafgiften på 40 pct. | Visse personer med pensionsordninger
omfattet af pensionsbeskatningslovens § 50
pålægges efter bestemmelsen en præmieafgift,
såfremt indbetalingerne på ordningen overstiger et
grundbeløb 8.600 (2004). Disse personer har nu med
lovforslaget mulighed for at fravælge beskatningen efter
lovens § 50, herunder præmieafgiften, såfremt
pensionsordningen i øvrigt omfattes af
anvendelsesområdet i pensionsbeskatningslovens § 53
A eller § 53 B. |
| I de situationer, hvor det ikke er muligt at
benytte PBL § 53 B, fordi indbetalingerne ikke har
været fuldt fradragsberettigede, eller der ikke har
været fuld bortseelsesret, vil det på grund af
afkastbeskatningen ikke være hensigtsmæssigt at
vælge § 53 A beskatning. Alternativet er at standse
indbetalingerne, hvilket kan have særdeles
uhensigtsmæssige konsekvenser, navnlig ved ordninger med
løbende, livsbetingede ydelser. | Skatteministeriet er ikke enig i, at det
ikke kan være hensigtsmæssigt at vælge beskatning
efter lovens § 53 A, selvom der efter denne bestemmelse
er hjemmel til afkastbeskatning. Har en pensionsopsparer f.eks. en
ordning, der i dag beskattes efter statsskatteloven vil denne ved
at vælge beskatning efter lovens § 53 A opnå,
at løbende livsbetingede udbetalinger fra ordningen
går fra at være skattepligtige til at være
skattefri. Gevinsten ved, at udbetalingerne bliver skattefri
må formodes at overskygge den løbende
afkastbeskatning. |
| Endvidere burde det være muligt for
midlertidigt indstationerede at undgå afkastbeskatning efter
§ 53 A, f.eks. i en periode på maksimalt 3
år. Dette kan være relevant for personer, hvis
pensionsordninger på grund af hjemlandets pensionslovgivning
ikke opfylder betingelserne i PBL § 53 B. | Pensionsbeskatningslovens § 53 B
indeholder en sammenkobling mellem fradragsret og afkastbeskatning,
som ikke kendes andre steder fra, og som efter Skatteministeriets
opfattelse ikke bør udstrækkes til flere
områder. |
Foreningen Danske Revisorer | Har ingen bemærkninger. | |
Forsikring og Pension | F&P anfører, at foreningen
€" som tidligere tilkendegivet €" gerne vil medvirke til
at fjerne eventuelle uhensigtsmæssigheder i
skattelovgivningen, hvilket naturligvis også gør sig
gældende her. F&P har ikke tidligere været
opmærksom på den anførte
uhensigtsmæssighed i forbindelse med unit-link ordninger, men
er enig i, at der er behov for en præcisering. | |
| F&P finder, at der efter
indførslen af reglerne om fradragsbegrænsning ikke
længere er behov for særlige regler om unit-link, idet
det samme resultat kan nås på grundlag af
fradragsbegrænsningsreglerne. En ophævelse af SEL
§ 13 B, stk. 2 og 3, vil grundet lagerbeskatningen
ikke have provenumæssige effekter. | Skatteministeriet er enig med Forsikring og
Pension i, at der ikke længere er behov for de særlige
regler om klasse III-forsikring, da det samme resultat kan
opnås på grundlag af de særlige
fradragsbegrænsningsregler i selskabsskattelovens
§ 13, stk. 8-14. Det foreslås derfor, at
selskabsskattelovens § 13, stk. 2, 2. pkt., og
§ 13 B, stk. 2, ophæves, og at § 13
B, stk. 3, der bliver stk. 2, affattes på ny.
Overgangsregler, der sikrer mod en beskatning af
værdireguleringer, der er sket under det hidtidige
regelsæt, hvor der er bortset herfra ved opgørelsen af
den skattepligtige indkomst, er drøftet med Forsikring og
Pension, jf. lovforslagets § 3, nr. 1. |
| En fortsættelse af de eksisterende
særregler for unit-link ordninger, herunder indførsel
af det foreliggende udkast til ændring af reglerne, kan give
anledning til yderligere administrative vanskeligheder. Hertil
kommer, at de gældende regler indeholder nogle
uklarheder. | Problemstillingerne er ikke længere
aktuelle, da reglerne for unit-link ordninger, foreslås
ophævet. |
| I øvrigt anføres det, at en
lovændring tidligst kan få effekt fra
fremsættelsestidspunktet, hvis man skal undgå
lovgivning med tilbagevirkende kraft. Da en forholdsmæssig
opdeling for indkomståret 2004 imidlertid er vanskelig at
administrere, foreslås ikrafttræden for
indkomståret 2005. | Ikrafttrædelsestidspunktet er
ændret, således at ændringerne får virkning
fra og med indkomståret 2005. Det er dog muligt at
vælge, at ændringerne skal have virkning fra og med
indkomståret 2004. |
| Forsikring og Pension har i brev af 17.
september 2004 tilkendegivet, at deres tidligere bemærkning
om, at der vil være tale om lovgivning med tilbagevirkende
kraft, såfremt lovændringen i høringsudkastet om
klasse III-forsikring gives virkning fra og med indkomståret
2004, ikke længere er relevant, da det nu foreslås at
ophæve de særlige regler om unit-link ordninger og i
stedet lade de almindelige fradragsbegrænsningsregler finde
anvendelse. | |
| For så vidt angår de
foreslåede ændringer til reglerne om ikke
fradragsberettigede pensionsordninger, har F&P vanskeligt ved
at forstå, hvilket problem Skatteministeriet mener vil blive
løst ved denne ændring af PBL og finder derfor at der
er tale om et overflødigt forslag. | Skatteministeriet er ikke enig i, at der ved
de foreslåede ændringer er tale om overflødige
forslag. Skatteministeriet finder ikke, at det er
hensigtsmæssigt at to ens pensionsordninger behandles
skattemæssigt forskelligt alt efter, hvornår de to
ordninger er oprettet. Efter de gældende regler vil f.eks.
løbende livsbetingede udbetalinger fra en pensionsordning i
en udenlandsk pensionskasse være skattefri for den, der har
oprettet eller erhvervet ordningen den 18. februar 1992 eller
senere, mens udbetalingerne vil være skattepligtige for den,
der har oprettet eller erhvervet ordningen før den 18.
februar 1992. |
| Hvis der imidlertid måtte være
særligt tungtvejende grunde til at ændre loven på
dette punkt, finder F&P, at forsikringstagernes valg af
ændring af beskatning rent administrativt kan gøres
enklere, end der lægges op til. F.eks. foreslår
F&P, at beskatningen efter § 53 A kan ske pr.
automatik frem for som foreslået på baggrund af den
enkeltes valg. For så vidt angår opsparingsforsikringer
bør opspareren dog foretage et valg. Selskaberne kan dog
indsamle forsikringstagernes valg og ændre i overensstemmelse
hermed og under hensyn til de tidsfrister, som er
foreslået. | Ordningen er ændret, således at
meddelelsen, hvoraf det fremgår at man ønsker
beskatning efter pensionsbeskatningslovens afsnit II A, enten kan
indsendes til Told- og Skattestyrelsen, eller som noget nyt til
forsikringsselskabet m.v., hvis selskabet m.v. indgiver oplysninger
til told- og skattemyndighederne efter skattekontrollovens
§ 8 B. Forsikringsselskabet m.v. kan i så fald
ændre i beskatningen i overensstemmelse med valget og under
hensyn til de frister, som er foreslået. |
Forvaltningshøjskolen | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Frederiksberg Kommune | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Kommunernes Landsforening | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Københavns Kommune | Har ingen bemærkninger. | |
Landbrugets Rådgivningscenter | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Landbrugsrådet | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Skattechefforeningen | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Skatterevisorforeningen | Har ingen bemærkninger. | |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af ophævelsen af de særlige regler for
klasse III-forsikringer i selskabsskattelovens § 13,
stk. 2, 2. pkt., og § 13 B.
Til nr. 2
I lovforslagets § 1, nr. 3,
indføres der et nyt stykke i pensionsafkastbeskatningslovens
§ 23. Det nye stykke er en undtagelse til bestemmelsens
stk. 1. Dette foreslås tilkendegivet i stk. 1 ved
at der indsættes "jf. dog stk. 5".
Til nr. 3
Efter pensionsafkastbeskatningslovens
§ 23 skal pengeinstituttet ved ophævelse af en af
de i lovens § 1, stk. 2, nævnte
opsparingsordninger i løbet af indkomståret foretage
en endelig opgørelse af beskatningsgrundlaget og den
skattepligtige del heraf. Pengeinstituttet skal tilbageholde
skatten og indbetale den til den statslige told- og skattemyndighed
inden 3 hverdage (bankdage) efter, at pengeinstituttet har udbetalt
den skattepligtige ydelse. Hvor ophævelsen ikke
medfører, at der sker udbetaling, skal det
pågældende pengeinstitut tilbageholde skatten og
indbetale den til den statslige told- og skattemyndighed inden 1
måned efter, at pengeinstituttet har fået kendskab til
ophævelsen.
Efter lovens § 30, nr. 5, kan
skatteministeren fastsætte de nærmere regler om lovens
administration, herunder om regler for tilpasningen af
beskatningsgrundlaget og den skattepligtige del heraf samt af
fristen for indsendelse af opgørelse og skat og tilpasning
af forrentningen heraf ved flytning af en ordning til eller fra et
pengeinstitut samt regler for, hvem det påhviler at indbetale
skatten.
I medfør af denne bestemmelse har
skatteministeren udstedt bekendtgørelse nr. 751 af 21.
august 2001 om visse regler i pensionsafkastbeskatningsloven. I
bekendtgørelsens § 3 er fastsat regler om
overførsel af en ordning efter pensionsbeskatningslovens
§ 41 mellem to pengeinstitutter. Det fremgår, at
det i en sådan situation er det pengeinstitut, hvortil
ordningen er flyttet (det modtagende pengeinstitut), der
umiddelbart efter indkomstårets udløb indgiver endelig
opgørelse for perioden den 1. december i indkomståret
og til og med den 30. november i indkomståret, dvs. hele
indkomståret.
Det foreslås, at det udtrykkeligt
fremgår af pensionsafkastbeskatningslovens § 23, at
det afgivende pengeinstitut ikke skal foretage en endelig
opgørelse af beskatningsgrundlaget og den skattepligtige del
heraf, eller tilbageholde og indbetale skatten, når ordningen
ophører som følge af en overførsel mellem
pengeinstitutter efter pensionsbeskatningslovens § 41. I
stedet foretages denne opgørelse m.v. af det modtagende
pengeinstitut for hele indkomståret, jf. ovenfor.
Herudover foreslås det, at
pengeinstituttet heller ikke skal foretage en sådan
opgørelse i løbet af indkomståret i de
situationer, hvor overførslen sker inden for samme
pengeinstitut.
Til nr. 4
I lovforslagets § 1, nr. 5,
indføres der et nyt stykke i pensionsafkastbeskatningslovens
§ 25. Det nye stykke er en undtagelse til bestemmelsens
stk. 1. Dette foreslås tilkendegivet i stk. 1 ved
at der indsættes "jf. dog stk. 2".
Til nr. 5
I forbindelse med ophør af en af de i
pensionsafkastbeskatningslovens § 1, stk. 2,
nævnte opsparingsordninger, kan der efter
pensionsafkastbeskatningslovens § 25 ske udbetaling af en
eventuel negativ skat, der ikke kan udnyttes til fradrag i skat for
efterfølgende indkomstår. Dog kan der højst
udbetales et beløb svarende til den pensionsafkastskat og
den realrenteafgift, der er betalt for de 5 indkomstår
umiddelbart forud for det første af de år, for hvilke
der foreligger uudnyttet negativ skat.
Efter gældende praksis finder lovens
§ 25 ikke anvendelse, når ordningen ophæves
som følge af en overførsel efter
pensionsbeskatningslovens § 41 inden for samme
pengeinstitut eller mellem to pengeinstitutter. Det foreslås
ved nærværende lovforslag at lovfæste denne
praksis.
En overførsel efter
pensionsbeskatningslovens § 41 er kendetegnet ved, at
ophævelsen af den oprindelige ordning ikke i
pensionsbeskatningslovens regi behandles som en udbetaling, ligesom
den efterfølgende indbetaling på den nye ordning ikke
behandles som en indbetaling. Overførslen har således
ingen skattemæssige konsekvenser for opspareren i relation
til pensionsbeskatningsloven, og bør tilsvarende ikke have
nogen skattemæssige konsekvenser for opspareren i relation
til pensionsafkastbeskatningslovens § 25, når
opspareren har mulighed for at fremføre den negative skat i
den nye ordning eller den bestående ordning, hvortil
ordningen er overført.
Det foreslås derfor, at
pensionsafkastbeskatningslovens § 25 ikke finder
anvendelse i de situationer, hvor ordningen ophører i
forbindelse med en overførsel efter
pensionsbeskatningslovens § 41 inden for samme
pengeinstitut eller mellem to pengeinstitutter. I stedet kan den
negative skat som nævnt ovenfor fradrages i skat for
efterfølgende år i den fremtidige ordning.
Til § 2
Til nr. 1-7 og 9
I medfør af lov om tilsyn med
firmapensionskasser skal ethvert løfte om pension i
forbindelse med et ansættelsesforhold afdækkes enten i
et forsikringsselskab eller en pensionskasse. Dette gælder
dog ikke for løfter om pension afgivet over for
direktører og disses efterladte.
Et sådant uafdækket
pensionstilsagn er ikke omfattet af pensionsbeskatningsloven. I
stedet behandles det skattemæssigt efter statsskattelovens
§ 4, litra c, hvorefter de løbende ydelser til sin
tid beskattes som almindelig indkomst. Hvis pensionstilsagnet som
alternativ afløses ved kapitalisering af forpligtelsen og
derved udbetales direktøren som et engangsvederlag,
beskattes beløbet lempeligt efter ligningslovens
§ 7 O, stk. 1, nr. 3, hvorefter kun 85 pct. af den
del af summen, der overstiger 12.700 kr. (2004 beløb),
beskattes som almindelig indkomst.
Ligningsrådet har i nogle sager i 2003
taget stilling til den skattemæssige behandling af
uafdækkede pensionstilsagn. I én af sagerne fandt
Ligningsrådet ikke, at det havde betydning for den
skattemæssige behandling af et uafdækket
pensionstilsagn, at en af arbejdsgiveren oprettet kapitalforsikring
med opsparing på direktørens liv, der kom til
udbetaling til arbejdsgiveren ved direktørens pensionering,
blev givet i håndpant til direktøren - selvom han
faktisk herved blev stillet lige så sikkert, som havde der
været tale om en almindelig pensionsordning.
Ligningsrådet fandt heller ikke, at det havde betydning for
den skattemæssige behandling, hvis arbejdsgiveren i stedet
stillede sikkerhed for tilsagnet i form af en garantiforsikring,
som oprettes med direktøren eller dennes efterladte som
berettiget til ydelser fra forsikringen i tilfælde af, at
arbejdsgiveren ikke var i stand til at udbetale pensionsydelserne
på det aftalte tidspunkt.
Afgørelsen har skabt grundlag for, at
der nu udbydes pakkeløsninger, hvorefter direktørers
pensioner indrettes som uafdækkede ordninger. Der tegnes
samtidigt en kapitalforsikring på direktørens liv, og
denne forsikring får direktøren i håndpant til
sikkerhed for arbejdsgiverens forpligtelser i forbindelse med det
uafdækkede pensionstilsagn.
De uafdækkede ordninger bliver
således lige så sikre for den enkelte pensionsmodtager
som afdækkede ordninger. I store træk er der tale om
identiske produkter, men de uafdækkede ordninger behandles
skattemæssigt gunstigere, uanset at de med
håndpantskonstruktionen (eller
garantiforsikringskonstruktionen) fremstår som lige så
sikre som almindelige pensionstilsagn, der er afdækkede i et
forsikringsselskab eller en pensionskasse. Man kan sige, at
reglerne for så vidt angår uafdækkede
pensionsordninger bliver anvendt til at konvertere højt
beskattet pension til noget lignende, bare med et andet navn og med
mulighed for lavere beskatning.
Da uafdækkede ordninger ikke omfattes
af pensionsbeskatningsloven, er de dermed heller ikke omfattede af
denne lovs skatteflugtsregler. Der kan dermed være en
yderligere fordel forbundet med de uafdækkede ordninger i
forbindelse med, at en direktør planlægger at flytte
til udlandet.
Det foreslås at lukke dette
skattehul.
Det er ikke i sig selv problematisk, at
arbejdsgiveren tegner en kapitalforsikring på
direktørens liv, der i værdi modsvarer den til enhver
tid værende forpligtelse ifølge det uafdækkede
pensionstilsagn, idet arbejdsgiveren således blot i
højere grad sikrer sig, at han til sin tid kan honorere
forpligtelsen.
Der er imidlertid tale om et skattehul,
når arbejdsgiveren ad omveje kan afdække et
uafdækket pensionstilsagn, uden at den ansatte bliver
beskattet af arbejdsgiverens indbetaling og af tilvæksten
på ordningen, når realiteten er, at direktøren
får rådighed over kapitalforsikringen ved, at han
får den i håndpant. Han er dermed i store træk
sikret, som havde han en almindelig pensionsordning, men med en
yderligere mulighed, som han ikke har ved en almindelig
pensionsopsparing, nemlig til sin tid at opnå lempelig
beskatning efter ligningslovens § 7 O.
I nogle af de andre sager for
Ligningsrådet har Ligningsrådet og siden
Landsskatteretten underkendt lignende konstruktioner for så
vidt angår direktører, der samtidigt er
hovedaktionærer. Hvis den uafdækkede ordning i
realiteten er risikofri for direktøren, fordi han har
afgørende indflydelse på selskabets dispositioner og
derved kan sikre sig, at selskabet opfylder sine forpligtelser til
fordel for ham, er der ikke længere tale om en
uafdækket ordning. Landsskatteretten anfører i
SKM2003.565.LSR, at "da der som følge af ejerforholdene,
hvor klageren er eneejer af selskabet, ikke foreligger tvivl om, at
klageren er den reelle forsikringsberettigede", er det
pågældende pensionstilsagn reelt et afdækket
pensionstilsagn omfattet af pensionsbeskatningslovens
§ 53 A. Således er direktøren
indkomstskattepligtig af de af selskabet betalte præmier
på kapitallivsforsikringen, ligesom direktøren ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst skal medregne den
årlige tilvækst af kapitallivsforsikringen efter
§ 53 A, stk. 3.
Det samme vil være tilfældet,
hvis en arbejdsgiver tegner en kapitalforsikring på
direktørens liv, der kommer til udbetaling i tilfælde
af, at direktøren eksempelvis bliver 60 år eller
dør, og derefter indsætter direktøren som
uigenkaldeligt begunstiget til udbetalinger fra ordningen i levende
live og ellers til hans efterladte, hvis direktøren
dør. Her er direktøren reelt blevet ejer af ordningen
og vil være omfattet af pensionsbeskatningslovens
§ 53 A.
Det foreslås derfor at udvide
pensionsbeskatningslovens § 53 A, således at reglen
også gælder i de situationer, hvor der tegnes en
kapitalforsikring på direktørens liv, og forsikringen
stilles til sikkerhed for arbejdsgiverens forpligtelser i
forbindelse med et uafdækket pensionstilsagn til
direktøren, også selvom han ikke er
hovedaktionær. Hvor der herefter tegnes en forsikringspolice,
som en direktør får i håndpant til sikkerhed for
et uafdækket pensionstilsagn, vil den pågældende
direktør blive beskattet af de præmier, som
arbejdsgiveren indbetaler på forsikringen. Desuden beskattes
direktøren eller dennes efterladte af
værditilvæksten på forsikringen efter
§ 53 A, stk. 3, jf. den foreslåede
ændring af dette stykke.
Det kan ikke udelukkes, at en tilsvarende
konstruktion kan tilvejebringes, hvis arbejdsgiveren i stedet for
en kapitalforsikring på direktørens liv opretter en
pensionskasseordning med sig selv som ejer (berettiget til ydelser
fra ordningen), og ordningen lægges i håndpant hos
direktøren. Det foreslås derfor, at også en
sådan konstruktion vil være omfattet af udvidelsen af
§ 53 A, sådan at den pågældende
direktør bliver beskattet af de indbetalinger, som
arbejdsgiveren indbetaler til pensionskasseordningen.
Hvis arbejdsgiveren i stedet stiller
sikkerhed for pensionstilsagnet i form af en garantiforsikring, som
oprettes med direktøren eller dennes efterladte som
berettiget til ydelser fra forsikringen, ses dette at være
skattepligtigt for direktøren efter den almindelige regel i
ligningslovens § 16. Det foreslås dog at regulere
også denne situation efter pensionsbeskatningslovens
§ 53 A, sådan at direktøren beskattes af
arbejdsgiverens indbetalinger til garantiforsikringen efter denne
regel.
Forsikringen eller pensionskasseordningen
omfattes herefter af beskatning efter § 53 A fra det
tidspunkt, hvor forsikringspolicen, henholdsvis ordningen bliver
stillet til sikkerhed for det uafdækkede pensionstilsagn. At
arbejdsgiveren tegner en kapitalforsikring på
direktørens liv eller en pensionskasseordning, der i
værdi modsvarer den til enhver tid værende forpligtelse
ifølge det uafdækkede pensionstilsagn - hvorved
arbejdsgiveren i højere grad sikrer sig til sin tid at kunne
honorere forpligtelsen €" betyder derfor ikke automatisk, at
direktøren bliver skattepligtig af indbetalingerne på
og afkastet af ordningen.
Efter sikkerhedsstillelsen bliver alle
efterfølgende indbetalinger på den sikkerhedsstilne
ordning således indkomstskattepligtige for direktøren,
så længe sikkerhedsstillelsen opretholdes. Det vil
sige, at så længe sikkerhedsstillelsen ikke er
etableret eller så længe den er ophørt, vil
indbetalinger på ordningen ikke være
indkomstskattepligtige for direktøren. Indirekte bliver
direktøren dog indkomstskattepligtig af tidligere
indbetalinger på sikkerhedsstillelsestidspunktet, jf.
forslaget til den ændrede affattelse af
pensionsbeskatningslovens § 56, stk. 2, hvorefter
direktøren er indkomstskattepligtig af kapitalforsikringens
eller pensionskasseordningens værdi på
sikkerhedsstillelsestidspunktet. Tilsvarende vil arbejdsgiveren
blive indkomstskattepligtig af ordningens værdi, hvis
sikkerhedsstillelsen ophører.
Oprettes der en garantiforsikring med en
direktør eller dennes efterladte som berettiget til ydelser
fra forsikringen som sikkerhed for pensionstilsagnet, omfattes
denne forsikring af beskatning efter § 53 A, stk. 2,
fra oprettelsestidspunktet.
Afkastet af livsforsikringen eller
pensionskasseordningen under sikkerhedsstillelsen er skattepligtigt
som almindelig indkomst for direktøren, jf.
pensionsafkastbeskatningslovens § 53 A, stk. 3. Da
direktøren kun skal være skattepligtig af afkast, der
optjenes under sikkerhedsstillelsen, foreslås bestemmelsen
justeret, således at ordningens værdi på
sikkerhedsstillelsestidspunktet træder i stedet for
ordningens værdi ved indkomstårets begyndelse ved
beregningen af afkastet. Opretholdes sikkerhedsstillelsen i de
efterfølgende år, er det ordningens værdi ved
indkomstårets begyndelse, der anvendes.
Tilsvarende træder ordningens
værdi ved ophøret af sikkerhedsstillelsen i stedet for
ordningens værdi ved indkomstårets udgang.
For så vidt angår
garantiforsikringer €" hvor der er tale om ren
risikoforsikring - foreslås det, at disse omfattes af
pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 4, hvorefter
de ikke vil være omfattet af afkastbeskatning efter
§ 53 A, stk. 3.
Det bemærkes, at forsikringsselskaber
m.v. efter bekendtgørelse nr. 1176 af 17. december 2002 om
indberetningspligter efter skattekontrolloven, jf.
skattekontrollovens § 8 B, stk. 1, nr. 5, skal
indberette om kapitalværdien og afkast af pensionsordninger
m.v. omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A,
stk. 1 og 3, og dermed også om de omtalte
livsforsikringer, der gives i håndpant.
Til nr. 8
Efter pensionsbeskatningslovens
§ 55 påhviler indkomstskattepligten i henhold til
§ 53 A, stk. 3 og 4, ejeren eller den, der efter
ejerens død i henhold til bestemmelserne i policen m.v. er
berettiget til de pågældende udbetalinger.
Henvisningerne til § 53 A, stk. 3 og 4, er
upræcise.
For det første mangler således
en henvisning til § 53 A, stk. 2, hvorefter bl.a. en
arbejdstager er skattepligtig af præmier, der indbetales af
arbejdsgiveren eller en tidligere arbejdsgiver.
I den relation bliver der desuden ikke lagt
vægt på, hvem der er ejer af ordningen, men det er
klart, at der må lægges vægt på, om det er
arbejdstageren eller arbejdsgiveren, der er berettiget til
udbetalinger fra ordningen. Kun i førstnævnte
situation kan arbejdstageren beskattes af arbejdsgiverens
indbetalinger til ordningen. Som nævnt omtaler § 55
imidlertid umiddelbart kun ejeren eller den, der er berettiget
efter ejerens død. Det foreslås derfor at
præcisere § 55 ved at henvise til § 53 A,
stk. 2, og at præcisere, at indkomstskattepligten efter
§ 53 A, stk. 2, påhviler ejeren, den
pensionsberettigede eller den, der efter ejerens eller den
pensionsberettigedes død i henhold til bestemmelserne i
policen m.v. er berettiget til de pågældende
udbetalinger. Dette svarer også til afgrænsningen af de
indkomstskattepligtige subjekter i § 53 A,
stk. 3.
For det andet foreslås det, at
henvisningen i § 55 til § 53 A, stk. 4,
udgår. Der fremgår ikke nogen indkomstskattepligt efter
§ 53 A, stk. 4.
Til § 3
Til nr. 1
Ophævelsen af bortseelsesreglerne for
unit-link ordningen, jf. lovforslagets § 3, nr. 2,
modsvares af, at den fra og med 2005 henføres til de
almindelige regler for forsikringsselskaber. Efter disse
medfører udbetaling af forsikringsydelser en formindskelse
af hensættelserne, dvs. en regnskabsindtægt indeholdt i
regnskabsposten "ændring i hensættelser for unit-linked
ordninger". Herudover indgår udbetalingerne som en
regnskabsudgift, via regnskabsposten "forsikringsydelser f. e. r.".
Samlet set påvirker udbetalingerne således ikke
resultatopgørelsen, idet posterne udligner hinanden. Efter
de for almindelige livsforsikringsselskaber gældende
skatteregler vil udbetalingerne således heller ikke
påvirke den skattepligtige indkomst i udbetalingsåret,
idet udbetalingen modsvares af en indtægtsførsel af en
hensættelse.
Efter forslaget skal de nye regler
gælde alle udbetalinger fra investeringsfondene,
således at også udbetaling af midler, der kan anses for
opsparet før 1. januar 2005 ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst (i overensstemmelse med de almindelige
regler) ikke påvirker indkomsten, da indtægten (via
regnskabsposten "ændring i hensættelser") og udgiften
(via regnskabsposten "forsikringsydelser") modsvarer hinanden.
Dette resultat opnås ved reglen, der foreslås indsat i
selskabsskatteloven som § 5 E, om, at de
regnskabsmæssige hensættelser ultimo 2004 bruges som
primoværdi i 2005.
Baggrunden for at anvende de
regnskabsmæssige værdier er, at disse er anvendt som
basis for afkasttilskrivningen til unit-link kunderne for 2004.
Til nr. 2
Efter selskabsskattelovens § 13,
stk. 2, kan der ved opgørelsen af den
selskabsskattepligtige indkomst fratrækkes beløb, der
er medgået til skat efter pensionsafkastbeskatningsloven,
samt beløb, der hensættes til dækning af
forpligtelserne over for de forsikrede. Dog kan der ikke foretages
fradrag for beløb, der hensættes til dækning af
forpligtelserne vedrørende opsparing i investeringsfonde
tilknyttet klasse III-livsforsikring (unit-link).
Begrænsningen vedrørende
opsparing i investeringsfonde angår efter bestemmelsens
ordlyd alene beløb, der hensættes til dækning af
forpligtelserne og ikke beløb, der er medgået til skat
efter pensionsafkastbeskatningsloven.
Efter selskabsskattelovens § 13 B,
stk. 2, skal livsforsikringsselskaber imidlertid ikke medregne
præmier eller afkast af værdipapirer, der opspares i
investeringsfonde tilknyttet klasse III-livsforsikring (unit-link)
ved opgørelsen af den selskabsskattepligtige indkomst.
Når afkast af værdipapirer, der
opspares i sådanne investeringsfonde, er selskabsskattefrit,
bør det ikke være muligt at fradrage
pensionsafkastskatten vedrørende sådan opsparing i
selskabsskatten.
Hensigten med de gældende regler er, at
alle indtægter og omkostninger, der vedrører opsparing
i investeringsfonde tilknyttet klasse III-livsforsikringer, skal
være den selskabsskattepligtige indkomst uvedkommende, dvs.
også omkostningen til pensionsafkastskatten. Alene afkast,
der overføres til livsforsikringsselskabet til dækning
af administrationsomkostninger m.v., skal medregnes ved
opgørelsen af den selskabsskattepligtige indkomst, jf.
selskabsskattelovens § 13 B, stk. 3. Disse
administrationsomkostninger m.v. udgør
livsforsikringsselskabernes indtjeningsgrundlag ved udbydelsen af
klasse III-livsforsikring (unit-link). Bestemmelsen kan ikke
fortolkes således, at beløb, som overføres til
livsforsikringsselskabet til dækning af skat efter
pensionsafkastbeskatningsloven, skal medregnes ved
opgørelsen af den selskabsskattepligtige indkomst, og dermed
modsvare fradraget efter lovens § 13, stk. 2.
Som en følge heraf foreslås det
at ophæve de særlige regler i selskabsskattelovens
§ 13, stk. 2, 2. pkt., og § 13 B,
stk. 2, samt at nyaffatte bestemmelsen i § 13 B,
stk. 3, der bliver stk. 2. Herved omfattes opsparing i
investeringsfonde tilknyttet klasse III-livsforsikring af de
almindelige fradragsbegrænsningsregler i selskabsskattelovens
§ 13, stk. 8-14, ligesom livsforsikringsselskaberne
ved opgørelsen af den selskabsskattepligtige indkomst kan
fratrække beløb, der er medgået til skat efter
pensionsafkastbeskatningsloven, samt beløb, der
hensættes til dækning af forpligtelserne over for de
forsikrede efter selskabsskattelovens § 13, stk. 2,
1. pkt.
Herved stilles livsforsikringsselskaberne
på samme måde som hvis de gældende
særregler for klasse III-livsforsikring var opretholdt,
kombineret med at det ikke længere er muligt at fradrage
pensionsafkastskatten vedrørende opsparing i
investeringsfonde tilknyttet klasse III-livsforsikringer ved
opgørelsen af den selskabsskattepligtige indkomst.
Når der i en livsforsikringskoncern er
datterselskaber, der også driver livsforsikringsvirksomhed,
fungerer forslaget således:
Når § 13 B, stk. 2,
ophæves, vil de selskaber, der omfattes af bestemmelsen,
blive skattepligtige af afkast af værdipapirer, der opspares
i investeringsfonde tilknyttet klasse III-livsforsikring og
samtidig kunne fradrage deres hensættelser til de forsikrede
i den skattepligtige indkomst.
Fradraget for hensættelser
nedsættes på sædvanlig vis med skattefrie
kursgevinster på aktier m.v. I det omfang de skattefrie
kursgevinster overstiger hensættelserne benyttes de til
begrænsning af moderselskabets fradrag for
hensættelser, jf. § 13, stk. 11. Der er for
så vidt angår begrænsning af moderselskabets
fradrag ingen forskel på, om datterselskabet er beliggende i
Danmark eller udlandet, når de hensættelser og
udbetalinger, som det udenlandske datterselskab foretager, svarer
til de hensættelser og udbetalinger, der er
fradragsberettigede for danske selskaber.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af, at der ikke fremover skal gælde
særlige regler for investeringsfonde tilknyttet klasse
III-livsforsikring, jf. lovforslagets § 3, nr. 2.
Herefter regulerer bestemmelsen i selskabsskattelovens
§ 13 B, stk. 3, der bliver stk. 2, udelukkende
pengeinstitutter.
Til § 4
Til nr. 1
Skattekontrollovens § 11 C
indeholder regler om erklærings- og oplysningspligt i
forbindelse med pensionsordninger oprettet i udenlandske
forsikringsselskaber. Bestemmelsen finder ikke anvendelse for
pensionsordninger oprettet i andre former for selskaber m.v.,
f.eks. udenlandske pensionskasser, pensionsfonde og andre, der
udbetaler pensioner. Da skattemyndighederne har det samme behov for
at få oplysninger om sådanne ordninger, som det er
tilfældet for udenlandske forsikringer i
forsikringsselskaber, foreslås det at udvide
oplysningspligten efter lovens § 11 C til også at
omfatte udenlandske pensionsordninger i pensionskasser,
pensionsfonde og andre, der udbetaler pensioner.
Til § 5
Til nr. 1
Det foreslåede stk. 12 i
lovforslagets § 5, nr. 2, er en undtagelse til
§ 6, stk. 3, 1. pkt., i lov nr. 429 af 26. juni 1998
om ændring af pensionsbeskatningsloven,
realrenteafgiftsloven, fondsbeskatningsloven, kildeskatteloven og
skattekontrolloven (Filialer af EU-forsikringsselskaber og €"
pengeinstitutter, symmetri i pensionsbeskatningen, afgift af
aktieafkast og afskaffelse af kvoteordningen). Efter lovens
§ 6, stk. 3, 1. pkt., finder lovændringerne i
lovens § 1, nr. 4-7, alene anvendelse for forsikringer og
pensionsordninger, der er oprettet eller erhvervet den 18. februar
1992 eller senere. At det foreslåede stk. 12 er en
undtagelse hertil foreslås tilkendegivet ved at
indsætte ", jf. dog stk. 12" i lovens § 6,
stk. 3, 1. pkt.
Til nr. 2
Efter de gældende regler finder
bestemmelserne i pensionsbeskatningslovens afsnit II A om ikke
fradragsberettigede pensionsordninger udelukkende anvendelse for
pensionsordninger oprettet den 18. februar 1992 eller senere.
Regelsættet i pensionsbeskatningslovens
afsnit II A er karakteriseret ved ingen fradragsret eller
bortseelsesret for indbetalingerne, kapitalindkomstbeskatning af
det løbende afkast (dog kun for ordninger omfattet af lovens
§ 53 A) og indkomstskat på udbetalingerne for den
del, som opspareren måtte have fået fradragsret eller
bortseelsesret for i udlandet (dog kun for ordninger omfattet af
lovens § 53 B), ellers ingen indkomstskat.
Forsikringer og pensionsordninger oprettet
før den 18. februar 1992 er enten omfattet af
pensionsbeskatningslovens § 50 eller statsskattelovens
regler (udenlandske pensionskasseordninger). Efter disse regler er
der ingen fradragsret eller bortseelsesret for indbetalingerne,
ingen beskatning af det løbende afkast, men indkomstskat af
udbetalinger i form af løbende livsbetingede ydelser.
Årsagen til, at
pensionsbeskatningslovens afsnit II A alene har virkning for
pensionsordninger oprettet den 18. februar 1992 eller senere har
udelukkende en historisk forklaring. Retsstillingen har især
vist sig at være uhensigtsmæssig for personer med
udenlandske pensionsordninger oprettet før den 18. februar
1992.
Da det vurderes at være
uhensigtsmæssigt, at f.eks. to ens pensionsordninger
behandles skattemæssigt forskelligt alt efter hvornår
de er oprettet, foreslås det, at
ikrafttrædelsesbestemmelsen for bestemmelserne i
pensionsbeskatningslovens afsnit II A ændres, således
at forsikringstagere og pensionsopsparere med forsikringer eller
pensionsordninger, der er oprettet eller erhvervet før den
18. februar 1992, med virkning fra og med indkomståret 2004
kan vælge, at forsikringen eller pensionsopsparingen bliver
beskattet på tilsvarende vis som ordninger m.v., der er
oprettet eller erhvervet den 18. februar 1992 eller senere.
Da der ikke skal kunne spekuleres i en
sådan valgfrihed ved først at vælge beskatning
efter pensionsbeskatningslovens afsnit II A umiddelbart forud for
det tidspunkt, hvor pensionen kan udbetales, foreslås det, at
skatteyderne inden den 1. januar 2006 skal have besluttet sig for,
om ordningen skal beskattes efter lovens afsnit II A. For
skatteydere, der endnu ikke er fuldt skattepligtige til Danmark,
foreslås det, at de skal beslutte sig i forbindelse med
skattepligtens indtræden. Der er i begge tilfælde tale
om absolutte frister. Der er således f.eks. ikke mulighed for
dispensation, såfremt skatteyderen har glemt inden den 1.
januar 2006 at meddele, at denne ønsker sin pensionsordning
beskattet efter pensionsbeskatningslovens afsnit II A. Valget skal
meddeles enten til Told- og Skattestyrelsen eller til
forsikringsselskabet m.v. Det er dog en forudsætning for, at
selskabet m.v. kan modtage meddelelsen, at dette afgiver
oplysninger til de statslige told- og skattemyndigheder efter
skattekontrollovens § 8 B. Er forsikringen eller
pensionsordningen ikke oprettet i et forsikringsselskab m.v., som
afgiver oplysninger til de statslige told- og skattemyndigheder
efter skattekontrollovens § 8 B, vil Told- og
Skattestyrelsen sørge for, at en kopi af forsikringstagerens
eller pensionsopsparerens meddelelse sendes til
forsikringsselskabet m.v. Meddelelsen fra forsikringstageren eller
pensionsopspareren til Told- og Skattestyrelsen skal derfor
indeholde oplysning om identifikation af forsikringstageren eller
pensionsopspareren, identifikation af ordningen (f.eks.
policenummer), identifikation af instituttet (navn og adresse),
hvilken bestemmelse der kan finde anvendelse
(pensionsbeskatningslovens § 53 A eller § 53
B), samt oplysning om, hvorvidt valget skal have tilbagevirkende
kraft til den 1. januar 2004, jf. nedenfor.
Valget har virkning fra og med det tidspunkt,
hvor Told- og Skattestyrelsen eller forsikringsselskabet m.v.
får oplysning om valget.
De personer, som inden udgangen af 2004
træffer beslutning om, at pensionsbeskatningslovens afsnit II
A skal finde anvendelse på forsikringen eller
pensionsordningen, kan dog vælge, at beslutningen allerede
får virkning fra og med 1. januar 2004. I så fald skal
der gives Told- og Skattestyrelsen eller forsikringsselskabet m.v.
oplysning herom.
Har skatteyderen én gang besluttet sig
for, at pensionsordningen skal behandles efter reglerne i
pensionsbeskatningslovens afsnit II A, kan denne ikke på et
senere tidspunkt ombestemme sig og få ordningen beskattet
efter de regler, som ordningen i dag er undergivet.
Herudover er det en forudsætning, hvis
den pågældende skatteyder ønsker, at
pensionsordningen skal behandles efter pensionsbeskatningslovens
afsnit II A, og ordningen er oprettet i et udenlandsk
forsikringsselskab, at reglerne i skattekontrollovens
§ 11 C opfyldes, herunder at det udenlandske
forsikringsselskab afgiver erklæring efter bestemmelsens
stk. 4, når denne finder anvendelse.
Med hensyn til forslagets forhold til
EU-retten kan der henvises til de almindelige
bemærkninger.
Til § 6
Til nr. 1
Ved lov nr. 457 af 9. juni 2004 om
ændring af pensionsbeskatningsloven og andre love
ophævedes det såkaldte samtidighedskrav for
kapitalpensioner. Det er således ikke længere et krav,
at alle en persons kapitalpensioner hæves samtidigt for at
opnå 40 pct.€™s afgiftsberigtigelse.
Afgiftsberigtigelse med 40 pct. ved ophævelse af en
kapitalpension medfører, at der ikke er fradragsret for
bidrag m.v. til sådanne ordninger, som indbetales i de
indkomstår, der følger efter indkomståret, hvori
den eller de første kapitalpensioner er afgiftsberigtiget.
Det samme gælder arbejdsgiverbetalte kapitalpensioner,
således at beløb, der af arbejdsgiveren eller en
tidligere arbejdsgiver indbetales til en sådan ordning i de
indkomstår, der følger efter indkomståret, hvori
den eller de første kapitalpensioner er afgiftsberigtiget,
medregnes til arbejdstagerens skattepligtige indkomst, ligesom der
beregnes særlig pensionsopsparing af beløbet.
Sidstnævnte regel fremgår nu af
pensionsbeskatningslovens § 19, stk. 1, 2. pkt., som
blev indsat ved § 1, nr. 19, i ovennævnte lov nr.
457 af 9. juni 2004.
Ved en redaktionel fejl i forbindelse med
folketingsbehandlingen af nævnte lov henviste
ikrafttrædelsesbestemmelsen knyttet til § 1, nr.
19, imidlertid til § 1, nr. 20, der intet har at
gøre med ophævelsen af samtidighedskravet. Denne fejl
berigtiges hermed, sådan at henvisningen i
ikrafttrædelsesbestemmelsen i lov nr. 457 af 9. juni 2004 til
§ 1, nr. 20, ændres til § 1, nr. 19.
§ 1, nr. 19, i lov nr. 457 af 9.
juni 2004 har således - som forudsat - virkning for
kapitalforsikringer eller opsparinger i pensionsøjemed, der
afgiftsberigtiges den 1. januar 2004 eller senere €" i
overensstemmelse med de øvrige virkningsbestemmelser for
ophævelsen af samtidighedskravet i den nævnte lov.
Til § 7
Til stk. 1
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog
stk. 2 - 4.
Til stk. 2
Det foreslås, at udvidelsen af
pensionsbeskatningslovens § 53 A, hvorefter reglen
også gælder i de situationer, hvor der tegnes en
kapitalforsikring på direktørens liv eller en
pensionskasseordning, og forsikringen eller ordningen stilles til
sikkerhed for arbejdsgiverens forpligtelser i forbindelse med et
uafdækket pensionstilsagn til direktøren, eller hvor
en garantiforsikring eller lignende, som er oprettet med en
direktør eller dennes efterladte som berettiget som
sikkerhed for et tilsvarende løfte om pension, har virkning
for præmier eller bidrag, der indbetales den 7. oktober 2004
eller senere, samt afkast heraf. Det foreslås, at den
ændrede affattelse af pensionsbeskatningslovens
§ 56, stk. 2, har virkning for sikkerhedsstillelse
og ophør heraf, der sker den 7. oktober 2004 eller
senere.
Til stk. 3
Det foreslås, at ophævelsen af
selskabsskattelovens § 13, stk. 2, 2. pkt., og
§ 13 B, stk. 2, samt nyaffattelsen af § 13
B, stk. 3, der bliver stk. 2, skal have virkning fra og
med indkomståret 2005. Tilsvarende gælder
konsekvensrettelsen i lovforslagets § 1, nr. 1.
Livsforsikringsselskaber med
investeringsfonde tilknyttet klasse III-livsforsikringer, der
bliver omfattet af ændringerne i § 1, nr. 1, og
§ 3, nr. 1-3, kan dog vælge, at ændringerne
får virkning allerede fra og med indkomståret 2004. I
så fald anses aktiver, der pr. 31. december 2003 er opsparet
i investeringsfonde tilknyttet klasse III-livsforsikringer, for
anskaffet af livsforsikringsselskabet den 1. januar 2004 til den
regnskabsmæssige værdi den 31. december 2003 ved
anvendelsen af selskabsskattelovens § 5 E, jf.
lovforslagets § 3, nr. 1. Ligesom regnskabsmæssige
hensættelser pr. 31. december 2003 vedrørende
opsparing i de pågældende investeringsfonde anvendes
som hensættelser pr. 1. januar 2004 ved opgørelsen af
den skattepligtige indkomst for 2004 og senere år, jf.
selskabsskattelovens § 5 E, jf. lovforslagets
§ 3, nr. 1.
Til stk. 4
Det foreslås, at det nye stk. 7 i
skattekontrollovens § 11 C skal have virkning for
pensionsordninger, der er tegnet efter lovens ikrafttræden.
Ændres en tidligere tegnet pensionsordning efter lovens
ikrafttræden, finder § 11 C, stk. 7,
anvendelse på hele pensionsordningen.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov om beskatning af visse
pensionskapitaler m.v. (pensionsafkastbeskatningsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 666 af 31. juli 2002, som bl.a.
ændret ved § 5 i lov nr. 457 af 9. juni 2004, og
senest ved § 3 i lov nr. 490 af 9. juni 2004, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 19. - - - | | |
Stk. 2. For livsforsikringsselskaber og
hjælpe- og understøttelsesfonde, der er skattepligtige
efter selskabsskatteloven, fordeles fradraget for skat betalt til
fremmed stat, Færøerne og Grønland, bortset fra
skat af afkast af værdipapirer, der opspares i
investeringsfonde tilknyttet klasse III-forsikringer,
forholdsmæssigt efter skatten i henhold til denne lov efter
fradrag af eventuel negativ skat efter § 18 henholdsvis
skatten efter selskabsskatteloven. Et selskab, der indgår i
en sambeskatning, jf. selskabsskattelovens § 31, anses for at
have betalt en forholdsmæssig del af den af
sambeskatningsindkomsten betalte skat. | | 1. I § 19, stk. 2, 1.
pkt., udgår: ", bortset fra skat af afkast af
værdipapirer, der opspares i investeringsfonde tilknyttet
klasse III-forsikringer,". |
- - - | | |
| | |
§ 23. Ved
ophævelse af en af de i § 1, stk. 2,
nævnte opsparingsordninger i løbet af
indkomståret skal pengeinstituttet foretage en endelig
opgørelse af beskatningsgrundlaget og den skattepligtige del
heraf. Pengeinstituttet skal tilbageholde skatten og indbetale den
til den centrale told- og skatteforvaltning inden en måned
efter, at det har fået kendskab til ophævelsen.
Samtidig med indbetalingen af skatten giver pengeinstituttet den
skattepligtige underretning om indbetalingen. Ved den endelige
opgørelse af beskatningsgrundlaget for en
pensionsopsparingskonto anses et værdipapir for afstået
på tidspunktet for ophævelse af kontoen for et
beløb svarende til handelsværdien på
ophævelsestidspunktet. Ved denne opgørelse skal der ud
over forfaldne renter medregnes de til ophævelsestidspunktet
påløbne, ikke forfaldne renter. | | 2. I § 23, stk. 1, 1.
pkt., indsættes efter "den skattepligtige del heraf":
", jf. dog stk. 5". |
- - - | | |
| | |
| | 3. I § 23 indsættes
som stk. 5: |
| | " Stk. 5. Stk. 1 finder ikke
anvendelse ved ophævelse af en af de i § 1,
stk. 2, nævnte opsparingsordninger i forbindelse med en
overførsel efter pensionsbeskatningslovens § 41,
når overførslen sker inden for samme pengeinstitut
eller mellem to pengeinstitutter. I stedet indgiver
pengeinstituttet eller det pengeinstitut, hvortil ordningen er
flyttet, endelig opgørelse for perioden fra den 1. december
i indkomståret til og med den 30. november i
indkomståret." |
| | |
§ 25.
Henstår der ved udgangen af det indkomstår, hvori en af
de i § 1, stk. 2, nævnte opsparingsordninger
ophører, eller hvori skattepligten for en af de i
§ 1, stk. 1, nævnte skattepligtige
ophører, en negativ skat, jf. § 18, der ikke kan
udnyttes til fradrag i skat for efterfølgende
indkomstår, kan et til den negative skat svarende
beløb udbetales til ordningen eller institutionen. Der kan
dog højst udbetales et beløb svarende til den skat
efter denne lov og den afgift efter realrenteafgiftsloven, der er
betalt for de 5 indkomstår umiddelbart forud for det
første af de år, for hvilke der foreligger uudnyttet
negativ skat. | | 4. I § 25, 1. pkt.,
indsættes efter "ordningen eller institutionen": ", jf. dog
stk. 2". |
| | |
| | 5. I § 25 indsættes
som stk. 2: |
| | " Stk. 2. Stk. 1 finder ikke
anvendelse ved ophør af en af de i § 1,
stk. 2, nævnte opsparingsordninger i forbindelse med en
overførsel efter pensionsbeskatningslovens § 41,
når overførslen sker inden for samme pengeinstitut
eller mellem to pengeinstitutter. I stedet kan den negative skat
udnyttes til fradrag i skat for efterfølgende år i den
nyoprettede ordning eller den bestående ordning, hvortil den
oprindelige ordning er overført." |
| | § 2 |
| | I lov om beskatningen af
pensionsordninger m.v. (pensionsbeskatningsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 816 af 30. september 2003, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 457 af 9. juni 2004,
foretages følgende ændringer: |
§ 53 A.
Reglerne i stk. 2-5 gælder for | | |
1. livsforsikring, der ikke omfattes af kapitel
1, | | |
2. livsforsikring, der opfylder betingelserne i
kapitel 1, men hvor forsikringens ejer ved ordningens oprettelse
har givet afkald på beskatning efter reglerne i afsnit I, | | |
3. pensionskasseordning, der ikke omfattes af
kapitel 1, | | 1. I § 53 A, stk. 1, nr.
4, udgår €œog". |
4. pensionskasseordning, der opfylder
betingelserne i kapitel 1, men hvor den pensionsberettigede ved
ordningens oprettelse har givet afkald på beskatning efter
reglerne i afsnit I, og | | 2. I § 53 A, stk. 1, nr.
5, ændres €œforsikrede" til: "forsikrede,
og". |
5. syge- og ulykkesforsikring, der ejes af den
forsikrede. - - - | | 3. I § 53 A, stk. 1,
indsættes som nr. 6: "6.
livsforsikring, der omfattes af nr. 1, eller pensionskasseordning,
der omfattes af nr. 3, men som er stillet til sikkerhed for et
løfte om pension (pensionstilsagn) afgivet over for en
direktør eller dennes efterladte i forbindelse med et
ansættelsesforhold, samt garantiforsikring eller lignende,
som er oprettet med en direktør eller dennes efterladte som
berettiget til ydelser fra forsikringen som sikkerhed for et
tilsvarende løfte om pension." |
| | |
| | |
| | |
| | 4. I § 53 A, stk. 3,
indsættes efter 2. pkt.: |
Stk. 3. Ved opgørelsen
af den skattepligtige indkomst medregnes afkastet af
livsforsikrings- og pensionsordninger som nævnt i
stk. 1. Indkomstskattepligten påhviler ejeren, den
pensionsberettigede eller den eller dem, der efter ejerens eller
den første pensionsberettigedes død er berettiget til
udbetalinger af eller fra ordningen. Afkastet opgøres som
forskellen mellem på den ene side ordningens
kapitalværdi ved indkomstårets udgang med tillæg
af udbetalinger i årets løb og på den anden side
ordningens kapitalværdi ved indkomstårets begyndelse
med tillæg af indbetalinger i årets løb. Er der
efter 2. pkt. flere berettigede, fordeles det efter 3. pkt.
opgjorte afkast efter forholdet mellem kapitalværdien af de
pågældendes respektive dele af ordningen. Et negativt
afkast af en ordning kan kun modregnes i det pågældende
indkomstårs og de følgende indkomstårs positive
afkast af samme ordning. Et negativt afkast kan kun
fremføres til et senere indkomstår, hvis det ikke kan
rummes i positivt afkast i et tidligere indkomstår. | | €œI tilfælde omfattede af
stk. 1, nr. 6, påhviler indkomstskattepligten den
pågældende direktør eller den eller dem, der
efter direktørens død er berettiget til udbetalinger
af eller fra ordningen." 5. I § 53 A, stk. 3,
indsættes efter 3. pkt., der bliver 4. pkt.: "Ved opgørelsen af afkast på en
livsforsikring, eller en pensionskasseordning, der i løbet
af indkomståret stilles til sikkerhed for et løfte om
pension (pensionstilsagn) afgivet over for en direktør eller
dennes efterladte i forbindelse med et ansættelsesforhold,
jf. stk. 1, nr. 6, eller hvor sikkerhedsstillelsen
ophører, træder kapitalværdien på
tidspunktet for sikkerhedsstillelsen, henholdsvis ophøret, i
stedet for ordningens kapitalværdi ved indkomstårets
begyndelse, henholdsvis udgang." 6. I § 53 A, stk. 3, 4.
pkt., der bliver 6. pkt., ændres "3. pkt." til: "4.
pkt.". |
| | |
Stk. 4. Syge- og ulykkesforsikringer
som nævnt i stk. 1, nr. 5, er undtaget fra beskatningen
efter stk. 3. Det samme gælder livsforsikringer, der
alene kan komme til udbetaling i tilfælde af den forsikredes
død, invaliditet eller livstruende sygdom inden
forsikringens aftalte udløbstidspunkt, såfremt det
aftalte udløbstidspunkt ikke ligger senere end første
policedag efter den forsikredes fyldte 80. år. - - - | | 7. I § 53 A, stk. 4,
indsættes efter €œstk. 1, nr. 5,": "og
garantiforsikringer eller lignende omfattede af stk. 1, nr.
6,". |
| | |
§ 55.
Indkomstskattepligten i henhold til § 20, § 46,
stk. 1, § 49, stk. 2, § 53,
§ 53 A, stk. 3 og 4, og § 53 B,
stk. 6, påhviler ejeren eller den, der efter ejerens
død i henhold til bestemmelserne i policen m.v. er
berettiget til de pågældende udbetalinger.
Indkomstskattepligten i henhold til § 20, stk. 1,
nr. 4, og § 46, stk. 1, påhviler dog ejerens
fraskilte eller fraseparerede ægtefælle, når
ydelserne tilfalder ægtefællen i kraft af udlodning ved
skifte af fællesbo eller den, der efter
ægtefællens død i henhold til policen m.v. er
berettiget til pension, jf. § 30, stk. 2. | | 8. I § 55, 1. pkt.,
ændres €œ§ 53 A, stk. 3 og 4" til:
"§ 53 A, stk. 2 og 3", efter "ejeren"
indsættes: ", den pensionsberettigede", og efter "ejerens"
indsættes: "eller den pensionsberettigedes". |
| | |
§ 56. - - - Stk. 2. Reglerne i stk. 1
omfatter også ydelser i form af overdragelse af
ejendomsretten til livsforsikring m.v. samt udbetaling af
forsikringssum m.v. til en anden end ejeren eller den, der efter
ejerens død i henhold til bestemmelserne i policen m.v. er
berettiget til de pågældende udbetalinger. - - - | | 9. I § 56, stk. 2,
indsættes efter "livsforsikring m.v.": ", sikkerhedsstillelse
som nævnt i § 53 A, stk. 1, nr. 6". |
| | |
| | § 3 |
| | I lov om indkomstbeskatning af
aktieselskaber m.v. (selskabsskatteloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 111 af 19. februar 2004, som bl.a.
ændret ved § 5 i lov nr. 358 af 19. maj 2004, og
senest ved § 5 i lov nr. 485 af 9. juni 2004, foretages
følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Efter § 5 D
indsættes : |
| | " § 5 E.
Aktiver, der pr. 31. december 2004 er opsparet i investeringsfonde
tilknyttet klasse III-livsforsikringer, anses for anskaffet af
livsforsikringsselskabet den 1. januar 2005 til den
regnskabsmæssige værdi den 31. december 2004.
Regnskabsmæssige hensættelser pr. 31. december 2004
vedrørende opsparing i de pågældende
investeringsfonde anvendes som hensættelser pr. 1. januar
2005 ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for 2005
og senere år." |
| | |
§ 13. - - - | | 2.§ 13, stk. 2, 2.
pkt., og § 13 B, stk. 2, ophæves. |
Stk. 2. Forsikringsselskaber kan ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter reglerne i
stk. 8-13 fradrage beløb, der er medgået til skat
efter pensionsafkastbeskatningsloven vedrørende det
indkomstår, der svarer til indkomståret efter denne
lov, samt beløb, der hensættes til dækning af
forpligtelserne over for de forsikrede
(præmiehensættelser, livsforsikringshensættelser,
erstatningshensættelser, udjævningshensættelser
og bonusudjævningshensættelser). Dog kan der ikke
foretages fradrag for beløb, der hensættes til
dækning af forpligtelserne vedrørende opsparing i
investeringsfonde, jf. § 13 B, stk. 2. | | |
§ 13 B. - -
- | | |
Stk. 2. Livsforsikringsselskaber skal
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst ikke medregne
præmier eller afkast af værdipapirer, der opspares i
investeringsfonde tilknyttet klasse III-livsforsikringer.
Livsforsikringsselskaber kan ikke foretage fradrag ved udbetaling
af beløb opsparet i investeringsfonde. | | |
| | |
| | 3.§ 13 B, stk. 3,
der bliver stk. 2, affattes således: |
Stk. 3. Afkast af aktiver i puljer i
et pengeinstitut eller i investeringsfonde i et
livsforsikringsselskab, der overføres til dækning af
administrationsomkostninger m.v., skal medregnes ved
opgørelsen af pengeinstituttets eller
livsforsikringsselskabets skattepligtige indkomst. | | " Stk. 2. Afkast af aktiver
i puljer i et pengeinstitut, der overføres til dækning
af administrationsomkostninger m.v., skal medregnes ved
opgørelsen af pengeinstituttets skattepligtige
indkomst." |
| | § 4 |
| | I skattekontrolloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 869 af 12. august 2004, foretages
følgende ændring: |
§ 11 C. Ved
besiddelse af livs- eller pensionsforsikring samt syge- og
ulykkesforsikring hos forsikringsselskaber i udlandet skal
forsikringstageren opfylde betingelserne som nævnt i
stk. 3 og 4, jf. stk. 2. Dette gælder dog ikke
begravelsesforsikringer og lignende, der er baseret på, at
afkastet stedse er negativt og at et års indbetalinger
anvendes til samme års udbetalinger, således at
ordningen ikke har nogen kapitalværdistigning. 1. og 2. pkt.
finder tilsvarende anvendelse på den, der efter ejerens
død i henhold til bestemmelserne i policen m.v. er
berettiget til udbetaling af forsikringen. | | |
Stk. 2. Betingelserne i stk. 1
skal kun opfyldes af fysiske eller juridiske personer, der er fuldt
skattepligtige her til landet. Skatteministeren kan efter
omstændighederne helt eller delvis fritage yderligere
persongrupper for at opfylde betingelserne i stk. 1. | | |
Stk. 3. Ved tegning af en forsikring
som nævnt i stk. 1, 1. pkt., eller ved indtræden
af fuld skattepligt her til landet skal ejeren afgive en
erklæring til de statslige told- og skattemyndigheder om
dispositionens foretagelse med oplysning om: | | |
1) Ejerens navn, adresse og personnummer
(CPR-nr.). Har ejeren ikke CPR-nr., men virksomhedsnummer
(CVR-nr.), oplyses dette. Har ejeren heller ikke CVR-nr., men
stamnummer som erhvervsdrivende (SE-nr.), oplyses dette. Har ejeren
hverken CPR- nr., CVR-nr. eller SE-nr., oplyses
fødselsdatoen, når ejeren er en fysisk person.
Tilsvarende skal oplysning gives om eventuelt andre forsikrede
eller begunstigede efter policen. | | |
2) Forsikringsselskabets navn og adresse. | | |
3) Oplysninger til identifikation af
forsikringen, herunder oplysning om forsikringens art samt policens
litra og nummer eller lignende identifikation. | | |
4) Størrelsen af de aftalte præmier
eller bidrag, forsikringssummen, indbetalingsperiodens længde
og udbetalingstidspunktet. | | |
Stk. 4. Den i stk. 3 nævnte
erklæring skal, når den tegnede forsikring ikke
omfattes af pensionsbeskatningslovens § 53 A,
stk. 4, og forsikringen ikke er tegnet under
omstændigheder som nævnt i pensionsbeskatningslovens
§ 53 B, stk. 2, være vedlagt | | |
1) fuldmagt fra forsikringstageren til de
statslige told- og skattemyndigheder til indseende i forsikringen i
det udenlandske forsikringsselskab, | | |
2) erklæring fra det udenlandske
forsikringsselskab, hvori det påtager sig hvert år af
egen drift inden den 1. februar til de statslige told- og
skattemyndigheder at sende følgende oplysninger
vedrørende forsikringen det foregående
kalenderår: | | |
a) Kapitalværdien af forsikringen ved
årets udgang. | | |
b) Årets afkast af forsikringen opgjort som
forskellen mellem på den ene side forsikringens
kapitalværdi ved årets udgang med tillæg af
udbetalinger i årets løb og på den anden side
forsikringens kapitalværdi ved årets begyndelse med
tillæg af indbetalinger i årets løb. | | |
Stk. 5. Indsender det udenlandske
forsikringsselskab ikke indberetningen til de statslige told- og
skattemyndigheder rettidigt og med de krævede oplysninger,
kan skatteministeren pålægge den eller dem, der
råder over forsikringen i forhold til forsikringsselskabet,
at opsige forsikringen. | | |
Stk. 6. Skatteministeren kan fritage
for kravet efter stk. 4, nr. 2, hvis særlige forhold
begrunder, at forsikringen tegnes i udlandet, og skatteministeren
er bekendt med, at forsikringsselskaber i det
pågældende land ikke ønsker eller efter landets
lovgivning ikke må påtage sig en
indberetningsforpligtelse. Fritagelsen er i givet fald betinget af,
at ejeren sammen med den årlige selvangivelse indsender de i
stk. 4, nr. 2, nævnte oplysninger bilagt dokumentation
for oplysningernes rigtighed til de kommunale
skattemyndigheder. | | |
| | |
| | 1. I § 11 C indsættes
som stk. 7: |
| | " Stk. 7. Stk. 1-6 finder
tilsvarende anvendelse for pensionsordninger i udenlandske
pensionskasser, pensionsfonde og andre, der udbetaler
pensioner." |
| | § 5 |
| | I lov nr. 429 af 26. juni 1998 om
ændring af pensionsbeskatningsloven, realrenteafgiftsloven,
fondsbeskatningsloven, kildeskatteloven og skattekontrolloven
(Filialer af EU-forsikringsselskaber og €" pengeinstitutter,
symmetri i pensionsbeskatningen, afgift af aktieafkast og
afskaffelse af kvoteordningen) foretages følgende
ændringer: |
Stk. 3. § 1, nr. 4, 5, 6 og
7, har for forsikring og pensionsordning, der er oprettet eller
erhvervet den 18. februar 1992 eller senere, virkning fra og med
den 2. juni 1998. Forsikringstagere og pensionsopsparere, der
bliver omfattet af § 53 A eller § 53 B i
pensionsbeskatningsloven som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 5, kan vælge at anvende bestemmelserne allerede fra og
med 1. januar 1995. | | 1. I § 6, stk. 3, 1.
pkt., indsættes efter "2. juni 1998": ", jf. dog
stk. 12". |
| | |
| | 2. I § 6 indsættes
efter stk. 11 som nyt stykke: |
| | " Stk. 12. En forsikringstager eller
pensionsopsparer, der har en forsikring eller pensionsordning, der
er oprettet eller erhvervet før den 18. februar 1992, kan
med virkning fra og med indkomståret 2004 vælge, at
§ 1, nr. 4, 5, 6 og 7, finder anvendelse på
forsikringen eller pensionsordningen, såfremt
pensionsbeskatningslovens § 53 A eller § 53 B i
øvrigt er anvendelig på forsikringen eller
pensionsordningen. Valget er bindende og skal træffes inden
den 1. januar 2006 eller i forbindelse med indtræden af fuld
skattepligt her til landet. Valget skal inden for fristen i 2. pkt.
enten meddeles Told- og Skattestyrelsen eller forsikringsselskabet
m.v., såfremt dette indgiver oplysninger til de statslige
told- og skattemyndigheder efter skattekontrollovens § 8
B. Valget får i så fald virkning fra og med det
tidspunkt, hvor Told- og Skattestyrelsen eller forsikringsselskabet
m.v. får oplysningen. De personer, som inden udgangen af 2004
træffer beslutning om, at pensionsbeskatningslovens
§ 53 A eller § 53 B skal finde anvendelse
på forsikringen eller pensionsordningen, kan vælge, at
beslutningen får virkning fra og med 1. januar 2004. I
så fald gives Told- og Skattestyrelsen eller
forsikringsselskabet m.v. oplysning herom." |
| | § 6 |
| | I lov nr. 457 af 9. juni 2004 om
ændring af pensionsbeskatningsloven og andre skattelove (Mere
smidige regler for pensionsopsparere, hensættelsesfradrag for
kreditinstitutter, gældsinstrumenter og afkortning af
kredittid ved ophævelse af visse pensionsordninger),
foretages følgende ændring: |
| | |
§ 8. - - - | | 1. I § 8, stk. 3, 1.
pkt., ændres "20" til: "19". |
Stk. 3. § 1, nr. 13, 20, 26,
28, 29, 30, 36, 47 og 49, har virkning for kapitalforsikringer
eller opsparinger i pensionsøjemed, der afgiftsberigtiges
den 1. januar 2004 eller senere. § 1, nr. 22 | | |
- - - | | |