Skriftlig fremsættelse (7. oktober
2004)
Undervisningsministeren (Ulla
Tørnæs) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v.
(Offentliggørelse af gennemførelses- og
beskæftigelsesprocenter m.v.)
(Lovforslag nr. L 20).
Lovforslaget understøtter regeringens
politik for bedre uddannelser.
Med gennemførelsen i folketingssamlingen
2001-2002 af lov om gennemsigtighed og åbenhed i
uddannelserne mv. tog regeringen og Folketinget et vigtigt skridt
for at styrke uddannelsernes og skolernes kvalitet. Loven giver
skoler og institutioner mulighed for at lære af og inspirere
hinanden gennem dialog og spredning af det gode eksempel. Den
gør det også lettere for borgerne at vælge
uddannelse og institution.
Lovforslaget skal gøre loven til et endnu
bedre instrument for skolefolk, forældre, forskere,
politikere og mange andre, som ønsker at identificere gode
skoler og institutioner, som andre kan lære af.
Ved forslaget suppleres skolernes og
uddannelsesinstitutionernes forpligtelse til at
offentliggøre oplysninger på hjemmesiderne.
Institutionerne skal herefter bl.a. præcisere oplysninger om
uddannelserne med oplysninger om uddannelsernes mål,
institutionens pædagogiske praksis og
indsatsområder.
Endvidere skal institutionerne
offentliggøre oplysninger om fuldførelsesprocenter,
overgangsfrekvens til anden uddannelse og
beskæftigelsesfrekvens, fortrinsvis ved hjælp af
oplysninger fra centrale databaser. Institutionerne vil ofte ikke
selv kunne producere disse oplysninger, som derfor stilles til
rådighed af vedkommende ministerium.
Oplysningerne vil ikke være lige relevante
for alle skoler eller uddannelsesformer, derfor kan
undervisningsministeren efter forslaget fastsætte
nærmere regler om, at de nye oplysninger helt eller delvis
ikke skal gives for bestemte uddannelser, skoler og institutioner.
Der skal også fastsættes nærmere regler om, fra
hvilket tidspunkt oplysningerne skal gives, da der kan være
tale om, at ikke alle databaseoplysninger foreligger ved lovens
ikrafttræden.
For grundskolen skal ministeren kunne bestemme, at
skolerne skal give oplysninger om, hvor stor en andel af eleverne
der deltager i folkeskolens prøver og på hvilket
niveau.
Endvidere skal ministeren for grundskolens
vedkommende kunne bestemme, at skolerne skal supplere de
offentliggjorte karakterer med henvisninger til
socioøkonomiske oplysninger, en såkaldt "skolescore".
Henvisningerne må ikke ske på personniveau og skal af
skolerne hentes fra centrale databaser efter ministerens anvisning.
Skolescoren vil være et enkelt tal for hele skolen, som
viser, om skolens elever i gennemsnit præsterer mere eller
mindre end forventet ud fra skolens samlede socioøkonomiske
relation.
Skolescoren bliver et udtryk for, hvor meget en
skole løfter sine elever i forhold til udgangspunktet.
Skolescoren bliver således et redskab, der bl.a. kan vise,
hvilke skoler der er gode til at bryde den negative sociale arv -
"mønsterbryderskoler", altså skoler, hvor
børnene lærer mere, end hvad man kunne forvente ud fra
børnenes baggrund.
Det foreslås, at loven skal træde i
kraft den 1. juli 2005. Samtidig foreslås bestemmelsen om, at
loven tages op til revision i folketingsåret 2005-06,
ophævet.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget
med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at
anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det
høje Ting.