Skriftlig fremsættelse (7. oktober
2004)
Skatteministeren (Kristian
Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
selskabsskatteloven (Implementering af ændring af
moder-/datterselskabsdirektivet )
(Lovforslag nr. L 27).
Rådet har den 22. december 2003 vedtaget
et direktiv om ændring af moder-/datterselskabsdirektivet.
Medlemsstaterne skal sætte de nødvendige love og
administrative bestemmelser i kraft for at efterkomme direktivet
senest den 1. januar 2005.
En stor del af ændringsdirektivets
bestemmelser er i overensstemmelse med allerede gældende
dansk skattelovgivning.
Lovforslaget går ud på at
gennemføre de ændringer i dansk skattelovgivning, der
er nødvendige for at efterkomme direktivet.
Det foreslås, at kravet til den
minimumsejerandel, som et selskab (moderselskabet) skal
have i et andet selskab (datterselskabet), for at kunne modtage
skattefrit udbytte fra datterselskabet, nedsættes trinvist
fra de gældende 20 pct. til 15 pct. fra 1. januar 2007 og til
10 pct. fra 1. januar 2009. Herudover foreslås et antal
mindre justeringer.
Nedsættelsen af minimumsejerandelen har
betydning for danske moderselskaber med danske eller udenlandske
datterselskaber med en ejerandel mellem 10 pct. og 20 pct., samt
for udenlandske moderselskaber med danske datterselskaber med
sådanne ejerandele, medmindre kravet til ejerandel i den
danske dobbeltbeskatningsoverenskomst med moderselskabets hjemland
i forvejen er under 20 pct.
Gennemførelsen af
ændringsdirektivet indebærer en lempelse af den
kædebeskatning af udbytter, der kan opstå, når et
selskab ejer aktier i andre selskaber. Dette forbedrer mulighederne
for danske selskaber for at indgå i samarbejder og
strategiske alliancer med andre selskaber. I disse tilfælde
udveksles ofte mindre aktieposter. Med den forbedrede mulighed for
at modtage skattefri udbytter, vil skattereglerne i færre
tilfælde virke som en hæmsko for indgåelsen af
sådanne samarbejder
Gennemførelsen af
ændringsdirektivet indebærer en formindskelse af
erhvervslivets administrative byrder, idet udbyttegivende selskaber
€" når den minimumsejerandel, der kvalificerer et
selskab til at være moderselskab henholdsvis datterselskab,
nedsættes €" i videre omfang end efter de gældende
regler vil kunne undlade at indeholde udbytteskat. Lovforslaget
skønnes ikke i øvrigt at have administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Idet jeg i øvrigt henviser til
bemærkningerne til lovforslaget, skal jeg anbefale forslaget
til tingets velvillige behandling.