Skriftlig fremsættelse (8. december
2004)
Økonomi- og
erhvervsministeren (Bendt Bendtsen) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
CO2 -kvoter (Anvendelse af kreditter i
kvoteordningen)
(Lovforslag nr. L 139).
Lov om CO2 -kvoter, som får
virkning fra årsskiftet, indebærer, at de omfattede
virksomheder skal aflevere CO2 -kvoter svarende til
deres udledning af CO2.
EU har vedtaget det såkaldte
»Linking-direktiv«, som giver medlemslandene mulighed
for at sikre, at virksomhederne tillige kan anvende såkaldte
CDM- og JI-kreditter til opfyldelse af forpligtelsen efter
CO2 -ordningen. Det sker ved at give adgang til, at
virksomheden i stedet for kvoter kan tilbagelevere kreditter, som
man har opnået ved at gennemføre drivhusgasreducerende
projekter i andre lande.
Lovforslaget gennemfører EU-direktivet.
Lovforslaget indeholder endvidere enkelte ændringer af mere
teknisk karakter af den gældende lov om CO2
-kvoter.
Direktivet er baseret på, at medlemslandene
etablerer en godkendelsesordning for virksomheder, der
ønsker at udføre projekter eller ønsker at
anvende kreditter i stedet for kvoter til opfyldelse af deres
forpligtelser i Danmark. Miljøministeriet vil få
ansvaret for den danske godkendelsesordning, idet
Miljøministeriet i forvejen har ansvaret for indkøb
af en stor del af de statslige kreditter på området og
desuden har det overordnede ansvar for den danske klimastrategi.
Det præcise indhold af godkendelsesordningen vil blive
fastlagt i en bekendtgørelse udstedt af
miljøministeren.
Lovforslaget er i tråd med regeringens
klimastrategi, som lægger stor vægt på, at
klimaindsatsen sikrer størst mulige miljøfordele
på den mest omkostningseffektive måde.
Projektmekanismerne tager højde for, at klimaforandringer er
et globalt anliggende, og reduktionerne i drivhusgasudledningerne
bliver foretaget, hvor der er størst
reduktionspotentiale.
For kvotebelagte danske virksomheder giver
lovforslaget mulighed for at opfylde forpligtelsen med færre
omkostninger og for at udvikle nye forretningsmuligheder gennem
teknologioverførsel i andre lande.
De administrative udgifter ved lovens ydelser
foreslås dækket ved gebyr.
Selv om det vil være forbundet med
administrative omkostninger for virksomhederne at udnytte
muligheden for brug af projektkreditter, vil forslaget samlet set
kun kunne føre til reducerede udgifter for den enkelte
virksomhed, da disse kun vil gøre brug af ordningen,
når det ud fra en samlet økonomisk vurdering er en
fordel for virksomheden.
Lovforslaget har hverken økonomiske eller
administrative konsekvenser for amtskommuner og kommuner.
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.