Skriftlig fremsættelse (24. november
2004)
Skatteministeren (Kristian
Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til skatteforvaltningsloven
(Lovforslag nr. L 130).
Forslag til lov om ændring af en
række love som følge af skatteforvaltningsloven
(Navnlig konsekvensændringer som følge af
kommunalreformen)
(Lovforslag nr. L 131).
1. Lovforslagene er en del af den
samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny
kommunalreform. Forslagene er således et led i
udmøntningen af regeringspartiernes aftale fra juni 2004 med
Dansk Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende
aftalte udmøntningsplan fra september 2004.
Lovforslagene vedrører organiseringen
af skatteforvaltningen.
2. Med lovforslagene lægges
der op til at skabe en åben og helhedsorienteret forvaltning
med borgerne og virksomhederne i centrum. Det sker gennem en
organisatorisk samling af forvaltningen af skatter, afgifter, told
og ejendomsvurdering mv. i en statslig enhedsforvaltning.
Denne enhedsforvaltning dannes dels gennem en
fusion mellem den kommunale og den statslige skatteforvaltning, og
dels gennem som udgangspunkt en sammenlægning af de
forskellige told- og skattemyndigheder i en myndighed.
Herved får borgerne og virksomhederne
kun én offentlig forvaltning på skatte-, afgifts- og
ejendomsvurderingsområderne. Samtidig skabes der mulighed for
en bedre udnyttelse af ressourcerne i forvaltningen. Forvaltningen
lokaliseres lokalt i 30 skattecentre.
Selv om denne enhedsforvaltning af praktiske
grunde forankres i statsligt regi, vil kommunerne blive inddraget i
forvaltningen gennem kommunale borgerservicecentre, der ikke kun
skal kunne servicere borgerne om indkomstskat og lignende, men
også om afgifter og ejendomsvurdering.
3. Denne enhedsforvaltning skal
bistås af et Skatteråd, der i modsætning til det
nuværende Ligningsråd får kompetence ikke kun
på områderne for indkomstskat og ejendomsvurdering, men
også på afgiftsområdet.
Skatterådet sammensættes på
samme måde som Ligningsrådet sammensættes i
dag.
4. Med lovforslagene lægges
der endvidere op til at forenkle og styrke det administrative
klagesystem ved som udgangspunkt at samle behandlingen af
klagesager i Landsskatteretten. Det sker ved at overføre de
klagesager, der i dag afgøres af ToldSkat eller
Ligningsrådet, til afgørelse i Landsskatteretten. I
forbindelse hermed justeres reglerne for sagsbehandling i
Landsskatteretten.
Strukturomlægningen ændrer som
udgangspunkt ikke på ordningen med skatteankenævn og
vurderingsankenævn, der afgør klager over henholdsvis
skatteansættelser og ejendomsvurderinger. Men der
lægges op til, at skatteankenævnene bliver statslige
på den måde, at skatteministeren fremover bestemmer
antallet af skatteankenævn, og udnævner
skatteankenævnsmedlemmerne efter indstilling fra kommunerne.
Der bliver et skatteankenævn for hvert skattecenter; dvs. 30
i alt. Der lægges endvidere op til, at skatteministeren
bestemmer landets inddeling i vurderingsankenævnskredse, men
der er ikke planer om at ændre det nuværende antal
på 15 kredse.
Såvel skatteankenævnene som
vurderingsankenævnene tilføres lidt flere klagesager,
men det bliver på den anden side valgfrit for borgerne, om de
vil benytte muligheden for at klage til skatteankenævn eller
klage direkte til Landsskatteretten.
5. Etablering af en
enhedsforvaltning og revisionen af klagesystemet har i
øvrigt nogle afledte konsekvenser, som indgår i disse
lovforslag.
Herudover stilles der forslag om enkelte
justeringer, der ikke er en nødvendig følge af
etableringen af en enhedsforvaltning, bl.a. om harmonisering af
processuelle regler og indførelse af regler om bindende
afgiftssvar.
6. I forbindelse med fusionen
mellem den kommunale og den statslige skatteforvaltning
følger det kommunale skattepersonale med skatteopgaven over
til ansættelse i staten. Samtidig overtager staten visse
aktiver og passiver samt rettigheder og pligter fra kommunerne.
Disse overdragelser sker ved aftale mellem Skatteministeriet og den
enkelte kommune.
Der er medtaget regler for denne overdragelse
i lovforslagene, herunder regler om at
virksomhedsoverdragelsesloven finder anvendelse ved denne
personaleoverførsel. Der er også regler om, at
skatteministeren kan nedsætte et nævn med statslige og
kommunale repræsentanter til løsning af eventuel
uenighed mellem Skatteministeriet og en kommune om
overførslen.
7. De grundlæggende regler
om skatte- og ejendomsvurderingsmyndighederne findes i dag i lov om
skattemyndighedernes organisation og opgaver m.v.
(skattestyrelsesloven). Kommunalreformen medfører så
betydelige ændringer i dette regelsæt, at det er fundet
hensigtsmæssigt at erstatte skattestyrelsesloven med en ny
lov; en skatteforvaltningslov. Lovforslag nr. L 131 udgør
således både en udmøntning af kommunalreformen
og en nyredigering af skattestyrelsesloven.
8. Efter lovforslaget er den nye
struktur tillagt virkning fra den 1. juli 2005.
9. Der er knyttet stor usikkerhed
til skønnene over de administrative konsekvenser for staten
og kommunerne.
Omlægningen vil berøre mere end
5.000 medarbejdere i kommunerne. Endvidere vil en række
aktiver og passiver samt rettigheder og pligter, der er knyttet til
den kommunale varetagelse af skatteopgaven, skulle overføres
fra kommunerne til staten.
På sigt skønnes lovforslaget
samlet set at medføre væsentlige besparelser for det
offentlige. Der henvises herom til lovforslagets bemærkninger
under afsnit 10.
10. Lovforslaget medfører
ikke provenumæssige konsekvenser
11. Lovforslaget medfører
positive konsekvenser for borgerne og virksomhederne, der får
en enklere tilgang til en skatteforvaltning, der kan tilbyde mere
kvalitet og service end i dag. Samtidig styrkes borgernes og
virksomhedernes retssikkerhed gennem større forudseelighed,
der bl.a. opnås ved regler om bindende svar og en styrkelse
af klagesystemet.