L 17 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om frihedsberøvelse og anden tvang i psykiatrien.
(Indførelse af mulighed for personlige alarm- og
pejlesystemer og særlige dørlåse).
Fremsat den 6. oktober 2004 af indenrigs- og
sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
frihedsberøvelse og anden tvang i
psykiatrien
(Indførelse af mulighed for personlige
alarm- og pejlesystemer og særlige dørlåse)
§ 1
I lov om frihedsberøvelse og anden
tvang i psykiatrien, jf. lovbekendtgørelse nr. 849 af 2.
december 1998, som ændret ved lov nr. 377 af 6. juni 2002,
foretages følgende ændringer:
1. Efter § 17
indsættes:
»Personlige alarm- og
pejlesystemer og særlige dørlåse
§ 17 a.
Personlige alarm- og pejlesystemer og særlige
dørlåse kan anvendes over for en patient, der lider af
demens eller demenslignende tilstande, for at hindre, at
vedkommende ved at forlade en psykiatrisk afdeling udsætter
sig selv eller andre for en betydelig risiko for at lide
personskade.
Stk. 2. Personlige alarm- og
pejlesystemer og særlige dørlåse må kun
anvendes, efter at en læge har tilset patienten og truffet
nærmere bestemmelse om anvendelse af et bestemt middel.
Stk. 3. Afgørelse om anvendelse
af særlige dørlåse skal snarest muligt godkendes
af overlægen, og alle patienter på afdelingen skal
straks efter, at afgørelse om anvendelse af særlige
dørlåse er truffet, underrettes herom.«
2. I § 19 ændres
»og beskyttelsesfiksering samt om aflåsning af
patientstue.« til: », beskyttelsesfiksering, personlige
alarm- og pejlesystemer og særlige dørlåse, samt
om aflåsning af patientstue.«
3. I § 20, stk. 1,
ændres »12-17 samt § 18 a,« til:
»§§ 12-17 a, samt § 18 a,«
4. I § 21, stk. 1,
ændres »beskyttelsesfiksering og aflåsning af
patientstue« til: »beskyttelsesfiksering, personlige
alarm- og pejlesystemer og særlige dørlåse samt
aflåsning af patientstue«
5.§ 24, stk. 1, 2.
pkt. affattes således:
»Der skal endvidere efter anmodning fra
patienten beskikkes en patientrådgiver ved
iværksættelse af de i kapitel 5 nævnte
foranstaltninger.«
6. I § 35 ændres
»beskyttelsesfiksering og aflåsning af
patientstue« til: »beskyttelsesfiksering, anvendelse af
personlige alarm- og pejlesystemer og særlige
dørlåse, samt aflåsning af
patientstue«
7. I § 38, stk. 1,
ændres »beskyttelsesfiksering og aflåsning af
patientstue« til: »beskyttelsesfiksering, anvendelse af
personlige alarm- og pejlesystemer og særlige
dørlåse, samt aflåsning af
patientstue«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2005.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for disse
landsdele med de afvigelser, som de særlige
færøske eller grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål og
baggrund
Formålet med lovforslaget er at
indføre hjemmel til at anvende personlige alarm- og
pejlesystemer for patienter, der lider af demens eller
demenslignende tilstande, samt præcisere at der er hjemmel
til at anvende særlige dørlåse for denne
persongruppe på psykiatriske afdelinger. Disse midler kan
efter forslaget anvendes for at forhindre, at en person
udsætter sig selv eller andre for risiko for at lide
personskade ved at forlade afdelingen.
Med virkning fra 1. juli 2003 blev der
på det sociale område indført mulighed for, at
der kan anvendes personlige alarm- og pejlesystemer og
særlige døråbnere på plejehjem (Lov nr.
343 af 14. maj 2003 om ændring af lov om social service
(magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten €"
særlige døråbnere, fastholdelse og
flytning)).
På baggrund af en konkret sag, hvor en
ældre mand forlod en psykiatrisk afdeling, og på trods
af politiets eftersøgning blev fundet for sent, har
regeringen af hensyn til at styrke sygehusenes mulighed for at
beskytte patienterne mod sådanne hændelser vurderet, at
der er behov for at supplere de beskyttelsestiltag, loven
opstiller, således at det bliver muligt at anvende personlige
alarm- og pejlesystemer på psykiatriske afdelinger.
Lovforslaget omfatter også den situation, hvor der er risiko
for, at andre vil lide personskade. Der kan f.eks. være tale
om situationer, hvor en vildfaren patient kan optræde
aggressivt i relation til de personer, som ønsker at
hjælpe vedkommende.
Hertil kommer, at det efter regeringens
opfattelse er hensigtsmæssigt at skabe en mulighed for at
undgå ulykker m.v. i såvel sundheds- som
socialsektoren. Dog skal der bemærkes den forskel, at hvor
det efter de sociale regler alene er muligt at forsinke en persons
udgang ved anvendelse af særlige døråbnere kan
anvendelse af særlige dørlåse på
psykiatriske afdelinger efter omstændighederne udgøre
en frihedsberøvelse i form af en tvangstilbageholdelse.
F.s.v.a. psykiatrilovens behandling i
Folketinget henvises til Folketingstidende 1988-89: FF 767, 1553,
9906, 10301, tillæg A 2035, tillæg B 1323, 1779,
tillæg C 985; Folketingstidende 1994-95 (1. samling): FF 260,
516, 6015, 6215, tillæg A 323, tillæg B 623,
tillæg C 480; Folketingstidende 1994-95 (2. samling): FF
3649, 3867, 6436, 6639, tillæg A 2494, tillæg B 725,
tillæg C 601; Folketingstidende 1996-97: FF 3079,
tillæg A 3004, 3050, tillæg B 1541; Folketingstidende
1997-98 (1. samling): FF 1843, tillæg A 1682, 1752;
Folketingstidende 1997-98 (2. samling): FF 260, 2016, 2126,
tillæg A 921, 993, tillæg B 228, 266, 350, tillæg
C 367; Folketingstidende 2001-02 (2. samling): FF 6502, 7432, 7733,
tillæg A 5598, tillæg B 1544, tillæg C 696.
2. Gældende ret
Efter psykiatrilovens § 18 er der
mulighed for at anvende beskyttelsesfiksering på psykiatriske
afdelinger, defineret som ethvert middel, der benyttes for at
hindre, at en patient utilsigtet udsætter sig selv for
væsentlig fare. Beskyttelsesfiksering må kun benyttes,
efter at en læge har tilset patienten og truffet
nærmere bestemmelse om anvendelse af et bestemt
beskyttelsesmiddel.
Der er tale om foranstaltninger, som tjener
til at beskytte personen mod visse former for fare eller risici,
som vedkommende med sin adfærd udsætter sig selv for,
fordi vedkommende befinder sig i en sindstilstand, hvor risikoen
ved en bestemt adfærd ikke kendes. Målgruppen kan
være personer, der lider af demens, men kan også
være personer, som er bevidsthedsslørede eller uklare,
eller som befinder sig i en forvirringstilstand.
Det følger af bekendtgørelse
nr. 194 af 23. marts 2004 om tvangsbehandling, fiksering,
tvangsprotokoller m.v. på psykiatriske afdelinger,
§§ 22-23, at midler til beskyttelsesfiksering
omfatter stofbælter og lignende, der på en hensynsfuld
måde bruges for at forhindre patienten i at komme til skade
ved at falde ned fra seng eller stol eller ved at vandre omkring i
forvirret tilstand. Valg af middel træffes efter et
skøn over, hvad der bedst opfylder
beskyttelsesformålet og ud fra en vurdering af, hvad den
pågældende befinder sig bedst med.
Som beskyttelsesforanstaltning kan også
anvendes aflåsning af afdelingens yderdøre. En
sådan afgørelse skal snarest muligt godkendes af
overlægen, og alle patienter på afdelingen skal straks
efter, at afgørelse om aflåsning er truffet,
underrettes herom. Det følger af forarbejderne til loven, at
det også med bestemmelsen er tilsigtet at skabe mulighed for
at anvende en særlig lås som gerontopsykiatriske
patienter, ikke kan gennemskue at betjene. Muligheden for at
anvende særlige dørlåse er således ikke en
ny foranstaltning, men bliver præciseret nu i forbindelse
med, at der indføres hjemmel til at anvende personlige
alarm- og pejlesystemer over for personer, der lider af demens
eller demenslignende tilstande.
En beskyttelsesforanstaltning kan efter
omstændighederne indebære en frihedsberøvelse
efter lovens § 10, jf. § 5. Når f.eks.
aflåsning af yderdøre anvendes, må den eller de
patienter, der herved søges forhindret i at forlade
afdelingen, anses for frihedsberøvede, forudsat deres
adfærd kan siges at indebære en klar og utvetydig
begæring om udskrivning. Det kan undertiden give anledning
til tvivl, hvornår der kan antages at foreligge et
sådant udskrivningsønske. Der kan således
være tale om, at en dement persons dørsøgende
adfærd ikke uden videre kan fortolkes som et ønske om
at forlade afdelingen. I så fald må det €"
så vidt det under hensyn til patientens psykiske tilstand er
muligt €" søges afklaret, om den pågældende
ønsker at forlade afdelingen. Hvis der foreligger et
sådant ønske, vil en nægtelse af at
imødekomme det, indebære en beslutning om
tvangstilbageholdelse, som kan påklages til det lokale
psykiatriske patientklagenævn, jf. lovens § 35 og
efterfølgende prøves ved domstolene, jf.
§ 37.
3. Personlige alarm- og pejlesystemer
og særlige dørlåse
Det er et grundlæggende princip i
psykiatriloven, at anvendelsen af tvang, herunder
beskyttelsesforanstaltninger, skal stå i rimeligt forhold til
det, som søges opnået ved tvangen, og at mindre
indgribende foranstaltninger skal anvendes, såfremt disse er
tilstrækkelige.
Selvom der således efter den
gældende psykiatrilov er mulighed for aflåsning af
afdelingens yderdøre og anvendelse af en særlig
dørlås, finder regeringen, at muligheden for at
anvende særlige dørlåse som en konkret
beskyttelsesforanstaltning i relation til demente eller personer,
der lider af demenslignende tilstande, bør præciseres
i loven i forbindelse med den foreslåede udvidelse i form af
personlige alarm- og pejlesystemer til denne målgruppe.
Særlige dørlåse er en beskyttelsesforanstaltning
hvorved der skabes mulighed for større frihed for den del af
patienterne, som kan overskue at forlade afdelingen, da de ikke
behøver at være afhængig af personalets bistand
for at kunne forlade afdelingen.
Ved at indføre mulighed for personlige
alarm- og pejlesystemer, skabes også større frihed for
den gruppe af patienter, som enten f.eks. skal ledsages uden for
afdelingen, eller for den gruppe, der som udgangspunkt f.eks. kan
færdes alene uden for eller på hospitalets
område, men som kan være til fare for sig selv eller
andre, hvis vedkommende kommer i en situation, hvor den
pågældende ikke er i stand til at vende tilbage til
afdelingen.
Med lovforslaget indføres hjemmel til
at anvende personlige alarm- og pejlesystemer og særlige
dørlåse for en bestemt målgruppe. Disse midler
kan anvendes for at forhindre, at en person udsætter sig selv
eller andre for at lide personskade ved at forlade en psykiatrisk
afdeling. Beslutning om at anvende personlige alarm- og
pejlesystemer og særlige dørlåse træffes
af en læge efter en konkret vurdering og skal være
begrundet i patientens individuelle behov.
Det er Sundhedsstyrelsens vurdering, at
anvendelse af personlige alarm- og pejlesystemer og særlige
dørlåse alene vil være relevant over for
personer, der lider af demens eller lignende tilstande.
Der kan eksempelvis være tale om, at
patienten ikke kan håndtere at færdes i farefyldte
trafikforhold eller særlige naturområder, hvor den
pågældende kan miste orienteringen. Derudover kan
vejrforhold, herunder voldsom kulde eller varme begrunde, at
personlige alarm- og pejlesystemer og særlige
dørlåse bringes i anvendelse.
Der er således ikke fuldstændigt
sammenfald mellem målgruppen for lovens § 18 og den
foreslåede § 17 a, idet § 17 a alene
relaterer sig til personer, der lider af demens eller
demenslignende tilstande.
§ 17 a skal således ses som
én mulig foranstaltning blandt de øvrige
foranstaltninger i psykiatriloven, navnlig bestemmelserne om
beskyttelsesfiksering og aflåsning af afdelingens
yderdøre, som også kan være relevant for de
patienter, der lider af demens eller lignende tilstande. Med
indførelsen af § 17 a er det hensigten, at skabe
bedre muligheder for at tilrettelægge behandlingen og plejen
m.v. individuelt. Valg af middel træffes således af
lægen efter et skøn over, hvad der bedst opfylder
beskyttelsesformålet og ud fra en vurdering af, hvad den
pågældende patient befinder sig bedst med, herunder
hvilken foranstaltning der giver patienten størst
udfoldelsesmuligheder og livskvalitet.
De gældende
beskyttelsesforanstaltninger efter lovens § 18 kan efter
omstændighederne indebære en frihedsberøvelse,
jf. afsnit 2. i de almindelige bemærkninger. Der er ikke med
lovforslaget tilsigtet en ændring heraf f.s.v.a. anvendelse
af særlige dørlåse. Anvendelse af særlige
dørlåse kan således efter de konkrete
omstændighederne også indebære en
frihedsberøvelse jf. lovens § 10, jf.
§ 5, som kan påklages til det lokale psykiatriske
patientklagenævn, jf. lovens § 35 og
efterfølgende prøves ved en domstol jf.
§ 37.
4. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser m.v.
Forslaget er økonomisk neutralt, og
har således ingen økonomiske konsekvenser for hverken
stat, amtskommuner eller kommuner. Forslaget har ingen
erhvervsøkonomiske eller miljømæssige
konsekvenser.
Lovforslaget inderholder ingen EU-retlige
aspekter.
5. Hørte myndigheder m.v.
Lovforslaget har været i høring
hos følgende myndigheder m.v.: Amtsrådsforeningen,
Alzheimerforeningen, Bornholms Regionskommune, Dansk Gerontologisk
Selskab, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykologforening, Dansk
Selskab for Geriatri, Dansk Sygeplejeråd, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Den Almindelige Danske Lægeforening,
Det Centrale Handicapråd, Det Danske Center for
Menneskerettigheder, Det Etiske Råd, Finansministeriet,
Forbundet af Offentligt Ansatte, Foreningen af Statsamtmænd,
Foreningen af Speciallæger, Galebevægelsen,
Hovedstadens Sygehusfællesskab, Institut for Psykiatrisk
Grundforskning, Justitsministeriet, Landsforeningen Af
nuværende og tidligere Psykiatribrugere, Landsforeningen af
Patientrådgivere og Bistandsværger, Landsforeningen
BEDRE PSYKIATRI, Landsforeningen LEV, Landsforeningen SIND,
Medborgernes Menneskerettighedskommission, Psykiatrifonden,
Pårørendeforeningen af 1998,
Retslægerådet, samtlige amter, samtlige lokale
psykiatriske patientklagenævn, Socialministeriet,
Statsministeriet, Sundhedsstyrelsen, Sundhedsvæsenets
Patientklagenævn, Videnscenter på
Ældreområdet, Ældre Forum og Ældre
Sagen.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser / mindre udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for staten | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for kom- muner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (psykiatrilovens
§ 17 a)
For alle tvangsforanstaltninger gælder,
at tvang ikke må benyttes, før der er gjort, hvad der
er muligt for at opnå patientens frivillige medvirken. Det er
samtidig en grundsætning, at anvendelse af tvang, herunder
beskyttelsesforanstaltninger, skal stå i rimeligt forhold til
det, som søges opnået ved tvangen, og hvor mindre
indgribende foranstaltninger er tilstrækkelige, skal disse
anvendes.
Disse principper gælder også for
muligheden for at anvende personlige alarm- og pejlesystemer og
særlige dørlåse på psykiatriske
afdelinger. § 17 a skal ses som et supplement til de
øvrige muligheder psykiatriloven opstiller, og beslutningen
om at anvende disse midler skal træffes af en læge
efter en konkret vurdering og skal være begrundet i et
individuelt behov.
Den relevante personkreds, som efter en
konkret vurdering kan have gavn af personlige alarm- og
pejlesystemer og særlige dørlåse, er efter
Sundhedsstyrelsens vurdering, alene personer, der lider af demens
eller lignende tilstande.
Der kan eksempelvis være tale om, at
patienten ikke kan håndtere at færdes i farefyldte
trafikforhold eller særlige naturområder, hvor den
pågældende kan miste orienteringen. Derudover kan
vejrforhold, herunder voldsom kulde eller varme begrunde, at
personlige alarm- og pejlesystemer og særlige
dørlåse bringes i anvendelse.
Risikoen for, at patienten selv eller andre
vil lide personskade, skal være betydelig. Patientens sygdom
skal således vurderes i forhold til den
pågældendes orienteringsevne samt evne til at klare sig
på egen hånd uden for afdelingen.
Dansk Psykiatrisk Selskab har
fremført, at nogle demente patienter søger bort,
så snart de ser en dør, der kan åbnes, uden at
vide hvorfor de forlader afdelingen. Såfremt afdelingen
pejler sig frem til en dement patient, der har forladt afdelingen,
skal personalet føre patienten tilbage. I nogle
tilfælde vil det ske frivilligt, mens der vil være
andre tilfælde, hvor patienten ikke forstår situationen
og derfor sætter sig til modværge, hvilket
medfører tvangsanvendelse. Dette kan føre til
ophidselse og vrede hos patienterne og eventuel mere
tvangsanvendelse, efter at patienten er vendt tilbage til
afdelingen. I de tilfælde er det selskabets opfattelse, at
det vil være mere hensigtsmæssigt at foretage
aflåsning af afdelingens yderdøre, hvilket der
allerede er hjemmel til i psykiatriloven.
Regeringen er enig i, at aflåsning af
afdelingens yderdøre kan være det mest
hensigtsmæssige i en konkret situation. Regeringen
ønsker imidlertid at sikre den enkelte så stor grad af
frihed som muligt, selv når en patient underlægges en
tvangsforanstaltning. Ved at skabe mulighed for valgfrihed mellem
aflåsning af yderdøre, beskyttelsesfiksering,
anvendelse af særlige dørlåse, og personlige
alarm- og pejlesystemer er der mulighed for i højere grad at
tilrettelægge behandlingen individuelt.
Dette lovforslag er således et udtryk
for, at regeringen ønsker at udnytte de teknologiske
fremskridt til gavn for patienterne. Den personlige frihed skal
sikres, og især på det psykiatriske område, hvor
der er mulighed for at begrænse den, skal tvangsindgrebenes
karakter nøje overvejes. Konkret vil der med de
nuværende teknologiske fremskridt være mulighed for at
anvende chip, som påsættes patientens sko eller
tøj, eller er en del af et armbånd. Med hensyn til de
særlige dørlåse kan der f.eks. være tale
om dobbelt dørgreb, dobbelttryk for døråbning,
forsinket døråbningsmekanisme og lignende. Der kan dog
også være tale om egentlige aflåsningsmekanismer,
der har til formål at sikre, at døren ikke umiddelbart
kan åbnes som andre døre. Det er hensigten, at
betjeningen af de særlige dørlåse
forudsætter en vis åndsevne hos patienten. De
personlige alarm- og pejlesystemer omfatter udstyr, som er egnet
til at opdage, at en person forlader afdelingen, eller til at
opspore en person, der har forladt afdelingen. Der er ikke med
personlige alarm- og pejlesystemer tale om systemer, der
kontinuerligt kan overvåge en persons færden.
Endelig præciseres det i § 17
a, at afgørelse om anvendelse af særlige
dørlåse snarest muligt skal godkendes af
overlægen, og at alle patienter på afdelingen straks
efter, at afgørelsen om anvendelse af særlige
dørlåse er truffet, skal underrettes herom,
således som det i dag er tilfældet f.s.v.a.
aflåsning af afdelingens yderdøre. F.s.v.a.
spørgsmålet om, hvorvidt anvendelse af særlige
dørlåse kan indebære en frihedsberøvelse
henvises til afsnit 2. og 3. i de almindelige
bemærkninger.
Hensigten med § 17 a er m.a.o. at
indføre et supplement til psykiatrilovens øvrige
bestemmelser, herunder bestemmelserne om beskyttelsesfiksering og
aflåsning af afdelingens yderdøre. Det er
således lægen, der med sit kendskab til patienten, kan
træffe beslutning om det middel, som vil være mest
hensigtsmæssigt i den givne situation. Psykiatrilovens
mindste middels princip skal således være det
bærende element i beslutningen om behandlingens
tilrettelæggelse generelt, herunder om § 17 a skal
bringes i anvendelse.
Til nr. 2 (psykiatrilovens
§ 19)
Den gældende psykiatrilov indeholder
bemyndigelse til ministeren til at fastsætte nærmere
regler om tvangsfiksering, om anvendelse af fysisk magt,
beskyttelsesfiksering og aflåsning af patientstue på
Sikringsafdelingen under Psykiatrisk Center, Sygehus
Vestsjælland. Efter lovforslaget bemyndiges ministeren
tillige til at fastsætte regler om anvendelsen af personlige
alarm- og pejlesystemer og særlige dørlåse. Det
er hensigten med bestemmelsen at fastsætte regler om, at der
forud for anvendelse af personlige alarm- og pejlesystemer og
særlige dørlåse skal foreligge en lægelig
ordination, efter at lægen har tilset patienten. Den
lægelige ordination af det konkrete tiltag skal angive, i
hvilket omfang og i hvilke bestemte situationer et vist middel
må anvendes. Administrationen af det ordinerede tiltag kan
overlades til plejepersonalet i det enkelte tilfælde. Valg af
middel træffes efter et skøn over, hvad der bedst
opfylder beskyttelsesformålet og ud fra en vurdering af, hvad
den pågældende patient befinder sig bedst med.
Til nr. 3 (psykiatrilovens
§ 20, stk. 1)
Ifølge loven skal oplysning om enhver
anvendelse af tvang tilføres afdelingens tvangsprotokol og
indgrebets nærmere indhold og begrundelse skal angives. Den
foreslåede ændring indebærer, at indgreb i form
af personlige alarm- og pejlesystemer og særlige
dørlåse skal tilføres afdelingens
tvangsprotokol.
Til nr. 4 (psykiatrilovens
§ 21, stk. 1)
Det er efter de nugældende bestemmelser
overlægen, der skal sørge for, at der til stadighed
føres det fornødne tilsyn med tvangsanvendelsen
på afdelingen, og i den forbindelse at arbejdsgangen
tilrettelægges på en sådan måde, at dette
kan ske. Ifølge forslagets § 17 a, skal beslutning
om anvendelse af personlige alarm- og pejlesystemer og
særlige dørlåse træffes af en læge.
Med ændringen i § 21, stk. 1,
præciseres, at overlægen til stadighed har ansvaret
for, at også anvendelse af personlige alarm- og pejlesystemer
og særlige dørlåse ikke forekommer i videre
omfang end nødvendigt.
Til nr. 5 (psykiatrilovens
§ 24)
Efter den gældende bestemmelse skal
patienten efter anmodning have beskikket en patientrådgiver
"ved fiksering m.v.". Denne formulering anses for at være for
uklar, og derfor præciseres det med den foreslåede
ændring, at retten til at få beskikket en
patientrådgiver efter anmodning gælder for alle
foranstaltninger efter kapitel 5.
Til nr. 6 (psykiatrilovens
§ 35)
Efter den nuværende bestemmelse skal
sygehusmyndigheden efter anmodning fra patienten eller
patientrådgiveren indbringe klager over
tvangsindlæggelse, tvangstilbageholdelse,
tilbageførsel, tvangsbehandling, tvangsfiksering, anvendelse
af fysisk magt, beskyttelsesfiksering og aflåsning af
patientstue for det lokale psykiatriske patientklagenævn.
Forslaget indebærer, at i det omfang der anvendes personlige
alarm- og pejlesystemer og særlige dørlåse, jf.
§ 17 a, vil anvendelsen af disse midler i lighed med
lovens øvrige tvangsforanstaltninger kunne påklages,
og den pågældende sygehusmyndighed vil være
forpligtet til i givet fald at indbringe klagen for det lokale
psykiatriske patientklagenævn.
Til nr. 7 (psykiatrilovens
§ 38, stk. 1)
I forlængelse af § 35 kan
afgørelsen fra det lokale psykiatriske
patientklagenævn om anvendelse af personlige alarm- og
pejlesystemer og særlige dørlåse påklages
til Sundhedsvæsenets Patientklagenævn.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2005.
Til § 3
Denne bestemmelse fastsætter lovens
territoriale anvendelsesområde.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov:
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | I lov om frihedsberøvelse og anden
tvang i psykiatrien, jf. lovbekendtgørelse nr. 849 af 2.
december 1998, foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Efter
§ 17 indsættes: |
| | »Personlige alarm- og
pejlesystemer og særlige dørlåse |
| | |
| | § 17 a.
Personlige alarm- og pejlesystemer og særlige
dørlåse kan anvendes over for en patient, der lider af
demens eller demenslignende tilstande, for at hindre, at
vedkommende ved at forlade en psykiatrisk afdeling udsætter
sig selv eller andre for en betydelig risiko for at lide
personskade. |
| | Stk. 2. Personlige alarm- og
pejlesystemer og særlige dørlåse må kun
anvendes, efter at en læge har tilset patienten og truffet
nærmere bestemmelse om anvendelse af et bestemt middel. |
| | Stk. 3. Afgørelse om anvendelse
af særlige dørlåse skal snarest muligt godkendes
af overlægen, og alle patienter på afdelingen skal
straks efter, at afgørelse om anvendelse af særlige
dørlåse er truffet, underrettes herom.« |
| | |
§ 19.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om tvangsfiksering, om anvendelse af fysisk magt og
beskyttelsesfiksering samt om aflåsning af patientstue. | | 2. I
§ 19 ændres »og
beskyttelsesfiksering samt om aflåsning af
patientstue.« til: », beskyttelsesfiksering, personlige
alarm- og pejlesystemer og særlige dørlåse, samt
om aflåsning af patientstue.« |
| | |
§ 20. Oplysning
om enhver anvendelse af tvang, jf. §§ 5-10 a, 12-17
samt § 18 a, og enhver ordination i henhold til
§ 18 skal tilføres afdelingens tvangsprotokol med
angivelse af indgrebets nærmere indhold og begrundelse. | | 3. I § 20,
stk. 1, ændres »12-17 samt § 18
a,« til: »§§ 12-17 a, samt
§ 18 a,« |
| | |
§ 21.
Overlægen har til stadighed ansvaret for, at
frihedsberøvelse, tvangsbehandling, tvangsfiksering, fysisk
magt, beskyttelsesfiksering og aflåsning af patientstue ikke
anvendes i videre omfang end nødvendigt. | | 4. I § 21,
stk. 1, ændres »beskyttelsesfiksering og
aflåsning af patientstue« til:
»beskyttelsesfiksering, personlige alarm- og pejlesystemer og
særlige dørlåse samt aflåsning af
patientstue« |
| | |
§ 24. Der skal
beskikkes en patientrådgiver for enhver, der
tvangsindlægges, tvangstilbageholdes eller undergives
tvangsbehandling. Der skal endvidere efter anmodning fra patienten
beskikkes en patientrådgiver ved fiksering m.v. | | 5. § 24, stk. 1, 2.
pkt. affattes således: »Der skal endvidere efter anmodning fra
patienten beskikkes en patientrådgiver ved
iværksættelse af de i kapitel 5 nævnte
foranstaltninger.« |
| | |
§ 35.
Sygehusmyndigheden skal efter anmodning fra patienten eller
patientrådgiveren indbringe klager over
tvangsindlæggelse, tvangstilbageholdelse,
tilbageførsel, tvangsbehandling, tvangsfiksering, anvendelse
af fysisk magt, beskyttelsesfiksering og aflåsning af
patientstue for patientklagenævnet. | | 6. I
§ 35 ændres »beskyttelsesfiksering
og aflåsning af patientstue« til:
»beskyttelsesfiksering, anvendelse af personlige alarm- og
pejlesystemer og særlige dørlåse, samt
aflåsning af patientstue« |
| | |
§ 38.
Patientklagenævnets afgørelser om tvangsbehandling,
tvangsfiksering, anvendelse af fysisk magt, beskyttelsesfiksering
og aflåsning af patientstue kan påklages til
Sundhedsvæsenets Patientklagenævn. | | 7. I § 38,
stk. 1, ændres »beskyttelsesfiksering og
aflåsning af patientstue« til:
»beskyttelsesfiksering, anvendelse af personlige alarm- og
pejlesystemer og særlige dørlåse, samt
aflåsning af patientstue« |
| | |