Skriftlig fremsættelse (8. december
2004)
Skatteministeren (Kristian
Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
skattekontrolloven, skattestyrelsesloven og ligningsloven
(Ændring af oplysnings- og dokumentationspligt
vedrørende transfer pricing)
(Lovforslag nr. L 140).
Lovforslaget har to hovedformål. For det
først at sikre, at reglerne om oplysnings- og
dokumentationspligt vedrørende koncerninterne transaktioner
(transfer pricing) er i overensstemmelse med EU-retten. For det
andet at skabe yderligere incitamenter til at udarbejde
dokumentationen, og at gøre dette i den ønskede
kvalitet og til rette tid.
På baggrund af udviklingen i
EF-domstolens praksis, jf. bl.a. EF-domstolens dom af 12. december
2002 i sagen C-324/00, Lankhorst-Hohorst, og for at sikre, at
reglerne utvivlsomt er i overensstemmelse med EU-retten,
foreslås det, at reglerne om oplysnings- og
dokumentationspligt udvides til også at finde anvendelse i
forhold til indenlandske koncerninterne transaktioner - i dag
omfatter reglerne kun grænseoverskridende koncerninterne
transaktioner.
Samtidig foreslås dog en lempeligere
dokumentationspligt for små og mellemstore virksomheder.
Disse virksomheder skal efter forslaget alene udarbejde
dokumentation for grænseoverskridende koncerninterne
transaktioner med selskaber m.m., der er beliggende i lande uden
for EU, som Danmark ikke har en dobbeltbeskatningsoverenskomst
med.
Endvidere indeholder lovforslaget en
række ændringer, som fremsættes ud fra en
vurdering af, at der er behov for yderligere incitamenter for at
sikre en opfyldelse af dokumentationspligten. Baggrunden herfor er
primært Told- og Skattestyrelsens undersøgelse fra
2003 af den transfer pricing dokumentation, som selskaber med
grænseoverskridende transaktioner med forbundne parter havde
pligt til at udarbejde. Undersøgelsen viste, at kun lidt
over halvdelen af selskaberne havde udarbejdet en dokumentation,
som var "ikke åbenlyst mangelfuld". Undersøgelsen er
indeholdt i Redegørelse af 7. oktober 2003 til Folketinget
om multinationale selskaber og transfer pricing (R4).
Der foreslås således en
opstramning af dokumentationsforpligtelsen. Det er primært
tale om en præcisering af den gældende
dokumentationsforpligtelse. Ved forslaget præciseres det
således, at dokumentationen skal have en kvalitet, der svarer
til de principper og beskrivelser, der er indeholdt i den af Told-
og Skattestyrelsen udarbejdede dokumentationsvejledning. Derudover
indgår forstærkede dokumentationskrav i det omfang, det
er fundet fornødent. Det forventes således bl.a., at
dokumentationen er baseret på en sammenligning med
uafhængige transaktioner.
Endvidere foreslås det, at der
indføres bøder ved manglende opfyldelse af
dokumentationspligten, og at adgangen til at få
omkostningsgodtgørelse for dokumentation, der først
udarbejdes under en klagesag, afskaffes. Kravet for at kunne
pålægge bøder er, at der foreligger forsæt
eller grov uagtsomhed fra den skattepligtiges side. Med afskaffelse
af adgangen til omkostningsgodtgørelse sikres det, at der
ikke kan spekuleres i at vente med at udarbejde dokumentationen og
på den måde opnå en dækning på 50
eller 100 pct. af udgiften €" afhængig af sagens udfald
€" mod den almindelige fradragsværdi svarende til
selskabsskatteprocenten ved rettidig udarbejdelse.
Lovforslaget vil som udgangspunkt ikke have
provenumæssige konsekvenser.
Ændringerne vedrørende
oplysnings- og dokumentationspligten skal efter forslaget have
virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar
2005 eller senere, mens ændringen vedrørende
omkostningsgodtgørelsen skal have virkning i forhold til
klagesager, der indledes den 1. januar 2005 eller senere.
Idet jeg i øvrigt henviser til
bemærkningerne i lovforslaget, skal jeg anbefale forslaget
til Folketingets velvillige behandling.