L 140 Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, skattestyrelsesloven og ligningsloven.

(Ændring af oplysnings- og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Bortfaldet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 08-12-2004

Fremsættelse: 08-12-2004

Fremsættelsestale af lovforslag

20041_l140_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (8. december 2004)

 

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, skattestyrelsesloven og ligningsloven (Ændring af oplysnings- og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing)

(Lovforslag nr. L 140).

Lovforslaget har to hovedformål. For det først at sikre, at reglerne om oplysnings- og dokumentationspligt vedrørende koncerninterne transaktioner (transfer pricing) er i overensstemmelse med EU-retten. For det andet at skabe yderligere incitamenter til at udarbejde dokumentationen, og at gøre dette i den ønskede kvalitet og til rette tid.

På baggrund af udviklingen i EF-domstolens praksis, jf. bl.a. EF-domstolens dom af 12. december 2002 i sagen C-324/00, Lankhorst-Hohorst, og for at sikre, at reglerne utvivlsomt er i overensstemmelse med EU-retten, foreslås det, at reglerne om oplysnings- og dokumentationspligt udvides til også at finde anvendelse i forhold til indenlandske koncerninterne transaktioner - i dag omfatter reglerne kun grænseoverskridende koncerninterne transaktioner.

Samtidig foreslås dog en lempeligere dokumentationspligt for små og mellemstore virksomheder. Disse virksomheder skal efter forslaget alene udarbejde dokumentation for grænseoverskridende koncerninterne transaktioner med selskaber m.m., der er beliggende i lande uden for EU, som Danmark ikke har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med.

Endvidere indeholder lovforslaget en række ændringer, som fremsættes ud fra en vurdering af, at der er behov for yderligere incitamenter for at sikre en opfyldelse af dokumentationspligten. Baggrunden herfor er primært Told- og Skattestyrelsens undersøgelse fra 2003 af den transfer pricing dokumentation, som selskaber med grænseoverskridende transaktioner med forbundne parter havde pligt til at udarbejde. Undersøgelsen viste, at kun lidt over halvdelen af selskaberne havde udarbejdet en dokumentation, som var "ikke åbenlyst mangelfuld". Undersøgelsen er indeholdt i Redegørelse af 7. oktober 2003 til Folketinget om multinationale selskaber og transfer pricing (R4).

Der foreslås således en opstramning af dokumentationsforpligtelsen. Det er primært tale om en præcisering af den gældende dokumentationsforpligtelse. Ved forslaget præciseres det således, at dokumentationen skal have en kvalitet, der svarer til de principper og beskrivelser, der er indeholdt i den af Told- og Skattestyrelsen udarbejdede dokumentationsvejledning. Derudover indgår forstærkede dokumentationskrav i det omfang, det er fundet fornødent. Det forventes således bl.a., at dokumentationen er baseret på en sammenligning med uafhængige transaktioner.

Endvidere foreslås det, at der indføres bøder ved manglende opfyldelse af dokumentationspligten, og at adgangen til at få omkostningsgodtgørelse for dokumentation, der først udarbejdes under en klagesag, afskaffes. Kravet for at kunne pålægge bøder er, at der foreligger forsæt eller grov uagtsomhed fra den skattepligtiges side. Med afskaffelse af adgangen til omkostningsgodtgørelse sikres det, at der ikke kan spekuleres i at vente med at udarbejde dokumentationen og på den måde opnå en dækning på 50 eller 100 pct. af udgiften €" afhængig af sagens udfald €" mod den almindelige fradragsværdi svarende til selskabsskatteprocenten ved rettidig udarbejdelse.

Lovforslaget vil som udgangspunkt ikke have provenumæssige konsekvenser.

Ændringerne vedrørende oplysnings- og dokumentationspligten skal efter forslaget have virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2005 eller senere, mens ændringen vedrørende omkostningsgodtgørelsen skal have virkning i forhold til klagesager, der indledes den 1. januar 2005 eller senere.

Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne i lovforslaget, skal jeg anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.