L 32 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af momsloven. (Justering af momsreglerne for indførsel af
visse magasiner, tidsskrifter m.v.).
Fremsat den 7. oktober 2004 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af momsloven
(Justering af momsreglerne for
indførsel af visse magasiner, tidsskrifter m.v.)
§ 1
I lov om merværdiafgift
(momsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 703 af 8. august
2003, som ændret ved lov nr. 356 af 19. maj 2004, foretages
følgende ændring:
1.§ 36, stk. 1, nr.
3, affattes således:
" 3) når varens samlede værdi ved
erhvervsmæssige forsendelser ikke overstiger 80 kr.
Afgiftsfritagelsen omfatter ikke alkoholholdige varer, parfume og
toiletvand, tobak og tobaksvarer samt magasiner, tidsskrifter og
lignende, der efter trykning i et EU-land sendes ud af EU for
derfra at blive forsendt til privatpersoner i Danmark.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for
gennemførelsen af afgiftsfriheden,".
§ 2
Stk. 1. Skatteministeren
fastsætter ikrafttrædelsestidspunktet for
§ 1, nr. 1.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lovforslaget bliver fremsat som led i
regeringens bestræbelser på at fjerne huller i den
gældende skatte- og afgiftslovgivning. Regeringen
iværksatte i sidste folketingssamling en undersøgelse
af skatte- og afgiftslovgivningen for at afdække
sådanne uhensigtsmæssigheder, og nærværende
lovforslag er en fortsættelse af dette arbejde.
Lovforslaget har til formål at
dæmme op for misbrug af momsfritagelsen for små
erhvervsmæssige forsendelser som findes i momslovens
§ 36, stk. 1, nr. 3.
I overensstemmelse med reglerne i artikel 14,
stk. 1, litra d, i Rådets direktiv 77/388/EØF (6.
momsdirektiv) og artikel 22 og 23 i Rådets direktiv
88/331/EØF momsfritager Danmark i dag indførsel fra
steder uden for EU af små forsendelser af
erhvervsmæssig karakter til en værdi af højst 80
kr.
Det er imidlertid blevet konstateret, at en
del danske magasinudgivere er begyndt at sælge deres
magasiner og tidsskrifter i abonnement til kunder i Danmark fra et
3. land for at nyde godt af momsfritagelsen. I visse tilfælde
bliver magasinerne trykt i andre EU-lande, sendt derfra til et land
uden for EU for endelig at blive forsendt til Danmark momsfrit
under 80 kr. reglen.
Det er regeringens opfattelse, at denne
udflytning af magasindistributionen er en utilsigtet anvendelse af
reglerne, foretaget med henblik på at undgå
momsbetaling uanset om trykningen sker i Danmark eller et andet
EU-land. Udflytningen skaber desuden konkurrenceproblemer for de
magasinudgivere, der foretager distributionen fra Danmark og dermed
ikke kan sælge momsfrit til deres abonnenter. Situationen er
sådan, at flere og flere af konkurrencemæssige
årsager kan blive nødt til at foretage en udflytning
for at kunne fastholde deres salg i Danmark.
Det foreslås derfor, at udelukke
indførsel fra et 3. land af magasiner, tidsskrifter og
lignende, der efter trykning i et EU-land sendes ud af EU for
derfra at blive forsendt til privatpersoner i Danmark, fra
momsfritagelsen for små forsendelser af erhvervsmæssig
karakter.
Provenumæssige konsekvenser
Forslaget skønnes at medføre,
at statskassen undgår et tab af momsindtægter på
ca. 50 mio. kr. årligt.
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner
Lovforslaget skønnes ikke at
medføre nævneværdige administrative omkostninger
for stat, kommuner eller amtskommuner.
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget forventes at have negative
økonomiske konsekvenser af en størrelsesorden
på ca. 50 mio. kr. årligt for magasinudgivere, der i
dag har udflyttet deres magasindistribution til et 3. land. For
magasinudgivere, der distribuerer magasinerne trykt i EU fra
Danmark eller et andet EU-land, betyder forslaget en forbedret
konkurrencesituation.
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget skønnes alene at give visse
administrative konsekvenser i forbindelse med eventuel
tilbageflytning af magasindistributionen for magasinudgivere, der i
dag distribuerer magasiner fra et 3. land, og som følge af
forslaget vælger at flytte denne tilbage til Danmark.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for
Kvalitet i Erhvervsreguleringen har udtalt, at da forslaget
berører under 5 virksomheder, er forelæggelse for et
test- eller virksomhedspanel ikke påkrævet.
Administrative konsekvenser for
borgerne
Da det skønnes, at magasiner og
tidsskrifter trykt i EU fremover ikke vil blive sendt ud af EU, men
i stedet distribueret direkte fra det sted i EU, hvor det er trykt,
skønnes momspligten for magasinsalget ikke at give borgerne
nævneværdige ulemper. En eventuel prisforhøjelse
af magasinerne vil ikke være på tilnærmelsesvis
25 pct., idet det må formodes, at selve
distributionsomkostningerne falder både på grund af, at
"omvejen" uden for EU undgås, og fordi der opnås
fradrag for momsen af forsendelsesomkostningerne. Herudover
skønnes konkurrence på markedet at medføre fald
i udgivernes avance i stedet for stigende priser.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Forslaget vedrørende momspligt for
indførsel af visse magasiner og tidsskrifter kræver
EU-tilladelse. I henhold til 6. momsdirektivs artikel 27 kan
Rådet med enstemmighed på forslag fra Kommissionen give
et medlemsland tilladelse til at indføre særlige
foranstaltninger, der fraviger bestemmelserne i 6. momsdirektiv,
for at forenkle afgiftsopkrævningen eller for at undgå
visse former for svig eller unddragelse. Medlemslandene skal
indgive anmodning til Kommissionen, som skal fremsætte
forslag om tilladelse eller fremlægge en meddelelse om afslag
for Rådet inden 8 måneder efter modtagelsen af
anmodningen. Danmark har indgivet en anmodning om tilladelse til at
gennemføre forslaget som en undtagelse til direktivets
artikel 14, stk. 1, litra d. Kommissionen modtog anmodningen
den 17. maj 2004.
Sammenfatning af økonomiske og
administrative konsekvenser.
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
amter og kommuner | Forslaget fjerner utilsigtede provenutab og
forhindrer fremtidige provenutab på skønsmæssigt
50 mio. kr. årligt. | |
Administrative konsekvenser for stat, amter
og kommuner | Ingen nævneværdige. | Ingen nævneværdige. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget skønnes ikke at have nogen
direkte effekt, men indebærer forbedrede konkurrenceforhold
for de magasinudgivere, der i dag distribuerer magasiner
direkte. | Forslaget skønnes at medføre
en merudgift på 50 mio. kr. årligt for de
magasinudgivere, der i dag distribuerer magasiner trykt i EU fra et
3. land. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen nævneværdige. | Der skønnes at blive visse
administrative konsekvenser ved en eventuel tilbageflytning af
magasindistributionen. |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for borgerne | | Forslaget kan medføre mindre
prisstigninger på nogle magasiner. |
Forholdet til EU-retten | Forslaget kræver EU-tilladelse. I
henhold til 6. momsdirektivs artikel 27 har Danmark indgivet en
anmodning om tilladelse til at gennemføre forslaget som en
undtagelse til direktivets artikel 14, stk. 1, litra d. |
Høring
Lovforslagets § 1 har været
til høring hos Advokatrådet, Aller Press A/S,
Amtsrådsforeningen i Danmark, Bonnier Publications A/S, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Fagpresse, Dansk Handel og Service,
Dansk Industri, Dansk Magasinpresses Udgiverforening, Egmont
Magasiner A/S, Foreningen Registrerede Revisorer, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Grafisk Arbejdsgiverforening og
Handel, Transport og Serviceerhvervene.
I oversigten nedenfor er de modtagne
høringssvar gengivet og kommenteret i kort form.
Organisation | Bemærkninger i høringssvar | Kommentar til høringssvar |
Advokatrådet | Mener, at forslaget er for bredt formuleret,
idet det ud over at omfatte unddragelsessituationen, nemlig hvor
magasiner produceret i EU udføres til et 3. land og derfra
genimporteres til EU (DK), også omfatter magasiner produceret
i et 3. land, der importeres til DK. Har vedlagt forslag til ny
formulering af lovbestemmelsen. | Forslaget er ændret på linie med
Advokatrådets forslag til formulering. |
Aller Press A/S (advokat Richard Sand) | Henholder sig til svaret fra Dansk
Magasinpresses Udgiverforening (DMU), der er imod forslaget. | Jf. bemærkningerne til DMU´s
høringssvar. |
| Mener desuden, at provenuberegningerne i
forslaget er forkerte og påpeger, at ugeblade distribueres
fra DK, og forslaget vil derfor kun ramme måneds€" og
kvartals-magasinerne. Oplagstallet for disse magasiner er kun 10
pct. af det samlede magasinmarked (ugebladene står for 90
pct.). Anfører desuden, at langt de fleste danske
måneds- og kvartalsmagasiner i dag indføres fra et 3.
land, og der er således ikke så mange flere, der kan
begynde at gøre det for at fastholde markedet. | Forslagets beregninger af det årlige
skønnede tab for statskassen er baseret på
indførsel af måneds- og kvartalsmagasiner fra 3. lande
(hovedsagelig Ålandsøerne) i de første 9
måneder af 2003. At måneds- og kvartalsmagasinerne kun
udgør 10 pct. af det samlede magasinmarked ændrer ikke
herpå. |
Dansk Fagpresse | Opfordrer til, at forslaget ikke
fremsættes, og at forholdene for de trykte medier i stedet
tages op under ét (herunder momsfritagelse for aviser og
portostøtte). | Forhold som momsfritagelse for aviser og
portostøtte ændrer ikke ved, at udflytning af
magasindistribution sker for at undgå momsbetaling. |
| Anfører, at hvis et lovindgreb
gennemføres, er det vigtigt med en rimelig frist, så
magasinernes drift og økonomi kan tilpasses. | Da tidspunktet for ikrafttrædelse af
den EU-bemyndigelse til Danmark til at gennemføre
ændringen, som behandles i EU for øjeblikket, ikke kan
forudses nøjagtigt, foreslås det overladt til
skatteministeren at sætte forslaget i kraft, når
EU-tilladelsen foreligger. |
HTS €" Handel, Transport og
Service-erhvervene | Kan ikke anbefale, at der søges flere
danske undtagelser fra EU-reglerne. Anser udflytningen af
magasindistributionen for at være en naturlig konsekvens af
6. momsdirektiv. | Det fastholdes, at forsendelserne af
magasiner til kunder i Danmark via et 3. land sker for at
undgå momsbetaling. Forslaget er præciseret, så
det omfatter magasiner, der efter udførsel fra Danmark eller
et andet EU-land, indføres til private aftagere i Danmark
fra et 3. land, jf. bemærkningerne til Advokatrådets
høringssvar. |
| Mener blandt andet, at udflytningen er en
konsekvens af bortfaldet af portostøtten i 2004 til en
række tidsskrifter. Anfører, at årsagen til
problemet desuden må søges i det høje danske
afgiftsniveau samt de særlige skatteforhold på
Ålandsøerne. | Udflytningen af magasindistributionen
forekom også før 2004, således er
provenuberegningerne foretaget på baggrund af oplysninger om
situationen i 2003. |
Dansk Magasinpresses Udgiverforening | Finder det forkert, at der i forslaget tales
om "momsunddragelse", idet det efter gældende ret er lovligt
at distribuere magasinerne momsfrit fra 3. lande. | Idet den omhandlede magasindistribution fra
3. lande er lovlig i dag tales i forslaget om momsunddragelse og
ikke momssvig. Der er tale om unddragelse, idet momssatsen for
distribution af magasiner er på 25 pct. i Danmark. Ved at
udføre magasinerne fra EU til et 3. land, hvorfra de kan
indføres til Danmark momsfrit, unddrages statskassen de 25
pct. moms. |
| Anfører, at ingen kan vide, om flere
udgivere i fremtiden vil benytte muligheden for udflytning. | I forslaget anføres, at der er
mulighed for, at flere magasiner til kunder i Danmark distribueres
via et 3. land, og denne betragtning anses stadig for korrekt. |
| Mener, at forslagets provenuberegninger er
forkerte og medfører for høje skønnede tab for
statskassen, idet der bør tages hensyn til, at forslaget vil
betyde prisstigninger og import af udenlandske magasiner, hvilket
vil føre til fald i det totale salg af danskbaserede
måneds- og kvartalsmagasiner og deraf faldende
momsindtægter. | Provenuberegningerne er baseret på
gældende priser for måneds- og kvartalsblade solgt i
løssalg i Danmark. |
| Anfører, at lovforslaget vil ramme de
samme magasiner, der for mindre end et halvt år siden, blev
ramt af portostøttens bortfald. Anfører, at danske magasiner har
større momsbelastning end i andre EU-lande, idet man i mange
lande har nedsat moms på området. | Uanset andre regler af betydning for
magasinernes økonomi ændrer det ikke ved, at forslaget
bør gennemføres for at undgå den omhandlede
unddragelse af moms. Danmark har valgt at have en enhedsmomssats
for alle varer og ydelser - der ønskes ikke
gennemført nedsat moms i Danmark. |
| Mener, at forslaget vil betyde import af
udenlandske magasiner og lukning af danske. Det vil blandt andet
forringe mulighederne for at bevare det danske sprog og kultur. | Forslaget omfatter genindførte
magasiner til kunder i Danmark uanset sprog. |
| Anfører desuden, at en hurtig
gennemførelse af forslaget vil gøre det umuligt at
foretage markedstilpasninger. | Det er overladt til skatteministeren at
sætte forslaget i kraft, når EU-tilladelsen
foreligger. |
Egmont Magasiner A/S | Anfører, at forslaget til ny lovtekst
er uklar. | Forslaget til lovtekst er præciseret,
jf. også bemærkningerne til Advokatrådets
høringssvar. |
| Anfører, at forslaget vil betyde, at
importørerne af magasinerne vil skulle opkræve moms
magasin for magasin. Dette vil kræve omkostninger til
toldkontrol €" omkostninger, som bør indgå i
provenuberegningerne. | Det er korrekt, at der skal opkræves
moms af hver forsendelse for sig €" ligesom ved forsendelser
af de øvrige varer undtaget fra 80 kr. momsfritagelsen. |
| Mener, at gennemføres forslaget skal
det gælde alle magasiner €" også de
udenlandske. | Forslaget er ændret således, at
det omfatter genindførte magasiner m.v. til kunder i Danmark
uanset sprog. |
| Forslagets beregninger af det
økonomiske tab for erhvervslivet forudsætter, at
priserne for de berørte magasiner vil blive nedsat med 20
pct. svarende til momsen. Egmont anfører, at der ikke er
belæg for denne antagelse. Mener, at forbrugerne vil blive
ramt økonomisk. | Skønnet vedrørende de
administrative omkostninger er baseret på, at det ikke
længere vil kunne betale sig at sende magasinerne ud af EU
for derefter at sende dem til Danmark. Derfor vil der ikke
være nogen omkostninger for myndighederne. Provenuberegningerne er baseret på, at
magasinerne fremover ikke vil blive distribueret fra et 3. land
samt på gældende priser for måneds- og
kvartalsmagasiner solgt i løssalg i Danmark. På
baggrund af disse priser skønnes det, at priserne vil blive
nedsat svarende til momsen. |
Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer | FSR anfører, at forslaget kan
medføre konkurrenceforvridning mellem de danske magasiner og
tilsvarende udenlandske magasiner. | Det ligger i selve den gældende
EU-regel om momsfri indførsel af små forsendelser, at
varer indført fra 3. lande får en konkurrencefordel
frem for varer produceret i EU. |
| Mener, at afgrænsningen af forslagets
rækkevidde skal præciseres. | Afgrænsningen er præciseret, jf.
bemærkningerne til Advokatrådets
høringssvar. |
| Opfordrer til, at der gives en rimelig frist
før ikrafttræden. | Det er overladt til skatteministeren at
sætte forslaget i kraft, når EU-tilladelsen
foreligger. |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det er konstateret, at en del danske
magasinudgivere sælger deres magasiner i abonnement til
kunder i Danmark fra et 3. land. Som led i en undersøgelse
foretaget i september 2003 ved det postcenter, der modtager
forsendelserne fra blandt andet Ålandsøerne ( som har
status som 3. land rent moms- og toldmæssigt) med diverse
magasiner og tidsskrifter, blev der foretaget en
stikprøvekontrol, som viste at
€" alle forsendelser var adresseret til
forskellige modtagere i DK,
€" alle forsendelser var på bagsiden
påhæftet et giroindbetalingskort,
€" alle påførte priser er den
pris, kunden skal betale, og indeholdt ikke moms, og
€" alle girokort skulle indbetales til en
dansk magasinudgivers adresse i Danmark.
Undersøgelsen viste således, at
for at undgå dansk momsbetaling tager magasiner og
tidsskrifter tryk i EU turen omkring Ålandsøerne i
stedet for at blive distribueret direkte til abonnenterne.
Herudover er konstateret, at en række
magasiner trykt i Danmark eller andre steder i EU sendes til kunder
i Danmark fra Norge.
Det er regeringens opfattelse, at det er
lovligt efter de gældende momsregler at lade forsendelser af
magasiner, tidsskrifter m.v. i abonnement nyde godt af
momsfritagelsen for små erhvervsmæssige forsendelser
ved at tilrettelægge distributionen på ovennævnte
måde og altså således, at magasinerne sendes uden
moms ud af EU og derfra importeres momsfrit til Danmark fra et
3.land. Imidlertid må denne udflytning af
magasindistributionen anses for at være en utilsigtet
anvendelse af reglerne foretaget med henblik på
momsunddragelse. Udflytningen skaber desuden konkurrenceproblemer
for de magasinudgivere, der foretager distributionen direkte fra
trykstedet i EU, og dermed ikke kan sælge momsfrit til deres
abonnenter. Situationen kan udvikle sig således, at flere og
flere af konkurrencemæssige årsager bliver nødt
til at foretage en udflytning for at kunne fastholde deres salg i
Danmark.
Denne stigende magasindistribution fra 3.
lande medfører, at den danske statskasse får et tab af
momsindtægter. Undersøgelsen fra september 2003 viste,
at der i de første 9 måneder af 2003 blev
indført ca. 3,5 mio. magasiner og tidsskrifter fra 3. lande
(hovedsagelig Ålandsøerne og Norge), hvilket
skønnes at have givet et provenutab for staten i 2003
på ca. 47 mio. kr. Det frygtes, at der fremover vil blive et
større provenutab, såfremt der ikke sker en
ændring af momsreglerne, der hindrer denne form for momsfri
indførsel.
For at dæmme op overfor
ovennævnte udvikling og dermed undgå misbrug af
momsfritagelsen for små erhvervsmæssige forsendelser,
foreslås det at indføre en bestemmelse, hvorefter
magasiner, tidsskrifter og lignende litteratur, der efter trykning
i et EU-land sendes ud af EU for derfra at blive forsendt til
privatpersoner i Danmark, ikke omfattes af momsfritagelsen for
små forsendelser af erhvervsmæssig karakter importeret
til Danmark fra et 3. land.
Regeringen sendte i maj 2004 en anmodning til
EU om tilladelse til at indføre den særlige regel.
Kommissionens behandling af anmodningen skal foretages i
løbet af 8 måneder, hvorefter Rådet skal tage
stilling.
Til § 2
Til stk. 1
Ændringen af bestemmelsen for
indførsel af små erhvervsmæssige forsendelser
kræver tilladelse fra EU. I henhold til 6. momsdirektivs
artikel 27 kan Rådet med enstemmighed på forslag fra
Kommissionen give et medlemsland tilladelse til at indføre
særlige foranstaltninger, der fraviger bestemmelserne i 6.
momsdirektiv, for at forenkle afgiftsopkrævningen eller for
at undgå visse former for svig eller unddragelse.
Medlemslandene skal indgive anmodning til Kommissionen, som skal
fremsætte forslag om tilladelse eller fremlægge en
meddelelse om afslag for Rådet inden 8 måneder efter
modtagelsen af anmodningen. Danmark har indgivet en anmodning om
tilladelse til at gennemføre forslaget som en undtagelse til
direktivets artikel 14, stk. 1, litra d. Kommissionen modtog
anmodningen den 17. maj 2004 og skal derfor forelægge sagen
for Rådet senest 17. januar 2005. Herefter skal Rådet
behandle forslaget.
Da det således er muligt, at EU
behandlingen af anmodningen bliver afsluttet efter lovforslagets
vedtagelse, foreslås det, at det overlades til
skatteministeren, når tilladelsen fra EU er opnået, at
fastsætte lovens ikrafttrædelsestidspunkt.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om merværdiafgift (momsloven),
jf. lovbekendtgørelse nr. 703 af 8. august 2003, som
ændret ved lov nr. 356 af 19. maj 2004, foretages
følgende ændring: |
§ 36.
Indførsel af varer fra steder uden for EU er fritaget for
afgift 1)€ 2)€ 3) når varens samlede værdi ved
erhvervsmæssige forsendelse ikke overstiger 80 kr.
Afgiftsfritagelsen omfatter ikke alkoholholdige varer, parfume og
toiletvand samt tobak og tobaksvarer. Skatteministeren kan
fastsætte nærmere regler for gennemførelsen af
afgiftsfriheden, 4)€ 5)€ | | 1. § 36,
stk. 1, nr. 3, affattes således: " 3) når varens samlede værdi ved
erhvervsmæssige forsendelser ikke overstiger 80 kr.
Afgiftsfritagelsen omfatter ikke alkoholholdige varer, parfume og
toiletvand, tobak og tobaksvarer samt magasiner, tidsskrifter og
lignende, der efter trykning i et EU-land sendes ud af EU for
derfra at blive forsendt til privatpersoner i Danmark.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for
gennemførelsen af afgiftsfriheden,". |