L 20 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v.
(Offentliggørelse af gennemførelses- og
beskæftigelsesprocenter m.v.).
Fremsat den 7. oktober 2004 af
undervisningsministeren (Ulla Tørnæs)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om gennemsigtighed
og åbenhed i uddannelserne m.v.
(Offentliggørelse
afgennemførelses- og beskæftigelsesprocenter
m.v.)
§ 1
I lov nr. 414 af 6. juni 2002 om
gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. foretages
følgende ændringer:
1. I § 2,
stk. 1, nr. 1, indsættes efter
»uddannelser,«: »uddannelsernes
mål,«.
2. I § 2,
stk. 1, nr. 2, indsættes efter
»udgangspunkt«: », herunder pædagogisk
praksis og indsatsområder«.
3. I § 2,
stk. 1, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:
»4) Elevers og studerendes
fuldførelsestid, fuldførelsesfrekvens, frafald,
overgangsfrekvens til anden uddannelse og overgangsfrekvens til
beskæftigelse. Skolerne eller institutionerne anvender
centrale databaser, der stilles til rådighed af vedkommende
minister, medmindre denne bestemmer andet. For grundskolen kan
ministeren bestemme, at skolerne skal give oplysninger om, hvor
stor en andel af eleverne, der deltager i folkeskolens
prøver og på hvilket niveau. «
Nr. 4 og 5 bliver herefter nr. 5 og 6.
4. I § 2,
stk. 2, indsættes som 6. pkt.:
»Undervisningsministeren kan med hensyn til
grundskolen bestemme, at skolerne skal supplere de offentliggjorte
karakterer efter stk. 1, nr. 3, med henvisninger til nærmere
af ministeren angivne socioøkonomiske
oplysninger.«
5. I §
4 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Undervisningsministeren
kan fastsætte regler om, fra hvilket tidspunkt skoler og
institutioner skal give de i § 2, stk. 1, nr. 4, nævnte
oplysninger og om, at oplysningerne, helt eller delvis, ikke skal
gives for bestemte uddannelser eller skoler og
institutioner.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
6. I § 4,
stk. 2, der bliver stk. 3, ændres »Reglerne«
til: »De regler, der er nævnt i stk. 1 og
2,«.
7. §
5 ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli
2005.
Bemærkninger
tillovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund
Med vedtagelsen af lov om gennemsigtighed og
åbenhed i uddannelserne i juni 2002 blev et vigtigt skridt
taget til at sikre høj kvalitet i uddannelsessystemet
samtidig med, at den enkelte borger fik bedre muligheder for at
foretage et kvalificeret valg af uddannelse, skole eller
uddannelsesinstitution.
Med hensyn til lovens forarbejder henvises til
Folketingstidende 2001-02 (2. samling); Folketingets forhandlinger
side 4865, 6711, 7041; Tillæg A side 4487; Tillæg B
side 928. (Lovforslag nr. L 175).
Ved at skabe gennemsigtighed og åbenhed om
skolernes og uddannelsesinstitutionernes aktiviteter, særlige
indsatsområder og mål, kan skolerne lade sig inspirere
af hinanden. De kan følge med i, hvor langt andre er kommet
med kvalitetsudvikling af undervisning og uddannelser, og de kan
få gode ideer til at løse problemer, andre skoler
også har, og som de med succes har gjort noget ved.
I OECD-rapporten om grundskolen i Danmark, der
blev fremlagt i juni 2004, blev det særligt fremhævet,
at skolerne i et utilstrækkeligt omfang vurderer deres egen
indsats og heller ikke formidler hensigtsmæssige
arbejdsmetoder mellem skolerne.
Inden for det seneste år er vedtaget en
række uddannelsesreformer, der alle skal styrke relevans og
kvalitet i uddannelserne. Det gælder universitetsreformen og
gymnasiereformen, og det gælder omlægningerne i
erhvervsuddannelserne, arbejdsmarkedsuddannelserne, i grundskolen
og på området danskuddannelse til voksne
udlændinge.
Det store udviklingsarbejde, der derfor
forestår for skolerne og uddannelsesinstitutionerne,
understreger blot vigtigheden af en større gennemsigtighed
og åbenhed, så skolerne ved hjælp af hinandens
offentliggjorte mål, resultater og kvalitetsudvikling kan
lade sig inspirere og høste af andres erfaringer. For
universiteternes vedkommende er et krav om at offentliggøre
resultater af evalueringer, kvalitetsudvikling m.v. fastlagt i lov
om universiteter.
Men loven skal også sikre gennemsigtighed
og åbenhed for borgerne og virksomhederne. Loven sætter
rammerne for, at borgernes frie valg kan ske på et
kvalificeret grundlag.
Regeringen ønsker at skabe en mere
borgernær offentlig sektor. En offentlig sektor med
valgfrihed, med klare mål og med åbenhed.
En af hovedhjørnestenene i regeringens
moderniseringsprogram er valgfriheden, og det gælder ikke
mindst friere valg af skole og uddannelsesinstitution.
For at kunne foretage et kvalificeret valg, skal
den enkelte virksomhed og borger kunne sammenligne de aktiviteter
og mål, skolerne og uddannelsesinstitutionerne arbejder med,
og de resultater, der opnås, så valg af skole og
uddannelse kan ske ud fra særlige ønsker og behov.
Med lovforslaget har regeringen taget et
yderligere skridt for at kvalificere den gennemsigtighed og
åbenhed, der er nødvendig for borgerne samt skolerne
og uddannelsesinstitutionerne imellem.
2.Lovforslagets indhold
Med dette lovforslag suppleres skolernes og
uddannelsesinstitutionernes forpligtelse til at
offentliggøre oplysninger på hjemmesiderne. De
oplysninger, det drejer sig om, angår forskellige mål
og resultater, fuldførelsestid, fuldførelsesfrekvens,
frafald og overgangsfrekvens til anden uddannelse eller
beskæftigelse. Da lov om gennemsigtighed og åbenhed i
uddannelserne m.v. blandt andet skal give borgerne forbedrede
muligheder for at sammenligne skoler, uddannelser og
uddannelsesinstitutioner, forudsættes alle nøgletal
tilvejebragt i ministeriernes centrale databaser og leveret herfra
direkte til institutionerne. Dette sikrer sammenlignelighed mellem
uddannelser og uddannelsesinstitutioner.
De foreslåede oplysninger vil især
være relevante for de erhvervsrettede uddannelser, bortset
fra visse efteruddannelser, jf. bemærkninger til § 1,
nr. 3, og de vil samtidig blive anvendt og indgå i det
resultatorienterede tilsyn med uddannelser inden for
Undervisningsministeriets område. Videnskabsministeriet er
ved at udarbejde en vejledning om gennemførelse af loven om
gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v., hvori bl.a.
indgår offentliggørelse af oplysninger om frafald og
gennemførelse af uddannelserne.
Ikke alle oplysningerne vil være relevante
for samtlige uddannelsesområder, først og fremmest
grundskoleområdet (0.-10. klasse), samt i nogen grad voksen-
og efteruddannelsesområdet, og det foreslås derfor, at
undervisningsministeren kan bestemme, hvilke af de nævnte
oplysninger, der kan udelades for enkelte uddannelser, skoler eller
institutioner.
For folkeskolen vil til gengæld andre
oplysninger, såsom valgt pædagogisk praksis, herunder
den tilrettelagte praksis for løbende evaluering af
elevernes udbytte af undervisningen, valgte indsatsområder
m.v. være relevante, og krav om offentliggørelse af
disse oplysninger vil være en naturlig opfølgning
på OECD-rapporten om den Grundskolen i Danmark, 2004.
De første erfaringer fra skolernes og
uddannelsesinstitutionernes hjemmesider har vist, at der er behov
for en tydeliggørelse af det pædagogiske udgangspunkt,
hvilket er sket med lovforslagets § 1, nr. 2.
For grundskolens vedkommende foreslås, at
offentliggørelse af karakterer - hvis det fastsættes
af undervisningsministeren - kvalificeres således, at
karaktererne kan suppleres med en »skolescore«. En
skolescore er skolens karaktergennemsnit korrigeret for en
række socio-økonomiske faktorer. De
socio-økonomiske faktorer vil med de nuværende
erfaringer være forældrenes uddannelsesbaggrund og
elevgruppens sammensætning med hensyn til køn og
etnisk baggrund. Herved opnås et mere retvisende billede af
de resultater, skolen opnår gennem undervisningen og den
øvrige virksomhed. For en mere udførlig forklaring
på begrebet henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 4.
For grundskolen vil det endvidere også
kunne være relevant, at skolerne skal give oplysninger om,
hvor stor en del af eleverne der deltager i prøver, fx
afgangsprøverne i 9. og 10. klasse.
Med fremsættelse af dette lovforslag
foreslås den revisionsbestemmelse, der er i nuværende
lov, ophævet. Undervisningsministeriet har i 2004
gennemført en undersøgelse af
uddannelsesinstitutionernes arbejde med at gennemføre lov om
gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne.
Undersøgelsen viser, at institutionerne i dag
offentliggør oplysninger på internettet om
institutionen og om undervisningen i utilstrækkeligt omfang.
Sideløbende med, at lovforslaget har været til
høring, har ministeriet konstateret, at de oplysninger
institutionerne offentliggør ikke altid er præcise
nok, og at de ikke lever op til samtlige krav i loven. En
række institutioner har dog meddelt, at de vil være i
stand til at leve op til lovens krav ved udgangen af 2004.
Undervisningsministeriet vil på denne baggrund følge
op på undersøgelsen med en tilsynsindsats.
3. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvense r
De berørte ministerier har allerede
hjemmel til at indhente de i lovforslaget omtalte oplysninger fra
institutioner i kommunalt og amtskommunalt regi.
3.1. Økonomiske
konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner
Lovforslaget vil ikke medføre merudgifter
for de kommunale parter, idet de oplysninger, som skolerne skal
offentliggøre efter lovforslaget, er oplysninger, som vil
kunne gøres tilgængelige på skolernes
hjemmesider via link til centrale databaser eller er oplysninger,
som skolerne i forvejen har, eller som de efter anden lovgivning er
forpligtet til at have. På det statslige område,
herunder de selvejende institutioner, forudsættes udgifterne
til etablering og vedligeholdelse afholdt inden for de
gældende budgetrammer.
3.2. Administrative
konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner
Lovforslaget har ingen væsentlige
administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner.
3.3. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
3.4. Administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
4. Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
5. Lovforslagets forhold til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
6. Høring
Forslaget har været fremlagt på
Undervisningsministeriets hjemmeside med henblik på offentlig
høring. Derudover har forslaget været udsendt til
høring hos en række organisationer m.v., som
fremgår af bilag 2 til lovforslaget.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat, kommuner
og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter lovens § 2, stk. 1, nr. 1, skal der
ske offentliggørelse af skolens eller institutionens
aktuelle uddannelser, fagudbud, læseplaner m.v.
Ved forslaget suppleres pligten til
offentliggørelse til at omfatte uddannelsernes mål.
Den undervisning, der er omfattet af den gældende lov, er
kendetegnet ved at være reguleret ved lov, og uddannelsernes
eller undervisningens mål findes derfor oftest beskrevet i
uddannelsernes regelgrundlag (love og bekendtgørelser).
Disse centralt fastsatte mål er ofte suppleret af lokale
mål for institutionen, fx i form af læseplaner,
studieordninger, undervisningsplaner, resultatkontrakter og de
enkelte skolers opfølgning på
flerårsaftaler.
For universiteternes vedkommende er de generelle
regler og centralt fastsatte mål fastsat i
bekendtgørelse om bachelor- og kandidatuddannelser ved
universiteterne. De detaljerede regler for uddannelserne skal
fastlægges af universitetet i studieordningen.
Til nr. 2
Det foreslås, at kravet i lovens § 1,
nr. 2, om at der skal ske offentliggørelse af skolens eller
institutionens aktuelle pædagogiske udgangspunkt
præciseres, således at oplysninger om pædagogisk
praksis og indsatsområder skal indgå.
Med pædagogisk praksis forstås, hvad
institutionen allerede gør og planlægger at
gøre i forhold til bestemte indsatsområder. For
grundskolens vedkommende kan det fx være, hvilken
pædagogisk praksis skolen vil anvende for fx at fremme den
faglige udfordring for hver enkelt elev, at sikre løbende
evalueringer af eleverne, at forbedre læring for tosprogede
børn og unge, at nedbryde den negative sociale arv og i
øvrigt styrke forståelsen for den sociale arvs
betydning samt sikre, at alle elever/studerende opnår de
fastsatte læringsmål.
For universiteterne vil det fx være en
beskrivelse af, hvad det indebærer, at uddannelserne er
forskningsbaserede, samt en beskrivelse af den pædagogiske
tilgang, fx om undervisningen i overvejende grad foregår ved
forelæsninger, holdundervisning, gruppearbejde,
selvstændig forelæggelse, opgaveskrivning eller
andet.
For udbydere af danskuddannelse kan det fx
være en beskrivelse af, hvordan man tilrettelægger
undervisningen for udlændige med forskellig skole- og
uddannelsesbaggrund og hvorledes danskundervisning, der
foregår på arbejdspladsen, kan
tilrettelægges.
Med indsatsområder forstås
institutionens/skolens særlige målsætninger for
de kommende år, herunder for institutionens arbejde med sit
værdigrundlag. Mange institutioner vil have de kommende
års målsætninger indarbejdet i en
virksomhedsplan, årsplaner eller lignende. Et
indsatsområde kan fx være forbedret kommunikation med
brugere/omverden, at skolens eller institutionens
værdigrundlag også udtrykkeligt forholder sig til
erhvervslivet og beskriver samspil med lokale virksomheder eller
øget fokus på IT i undervisningen. Regeringens
handlingsplan om øget internationalisering forudsætter
en særlig indsats i forhold til internationalisering, og af
de forskellige flerårsaftaler på flere
uddannelsesområder fremgår, hvilke
indsatsområder, der skal arbejdes med, fx tættere
kontakt mellem uddannelsesinstitutioner og virksomheder,
videncenteropbygning mv.
Til nr. 3
Den gældende lov omfatter oplysninger om
institutionens uddannelsesudbud, værdigrundlag og
pædagogiske udgangspunkt, karaktergivning, gennemførte
aktuelle evalueringer samt andre oplysninger, som institutionen
finder væsentlige for belysning af kvaliteten af skolens
eller institutionens undervisning.
Med lovforslaget foreslås det, at
institutionerne yderligere skal offentliggøre oplysninger om
fuldførelsestid, fuldførelsesfrekvens, frafald,
overgangsfrekvens til anden uddannelse og overgangsfrekvens til
beskæftigelse.
De enkelte oplysninger opgøres ikke
på enkeltpersoner, men på uddannelsesgrupper og
institutioner.
Ved fuldførelsestid menes antal
måneder, elever/studerende anvender på at
fuldføre en given uddannelse. Fuldførelsestiden skal
ses sammenholdt med den uddannelsestid, der er fastsat for de
enkelte uddannelser.
Ved fuldførelsesfrekvens menes
den andel af elever/studerende, der har fuldført eller
forventes at fuldføre en uddannelse.
Oplysninger om frafald vil indeholde en
tidsmæssig angivelse af, hvor langt henne i
uddannelsesforløbet det endelige afbrud af uddannelsen
konstateres.
Med overgangsfrekvens til anden
uddannelse menes andelen af elever/studerende, der
overgår til anden uddannelse. Fx overgang fra 9. kl. til
gymnasial uddannelse og overgang til erhvervsuddannelse.
Med overgangsfrekvens til
beskæftigelse menes andelen, der overgår til
beskæftigelse.
For at få så dækkende tal som
muligt, anvendes der både historiske og beregnede tal.
For at sikre sammenlignelighed mellem uddannelser
og uddannelsesinstitutioner og for at lette institutionernes
arbejde, skal de i forslaget i § 1, nr. 3, nævnte
oplysninger som hovedregel tilvejebringes via centrale databaser.
Det forudsættes, at oplysningerne langt overvejende
tilvejebringes via udtræk fra Danmarks Statistiks registre
forestået af ministerierne. Oplysningerne stilles til
rådighed for institutionerne, der skal etablere et link til
de centrale databaser på deres hjemmeside. En sådan
praktisk løsning belaster kun institutionerne i meget
begrænset omfang, og det sikrer størst mulig
sammenlignelighed mellem oplysninger for forskellige
institutioner.
Der findes allerede i dag centrale databaser, der
har oplysningerne for fuldtidsuddannelserne på de involverede
ministeriers områder. Endvidere har Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udvikling indgået en kontrakt med
Dansk Center for Forskningsanalyse ved Aarhus Universitet om
levering af en række data. Den endelige udvikling af centrale
databaser vedrørende arbejdsmarkedsuddannelserne, enkeltfag
og fagspecifikke kurser m.v., er planlagt til at være
tilendebragt inden udgangen af 2006.
Vedkommende minister kan bestemme ikke at anvende
de centrale databaser eller ikke anvende dem fuldt ud. I
sådanne tilfælde skal uddannelsesinstitutionerne selv
løse opgaven med at udarbejde og offentliggøre
oplysningerne. Bestemmelsen tænkes især anvendt af
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.
Oplysninger om overgange til anden uddannelse og
til beskæftigelse vil skulle trækkes fra de centrale
databaser. Institutionerne er ikke selv umiddelbart i stand til at
tilvejebringe oplysningerne, idet de vedrører
elever/studerendes færden, efter at de har forladt
institutionen.
På området for uddannelse i dansk vil
Integrationsministeriet stille nøgletallene til
rådighed for udbydere af danskuddannelse.
Det forventes endvidere, at ministerierne for de
oplysninger, der foreligger centralt, præsenterer
sammenstillinger af nøgletal for samtlige institutioner
inden for et uddannelsesområde på ministeriets
hjemmesider for at skabe overblik og umiddelbar
sammenligningsmulighed.
I grundskolen bestemmer eleven selv, om denne
går til prøve i fagene, og elever i 10. klasse
bestemmer selv, hvorvidt de går til prøve på 9.
eller 10. klasses niveau. Efter forslaget bemyndiges ministeren til
at bestemme, at oplysninger om prøvekarakterer suppleres med
oplysninger om, hvor mange elever på årgangen der
går til prøve og på hvilket niveau.
Til nr. 4
Efter forslaget skal undervisningsministeren
kunne bestemme, at grundskolerne, herunder for 10. klasse, skal
supplere de offentliggjorte karakterer med henvisning til
socioøkonomiske oplysninger, en såkaldt
»skolescore«. Oplysningerne skal af skolerne hentes fra
centrale databaser efter ministerens anvisning.
En skolescore er et redskab til at bedømme
en skoles præstationer, når der tages hensyn til
elevmaterialet. Flere undersøgelser og det forberedende
arbejde med en model til en skolescore viser, at elevernes
præstationer, blandt mange faktorer, fx er afhængige af
forældrenes uddannelsesmæssige baggrund, elevernes
køn og etniske baggrund.
Skolescoren vil tage højde for kendt viden
om elevsammensætning og elevbaggrund, som statistisk set kan
have indflydelse på de karaktergennemsnit, en skole
opnår i sine afgangsklasser. Med statistiske metoder kan
karaktererne behandles i forhold til denne viden.
En skolescore bliver et udtryk for, hvor meget en
skole løfter sine elever i forhold til udgangspunktet. En
skole, som ligger i et »belastet« kvarter, vil blive
målt i forhold til sine elevers forudsætninger.
Skolescoren vil altså fortælle,
hvilke skoler, der opnår resultater, som er bedre end
forventet, uanset variationen i skolernes elevsammensætning.
De nuværende analyser viser, at en ikke ubetydelig del af
variationen kan forklares via forhold, som skolerne ikke har
direkte indflydelse på. Ved at korrigere for dette vil
forventningerne til, hvordan en skole klarer sig, ikke
længere være afhængig af disse parametre. Med
denne åbenhed vil det i højere grad blive muligt at
identificere mønsterbryderskoler. Uden tilgængelige
oplysninger om karaktergennemsnit og socioøkonomiske
oplysninger på skoleniveau vil det være overordentlig
vanskeligt, at sprede viden i uddannelsessystemet om best practice
når det kommer til den vigtige opgave med at bryde negativ
social arv, hvilket er en betydelig udfordring for bl.a.
uddannelsessystemet i Danmark.
Selv om beregningerne, der lægges til grund
for skolescoren, tager udgangspunkt i den enkelte elev, vil
resultatet altid kun blive præsenteret på skoleniveau,
fagniveau og eventuelt køn. Man vil således aldrig
kunne genkende de enkelte elever. Der vil blive lagt forskellige
begrænsninger ind i offentliggørelse af resultater, fx
at skoler med meget få elever i et bestemt fag ikke
medtages.
Ved beregningerne tages udgangspunkt i de
karakterer, som kan sammenlignes landsdækkende, dvs.
prøveresultater med ekstern censur. Den beregnede skolescore
vil fx kunne offentliggøres for den enkelte skole i form af
et tal på en skala fra €"5 til +5, der viser om skolen
præsterer som forventet (tallet 0), over forventet (fx 3),
eller under forventet (fx €"3).
Som baggrund for forslaget om skolescore kan
henvises til OECD-rapporten om Grundskolen i Danmark, 2004, der
omtaler skolens evne til at skabe værditilvækst (added
value), dvs. en »angivelse af det omfang, hvori en given
skole har bibragt fremgang hos alle elever i en række fag
€ fra skolestart til offentlige eksamener € sammenlignet
med andre skoler€« og rapportens omtale af
offentliggørelse af data om skolernes præstationer og
om opfølgning på oplysninger om dårligt
præstationsniveau.
Endvidere kan henvises til Vismandsrapporten
(DØR), efterår 2003, hvor det blandt andet med hensyn
til tests af elevernes færdigheder og offentliggørelse
af resultater, hedder: »Hvis der er et ønske om at
offentliggøre karakterer og testresultater, bør der
foretages en statistisk korrektion for forskelle i
forældrebaggrund og andre forhold, der påvirker
elevernes præstationer, og som skolerne ikke har indflydelse
på.«
I Sverige anvendes et system med inddragelse af
socioøkonomiske faktorer i den nationale tilsyns- og
kvalitetsudviklingsindsats.
I Storbritannien anvendes sammenligninger mellem
større grupper af skoler med definerede ensartede
socioøkonomiske udfordringer og sammenligninger mellem
skoler på tværs af disse grupperinger.
Bemyndigelsen påtænkes ikke anvendt
før tidligst i efteråret 2005 med virkning fra 2006.
Udmøntningen af lovforslaget vil ske under hensyn til
registerlovgivningens bestemmelser om behandling af
personfølsomme oplysninger. Der vil således ikke ske
offentliggørelse af oplysninger, der kan henføres til
enkeltpersoner.
Til nr. 5
Ved forslaget bemyndiges undervisningsministeren
til at fastsættes regler om, fra hvilket tidspunkt skoler og
institutioner skal give de oplysninger, som foreslås
offentliggjort efter forslaget i nr. 3, da der kan være tale
om, at ikke alle databaseoplysninger foreligger ved lovens
ikrafttræden, jf. bemærkningerne til nr. 3.
Endvidere foreslås ministeren bemyndiget
til at fastsætte regler om, at offentliggørelse ikke
skal gives for bestemte uddannelser, skoler og institutioner.
De nye oplysninger i forslagets § 1, nr. 3,
gælder i princippet alle uddannelsesområder, men
på grund af forskellige forhold på uddannelserne er
nogle af oplysningerne ikke relevante for enkelte af uddannelserne.
Det gælder fx for grundskoleområdet og de
almene/studiekompetencegivende ungdomsuddannelser, at oplysningen
om beskæftigelsesfrekvens ikke er relevant.
Oplysninger om fuldførelse, herunder
fuldførelsesfrekvens, fuldførelsestid og frafald,
forventes ikke anvendt for grundskolen på grund af dennes
særlige karakter.
De grundlæggende erhvervsrettede
uddannelser er direkte kvalificerende til arbejdsmarkedet, men
giver også adgang til relevante videregående
uddannelser. For disse uddannelser vil både oplysninger om
overgang til beskæftigelse og overgang til videregående
uddannelser derfor være væsentlige.
Oplysning om fuldførelsestid og frafald er
ikke relevant for dele af voksen- og efteruddannelsesområdet,
idet forløbenes varighed ofte er afpasset efter de enkelte
deltageres forudsætninger. Oplysninger om overgang til
relevant uddannelse og beskæftigelse vil ikke være
relevant for hovedparten af deltagerne på
arbejdsmarkedsuddannelserne, fordi de allerede er i
beskæftigelse.
Endvidere vil definitionerne af
fuldførelsesfrekvens, fuldførelsestid og frafald
på området danskuddannelse for voksne udlændinge
kunne afvige fra de i bemærkningerne til nr. 3 nævnte,
idet undervisningen tilrettelægges fleksibelt i forhold til
den enkelte udlændings beskæftigelse eller
aktivering.
Efter lovens § 4, stk. 2, der efter
forslaget bliver stk. 3, fastsætter undervisningsministeren
regler herom efter forhandling med vedkommende minister, hvis de
skal gælde for skoler og institutioner, der ikke hører
under undervisningsministerens område.
Til nr. 6
Forslaget er en konsekvens af forslaget i nr.
5.
Til nr. 7
Efter bestemmelsen i lovens § 5 skal loven
tages op til revision i folketingsåret 2005-06. Det
foreslås, at revisionsbestemmelsen ophæves, jf. de
almindelige bemærkninger. Undervisningsministeren vil
følge anvendelsen af loven nøje og foretage en
evaluering, der bl.a. vil kunne give baggrund for overvejelser om
lovrevision eller yderligere tiltag.
Til § 2
Det foreslås, at lovforslaget skal
træde i kraft den 1. juli 2005.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | |
§ 2. En
skole eller en uddannelsesinstitution, som giver undervisning, der
er omfattet af loven, skal sikre, at følgende er oplyst
på en lettilgængelig måde på skolens eller
institutionens hjemmeside på internettet, jf. dog
§ 3, stk. 1: 1) Skolens eller institutionens aktuelle
uddannelser, fagudbud og læseplaner m.v. 2) Skolens eller institutionens aktuelle
værdigrundlag og pædagogiske udgangspunkt. 3) (Udeladt) | | I lov nr. 414 af 6. juni 2002 om
gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. foretages
følgende ændringer: 1. I § 2,
stk. 1, nr. 1, indsættes efter
»uddannelser,«: »uddannelsernes mål,«
. 2. I § 2,
stk. 1, nr. 2, indsættes efter
»udgangspunkt«: », herunder pædagogisk
praksis og indsatsområder«. | |
4) (Udeladt) 5) (Udeladt) | | 3. I § 2,
stk. 1, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer: »4) Elevers og studerendes
fuldførelsestid, fuldførelsesfrekvens, frafald,
overgangsfrekvens til anden uddannelse og overgangsfrekvens til
beskæftigelse. Skolerne eller institutionerne anvender
centrale databaser, der stilles til rådighed af vedkommende
minister, medmindre denne bestemmer andet. For grundskolen kan
ministeren bestemme, at skolerne skal give oplysninger om, hvor
stor en andel af eleverne, der deltager i folkeskolens
prøver og på hvilket niveau. « Nr. 4 og 5 bliver herefter nr. 5 og 6. | |
Stk. 2. De oplysninger,
som skal gives efter stk. 1, nr. 3, omfatter gennemsnit af
karakterer for elevers og studerendes præstationer, afgivet
efter lovgivningen om de pågældende uddannelser,
fordelt på uddannelser, uddannelsestrin og fag, således
at der gives oplysning om afsluttende karakterer samt andre
karakterer, i det omfang der har medvirket ekstern censur ved
bedømmelsen. Ved tilsvarende bedømmelse, hvor der er
anvendt bedømmelsen »bestået/ikke
bestået« eller lignende udtryk, skal der gives en
sammenfatning, der oplyser den procentdel af elever eller
studerende, der har opnået den bedømmelse, hvormed
præstationen er anerkendt. Oplysningerne skal være
tilgængelige, når bedømmelsesresultaterne
foreligger. Antallet af enkeltvurderinger, som indgår i et
gennemsnit eller en procentdel, skal oplyses. Gennemsnit eller
procentdel skal ikke angives for grupper med mindre end tre
deltagere eller for elever i amtskommunale folkeskoler eller
tilsvarende specialklasser. | | 4. I § 2,
stk. 2, indsættes som 6. pkt.: »Undervisningsministeren kan med hensyn til
grundskolen bestemme, at skolerne skal supplere de offentliggjorte
karakterer efter stk. 1, nr. 3, med henvisninger til nærmere
af ministeren angivne socioøkonomiske
oplysninger.« | |
| § 4.
(Udeladt) | | 5. I §
4 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2. Undervisningsministeren
kan fastsætte regler om, fra hvilket tidspunkt skoler og
institutioner skal give de i § 2, stk. 1, nr. 4, nævnte
oplysninger og om, at oplysningerne, helt eller delvis, ikke skal
gives for bestemte uddannelser eller skoler og
institutioner.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. |
| Stk. 2. Reglerne
fastsættes efter forhandling med vedkommende minister, hvis
de skal gælde for skoler og institutioner, der ikke
hører under undervisningsministerens område. | | 6. I § 4,
stk. 2, der bliver stk. 3, ændres »Reglerne«
til: »De regler, der er nævnt i stk. 1 og
2,«. |
| § 5. Loven
tages op til revision i folketingsåret 2005-06. | | 7. §
5 ophæves. |
Bilag 2
Organisationer m.v., der er hørt
over lovforslaget
Akademikernes Centralorganisation
Amtsrådsforeningen
Arbejdernes Oplysningsforbund
CVU-Rektorkollegiet
Danmarks Erhvervsskoleforening
Danmarks Evalueringsinstitut
Danmarks Handelsskoleforening
Danmarks Landboungdom
Danmarks Lærerforening
Danmarks Skolelederforening
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Folkeoplysnings Samråd
Dansk Friskoleforening
Dansk Landbrug
Dansk Magisterforening
Dansk Oplysningsforbund
Dansk Sygeplejeråd
Dansk Teknisk Lærerforbund
Dansk Ungdoms Fællesråd
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning
Danske Landbrugsskoler
Danske Produktionshøjskolers
Lærerforening
Danske Skoleelever
Danske Studerendes Fællesråd
De samvirkende Invalideorganisationer
Det Centrale Handicapråd
Efterskoleforeningen
Efterskolernes Lærerforening
Ergoterapeutskolernes Skolelederforening
Erhvervsakademirådet
Erhvervsskolernes Elevorganisation
Ernærings- og
husholdningsøkonomforeningen
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
Folkehøjskolernes Forening
Folkeligt Oplysningsforbund
Foreningen af Husholdningsskoler og
Håndarbejdsskoler
Foreningen af Ledere på Sprogcentre
Foreningen af Skoleledere ved de tekniske
skoler
Foreningen for produktionsskoler og
produktionshøjskoler
Forstanderforeningen for VUC
Forstanderkredsen for
Produktionsskoler/Produktionshøjskoler
Frederiksberg Kommune
Frie Grundskolers Fællesråd
Frie Grundskolers Lærerforening
Frie Kostskolers Fællesråd
Frit Oplysningsforbund
Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd
Fysioterapeuternes skolelederforsamling
Grundskolerådet
Gymnasieelevernes Landsorganisation
Gymnasieskolernes Lærerforening
Gymnasieskolernes Rektorforening
Handelsskolernes Bestyrelsesforening
Handelsskolernes Forstander- og
Inspektørforening
Handelsskolernes Lærerforening
Kommunernes Landsforening
Københavns Kommune
Landselevklubben for PGU-elever
Landsforbundet af Voksen- og
ungdomsundervisere
Landsforeningen af Ungdomsskoleledere
Landsorganisationen i Danmark
Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever
Landssammenslutningen af Kursusstuderende
Landssammenslutningen af ledere for
SOSU-uddannelserne
Liberalt Oplysningsforbund
Lærerseminariernes Rektorforsamling
Lærerstuderendes Landskreds
Private Gymnasier og Studenterkurser
Pædagogseminariernes
Bestyrelsesforening
Pædagogseminariernes
Rektorforsamling
Pædagogstuderendes Landsråd
Rektorforsamlingen ved
Håndarbejdsseminarierne
Rektorkollegiet
Rigsrevisionen
Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser
Rådet for de Gymnasiale Uddannelser
Rådet for de mellemlange
videregående uddannelser
Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og
Efteruddannelse
Rådet for Etniske Minoriteter
Rådet om Kortuddannedes Fortsatte
Uddannelse
Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgivere
Sammenslutningen af ledere ved skolerne for de
grundlæggende social- og sundhedsuddannelser
Samrådet af forstandere og
viceforstandere ved den amtskommunale specialundervisning for
voksne
Skole og Samfund
Social- og sundhedsuddannelsernes
Lands-
elevbestyrelse