Skriftlig fremsættelse (15. december
2004)
Socialministeren (Eva Kjer
Hansen) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
social service (Revision af reglerne om frit valg af
leverandør i hjemmeplejen m.v.)
(Lovforslag nr. L 143).
Lovforslaget er en udmøntning af den
forpligtelse, regeringen i medfør af servicelovens §
150 har til i første halvdel af indeværende
Folketingsår at revidere reglerne om bl.a. frit
leverandørvalg i hjemmeplejen.
Lovforslaget har følgende elementer:
1. Ny overordnet bestemmelse om modellerne for
frit leverandørvalg.
2. Der foreslås en regelforenkling i
godkendelsesproceduren gennem udvikling af en såkaldt
fritvalgsattest.
3. Det foreslås, at der skabes hjemmel til
efterbetaling af private leverandører af
hjemmehjælp.
Ad 1:
Der foreslås en ny overordnet bestemmelse om
modellerne for frit leverandørvalg. Formålet med den
nye bestemmelse er dels at slå kommunalbestyrelsens
forpligtelse til at skabe grundlaget for borgernes valgfrihed fast,
dels at præcisere, at valgfriheden skal skabes ved
hjælp af en af de to modeller for det frie
leverandørvalg €" udbudsmodellen eller
godkendelsesmodellen. Desuden indskrives princippet om
ligebehandling af leverandørerne i selve lovteksten.
Ad 2:
Det foreslås, at der igangsættes et
arbejde for at udvikle en fritvalgsattest, der skal forenkle den
procedure, leverandørerne skal igennem i forbindelse med
godkendelsen i kommunerne. Fritvalgsattesten skal fungere som
dokumentation for, at en leverandør lever op til en
række af de generelle krav, der skal stilles i alle kommuner,
og at leverandøren derfor på disse områder er
kvalificeret til at levere personlig og praktisk hjælp.
Når en leverandør har attesten, vil der i forbindelse
med godkendelsen i den enkelte kommune alene skulle fokuseres
på de helt specifikke kvalitetskrav, kommunalbestyrelsen i
den pågældende kommune har fastsat.
Ad 3:
Det foreslås, at de kommunale myndigheder
forpligtes til at efterbetale private leverandører i de
tilfælde, hvor det viser sig, at den kommunale myndighed har
fastsat timeprisen for den kommunale leverandørvirksomhed
for lavt, så timeprisen ikke svarer til de faktiske
omkostninger ved leverandørvirksomheden. Formålet med
denne del af lovforslaget er at reducere risikoen for
konkurrenceforvridning mellem private og kommunale
leverandører, og samtidig bevare de kommunale myndigheders
adgang til at indregne forventede effektiviseringer i
prisfastsættelsen.
Lovforslaget medfører statslige merudgifter
på 3 mio. kr. i 2005.
Med disse bemærkninger skal jeg indstille
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.