L 29 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af afskrivningsloven og virksomhedsskatteloven. (Justeringer af
erhvervsbeskatningen).
Fremsat den 7. oktober 2004 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af afskrivningsloven og
virksomhedsskatteloven
(Justeringer af erhvervsbeskatningen)
§ 1
I lov om skattemæssige
afskrivninger (afskrivningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr.
973 af 22. november 2002, som ændret ved § 1 i lov
nr. 458 af 9. juni 2004 og § 1 i lov nr. 464 af 9. juni
2004, foretages følgende ændringer:
1. I § 4 indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2. Overfører
en skattepligtig, der anvender virksomhedsordningen, jf.
virksomhedsskattelovens afsnit 1, en bil, der benyttes både
til erhvervsmæssige og private formål, fra virksomheden
til den skattepligtige, behandles dette efter denne lov som et salg
af bilen. Som salgssum anvendes handelsværdien på det
tidspunkt, hvor bilen tages ud af virksomhedsordningen.«
2. I § 39, stk. 1,
indsættes efter »tidsrum,«: »eller hvor der
er aftalt uopsigelighed fra udlejers side,«
3.§§ 63-66
ophæves.
§ 2
I lov om indkomstbeskatning af
selvstændigt erhvervsdrivende m.v. (virksomhedsskatteloven),
jf. lovbekendtgørelse nr. 830 af 2. august 2004, foretages
følgende ændringer:
1. I § 3, stk. 5,
ændres:
»stk. 2-5« til
»stk. 2-4«.
§ 3
Stk. 1. Loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. Lovens § 1, nr. 1,
har virkning for overførsel af biler, der er anskaffet den
7. oktober 2004 eller senere, og som overføres den 7.
oktober 2004 eller senere fra virksomheden til den skattepligtige
med virkning for indkomståret 2005.
Stk. 3. Lovens § 1, nr. 2,
har virkning for lejekontrakter, hvor der er aftalt uopsigelighed
fra udlejers side, som er indgået den 7. oktober 2004 eller
derefter.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Formålet med
lovforslaget
Skatteministeriet har på nogle
områder identificeret en række utilsigtede virkninger
af de gældende regler for beskatningen af
erhvervsvirksomheder. Lovforslaget har til formål at
ændre reglerne, så disse utilsigtede virkninger
undgås.
2. Lovforslagets enkelte
dele
Blandede biler i
virksomhedsskatteordningen
Det foreslås, at der skal ske
beskatning af genvundne afskrivninger vedrørende en blandet
anvendt bil, når bilen udtages af virksomhedsordningen. Der
skal være tale om en beskatning, som om bilen var solgt
på dette tidspunkt.
Biler, der både anvendes
erhvervsmæssigt og privat (blandede biler) kan indgå i
virksomhedsordningen. Der er konstateret en væsentlig
stigning i antallet af erhvervsdrivende, der overfører
nyindkøbte blandet benyttede biler til virksomhedsordningen
sidst på året, hvilket giver ret til fradrag for et
helt års afskrivninger, men som allerede året efter
tager bilen ud af virksomhedsordningen igen. Når bilen tages
ud af virksomhedsordningen betragtes det ikke som et salg, og der
sker ikke beskatning af genvundne afskrivninger, hvis anvendelsen
af bilen fortsat er den samme. Beskatningen sker først
på det tidspunkt, hvor bilen sælges. Hvis dette
først sker efter en årrække, vil der næppe
være tale om genvundne afskrivninger. Hvis der er tale om
tab, kan der opnås tabsfradrag. I den periode, hvor en
blandet benyttet bil indgår i virksomhedsordningen, skal den
skattepligtige beskattes af den private brug af bilen efter
reglerne om beskatning af fri bil. Som nævnt kan denne
periode efter den skattepligtiges eget valg gøres meget
kort.
Kombinationen af de forskellige
regelsæt betyder, at en skatteyder kan indskyde en bil i
virksomhedsordningen sidst på året, få fradrag
for et helt års afskrivninger, og efter årsskiftet tage
bilen ud af virksomhedsordningen igen. Skattemæssigt belastes
den skattepligtige kun af denne manøvre med, hvad der svarer
til beskatningen af fri bil i de få måneder, bilen er i
virksomhedsordningen.
Ved at indføre regler, som gør
det muligt at beskatte genvundne afskrivninger, når bilen
tages ud af virksomhedsordningen, fjernes denne
uhensigtsmæssighed.
Lejekontrakter med
uopsigelighedsperiode
Det foreslås, at afskrivningsloven
ændres, således at lejekontrakter, hvor der er aftalt
uopsigelighed fra udlejers side sidestilles med aftaler om, at et
lejemål er indgået for et bestemt tidsrum,
således at den årlige afskrivning ikke kan overstige et
beløb svarende til, at afskrivning sker med lige store
årlige beløb over lejeperioden.
Udgifter til ombygning, forbedring eller
indretning af lejede erhvervsmæssige lokaler kan afskrives
med indtil 20 pct. årligt. Hvis lejemålet er
indgået for et bestemt tidsrum, kan den årlige
afskrivning dog ikke overstige et beløb svarende til, at
afskrivning sker med lige store årlige beløb over
lejeperioden. Landsskatteretten har i en afgørelse fundet,
at en lejekontrakt, der indeholdt en uopsigelighedsperiode fra
udlejers side på 10 år ikke var indgået for et
bestemt tidsrum. Afskrivning af udgifter til indretning af lejede
lokaler kunne derfor i den konkrete sag foretages med indtil 20
pct. om året. Afgørelsen medfører, at selv om
et lejemål reelt er indgået for et tidsrum af i hvert
fald 10 år, kan lejer afskrive afholdte udgifter til
ombygning, forbedring eller indretning af de lejede lokaler over 5
år. Med de foreslåede ændringer fjernes denne
uhensigtsmæssighed.
Ophævelse af afskrivning
under erhvervszoneordningen
I afskrivningslovens §§ 63-66
findes regler om en forsøgsordning med højere
afskrivningshastighed på driftsmidler og bygninger ejet af
virksomheder, der inden udgangen af 1994 er etableret i de
oprettede erhvervszoner. Der er tale om en forsøgsordning,
der er afgrænset såvel geografisk som
tidsmæssigt. Ordningen ophørte således med
udgangen af 1999. Afskrivningerne i erhvervszoneområderne har
fra og med indkomståret 2000 generelt skulle ske efter
afskrivningslovens almindelige regler. Reglerne i
afskrivningslovens §§ 63-66 er hermed blevet
overflødige. Det foreslås derfor, at reglerne
ophæves.
3. Provenumæssige
konsekvenser for stat, amt og kommune
Samlet skønnes forslaget at
medføre en beskeden årlig provenugevinst i omegnen af
5-7 mio. kr. De provenumæssige konsekvenser for hver enkelt
forslag er nærmere gennemgået nedenfor.
Ad blandede biler
Det skønnes, at lovforslaget vil
afværge et beskedent årligt provenutab i omegnen af 5-7
mio. kr. som følge af, at afskrivninger på blandede
benyttede biler, der tages ud af virksomhedsordningen genbeskattes,
hvis afskrivningerne har oversteget den faktiske
værdiforringelse. Det skønnes, at ca. halvdelen af det
afværgede provenutab vil tilfalde kommunerne. I
finansåret 2005 skønnes provenuvirkningen at blive 5-7
mio. kr.
Ad uopsigelige lejeaftaler
Da en lejer €" uanset om lejemålet
er opsigeligt eller uopsigeligt €" har afskrivningsadgang for
udgifter til ombygning, forbedring eller indretning af
lejemålet, er det ikke meningsfyldt at tale om en
provenueffekt af forslaget. Forslaget indebærer alene, at et
utilsigtet rentetab ikke opstår som følge af, at
lejere med uopsigelige lejekontrakter over 5 års varighed
opnår en hurtigere afskrivningsprofil end tilsigtet. I
Danmark er det meget almindeligt, at det er udlejer, der afholder
udgifter til ombygning, forbedring og indretning af et
lejemål. Derfor skønnes det anførte rentetab
beskedent.
Ad erhvervszoner
Forslaget har ingen provenumæssige
konsekvenser, da der alene er tale om at fjerne en ordning, der er
ophørt.
4. Administrative konsekvenser for
stat, amter og kommuner
Forslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner.
5. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget vurderes at have små
direkte negative konsekvenser for de virksomheder, der lader biler,
som anvendes både erhvervsmæssigt og privat,
indgå i virksomhedsskatteordningen. På baggrund af
oplysninger fra Skatteministeriet vurderes det, at forslaget vil
medføre direkte negative konsekvenser på 5 €" 7
mio. kr. årligt.
Det skyldes, at lovforslaget indfører
mulighed for at beskatte genvundne afskrivninger, når en
blandet anvendt bil tages ud af virksomhedsskatteordning. Derved
forhindrer lovforslaget, at ejerne af virksomheden lader en bil
indgå i virksomhedsskatteordning sidst på året,
at virksomheden derefter får fradrag for et helt års
afskrivninger, og at virksomhedens ejer efter årsskiftet
tager bilen ud af virksomhedsskatteordningen igen. Denne
fremgangsmåde har hidtil betydet, at virksomhederne fik en
utilsigtet fradragsmulighed.
Forslaget vurderes herudover ikke at
medføre afledte eller strukturelle økonomiske
konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
nogen ændring i virksomhedernes administrative arbejde.
Forslaget er derfor ikke forelagt et af Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Høring
Forslaget har været til høring
hos:
Advokatrådet, Amtsrådsforeningen
i Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Børsmæglerforeningen, Danmarks Aktive handelsrejsende,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Ejendomsmæglerforening,
Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk
Iværksætterforening, Dansk Landbrug, Danske
Entreprenører, Danske Sælgere, Den danske
Skatteborgerforening, Ejendomsforeningen Danmark,
Finansrådet, Finanstilsynet, Erhvervs- og Byggestyrelsen,
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Foreningen Danske Revisorer,
Foreningen Registrerede Revisorer, Foreningen Statsautoriserede
Revisorer, Foreningen Registrerede revisorer, Forsikring &
Pension, Frederiksberg Kommune, Grundejernes Landsorganisation,
Håndværksrådet, HTS- Handel, Transport og
Serviceerhvervene, Justitsministeriet, Københavns Kommune,
Kommunernes Landsforening, Landbrugsrådet,
Landsorganisationen i Danmark, Landsskatteretten, Ledernes
Hovedorganisation, Lønmodtagernes Dyrtidsfond,
Nationalbanken, Parcelhusejernes Landsorganisation,
Realkreditrådet, Skaffechefforeningen,
Skatterevisorforeningen og Told- og Skattestyrelsen.
De høringssvar, der er modtaget fra
organisationerne, samt kommentarer hertil, er kort gengivet i
skemaet nedenfor:
Organisation | Bemærkninger til forslaget | Kommentarer til høringssvar |
Advokatrådet | Ikrafttrædelsen præciseres i
relation til bilens anskaffelsestidspunkt og tidspunktet for
udtagelse af virksomhedsordningen. | Lovens ikrafttræden ændres,
således at loven får virkning for biler, der er
anskaffet den 5. oktober 2004 eller senere, og som overføres
den 5. oktober 2004 eller senere fra virksomheden til den
skattepligtige med virkning for indkomståret 2005. |
Dansk Industri | Ingen bemærkninger. | |
Dansk Landbrug | Det bør fastslås, at
handelsværdien til den pris, som den erhvervsdrivende kan
opnå ved en uafhængig tredjemand. Af
retssikkerhedsmæssige grunde fx ved en autoriseret
forhandler. | Det medgives, at det nogle gange kan
være svært at værdiansætte en bil. Biler er
som andre driftsmidler og skibe allerede i dag omfattet af reglerne
om værdiansættelse til handelsprisen, uden at dette
giver anledning til særlige problemer. Forslaget ses derfor
ikke i særlig grad at give grundlag for en ændring af
reglerne om værdiansættelse. |
Danske Sælgere | Ingen bemærkninger. | |
Ejendomsforeningen Danmark | Ingen bemærkninger. | |
Foreningen Danske revisorer | Efterspørger regler for
værdiansættelsen af bilen. Savner argumenter for ændringen for
uopsigelige lejemål, når rentevirkningen er meget
beskeden. | Se kommentaren under Dansk Landbrug. Forslaget sikrer, at lejere med uopsigelige
lejekontrakter ikke får en hurtigere afskrivningsprofil end
tilsigtet. |
Foreningen Registrerede Revisorer | Forslaget kan betyde en øget skat for
personer, der i tillid til gældende ret har købt en
bil fx i januar 2004. Forslaget kan give anledning til uenighed
omkrig værdiansættelsen af bilen. Det bør
præciseres, at når bilen tages ud af
virksomhedsordningen, er anskaffelsestidspunktet lig med
udtagelsestidspunktet ved efterfølgende beregning af
fortjeneste og tab. | Se kommentaren under Advokatrådet. Se kommentaren under Dansk Landbrug. |
Foreningen Statsautoriserede Revisorer | Forslaget vil påføre
virksomhederne et administrativt merarbejde til
værdiansættelse af overførte biler. Det bør sikres, at bilens
handelsværdi kan lægges til grund ved beskatningen af
den private rådighed. | Se kommentaren under Dansk Landbrug. |
Forsikring og Pension | Ingen bemærkninger. | |
Frederiksberg kommune | Enig i, at de foreslåede
ændringer fjerner en uhensigtsmæssighed i lovgivningen.
Foreslår, at ikrafttrædelsen sker fra forslaget
fremsættelsen, da udnyttelsen typisk sker ultimo
indkomståret. | Se kommentaren under Advokatrådet. |
HTS - Handel, Transport og
Serviceerhvervene | Ingen bemærkninger. | |
Landbrugsrådet | Henviser til bemærkninger fra Dansk
Landbrug. | |
Realkreditrådet | Ingen bemærkninger. | |
Skatterevisorforeningen | Det bør præciseres, hvordan
bilens handelsværdi opgøres, når den tages ud af
virksomhedsordningen for at sikre, at der ikke konstrueres
handelspriser. | Se kommentaren under Dansk Landbrug. |
Sammenfatning af
økonomiske og administrative konsekvenser
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
amter og kommuner | Samlet skønnes forslaget at
afværge et beskedent årligt provenutab i omegnen af 5-7
mio. kr. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat, amter
og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget vurderes at have små
direkte negative konsekvenser for de virksomheder, der lader biler,
som anvendes både erhvervsmæssigt og privat,
indgå i virksomhedsskatteordningen. På baggrund af
oplysninger fra Skatteministeriet vurderes det, at forslaget vil
medføre direkte negative konsekvenser på 5 €" 7
mio. kr. årligt. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Lovforslaget skønnes ikke at have
miljømæssige konsekvenser. |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at overfører en
skattepligtig, der anvender virksomhedsordningen, en bil, der
benyttes både til erhvervsmæssige og private
formål, fra virksomheden til den skattepligtige, behandles
dette efter afskrivningsloven som et salg af bilen. Som salgssum
anvendes handelsværdien på det tidspunkt, hvor bilen
tages ud af virksomhedsordningen.
Som reglerne er i dag kan personer, som
driver selvstændig erhvervsvirksomhed, benytte
virksomhedsordningen. I virksomhedsskatteloven er der fastsat
særlige regler for behandlingen af blandet benyttede biler.
Med hensyn til biler, der benyttes både erhvervsmæssigt
og privat, kan en skattepligtig, der anvender virksomhedsordningen,
vælge enten at lade bilerne indgå fuldt ud i
virksomheden eller at holde dem helt uden for virksomheden. Hvis
den skattepligtige lader bilen indgå i virksomhedsordningen,
behandles bilen i virksomheden som et fuldt erhvervsmæssigt
aktiv. Det betyder, at der er fuldt fradrag for afskrivninger og
øvrige driftsudgifter.
Der skal ikke foretages skattemæssig
opgørelse af avance eller tab, så længe bilens
benyttelse fortsat er blandet. Det forhold, at den blandet
benyttede personbil udgår af virksomhedsordningen,
udløser således i sig selv ikke nogen
skattemæssig avanceopgørelse. Skattemæssig
opgørelse af avance eller tab foretages først,
når bilen afstås, eller såfremt den faktiske
benyttelse forinden ændres til udelukkende privat benyttelse
eller til udelukkende erhvervsmæssig benyttelse.
Nedenstående eksempler
illustrerer den uhensigtsmæssige måde, disse regler kan
anvendes på:
I december år 1 købes en bil for
300.000 kr., og den indgår i virksomhedsordningen. Pr. 1/1
år 2 tages bilen ud af virksomhedsordningen. Ultimo år
3 sælges bilen til en pris, der svarer til den afskrevne
værdi ultimo år 1 dvs. 225.000 kr. Den
erhvervsmæssige benyttelse er 10 pct.
I år 1 er der fuldt fradrag for
afskrivninger (25 pct.) på bilens værdi. Dette
modsvares dog af, at virksomhedens indkomst forhøjes med et
beløb for værdi af fri bil for de måneder, bilen
har været i ordningen dvs. 1 måned (december). I
år 2 og år 3, hvor bilen ikke indgår i
virksomhedsordningen, men fortsat benyttes både privat og
erhvervsmæssigt, kan virksomhedsejeren vælge enten at
modtage refusion fra virksomheden for de faktiske udgifter til den
erhvervsmæssige benyttelse (inklusiv afskrivninger) eller
modtage refusion fra virksomheden i henhold til
Ligningsrådets kilometersatser. I begge tilfælde vil
udgifterne være fradragsberettiget for virksomheden.
Hvis virksomhedsejeren vælger at
modtage betaling efter Ligningsrådets satser, så vil
der ved salget af bilen ske en fordeling af bilens værditab
på de måneder/år, bilen har været
respektive indenfor og udenfor virksomhedsordningen, og
afskrivninger foretaget i virksomhedsordningen, der overstiger
værdiforringelsen, vil blive genbeskattet. Der er altså
ingen uhensigtsmæssigheder i lovgivningen i dette
tilfælde.
Vælger virksomhedsejeren derimod at
modtage refusion af de faktiske udgifter, så vil de
»ekstra« afskrivninger ikke blive genbeskattet. Det vil
særligt være tilfældet, hvis virksomhedsejeren
vælger ikke at foretage afskrivninger i år 2 og 3. Kun
10 pct. af de afskrivninger, der foretages i år 2 og år
3, kan fradrages i henhold til den erhvervsmæssige
benyttelse. Derfor vil det være fordelagtigt at foretage
afskrivninger på 25 pct. af bilens værdi i år 1
og herefter undlade at afskrive yderligere på bilen i
perioden, hvor kun en del af afskrivningerne kan fradrages og
afhænde bilen, når den faktiske værdiforringelse
svarer til den nedskrevne værdi, hvilket typisk er efter ca.
2 fulde års ejertid.
Eksempel A og B illustrerer henholdsvis den
nuværende situation, hvor udtagningen ikke betragtes som et
salg og den foreslåede lovændring, hvor udtagningen
betragtes som et salg. Det bemærkes, at de faktiske udgifter,
som virksomhedsejeren får refusion for af virksomheden, ikke
er medtaget i eksemplet, da de indgår i år 2 og
år 3 i både eksempel A og B og hermed ikke har nogen
betydning for forskellen mellem de to eksempler.
Eksempel A
Udtagningen fra virksomhedsordningen (VO)
betragtes ikke som et salg.
Kr. | år 1
I VO | år 2
Udenfor VO | år 3
Udenfor VO | Sum |
Købspris | 300.000 | | | |
Afskrivning | -75.000 | 0 | 0 | |
| | | | |
Afskrivningssaldo (ult.) | 225.000 | | | |
Salgspris | | | 225.000 | |
| | | | |
Værdi af fri bil | 6.250 | | | |
Årets ændrede skattegrundlag | -68.750 | 0 | 0 | -68.750 |
Eksempel B
Udtagningen fra virksomhedsordningen (VO)
betragtes som et salg. Det antages, at bilen er faldet 20.000 kr. i
værdi fra ultimo år 1 til primo år 2.
»Ændret skattegrundlag« udenfor
virksomhedsordningen (VO) er 10 pct. af de negative genvundne
afskrivninger (tabet) i henhold til den erhvervsmæssige
benyttelse.
Kr. | år 1 | år 2 | år 3 | Sum |
| I VO | I VO | Udenfor VO | Udenfor VO | |
Købspris | 300.000 | | 280.000 | | |
Salgspris | | 280.000 | | 225.000 | |
Afskrivning | -75.000 | | 0 | 0 | |
| | | | | |
Afskrivningssaldo (ult.) | 225.000 | | 280.000 | | |
Genvundne afskrivninger | | 55.000 | | -55.000 | |
| | | | | |
Værdi af fri bil | 6.250 | | | | |
Ændret skattegrundlag | -68.750 | 55.000 | 0 | -5.500 | |
Årets ændrede skattegrundlag | -68.750 | 55.000 | | -5.500 | -19.250 |
Som det ses af eksempel A kan en
virksomhedsejer, der ønsker at købe en bil, der
hovedsageligt skal benyttes privat med fordel benytte den
skitserede fremgangsmåde med at tage bilen ind og ud af
virksomhedsordningen lige omkring et årsskifte. Hermed
opnås skattemæssige afskrivninger på bilen
€" afskrivninger som ikke opnås, hvis bilen blev
købt privat og som kun opnås i begrænset omfang,
hvis bilen ikke tages ind i virksomhedsordningen.
Skattemæssigt er værdien af at benytte
fremgangsmåden knap 20.000 kr. i år 1.
Lovforslaget vil hindre denne
uhensigtsmæssighed, idet der vil blive foretaget beskatning
af den del af afskrivningerne, der overstiger den faktiske
værdiforringelse af bilen. Da bilerne typisk kun holdes meget
kort tid i virksomhedsordningen, men der foretages afskrivninger
for et helt år, vil disse genvundne afskrivninger være
betragtelige. Med lovforslaget vil virksomheden jf. eksempel B
opnå en samlet reduktion i skattegrundlaget på 19.250
kr. i løbet af de 3 år, svarende til en
skatteværdi på knap 6.000 kr. På denne måde
kompenseres det reelle værditab på bilen, målt i
forhold til dens erhvervsmæssige benyttelse. Dette tab
fordeler sig som 20.000 kr. inde i virksomhedsordningen, som der
opnås fuldt fradrag for, mod at der betales skat af fri bil
(6.250 kr.). Den resterende del af værditabet (55.000 kr.)
sker, da bilen er trukket ud af virksomhedsordningen, og der
opnås kun fradrag for 10 pct. af tabet i henhold til den
erhvervsmæssige benyttelse.
Det bemærkes, at en virksomhedsejer,
der overvejer at trække en bil ud af virksomhedsordningen,
må overveje andre aspekter end afskrivningsmulighederne. Ved
at holde bilen inde i virksomhedsordningen opnås fuldt
fradrag for udgifter til bl.a. reparation og forsikring af bilen.
Hvis bilen trækkes ud af virksomhedsordningen skal
virksomhedsejeren selv betale disse for beskattede midler. Dette
trækker i retning af, at det ikke er så fordelagtigt at
trække bilen ud af virksomhedsordning, som de viste
beregninger indikerer.
Med forslaget sikres det, at beskatningen ved
overførsel af en blandet benyttet bil fra virksomheden til
den skattepligtige, behandles som et salg af bilen svarende til
reglerne i afskrivningslovens § 4. Den foreslåede
regel påvirker ikke andre skatteregler. Det fremgår af
afskrivningslovens § 4, at ændrer en skattepligtig
benyttelsen af driftsmidler eller skibe fra udelukkende
erhvervsmæssig benyttelse til privat benyttelse eller
omvendt, behandles dette som salg henholdsvis køb af de
pågældende aktiver. Som salgssum eller købesum
anvendes handelsværdien på det tidspunkt, hvor bilen
tages ud af virksomhedsordningen.
Til nr. 2
Som reglerne er i dag, kan udgifter efter
afskrivningsloven § 39, stk. 1, til ombygning,
forbedring eller indretning af lejede lokaler, der anvendes
erhvervsmæssigt til andet formål end beboelse,
afskrives med indtil 20 pct. årligt. Det fremgår
endvidere af bestemmelsen, at hvis lejemålet er indgået
for et bestemt tidsrum, kan den årlige afskrivning dog ikke
overstige et beløb svarende til, at afskrivning sker med
lige store årlige beløb over lejeperioden.
I afgørelsen refereret i SKM 2003,223
fandt Landsskatteretten, at en lejekontrakt, der indeholdt en
uopsigelighedsperiode på 10 år, ikke var indgået
for et bestemt tidsrum, jf. afskrivningslovens § 39,
stk. 1. Afskrivning af udgifter til indretning af lejede
lokaler kunne derfor foretages med indtil 20 pct. om året.
Landsskatterettens kendelse indebærer, at parterne kan aftale
sig ud af reglen om, at den årlige afskrivning ikke kan
overstige et beløb svarende til, at afskrivning sker med
lige store årlige beløb over afskrivningsperioden.
Selv om det reelt svarer til, at lejemålet er indgået
for et tidsrum på mindst 10 år, vil en lejer
således kunne afskrive afholdte udgifter til ombygning,
forbedring eller indretning af lejede lokaler over 5 år.
Det foreslås, at det tilføjes i
afskrivningslovens § 39, stk. 1, at lejekontrakter,
hvor der er aftalt uopsigelighed fra udlejers side, beskattes som
aftaler om, at et lejemål er indgået for et bestemt
tidsrum. Herved sikres det, at også lejekontrakter, hvor der
er aftalt uopsigelighed fra udlejers side, følger reglerne i
afskrivningsloven § 39, stk. 1, således at den
årlige afskrivning ikke kan overstige et beløb
svarende til, at afskrivning sker med lige store årlige
beløb over lejeperioden.
Til nr. 3
I afskrivningslovens §§ 63-66
findes regler om en forsøgsordning med højere
afskrivningshastighed på driftsmidler og bygninger ejet af
virksomheder, der inden udgangen af 1994 er etableret i de
oprettede erhvervszoner. Der er tale om en forsøgsordning,
der er afgrænset såvel geografisk som
tidsmæssigt. Ordningen ophørte således med
udgangen af 1999. Afskrivningerne i erhvervszoneområderne har
fra og med indkomståret 2000 generelt skulle ske efter
afskrivningslovens almindelige regler.
Driftsmidler afskrives efter saldometoden.
Afskrivninger under erhvervszoneordningen skulle efter
§ 63 afskrives på en særskilt saldo.
Afskrivningssatsen udgjorde op til 60 pct. Ved begyndelsen af
indkomståret 2000 er det på den særskilt saldo
nedskrevne beløb tillagt saldoværdien på den
ordinære saldo for driftsmidler. Hermed er de særlige
afskrivningsregler for driftsmidler i erhvervszoneordningen
afviklet ved overførslen af restsaldo til ordinær
saldo.
For bygninger og installationer afskrives
hver bygning og installation på hver sin saldo. I perioden
fra etableringen i erhvervszonen og frem til og med
indkomståret 1999 har der kunnet afskrives med fordoblet
afskrivningssats på bygninger og installationer. Fra og med
indkomståret 2000 er restsaldoen for disse bygninger og
installationer afskrevet med den ordinære sats. Ordningen for
bygninger og installationer er således afviklet ved, at
afskrivningssatsen fra indkomståret 2000 er nedsat til de
ordinære afskrivningssatser.
Reglerne i afskrivningslovens
§§ 63-66 er hermed blevet overflødige. Det
foreslås derfor, at reglerne ophæves.
Til § 2
Der er tale om en teknisk konsekvensrettelse
som følge af en tidligere ændring i
virksomhedsskatteloven.
Til § 3
Det foreslås i stk. 1, at loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Det foreslås i stk. 2, at lovens
§ 1, nr. 1, har virkning for overførsel af biler,
der er anskaffet den 7. oktober 2004 eller senere, og som
overføres den 7. oktober 2004 eller senere fra virksomheden
til den skattepligtige med virkning for indkomståret
2005.
Det foreslås i stk. 3, at lovens
§ 1, nr. 2, har virkning for lejekontrakter, hvor der er
aftalt uopsigelighed fra udlejers side, som er indgået den 7.
oktober 2004 eller derefter.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov om skattemæssige
afskrivninger (afskrivningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr.
973 af 22. november 2002, som ændret ved § 1 i lov
nr. 458 af 9. juni 2004 og § 1 i lov nr. 464 af 9. juni
2004, foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. I § 4 indsættes som
stk. 2: |
| | »Stk. 2. Overfører en
skattepligtig, der anvender virksomhedsordningen, jf.
virksomhedsskattelovens afsnit 1, en bil, der benyttes både
til erhvervsmæssige og private formål, fra virksomheden
til den skattepligtige, behandles dette efter denne lov som et salg
af bilen. Som salgssum anvendes handelsværdien på det
tidspunkt, hvor bilen tages ud af virksomhedsordningen.« |
| | |
§ 39. Udgifter
til ombygning, forbedring eller indretning af lejede lokaler, der
anvendes erhvervsmæssigt til andet formål end beboelse,
afskrives med indtil 20 pct. årligt. Hvis lejemålet er
indgået for et bestemt tidsrum, kan den årlige
afskrivning dog ikke overstige et beløb svarende til, at
afskrivning sker med lige store årlige beløb over
lejeperioden. Stk. 2-6 - - - | | 2. I § 39, stk. 1,
indsættes efter »tidsrum,«: »eller hvor der
er aftalt uopsigelighed fra udlejers side,« |
| | |
§§ 63-66.
- - - | | 3.§§ 63-66
ophæves. |
§ 63. Driver en
skattepligtig inden udgangen af kalenderåret 1994
erhvervsvirksomhed i et område, der er udpeget til
erhvervszone efter § 3 i lov om planlægning, finder
bestemmelserne i stk. 2-8 anvendelse. | | |
Stk. 2. Samtlige de til virksomheden
hørende driftsmidler, der udelukkende benyttes
erhvervsmæssigt i erhvervszonen, og som er anskaffet, efter
at erhvervszonen blev udpeget, afskrives på en særskilt
saldo for det indkomstår, hvori virksomhed i erhvervszonen
påbegyndes, og for senere indkomstår, dog senest for
indkomståret 1999, jf. dog stk. 3-5. Afskrivning
på særskilt saldo giver adgang til anvendelse af
forhøjet afskrivningssats efter stk. 6. Det er dog et
vilkår for afskrivning på særskilt saldo, at
virksomheden har været i uafbrudt drift i erhvervszonen i
hele vedkommende indkomstår. | | |
Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 2
finder ikke anvendelse på driftsmidler inden for landbrug og
fiskeri, herunder forædlingsindustrien vedrørende
landbrugsvarer og fiskeforædlingsindustrien, såfremt
der ydes eller er ydet offentlig støtte til anskaffelsen af
de pågældende driftsmidler og der opstår
tilbagebetalingskrav herfor, der ikke er endeligt indfriet. | | |
Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 2
finder ikke anvendelse på driftsmidler i landbruget og
forædlingsindustrien vedrørende landbrugsvarer, hvor
betingelserne for støtte i forordning nr. 2328/91 om
forbedring af landbrugsstrukturernes effektivitet og forordning nr.
866/90 om forbedring af vilkårene for forarbejdning og
afsætning af landbrugsprodukter ikke er opfyldt.
Såfremt der ikke søges støtte efter forordning
nr. 866/90, skal alene de materielle betingelser i forordningen
være opfyldt. Skatteministeren bemyndiges til at
fastsætte en fortegnelse over EF-retsakter med
tilhørende gennemførelsesregler, som måtte
udfylde, ændre, afløse eller supplere de i 1. pkt.
nævnte forordninger. Bestemmelsen i stk. 2 finder ikke
anvendelse på driftsmidler, hvor betingelserne for
støtte i medfør af de i fortegnelsen nævnte
forskrifter ikke er opfyldt. | | |
Stk. 5. Bestemmelsen i stk. 2
finder ikke anvendelse på driftsmidler i | | |
1) skibsbygningsindustrien, 2) kunstfiberindustrien, 3) motorkøretøjsindustrien, for
så vidt angår projekter over 90 mio. kr., eller 4) kul- og stålindustrien. | | |
Stk. 6. Afskrivning på
særskilt saldo efter stk. 2 kan udgøre indtil 60
pct. af den afskrivningsberettigede saldoværdi. | | |
Stk. 7. Foretager en virksomhed
afskrivning på såvel en særskilt saldo som
på ordinær saldo, jf. § 5, kan et fremkommet
negativt saldobeløb efter den skattepligtiges valg udlignes
ved, at det fradrages i den anden saldo. | | |
Stk. 8. Det på særskilt
saldo nedskrevne beløb, som er opgjort ved slutningen af
indkomståret 1999, tillægges saldoværdien
på ordinær saldo, jf. § 5, ved begyndelsen af
indkomståret 2000. | | |
| | |
§ 64.
Såfremt et driftsmiddel, der udelukkende benyttes
erhvervsmæssigt i en erhvervszone og afskrives på
særskilt saldo som nævnt i § 63, flyttes uden
for erhvervszonen til fortsat udelukkende erhvervsmæssig
benyttelse, nedsættes den afskrivningsberettigede
saldoværdi på den særskilte driftsmiddelsaldo med
driftsmidlets handelsværdi. Handelsværdien
tillægges samtidig virksomhedens ordinære
driftsmiddelsaldo. | | |
Stk. 2. Såfremt et driftsmiddel,
der udelukkende benyttes erhvervsmæssigt uden for en
erhvervszone, flyttes til en erhvervszone og betingelserne for
afskrivning på særskilt saldo som nævnt i
§ 63 er opfyldt, nedsættes den
afskrivningsberettigede saldoværdi på den
ordinære driftsmiddelsaldo med driftsmidlets
handelsværdi. Handelsværdien tillægges samtidig
den særskilte driftsmiddelsaldo. | | |
| | |
§ 65. For
bygninger og installationer som nævnt i §§ 14
og 15, der er beliggende i en erhvervszone, og som er anskaffet,
efter at erhvervszonen blev udpeget, og som benyttes
erhvervsmæssigt af en virksomhed etableret i erhvervszonen
inden udgangen af kalenderåret 1994, fordobles de i
§ 17 nævnte afskrivningssatser gældende for
det indkomstår, hvori erhvervsmæssig benyttelse i
erhvervszonen påbegyndes, og for senere indkomstår, dog
senest for indkomståret 1999. | | |
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1
finder ikke anvendelse på bygninger og installationer m.v.
inden for landbrug og fiskeri, herunder forædlingsindustrien
vedrørende landbrugsvarer og
fiskeforædlingsindustrien, såfremt der ydes eller er
ydet offentlig støtte til anskaffelsen af de
pågældende bygninger og installationer m.v. og der
opstår tilbagebetalingskrav herfor, der ikke er endeligt
indfriet. | | |
Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 1
finder ikke anvendelse på bygninger og installationer m.v. i
landbruget og forædlingsindustrien vedrørende
landbrugsvarer, hvor betingelserne for støtte i forordning
nr. 2328/91 om forbedring af landbrugsstrukturernes effektivitet og
forordning nr. 866/90 om forbedring af vilkårene for
forarbejdning og afsætning af landbrugsprodukter ikke er
opfyldt. Såfremt der ikke søges støtte efter
forordning nr. 866/90, skal alene de materielle betingelser i
forordningen være opfyldt. Skatteministeren bemyndiges til at
fastsætte, hvilke EF- retsakter med tilhørende
gennemførelsesregler der måtte udfylde, ændre,
afløse eller supplere de i 1. pkt. nævnte
forordninger. Bestemmelsen i stk. 1 finder herefter ikke
anvendelse på bygninger og installationer m.v., hvor
betingelserne for støtte i medfør af de i
fortegnelsen nævnte forskrifter ikke er opfyldt. | | |
Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 1
finder ikke anvendelse på bygninger og installationer m.v.
i | | |
1) skibsbygningsindustrien, 2) kunstfiberindustrien, 3) motorkøretøjsindustrien, for
så vidt angår projekter over 90 mio. kr., eller 4) kul- og stålindustrien. | | |
| | |
§ 66. I
øvrigt finder reglerne i kapitel 2 og 3 tilsvarende
anvendelse for aktiver, der afskrives efter reglerne i
§§ 63-65. | | |
| | |
| | § 2 |
| | I lov om indkomstbeskatning af
selvstændigt erhvervsdrivende m.v. (virksomhedsskatteloven),
jf. lovbekendtgørelse nr. 830 af 2. august 2004, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 3. - - - Stk. 5. Er indestående på
indskudskonto opgjort efter stk. 2-5 negativt, og dokumenterer
den skattepligtige, at alle de til virksomheden hørende
aktiver og gældsposter er medregnet i opgørelsen, samt
at den medregnede gæld er erhvervsmæssig, sættes
indestående på indskudskontoen dog til nul. Stk. 6 og 7 - - - | | 1. I § 3, stk. 5,
ændres: »stk. 2-5« til
»stk. 2-4«. |