Skriftlig fremsættelse (24. november
2004)
Skatteministeren (Kristian
Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af visse
skatte- og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,
opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven (Indsats
mod skatte- og afgiftsunddragelse)
(Lovforslag nr. L 129).
Som led i regeringens Fairplay-kampagne for at
skabe et samfund, hvor der konkurreres på lige vilkår
virksomhederne imellem fremsættes en række forslag til
bekæmpelse af sort arbejde og virksomhedssnyd. Lovforslaget
er et af en række forslag, der bliver fremsat af blandt andet
Beskæftigelsesministeriet, Miljøministeriet og
Skatteministeriet.
Forslaget indeholder følgende
initiativer:
1. Der forslås ændringer i
spilafgiftsloven, hvor der indføres en hjemmel for de
statslige told- og skattemyndigheder til at videregive oplysninger
til Dansk Tipstjeneste A/S om en forhandlers overtrædelser af
skatte- og afgiftslovgivningen til brug for Tipstjenestens
vurdering af, om en forhandlerkontakt skal ophæves.
2. Med henblik på at skærpe
mulighederne for at afsløre anvendelsen af sort arbejde og
andre former for virksomhedssnyd forslås det, at told- og
skattemyndighederne fremover også kan gennemføre
kontrol der, hvor den erhvervsdrivende eller dennes ansatte fysisk
udfører arbejdet, dvs. ude på arbejdsstedet.
Skattemyndighederne kan således få adgang til at
foretage kontrol på f.eks. byggepladser for ved selvsyn at
konstatere, om der er overensstemmelse mellem de oplysninger, man
har fået fra hovedentreprenøren om f.eks.
underentreprenører og ansatte, og den faktiske virkelighed
ude på arbejdsstedet.
3. I dag er et af problemerne i
forbindelse med myndighedernes kontrolbesøg, at én
eller flere ansatte påstår, at det er deres
første arbejdsdag. Det er opfattelsen, at oplysningen om, at
"det er første arbejdsdag" ofte reelt dækker over
personer, der udfører sort arbejde. For at sikre, at der
sker en registrering af ansatte allerede fra ansættelsens
første dag foreslås det, at de statslige told- og
skattemyndigheder, får mulighed for at pålægge en
virksomhed at føre en såkaldt "logbog", hvori
arbejdsgiveren skal registrere en række oplysninger om de
ansatte allerede fra den første dags ansættelse. Kun
virksomheder, der ikke på anden måde registrerer de
ansatte gennem lønregistrering, eller som udarbejder
ansættelseskontrakter for de ansatte inden ansættelsen,
skal kunne pålægges et krav om at føre en
"logbog".
Forslaget om kontrol på arbejdsstedet og
"logbogen" skal ses i sammenhæng med et forslag, der
fremsættes af Beskæftigelsesministeriet.
4. Et af de problemer, der oftest
konstateres i forbindelse med skattemyndighedernes
kontrol-besøg er, at bogførings- og
regnskabsmateriale er mangelfuldt eller ikke findes. Lovforslaget
indeholder derfor forslag til, at skattemyndighederne skal kunne
lade en revisor udarbejde regnskabet for en erhvervsdrivende
på dennes regning. Forslaget giver skattemyndighederne et
ekstra redskab til at sikre, at de erhvervsdrivende overholder
deres selvangivelses- og regnskabspligt efter skatte- og
regnskabslovgivningen. Forslaget er således et supplement til
skattetillæg, daglige bøder og
skønsmæssige ansættelser.
5. Det kan i relation til pant- og
retursystemet for emballager til øl og visse
læskedrikke konstateres, at de fleste overtrædelser af
reguleringen handler om manglende tilmelding af importørerne
og emballagerne til systemet samt manglende pantmærkning af
engangsemballagerne. For at forebygge denne omgåelse
foreslås det, at hjemmelsgrundlaget præciseres.
Det har i praksis måtte konstateres, at
salg af f.eks. øl og visse læskedrikke i
upantmærkede engangsemballager fortsætter uhindret
efter et tilsynsbesøg, hvor manglende overholdelse af
pantreguleringen er påtalt. For at formålet med
tilsynet ikke forspildes og for generelt at forebygge yderligere
overtrædelser, foreslås der derfor indført en
adgang for tilsynsmyndigheden til at beslaglægge de af en
ordning omfattede produkter, varer eller emballager efter reglerne
i retsplejelovens kapitel 74 eller tage produkterne mv. i bevaring.
Denne beslaglæggelse eller bevaring skal kunne opretholdes,
indtil der er foretaget lovliggørelse af forholdet.
Desuden vil der blive mulighed for at tage
emballager i bevaring, som ikke overholder reglerne om tilmelding
og mærkning, og som standses under transporten mellem det
danske toldområde og toldområdet i et andet
EU-land.
Forslaget skønnes at være
provenuneutralt.
Med disse bemærkninger skal jeg anbefale
forslaget til Folketingets velvillige behandling.