L 20 Forslag til lov om ændring af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v.

(Offentliggørelse af gennemførelses- og beskæftigelsesprocenter m.v.).

Af: Undervisningsminister Ulla Tørnæs (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Bortfaldet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 07-10-2004

Fremsættelsestale af lovforslag

20041_l20_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (7. oktober 2004)

 

 

Undervisningsministeren (Ulla Tørnæs) :

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. (Offentliggørelse af gennemførelses- og beskæftigelsesprocenter m.v.)

(Lovforslag nr. L 20).

Lovforslaget understøtter regeringens politik for bedre uddannelser.

Med gennemførelsen i folketingssamlingen 2001-2002 af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne mv. tog regeringen og Folketinget et vigtigt skridt for at styrke uddannelsernes og skolernes kvalitet. Loven giver skoler og institutioner mulighed for at lære af og inspirere hinanden gennem dialog og spredning af det gode eksempel. Den gør det også lettere for borgerne at vælge uddannelse og institution.

Lovforslaget skal gøre loven til et endnu bedre instrument for skolefolk, forældre, forskere, politikere og mange andre, som ønsker at identificere gode skoler og institutioner, som andre kan lære af.

Ved forslaget suppleres skolernes og uddannelsesinstitutionernes forpligtelse til at offentliggøre oplysninger på hjemmesiderne. Institutionerne skal herefter bl.a. præcisere oplysninger om uddannelserne med oplysninger om uddannelsernes mål, institutionens pædagogiske praksis og indsatsområder.

Endvidere skal institutionerne offentliggøre oplysninger om fuldførelsesprocenter, overgangsfrekvens til anden uddannelse og beskæftigelsesfrekvens, fortrinsvis ved hjælp af oplysninger fra centrale databaser. Institutionerne vil ofte ikke selv kunne producere disse oplysninger, som derfor stilles til rådighed af vedkommende ministerium.

Oplysningerne vil ikke være lige relevante for alle skoler eller uddannelsesformer, derfor kan undervisningsministeren efter forslaget fastsætte nærmere regler om, at de nye oplysninger helt eller delvis ikke skal gives for bestemte uddannelser, skoler og institutioner. Der skal også fastsættes nærmere regler om, fra hvilket tidspunkt oplysningerne skal gives, da der kan være tale om, at ikke alle databaseoplysninger foreligger ved lovens ikrafttræden.

For grundskolen skal ministeren kunne bestemme, at skolerne skal give oplysninger om, hvor stor en andel af eleverne der deltager i folkeskolens prøver og på hvilket niveau.

Endvidere skal ministeren for grundskolens vedkommende kunne bestemme, at skolerne skal supplere de offentliggjorte karakterer med henvisninger til socioøkonomiske oplysninger, en såkaldt "skolescore". Henvisningerne må ikke ske på personniveau og skal af skolerne hentes fra centrale databaser efter ministerens anvisning. Skolescoren vil være et enkelt tal for hele skolen, som viser, om skolens elever i gennemsnit præsterer mere eller mindre end forventet ud fra skolens samlede socioøkonomiske relation.

Skolescoren bliver et udtryk for, hvor meget en skole løfter sine elever i forhold til udgangspunktet. Skolescoren bliver således et redskab, der bl.a. kan vise, hvilke skoler der er gode til at bryde den negative sociale arv - "mønsterbryderskoler", altså skoler, hvor børnene lærer mere, end hvad man kunne forvente ud fra børnenes baggrund.

Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2005. Samtidig foreslås bestemmelsen om, at loven tages op til revision i folketingsåret 2005-06, ophævet.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det høje Ting.