L 25 (som fremsat): Forslag til lov om kloning og
genmodificering af dyr m.v.
Fremsat den 7. oktober 2004 af
justitsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om kloning og genmodificering af dyr
m.v.
§ 1. Kloning og
genmodificering af hvirveldyr må kun ske med tilladelse fra
Dyreforsøgstilsynet. Tilsvarende gælder for anvendelse
af klonede og genmodificerede hvirveldyr til dyreforsøg.
Stk. 2. Tilladelse efter stk. 1
må kun meddeles til følgende formål:
1) grundforskning,
2) anvendt forskning rettet mod at forbedre
sundhed og miljø,
3) fremstilling og avl af dyr, der producerer
stoffer af væsentlig gavn for sundhed og miljø,
eller
4) undervisning og uddannelse på
universiteter og højere læreanstalter eller ved anden
undervisning på tilsvarende niveau og ved undervisning af
personer, der skal beskæftige sig med kloning og
genmodificering.
Stk. 3. Dyreforsøgstilsynet kan
afslå at give tilladelse efter stk. 1, hvis kloningen,
genmodificeringen eller anvendelsen af klonede eller
genmodificerede hvirveldyr ikke skønnes at være til
væsentlig gavn.
Stk. 4. Stk. 1-3 finder
tilsvarende anvendelse på avl af klonede og genmodificerede
forsøgsdyr.
Stk. 5. Loven omfatter ikke
genmodificering på hvirveldyr, der udelukkende er
genmodificerede i deres somatiske celler.
§ 2. Reglerne
om dyreforsøg i lov om dyreforsøg § 1,
stk. 3, 5 og 6, §§ 2-9, §§ 11-15
og §§ 17-19 og i forskrifter udstedt i medfør
heraf finder tilsvarende anvendelse på kloning og
genmodificering af hvirveldyr og ved anvendelse af klonede og
genmodificerede hvirveldyr til dyreforsøg.
Stk. 2. Reglerne om dyreforsøg
i lov om dyreforsøg § 1, stk. 5 og 6,
§§ 2-3, §§ 11-15 og
§§ 17-19 finder tilsvarende anvendelse på avl
af klonede og genmodificerede forsøgsdyr.
§ 3. Medmindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning straffes
med bøde eller fængsel indtil 4 måneder den,
der
1) overtræder § 1, stk. 1 og
4, § 2, stk. 1, jf. lov om dyreforsøg
§§ 4-5, § 7, § 9, stk. 2,
og § 11, stk. 2, eller § 2, stk. 2,
jf. lov om dyreforsøg § 11, stk. 2,
2) tilsidesætter vilkår for en
tilladelse, jf. § 2, jf. lov om dyreforsøg
§ 3, eller
3) tilsidesætter et påbud efter
§ 2, jf. lov om dyreforsøg § 12.
Stk. 2. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
§ 4. Loven
træder i kraft den 1. april 2005.
§ 5. I lov om
dyreforsøg, jf. lovbekendtgørelse nr. 726 af 9.
september 1993, som senest ændret ved lov nr. 315 af 5. maj
2004, foretages følgende ændringer:
1. I § 1 indsættes
efter stk. 6 som nyt stykke:
»Stk. 7. Ved kloning og
genmodificering af hvirveldyr og ved anvendelse af klonede og
genmodificerede hvirveldyr til dyreforsøg finder lov om
kloning og genmodificering af dyr m.v. anvendelse.«
§ 6. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at
fastsætte regler for anvendelsen af klonings- og
genmodificeringsteknikker på hvirveldyr. Lovforslaget
gennemfører en del af de anbefalinger, som Udvalget
vedrørende genmodificerede og klonede dyr er kommet med. For
så vidt angår den del af udvalgets anbefalinger, som
ikke gennemføres, henvises der til ministeren for videnskab,
teknologi og udviklings brev af 14. maj 2004 til Udvalget for
Videnskab og Teknologi (Alm. del €" bilag 274), hvor der
redegøres for, hvorfor dele af anbefalingerne ikke vil blive
gennemført. Brevet er medtaget som bilag 1 til
lovforslaget.
Lovforslaget medfører, at kloning og
genmodificering af hvirveldyr, anvendelse af klonede og
genmodificerede hvirveldyr til dyreforsøg samt avl af
klonede og genmodificerede forsøgsdyr, fremover kun kan
tillades, hvis det har et af følgende formål: 1)
grundforskning, 2) anvendt forskning rettet mod at forbedre sundhed
og miljø, 3) fremstilling og avl af dyr, der producerer
stoffer af væsentlig gavn for sundhed og miljø, eller
4) undervisning og uddannelse på universiteter og
højere læreanstalter eller ved anden undervisning
på tilsvarende niveau og ved undervisning af personer, der
skal beskæftige sig med kloning og genmodificering.
Begreberne kloning og genmodificering er
nærmere beskrevet nedenfor under pkt. 4.1.
2. Lovforslagets baggrund
2.1. Udvalget vedrørende
genmodificerede og klonede dyr
I forbindelse med forespørgselsdebat
nr. F 22 til videnskabsministeren om voksenkloning den 29. november
2002, jf. Folketingstidende 2002-2003, forhandlingerne sp.
2116-2129 og 2223-2224, vedtog Folketinget den 3. december 2002 at
opfordre regeringen til »at nedsætte et lovforberedende
udvalg, som skal følge op på Folketingets motiverede
dagsorden af 23. maj 1997 med henblik på at fastsætte
regler for forskning i dyrekloning og tilknyttede teknologier.
Erfaringer fra udlandet skal inddrages. Lovforslaget skal
fremsættes i folketingssamlingen 2003-2004. Kommissoriet for
udvalget drøftes med partierne bag denne vedtagelse (V
29)«.
På denne baggrund nedsatte ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling i foråret 2003 Udvalget
vedrørende genmodificerede og klonede dyr (herefter
udvalget) bestående af repræsentanter fra Ministeriet
for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Justitsministeriet,
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,
Miljøministeriet, Det Etiske Råd, Det Dyreetiske
Råd, Dyrenes Beskyttelse, Rådet for Dyreforsøg,
Statens Jordbrugs- og Veterinærvidenskabelige
Forskningsråd og Statens Sundhedsvidenskabelige
Forskningsråd samt professor Axel Kornerup Hansen.
Udvalget fik blandt andet til opgave at komme
med anbefalinger til fastsættelse af regler for forskning i
dyrekloning og tilknyttede teknologier. Desuden skulle udvalget
vurdere, om der er behov for ændringer i gældende
lovgivning eller for udarbejdelse af en ny lov. Anbefalingerne til
regelfastsættelse skulle kunne skabe grundlag for
udarbejdelse af et konkret lovforslag.
Udvalget offentliggjorde i oktober 2003 en
rapport om genmodificerede og klonede dyr, som blandt andet
indeholder udvalgets anbefalinger til fastsættelse af regler
om genmodificerede og klonede dyr.
Det fremgår af udvalgets rapport, at
udvalget har vurderet, at genmodificering af dyr må anses for
en teknologi, der er tilknyttet dyrekloning, og dermed er omfattet
af udvalgets kommissorium.
3. Gældende ret
3.1. Dyreforsøgsloven
Reglerne om dyreforsøg findes i
dyreforsøgsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 726 af 9.
september 1993, som ændret ved lov nr. 1081 af 20. december
1995, lov nr. 433 af 31. maj 2000 og lov nr. 315 af 5. maj 2004
samt i bekendtgørelser udstedt i medfør af loven.
Reglerne i dyreforsøgsloven er i vidt
omfang baseret på Rådets direktiv 86/609/EØF af
24. november 1986, jf. EF-Tidende nr. L 358 af 18. december 1986,
side 1-28, om beskyttelse af dyr, der anvendes til forsøg og
andre videnskabelige formål samt den europæiske
konvention af 18. marts 1986 om beskyttelse af hvirveldyr, der
anvendes til forsøg og andre videnskabelige formål,
jf. Lovtidende C, 2004, side 93.
Det fremgår af dyreforsøgslovens
§ 1, stk. 1, at anvendelse af hvirveldyr til
forsøg, der må formodes at være forbundet med
smerte, lidelse, angst eller varigt mén for dyrene (
dyreforsøg ), kun må ske med tilladelse fra
Dyreforsøgstilsynet.
Der skal således foretages en
bedømmelse af den konkrete behandling af dyrene. Denne
bedømmelse skal ske på grundlag af den situation, der
vil foreligge, hvis fornøden bedøvelse,
smerteforebyggelse eller andre lindrende foranstaltninger ikke
anvendes. Den smerte, lidelse eller angst, som forårsages af,
at en kanyle indføres i dyrets krop, anses for at
udgøre grænsen for, hvornår en aktivitet falder
ind under reglerne om dyreforsøg ( kanylekriteriet
). Forsøg, der medfører smerte, lidelse eller angst
på dette eller et højere niveau, betragtes som
dyreforsøg.
Selv om en aktivitet overstiger
kanylekriteriet, er der dog kun tale om et dyreforsøg, hvis
den aktivitet, der foretages på dyret, har karakter af et
forsøg. F.eks. falder rutineprocedurer, som foretages af
f.eks. dyrlæger, uden for lovens anvendelsesområde,
selv om indgrebet overstiger kanylekriteriet.
I lovens § 1, stk. 2, er der
givet en udtømmende opregning af de formål, som vil
kunne begrunde, at Dyreforsøgstilsynet tillader et
forsøg. Efter bestemmelsen kan der meddeles tilladelse til
dyreforsøg med følgende formål: 1) forebyggelse
af sygdom, dårlig sundhedstilstand eller anden abnormitet og
virkningerne heraf hos mennesker, dyr og planter, herunder
fremstilling af lægemidler, stoffer og produkter samt
afprøvning af deres kvalitet, effektivitet og sikkerhed, 2)
diagnosticering og behandling af sygdom, dårlig
sundhedstilstand eller anden abnormitet og virkningerne heraf hos
mennesker, dyr og planter, 3) vurdering, påvisning, justering
eller forandring af fysiologiske tilstande hos mennesker, dyr og
planter, 4) beskyttelse af miljøet, 5) forskning, 6)
undervisning og uddannelse på universiteter og højere
læreanstalter eller ved anden undervisning på
tilsvarende niveau og ved undervisning af personer, der skal
beskæftige sig med dyreforsøg, eller 7) retsmedicinske
undersøgelser.
Efter dyreforsøgslovens § 1,
stk. 4, kan Dyreforsøgstilsynet afslå at give
tilladelse til dyreforsøg, såfremt forsøget
ikke skønnes at være til væsentlig gavn. Det er
forudsat, at den nærmere afgrænsning af, hvad der anses
for at være til væsentlig gavn, fastlægges i
Dyreforsøgstilsynets praksis. Ved afvejningen heraf må
der bl.a. lægges vægt på forsøgets
karakter, herunder på, om dyret udsættes for smerte, og
i hvilket omfang smerten fjernes ved bedøvelse. Jo
større belastning dyret udsættes for, desto mere
skærpes kravet til den gavn, som forsøget må
antages at indebære.
I forhold til Dyreforsøgstilsynets
nuværende praksis må det antages, at selve kloningen
eller genmodificeringen af et dyr som hovedregel vil udgøre
et forsøg, der overskrider kanylekriteriet, jf.
dyreforsøgslovens § 1, stk. 1. Det kan dog
ikke udelukkes, at nogle af de procedurer som indebærer
kloning eller genmodificering, inden for en kortere
årrække ikke længere vil overskride
kanylekriteriet eller vil blive betragtet som rutineprocedurer, og
derfor ikke vil være omfattet af dyreforsøgsloven.
Det er selve indgrebene på donordyret
og rugemoderen, der som udgangspunkt udgør et
dyreforsøg, som kræver tilladelse. Derimod betragtes
isoleret set fødslen af et klonet eller genmodificeret dyr
ikke som et dyreforsøg. Dog vil et betragteligt udsnit af
levendefødt afkom være så belastet af kloningen
eller genmodificeringen, at selve det at lade afkommet føde
i sig selv må betragtes som et dyreforsøg. Der
henvises til pkt. 4.2. nedenfor om udvalgets overvejelser
vedrørende de dyrevelfærdsmæssige konsekvenser
af teknikkerne.
Der er intet til hinder for, at
Dyreforsøgstilsynet efter de gældende regler giver
tilladelse til genteknologiske forsøg, herunder
forsøg med kloning af dyr, såfremt forsøget
opfylder et af de formål, der er opregnet i
dyreforsøgslovens § 1, stk. 2.
Dyreforsøgstilsynet har således i flere tilfælde
tilladt anvendelse af embryonal kloning, for så vidt
angår forsøg med transgene dyr.
Dyreforsøgstilsynet har endvidere i tre tilfælde
tilladt somatisk kloning af kvæg. De forskellige former for
kloning er nærmere beskrevet nedenfor under pkt. 4.1.
Dyreforsøgsloven har karakter af en
speciallov i forhold til dyreværnsloven. Det indebærer
blandt andet, at en behandling af dyr i overensstemmelse med en
forsøgstilladelse er lovlig, uanset at behandlingen
måtte overskride de grænser, der gælder for
behandling af dyr i henhold til dyreværnsloven. Omvendt vil
en behandling af dyr, som er i strid med dyreforsøgslovens
regler, tillige kunne indebære en overtrædelse af
dyreværnslovens regler for eksempel om forsvarlig behandling
af dyr. Om dette er tilfældet, afhænger af en konkret
vurdering i hvert enkelt tilfælde.
Det følger af dyreforsøgslovens
§ 10, stk. 1, at Dyreforsøgstilsynet ledes af
Rådet for Dyreforsøg, der består af en formand,
der skal opfylde betingelserne for at kunne beskikkes som dommer,
og 10 andre medlemmer. Det fremgår endvidere af
§ 10, stk. 2, at justitsministeren udpeger
rådets formand og de øvrige medlemmer. Seks af
medlemmerne udpeges efter udtalelser fra Statens
Sundhedsvidenskabelige Forskningsråd, Statens Jordbrugs- og
Veterinærvidenskabelige Forskningsråd,
Sundhedsstyrelsen, Dansk Industri, de store sygdomsbekæmpende
foreninger, Det Dyreetiske Råd og fire af medlemmerne udpeges
efter udtalelse fra dyrebeskyttelsesforeninger.
Det fremgår endvidere af lovens
§ 10, stk. 3, at justitsministeren ved
sammensætningen af rådet så vidt muligt skal
sikre, at der blandt rådets medlemmer er personer med indsigt
i de faglige discipliner, der har særlig betydning for de
opgaver, som er tillagt Dyreforsøgstilsynet.
3.2. Bekendtgørelse om
forsøgsdyrs pasning og opstaldning og om anvendelse af
udryddelsestruede og vildtlevende dyr til forsøg mv.
Justitsministeriet har med hjemmel i
dyreforsøgslovens § 18 udstedt
bekendtgørelse nr. 687 af 25. juli 2003 om
forsøgsdyrs pasning og opstaldning og om anvendelse af
udryddelsestruede og vildtlevende dyr til forsøg mv.
I bekendtgørelsen er der bl.a. fastsat
en række generelle regler om forsøgsdyrs pasning og
opstaldning. Endvidere er der i et bilag til bekendtgørelsen
fastsat specifikke krav til opstaldning af en række
forskellige arter af forsøgsdyr.
Ifølge § 1, stk. 1,
finder bekendtgørelsen anvendelse på dyr, der er
omfattet af lov om dyreforsøg eller af bestemmelser udstedt
i medfør af lovens § 1, stk. 6, samt
hvirveldyr, der bliver indfanget, opdrættet eller er
opstaldet med henblik på at indgå i forsøg. Dyr,
der opdrættes som led i landbrugsmæssig produktion,
omfattes dog først af bekendtgørelsen, når
dyret flyttes til det sted, hvor forsøget skal foregå,
eller, hvis forsøget skal foregå i besætningen,
fra det tidspunkt forsøget starter, jf.
bekendtgørelsens § 1, stk. 2.
I forlængelse heraf fremgår det
af bekendtgørelsens § 2, nr. 1, at der ved
»forsøgsdyr« i bekendtgørelsen
forstås dyr, der er omfattet af lov om dyreforsøg
eller af bestemmelser udstedt i medfør af lovens
§ 1, stk. 6, og hvirveldyr, der bliver indfanget,
opdrættet eller er opstaldet med henblik på at
indgå i forsøg.
3.3. Dyreværnsloven
Dyreværnsloven, jf. lov nr. 386 af 6.
juni 1991 med senere ændringer, omfatter efter lovens
§ 1 alle dyr. Loven regulerer således også
behandlingen af dyr, som frembringes ved hjælp af kloning.
Herudover gælder de almindelige dyreværnsregler i loven
som udgangspunkt i forbindelse med enhver behandling af dyr,
således at dyreværnslovens regler om dyreværn
også skal iagttages ved udførelse af genteknologiske
tiltag på dyr, medmindre forholdet er dækket af
dyreforsøgsloven.
Den eneste regel i dyreværnsloven, som
specifikt retter sig mod genteknologi, er lovens § 12,
stk. 2. Det fremgår heraf, at justitsministeren kan
fastsætte nærmere regler om - og herunder forbyde -
anvendelsen af bioteknologi, genteknologi og lignende på
produktionsdyr i landbruget. Der henvises til Folketingstidende
1990-1991, tillæg B, sp. 1029, 1034 og 1038.
Bemyndigelsesbestemmelsen i
dyreværnslovens § 12, stk. 2, er alene
udnyttet til at forbyde kunstige avlsmetoder, der kan
påføre de berørte dyr smerte, skade, lidelse
m.v., jf. § 17 i bekendtgørelse nr. 707 af 18.
juli 2000 om mindstekrav til beskyttelse af landbrugsdyr.
Det må antages, at bestemmelsen i
§ 12, stk. 2, giver justitsministeren bemyndigelse
til blandt andet at fastsætte regler om selve anvendelsen af
de teknikker, som involverer genteknologi og lignende på
produktionsdyr. Imidlertid indeholder § 12, stk. 2,
kun hjemmel til at fastsætte bestemmelser om produktionsdyr,
mens der i nærværende lovforslag fastsættes
regler om anvendelsen af klonings- og genmodificeringsteknikker
på alle typer af dyr.
3.4. Genteknologiloven
Lovbekendtgørelse nr. 981 af 3.
december 2002 om miljø og genteknologi (genteknologiloven),
indeholder regler for fremstilling og anvendelse af genetisk
modificerede organismer, herunder genetisk modificerede dyr. Loven
omfatter derimod ikke embryonal kloning og somatisk kloning. De
forskellige former for kloning er nærmere beskrevet nedenfor
under pkt. 4.1.
Loven
gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2001/18/EF af 12. marts 2001 om udsætning i
miljøet af genetisk modificerede organismer, jf.
nærmere nedenfor under pkt. 9.2., samt Rådets direktiv
90/219/EØF af 23. april 1990 om indesluttet anvendelse af
genetisk modificerede mikroorganismer.
Genteknologilovens anvendelsesområde er
imidlertid udvidet i forhold til anvendelsesområdet for
direktivet om indesluttet anvendelse, idet loven også
omfatter genetisk modificerede planter og dyr under indesluttede
forhold.
Af genteknologilovens § 1
fremgår det, at loven skal medvirke til at værne
miljø og natur, så samfundsudviklingen kan ske
på et bæredygtigt grundlag i overensstemmelse med
etiske værdier og i respekt for menneskers livsvilkår
og for bevarelsen af dyre- og plantelivet. Loven skal desuden
medvirke til at beskytte menneskets sundhed i forbindelse med
genteknologi.
Forskning, undersøgelse, udvikling og
anvendelse af genetisk modificerede enkeltceller, dyrecellekultur
og hele dyr samt forsøg på dyr og behandling af dyr
under indesluttede forhold er omfattet af § 7 i
genteknologiloven, hvoraf det fremgår, at forskning og
storskalaforsøg m.v., hvor der fremstilles og/eller anvendes
genetisk modificerede celler, cellekulturer eller dyr, kun må
foregå i laboratorier eller områder, der er godkendt
til dette formål i henhold til regler udstedt efter
arbejdsmiljøloven. Forskningen med genteknologi skal ske
under betingelser, som sikrer miljø, natur og sundhed.
Arbejdstilsynet, som er den ansvarlige myndighed, foretager i hvert
tilfælde en selvstændig vurdering af den konkrete
aktivitet. Reglerne findes i Arbejdsministeriets
bekendtgørelse nr. 642 af 28. juni 2001 om genteknologi og
arbejdsmiljø og de tilhørende At-vejledninger fra
Arbejdstilsynet.
Endvidere fremgår det af lovens
§ 9, at genetisk modificerede organismer ikke må
udsættes uden godkendelse fra miljøministeren.
Lovens § 8 indeholder regler om
produktion under indesluttede forhold. Skov- og Naturstyrelsen
godkender produktion med genetisk modificerede dyr efter
bekendtgørelse nr. 829 af 3. oktober 2002 om godkendelse af
produktion med genetisk modificerede planter og dyr.
3.5. Lov om hold af dyr
Lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af dyr
indeholder tillige regler om klonede og genmodificerede dyr. Det
fremgår af lovens § 1, at formålet med loven
er at sikre, at hold af dyr sker på ansvarlig vis og på
en sådan måde, at hensynet til
fødevaresikkerheden og menneskers og dyrs sundhed samt til
produktionen tilgodeses. Endvidere er det lovens formål at
sikre grundlaget for afstamning og kvalitet i dyreholdet.
Det følger af lovens § 11,
at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
træffe bestemmelse og fastsætte regler om anvendelse,
omsætning, indførsel og udførsel af
genteknologisk fremstillede og klonede dyr samt om
forudgående anmeldelse eller godkendelse.
Formålet med bestemmelsen er at give
mulighed for at fastsætte regler om, at alle genteknologisk
fremstillede dyr skal vurderes ud fra de hensyn, som loven skal
varetage, før dyrene kan anvendes, indføres eller
udføres.
Bemyndigelsen i lovens § 11 er endnu
ikke udnyttet.
4. Udvalgets overvejelser
4.1. Definition af kloning og
genmodificering
Kloning af dyr betyder, at der dannes en
genetisk set næsten identisk €žkopi€œ af
et andet dyr. Kloning kan foretages ved hjælp af to metoder,
som er meget forskellige såvel metodemæssigt som
anvendelsesmæssigt. Ved embryonal kloning deles et nyligt
dannet fosteranlæg i flere fosteranlæg, der
indsættes i en rugemor. Rugemoderen føder herefter
genetisk identiske dyr, men man kender i princippet ikke dyrenes
fulde egenskaber og udseende, førend dyrene er født.
Somatisk
kloning, ofte kaldet
voksenkloning, sker ved, at man tager kernen fra en dyrecelle og
indsætter den i en ægcelle, hvis kerne er fjernet.
Nogen tid efter at celledelingen er påbegyndt,
indsættes fosteranlægget i en rugemor. Det fødte
dyr er genetisk set næsten identisk (en klon) med donordyret,
der har leveret donorcellen.
Genmodificering betyder, at dyr
kunstigt får ændret deres arveanlæg. Hvis
genmodificeringen foretages på somatiske celler - det vil
sige kropsceller, som ikke er kønsceller - vil
ændringen ikke videreføres til eventuelt afkom, idet
kun ændringer i kønscellernes arvemateriale nedarves.
Genmodificering på somatiske celler vil ikke have nogen
betydning for videreavl af dyrene. Udvalget har ved udarbejdelsen
af rapporten set bort fra denne type af genmodificering.
Genmodificering, hvor dyr kunstigt får
ændret deres arveanlæg, kan enten ske ved
indsættelse af genmateriale (transgen), der normalt
ikke er forekommende i den pågældende dyreart, eller
ved ændringer af det normalt forekommende
genmateriale , for eksempel ved at slette eller kopiere gener
eller dele heraf. Indsættelse af nyt genmateriale kan
foretages på flere måder. Hvis placeringen i
arvematerialet ikke er vigtig, kan man ved såkaldt
mikroinjektion indsprøjte transgenet i et befrugtet
æg, hvorefter integrationen sker tilfældigt. Hvis den
præcise placering derimod er vigtig, for eksempel ved
inaktivering af eksisterende arveanlæg, så kan dette i
mus - og for tiden kun i mus - gøres ved at dyrke embryonale
stamceller, det vil sige dyrke stamceller, som er udtaget fra
blastocysten (det befrugtede æg). Stamcellerne bliver
herefter genetisk modificeret i et reagensglas og derpå
indsat i et fosteranlæg, der herefter indsættes i en
rugemor. Dette kaldes embryonal stamcelletransfektion, og de
dannede dyr kaldes knock-out dyr. På andre dyrearter end mus
kan man indtil videre kun lave sådan målrettet
genmodificering og dermed knock-out dyr ved at genmodificere
somatiske celler, for eksempel bindevævsceller, der herefter
somatisk klones.
Der henvises i øvrigt til kapitel 3.4
og 3.5 i udvalgets rapport.
4.2. Dyrevelfærdsmæssige
og etiske overvejelser
Det er udvalgets opfattelse, at somatisk og i
øvrigt også embryonal kloning ikke er uproblematisk
for de dyr, der fødes i første generation. Det vil
sige de dyr, der er det direkte resultat af kloningen, ligesom de
dyr, der gennemfører drægtigheden med disse dyr,
også kan påvirkes. For tiden er det kun omkring
halvdelen af de somatisk klonede museembryoner, der overlever de
første 5 uger, og kun omkring 8 procent der fødes.
Det anses ikke for at være et velfærdsproblem for de
klonede dyr, at de ikke bliver bragt til verden.
Første generation af somatisk klonede
dyr vokser ofte med en vækstrate, som er sammenlignelig med
ikke-klonede individer, men de kan udvise væsentlige
ændringer i deres indhold af kroppens hormoner i op til 50
dage efter fødslen. Livslængden for klonede dyr synes
i nogle studier at være kortere, eksempelvis fordi de ofte
udvikler dødelige sygdomme.
Udvalget er på den baggrund af den
opfattelse, at belastninger som følge af somatisk kloning
kan opstå både hos rugedyret, hos fosteret €"
når det er udviklet tilstrækkeligt til at kunne opfatte
belastninger €" og hos det fødte dyr.
De beskrevne påvirkninger føres
formentlig ikke videre til anden generation, når der avles
på somatisk klonede individer. Disse dyr er derfor at
betragte som helt almindelige dyr, forudsat at den oprindelige klon
ikke ved kloningen er genmodificeret, eller at tilblivelsen af
dyret i anden generation er sket ved en ny kloning.
For så vidt angår
genmodificeringsteknikker, er udvalget af den opfattelse, at de
velfærdsproblemer, der måtte opleves, primært
knytter sig til det transgen, der er sat ind, eller manglen
på det gen, der er sat ud af funktion. Et betragteligt udsnit
af de genmodificerede dyr oplever velfærdsproblemer som
følge heraf.
Ifølge udvalget er den
væsentligste velfærdstrussel ved genmodificering, at
man med de transgene teknikker har fået mulighed for at lave
ændringer, der er mere specifikke, end hvad man har kunnet
opnå ved den selektive avl.
Udvalget finder, at nogle ændringer
frembragt ved genmodificering kan være belastende på en
måde, som ikke tidligere har kunnet forekomme. Man kan
eksempelvis ophæve funktionen af gener, som styrer fostres
organudvikling, hvilket man ikke i lige så høj grad
har kunnet avle sig til. Nogle belastninger er helt forudsigelige
og ønskede effekter af genmodificeringen, som når man
laver mus, der udvikler sygdomme som for eksempel cystisk fibrose.
Det er her forholdsvis enkelt at foretage en risikovurdering
svarende til den, der bør udøves ved enhver anden
form for dyreforsøg. Visse belastninger for genmodificerede
dyr er dog bivirkninger af genmodificeringen, forstået
på den måde, at transgenet eller
genfunktionsophævelsen har en utilsigtet effekt, som ofte kan
forstyrre forskningen, for eksempel ved at øge variationen
dyrene imellem og derved øge antallet af dyr, der skal
anvendes i et forsøg. Det vil ikke altid være muligt
at forudse sådanne bivirkninger.
Udvalget er ud over de
dyrevelfærdsmæssige belastninger opmærksom
på, at der er andre etiske overvejelser, som er mindre klart
relateret til gængs videnskabelig tænkemåde.
Disse overvejelser sammenfatter udvalget under begrebet dyrs
integritet.
Udvalget definerer dyrs integritet som noget
mere end dyrevelfærd. Således kan integriteten blive
krænket, uden at noget dyr føler smerte, eller
på anden måde oplever nedsat velfærd. Når
integriteten bliver krænket, er der i en eller anden forstand
tale om, at dyrene ud over det velfærdsmæssige bliver
påvirket på en måde, som mange mennesker finder
foruroligende.
Som eksempel, hvor mange vil mene, at dyrs
integritet bliver krænket, nævner udvalget fremavl af
blinde høner med henblik på at undgå fjerpilning
og kannibalisme. Der kan argumenteres for, at hønerne ikke
har noget velfærdsproblem, men måske ligefrem har en
forbedret velfærd. Alligevel vil mange givetvis mene, at
dyrene lider skade €" at deres liv er reduceret €" fordi
mennesket har frataget dem synet.
4.3. Anbefalinger til regulering
Udvalget finder, at man ikke uden
nærmere begrundelse og etisk overvejelse kan tillade sig at
anvende bioteknologiske teknikker på dyr.
Efter udvalgets opfattelse må enhver
form for brug af bioteknologi på dyr, herunder kloning og
genmodificering, vurderes ud fra et proportionalitetsprincip.
Udvalget finder således, at der bør foretages en
afvejning af teknologiens negative følger, for eksempel
nedsat dyrevelfærd, krænkelse af dyrets integritet
eller øget risici for skader på miljøet, over
for de fordele anvendelsen af teknologien kan medføre, for
eksempel nye sygdomsbehandlinger af mennesker og dyr.
Udvalget finder ikke, at der i lovgivningen
skal skelnes mellem embryonal og somatisk kloning uanset, at
embryonal kloning på nuværende tidspunkt er teknisk
mere udviklet end somatisk kloning.
Efter udvalgets opfattelse er det på
nuværende tidspunkt ikke etisk og samfundsmæssigt
forsvarligt at anvende klonings- og genmodificeringsteknikker til
at frembringe dyr til produktion af fødevarer og andre
landbrugsprodukter. Udvalget lægger i den forbindelse navnlig
vægt på, at brug af bioteknologi på dyr i denne
situation kan ske på bekostning af dyrenes velfærd,
integritet og sundhed, uden at der efter udvalgets opfattelse er
tale om opfyldelse af et væsentligt behov.
Udvalget ser derimod muligheder i €" og
finder det forsvarligt €" at anvende de pågældende
teknikker i forbindelse med forskning, der kan føre til
vigtig viden om sygdomme hos mennesker og dyr. Det skal i den
forbindelse bemærkes, at biomedicinsk forskning med henblik
på at udvikle nye metoder til behandling af alvorlige
sygdomme hos mennesker og dyr i høj grad er afhængig
af disse og andre teknologiske muligheder.
Udvalget anbefaler på den baggrund som
supplement til den gældende lovgivning, at der i dansk
lovgivning fastsættes specifikke regler for kloning og
genmodificering af dyr, og at det alene bliver tilladt at klone og
genmodificere dyr, herunder importere og fremavle sådanne
dyr, såfremt det tjener et væsentligt formål.
Ved væsentlige formål
forstår et flertal, bestående af 10 ud af udvalgets 11
medlemmer,
€ grundforskning,
€ anvendt forskning rettet mod at forbedre
sundhed og miljø,
€ fremstilling og avl af dyr, der producerer
stoffer af væsentlig gavn for sundhed og miljø, og
€ undervisning på højere
læreanstalter og undervisning af personer, der skal
udføre disse teknikker.
Ved væsentlige formål
forstår et mindretal på 1 medlem,
€ forskning vedrørende forebyggelse og
bekæmpelse af væsentlige specifikke sygdomme hos
mennesker og dyr,
€ fremstilling og avl af dyr, der producerer
biomedicinske stoffer til forebyggelse og bekæmpelse af
væsentlige specifikke sygdomme hos mennesker og dyr, og
€ undervisning på højere
læreanstalter og undervisning af personer, der skal
udføre disse teknikker.
4.4. Administration af reglerne
For så vidt angår
administrationen af regelsættet anbefaler et enigt udvalg
blandt andet,
€ at tilladelser til brug af bioteknologi
på dyr (kloning og genmodificering) i forbindelse med
projekter udstedes af et forvaltningsorgan, der besidder den
fornødne faglige ekspertise inden for videnskab og
dyrevelfærd,
€ at ansøgninger om tilladelse til
projekter, som ikke skønnes at ville være til
væsentlig gavn, kan nægtes. I den forbindelse skal
grundforskningsprojekter primært vurderes ud fra deres
kvalitet,
€ at der hersker åbenhed omkring
sagsbehandlingen i forvaltningsorganet, blandt andet ved at alle
tilladelser registreres i en offentligt tilgængelig database,
og
€ at det sikres, at forvaltningsorganet til
enhver tid har mulighed for anmeldt såvel som uanmeldt at
inspicere dyr, der holdes og avles i medfør af de udstedte
tilladelser.
5. Justitsministeriets
overvejelser
Justitsministeriet fremsætter
lovforslaget for at opfylde en del af de anbefalinger, som udvalget
vedrørende genmodificerede og klonede dyr er kommet med. Der
henvises til ministeren for videnskab, teknologi og udviklings brev
af 14. maj 2004 til Udvalget for Videnskab og Teknologi (Alm. del
€" bilag 274), hvor der redegøres for, hvorfor dele af
anbefalingerne ikke vil blive gennemført. Brevet er medtaget
som bilag 1 til lovforslaget.
5.1. Definition af kloning og
genmodificering
Som beskrevet i pkt. 4.1. har udvalget i sin
rapport redegjort for, hvad der skal forstås ved kloning og
genmodificering af dyr samt de metoder, hvorved kloning og
genmodificering foretages.
Genmodificering foretaget på somatiske
celler er ikke omfattet af lovforslaget, idet denne form for
genmodificering ikke kunstigt ændrer dyrets arveanlæg,
og der er derfor ikke de samme betænkeligheder forbundet med
denne form for genmodificering, som ved andre former for
genmodificering. Der henvises til lovforslagets § 1,
stk. 5. Genmodificering foretaget på somatiske celler er
imidlertid fortsat omfattet af de almindelige bestemmelser i
dyreforsøgsloven i det omfang, der er tale om et
dyreforsøg.
Fastlæggelsen af, hvad der skal
forstås ved kloning og genmodificering af dyr, er ikke
knyttet til de i dag kendte metoder på området.
Også fremtidige metoder til kloning og genmodificering vil
være omfattet af lovforslagets anvendelsesområde, selv
om disse metoder ikke er beskrevet i udvalgets rapport.
5.2. Dyrevelfærdsmæssige
og etiske overvejelser
Som beskrevet i pkt. 4.2. har udvalget i sin
rapport fundet, at der kan være en række
dyrevelfærdsmæssige betænkeligheder og etiske
overvejelser forbundet med kloning og genmodificering af dyr.
Justitsministeriet er enig med udvalget i, at
der kan være dyrevelfærdsmæssige
betænkeligheder forbundet med kloning og genmodificering.
Justitsministeriet er endvidere opmærksom på, at der
kan være etiske overvejelser forbundet med kloning og
genmodificering af dyr, navnlig fordi anvendelsen af disse
teknikker kan udgøre en krænkelse af dyrs integritet,
jf. ovenfor pkt. 4.2.
Justitsministeriet forudsætter, at der
ved administrationen af de foreslåede regler tages
højde for de velfærdsmæssige
betænkeligheder samt tages højde for det indgreb i
dyrenes integritet, som kloningen eller genmodificeringen
medfører.
5.3. Kloning og genmodificering af
dyr
Justitsministeriet er enig med udvalget i, at
det alene skal være tilladt at klone og genmodificere dyr,
hvis det tjener et væsentligt formål.
Justitsministeriet finder, at denne
anbefaling bør gennemføres ved en selvstændig
lov om kloning og genmodificering af dyr og ikke ved en
ændring af dyreforsøgsloven. Baggrunden for dette er,
at det ikke kan udelukkes, at nogle af de procedurer som
indebærer kloning eller genmodifikation, inden for en kortere
årrække vil blive betragtet som rutineprocedurer, og
derfor ikke vil være omfattet af dyreforsøgsloven.
Udgangspunktet i dag vil dog være, at
kloning og genmodificering af dyr udgør et
dyreforsøg, da der både er tale om et forsøg,
og da dette forsøg overskrider det såkaldte
kanylekriterie, jf. pkt. 3.1. ovenfor. Som nævnt kan det
imidlertid ikke udelukkes, at man i fremtiden vil kunne klone eller
genmodificere et dyr, uden at dette udgør et
dyreforsøg, enten fordi der ikke længere er tale om et
forsøg €" fordi det er blevet en rutineprocedure
€" eller fordi forsøget ikke længere overskrider
kanylekriteriet. For at sikre, at alle former for kloning og
genmodificering - herunder teknikker, som er rutineprocedurer -
bliver reguleret, er det nødvendigt at lave en regulering,
som er uafhængig af dyreforsøgsloven.
På den baggrund foreslås
anbefalingen gennemført således, at kloning og
genmodificering af hvirveldyr kræver tilladelse, og
således at der kun kan gives tilladelse, hvis det vurderes,
at kloningen eller genmodificeringen sker med et af de
formål, som er opregnet i lovforslagets § 1,
stk. 2.
Det følger endvidere af den
foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 3, at der i
forbindelse med behandlingen af disse sager skal foretages en
vurdering af, om kloningen eller genmodificeringen er til
væsentlig gavn. Det er således ikke
tilstrækkeligt, at kloningen eller genmodificeringen har et
formål, som er omfattet af lovforslagets § 1,
stk. 2. Hvis kloningen eller genmodificeringen ikke er til
væsentlig gavn, skal ansøgningen afslås. Der
henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, stk. 3, nedenfor.
5.4. Anvendelse af klonede og
genmodificerede dyr til dyreforsøg
Udvalget har endvidere anbefalet, at det
alene skal være tilladt at importere klonede og
genmodificerede dyr, hvis det tjener et væsentligt
formål.
Justitsministeriet foreslår i stedet,
at der gennemføres en regulering af anvendelsen af
genmodificerede og klonede dyr til dyreforsøg. Der henvises
til lovforslagets § 1, stk. 1, 2. pkt., hvorefter
anvendelse af klonede og genmodificerede dyr til forsøg
kræver tilladelse, og således at der kun kan gives
tilladelse, hvis det vurderes, at anvendelsen sker med et af de
formål, som er opregnet i lovforslagets § 1,
stk. 2.
Lovforslaget gennemfører således
ikke udvalgets anbefaling om regulering af import, ligesom den
foreslåede regulering ikke omhandler anvendelse af klonede og
genmodificerede dyr til andre formål end dyreforsøg.
Om baggrunden herfor henvises til ministeren for videnskab,
teknologi og udviklings brev af 14. maj 2004 til Udvalget for
Videnskab og Teknologi (Alm. del €" bilag 274), som er
medtaget som bilag 1 til lovforslaget.
En regulering af anvendelse af klonede og
genmodificerede dyr til dyreforsøg vil sikre, at alle
klonede og genmodificerede dyr €" uanset om dyret er
importeret eller om dyret er fremstillet eller avlet i Danmark
€" kun bliver brugt til dyreforsøg, hvis formålet
med forsøget svarer til et af de væsentlige
formål, som udvalget anbefaler i rapporten.
Det følger endvidere af den
foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 3, at der i
forbindelse med behandlingen af disse sager skal foretages en
vurdering af, om anvendelsen af klonede eller genmodificerede dyr
er til væsentlig gavn. Det er således ikke
tilstrækkeligt, at anvendelsen har et formål, som er
omfattet af lovforslagets § 1, stk. 2. Hvis
anvendelsen ikke er til væsentlig gavn, skal
ansøgningen afslås. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, stk. 3,
nedenfor.
5.5. Avl af klonede og
genmodificerede forsøgsdyr
Udvalget har endelig anbefalet, at det alene
skal være tilladt at fremavle klonede og genmodificerede dyr,
hvis det tjener et væsentligt formål.
For så vidt angår avl af klonede
og genmodificerede dyr, der ikke er forsøgsdyr, henvises der
til ministeren for videnskab, teknologi og udviklings brev af 14.
maj 2004 til Udvalget for Videnskab og Teknologi (Alm. del €"
bilag 274), hvor der redegøres for, hvorfor denne del af
anbefalingen ikke nu foreslås gennemført. Brevet er
medtaget som bilag 1 til lovforslaget.
Justitsministeriet foreslår, at
anbefalingen vedrørende avl af klonede og genmodificerede
forsøgsdyr gennemføres ved, at de ovenfor
foreslåede regler om kloning og genmodificering finder
tilsvarende anvendelse på avl af klonede og genmodificerede
forsøgsdyr, jf. lovforslagets § 1,
stk. 4.
Ved forsøgsdyr forstås dyr, der
er omfattet af lov om dyreforsøg eller af bestemmelser
udstedt i medfør af dyreforsøgslovens § 1,
stk. 6, og hvirveldyr, der bliver indfanget, opdrættet
eller er opstaldet med henblik på at indgå i
forsøg, jf. § 2, nr. 1, i bekendtgørelse om
forsøgsdyrs pasning og opstaldning og om anvendelse af
udryddelsestruede og vildtlevende dyr til forsøg mv.
Fødslen af et klonet eller
genmodificeret dyr i første generation betragtes ikke
isoleret set som et dyreforsøg, men et betragteligt udsnit
af levendefødt afkom vil være så belastet af
kloningen eller genmodificeringen, at selve det at lade afkommet
føde i sig selv må betragtes som et dyreforsøg.
Der henvises til pkt. 4.2. ovenfor om udvalgets overvejelser
vedrørende de dyrevelfærdsmæssige konsekvenser
af teknikkerne.
For så vidt angår avl af
klonede forsøgsdyr forudsættes det, at der,
som led i tilladelsen til selve kloningen, tillige tages stilling
til, om kloningen må resultere i fødsel af
færdigudviklede individer. Hermed tages der også
stilling til, om avlen af klonen tjener et væsentligt
formål.
Anden generation af klonede dyr €" det
vil sige afkom af den oprindelige klon €" er at betragte som
helt almindelige dyr, forudsat at den oprindelige klon ikke
samtidig er genmodificeret eller, at tilblivelsen af dyret i anden
generation er sket ved en ny kloning. Ved anden generation er der
således ikke tale om at fremavle et klonet dyr, hvorfor denne
avl ikke er omfattet af lovforslaget.
For så vidt angår avl af
genmodificerede forsøgsdyr forudsættes det,
at der, som led i tilladelsen til selve genmodificeringen, tillige
tages stilling til, om genmodificeringen må resultere i
fødsel af færdigudviklede individer. Endvidere kan
der, som led i tilladelsen til selve genmodificeringen, gives
tilladelse til, at der avles på den pågældende
stamme af genmodificerede forsøgsdyr.
Det forudsættes, at opdrættere af
genmodificerede forsøgsdyr oftest €" ud fra det
genmodificerede dyrs egenskaber €" vil kunne
sandsynliggøre, til hvilket formål dyret avles.
Fremavles der eksempelvis genmodificerede dyr, som udvikler
specifikke sygdomme, vil der være en formodning for, at disse
skal anvendes til forskning i de omhandlede sygdomme.
Det følger endvidere af den
foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 3, at der i
forbindelse med behandlingen af disse sager skal foretages en
vurdering af, om avlen af klonede eller genmodificerede
forsøgsdyr er til væsentlig gavn. Det er således
ikke tilstrækkeligt, at avlen har et formål, som er
omfattet af lovforslagets § 1, stk. 2, nr. 1-4. Hvis
avlen ikke er til væsentlig gavn, skal ansøgningen
afslås. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne
til lovforslagets § 1, stk. 3, nedenfor.
5.6. Administration af reglerne
Udvalget har anbefalet, at reglerne
administreres af et forvaltningsorgan, som opfylder visse krav,
herunder blandt andet krav om faglig ekspertise, mulighed for at
afslå at give tilladelse til projekter, som ikke
skønnes at være til væsentlig gavn,
åbenhed omkring sagsbehandlingen samt mulighed for at
inspicere de pågældende dyr, jf. ovenfor pkt. 4.4.
Justitsministeriet er enig med udvalget i, at
administrationen af reglerne skal foretages af et
forvaltningsorgan, som opfylder disse krav.
Justitsministeriet foreslår, at
Dyreforsøgstilsynet, som allerede i dag administrerer
reglerne om dyreforsøg, bliver det forvaltningsorgan, som
administrerer de foreslåede regler.
Det følger af dyreforsøgslovens
§ 10, stk. 3, at justitsministeren ved
sammensætningen af Rådet for Dyreforsøg €"
som leder Dyreforsøgstilsynet €" så vidt muligt
skal sikre, at der blandt rådets medlemmer er personer med
indsigt i de faglige discipliner, der har særlig betydning
for de opgaver, som er tillagt Dyreforsøgstilsynet. Det er
Justitsministeriets opfattelse, at dette sikrer, at
Dyreforsøgstilsynet besidder den fornødne faglige
ekspertise inden for videnskab og dyrevelfærd.
Efter dyreforsøgslovens § 1,
stk. 4, kan Dyreforsøgstilsynet afslå at give
tilladelse til dyreforsøg, såfremt forsøget
ikke skønnes at være til væsentlig gavn. En
tilsvarende bestemmelse er foreslået i lovforslagets
§ 1, stk. 3.
Det foreslås i lovforslagets
§ 2, at Dyreforsøgstilsynet får mulighed for
såvel anmeldt som uanmeldt at inspicere dyr, der holdes og
avles i medfør af tilladelser udstedt af tilsynet, jf.
dyreforsøgslovens § 11.
Justitsministeriet er endvidere enig med
udvalget i, at der skal herske åbenhed omkring
sagsbehandlingen i det forvaltningsorgan, der administrerer
regelsættet. Alle Dyreforsøgstilsynets
afgørelser offentliggøres på tilsynets
hjemmeside sammen med ansøgerens beskrivelse af det
forsøg, som påtænkes udført. Det
forudsættes, at denne praksis tillige vil finde anvendelse
for ansøgninger, som er omfattet af dette lovforslag.
Det er endvidere muligt ud fra de
oplysninger, der er tilgængelige på
Dyreforsøgstilsynets hjemmeside, at søge om
aktindsigt i Dyreforsøgstilsynets dokumenter
vedrørende en konkret sag. Som udgangspunkt behandles en
sådan ansøgning om aktindsigt efter de almindelige
regler herom i offentlighedsloven. Retten til aktindsigt omfatter
dog ikke adgang til at blive gjort bekendt med identiteten,
herunder navne, adresser og telefonnumre, på de personer, der
udfører forsøg eller passer dyr til sådanne
formål, jf. dyreforsøgslovens § 19.
6. Forslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser af betydning for det offentlige.
7. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser af betydning for
erhvervslivet.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten m.v.
9.1. Rådets direktiv
86/609/EØF om beskyttelse af dyr, der anvendes til
forsøg og andre videnskabelige formål
Der er i EU-regi fastsat fælles
minimumsnormer for beskyttelse af dyr, der anvendes til
forsøg og andre videnskabelige formål i Rådets
direktiv 86/609/EØF af 24. november 1986 om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative
bestemmelser om beskyttelse af dyr, der anvendes til forsøg
og andre videnskabelige formål.
Direktivet nævner ikke specifikt
dyreforsøg, som omfatter kloning og genmodificering af dyr.
Da der er tale om minimumskrav, kan medlemsstaterne fastsætte
videregående krav i national lovgivning, hvis kravene i
øvrigt er forenelige med EF-traktaten, herunder
bestemmelserne om fri bevægelighed for varer, tjenesteydelser
og kapital.
Lovforslaget findes at være foreneligt
med direktivet.
9.2. Udsætningsdirektivet
Udsætning og markedsføring af
genetisk modificerede organismer er reguleret i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv (2001/18/EF) af 12. marts 2001 om
udsætning i miljøet af genetisk modificerede
organismer og om ophævelse af Rådets direktiv
90/220/EØF, som ændret ved EP/Rfo 1829/2003
(udsætningsdirektivet). Direktivet hører under
Miljøministeriets ressort.
Formålet med direktivet er, i
overensstemmelse med forsigtighedsprincippet, at foretage en
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og
administrative bestemmelser samt at beskytte menneskers sundhed og
miljøet i forbindelse med udsætning i miljøet
og markedsføring af genetisk modificerede organismer.
Det fremgår af direktivets artikel 2,
nr. 1, at der ved »organisme« forstås enhver
biologisk enhed, der er i stand til at replikere eller
overføre genetisk materiale. Det betyder, at også
genetisk modificerede dyr er omfattet af direktivet. Derimod
omfatter direktivet ikke klonede organismer, medmindre disse
også er genetisk modificerede.
Godkendelse efter direktivet kan opnås
til forsøgsudsætninger (udsætning i ethvert
andet øjemed end markedsføring) og til
markedsføring. Den første godkendelse er en national
afgørelse, mens godkendelsen til markedsføring
foretages efter en fælles EU-beslutning, som medfører,
at den godkendte organisme frit kan markedsføres overalt i
Fællesskabet.
Det følger af direktivets artikel 2,
at udsætning og markedsføring ikke omfatter de
situationer, hvor der anvendes specifikke eller tilpas strenge
indeslutningsforanstaltninger for at begrænse genmodificerede
organismers kontakt med befolkningen og miljøet og dermed
sikre et højt sikkerhedsniveau.
Genmodificerede forsøgsdyr under
indesluttede forhold er som følge heraf ikke omfattet af
udsætningsdirektivet.
Lovforslaget findes at være foreneligt
med direktivet.
9.3. Europarådets
dyreforsøgskonvention
Danmark ratificerede den 8. september 2000
den europæiske konvention om beskyttelse af hvirveldyr, der
anvendes til forsøg og andre videnskabelige formål
(Europarådskonventionen).
Europarådskonventionens formål er
i videst muligt omfang at begrænse anvendelsen af dyr til
forsøg, at beskytte dyr, der anvendes i forsøg, der
vil kunne forårsage smerte, lidelse, angst eller varigt
mén, og at sikre, at sådanne lidelser, hvis de er
uundgåelige, reduceres mest muligt.
Konventionen indeholder i artikel 2 en
opregning af de formål, hvortil der må foretages
forsøg med dyr. Disse formål svarer til de
formål, som er opregnet i dyreforsøgslovens
§ 1, stk. 2, nr. 1-7.
Endvidere indeholder konventionen
bestemmelser om dyrenes pasning og opstaldning, om
forsøgenes udførelse, om kvalifikationskrav, om
virksomheder, som opdrætter, leverer eller bruger dyr til
forsøg samt om statistiske oplysninger om
dyreforsøg.
Det forudsættes, at de formål,
som er opregnet i lovforslagets § 1, stk. 2, ikke
har et bredere anvendelsesområde end de formål, der er
opregnet i konventionens artikel 2.
Lovforslaget er efter Justitsministeriets
opfattelse foreneligt med Danmarks folkeretlige forpligtelser efter
Europarådskonventionen.
10. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været sendt i
høring hos Danmarks Veterinærinstitut, NeuroSearch
A/S, Løvens Kemiske Fabrik, Novo Nordisk A/S, Dyrenes
Beskyttelse, Statens Serum Institut, Det Dyreetiske Råd,
Dyreforsøgstilsynet, Århus Universitet, Odense
Universitet, Aalborg Sygehus Nord, Nordisk Samfund til
bekæmpelse af misbrug af dyr, Solweig Wagners initiativ til
afskaffelse af dyreforsøg, Handelskammeret, Scantox A/S,
Dyreforeningen Kattens Værn, Taconic M&B, Inges
Kattehjem, Dyrefondet, H. Lundbeck A/S, Københavns
Universitet, Foreningen for Polio-, Trafik- og Ulykkeskadede,
Danmarks Jordbrugsforskning, Arbejdsgruppen »Dyrenes
Stemme«, DakoCytomation Denmark A&S, Gigtforeningen,
Foreningen Hestens Værn, Dansk Industri, Hjerteforeningen,
Sundhedsstyrelsen, Foreningen til Værn for
Værgeløse Dyr, Dyreværnsrådet, Daniche,
Scleroseforeningen, Landsforeningen til oplysning om og afskaffelse
af vivisektion, Dyrenes Venner, Den Kgl. Veterinær- og
Landbohøjskole, Statens Jordbrugs- og Veterinær-
Videnskabelige Forskningsråd, Statens Sundhedsvidenskabelige
Forskningsråd, Den Danske Dyrlægeforening,
Landsforeningen for Husdyrenes Vel, Kræftens
Bekæmpelse, Miljøstyrelsen, Lægemiddel Industri
Foreningen, Dansk Dyreværn Århus, Forbrugergruppen for
Dyrevelfærd, Dyreværnsforeningernes
Fællesråd, Landsforeningen Forsøgsdyrenes
Værn, Fonden til Sygdomsbekæmpelse uden
Dyreforsøg, Landsforeningen Komitéen mod
Dyreforsøg, Rektorkollegiet, Arbejdsmiljøinstituttet,
Danmarks Miljøundersøgelser, Landsforeningen LEV,
Akademiet for de tekniske videnskaber, Dansk Sygeplejeråd,
Den Centrale Videnskabsetiske Komité, Det Etiske Råd,
Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, Det Veterinære
Sundhedsråd, Landbrugsraadet, Rådet for Teknologi og
Innovation, Statens Teknisk- Videnskabelige Forskningsråd,
Teknologirådet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Skov-
og Naturstyrelsen, De Danske Landboforeninger, Danske Slagterier,
Landsudvalget for Svin, Amtsrådsforeningen,
Miljøministeriet, Dyrenes Dags Komité,
Landsorganisationen i Danmark, Dyreværnsforeningen Freja,
Specialarbejderforbundet i Danmark, Landsforeningen af Danske
Svineproducenter, Slagteriernes Forskningsinstitut,
Fødevaredirektoratet, WSPA, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgivere, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Familielandbrug,
Kødbranchens Fællesråd, Kommunernes
Landsforening, Økonomi- og Erhvervsministeriet og Center for
Etik og Ret.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslag
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv hvilke) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv hvilke) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten m.v. | Der henvises til bemærkningerne
ovenfor under pkt. 9 |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Det følger af bestemmelsens
stk. 1, 1. pkt. , at kloning og genmodificering af
hvirveldyr kun må ske med tilladelse fra
Dyreforsøgstilsynet.
Kloning af dyr indebærer, at der dannes
en næsten genetisk identisk »kopi« af et andet
dyr. Genmodificering betyder, at dyr kunstigt får
ændret deres arveanlæg. De forskellige former for
kloning og genmodificering er nærmere beskrevet ovenfor under
pkt. 4.1.
Bestemmelsen omfatter kun hvirveldyr, hvilket
svarer til anvendelsesområdet for lov om dyreforsøg.
Hvirveldyr adskiller sig fra de hvirvelløse dyr ved at have
et skelet og et centralnervesystem. Hvirveldyr kan underopdeles i
fisk, padder, krybdyr, fugle og pattedyr. De hvirvelløse dyr
omfatter blandt andet insekter, orme, gopler m.v.
Bestemmelsen omfatter selve kloningen eller
genmodificeringen af et dyr, altså det indgreb der foretages
på et dyr, når det klones eller genmodificeres.
Det følger endvidere af bestemmelsens
stk. 1, 2. pkt. , at anvendelse af klonede og
genmodificerede hvirveldyr til dyreforsøg kun må ske
med tilladelse fra Dyreforsøgstilsynet. Denne del af
bestemmelsen omfatter anvendelsen af allerede klonede eller
genmodificerede dyr til dyreforsøg, uanset om det
pågældende dyreforsøg indebærer kloning
eller genmodificering. Alle klonede og genmodificerede dyr, der
anvendes til dyreforsøg, er omfattet af denne del af
bestemmelsen, uanset om dyrene oprindeligt er avlet eller
importeret med henblik på dyreforsøg.
Dyreforsøg skal forstås i
overensstemmelse med § 1, stk. 1, i lov om
dyreforsøg, hvilket vil sige anvendelse af hvirveldyr til
forsøg, der må formodes at være forbundet med
smerte, lidelse, angst eller varigt mén for dyrene.
Definitionen af dyreforsøg er nærmere beskrevet
ovenfor under pkt. 3.1.
Reglerne om godkendelse til genteknologiske
forsøg i genteknologiloven samt i administrative forskrifter
udstedt i medfør heraf finder anvendelse ved siden af
reglerne i dette lovforslag. Der henvises i øvrigt til
beskrivelsen af genteknologiloven ovenfor under pkt. 3.4.
Der henvises i øvrigt til
Justitsministeriets overvejelser omkring kloning og genmodificering
samt anvendelse af klonede og genmodificerede dyr til forsøg
ovenfor under pkt. 5.3. og 5.4.
Tilladelse efter stk. 1 meddeles af
Dyreforsøgstilsynet. Dyreforsøgstilsynet
træffer afgørelse i disse sager efter det
regelsæt, som i øvrigt gælder for
Dyreforsøgstilsynet. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne om Dyreforsøgstilsynet ovenfor under
pkt. 5.6.
Det følger af bestemmelsen i
stk. 2 , at Dyreforsøgstilsynet kun kan
meddele tilladelse til at klone og genmodificere hvirveldyr samt
til at anvende klonede og genmodificerede hvirveldyr til
dyreforsøg, hvis det opfylder et af de i stk. 2, nr.
1-4, nævnte formål.
Bestemmelsen i stk. 2 angiver de
formål, til hvilke der kan meddeles tilladelse. Tilladelser
kan ikke meddeles til andre formål. Afgrænsningen af
formålene svarer til de formål, som udvalget
vedrørende genmodificerede og klonede dyr anbefaler i deres
rapport.
Bestemmelsen i stk. 2, nr. 1 ,
angår grundforskning, hvorved forstås studier af
mekanismer, uden at man nødvendigvis søger en direkte
klinisk eller industriel anvendelse.
Formålet i stk. 2, nr. 2
, angår anvendt forskning rettet mod at forbedre sundhed og
miljø. Ved sundhed forstås forbedring af sundheden for
mennesker og dyr, men ikke for planter.
For så vidt angår fremstilling og
avl af dyr, der producerer stoffer af væsentlig gavn for
sundhed og miljø i stk. 2, nr. 3 , er det i
nogle tilfælde lykkedes forskere at klone og genmodificere
dyr, som producerer stoffer, som kan være til gavn for
sundheden, som f.eks. humane proteiner og antistoffer. F.eks. er
der fremstillet geder, der udskiller humane proteiner, eksempelvis
blodkoagulationsfaktorer i deres mælk. På samme
måde vil det kunne lade sig gøre at fremstille dyr,
som producerer stoffer af væsentlig gavn for miljøet.
Derimod vil dyreforsøg, som indebærer fremstilling af
produktionsdyr med særlige egenskaber til brug for
produktionen, f.eks. fremstilling af mælk med en særlig
proteinsammensætning eller kød beregnet på et
bestemt marked, ikke falde inden for dette formål.
I medfør af bestemmelsen i
stk. 2, nr. 4 , kan der meddeles tilladelse efter
stk. 1, hvis formålet er undervisning og uddannelse
på universiteter og højere læreanstalter eller
ved anden undervisning på tilsvarende niveau og ved
undervisning af personer, der skal beskæftige sig med kloning
og genmodificering.
Der kan ikke med hjemmel i de formål,
der er angivet i stk. 2, gives tilladelse til kloning eller
genmodificering af et dyr med det formål at genskabe
uddøde dyrearter eller bevare truede dyrearter. Endvidere
kan der ikke gives tilladelse til kloning eller genmodificering af
kæledyr og hobbydyr.
Det forudsættes i øvrigt, at den
nærmere afgrænsning af formålene fastlægges
gennem Dyreforsøgstilsynets praksis.
Bestemmelsen i stk. 3
medfører, at Dyreforsøgstilsynet ved
afgørelsen af sager om tilladelser efter lovforslaget
foretager en proportionalitetsafvejning, som svarer til den
proportionalitetsafvejning, som foretages efter
dyreforsøgslovens § 1, stk. 4.
Dyreforsøgstilsynet skal som led i denne
proportionalitetsafvejning foretage en afvejning af klonings- og
genmodificeringsteknikkens negative følger, for eksempel
nedsat dyrevelfærd, herunder velfærden for eventuelt
levende født afkom, krænkelse af dyrets integritet
eller øget risici for skader på miljøet, over
for de fordele anvendelsen af teknologien kan medføre. Hvis
Dyreforsøgstilsynet skønner, at de negative
følger overstiger de fordele, anvendelsen af teknologien i
det konkrete tilfælde vil medføre, skal
ansøgningen afslås.
I det omfang Dyreforsøgstilsynet ikke
er i besiddelse af det fornødne grundlag til at foretage
denne afvejning, forudsættes det, at
Dyreforsøgstilsynet indhenter en udtalelse fra en kompetent
myndighed, institution eller lignende, inden der træffes
afgørelse.
Efter den foreslåede bestemmelse i
stk. 4 finder § 1, stk. 1-3, tillige
anvendelse på avl af klonede og genmodificerede
forsøgsdyr.
Det medfører, at avl af klonede og
genmodificerede forsøgsdyr kun må ske med tilladelse
fra Dyreforsøgstilsynet, samt at Dyreforsøgstilsynet
kun kan meddele tilladelse til avl af klonede og genmodificerede
forsøgsdyr, hvis avlen opfylder et af de i stk. 2
nævnte formål.
Ved forsøgsdyr forstås dyr, der
er omfattet af lov om dyreforsøg eller af bestemmelser
udstedt i medfør af dyreforsøgslovens § 1,
stk. 6, og hvirveldyr, der bliver indfanget, opdrættet
eller er opstaldet med henblik på at indgå i
forsøg, jf. § 2, nr. 1, i bekendtgørelse om
forsøgsdyrs pasning og opstaldning og om anvendelse af
udryddelsestruede og vildtlevende dyr til forsøg mv.
Heraf følger, at forsøgsdyr er
hvirveldyr, medmindre andet er bestemt i medfør af
dyreforsøgslovens § 1, stk. 6.
Vedrørende avl af klonede og
genmodificerede forsøgsdyr henvises der i øvrigt til
de almindelige bemærkninger ovenfor under pkt. 5.5.
Det fremgår af lovforslagets
stk. 5 , at loven ikke omfatter genmodificering
på hvirveldyr, der udelukkende er genmodificerede i deres
somatiske celler.
Ved genmodificering på somatiske celler
foretages genmodificeringen på dyrets kropsceller og ikke
på kønscellerne. Ved denne form for genmodificering
vil ændringen ikke videreføres til eventuelt
afkom.
Undtagelsesbestemmelsen i stk. 5
omfatter selve det indgreb, der foretages ved somatisk
genmodificering. Endvidere omfatter undtagelsesbestemmelsen de dyr,
der udelukkende er genmodificerede i deres somatiske celler.
Dyr, som både er genmodificeret i de
somatiske celler samt i deres kønsceller, er ikke omfattet
af undtagelsesbestemmelsen.
For så vidt angår genmodificering
på somatiske celler, henvises der i øvrigt de
almindelige bemærkninger ovenfor under pkt. 4.1. og 5.1.
Til § 2
Efter bestemmelsen i stk. 1
finder reglerne om dyreforsøg i lov om dyreforsøg
§ 1, stk. 3, 5 og 6, §§ 2-9,
§§ 11-15 og §§ 17-19 og i forskrifter
udstedt i medfør heraf tilsvarende anvendelse på
kloning og genmodificering af hvirveldyr og ved anvendelse af
klonede og genmodificerede hvirveldyr til dyreforsøg.
Dyreforsøgslovens § 1,
stk. 3, omhandler tilladelser til dyreforsøg med
færdige kosmetiske midler, mens § 1, stk. 5,
omhandler demonstration af påtænkte forsøg.
Dyreforsøgslovens § 1, stk. 6, indeholder en
bemyndigelse for justitsministeren til at fastsætte regler
om, at anvendelsen af andre dyr end hvirveldyr helt eller delvist
skal være omfattet af loven.
Dyreforsøgslovens § 2
omhandler krav til forsøgsudøveren m.v., mens det
følger af § 3, at Dyreforsøgstilsynet kan
fastsætte nærmere begrænsninger og vilkår
for tilladelsen.
Dyreforsøgslovens
§§ 4-9 omhandler reglerne for dyreforsøg,
herunder regler om, hvem der kan udføre forsøg, og
hvor der kan udføres forsøg, regler om valg af
dyreart, herunder anvendelsen af alternative metoder, hvor
sådanne må antages at være lige så
velegnede. Endvidere er der regler om bedøvelse af dyret,
herunder at dyret ikke må opleve stærk smerte, anden
intens lidelse eller intens angst. Endelig er der regler om
indberetning til Dyreforsøgstilsynet.
§§ 11-15 i
dyreforsøgsloven indeholder bestemmelser om
Dyreforsøgstilsynet og Rådet for Dyreforsøg,
herunder bestemmelser om, at Rådet for Dyreforsøg og
personer, som rådet har bemyndiget hertil, til enhver tid
uden retskendelse mod behørig legitimation har adgang til
forsøgslokaler m.v. med henblik på at tilvejebringe
oplysninger til brug for tilsynet. Endvidere er der bestemmelser
om, at Rådet kan give påbud samt om, at
Dyreforsøgstilsynets bestemmelser ikke kan indbringes for
anden administrativ myndighed. Endelig er der bestemmelser om
afgivelse af årsberetning og gebyr for tilladelser til
dyreforsøg.
Dyreforsøgslovens § 17
indeholder en bestemmelse om tilbagekaldelse af tilladelser, mens
der i medfør af § 18 er givet justitsministeren
bemyndigelse til at fastsætte administrative regler
vedrørende en række forhold på
dyreforsøgsområdet. Det følger endelig af
§ 19, at retten til aktindsigt efter offentlighedsloven
ikke omfatter adgang til at blive gjort bekendt med identiteten
m.v. på de personer, der udfører forsøg eller
passer dyr til sådanne formål.
Efter bestemmelsen i stk. 2
finder reglerne om dyreforsøg i lov om dyreforsøg
§ 1, stk. 5 og 6, §§ 2-3,
§§ 11-15 og §§ 17-19 tilsvarende
anvendelse på avl af klonede og genmodificerede
forsøgsdyr.
Uanset, at der ikke i forslaget er henvist
til regler, der er udfærdiget med hjemmel i lov om
dyreforsøg, forudsættes det, at de generelle regler om
forsøgsdyr, der er udstedt i medfør af
dyreforsøgsloven €" f.eks. om forsøgsdyrs
pasning og opstaldning €" også gælder for
genmodificerede og klonede forsøgsdyr, selv om de
pågældende dyr er avlet efter en tilladelse i
medfør af lov om kloning og genmodificering af dyr m.v.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne vedrørende stk. 1 for så
vidt angår en beskrivelse af de relevante bestemmelser i
dyreforsøgsloven.
Til § 3
Efter bestemmelsen i stk. 1
straffes overtrædelse af § 1, stk. 1 og 4,
eller overtrædelse af de strafbelagte bestemmelser i
dyreforsøgsloven, som der er henvist til i lovforslagets
§ 2, stk. 1 og 2, med bøde eller
fængsel indtil 4 måneder, medmindre højere straf
er forskyldt efter anden lovgivning.
Endvidere straffes tilsidesættelse af
vilkår for en tilladelse, jf. § 2, jf. lov om
dyreforsøg § 3 samt tilsidesættelse af et
påbud efter § 2, jf. lov om dyreforsøg
§ 12.
Bestemmelsen i stk. 2
vedrører strafansvaret for juridiske personer.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. april 2005.
Det forudsættes, at tilladelser, som
Dyreforsøgstilsynet efter dyreforsøgsloven har
meddelt inden lovens ikrafttræden, og som giver tilladelse
til kloning eller genmodificering af hvirveldyr eller til
anvendelse af klonede eller genmodificerede hvirveldyr til
forsøg, forbliver i kraft, indtil de udløber.
Til § 5
Bestemmelsen ændrer
dyreforsøgsloven, således at det af
dyreforsøgslovens § 1, stk. 7, kommer til at
fremgå, at lov om kloning og genmodificering af dyr m.v.
finder anvendelse ved kloning og genmodificering af hvirveldyr og
ved anvendelse af klonede og genmodificerede hvirveldyr til
dyreforsøg.
Det betyder, at lov om kloning og
genmodificering af dyr m.v. får karakter af speciallov i
forhold til dyreforsøgsloven på de nævnte
områder. Heraf følger, at dyreforsøgslovens
bestemmelser ikke finder anvendelse på disse områder,
uanset at der er tale om dyreforsøg.
Dog følger det af den foreslåede
§ 2, at en lang række af dyreforsøgslovens
bestemmelser om dyreforsøg finder tilsvarende anvendelse
på kloning og genmodificering af hvirveldyr samt på
anvendelse af klonede og genmodificerede hvirveldyr til
dyreforsøg. Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 2 ovenfor.
Til § 6
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale anvendelsesområde.
Bilag 1
Udvalget for Videnskab og Teknologi
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
14. maj 2004
Orientering om implementering af
anbefalinger fra udvalget vedr. genmodificerede og klonede dyr.
Udvalget vedr. genmodificerede og klonede dyr
offentliggjorde rapporten om genmodificerede og klonede dyr den 23.
oktober 2003. Udvalget havde på baggrund af en
Folketingsbeslutning fra december 2002 fået til opgave at
følge op på den motiverede dagsorden fra 1997, med
henblik på at fastsætte regler for forskning i
dyrekloning og tilknyttede teknologier. Det fremgår af
Folketingsbeslutningen, at et lovforslag skal fremsættes i
folketingssamlingen 2003/2004.
Udvalget anbefalede,
€" at der i dansk lovgivning fastsættes
specifikke regler for kloning og genmodificering af dyr, og
€" at det alene bliver tilladt at klone og
genmodificere dyr, herunder importere og fremavle sådanne
dyr, såfremt det tjener et væsentligt formål.
Ved væsentlige formål
forstår et flertal af udvalgets medlemmer (10 ud af 11)
€" grundforskning,
€" anvendt forskning rettet mod at forbedre
sundhed og miljø,
€" fremstilling og avl af dyr, der producerer
stoffer af væsentlig gavn for sundhed og miljø, og
€" undervisning på højere
læreanstalter og undervisning af personer, der skal
udføre disse teknikker.
Justitsministeriet,
Fødevareministeriet, Miljøministeriet og
Videnskabsministeriet har efterfølgende drøftet,
hvorledes udvalgets anbefalinger kan implementeres i dansk ret.
Arbejdet med at implementere udvalgets
anbefalinger kan groft deles op i to punkter:
1. Import og avl af genmodificerede og klonede
dyr, som ikke vedrører dyreforsøg.
2. Anvendelsen af genmodificerede og klonede dyr
i forbindelse med dyreforsøg.
Dele af punkt 1 vil kunne implementeres i
Fødevareministeriets kommende lov om hold af dyr, men to
omstændigheder gør, at implementeringen ikke vil ske
for nuværende. Først og fremmest eksisterer der
allerede en EU-retlig regulering af genmodificerede dyr. Konkret
drejer det sig om udsætningsdirektivet (2001/18/EF), som
administreres af Skov- og Naturstyrelsen. Direktivet foreskriver en
central EU-retlig godkendelsesordning ved markedsføring og
import af genmodificerede organismer, herunder dyr. Problemet i
forhold til implementering af anbefalingerne er, at der ikke kan laves regler eller stilles yderligere krav til
markedsføring og import af genmodificerede dyr,
når sådanne regler er i strid med direktivet. Omkring
import af klonede dyr er Fødevareministeriet af den
opfattelse, at det ikke vil være rigtigt at regulere
indførsel og avl af rent klonede dyr, når det som
følge af EU-reglerne ikke vil være muligt at regulere
godkendte genmodificerede dyr, herunder genmodificerede og senere
klonede dyr. Derudover er det ikke umiddelbart presserende at
iværksætte regler om import og avl af klonede dyr, idet
problemstillingen ikke er aktuel og ikke forventes at blive det i
en nær fremtid.
Omkring punkt 2 kan jeg oplyse, at
Justitsministeriet i øjeblikket arbejder på at
implementere den del af udvalgets anbefalinger, der vedrører
genmodificering og kloning af dyr i forbindelse med
dyreforsøg. Implementeringen vil ske ved ændring af
dyreforsøgsloven, som ressortmæssigt hører
under Justitsministeriet.
Jeg kan samtidig oplyse, at bl.a.
overvejelserne omkring de EU-retlige problemstillinger, som er
beskrevet under punkt 1, har forsinket arbejdet med
implementeringen af udvalgets anbefalinger og dermed også
udarbejdelsen af Justitsministeriets lovforslag. Det vil
således ikke vil være muligt at fremsætte
lovforslaget i denne samling. Justitsministeriet har imidlertid
oplyst, at det er hensigten at fremsætte lovforslaget i
begyndelsen af næste folketingssamling.
Retsudvalget vil modtage en kopi af dette brev
fra Justitsministeriet.
Med venlig hilsen
Helge Sander