L 153 Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og andre skattelove.

(Nedsættelse af selskabsskatten og globalpulje-princip i sambeskatningen).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Bortfaldet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 15-12-2004

Fremsættelse: 15-12-2004

Fremsættelsestale af lovforslag

20041_l153_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (15. december 2004)

 

 

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og andre skattelove. (Nedsættelse af selskabsskatten og globalpulje-princip i sambeskatningen).

(Lovforslag nr. L 153).

Formålet med lovforslaget er at lukke et hul i sambeskatningsreglerne og samtidig skabe en mere sammenhængende koncernbeskatningsordning, hvor filialer og datterselskaber i videst muligt omfang beskattes på samme måde. Samtidig nedsættes selskabsskattesatsen og den foreløbige virksomhedsskat fra 30 pct. til 28 pct.

Det nuværende regelsæt giver udenlandske koncerner mulighed for at reducere beskatningen af deres danske aktiviteter. Det skyldes, at en af værnsreglerne i skattelovgivningen (ligningslovens § 5 H) ikke fungerer efter hensigten. Koncernen kan undgå dansk beskatning ved at placere deres underskudsgivende aktiviteter i datterselskaber, som derefter indplaceres i den danske sambeskatning. Regeringen ønsker effektivt at lukke dette hul.

Hullet lukkes ved at fjerne muligheden for, at koncerner kun inddrager selskaber med underskud under sambeskatningen, mens overskudsgivende selskaber i koncernen udelades. Denne mulighed i de gældende sambeskatningsregler indebærer også, at nogle koncerner kommer til at betale mindre skat end deres skatteevne.

Regeringen foreslår, at der indføres et globalpulje-princip i sambeskatningsreglerne. Globalpulje-princippet medfører, at hvis der vælges international sambeskatning, skal denne fremover omfatte alle koncernforbundne udenlandske selskaber (såvel underliggende selskaber som overliggende selskaber og såvel underskudsgivende som overskudsgivende) og alle udenlandske filialer. Samtidig foreslås en bindingsperiode, således at international sambeskatning som udgangspunkt vælges for en periode på 10 år.

Fravælges international sambeskatning, begrænses dansk selskabsbeskatning som udgangspunkt til beskatning af aktiviteter i Danmark (territorialbeskatning). I så fald sambeskattes kun de koncernforbundne selskabers aktiviteter i Danmark. Overskud eller underskud ved erhvervsvirksomhed i udlandet (fast driftssted) medregnes ikke ved opgørelsen af selskabers skattepligtige indkomst i Danmark. Danmark beskatter fortsat selskaber af indkomst fra udlandet, som ikke er optjent i en udenlandsk erhvervsvirksomhed.

Indførelse af et globalpulje-princip i sambeskatningen kombineret med reglerne om en bindingsperiode giver mulighed for at lempe reglerne om genbeskatning af tidligere fratrukne underskud, således at omstruktureringer internt i en koncern ikke udløser genbeskatning. Derved er genbeskatningsreglerne ikke til hinder for i øvrigt hensigtsmæssige omstruktureringer af en koncern.

Definitionen af koncernforbundne selskaber følger som udgangspunkt den almindeligt anvendte definition i kursgevinstloven. Det indebærer, at kravet til ejerandel i forhold til de gældende sambeskatningsregler nedsættes fra 100 pct. til (mere end) 50 pct.

Derudover foreslås en række mindre justeringer af sambeskatningsreglerne €" herunder ændringer, der forbedrer skattemyndighedernes kontrolmuligheder.

Hele statens provenugevinst ved indførelse af globalpulje-princippet, der skønnes til hen ved 2 mia. kr., anvendes til at nedsætte selskabs- og virksomhedsskattesatsen. Forslaget skønnes samlet set provenuneutralt.

Lovforslaget har ikke været sendt i ekstern høring. Det sker i forbindelse med fremsættelsen.

Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til lovforslaget, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets hurtige og velvillige behandling.