L 21 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) og lov om
godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse. (SVU til 60-64-årige og
regelforenkling).
Fremsat den 7. oktober 2004 af
undervisningsministeren (Ulla Tørnæs)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) og lov om godtgørelse
ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
(SVU til 60-64-årige og
regelforenkling)
§ 1
I lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU), jf. lovbekendtgørelse
nr. 654 af 6. juli 2003, som ændret ved lov nr. 480 af 9.
juni 2004, foretages følgende ændringer:
1. I § 2, stk. 1, nr.
1, ændres »op til 60 år« til:
»op til 65 år«.
2. I § 2, stk. 1, nr.
3, og § 11, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 8, stk. 1, 2 og 5,« til:
»§ 8, stk. 1, 2 og 6,«.
3. I § 5, stk. 1, 2.
pkt., indsættes efter "voksenundervisning": "eller
specialundervisning for voksne".
4. § 5, stk. 2, 2.
pkt., ophæves.
5. § 6, stk. 2,
ophæves.
6. I § 8 indsættes
efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. Der kan ikke gives SVU
til de uddannelser, der er nævnt i stk. 1 og 2, hvis de
udbydes som ledige pladser på heltidsuddannelser, hvor
deltagere indskrives på afgrænsede dele af uddannelsen
efter bestemmelserne i lov om åben uddannelse eller efter
bestemmelserne om deltidsuddannelse i lov om
universiteter.«
Stk. 3, 4 og 5 bliver herefter stk. 4, 5
og 6.
7. I § 9, stk. 1,
udgår »§ 10 og«.
8.§ 10 ophæves.
9. I § 22, stk. 5, 1.
pkt., udgår »opgørelse af tidligere
forbrug af perioder med uddannelsesorlov, jf. § 6,
stk. 2, og § 10, og de afgørelser,
arbejdsløshedskasserne træffer om«.
§ 2
I lov om godtgørelse ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 106 af 18. februar 2004, som
ændret ved lov nr. 480 af 9. juni 2004, foretages
følgende ændringer:
1. Kapitel
3 ophæves.
2.§ 20, stk. 2,
affattes således:
"Stk. 2. Afgørelser om refusion
efter § 16, stk. 3, og om ansvar for fejludbetaling
efter § 16, stk. 4, kan ikke indbringes for
Arbejdsmarkedets Ankenævn."
3. I § 23 udgår ",
3".
§ 3
Stk. 1. Loven træder i kraft den
1. januar 2005.
Stk. 2. Loven har virkning for
ansøgninger om SVU, der modtages den 1. januar 2005 eller
senere.
Stk. 3. Loven har virkning for
ansøgninger om godtgørelse ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse til uddannelser, der
påbegyndes den 1. januar 2005 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
indhold
Som et led i regeringens bestræbelser
på at forbedre mulighederne for, at medarbejdere kan bevare
tilknytningen til arbejdsmarkedet, efter at de er fyldt 60
år, foreslås det med dette lovforslag, at de
60-64-årige ligestilles med de 25-59-årige med hensyn
til muligheden for at få SVU.
Regeringen har siden sin tiltrædelse
gjort en bred forenklingsindsats til gavn for borgere og
virksomheder. Dette arbejde med regelforenkling og administrative
lettelser har fortsat høj prioritet. På den baggrund
foreslås der desuden gennemført en forenkling af
bestemmelserne i lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU) (SVU-loven) og lov om godtgørelse ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse. Det foreslås, at
begrænsningen på 30 uger, der gælder for de
20-24-åriges muligheder for at få
VEU-godtgørelse og SVU, falder bort. Bestemmelserne i
SVU-loven foreslås endvidere forenklet ved, at orlovsydelse
til uddannelse modtaget inden for de sidste 5 år ikke
længere trækker fra i de rammer, der gælder for
at få SVU til henholdsvis almen uddannelse og
videregående uddannelse. Endelig foreslås det, at
uddannelsessøgende, der optages efter den såkaldte
tompladsordning, dvs. i ledige pladser på ordinære
uddannelser, ikke længere skal have mulighed for at få
SVU.
2. SVU til 60-64-årige
Efter de gældende bestemmelser i
§ 2, stk. 1, nr. 1, i SVU-loven gives der SVU til
uddannelse på folkeskoleniveau, gymnasial uddannelse og
videregående uddannelse til uddannelsessøgende, der er
i alderen fra 25 år og op til 60 år. Herudover kan
uddannelsessøgende, der er i alderen fra 20 år og op
til 25 år, få SVU til forberedende voksenundervisning
og specialundervisning for voksne. Som et led i
bestræbelserne på at fastholde aldersgruppen fra 60
år og op til 65 år på arbejdsmarkedet,
foreslås det, at de pågældende får mulighed
for, på lige fod med virksomhedens andre medarbejdere, at
få SVU til efteruddannelse, herunder til virksomhedsforlagt
undervisning.
Ændringen tilsigter at fjerne
forskelsbehandlingen af de 60-64-årige, så det bliver
mere attraktivt for virksomhederne at investere i gruppens efter-
og videreuddannelsesmuligheder. Dermed forøges gruppens
muligheder for at fastholde tilknytningen til arbejdsmarkedet helt
frem til folkepensionsalderen. Regeringen har også med
lovforslaget ønsket at sende et signal om, at medarbejdere i
den pågældende aldersgruppe er værd at investere
i.
Forslaget giver ikke anledning til
konsekvensændringer hverken i lovgivningen på
Undervisningsministeriets område eller i andre ministeriers
lovgivning. Dog bemærkes for så vidt angår
reglerne om overgang til efterløn og optjening af ret til
skattefri præmie, at perioder med SVU ligesom i dag ikke vil
kunne medregnes i beskæftigelses- og optjeningskravene. For
at sikre, at de uddannelsessøgende på forhånd
har mulighed for at sætte sig ind i den betydning, en periode
med SVU kan have for deres overgang til efterløn, vil der af
SVU-administratorerne blive informeret grundigt om disse
forhold.
Udviklingen i SVU-ordningen og samspillet med
efterlønsordningen vil blive fulgt nøje, og som led i
lovovervågning vil der i foråret 2008 blive afgivet en
redegørelse til Folketingets Uddannelsesudvalg om, hvordan
bestemmelserne har virket.
3. Bortfald af rammen på 30
uger for under 25 åriges deltagelse i erhvervsrettet voksen-
og efteruddannelse
Efter de gældende bestemmelser i
kapitel 3 i lov om godtgørelse ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse kan deltagere under 25
år højst modtage VEU-godtgørelse i 30 uger. Dog
kan der efter lovens § 10, stk. 7, opnås
dispensation for 30 ugers begrænsningen.
Dispensationsmuligheden er siden lovens
ikrafttræden den 1. januar 2001 stort set udelukkende blevet
benyttet af deltagere i PGU-merit-udddannelsen, der er af 40 ugers
varighed. I 2003 var der 37 dispensationsansøgninger, som
alle blev imødekommet. Da behovet for dispensation som
anført alene har berørt deltagere i
PGU-merit-uddannelsen, har begrænsningen således ikke
længere praktisk betydning.
På den baggrund foreslås
begrænsningen på 30 uger ophævet. Bortfald af
30-ugersbegrænsningen vil indebære en lettelse for
arbejdsløshedskasserne, som ikke længere skal
opgøre forbrug af VEU-godtgørelse og
SVU-støtte for beskæftigede personer under 25
år.
Ledige med ret til 6 ugers selvvalgt
uddannelse vil som hidtil været omfattet af reglerne i lovens
§ 15, stk. 4, hvorefter dagpengeberettigede ledige,
der har opbrugt retten til selvvalgt uddannelse, først
opnår adgang til deltagelse i en ny periode med selvvalgt
uddannelse, hvis de påbegynder en ny ydelsesperiode.
Ophævelsen af 30 ugers begrænsningen vil altså
ikke berøre ledige med ret til selvvalgt uddannelse.
4. Uddannelsesorlovsydelse modtaget
inden for de sidste 5 år trækker ikke længere fra
i rammerne for SVU
Efter de gældende bestemmelser i
§ 6, stk. 2, og § 10 i SVU-loven fradrages
perioder med orlovsydelse til uddannelse, der inden for en periode
på 5 år før tidspunktet for ansøgning om
SVU er tildelt efter bestemmelserne i lov om orlov, når der
skal tages stilling til, om der kan gives SVU. Perioderne med
orlovsydelse fradrages i de perioder på henholdsvis 80 og 52
uger, inden for hvilke der kan gives SVU til henholdsvis almen
uddannelse og videregående uddannelse.
Lov om orlov blev ved lov nr. 402 af 31. maj
2000 ophævet med virkning fra den 1. januar 2001.
Bestemmelserne om fradrag af perioder med orlovsydelse vil
altså have mistet deres betydning, når der er
gået 5 år efter, at de uddannelsessøgende, der
den 1. januar 2001 var i gang med en uddannelse med orlovsydelse,
har afsluttet deres uddannelse. Allerede nu er betydningen af
fradragene dog stærkt aftagende, idet der i 2003 kun var ca.
50 ansøgere, der fik deres støttemuligheder
beskåret på grund af fradrag for orlovsydelse. I 2004
og yderligere i 2005 må der antages at være et endnu
mindre antal. Herefter vil bestemmelserne under alle
omstændigheder miste deres betydning.
På denne baggrund foreslås det,
at der ikke længere skal ske fradrag af orlovsydelse.
Bortfaldet af fradraget for orlovsydelse vil betyde en
væsentlig forenkling af ansøgningsproceduren.
Forenklingen opstår, fordi arbejdsløshedskasserne ikke
længere skal oplyse antal uger med orlovsydelse inden for de
sidste 5 år i forbindelse med alle ansøgninger, hvor
ansøgeren har oplyst at have modtaget orlovsydelse inden for
de sidste 5 år før ansøgningstidspunktet.
Ændringen vil også betyde en lettelse for
ansøgeren, som ikke længere skal henvende sig til
arbejdsløshedskassen med sin ansøgning for at
få en påtegning om forbrug af orlovsydelse.
5. Bortfald af muligheden for SVU til
uddannelse, der udbydes efter tompladsordningen
Efter § 2, stk. 3, i lov om
åben uddannelse og § 3, stk. 7, i
bekendtgørelse om deltidsuddannelse, der er udstedt med
hjemmel i universitetsloven, kan uddannelsesinstitutionen, hvis der
er ledige pladser på en heltidsuddannelse, indskrive
deltagere på afgrænsede dele af uddannelsen efter
reglerne om åben uddannelse eller efter reglerne om
deltidsuddannelse efter universitetsloven (tompladsordningen).
Efter den gældende ordning gives der SVU til
uddannelsessøgende, der optages efter tompladsordningen,
hvis støttebetingelserne i øvrigt er opfyldt. Det kan
betyde, at der på det enkelte hold både kan være
uddannelsessøgende, der får SU, og
uddannelsessøgende, der får støtte efter de
gunstigere SVU-regler. Det kan virke urimeligt set fra de
uddannelsessøgendes synspunkt. For at undgå, at
uddannelsessøgende på samme hold behandles
forskelligt, foreslås SVU til denne gruppe afskaffet,
så der for fremtiden kun vil være en
støttemulighed, nemlig SU, til de ordinære
uddannelser.
Det skal yderligere tilføjes, at det
heller ikke kan udelukkes, at de gunstige støttemuligheder
efter de gældende regler i nogle tilfælde kan have
været medvirkende til, at der er blevet oprettet yderligere
pladser på de ordinære uddannelser med henblik på
optagelse af flere uddannelsessøgende efter
tompladsordningen. Endelig er der ikke efter den gældende
ordning noget, der forhindrer, at en uddannelsessøgende for
at opnå den højere støtte efter SVU-reglerne
framelder sig den ordinære uddannelse for derefter at blive
optaget under tompladsordningen.
Hertil kommer den forenkling af
administrationen af SVU, som en afskaffelse af muligheden for SVU
til forløb under tompladsordningen vil indebære.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
SVU er i dag hovedsagelig rettet mod de
erhvervsaktive 25-59-årige. Med forslaget sikres, at de
60-64-årige medarbejdere vil kunne deltage i
efteruddannelsesaktiviteter med SVU på lige fod og sammen med
virksomhedens øvrige medarbejdere. Det skønnes, at
forslaget vil øge SVU-aktiviteten med op til ca. 350
personer. Skønnet er foretaget med udgangspunkt i
SUstyrelsen data vedr. SVU støttemodtagere og data fra
Danmarks Statistik vedr. antallet af erhvervsaktive i gruppen
60€"64 år. Forslaget forventes at medføre en
årlig merudgift på op til ca. 5,5 mio. kr. Hertil
kommer en mindre udgift på ca. 0,5 mio. kr. til
uddannelsesaktiviteter under åben uddannelse.
Forslaget om bortfald af begrænsningen
på 30 uger for de under 25-åriges deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse har ingen
økonomiske konsekvenser, da alle ansøgninger om
dispensation i dag bliver imødekommet, og da der ikke er
holdepunkter for at antage, at ændringen vil medføre
en øget tilgang til erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse fra gruppen af under 25-årige.
Forslaget om ophævelse af bestemmelsen
om, at uddannelsesorlovsydelse, der er modtaget inden for de sidste
5 år, fratrækkes i rammerne for SVU, forventes at
medføre en mindre merudgift. Merudgiften finansieres gennem
forslaget om ophævelse af muligheden for SVU til uddannelse,
der udbydes efter tompladsordningen, der forventes at ville
medføre en mindre besparelse, idet SU-støtte er
lavere end SVU-støtten.
Samlet set vil forenklingsforslagene betyde
hurtigere sagsgange og lidt mindre administration.
7. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget indeholder administrative
lettelser for borgerne. Bortfald af fradrag for forbrug af
orlovsydelse vil betyde en lettelse for ansøgere, som ikke
længere skal henvende sig til arbejdsløshedskassen med
ansøgningerne for at få en påtegning om forbrug
af orlovsydelse.
9. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
11. Høring
Lovforslaget har været til
høring hos følgende:
Amtsrådsforeningen i Danmark,
Arbejdsløshedskassen for Selvstændige,
Arbejdsløshedskassernes Samvirke, Arbejdsmarkedets
Ankenævn, Danmarks Evalueringsinstitut, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Familielandbrug, Dansk Industri, De
Danske Landboforeninger, Det Centrale Handicapråd,
Forstanderforeningen for VUC, Frederiksberg Kommune,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Gymnasieskolernes Lærerforening,
Handelsskolernes Forstander- og Inspektørforening,
Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening,
Københavns Kommune, Landsforbundet af Voksen- og
Ungdomsundervisere, Landsorganisationen i Danmark,
Landssammenslutningen af kursusstuderende, Ledernes
Hovedorganisation, Rektorforeningen, gymnasieskoler,
Rektorforeningen, studenterkurser, Rektorforsamlingen,
ingeniørhøjskoler m.m., Rektorforsamlingen,
lærerseminarier, Rektorforsamlingen, pædagogseminarier,
Rektorforsamlingen, sociale højskoler, Rektorforsamlingen,
sygeplejersker, Rektorkollegiet, CVU, Rektorkollegiet,
universiteter, Rigsrevisionen, Rådet for de gymnasiale
uddannelser, Rådet om Kortuddannedes Fortsatte Uddannelse,
Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse,
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgivere.
Forslaget har desuden været
offentliggjort på Undervisningsministeriets hjemmeside
(www.uvm.dk).
Vurdering af konsekvenser af
lovforslag
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | | I alt ca. 6 mio. kr. i 2005 og hvert af de
følgende år, som afholdes inden for
Undervisningsministeriets ramme |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Administrationen forenkles i et vist omfang,
men det er dog ikke muligt at opgøre en egentlig besparelse
forbundet hermed | |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Bortfald af fradrag for forbrug af
orlovsydelse vil betyde en lettelse for ansøgere, som ikke
længere skal have påtegning om forbrug af
orlovsydelse | |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter de gældende regler kan der gives
SVU til uddannelsessøgende i alderen fra 25 år og op
til 60 år. Der kan således ikke gives SVU til
uddannelsessøgende, der er fyldt 60 år, når
uddannelsen begynder. Med forslaget hæves den øvre
aldersgrænse, så der bliver mulighed for at modtage SVU
for personer, der er op til 65 år gamle. En
uddannelsessøgende, der påbegynder en uddannelse med
SVU som 64-årig, vil således efter forslaget kunne
få SVU til at afslutte uddannelsen som 65-årig eller
66-årig forudsat, at den uddannelsessøgende ikke
modtager anden offentlig støtte, der tilsigter at
dække leveomkostningerne, fx folkepension.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslaget i nr. 6.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af tidligere lovændringer.
Til nr. 4
§ 5, stk. 2, 2. pkt., i
SVU-loven foreslås ophævet som konsekvens af, at
kapitel 3 i lov om godtgørelse ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 106 af 18. februar 2004 med senere
ændringer, ophæves. Der henvises til
bemærkningerne til § 2, nr. 1.
Til nr. 5, 7, 8 og 9
Forslaget om ophævelse af
§ 6, stk. 2, i SVU-loven indebærer, at
perioder med orlovsydelse til uddannelse efter bestemmelserne i lov
om orlov ikke længere fradrages i den periode på 80
uger omregnet til heltid, der er nævnt i § 5,
stk. 1, 1. pkt., i SVU-loven (uddannelse på alment
niveau).
Forslaget om ophævelse af
§ 10 i SVU-loven indebærer, at perioder med
orlovsydelse til uddannelse efter bestemmelserne i lov om orlov
ikke længere fradrages i den periode på 52 uger
på heltid, der er nævnt i § 9, stk. 1, i
SVU-loven (uddannelse på videregående niveau).
Forslagene i nr. 7 og 9 er konsekvenser af
forslagene om at ophæve § 6, stk. 2, og
§ 10, jf. nr. 5 og 8.
Til nr. 6
Forslaget indebærer, at der
indsættes et nyt § 8, stk. 3, i SVU-loven,
hvorefter der ikke længere kan gives SVU til
uddannelsessøgende, der optages på ordinære
uddannelser under tompladsordningen.
Til § 2
Til nr. 1
Efter de gældende regler kan deltagere
under 25 år ikke modtage VEU-godtgørelse i mere end 30
uger, medmindre der søges om dispensation.
Forslaget om bortfald af 30 ugers
begrænsningen i lov om godtgørelse ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse indebærer
ligestilling mellem deltagere over og under 25 år, og vil
alene have betydning for deltagere i PGU-merit-uddannelsen.
Til nr. 2
Forslaget indebærer en ændret
affattelse af bestemmelsen i lovens § 20, stk. 2,
som en konsekvens af forslaget i nr. 1.
Til nr. 3
Forslaget er en konsekvens af forslaget i nr.
1.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2005. Loven foreslås at have virkning for
ansøgninger om SVU, der modtages den 1. januar 2005 eller
senere. For ansøgninger om godtgørelse ved deltagelse
i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse foreslås loven at
have virkning for uddannelser, der påbegyndes den 1. januar
2005 eller senere. Forskellen på virkningsbestemmelserne er
begrundet i, at ansøgnings- og udbetalingsprocedurer er
forskellige i de to love.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
Lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) | | |
§ 2.
Uddannelsessøgende har ret til statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU), når de | | 1. I § 2, stk. 1, nr.
1, ændres »op til 60 år« til:
»op til 65 år«. |
1) er i alderen fra 25 år og op til 60
år, jf. dog stk. 2, | | |
| | |
§ 2.
Uddannelsessøgende har ret til statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU), når de - - - | | 2. I § 2, stk. 1, nr.
3, og § 11, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 8, stk. 1, 2 og 5,« til:
»§ 8, stk. 1, 2 og 6,«. |
3) gennemgår en uddannelse, der giver ret
til SVU, jf. § 4, stk. 1, og § 8,
stk. 1, 2 og 5,--- | | |
§ 11. Ledige
dagpengeberettigede, der opfylder støttebetingelserne efter
kapitel 2, kan få SVU i op til 6 uger til de
uddannelsesforløb, der er støtteberettigende efter
§ 4, stk. 1, og § 8, stk. 1, 2 og 5,
- - - | | |
| | |
§ 5. - - - Stk. 1, 2. pkt. Der kan herudover
opnås SVU til forberedende voksenundervisning i de perioder,
der er nævnt i stk. 2 og 3. | | 3. I § 5, stk. 1, 2.
pkt., indsættes efter "voksenundervisning": "eller
specialundervisning for voksne". |
| | |
§ 5. - - - | | 4.§ 5, stk. 2, 2.
pkt., ophæves. |
Stk. 2. Uddannelsessøgende, der
er i alderen fra 20 år og op til 25 år, kan i indtil 18
uger omregnet til heltid få SVU til forberedende
voksenundervisning eller specialundervisning for voksne, jf.
§ 2, stk. 2. SVU tildeles inden for den periode
på 30 uger omregnet til heltid, der er nævnt i
§ 10 i lov om godtgørelse ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen | | |
| | |
§ 6. - - - | | 5.§ 6, stk. 2,
ophæves. |
Stk. 2. Perioder med orlovsydelse til
uddannelse, der inden for en periode på 5 år før
tidspunktet for ansøgning om SVU er tildelt efter
bestemmelserne i lov om orlov, fradrages i den periode, der er
nævnt i § 5, stk. 1, 1. pkt. Fradraget
opgøres af den uddannelsessøgendes
arbejdsløshedskasse efter de regler, der er fastsat herom
efter lov om orlov. | | |
| | |
| | 6. I § 8 indsættes
efter stk. 2 som nyt stykke: |
| | »Stk. 3. Der kan ikke gives SVU
til de uddannelser, der er nævnt i stk. 1 og 2, hvis de
udbydes som ledige pladser på heltidsuddannelser, hvor
deltagere indskrives på afgrænsede dele af uddannelsen
efter bestemmelserne i lov om åben uddannelse eller efter
bestemmelserne om deltidsuddannelse i lov om
universiteter.« |
| | Stk. 3, 4 og 5 bliver herefter stk. 4, 5
og 6. |
| | |
§ 9. SVU til
videregående uddannelse gives efter et begrænset
støttesystem på højst 52 uger på heltid
inden for en periode på 5 år, jf. dog § 10 og
§ 11, stk. 2. | | 7. I § 9, stk. 1,
udgår »§ 10 og«. |
| | |
§ 10. Perioder
med orlovsydelse til uddannelse, der inden for en periode på
5 år før tidspunktet for ansøgning om SVU er
tildelt i medfør af bestemmelserne i lov om orlov, fradrages
i den periode, der er nævnt i § 9, stk. 1.
Fradraget opgøres af den uddannelsessøgendes
arbejdsløshedskasse efter de regler, der er fastsat herom
efter lov om orlov. | | 8.§ 10 ophæves. |
| | |
§ 22. - - - Stk. 5. De afgørelser, som
arbejdsløshedskasserne træffer om opgørelse af
tidligere forbrug af perioder med uddannelsesorlov, jf.
§ 6, stk. 2, og § 10, og de
afgørelser, arbejdsløshedskasserne træffer om
lediges dagpengeret, om, - - - | | 9. I § 22, stk. 5, 1.
pkt., udgår »opgørelse af tidligere
forbrug af perioder med uddannelsesorlov, jf. § 6,
stk. 2, og § 10, og de afgørelser,
arbejdsløshedskasserne træffer om«. |
Lov om godtgørelse ved deltagelse
i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse | | |
Kapitel 3 | | 1. Kapitel
3 ophæves. |
Personer, der er under 25 år | | |
§ 10.
Beskæftigede lønmodtagere og selvstændige
erhvervsdrivende, der deltager i uddannelse efter § 3, og
som er fyldt 25 år, kan opnå godtgørelse, jf.
§§ 4 og 5, uden varighedsbegrænsning.
Ligeledes kan beskæftigede lønmodtagere under 25
år, der deltager i uddannelse efter § 3,
stk. 3, opnå godtgørelse, jf. §§ 4
og 5, uden varighedsbegrænsning. | | |
Stk. 2. Ledige med ret til selvvalgt
uddannelse, jf. § 2, stk. 1, nr. 3, der er fyldt 25
år, kan opnå godtgørelse, jf.
§§ 4 og 5, så længe en periode med
selvvalgt uddannelse ikke er opbrugt, og hver gang der opnås
ret til en ny periode med selvvalgt uddannelse, jf. § 15,
stk. 4. | | |
Stk. 3. Beskæftigede
lønmodtagere, selvstændige erhvervsdrivende og ledige
med ret til selvvalgt uddannelse, jf. § 2, stk. 1,
nr. 3, der deltager i uddannelse efter § 3, kan frem til
det fyldte 25. år opnå godtgørelse i sammenlagt
højst 30 uger, jf. dog stk. 1, 5 og 6. | | |
Stk. 4. Beskæftigede
lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende, der
endnu ikke er fyldt 25 år, kan deltage i uddannelse efter
§ 3 ud over de i stk. 3 nævnte 30 uger uden
godtgørelse, jf. dog stk. 1. Ledige med ret til
selvvalgt uddannelse, jf. § 2, stk. 1, nr. 3, der
endnu ikke er fyldt 25 år, kan ikke deltage i uddannelse
efter § 3 ud over de i stk. 3 nævnte 30 uger
uden godtgørelse . | | |
Stk. 5. Ved opgørelsen af de 30
uger som nævnt i stk. 3 medregnes det antal uger, som
beskæftigede lønmodtagere, selvstændige
erhvervsdrivende og ledige med ret til selvvalgt uddannelse, jf.
§ 2, stk. 1, nr. 3, der endnu ikke er fyldt 25
år, har anvendt til deltagelse i forberedende
voksenundervisning med støtte efter lov om statens
voksenuddannelsesstøtte. | | |
Stk. 6. Undervisningsministeren kan
efter ansøgning meddele dispensation fra
varighedsbegrænsningen i stk. 3 til beskæftigede
lønmodtagere, selvstændige erhvervsdrivende og ledige
med ret til selvvalgt uddannelse, jf. § 2, stk. 1,
nr. 3, der endnu ikke er fyldt 25 år, og som har behov for
deltagelse i uddannelse efter § 3 ud over de i
stk. 3 nævnte 30 uger med adgang til at opnå
godtgørelse. | | |
Stk. 7. Undervisningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om betingelserne for at
opnå dispensation, jf. stk. 6, og om opgørelsen
og administrationen af varighedsbegrænsningen i stk. 3
og 5. | | |
| | |
§ 20. - - - | | 2.§ 20, stk. 2,
affattes således: |
Stk. 2. Følgende
afgørelser kan ikke indbringes for Arbejdsmarkedets
Ankenævn: | | "Stk. 2. Afgørelser om refusion
efter § 16, stk. 3, og om ansvar for fejludbetaling
efter § 16, stk. 4, kan ikke indbringes for
Arbejdsmarkedets Ankenævn." |
1) Afgørelser om afslag på
dispensation efter § 10, stk. 6. | | |
2) Afgørelser om refusion efter
§ 16, stk. 3, og om ansvar for fejludbetaling efter
§ 16, stk. 4. | | |
| | |
§ 23.
Offentlige myndigheder skal på begæring give
Arbejdsmarkedets Ankenævn, arbejdsløshedskassen,
arbejdsformidlingen, uddannelsesstedet eller Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte enhver oplysning til brug for
administrationen af reglerne i kapitel 2, 3 og 7. | | 3. I § 23 udgår ",
3". |