Skriftlig fremsættelse (15. december
2004)
Integrationsministeren
(Bertel Haarder):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven, ægteskabsloven og repatrieringsloven
(Skærpet straf for ulovlig beskæftigelse, afskaffelse
af madkasseordningen, styrkelse af oplysningsgrundlaget i sager om
helbredsbetinget humanitær opholdstilladelse,
præcisering af Flygtningenævnets uafhængighed,
fremhævelse af hensynet til familiens enhed, udvidelse af
personkredsen, der kan modtage hjælp efter
repatrieringsloven, m.v.)
(Lovforslag nr. L 149).
Lovforslaget, som jeg fremsætter i dag,
indebærer i hovedtræk følgende:
€" Strafniveauet for udlændinge, der
arbejder ulovligt, skærpes mærkbart.
Forslaget indebærer en væsentlig
skærpelse af straffen for udlændinge med ulovlig
beskæftigelse. Der foreslås således en fordobling
af strafferammen fra bøde eller fængsel indtil seks
måneder til bøde eller fængsel indtil et
år. Endvidere tilsigtes en væsentlig forøgelse
af bødeniveauet, nemlig fra i dag 400 kr. for den
første måned, udlændingen arbejder ulovligt, og
derefter stigende med 150 kr. pr. måned til fremover 1.000
kr. for den første måned, udlændingen arbejder
ulovligt, og derefter stigende med 500 kr. pr. måned.
€" Senere tidsubegrænset
opholdstilladelse til udlændinge, der arbejder ulovligt.
Det foreslås, at udlændinge, som
er blevet straffet for ulovligt arbejde her i landet, først
kan få tidsubegrænset opholdstilladelse efter en
karensperiode af 10 års €" i gentagelsestilfælde
15 års €" varighed. Derved sikres det, at
udlændinge skal vente længere end ellers (normalt 7
år) på at få tidsubegrænset
opholdstilladelse, hvis de har arbejdet ulovligt, f.eks. under
behandlingen af deres asylsag.
€" Straf for at udøve bistand til, at
en udlænding arbejder ulovligt her i landet.
Efter udlændingeloven straffes den, der
bistår en udlænding med at opholde sig ulovligt her i
landet, med bøde eller fængsel indtil 2 år. Det
foreslås, at også personer, der ved at stille husrum
eller transportmidler til rådighed bistår en
udlænding med at arbejde ulovligt, straffes med bøde
eller fængsel indtil 2 år.
€" Afskaffelse af madkasseordningen.
Forslaget indebærer, at madkasserne
afskaffes og erstattes af kostpenge. Det motivationsfremmende
element i madkasseordningen videreføres ved, at afviste
asylansøgere, der ikke medvirker til udrejsen m.v., ikke
får tøj- og lommepenge. Ordningen om udlevering af
supplerende børnekasser til børn i familier, der har
været omfattet af madkasseordningen, videreføres.
€" Styrkelse af oplysningsgrundlaget i sager
om opholdstilladelse af helbredsmæssige grunde.
Lovforslaget indebærer, at
Integrationsministeriet uden udlændingens samtykke kan
indhente allerede foreliggende helbredsoplysninger €" dvs.
journalen udarbejdet af Dansk Røde Kors på asylcentret
€" i sager om helbredsbetinget humanitær
opholdstilladelse. Endvidere præciseres det, at
helbredsforhold som udgangspunkt skal dokumenteres af personer med
lægefaglig baggrund.
€" Præcisering af
Flygtningenævnets uafhængighed.
Europarådets
menneskerettighedskommissær har i sin rapport om Danmark
bl.a. anført, at Flygtningenævnets uafhængighed
bør sikres. Der har ikke i praksis været
tilfælde, der har givet grund til at rejse
spørgsmål om uafhængigheden, men ud fra mere
principielle overvejelser og for yderligere at understrege
Flygtningenævnets uafhængighed foreslås det, at
integrationsministeren afskæres fra den formelle mulighed for
at udøve indirekte indflydelse på nævnets
virksomhed, der følger af kompetencen til at beskikke og
genbeskikke nævnsmedlemmer. Beskikkelseskompetencen flyttes
derfor fra integrationsministeren til Flygtningenævnets
formandskab.
€" Fremhævelse af hensynet til familiens
enhed.
Menneskerettighedskommissæren har
endvidere bl.a. kritiseret, at forholdet til Danmarks
internationale forpligtelser i den danske
udlændingelovgivning er reguleret i bemærkningerne til
loven. Denne måde at regulere på er i fuld
overensstemmelse med dansk retstradition, men for at undgå
misforståelser foreslås det at ændre de relevante
regler om familiesammenføring, således at det i selve
loven fremhæves, at der ved afgørelsen af de konkrete
sager skal tages højde for hensynet til familiens enhed.
€" Udvidelse af personkredsen, der kan
få økonomisk støtte ved frivillig
hjemvenden.
Det foreslås €" som
opfølgning på regeringens aftale af 8. november 2004
med Dansk Folkeparti om bl.a. en udvidelse af repatrieringslovens
personkreds €" at fordoble det formuebeløb, som
kommunerne skal se bort fra ved vurderingen af, om en
udlænding selv har midler til repatriering, og at
nedsætte aldersgrænsen for den personkreds, der kan
få støtte.