Skriftlig fremsættelse (7. oktober
2004)
Skatteministeren (Kristian
Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
skattekontrolloven og opkrævningsloven (Digitalisering af
regnskabsoplysninger, ophævelse af virksomheders
underretningspligt samt afskaffelse af
kildeskattebøderne)
(Lovforslag nr. L 31).
Regeringen har som overordnet mål at
gennemføre forenklinger, således at reglerne bliver
mere forståelige og fair samt at skabe bedre retssikkerhed
for borgere og erhvervsliv. Regelforenklingsarbejdet har også
til formål at nedbringe omkostningerne til administration.
Regeringen har til målsætning at nedbringe de
administrative byrder for erhvervslivet med op til 25 pct. frem til
2010 med henblik på at øge virksomhedernes
konkurrenceevne. Målsætningen søges opnået
gennem færre regler, flere digitale løsninger og bedre
service.
Det foreliggende lovforslag skal ses i
sammenhæng med dette regelforenklingsarbejde. Forslaget
består af følgende 3 elementer:
For det første går lovforslaget
ud på at skabe de rette rammer for en ordning, hvor
virksomhedernes afgivelse af regnskabsoplysninger og
skattemyndighedernes udvælgelse til ligning i størst
muligt omfang sker digitalt. Forslaget har til formål at
effektivisere ligningsarbejdet og at lette virksomhedernes arbejde
med at indgive oplysninger til skattemyndighederne. Forslaget er et
led i ToldSkats systemmodernisering. At forslaget fremsættes
nu, skyldes hensynet til tilrettelæggelsen af arbejdet med
systemmoderniseringen og udvikling af et nyt
udsøgningssystem.
For det andet går forslaget ud på
at afskaffe virksomhedernes pligt til at underrette ansatte, kunder
m.v. om de oplysninger, som virksomhederne har indberettet til
ToldSkat. I stedet vil ToldSkat give den enkelte adgang til de
oplysninger, som er indberettet om denne fra 1. marts.
Formålet med denne del af lovforslaget er at lette
virksomhedernes administrative byrder. Efter forslaget skal det
være muligt at pålægge indberetningspligtige, der
indberetter så sent, at ToldSkat ikke kan nå at
lægge oplysningerne ud på Internettet den 1. marts, at
underrette den ansatte, kunden m.v. om de indberettede
oplysninger.
Gennemføres forslaget i løbet af
efteråret, vil underretningspligten allerede kunne afskaffes
med virkning for oplysninger vedr. kalenderåret 2004.
For det tredje går lovforslaget ud
på at ophæve opkrævningslovens bestemmelse om
bødestraf i forbindelse med ikke-betaling eller for sen
betaling af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag €" de
såkaldte kildeskattebøder. Tiden er løbet fra
kildeskattebøderne, og forslaget skal ses som led i de
generelle bestræbelser på at forenkle og rationalisere
skattereglerne og skatteadministrationen.
Forslaget om digital regnskabsindsendelse
indebærer, at mange virksomheder fra og med
indkomståret 2006 slipper for at indsende et skatteregnskab
til skattemyndighederne, fordi de ikke underkastes ligning. Det
vurderes, at mellem 350.000 - 400.000 virksomheder derved vil kunne
spare portoudgifter.
Herudover slipper ca. 120.000 virksomheder for
at udarbejde og indsende et virksomhedsskema fra og med
indkomståret 2005. Til gengæld skal et antal
virksomheder i størrelsesordenen 250.000 €" 300.000 fra
og med indkomståret 2005 give flere oplysninger
(regnskabsdata og besvare forskellige spørgsmål) i
selvangivelsen. Samlet skønnes det €" virksomhederne
set under ét - at blive administrativt neutralt for
virksomhederne, idet det forudsættes, at de supplerende data
i selvangivelsen i omfang vil svare nogenlunde til halvdelen af de
oplysninger, der i dag gives i virksomhedsskemaet.
Virksomhederne vil opnå en lettelse som
følge af, at dataene til skattemyndighederne vil kunne
afgives digitalt i en og samme arbejdsgang. For personligt
erhvervsdrivende indebærer den digitale arbejdsgang tillige
en nedsættelse af ekspeditionstiden og dermed en fremrykket
årsopgørelse.
Endvidere giver den digitaliserede
udsøgning til ligning besparelser hos myndighederne.
Det forventes, at 90 pct. af alle virksomheder
efter en jævn indfasningsperiode på 10 år vil
selvangive digitalt. De resterende 10 pct. forventes at vedblive
med at anvende papirbaserede regnskaber.
Det skønnes på den baggrund, at
den samlede kommunale og statslige administrative lettelse vil
være ca. 16 årsværk det første år
(2006), og denne lettelse vil stige med 16 årsværk pr.
år, indtil den samlede skønnede besparelse efter 10
år nås med i alt 162 årsværk.
Det skønnes, at gennemførelse af
muligheden for at afgive regnskabsoplysninger digitalt vil
medføre engangsomkostninger på ca. 12 mio. kr. og
årlige driftsudgifter på ca. 1,6 mio. kr. De med
gennemførelse af digitale regnskaber forbundne udgifter
forudsættes finansieret af ToldSkats bevillinger indenfor
fase 1 i "systemmoderniseringspuljen", jf. Akt. 157 af 17. maj
2004.
Der skønnes at medgå 2
årsværk til edb-udvikling på dette punkt.
Forslaget om ophævelsen af
virksomhedernes underretningspligt indebærer, at
indberetningspligtige virksomheder, som rettidigt indsender
oplysninger om ansatte, kunder m.v. til ToldSkat, vil opnå en
administrativ og økonomisk lettelse, eftersom de ikke
længere behøver at underrette den, som oplysningerne
vedrører, om indberetningen.
Det skønnes, at erhvervslivet
årligt vil spare udgifter i størrelsesordenen knap 83
mio. kr. ved ophævelsen af underretningspligten. Dette
skøn baserer sig på en test- og
fokuspanelundersøgelse, som Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
har ladet foretage. Tilsvarende skønnes
indberetningspligtige offentlige virksomheder at kunne opnå
en besparelse ca. 40 mio. kr.
Ophævelsen af underretningspligten
skønnes i ToldSkat at medføre engangsudgifter til
systemtilretning og information på i alt 10 mio. kr. og 10
årsværk til besvarelse af henvendelser. Endvidere
skønnes det, at der vil være øgede
driftsudgifter på årligt ca. 3,8 mio. kr. til porto og
IT-drift.
Det må påregnes, at der i en
overgangsperiode vil være borgere, som ikke er fortrolige med
elektroniske hjælpemidler, og som følge heraf vil
rette henvendelse til myndighederne med henblik på at
få en papirudgave af de indberettede oplysninger eller
på anden måde søge oplysninger om de
indberettede oplysninger. Det er bl.a. derfor, at der er afsat 10
årsværk til besvarelse af henvendelser, jf.
ovenfor.
Forslaget indeholder på den anden side
den serviceforbedring for borgerne, at de slipper for hvert
år at skulle holde styr på breve fra arbejdsgiver,
pengeinstitutter og realkreditinstitutter m.v. om indberettede
oplysninger til brug for selvangivelsen. Som følge af
forslaget vil Told- og Skattestyrelsen sørge for, at de
indberettede oplysninger gøres elektronisk
tilgængelige for borgerne allerede fra 1. marts. Endvidere
vil oplysningerne blive tilgængelige i en mere brugervenlig
og overskuelig form, end det er tilfældet i dag, hvorved
borgernes retssikkerhed styrkes.
Afskaffelsen af kildeskattebøderne
skønnes at indebære et provenutab på ca. 4 mio.
kr. I den forbindelse bemærkes, at der i 2003 er blevet
afskrevet for ca. 2,3 mio. kr. uerholdelige
kildeskattebøder. Denne del af forslaget indebærer
endvidere, at der opnås en systembesparelse på ca.
100.000 kr. årligt ved nedlæggelse af
bødeberegningssystemet samt en administrativ lettelse
på 9-10 årsværk.
Loven træder i kraft dagen efter
offentliggørelsen i Lovtidende.
Med disse ord skal jeg anbefale forslaget til
Folketingets velvillige behandling.