L 143 Forslag til lov om ændring af lov om social service.

(Revision af reglerne om frit valg af leverandør i hjemmeplejen m.v.).

Af: Socialminister Eva Kjer Hansen (V)
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Bortfaldet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 15-12-2004

Fremsættelse: 15-12-2004

Fremsættelsestale af lovforslag

20041_l143_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (15. december 2004)

 

 

Socialministeren (Eva Kjer Hansen) :

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om social service (Revision af reglerne om frit valg af leverandør i hjemmeplejen m.v.)

(Lovforslag nr. L 143).

Lovforslaget er en udmøntning af den forpligtelse, regeringen i medfør af servicelovens § 150 har til i første halvdel af indeværende Folketingsår at revidere reglerne om bl.a. frit leverandørvalg i hjemmeplejen.

Lovforslaget har følgende elementer:

1. Ny overordnet bestemmelse om modellerne for frit leverandørvalg.

2. Der foreslås en regelforenkling i godkendelsesproceduren gennem udvikling af en såkaldt fritvalgsattest.

3. Det foreslås, at der skabes hjemmel til efterbetaling af private leverandører af hjemmehjælp.

Ad 1:

Der foreslås en ny overordnet bestemmelse om modellerne for frit leverandørvalg. Formålet med den nye bestemmelse er dels at slå kommunalbestyrelsens forpligtelse til at skabe grundlaget for borgernes valgfrihed fast, dels at præcisere, at valgfriheden skal skabes ved hjælp af en af de to modeller for det frie leverandørvalg €" udbudsmodellen eller godkendelsesmodellen. Desuden indskrives princippet om ligebehandling af leverandørerne i selve lovteksten.

Ad 2:

Det foreslås, at der igangsættes et arbejde for at udvikle en fritvalgsattest, der skal forenkle den procedure, leverandørerne skal igennem i forbindelse med godkendelsen i kommunerne. Fritvalgsattesten skal fungere som dokumentation for, at en leverandør lever op til en række af de generelle krav, der skal stilles i alle kommuner, og at leverandøren derfor på disse områder er kvalificeret til at levere personlig og praktisk hjælp. Når en leverandør har attesten, vil der i forbindelse med godkendelsen i den enkelte kommune alene skulle fokuseres på de helt specifikke kvalitetskrav, kommunalbestyrelsen i den pågældende kommune har fastsat.

Ad 3:

Det foreslås, at de kommunale myndigheder forpligtes til at efterbetale private leverandører i de tilfælde, hvor det viser sig, at den kommunale myndighed har fastsat timeprisen for den kommunale leverandørvirksomhed for lavt, så timeprisen ikke svarer til de faktiske omkostninger ved leverandørvirksomheden. Formålet med denne del af lovforslaget er at reducere risikoen for konkurrenceforvridning mellem private og kommunale leverandører, og samtidig bevare de kommunale myndigheders adgang til at indregne forventede effektiviseringer i prisfastsættelsen.

Lovforslaget medfører statslige merudgifter på 3 mio. kr. i 2005.

Med disse bemærkninger skal jeg indstille lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.