Skriftlig fremsættelse (7. oktober
2004)
Skatteministeren (Kristian
Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
afskrivningsloven, ligningsloven og andre skattelove (Kvoter og
betalingsrettigheder).
(Lovforslag nr. L 28).
Formålet med lovforslaget er at
indføre hensigtsmæssige regler om den
skattemæssige behandling af kvoter og de
betalingsrettigheder, dvs. støtterettigheder, der bliver
tildelt efter EU-landbrugsreformen.
Forslaget om kvoter omfatter
både eksisterende og fremtidige kvoter.
En kvote vil normalt være en
forudsætning for overhovedet at drive erhvervsvirksomhed
på et kvotereguleret område. Derfor bør der
indføres skatteregler, der er neutrale, så længe
en kvote anvendes i virksomheden inden for de rammer, som kvoten
giver ret til.
Hovedelementerne i forslaget om kvoter er
skattefrihed for værdien af en vederlagsfrit tildelt kvote,
afskrivning af anskaffelsessummen for køb af en kvote samt
beskatning af fortjeneste og fradrag for tab ved salg af en
kvote.
Forslaget om kvoter svarer i det store hele
til de regler, som Folketinget vedtog for CO2 -kvoter og
sildekvoter ved lov nr. 464 af 9. juni 2004.
Forslaget om
betalingsrettigheder omfatter også
mælkekvoter, der erhverves 1. januar 2005 eller senere, og
mælkekvoter, der €" uanset erhvervelsestidspunkt €"
sælges efter, at ejendommen er solgt. Med inddragelsen af
sidstnævnte form for mælkekvoter i forslaget fjernes en
uhensigtsmæssighed i de gældende regler, hvorefter salg
af en mælkekvote er skattefri, hvis det sker efter salg af
ejendommen.
Efter forslaget er værdien af
vederlagsfrit tildelte betalingsrettigheder og ovennævnte
former for mælkekvoter skattefri.
Desuden foreslås et saldosystem,
hvorefter der ved køb og salg af
betalingsrettigheder/mælkekvoter sker løbende
beskatning af nettofortjenesten, når der opstår et
nettosalg.
Efter den foreslåede ordning er der ikke
adgang til løbende fradrag eller afskrivning, men et tab som
følge af, at den sidste betalingsrettighed/mælkekvote
sælges eller udløber, kan fradrages.
På grund af mælkekvoters og
betalingsrettigheders nære tilknytning til
landbrugsejendommen foreslås, at der i tab ved salg af
ejendommen kan modregnes tidligere beskattede nettofortjenester
på betalingsrettigheder/mælkekvoter.
Skatteværdien af modregningen, der beregnes med 30 pct. af
det beløb, som modregnes i tabet på ejendommen, anses
for indbetalt a conto skat vedrørende det indkomstår,
hvori tabet på ejendommen er realiseret.
For betalingsrettigheder foreslås en
overgangsordning for forpagtningsaftaler indgået før
1. januar 2006. Efter ordningen kan forpagtere, som frem til dette
tidspunkt erhverver betalingsrettigheder efter
EU-støtteordningen, men som typisk ikke har gavn af
betalingsrettighederne efter forpagtningsforholdets ophør,
overdrage betalingsrettigheder med en pålydende værdi
højst svarende til værdien af betalingsrettigheder,
som forpagteren har fået tildelt vederlagsfrit ved
førstegangstildelingen, til bortforpagteren uden
skattemæssige konsekvenser for hverken forpagteren eller
bortforpagteren, hvis overdragelsen er vederlagsfri.
De foreslåede regler vil sikre, at
beskatningen af landbruget sker i samme omfang og på samme
tidspunkt som under de hidtidige støtteordninger.
Forslaget afværger et utilsigtet
provenutab, der ved gældende regler er tilstede ved
beskatningen af mælkekvoter, når kvoten sælges
efter ejendommen. Det afværgede provenutab anslås til i
størrelsesordenen 50 mio. kr. årligt.
Idet jeg i øvrigt henviser til
bemærkningerne til lovforslaget, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets hurtige og velvillige behandling.