L 3 Forslag til lov om ændring af lov om produktionsskoler.

(Vejledning via Ungdommens Uddannelsesvejledning, skolernes information og annoncering og elektronisk indberetning af oplysninger til beregning af kommunalt bidrag).

Af: Undervisningsminister Ulla Tørnæs (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 06-10-2004

Fremsat: 06-10-2004

Lovforslag som fremsat

20041_l3_som_fremsat (html)

L 3 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om produktionsskoler. (Vejledning via Ungdommens Uddannelsesvejledning, skolernes information og annoncering og elektronisk indberetning af oplysninger til beregning af kommunalt bidrag).

Fremsat den 6. oktober 2004 af Undervisningsministeren (Ulla Tørnæs)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om produktionsskoler

(Vejledning via Ungdommens Uddannelsesvejledning, skolernes information og annoncering og elektronisk indberetning af oplysninger til beregning af kommunalt bidrag)

 

§ 1

I lov om produktionsskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 812 af 15. juli 2004, foretages følgende ændringer:

1. I § 1 indsættes som stk. 6 :

» Stk. 6. En produktionsskole kan kun optage deltagere med tilskud efter lovens kapitel 3, når kommunalbestyrelsen i den unges bopælskommune gennem Ungdommens Uddannelsesvejledning vurderer, at den unge er omfattet af produktionsskolernes målgruppe efter stk. 1. Vurderer Ungdommens Uddannelsesvejledning, at den unge er omfattet af målgruppen, kan den unge umiddelbart og i op til seks måneder herefter optages og begynde på en produktionsskole med tilskud efter lovens kapitel 3.«

2. Efter § 3 indsættes i kapitel 1 :

» § 3 a. Produktionsskolerne skal i deres information og annoncering, herunder på skolernes hjemmesider på internettet, oplyse om målgruppen, jf. § 1, stk. 1. Skolerne skal endvidere oplyse, at et produktionsskoleophold ikke er et formelt kompetencegivende undervisningstilbud.«

3. § 13, stk. 3, 3. pkt., affattes således:

»Skolerne indtaster oplysningerne i en elevdatabase (Elevbasen), senest den 10. i den måned, der følger efter kvartalets udløb, hvorefter Undervisningsministeriet orienterer kommunerne om aktivitetsudviklingen på produktionsskolerne og de forventede bidragsmæssige konsekvenser heraf, dels for kommunerne under et, dels for den enkelte kommune.«

4. § 13, stk. 4, affattes således:

Stk. 4. Inden udgangen af februar måned efter det bidragspligtige finansår indtaster skolen i Elevbasen oplysninger om navn og personnummer og årselevandel for hver enkelt deltager, der har gået på skolen i det bidragspligtige finansår. Undervisningsministeriet foretager herefter en sammenligning med CPR€™s oplysning om deltagerens hjemstedskommune, jf. stk. 1. Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om indtastning, fejlretning og indsendelse.«

5. § 13, stk. 5, ophæves.

Stk. 6 bliver herefter stk. 5.

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2005, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Ved kvartalsindberetningen den 10. januar 2005 sker indberetningen efter den hidtil gældende bestemmelse i § 13, stk. 3, 3. pkt., i lov om produktionsskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 812 af 15. juli 2004.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Forarbejder

Bilag 2 indeholder henvisninger til forarbejderne til lov om produktionsskoler.

2. Indledning

Produktionsskolerne er selvejende institutioner, der kombinerer værkstedsaktiviteter med teoretisk undervisning med udgangspunkt i praktisk arbejde og produktion. Produktionsskolernes målgruppe er den gruppe unge, som har vanskeligst ved at finde fodfæste i uddannelsessystemet eller på arbejdsmarkedet. Lovforslaget har til formål at understøtte regeringens politik om, at flest muligt unge får en kompetencegivende ungdomsuddannelse.

3. Lovforslagets indhold

Lovforslaget indeholder bestemmelser om, at Ungdommens Uddannelsesvejledning skal vurdere, hvorvidt en ung er omfattet af produktionsskolernes målgruppe før optagelse på en produktionsskole, skolernes information og om elektronisk indberetning af oplysninger til beregning af kommunalt bidrag.

Ungdommens Uddannelsesvejledning:

Lovforslaget indeholder forslag om, at Ungdommens Uddannelsesvejledning fremover skal vurdere, at en ung tilhører produktionsskolernes målgruppe, før den unge kan blive optaget med statstilskud på en produktionsskole. En vurdering fra Ungdommens Uddannelsesvejledning gælder i seks måneder, hvorefter den unge har krav på en fornyet vurdering.

Produktionsskolerne vil efter forslaget ikke med statstilskud kunne optage unge, der ikke fra Ungdommens Uddannelsesvejledning har en vurdering af, at de tilhører målgruppen.

Fordelene ved forslaget er, at der sikres en sektoruafhængig bred vejledning om uddannelse og erhverv, at vejledningen om produktionsskoleforløbene rettes yderligere mod målgruppen, og at der vil kunne tilvejebringes mere målrettede og fleksible vejledningsforløb, hvor produktionsskoleophold indgår som en del af den samlede uddannelsesplan.

Det forudsættes, at kommunerne vil sikre, at der fortsat vil blive givet vejledning om erhvervsgrunduddannelsen (egu) for de unge, som ønsker at tage egu på en produktionsskole.

Optagelse på og udskrivning fra en produktionsskole sker løbende under hensyn til de enkelte deltageres behov.

Optagelsen på skolen sker ved en personlig samtale mellem den unge og vejlederen på produktionsskolen.

Forslaget indebærer ikke, at der ændres ved skolernes frie optag af unge, der falder inden for målgruppen, jf. lovens § 1, stk. 1. Kriterierne for optag ændres ikke.

Skolernes information og annoncering:

I de senere år er produktionsskolernes annoncering blevet intensiveret. Produktionsskoleloven indeholder ikke bestemmelser om produktionsskolernes annoncering m.v. Det foreslås, at der hermed fastsættes rammer for skolernes markedsføring, så det sikres, at skolernes annoncer henvender sig til produktionsskolernes målgruppe, som den er beskrevet i lovens § 1, stk. 1.

Forslaget indebærer, at annoncering og information beskriver målgruppen korrekt, så det er de rigtige unge, der bliver tiltrukket af produktionsskolernes tilbud.

Indberetning af oplysninger til beregning af kommunale bidrag:

Den nuværende indberetning af oplysninger til beregning af kommunalt bidrag er i dag udpræget manuel og papirbaseret med mange postgange frem og tilbage mellem skoler, kommuner og Undervisningsministeriet. I overensstemmelse med regeringens målsætninger om regelforenklinger og om effektivisering af den offentlige sektor indeholder lovforslaget bestemmelser om at gøre sagsgangen elektronisk, hvilket vil forenkle proceduren for alle involverede parter.

Det er hovedsageligt staten, der finansierer produktionsskolernes skoledrift, men kommunerne er medfinansierende, idet der dels betales bidrag pr. deltager af kommunen, dels yder kommunerne eller amtskommunerne grundtilskud til produktionsskolerne. Kommunen skal godkende skolens angivelse af hver deltagers hjemsted den 5. september i året før det bidragspligtige år. Skolerne indberetter herefter deltagerne til Undervisningsministeriet, som videreformidler størrelsen af det kommunale bidrag til Told og Skat. Den nuværende sagsgang er udpræget manuel og papirbaseret. Der foreslås en forenkling af proceduren, hvor de papirbaserede arbejdsgange erstattes af elektroniske, hvilket vil betyde administrative lettelser på skolerne, i kommunerne og i Undervisningsministeriet. Forslaget skal mindske den kommunikation, der er mellem de involverede parter i tilfælde af usikkerhed om deltagerens hjemstedskommune. Det foreslås derfor, at spørgsmålet om, hvem der er bidragspligtig hjemstedskommune pr. den 5. september året før det bidragspligtige år, afgøres på grundlag af oplysninger i CPR. Samtidig foreslås det, at kommunikationen mellem de involverede parter skal foregå elektronisk via en elevdatabase (Elevbasen).

Systemet skal sikre, at enhver deltager, der indberettes til Undervisningsministeriet, er tilknyttet en konkret kommune.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Lovforslaget forventes at være udgiftsneutralt.

Forslaget forventes at understøtte den nuværende kommunale bidragsordning på produktionsskoleområdet og skal bidrage til, at det aktivitetsniveau, der fastsættes på de årlige finanslove, ikke overskrides. Således vil de kommunale centre for vejledning (Ungdommens Uddannelsesvejledning) få kompetence til at vurdere, om de unge er omfattet af produktionsskolernes målgruppe og dermed give kommunerne et større medansvar for aktivitetsudviklingen på produktionsskoleområdet.

Forslaget vil føre til en forenkling af administrationen af den kommunale bidragspligt for kommunerne, og forslaget vil forenkle administrationen i Undervisningsministeriet. Det må forventes, at administrationen af det kommunale bidrag bliver mindre ressourcekrævende i overensstemmelse med regeringens målsætning om effektivisering af den offentlige sektor.

Ungdommens Uddannelsesvejledning skal efter lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv vejlede de unge om valg af uddannelse og erhverv. Lovforslaget forventes dermed ikke at medføre merudgifter i forbindelse med vejledning af de unge. Der forventes mindre administrative merudgifter forbundet med afgørelse om, hvorvidt den unge er omfattet af målgruppen. De administrative omkostninger forventes dog at blive opvejet af de ovennævnte administrative forenklinger i kommunerne.

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.

6. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

7. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget indeholder administrative lettelser for skolerne, idet skolerne fremover kan indtaste deltageroplysningerne direkte i en elevbase. Skolernes oplysninger vil herefter blive sammenholdt med CPR. De oplysninger, der sendes til kommunerne, må forventes at indeholde langt færre fejl end hidtil, og dermed må det forventes, at skolerne får langt færre rettelser tilbage fra kommunerne.

8. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

9. Høring

Følgende myndigheder og organisationer har været hørt over lovforslaget:

Foreningen for Produktionsskoler og Produktionshøjskoler, Forstanderkredsen for Produktionsskoler og Produktionshøjskoler, Rigsrevisionen, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Registrerede Revisorer, Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Amtsrådsforeningen i Danmark, Datatilsynet, Rådet om Kortuddannedes Fortsatte Uddannelse, Fællesrådet for Foreninger for Uddannelses- og Erhvervsvejledning, Danmarks Vejlederforening, Danmarks Lærerforening, Danske Produktionsskolers Lærerforening.

Lovforslaget har endvidere været fremlagt på Undervisningsministeriets hjemmeside.

10. Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive konsekvenser/mindre udgifter

(hvis ja, angiv omfang)

Negative konsekvenser/merudgifter

(hvis ja, angiv omfang)

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Forslaget forventes at være udgiftsneutralt

Forslaget forventes at være udgiftsneutralt

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Administrative lettelser i Undervisningsministeriet og kommunerne vedrørende det kommunale bidrag

Der forventes mindre administrative merudgifter i forbindelse med kommunernes vurdering af, om de unge er omfattet af produktionsskolernes målgruppe

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Forslaget indeholder administrative lettelser for skolerne

Ingen

Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Efter den gældende lov vurderer den enkelte produktionsskole selv, hvorvidt den unge tilhører produktionsskolernes målgruppe. Skolen vurderer herefter, om den unge kan optages på skolen.

Forslaget indebærer, at det er Ungdommens Uddannelsesvejledning i den unges bopælskommune, der har kompetencen til at afgøre, hvorvidt den unge tilhører produktionsskolernes målgruppe. Med hjemmel i § 7, stk. 1, i lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv vil der blive fastsat nærmere regler om, hvordan Ungdommens Uddannelsesvejledning skal foretage vurderingen, herunder at der skal tilbydes den unge vejledning og udarbejdelse af en uddannelsesplan. Kriterierne i lovens § 1 er, at et produktionsskoletilbud gives til unge under 25 år, som ikke har gennemført en ungdomsuddannelse, og som ikke umiddelbart har forudsætninger for at begynde en sådan uddannelse, eller har afbrudt en ungdomsuddannelse. Den unge vil ikke kunne optages på skolen med statstilskud, hvis Ungdommens Uddannelsesvejledning vurderer, at den pågældende ikke tilhører produktionsskolernes målgruppe. Skolen skal opbevare en kopi af vurderingen fra Ungdommens Uddannelsesvejledning med henblik på, at revisor attesterer, at Ungdommens Uddannelsesvejledning har vurderet, at den unge er omfattet af produktionsskolernes målgruppe. Der fastsættes nærmere regler herom i bekendtgørelse om revision og tilskudskontrol m.m. for produktionsskoler.

Bopælskommune defineres som den kommune, hvor den unge har fast bopæl. Fast bopæl defineres som det sted (bolig), hvor den unge regelmæssigt sover, når denne ikke er midlertidigt fraværende på grund af ferie, rejse, sygdom eller lignende, og hvor den unge har sine ejendele. Har den unge ikke fast bopæl, påhviler vejledningspligten kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor den unge har fast opholdssted, uanset opholdsstedets karakter. For at opholdsstedet kan anses for fast, skal opholdet have en vis varighed.

Optaget i medfør af reglerne om indtægtsdækket virksomhed ændres ikke. Skolerne må tilbyde indtægtsdækket virksomhed inden for det godkendte skoleformål, det vil sige tilbud om undervisning, der er baseret på praktisk arbejde og produktion, til unge mennesker. Ved optag af en ung i medfør af reglerne om indtægtsdækket virksomhed kræves der ikke en forudgående vurdering af den unges tilhørsforhold til produktionsskolernes målgruppe fra Ungdommens Uddannelsesvejledning.

Det forudsættes, at der afholdes en samtale mellem den unge og Ungdommens Uddannelsesvejledning i den unges nærområde. Det kan f.eks. være på Ungdommens Uddannelsesvejledning, på en lokal folkeskole, på produktionsskolen eller i andre egnede lokaler. Det vil være muligt, at Ungdommens Uddannelsesvejlednings vurdering skrives ind i den unges uddannelsesplan, men den skriftlige vurdering vil dog kunne gives på anden måde. Det følger af bestemmelser i lov nr. 298 af 30. april 2003 om vejledning om valg af uddannelse og erhverv og den tilhørende bekendtgørelse nr. 607 af 21. juni 2004 om vejledning om valg af ungdomsuddannelse og erhverv, at blandt andet alle unge, der er omfattet af produktionsskolernes målgruppe, har krav på tilbud om vejledning gennem Ungdommens Uddannelsesvejledning. De nærmere retningslinier om denne vejledning, herunder om udarbejdelse af uddannelsesplaner, fremgår af disse regler. Vurderingen af, om en ung er omfattet af målgruppen for produktionsskoler, vil under alle omstændigheder have karakter af en forvaltningsafgørelse. Det vil blandt andet sige, at vurderingen skal begrundes. Vurderingen fra Ungdommens Uddannelsesvejledning kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.

Når der er gået seks måneder fra datoen for Ungdommens Uddannelsesvejlednings skriftlige vurdering af, at den unge ikke er omfattet af produktionsskolernes målgruppe, har den unge krav på en ny samtale med Ungdommens Uddannelsesvejledning, hvor der på ny foretages en vurdering af, om den unge er omfattet af produktionsskolernes målgruppe.

Vurderer Ungdommens Uddannelsesvejledning, at den unge er omfattet af produktionsskolernes målgruppe, kan den unge optages på en produktionsskole. Den unge skal starte på produktionsskolen inden for seks måneder efter, at Ungdommens Uddannelsesvejledning har vurderet, at den unge er omfattet af målgruppen, hvis skolen ønsker at optage den pågældende. Ungdommens Uddannelsesvejledning er forpligtet til at vejlede den unge i den retning, der bedst tilgodeser den enkelte unges behov, evner og interesser. Det vil sige, at er der et andet tilbud end et produktionsskoleophold, der i højere grad tilgodeser den enkelte unges behov, skal Ungdommens Uddannelsesvejledning vejlede den unge herom, jf. lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv og den foran nævnte bekendtgørelse. Det er målsætningen, at flest muligt unge går i gang med en kompetencegivende uddannelse.

For unge, der er optaget på produktionsskolen, har produktionsskolerne fortsat uændret pligt til at give vejledning og tilrette individuelle forløb for den enkelte unge.

Ungdommens Uddannelsesvejledning og den produktionsskole, hvor den unge ønsker optagelse, skal samarbejde om vurderingen af den enkelte unge. Det vil blandt andet følge heraf, at når en ung retter henvendelse til en produktionsskole med ønske om at blive optaget, skal produktionsskolen rette henvendelse til Ungdommens Uddannelsesvejledning med henblik på en aftale om de praktiske forhold i forbindelse med Ungdommens Uddannelsesvejlednings vurdering af, om den unge er omfattet af produktionsskolernes målgruppe.

Til nr. 2

Skolernes information og annoncering skal være retvisende.

Da skolerne kun med statstilskud kan optage deltagere, der tilhører målgruppen, er det uhensigtsmæssigt, hvis målgruppen ikke beskrives fyldestgørende i skolernes information og annoncering. Tilbuddene vil ellers kunne virke tiltrækkende på en bredere målgruppe.

På denne baggrund foreslås det, at der hermed fastsættes regler for skolernes information og annoncering af tilbudet, herunder oplysninger på skolens hjemmeside på internettet.

Ændringen skal bidrage til at sikre, at vejledningen om aktiviteterne på produktionsskolerne er rettet mod målgruppen. Produktionsskolerne skal derfor dels oplyse om målgruppen, som den er defineret i lovens § 1, dels om at produktionsskoletilbudet ikke er et kompetencegivende undervisningstilbud.

Herudover skal alle skolens tilbud beskrives med den samme vægt. Det vil sige, at skolen ikke må fremhæve enkelte værkstedstilbud.

Til nr. 3

Hidtil har skolerne efter hvert kvartal indsendt oplysningerne til brug for beregning af kommunalt bidrag til Undervisningsministeriet. Forslaget indebærer, at skolerne fremover efter udløbet af et kvartal skal indtaste de samme oplysninger i Elevbasen. Elevbasen er en nyoprettet database, som samkøres med CPR. Undervisningsministeriet foretager herefter en beregning af det forventede kommunale bidrag, fordelt på hver kommune. Det forventede kommunale bidrag for hver kommune offentliggøres efter hvert kvartal på Undervisningsministeriets hjemmeside.

Undervisningsministeriet, kommunerne og institutionerne får adgang til Elevbasen. Datatilsynet har i sit høringssvar til Undervisningsministeriet anført, at persondatalovens regler skal iagttages i forbindelse med de behandlinger af personoplysninger, der vil ske. Persondatalovens regler er iagttaget ved udarbejdelsen af Elevbasen.

Til nr. 4

Inden udgangen af februar i året efter det bidragspligtige finansår indberetter skolen i Elevbasen skolens deltagere, som i det bidragspligtige finansår var tilmeldt skolen. Deltagerne oprettes med navn og cpr-nummer og deltagerens årselevandel. Indtastningerne skal være afsluttet inden udgangen af februar.

Undervisningsministeriet sammenholder de indtastede oplysninger med CPR. På dette grundlag fastlægges deltagerens hjemstedskommune den 5. september i det bidragspligtige finansår.

Lovforslaget indebærer, at undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om indtastning af oplysninger til beregning af kommunalt bidrag. Den foreslåede bemyndigelse agtes udmøntet i regler om indtastning, fejlretning og indsendelse.

Der vil blive fastsat regler om, at fra den 1. til den 10. april skal produktionsskolen trække en fejlliste ud af Elevbasen, og eventuelle fejl skal rettes.

Undervisningsministeriet genererer fra den 11. april en rapport med cpr-numre for hver kommune i Elevbasen. En bruger i kommunen får adgang til disse rapporter via Undervisningsministeriets brevportal. Kommunen gennemgår rapporterne, og hvis rapporterne indeholder fejl, meddeler kommunen dette til skolen inden den 1. maj. Rettelser kan ikke være i modstrid med CPR€™s oplysninger om hjemstedskommune.

Skolen indtaster eventuelle rettelser i elevbasen inden den 15. maj. Skolen udskriver en opgørelse over antallet af årselever fordelt på kommuner fra elevbasen. Opgørelsen attesteres af skolens revisor. Opgørelsen indsendes til Undervisningsministeriet senest den 1. juni.

Undervisningsministeriet foretager en sammenligning af de indtastede oplysninger med CPR. Antallet af årselever pr. kommunekode og pr. skole anvendes til beregningen af den enkelte kommunes bidragspligt med sats fra det bidragspligtige finansår.

Undervisningsministeriet orienterer den enkelt kommune om bidragstrækket pr. kommune. Bidraget trækkes fra kommunes bloktilskud.

Til nr. 5

Ophævelsen er en konsekvens af ændringen i § 1, nr. 3 og nr. 4.

Til § 2

Til stk. 1

Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2005, så årsindberetningen vedrørende det kommunale bidrag for finansåret 2004, der afregnes i 2005, indberettes i overensstemmelse med de foreslåede bestemmelser.

Til stk. 2

Forslaget i § 1, nr. 3, er en del af regelforenklingsarbejdet, og det foreslås, at indberetningen af oplysninger vedrørende det kommunale bidrag for 4. kvartal 2004 foretages efter bestemmelsen i § 13, stk. 3, 3. pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 812 af 15. juli 2004, så kvartalsindberetningerne vedrørende det kommunale bidrag for hele 2004 foretages efter den samme metode. Kvartalsindberetningen for første kvartal 2005 indberettes i overensstemmelse med de i lovforslaget foreslåede bestemmelser.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

§ 1. Produktionsskoler tilbyder undervisningsforløb, der er baseret på praktisk arbejde og produktion. Tilbudet gives til unge under 25 år, som ikke har gennemført en ungdomsuddannelse, og som ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en sådan uddannelse, eller har afbrudt en ungdomsuddannelse.

 

 

 

 

I lov om produktionsskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 812 af 15. juli 2004, foretages følgende ændringer:

1. I § 1 indsættes som nyt stk.:

» Stk. 6. En produktionsskole kan kun optage deltagere med tilskud efter lovens kapitel 3, når kommunalbestyrelsen i den unges hjemstedskommune gennem Ungdommens Uddannelsesvejledning vurderer, at den unge er omfattet af produktionsskolernes målgruppe efter stk. 1. Vurderer Ungdommens Uddannelsesvejledning, at den unge er omfattet af målgruppen, kan den unge umiddelbart og i op til seks måneder herefter optages og begynde på en produktionsskole med tilskud efter lovens kapitel 3.«

 

 

2. Efter § 3 indsættes i kapitel 1 :

»§ 3 a. Produktionsskolerne skal i deres information og annoncering, herunder på skolernes hjemmesider på internettet, oplyse om målgruppen, jf. § 1, stk. 1. Skolerne skal endvidere oplyse, at et produktionsskoleophold ikke er et formelt kompetencegivende undervisningstilbud.«

§ 13 €.

Stk. 3. Efter hvert kvartal foretager produktionsskolen en særskilt beregning af de bidragsmæssige konsekvenser for de enkelte kommuner, der ifølge skolens oplysning skal betale bidrag efter stk. 1, så det fremgår, hvor mange årselever på henholdsvis under og over 18 år kommunen skal betale bidrag for. Beregningen foretages efter reglerne for beregningen af statstilskud. Skolerne indsender oplysningerne til Undervisningsministeriet, der herefter orienterer kommunerne om aktivitetsudviklingen på produktionsskolerne og de forventede bidragsmæssige konsekvenser heraf, dels for kommunerne under et, dels for den enkelte kommune.

 

3. § 13, stk. 3, 3. pkt. affattes således:

»Skolerne indtaster oplysningerne i en elevdatabase (Elevbasen), senest den 10. i den måned, der følger efter kvartalets udløb, hvorefter Undervisningsministeriet orienterer kommunerne om aktivitetsudviklingen på produktionsskolerne og de forventede bidragsmæssige konsekvenser heraf, dels for kommunerne under et, dels for den enkelte kommune.«

Stk. 4. Hvert år inden udgangen af februar måned efter det bidragspligtige finansår sender skolen til hver kommune, der ifølge skolens oplysning skal betale bidrag efter stk. 1, en liste med navn og personnummer for de deltagere, som kommunen skal betale bidrag for, samt bidragets størrelse for hver deltager. Hvis kommunen konstaterer, at skolens liste indeholder forkerte oplysninger om en deltagers hjemstedskommune, skal kommunen senest den 1. april meddele dette til skolen sammen med oplysning om deltagerens rette hjemstedskommune. I modsat fald skal skolens oplysninger lægges til grund ved bidragsopkrævningen. Skolerne sender herefter senest den 1. maj eventuelt korrigerede lister til Undervisningsministeriet med kopi til hjemstedskommunerne. Hvis en hjemstedskommune herefter konstaterer, at en liste indeholder forkerte oplysninger om en deltagers hjemstedskommune, skal kommunen senest den 1. juni meddele dette til Undervisningsministeriet. Ministeriet undersøger i sådanne tilfælde i CPR deltagerens rette hjemstedskommune. Herefter beregnes og opkræves bidraget i henhold til listerne fra skolerne eventuelt korrigeret efter henvendelse fra kommunen.

 

 

4. § 13, stk. 4, affattes således:

»Stk. 4. Inden udgangen af februar måned efter det bidragspligtige finansår indtaster skolen i Elevbasen oplysninger om navn og personnummer og årselevandel for hver enkelt deltager, der har gået på skolen i det bidragspligtige finansår. Undervisningsministeriet foretager herefter en sammenligning med CPR€™s oplysning om deltagerens hjemstedskommune den 5. september i kalenderåret før det bidragspligtige finansår. Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om indtastning, fejlretning og indsendelse.«

Stk. 5. Undervisningsministeren kan bestemme, at produktionsskolerne skal indsende oplysningerne efter stk. 3 og 4 på skemaer, der er udfærdiget af Undervisningsministeriet.

Stk. 6. Bidragsopkrævningen gennemføres ved modregning i udbetalingerne i juli måned til kommunerne fra Told- og Skattestyrelsen af indkomstskat, statstilskud m.v.

 

 

5. § 13, stk. 5, ophæves.

Stk. 6 bliver herefter stk. 5.

 


Bilag 2

Henvisninger til relevante numre af Folketingstidende m.v.

Lov om produktionsskoler:

1) Folketingstidende 1999-2000 (L 101), Folketingets forhandlinger, spalte 1916, 2537 og 2782, Tillæg A, spalte 2810, Tillæg B, spalte 237 og Tillæg C, spalte 265, jf. Folketingstidende 1994-1995 (L 227), Folketingets forhandlinger, spalte 4752, 5186, 6477 og 6653, Tillæg A, spalte 175, Tillæg B, spalte 980 og tillæg C, spalte 712.

2) Folketingstidende 2002-2003 (L 26), Folketingets forhandlinger, spalte 247, 1862 og 2225, Tillæg A, spalte 449, Tillæg B, spalte 44 og Tillæg C, spalte 47.

3) Folketingstidende 2002-2003 (L 1083), Folketingets forhandlinger, spalte 1602, 2231 og 2967, Tillæg A, spalte 1562 og 1543, Tillæg B, spalte 299 og 442 og Tillæg C, spalte 227.

4) Folketingstidende 2003-2004 (L 82), Folketingets forhandlinger, spalte 2241, 3457 og 3792, Tillæg A, spalte 2610 og 2590.

5) Folketingstidende 2003-2004 (L 84), Folketingets forhandlinger, spalte 2451, 3458 og 3792, Tillæg A, spalte 2617.

6) Folketingstidende 2003-2004 (L 156), Folketingets forhandlinger, spalte 6081, 9713 og 9913, Tillæg A, spalte 5777, Tillæg C, spalte 581.