L 21 Forslag til lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) og lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.

(SVU til 60-64-årige og regelforenkling).

Af: Undervisningsminister Ulla Tørnæs (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 07-10-2004

Fremsat: 07-10-2004

Lovforslag som fremsat

20041_l21_som_fremsat (html)

L 21 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) og lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse. (SVU til 60-64-årige og regelforenkling).

Fremsat den 7. oktober 2004 af undervisningsministeren (Ulla Tørnæs)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) og lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse

(SVU til 60-64-årige og regelforenkling)

 

§ 1

I lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU), jf. lovbekendtgørelse nr. 654 af 6. juli 2003, som ændret ved lov nr. 480 af 9. juni 2004, foretages følgende ændringer:

1. I § 2, stk. 1, nr. 1, ændres »op til 60 år« til: »op til 65 år«.

2. I § 2, stk. 1, nr. 3, og § 11, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 8, stk. 1, 2 og 5,« til: »§ 8, stk. 1, 2 og 6,«.

3. I § 5, stk. 1, 2. pkt., indsættes efter "voksenundervisning": "eller specialundervisning for voksne".

4. § 5, stk. 2, 2. pkt., ophæves.

5. § 6, stk. 2, ophæves.

6. I § 8 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

»Stk. 3. Der kan ikke gives SVU til de uddannelser, der er nævnt i stk. 1 og 2, hvis de udbydes som ledige pladser på heltidsuddannelser, hvor deltagere indskrives på afgrænsede dele af uddannelsen efter bestemmelserne i lov om åben uddannelse eller efter bestemmelserne om deltidsuddannelse i lov om universiteter.«

Stk. 3, 4 og 5 bliver herefter stk. 4, 5 og 6.

7. I § 9, stk. 1, udgår »§ 10 og«.

8.§ 10 ophæves.

9. I § 22, stk. 5, 1. pkt., udgår »opgørelse af tidligere forbrug af perioder med uddannelsesorlov, jf. § 6, stk. 2, og § 10, og de afgørelser, arbejdsløshedskasserne træffer om«.

§ 2

I lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 106 af 18. februar 2004, som ændret ved lov nr. 480 af 9. juni 2004, foretages følgende ændringer:

1. Kapitel 3 ophæves.

2.§ 20, stk. 2, affattes således:

"Stk. 2. Afgørelser om refusion efter § 16, stk. 3, og om ansvar for fejludbetaling efter § 16, stk. 4, kan ikke indbringes for Arbejdsmarkedets Ankenævn."

3. I § 23 udgår ", 3".

§ 3

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2005.

Stk. 2. Loven har virkning for ansøgninger om SVU, der modtages den 1. januar 2005 eller senere.

Stk. 3. Loven har virkning for ansøgninger om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse til uddannelser, der påbegyndes den 1. januar 2005 eller senere.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Lovforslagets baggrund og indhold

Som et led i regeringens bestræbelser på at forbedre mulighederne for, at medarbejdere kan bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet, efter at de er fyldt 60 år, foreslås det med dette lovforslag, at de 60-64-årige ligestilles med de 25-59-årige med hensyn til muligheden for at få SVU.

Regeringen har siden sin tiltrædelse gjort en bred forenklingsindsats til gavn for borgere og virksomheder. Dette arbejde med regelforenkling og administrative lettelser har fortsat høj prioritet. På den baggrund foreslås der desuden gennemført en forenkling af bestemmelserne i lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) (SVU-loven) og lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse. Det foreslås, at begrænsningen på 30 uger, der gælder for de 20-24-åriges muligheder for at få VEU-godtgørelse og SVU, falder bort. Bestemmelserne i SVU-loven foreslås endvidere forenklet ved, at orlovsydelse til uddannelse modtaget inden for de sidste 5 år ikke længere trækker fra i de rammer, der gælder for at få SVU til henholdsvis almen uddannelse og videregående uddannelse. Endelig foreslås det, at uddannelsessøgende, der optages efter den såkaldte tompladsordning, dvs. i ledige pladser på ordinære uddannelser, ikke længere skal have mulighed for at få SVU.

2. SVU til 60-64-årige

Efter de gældende bestemmelser i § 2, stk. 1, nr. 1, i SVU-loven gives der SVU til uddannelse på folkeskoleniveau, gymnasial uddannelse og videregående uddannelse til uddannelsessøgende, der er i alderen fra 25 år og op til 60 år. Herudover kan uddannelsessøgende, der er i alderen fra 20 år og op til 25 år, få SVU til forberedende voksenundervisning og specialundervisning for voksne. Som et led i bestræbelserne på at fastholde aldersgruppen fra 60 år og op til 65 år på arbejdsmarkedet, foreslås det, at de pågældende får mulighed for, på lige fod med virksomhedens andre medarbejdere, at få SVU til efteruddannelse, herunder til virksomhedsforlagt undervisning.

Ændringen tilsigter at fjerne forskelsbehandlingen af de 60-64-årige, så det bliver mere attraktivt for virksomhederne at investere i gruppens efter- og videreuddannelsesmuligheder. Dermed forøges gruppens muligheder for at fastholde tilknytningen til arbejdsmarkedet helt frem til folkepensionsalderen. Regeringen har også med lovforslaget ønsket at sende et signal om, at medarbejdere i den pågældende aldersgruppe er værd at investere i.

Forslaget giver ikke anledning til konsekvensændringer hverken i lovgivningen på Undervisningsministeriets område eller i andre ministeriers lovgivning. Dog bemærkes for så vidt angår reglerne om overgang til efterløn og optjening af ret til skattefri præmie, at perioder med SVU ligesom i dag ikke vil kunne medregnes i beskæftigelses- og optjeningskravene. For at sikre, at de uddannelsessøgende på forhånd har mulighed for at sætte sig ind i den betydning, en periode med SVU kan have for deres overgang til efterløn, vil der af SVU-administratorerne blive informeret grundigt om disse forhold.

Udviklingen i SVU-ordningen og samspillet med efterlønsordningen vil blive fulgt nøje, og som led i lovovervågning vil der i foråret 2008 blive afgivet en redegørelse til Folketingets Uddannelsesudvalg om, hvordan bestemmelserne har virket.

3. Bortfald af rammen på 30 uger for under 25 åriges deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse

Efter de gældende bestemmelser i kapitel 3 i lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse kan deltagere under 25 år højst modtage VEU-godtgørelse i 30 uger. Dog kan der efter lovens § 10, stk. 7, opnås dispensation for 30 ugers begrænsningen.

Dispensationsmuligheden er siden lovens ikrafttræden den 1. januar 2001 stort set udelukkende blevet benyttet af deltagere i PGU-merit-udddannelsen, der er af 40 ugers varighed. I 2003 var der 37 dispensationsansøgninger, som alle blev imødekommet. Da behovet for dispensation som anført alene har berørt deltagere i PGU-merit-uddannelsen, har begrænsningen således ikke længere praktisk betydning.

På den baggrund foreslås begrænsningen på 30 uger ophævet. Bortfald af 30-ugersbegrænsningen vil indebære en lettelse for arbejdsløshedskasserne, som ikke længere skal opgøre forbrug af VEU-godtgørelse og SVU-støtte for beskæftigede personer under 25 år.

Ledige med ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse vil som hidtil været omfattet af reglerne i lovens § 15, stk. 4, hvorefter dagpengeberettigede ledige, der har opbrugt retten til selvvalgt uddannelse, først opnår adgang til deltagelse i en ny periode med selvvalgt uddannelse, hvis de påbegynder en ny ydelsesperiode. Ophævelsen af 30 ugers begrænsningen vil altså ikke berøre ledige med ret til selvvalgt uddannelse.

4. Uddannelsesorlovsydelse modtaget inden for de sidste 5 år trækker ikke længere fra i rammerne for SVU

Efter de gældende bestemmelser i § 6, stk. 2, og § 10 i SVU-loven fradrages perioder med orlovsydelse til uddannelse, der inden for en periode på 5 år før tidspunktet for ansøgning om SVU er tildelt efter bestemmelserne i lov om orlov, når der skal tages stilling til, om der kan gives SVU. Perioderne med orlovsydelse fradrages i de perioder på henholdsvis 80 og 52 uger, inden for hvilke der kan gives SVU til henholdsvis almen uddannelse og videregående uddannelse.

Lov om orlov blev ved lov nr. 402 af 31. maj 2000 ophævet med virkning fra den 1. januar 2001. Bestemmelserne om fradrag af perioder med orlovsydelse vil altså have mistet deres betydning, når der er gået 5 år efter, at de uddannelsessøgende, der den 1. januar 2001 var i gang med en uddannelse med orlovsydelse, har afsluttet deres uddannelse. Allerede nu er betydningen af fradragene dog stærkt aftagende, idet der i 2003 kun var ca. 50 ansøgere, der fik deres støttemuligheder beskåret på grund af fradrag for orlovsydelse. I 2004 og yderligere i 2005 må der antages at være et endnu mindre antal. Herefter vil bestemmelserne under alle omstændigheder miste deres betydning.

På denne baggrund foreslås det, at der ikke længere skal ske fradrag af orlovsydelse. Bortfaldet af fradraget for orlovsydelse vil betyde en væsentlig forenkling af ansøgningsproceduren. Forenklingen opstår, fordi arbejdsløshedskasserne ikke længere skal oplyse antal uger med orlovsydelse inden for de sidste 5 år i forbindelse med alle ansøgninger, hvor ansøgeren har oplyst at have modtaget orlovsydelse inden for de sidste 5 år før ansøgningstidspunktet. Ændringen vil også betyde en lettelse for ansøgeren, som ikke længere skal henvende sig til arbejdsløshedskassen med sin ansøgning for at få en påtegning om forbrug af orlovsydelse.

5. Bortfald af muligheden for SVU til uddannelse, der udbydes efter tompladsordningen

Efter § 2, stk. 3, i lov om åben uddannelse og § 3, stk. 7, i bekendtgørelse om deltidsuddannelse, der er udstedt med hjemmel i universitetsloven, kan uddannelsesinstitutionen, hvis der er ledige pladser på en heltidsuddannelse, indskrive deltagere på afgrænsede dele af uddannelsen efter reglerne om åben uddannelse eller efter reglerne om deltidsuddannelse efter universitetsloven (tompladsordningen). Efter den gældende ordning gives der SVU til uddannelsessøgende, der optages efter tompladsordningen, hvis støttebetingelserne i øvrigt er opfyldt. Det kan betyde, at der på det enkelte hold både kan være uddannelsessøgende, der får SU, og uddannelsessøgende, der får støtte efter de gunstigere SVU-regler. Det kan virke urimeligt set fra de uddannelsessøgendes synspunkt. For at undgå, at uddannelsessøgende på samme hold behandles forskelligt, foreslås SVU til denne gruppe afskaffet, så der for fremtiden kun vil være en støttemulighed, nemlig SU, til de ordinære uddannelser.

Det skal yderligere tilføjes, at det heller ikke kan udelukkes, at de gunstige støttemuligheder efter de gældende regler i nogle tilfælde kan have været medvirkende til, at der er blevet oprettet yderligere pladser på de ordinære uddannelser med henblik på optagelse af flere uddannelsessøgende efter tompladsordningen. Endelig er der ikke efter den gældende ordning noget, der forhindrer, at en uddannelsessøgende for at opnå den højere støtte efter SVU-reglerne framelder sig den ordinære uddannelse for derefter at blive optaget under tompladsordningen.

Hertil kommer den forenkling af administrationen af SVU, som en afskaffelse af muligheden for SVU til forløb under tompladsordningen vil indebære.

6. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

SVU er i dag hovedsagelig rettet mod de erhvervsaktive 25-59-årige. Med forslaget sikres, at de 60-64-årige medarbejdere vil kunne deltage i efteruddannelsesaktiviteter med SVU på lige fod og sammen med virksomhedens øvrige medarbejdere. Det skønnes, at forslaget vil øge SVU-aktiviteten med op til ca. 350 personer. Skønnet er foretaget med udgangspunkt i SUstyrelsen data vedr. SVU støttemodtagere og data fra Danmarks Statistik vedr. antallet af erhvervsaktive i gruppen 60€"64 år. Forslaget forventes at medføre en årlig merudgift på op til ca. 5,5 mio. kr. Hertil kommer en mindre udgift på ca. 0,5 mio. kr. til uddannelsesaktiviteter under åben uddannelse.

Forslaget om bortfald af begrænsningen på 30 uger for de under 25-åriges deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse har ingen økonomiske konsekvenser, da alle ansøgninger om dispensation i dag bliver imødekommet, og da der ikke er holdepunkter for at antage, at ændringen vil medføre en øget tilgang til erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse fra gruppen af under 25-årige.

Forslaget om ophævelse af bestemmelsen om, at uddannelsesorlovsydelse, der er modtaget inden for de sidste 5 år, fratrækkes i rammerne for SVU, forventes at medføre en mindre merudgift. Merudgiften finansieres gennem forslaget om ophævelse af muligheden for SVU til uddannelse, der udbydes efter tompladsordningen, der forventes at ville medføre en mindre besparelse, idet SU-støtte er lavere end SVU-støtten.

Samlet set vil forenklingsforslagene betyde hurtigere sagsgange og lidt mindre administration.

7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

8. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget indeholder administrative lettelser for borgerne. Bortfald af fradrag for forbrug af orlovsydelse vil betyde en lettelse for ansøgere, som ikke længere skal henvende sig til arbejdsløshedskassen med ansøgningerne for at få en påtegning om forbrug af orlovsydelse.

9. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

10. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

11. Høring

Lovforslaget har været til høring hos følgende:

Amtsrådsforeningen i Danmark, Arbejdsløshedskassen for Selvstændige, Arbejdsløshedskassernes Samvirke, Arbejdsmarkedets Ankenævn, Danmarks Evalueringsinstitut, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Familielandbrug, Dansk Industri, De Danske Landboforeninger, Det Centrale Handicapråd, Forstanderforeningen for VUC, Frederiksberg Kommune, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Gymnasieskolernes Lærerforening, Handelsskolernes Forstander- og Inspektørforening, Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune, Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere, Landsorganisationen i Danmark, Landssammenslutningen af kursusstuderende, Ledernes Hovedorganisation, Rektorforeningen, gymnasieskoler, Rektorforeningen, studenterkurser, Rektorforsamlingen, ingeniørhøjskoler m.m., Rektorforsamlingen, lærerseminarier, Rektorforsamlingen, pædagogseminarier, Rektorforsamlingen, sociale højskoler, Rektorforsamlingen, sygeplejersker, Rektorkollegiet, CVU, Rektorkollegiet, universiteter, Rigsrevisionen, Rådet for de gymnasiale uddannelser, Rådet om Kortuddannedes Fortsatte Uddannelse, Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgivere.

Forslaget har desuden været offentliggjort på Undervisningsministeriets hjemmeside (www.uvm.dk).

Vurdering af konsekvenser af lovforslag

 

Positive konsekvenser/mindre udgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

 

I alt ca. 6 mio. kr. i 2005 og hvert af de følgende år, som afholdes inden for Undervisningsministeriets ramme

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Administrationen forenkles i et vist omfang, men det er dog ikke muligt at opgøre en egentlig besparelse forbundet hermed

 

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Bortfald af fradrag for forbrug af orlovsydelse vil betyde en lettelse for ansøgere, som ikke længere skal have påtegning om forbrug af orlovsydelse

 

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Efter de gældende regler kan der gives SVU til uddannelsessøgende i alderen fra 25 år og op til 60 år. Der kan således ikke gives SVU til uddannelsessøgende, der er fyldt 60 år, når uddannelsen begynder. Med forslaget hæves den øvre aldersgrænse, så der bliver mulighed for at modtage SVU for personer, der er op til 65 år gamle. En uddannelsessøgende, der påbegynder en uddannelse med SVU som 64-årig, vil således efter forslaget kunne få SVU til at afslutte uddannelsen som 65-årig eller 66-årig forudsat, at den uddannelsessøgende ikke modtager anden offentlig støtte, der tilsigter at dække leveomkostningerne, fx folkepension.

Til nr. 2

Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslaget i nr. 6.

Til nr. 3

Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af tidligere lovændringer.

Til nr. 4

§ 5, stk. 2, 2. pkt., i SVU-loven foreslås ophævet som konsekvens af, at kapitel 3 i lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 106 af 18. februar 2004 med senere ændringer, ophæves. Der henvises til bemærkningerne til § 2, nr. 1.

Til nr. 5, 7, 8 og 9

Forslaget om ophævelse af § 6, stk. 2, i SVU-loven indebærer, at perioder med orlovsydelse til uddannelse efter bestemmelserne i lov om orlov ikke længere fradrages i den periode på 80 uger omregnet til heltid, der er nævnt i § 5, stk. 1, 1. pkt., i SVU-loven (uddannelse på alment niveau).

Forslaget om ophævelse af § 10 i SVU-loven indebærer, at perioder med orlovsydelse til uddannelse efter bestemmelserne i lov om orlov ikke længere fradrages i den periode på 52 uger på heltid, der er nævnt i § 9, stk. 1, i SVU-loven (uddannelse på videregående niveau).

Forslagene i nr. 7 og 9 er konsekvenser af forslagene om at ophæve § 6, stk. 2, og § 10, jf. nr. 5 og 8.

Til nr. 6

Forslaget indebærer, at der indsættes et nyt § 8, stk. 3, i SVU-loven, hvorefter der ikke længere kan gives SVU til uddannelsessøgende, der optages på ordinære uddannelser under tompladsordningen.

Til § 2

Til nr. 1

Efter de gældende regler kan deltagere under 25 år ikke modtage VEU-godtgørelse i mere end 30 uger, medmindre der søges om dispensation.

Forslaget om bortfald af 30 ugers begrænsningen i lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse indebærer ligestilling mellem deltagere over og under 25 år, og vil alene have betydning for deltagere i PGU-merit-uddannelsen.

Til nr. 2

Forslaget indebærer en ændret affattelse af bestemmelsen i lovens § 20, stk. 2, som en konsekvens af forslaget i nr. 1.

Til nr. 3

Forslaget er en konsekvens af forslaget i nr. 1.

Til § 3

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2005. Loven foreslås at have virkning for ansøgninger om SVU, der modtages den 1. januar 2005 eller senere. For ansøgninger om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse foreslås loven at have virkning for uddannelser, der påbegyndes den 1. januar 2005 eller senere. Forskellen på virkningsbestemmelserne er begrundet i, at ansøgnings- og udbetalingsprocedurer er forskellige i de to love.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

Lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU)

 

 

§ 2. Uddannelsessøgende har ret til statens voksenuddannelsesstøtte (SVU), når de

 

1. I § 2, stk. 1, nr. 1, ændres »op til 60 år« til: »op til 65 år«.

1) er i alderen fra 25 år og op til 60 år, jf. dog stk. 2,

 

 

 

 

 

§ 2. Uddannelsessøgende har ret til statens voksenuddannelsesstøtte (SVU), når de - - -

 

2. I § 2, stk. 1, nr. 3, og § 11, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 8, stk. 1, 2 og 5,« til: »§ 8, stk. 1, 2 og 6,«.

3) gennemgår en uddannelse, der giver ret til SVU, jf. § 4, stk. 1, og § 8, stk. 1, 2 og 5,---

 

 

§ 11. Ledige dagpengeberettigede, der opfylder støttebetingelserne efter kapitel 2, kan få SVU i op til 6 uger til de uddannelsesforløb, der er støtteberettigende efter § 4, stk. 1, og § 8, stk. 1, 2 og 5, - - -

 

 

 

 

 

§ 5. - - -

Stk. 1, 2. pkt. Der kan herudover opnås SVU til forberedende voksenundervisning i de perioder, der er nævnt i stk. 2 og 3.

 

3. I § 5, stk. 1, 2. pkt., indsættes efter "voksenundervisning": "eller specialundervisning for voksne".

 

 

 

§ 5. - - -

 

4.§ 5, stk. 2, 2. pkt., ophæves.

Stk. 2. Uddannelsessøgende, der er i alderen fra 20 år og op til 25 år, kan i indtil 18 uger omregnet til heltid få SVU til forberedende voksenundervisning eller specialundervisning for voksne, jf. § 2, stk. 2. SVU tildeles inden for den periode på 30 uger omregnet til heltid, der er nævnt i § 10 i lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen

 

 

 

 

 

§ 6. - - -

 

5.§ 6, stk. 2, ophæves.

Stk. 2. Perioder med orlovsydelse til uddannelse, der inden for en periode på 5 år før tidspunktet for ansøgning om SVU er tildelt efter bestemmelserne i lov om orlov, fradrages i den periode, der er nævnt i § 5, stk. 1, 1. pkt. Fradraget opgøres af den uddannelsessøgendes arbejdsløshedskasse efter de regler, der er fastsat herom efter lov om orlov.

 

 

 

 

 

 

 

6. I § 8 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

 

 

»Stk. 3. Der kan ikke gives SVU til de uddannelser, der er nævnt i stk. 1 og 2, hvis de udbydes som ledige pladser på heltidsuddannelser, hvor deltagere indskrives på afgrænsede dele af uddannelsen efter bestemmelserne i lov om åben uddannelse eller efter bestemmelserne om deltidsuddannelse i lov om universiteter.«

 

 

Stk. 3, 4 og 5 bliver herefter stk. 4, 5 og 6.

 

 

 

§ 9. SVU til videregående uddannelse gives efter et begrænset støttesystem på højst 52 uger på heltid inden for en periode på 5 år, jf. dog § 10 og § 11, stk. 2.

 

7. I § 9, stk. 1, udgår »§ 10 og«.

 

 

 

§ 10. Perioder med orlovsydelse til uddannelse, der inden for en periode på 5 år før tidspunktet for ansøgning om SVU er tildelt i medfør af bestemmelserne i lov om orlov, fradrages i den periode, der er nævnt i § 9, stk. 1. Fradraget opgøres af den uddannelsessøgendes arbejdsløshedskasse efter de regler, der er fastsat herom efter lov om orlov.

 

8.§ 10 ophæves.

 

 

 

§ 22. - - -

Stk. 5. De afgørelser, som arbejdsløshedskasserne træffer om opgørelse af tidligere forbrug af perioder med uddannelsesorlov, jf. § 6, stk. 2, og § 10, og de afgørelser, arbejdsløshedskasserne træffer om lediges dagpengeret, om, - - -

 

9. I § 22, stk. 5, 1. pkt., udgår »opgørelse af tidligere forbrug af perioder med uddannelsesorlov, jf. § 6, stk. 2, og § 10, og de afgørelser, arbejdsløshedskasserne træffer om«.

Lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse

 

 

Kapitel 3

 

1. Kapitel 3 ophæves.

Personer, der er under 25 år

 

 

§ 10. Beskæftigede lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende, der deltager i uddannelse efter § 3, og som er fyldt 25 år, kan opnå godtgørelse, jf. §§ 4 og 5, uden varighedsbegrænsning. Ligeledes kan beskæftigede lønmodtagere under 25 år, der deltager i uddannelse efter § 3, stk. 3, opnå godtgørelse, jf. §§ 4 og 5, uden varighedsbegrænsning.

 

 

Stk. 2. Ledige med ret til selvvalgt uddannelse, jf. § 2, stk. 1, nr. 3, der er fyldt 25 år, kan opnå godtgørelse, jf. §§ 4 og 5, så længe en periode med selvvalgt uddannelse ikke er opbrugt, og hver gang der opnås ret til en ny periode med selvvalgt uddannelse, jf. § 15, stk. 4.

 

 

Stk. 3. Beskæftigede lønmodtagere, selvstændige erhvervsdrivende og ledige med ret til selvvalgt uddannelse, jf. § 2, stk. 1, nr. 3, der deltager i uddannelse efter § 3, kan frem til det fyldte 25. år opnå godtgørelse i sammenlagt højst 30 uger, jf. dog stk. 1, 5 og 6.

 

 

Stk. 4. Beskæftigede lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende, der endnu ikke er fyldt 25 år, kan deltage i uddannelse efter § 3 ud over de i stk. 3 nævnte 30 uger uden godtgørelse, jf. dog stk. 1. Ledige med ret til selvvalgt uddannelse, jf. § 2, stk. 1, nr. 3, der endnu ikke er fyldt 25 år, kan ikke deltage i uddannelse efter § 3 ud over de i stk. 3 nævnte 30 uger uden godtgørelse .

 

 

Stk. 5. Ved opgørelsen af de 30 uger som nævnt i stk. 3 medregnes det antal uger, som beskæftigede lønmodtagere, selvstændige erhvervsdrivende og ledige med ret til selvvalgt uddannelse, jf. § 2, stk. 1, nr. 3, der endnu ikke er fyldt 25 år, har anvendt til deltagelse i forberedende voksenundervisning med støtte efter lov om statens voksenuddannelsesstøtte.

 

 

Stk. 6. Undervisningsministeren kan efter ansøgning meddele dispensation fra varighedsbegrænsningen i stk. 3 til beskæftigede lønmodtagere, selvstændige erhvervsdrivende og ledige med ret til selvvalgt uddannelse, jf. § 2, stk. 1, nr. 3, der endnu ikke er fyldt 25 år, og som har behov for deltagelse i uddannelse efter § 3 ud over de i stk. 3 nævnte 30 uger med adgang til at opnå godtgørelse.

 

 

Stk. 7. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om betingelserne for at opnå dispensation, jf. stk. 6, og om opgørelsen og administrationen af varighedsbegrænsningen i stk. 3 og 5.

 

 

 

 

 

§ 20. - - -

 

2.§ 20, stk. 2, affattes således:

Stk. 2. Følgende afgørelser kan ikke indbringes for Arbejdsmarkedets Ankenævn:

 

"Stk. 2. Afgørelser om refusion efter § 16, stk. 3, og om ansvar for fejludbetaling efter § 16, stk. 4, kan ikke indbringes for Arbejdsmarkedets Ankenævn."

1) Afgørelser om afslag på dispensation efter § 10, stk. 6.

 

 

2) Afgørelser om refusion efter § 16, stk. 3, og om ansvar for fejludbetaling efter § 16, stk. 4.

 

 

 

 

 

§ 23. Offentlige myndigheder skal på begæring give Arbejdsmarkedets Ankenævn, arbejdsløshedskassen, arbejdsformidlingen, uddannelsesstedet eller Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte enhver oplysning til brug for administrationen af reglerne i kapitel 2, 3 og 7.

 

3. I § 23 udgår ", 3".