L 21 Forslag til lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) og lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.

(SVU til 60-64-årige og regelforenkling).

Af: Undervisningsminister Ulla Tørnæs (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 07-10-2004

Fremsættelse: 07-10-2004

Fremsættelsestale af lovforslag

20041_l21_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (7. oktober 2004)

 

 

Undervisningsministeren (Ulla Tørnæs):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) og lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (SVU til 60-64-årige og regelforenkling).

(Lovforslag nr. L 21).

Lovforslaget er et led i regeringens bestræbelser på at forbedre mulighederne for, at medarbejdere kan bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet, efter at de er fyldt 60 år. Det foreslås derfor, at de 60-64-årige ligestilles med de 25-59-årige med hensyn til muligheden for at få SVU.

Regeringen har siden sin tiltrædelse gjort en bred forenklingsindsats til gavn for borgere og virksomheder. Dette arbejde med regelforenkling og administrative lettelser har fortsat høj prioritet. På den baggrund foreslås der desuden gennemført en forenkling af bestemmelserne i lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) (SVU-loven) og lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (VEU-godtgørelsesloven).

Det foreslås således, at begrænsningen på 30 uger, der gælder for de 20-24-åriges muligheder for at få VEU-godtgørelse og SVU, falder bort. Bestemmelserne i SVU-loven foreslås endvidere forenklet ved, at orlovsydelse til uddannelse, modtaget inden for de sidste 5, år ikke længere trækker fra i de rammer, der gælder for at få SVU til henholdsvis almen uddannelse og videregående uddannelse. Endelig foreslås det, at uddannelsessøgende, der optages efter den såkaldte tompladsordning, dvs. i ledige pladser på ordinære uddannelser, ikke længere skal have mulighed for at få SVU.

Med udgangspunkt i SUstyrelsens data vedr. SVU-støttemodtagere og data fra Danmarks Statistik vedr. antallet af erhvervsaktive i aldersgruppen 60-64 år er det skønnet, at lovforslaget vil øge SVU-aktiviteten med ca. 350 personer, svarende til en udgift på 5,5 mio. kr. Dertil kommer en mindre udgift på 0,5 mio. kr. til uddannelsesaktiviteter under åben uddannelse. Det samlede beløb på 6,0 mio. kr. vil blive afholdt inden for Undervisningsministeriets ramme

Forslaget om bortfald af begrænsningen på 30 uger for de under 25-åriges deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse har ingen økonomiske konsekvenser. Forslaget om bortfald af fradrag for tidligere forbrug af uddannelsesorlov skønnes at medføre en mindre merudgift, der finansieres ved ophævelse af muligheden for at få SVU under tompladsordningen. Dette forventes at give en besparelse, da SU-støtten er lavere end SVU-støtten.

Ændringerne i henholdsvis SVU-loven og VEU-godtgørelsesloven forventes at træde i kraft den 1. januar 2005 og have virkning for forløb, der ligger efter denne dato.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det høje Ting.