L 19 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. (Virksomhedspraktik
til særlig udsatte unge under 18 år).
Fremsat den 7. oktober 2004 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats
(Virksomhedspraktik til særligt udsatte
unge under 18 år)
§ 1
I lov nr. 419 af 10. juni 2003 om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som senest ændret ved lov nr.
423 og 424 af 9. juni 2004, foretages følgende
ændringer:
1. I § 2, nr. 7,udgår: »og«, i §
2, nr. 8,udgår:
».« og efter »til« indsættes:
», og«, og efter nr. 8 indsættes:
»9) særligt udsatte unge under 18
år, hvor de eksisterende tilbud til unge under 18 år
efter lov om social service ikke er tilstrækkelige, og som
efter kommunens vurdering har behov for et tilbud efter kapitel
11.«
2. Efter § 50
indsættes:
»Kapitel 11 a
Virksomhedspraktik til særligt
udsatte unge under 18 år
§ 50 a.
Kommunen kan give tilbud om virksomhedspraktik efter kapitel 11 til
særligt udsatte unge under 18 år, der er omfattet af
§ 2, nr. 9.
Stk. 2. Under virksomhedspraktik
modtager den unge en godtgørelse. Godtgørelsen
fastsættes i samarbejde med de faglige organisationer og med
udgangspunkt i den mindste overenskomstmæssige timeløn
på det aktuelle ansættelsesområde.
Godtgørelsen kan højst udgøre et beløb,
der svarer til beløbet i § 25 f, stk. 2,
nr.1, i lov om aktiv socialpolitik.
Stk. 3. Afgørelse om
virksomhedspraktik efter stk. 1 træffes med samtykke fra den
unge og forældremyndighedens indehaver.«
3. I § 117, stk. 1,
indsættes efter »jobplaner« : »,
godtgørelse efter § 50 a«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2005.
Stk. 2. Unge, der ved lovens
ikraftræden har fået et tilbud efter § 1 i
bekendtgørelse af €. om forsøgsordninger efter
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, vil kunne
fortsætte efter de rammer, der er fastsat i
bekendtgørelsen.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
I. Forslagets indhold
Som led i indsatsen for unge kriminelle under
18 år foreslås, at de gode erfaringer fra projekt
»Spydspidsen« i Københavns Kommune udbredes til
en generel ordning, som giver kommunerne mulighed for at tilbyde
redskabet virksomhedspraktik til marginaliserede unge primært
mellem 15-18 år.
Målgruppen er unge med massive
problemer, som for hovedpartens vedkommende i årevis efter
lov om social service har fået hjælp og støtte,
men uden at det har ført den unge ind på det rette
spor.
Det foreslås, at kommunen under
virksomhedspraktikken kan yde den unge en godtgørelse, som
højest kan udgøre et beløb, der svarer til
satsen for unge udeboende under 25 år, der har modtaget
kontanthjælp i 6 måneder eller mere efter lov om en
aktiv socialpolitik. Godtgørelsen fastsættes i
samarbejde med de faglige organisationer og med udgangspunkt i den
mindste overenskomstmæssige timeløn på det
pågældende område.
2. Baggrunden for forslaget
Projekt »Spydspidsen« har siden
år 2000 fungeret som en forsøgsordning, som senest er
blevet forlænget til den 30. juni 2005, jf.
bekendtgørelse om forsøgsordninger efter lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats.
Projektet omfatter en gruppe meget
marginaliserede unge, hvor servicelovens regler om særlig
støtte, herunder i form af praktiktilbud efter
§ 40, stk. 2, nr. 12, har vist sig
utilstrækkelige til at give den unge støtte til at
komme på rette spor og få den fornødne
tilknytning til arbejdsmarkedet.
Der er således tale om unge, som har
meget stor risiko for at blive udstødt i forhold til
uddannelse og arbejdsmarked, og som er karakteriseret ved et eller
flere af følgende forhold:
· De kan ikke længere modtage
tilbud i det almindelige skolesystem,
· har dårlige skoleerfaringer,
mange skoleskift og lange perioder med mangelfuld eller manglende
skolegang/beskæftigelse,
· er kriminelle €" flere har
modtaget dom,
· har et betydeligt forbrug af rusmidler,
især hash,
· har en opvækst med mange brud,
svigt og har været anbragt uden for hjemmet.
Af i alt ca. 9.000 unge mellem 15 og 18
år i Københavns Kommune er det max. 200 unge, der
tilhører målgruppen. Ca. 100 unge har årligt
været omfattet af forsøget. Det vurderes, at
målgruppen primært bor i storbyer. På den
baggrund skønnes det, at målgruppen, hvor det kan
være relevant at give tilbud i lighed med
»Spydspidsens«, på landsplan vil udgøre
ca. 1000 unge.
I forhold til de traditionelle
socialpædagogiske tilbud til unge adskiller
»Spydspidsen« sig ved sin meget arbejdsmarkedsrettede
tilgang, hvor det er en placering på arbejdsmarkedet, der er
omdrejningspunktet i indsatsen.
Forsøget viser, at en
arbejdsmarkedsrettet indsats, hvor der sker en individuel matchning
af den unge og virksomheden - kombineret med en tæt og
differentieret støtte til de unge fra professionelle med
samtidig opbakning fra familie og venner - virker. Erfaringen er,
at over halvdelen af de unge kommer i gang med arbejde eller
uddannelse, over halvdelen får reduceret eller ophører
helt med kriminalitet og/eller hashmisbrug, og 1/3 af de unge har
også mentalt fået det bedre.
Projektet har således bevirket, at en
stor del af de unge, som har været omfattet af
forsøget, har fået brudt den »onde cirkel«
og har fået et godt grundlag for en fremtidig tilknytning til
arbejdsmarkedet.
Metoderne i »Spydspidsen« har
således vist sig absolut egnede i forhold til denne gruppe af
særligt udsatte unge.
3. Erfaringerne fra projekt
»Spydspidsen« bør bruges i indsatsen mod unge
kriminelle
Regeringen lægger vægt på,
at indsatsen for unge kriminelle styrkes, og det er her vigtigt at
udbrede og udnytte de gode erfaringer fra typer af indsatser, der
virker.
Regeringen mener, at alle kommuner skal have
mulighed for at kunne bruge de gode erfaringer, Københavns
Kommune har indhøstet igennem projekt
»Spydspidsen«.
Det foreslås derfor, at erfaringerne
fra projekt »Spydspidsen« i Københavns Kommune
omsættes til en generel ordning, som giver kommunerne
mulighed for at anvende redskabet virksomhedspraktik til
marginaliserede unge primært mellem 15-18 år, hvor
servicelovens regler om særlig støtte, herunder i form
af praktiktilbud efter § 40, stk. 2, nr. 12, har
vist sig utilstrækkelige til at give den unge støtte
til at komme på rette spor og få den fornødne
tilknytning til arbejdsmarkedet.
I forhold til praktiktilbud i medfør
af lov om social service adskiller projekt
»Spydspidsen« og den her foreslåede ordning sig
ved, at der efter forslagets tilbud i videre udstrækning
tages udgangspunkt i sædvanlige arbejdsmarkedsforhold, fx i
forbindelse med fastsættelse af godtgørelsen.
En forudsætning for at anvende
redskabet virksomhedspraktik i den foreslåede ordning er, at
kommunen i det konkrete tilfælde skønner, at den unge
har brug for netop denne indsats for at få en tilknytning til
arbejdsmarkedet, fordi de sædvanlige tilbud efter lov om
social service, herunder praktiktilbud i medfør af
§ 40, stk. 2, nr. 12, i lov om social service har vist
sig utilstrækkelige.
Den nuværende affattelse af kapitel 14
om tillægsydelser indebærer, at reglerne om
hjælpemidler i lovens § 76 også finder anvendelse
på denne målgruppe.
Den nuværende affattelse
indebærer endvidere, at lovforslagets målgruppe ikke
vil være omfattet af reglerne om mentor og
befordringsgodtgørelse.
Det foreslås, at den nuværende
affattelse opretholdes.
Der kan forekomme tilfælde, hvor der
kan være behov for hjælpemidler med henblik på at
understøtte, at den unge kan deltage i
virksomhedspraktikken.
Derimod skønnes det, at reglerne om
mentor og befordringsgodtgørelse ikke er relevante for
ordningen. Begrundelsen er, at den personlige støtte til den
unge skal ske gennem det sociale system, og at evt. udgifter til
transport forudsættes dækket af
godtgørelsen.
Da der er tale om unge, som i forvejen
modtager massiv støtte via sociallovgivningen bl.a. på
baggrund af tidligere kriminalitet, er der tale om en gruppe, som
er omfattet af de regler, som er fastsat i lov om social service om
handleplaner. Derfor vil disse unge ikke skulle være omfattet
af bestemmelserne om jobplan i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Det foreslås, at kommunen under
virksomhedspraktikken kan udbetale den unge en godtgørelse,
som højest kan udgøre et beløb, der svarer til
satsen for unge udeboende under 25 år, der har modtaget
kontanthjælp i 6 måneder eller mere efter lov om en
aktiv socialpolitik. Beløbet udgør 4.506 kr. (niveau
pr. 1. januar 2004). Godtgørelsen fastsættes i
samarbejde med de faglige organisationer og med udgangspunkt i den
mindste overenskomstmæssige timeløn på det
pågældende område. Godtgørelsen er
skattepligtig indkomst.
Det forslås endvidere, at kommunen
endeligt afholder udgiften til godtgørelsen. Begrundelsen
er, at der er tale om et særligt og individualiseret tilbud,
der supplerer og erstatter tilbud efter lov om social service, som
kommunen afholder uden refusion fra staten.
II. Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
Det skønnes, at forslaget er
udgiftsneutralt for kommunerne og staten. Der er herved taget
hensyn til, at muligheden for at tilbyde de marginaliserede unge
virksomhedspraktik supplerer eller erstatter de muligheder, der
allerede eksisterer for denne målgruppe efter den sociale
lovgivning.
Lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
III. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
IV. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
V. Forholdet til EU-retten
I forslaget til lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats blev det i bemærkningerne
anført, at redskabet virksomhedspraktik var nyt, og at det
derfor ville blive anmeldt til Europa-Kommissionen til godkendelse.
Dette skete inden lovens vedtagelse. Efter drøftelse med
Kommissionen trak regeringen imidlertid anmeldelsen tilbage ud fra
den opfattelse, at virksomhedspraktik er en såkaldt generel
foranstaltning, der ikke udgør statsstøtte.
Regeringen har efterfølgende sendt
uddybende bemærkninger til Kommissionen om, hvorfor
virksomhedspraktik ikke udgør statsstøtte. Dette er
sket på baggrund af en anmodning fra Kommissionen, idet
Kommissionen har modtaget en klage over
virksomhedspraktikordningen. Kommissionen har ikke besvaret
klageren på tidspunktet for dette forslags
fremsættelse.
På den baggrund er det vurderingen, at
lovforslaget ikke indeholder EU-retlige aspekter.
VI. Høringer
· Lovforslaget er sendt til høring
hos følgende:
· Ankestyrelsen
· Beskæftigelsesrådet
· Foreningen af Statsamtmænd
· Foreningen af Socialchefer i
Danmark
· Kristelig Fagbevægelse
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
amter og kommuner | Forslaget vil medføre mindreudgifter
til ydelser efter den sociale lovgivning | Lovforslaget vil medføre merudgifter
til godtgørelse i forbindelse med virksomhedspraktik |
Administrative konsekvenser for stat, amter
og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Vurderingen er, at lovforslaget ikke
indeholder EU-retlige aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
Forslaget giver kommunerne mulighed for at
give særligt udsatte og truede unge under 18 år, der i
forvejen er omfattet af indsatsen for truede unge efter lov om
social service, tilbud om virksomhedspraktik. Målgruppen er
primært unge mellem 15 €" 18 år, men redskabet
virksomhedspraktik kan dog også anvendes på fx en 14 -
årig, hvis det i konkrete tilfælde skønnes, at
denne indsats er den bedst egnede. Det er en forudsætning for
tilbud om virksomhedspraktik, at de sædvanlige tilbud efter
lov om social service, herunder praktiktilbud i medfør af
§ 40, stk. 2, nr. 12, i lov om social service har vist
sig utilstrækkelige.
Under virksomhedspraktikken modtager den unge
en godtgørelse, der fastsættes i samarbejde med de
faglige organisationer. Godtgørelsen skal fastsættes
således, at der tilstræbes en sammenhæng mellem
størrelsen af godtgørelsen og den tid, den unge er i
praktik, herunder om den unge lever op til den plan, der er lagt
for forløbet. Kommunen vil således kunne reducere
godtgørelsen, hvis den unge ikke møder op eller
på anden måde udøver en adfærd, der er i
strid med planen. Ved fastsættelsen af godtgørelsen
vil der kunne tages udgangspunkt i den mindste
overenskomstmæssige timeløn på det
pågældende område. Godtgørelsen kan
højst udgøre et beløb, der svarer til satsen
for unge udeboende, der har modtaget kontanthjælp i 6
måneder eller mere efter lov om aktiv socialpolitik, p.t.
4.506 kr. pr. måned. Ved fastsættelsen af
godtgørelsen er der åbnet op for, at kommunen kan
skønne, hvad der vil være et rimeligt niveau for
godtgørelsen i forhold til den konkrete unge.
Godtgørelsen er skattepligtig indkomst.
Kommunens afgørelse om
virksomhedspraktik forudsætter, at der foreligger samtykke
fra den unge og forældremyndighedens indehaver.
Ordningen gælder, indtil den unge
fylder 18 år. Herefter vil den unge kunne modtage tilbud
på almindelige vilkår efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og med de ydelser, der følger af
lov om aktiv socialpolitik.
Til nr. 3.
Det foreslås, at kommunerne endeligt
afholder udgiften til den godtgørelse, kommunen kan yde
under virksomhedspraktikken. Begrundelsen er, at der er tale om et
redskab, som kan supplere og erstatte foranstaltninger i form af
traditionelle pædagogiske tilbud m.v. og således
indgå som en ny mulighed i forhold til typer af indsatser
over for truede unge, der i forvejen er omfattet af indsatsen for
truede unge.
Til § 2
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. januar 2005.
Efter lovens ikrafttræden vil der ikke
længere være behov for den særlige
forsøgsordning i Københavns Kommune. Det
foreslås, at de unge, som ved lovens ikrafttræden er
omfattet af forsøgsordningen, vil kunne fortsætte
efter de rammer, der er fastsat i bekendtgørelsen om
forsøgsordningen.
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov nr. 419 af 10. juni 2003 om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som senest ændret ved lov nr.
423 og 424 af 9. juni 2004, foretages følgende
ændringer: |
| | |
7) personer med varige begrænsninger i
arbejdsevnen, der ikke modtager førtidspension efter lov om
social pension, og som ikke er i stand til at fastholde eller
opnå beskæftigelse på normale vilkår
på arbejdsmarkedet, og 8) personer med handicap, jf. lov om kompensation
til handicappede i erhverv m.v., der har gennemført en
uddannelse af mindst 18 måneders varighed, som kan berettige
til optagelse i en arbejdsløshedskasse, og som ikke har
opnået ansættelse efter op til 2 år efter
uddannelsens afslutning, og som mangler erhvervserfaring inden for
det arbejdsområde, som uddannelsen kvalificerer til. | | 1. I § 2, nr. 7,udgår: »og«, i §
2, nr. 8, udgår:
».« og efter »til« indsættes:
», og«, og efter nr. 8 indsættes: »9) særligt udsatte unge under 18
år, hvor de eksisterende tilbud til unge under 18 år
efter lov om social service ikke er tilstrækkelige, og som
efter kommunens vurdering har behov for et tilbud efter kapitel
11.« |
| | |
| | 2. Efter § 50
indsættes: |
| | »Kapitel 11 a |
| | Virksomhedspraktik til særligt
udsatte unge under 18 år |
| | § 50 a.
Kommunen kan give tilbud om virksomhedspraktik efter kapitel 11 til
særligt udsatte unge under 18 år, der er omfattet af
§ 2, nr. 9. |
| | Stk. 2. Under virksomhedspraktik
modtager den unge en godtgørelse. Godtgørelsen
fastsættes i samarbejde med de faglige organisationer og med
udgangspunkt i den mindste overenskomstmæssige timeløn
på det aktuelle ansættelsesområde.
Godtgørelsen kan højst udgøre et beløb,
der svarer til beløbet i § 25 f, stk. 2,
nr.1, i lov om aktiv socialpolitik. |
| | Stk. 3. Afgørelse om
virksomhedspraktik efter stk. 1 træffes med samtykke fra den
unge og forældremyndighedens indehaver.« |
| | |
§ 117. Kommunen
afholder endeligt udgifterne til vejledning, sagsbehandling og det
individuelle kontaktforløb, til udarbejdelse af jobplaner og
til administration i øvrigt, herunder
lægeerklæringer m.v. | | 3. I § 117, stk. 1 ,
indsættes efter »jobplaner« : »,
godtgørelse efter § 50 a«. |
| | |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft den 1. januar 2005. |
| | Stk. 2. Unge, der ved lovens
ikraftræden har fået et tilbud efter § 1 i
bekendtgørelse af €. om forsøgsordninger efter
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, vil kunne
fortsætte efter de rammer, der er fastsat i
bekendtgørelsen. |