L 30 (som fremsat): Forslag til lov om
indgåelse af tillægsaftale til den
dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsaftale.
Fremsat den 7. oktober 2004 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Bilag
Tillægsaftale
til
den dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsaftale
Tillægsaftale til den mellem den
danske regering og det grønlandske landsstyre indgåede
aftale af 18. oktober 1979 til undgåelse af dobbeltbeskatning
for så vidt angår indkomst- og formueskat samt om
bistand i skattesager.
Den danske regering og det grønlandske
landsstyre er blevet enige om følgende:
Artikel 1
Overførsel til Grønland af
pensionsordninger med løbende udbetalinger tegnet i danske
pensions- eller livsforsikringsselskaber for personer, som har
skattemæssigt hjemsted i Grønland efter artikel 4 i
den mellem den danske regering og det grønlandske landsstyre
indgåede aftale af 18. oktober 1979 til undgåelse af
dobbeltbeskatning for så vidt angår indkomst- og
formueskat samt om bistand i skattesager, behandles ikke som ud- og
indbetaling efter pensionsbeskatningslovens afsnit 1. Det er en
betingelse, at der ikke i Danmark har været givet fradrag for
indbetalinger til de pågældende pensionsordninger eller
bortseelsesret for arbejdsgivers bidrag til ordningerne. Det er
videre en betingelse, at overførsel til Grønland
finder sted senest den 31. december 2007.
Artikel 2
Stk. 1. Denne
tillægsaftale træder i kraft den dag, som begge parter
har undertegnet den.
Stk. 2. Tillægsaftalen skal dog
tidligst træde i kraft den dag, hvor det danske Folketing
tiltræder aftalen.
Stk. 3. Tillægsaftalen har
virkning fra og med den 1. januar 2004.
Artikel 3
Denne tillægsaftale skal forblive i
kraft, så længe aftalen af 18. oktober 1979 er i
kraft.
Udfærdiget i København, den 17. juni
2004 i to eksemplarer på dansk og to eksemplarer på
grønlandsk, hvilke tekster har lige gyldighed.
For det grønlandske landsstyre | For den danske regering |
Josef Motzfeldt | Svend Erik Hovmand |
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Formålet med lovforslaget er at
bemyndige regeringen til at tiltræde en ny
tillægsaftale til den dansk-grønlandske
dobbeltbeskatningsaftale af 18. oktober 1979 og dermed
gennemføre aftalens bestemmelser i Danmark. Da
Grønland ikke er en fremmed stat bemærkes, at der ikke
er tale om indhentelse af folketingets samtykke efter grundlovens
§ 19.
Tillægsaftalen vedrører
overførsel af pensionsordninger fra Danmark til
Grønland. Aftalen er en videreførelse af en tidligere
aftale, som udløb pr. 1. januar 2004.
Aftalen gør det muligt at
overføre private pensionsordninger med løbende
udbetalinger fra Danmark til Grønland, uden at
overførselen anses for ophævelse i utide med deraf
følgende betaling af afgift på 60 pct. af
beløbet. Betingelserne er, at pensionsordningerne skal
være tegnet i danske pensions- og livsforsikringsselskaber af
personer, som hele tiden siden etableringen af pensionsordningerne
har været fuldt skattepligtige til Grønland, og at
Danmark ikke har givet fradrag for indbetalingerne.
Grønland giver fradrag for bidrag og
præmier til pensionsordninger med løbende
udbetalinger, som er oprettet i et pensionsselskab godkendt af
landstyret, i forsikringsselskaber godkendt af landsstyret eller i
godkendte danske pensionsselskaber.
Der har ikke før 2000 eksisteret
pensionsselskaber i Grønland. I forbindelse med etableringen
af et grønlandsk pensionsselskab i 2000 blev det i
tillægsaftale af 28. september 2000 til den
dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsaftale aftalt, at
arbejdsgiverordninger inden den 1. januar 2002 skulle kunne
overføres fra danske pensionsselskaber til det dengang
nyoprettede grønlandske pensionsselskab, uden at en
sådan overførsel blev anset for ophævelse i
utide. Ophævelse af pensionsordninger i utide medfører
som før nævnt betaling af en afgift på 60 pct.
af beløbet.
Den 12. juni 2002 blev der indgået en
aftale mellem regeringen og det grønlandske landsstyre om,
at denne mulighed blev udvidet til alle privattegnede
pensionsordninger på de ovenfor nævnte betingelser.
Overførsel skulle efter aftalen kunne finde sted frem til
udgangen af 2003. Ved tillægsaftalen af 17. juni 2004
forlænges denne frist til udgangen af 2007.
Aftalen skal ses som et led i
bestræbelserne på at øge opsparingen i
Grønland. Der er i Grønland kun i begrænset
omfang adgang til privat investeringskapital. Dette skyldes i
høj grad den grønlandske økonomis ringe
størrelse, men også at der hidtil kun i
begrænset omfang har været foretaget privat
pensionsopsparing i Grønland. Etablering af nye
pensionsordninger vil ikke blot kunne reducere den offentlige
pensionsbyrde på sigt, men vil også kunne tilvejebringe
en gradvis kapitalopbygning, der kan skabe grundlag for
realinvesteringer i det grønlandske samfund.
Lovforslagets økonomiske og
erhvervsmæssige konsekvenser
Forslaget om, at visse pensionsordninger
tilhørende personer, der er hjemmehørende i
Grønland, skal kunne overføres fra danske til
grønlandske pensionsselskaber, uden at dette vil
udløse en afgift på 60 pct. for ophævelse i
utide, må anses som en forudsætning for, at
overførsel af ordninger overhovedet vil finde sted. Der er
således ikke forbundet et egentligt provenutab hermed. I det
omfang, at pensionsordninger overføres til Grønland,
vil der kunne forekomme et provenutab vedr. pensionsafkastskatten.
Dette provenutab skønnes at være meget beskedent.
Lovforslagets administrative
konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have
væsentlige administrative konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige
aspekter.
Sammenfatning af lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser.
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
amter og kommuner | | Meget beskedent provenutab på
pensionsafkastbeskatningen ved overførsel af
pensionsordninger til Grønland. |
Administrative konsekvenser for stat, amter
og kommuner | Ingen | |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Øget grønlandsk opsparing og
kapitaldannelse til gavn for det grønlandske
erhvervsliv. | |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | |
Forholdet til EU-retten | Ingen EU-retlige aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Efter lovforslagets § 1 bemyndiges
regeringen til at tiltræde tillægsaftalen til den
dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsaftale.
Tillægsaftalen er optaget som bilag til lovforslaget.
Til § 2
Efter lovforslagets § 2
træder loven i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Tillægsaftalen skal efter aftalens artikel 3
træde i kraft den dag, som begge parter har undertegnet den,
dog tidligst den dag, hvor Folketinget tiltræder aftalen.
Tillægsaftalen skal have virkning fra og med den 1. januar
2004. Den pågældende bestemmelse er udelukkende af
begunstigende karakter.
Til § 3
Efter lovforslagets § 3
gælder loven ikke for Færøerne og
Grønland, da skattespørgsmål hører under
det færøske og grønlandske landsstyre. I det
aktuelle tilfælde, hvor aftalen indgås mellem den
danske regering og det grønlandske landsstyre, skal
Folketingets godkendelse selvsagt alene vedrøre den danske
regerings godkendelse af aftalen.