L 122 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af personskatteloven .(Kompensation for kommunale
skatteforhøjelser).
Fremsat den 17. november 2004 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af personskatteloven
(Kompensation for kommunale
skatteforhøjelser)
§ 1
I lov om indkomstskat for personer m.v.
(personskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 772 af 29.
august 2003, som ændret ved § 6 i lov nr. 460 af
31. maj 2000, lov nr. 221 af 31. marts 2004 og lov nr. 302 af 30.
april 2004, foretages følgende ændringer:
1.§ 6 affattes
således:
» § 6. Skatten
efter § 5, nr. 1, beregnes med den procent, der
anføres i stk. 2, af den personlige indkomst med
tillæg af positiv kapitalindkomst.
Stk. 2. For indkomståret 2004
udgør procenten 5,48. For indkomståret 2005
udgør procenten 5,5. For indkomståret 2006 og
efterfølgende indkomstår udgør procenten
5,48.
Stk. 3. Hvis en gift person har
negativ kapitalindkomst, modregnes dette beløb i den anden
ægtefælles positive kapitalindkomst inden skatten efter
stk. 1 og 2 beregnes. Det er en forudsætning, at
ægtefællerne er samlevende ved indkomstårets
udløb.«
2. § 25 b
ophæves.
§ 2
Stk. 1. Loven træder
i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har
virkning fra og med indkomståret 2004.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Den kommunale budgetlægning for 2005
viser en stigning i de kommunale skatter på ca. 150 mio.
kr.
På den baggrund har Regeringen og Dansk
Folkeparti som led i aftalen om finansloven for 2005 aftalt en
modgående statsfinansieret nedsættelse af
indkomstskatten, således at den samlede beskatning ikke
stiger. Denne del af finanslovsaftalen gennemføres med dette
lovforslag.
En udmøntning af de ca. 150 mio. kr.
vil ske ved en sænkning af bundskatteprocenten fra 5,5 pct.
til 5,48 pct. Bundskatteprocenten blev senest fastsat med to
decimaler i 2001, hvor den var 6,25 pct.
Forskudsregistreringen og udsendelsen af
skattekortene for indkomståret 2005 er iværksat. Det er
således ikke muligt at foretage ændringer i de
beregnede forskudsskatter for 2005.
For alligevel at sikre kompensationen til
borgerne i 2005, foreslås skattenedsættelsen for 2005
derfor udmøntet i forbindelse med udsendelsen af
årsopgørelserne for indkomståret 2004, ved at
bundskatten for 2004 beregnes med 5,48 pct. i stedet for 5,5 pct.
Dette vil resultere i, at der på slutopgørelsen for
2004, som udsendes i foråret 2005, vil blive udmøntet
en ekstra skattenedsættelse for samtlige skatteborgere.
Skattenedsættelsen vil give sig udslag i en større
overskydende skat eller en lavere restskat.
Da kompensationen i 2005 teknisk gives ved en
nedsættelse af bundskatten for 2004, fastholdes bundskatten
uændret på 5,5 pct. i 2005. Fra og med
indkomståret 2006 sænkes bundskatten permanent fra 5,5
pct. til 5,48 pct.
Det skrå skatteloft på 59 pct.
foreslås ikke ændret. Topskatteydere i kommuner
omfattet af skatteloftet vil således ikke få nedsat
skatten på den del af deres indkomst, der overstiger
topskattegrænsen, hvilket harmonerer med, at denne del af
deres indkomst ikke berøres af
kommuneskatteforhøjelser.
Skattenedsættelsen vil være
voksende med indkomsten og have samme profil som kommuneskatten.
For personer med indkomster på eksempelvis 150.000 kr.,
250.000 kr. og 400.000 kr. vil nedsættelsen af bundskatten
med 0,02 pct. point medføre årlige skattelettelser
på henholdsvis 20 kr., 41 kr. og 66 kr.
Lavere bundskat vil ophæve effekten af
kommuneskattestigningerne på de gennemsnitlige
marginalskatter, om end effekterne er små og ikke vil kunne
aflæses i officielle beregninger og statistik.
Provenumæssige konsekvenser for
stat, amter og kommuner
Nedsættelsen af bundskatten fra 5,5
pct. til 5,48 pct. for 2004 og fra og med 2006 skønnes at
medføre et provenutab for staten på ca. 150 mio. kr. i
finansåret 2005 og ca. 147 mio. kr. årligt fra og med
finansåret 2006. For 2005 indgår
skønsmæssigt ca. 6 mio. kr. i rentegodtgørelse
og tabt rentetillæg i forbindelse med udmøntningen ved
slutopgørelsen for 2004.
På indkomstårsbasis
medfører lovforslaget et provenutab for staten på ca.
144 mio. kr. for indkomståret 2004 (2004-niveau), ingen
provenuændringer for indkomståret 2005 og et provenutab
på ca. 147 mio. kr. årligt fra og med
indkomståret 2006 (2005-niveau).
Lovforslaget medfører ingen
økonomiske konsekvenser for amter og kommuner.
Administrative konsekvenser for stat,
amter og kommuner
For ToldSkats vedkommende skønnes
implementeringen af ændringen af bundskatteprocenten at
medføre engangsudgifter til systemtilretning og aftestning
på i alt 100.000 kr., som skal afholdes i 2005. Herudover
medfører lovforslaget ingen administrative konsekvenser for
stat, amter og kommuner.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser for
borgerne
Den lovtekniske udformning af
skattekompensationen indebærer, at skattelettelsen automatisk
udmøntes til borgerne fra og med 2005.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Høring
Lovforslaget har ikke været sendt i
høring. Dette skyldes, at der alene er tale om en
ukompliceret teknisk ændring af bundskatteprocenten, som der
ikke ses at være behov for at gøre til genstand for
høring hos diverse erhvervsorganisationer m.v.
Sammenfatning af lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
amter og kommuner | Ingen | Lovforslaget medfører et provenutab
for staten på ca. 144 mio. kr. for indkomståret 2004 og
147 mio. kr. årligt fra og med indkomståret 2006. For finansåret 2005 skønnes et
provenutab for staten på ca. 150 mio. kr. og ca. 147 mio. kr.
årligt fra og med finansåret 2006. Lovforslaget medfører ingen
økonomiske konsekvenser for amter og kommuner. |
Administrative konsekvenser for stat, amter
og kommuner | Ingen | Lovforslaget skønnes at
medføre engangsudgifter til systemtilretning og aftestning
på i alt 100.000 kr., som skal afholdes i 2005. |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås at nedsætte den
statslige bundskat fra 5,5 pct. til 5,48 pct. for
indkomståret 2004 og for indkomståret 2006 og
efterfølgende indkomstår som følge af de
budgetterede stigninger i de kommunale skatter for 2005. For en
nærmere begrundelse henvises til de almindelige
bemærkninger.
Det foreslås, at kompensationen i 2005
gives i form af en nedsættelse af bundskatteprocenten for
indkomståret 2004. For den enkelte borger vil slutskatten for
indkomståret 2004 således blive mindre, hvilket vil
fremgå af årsopgørelsen, der udsendes i
foråret 2005. Skattenedsættelsen vil derfor give sig
udslag i en større overskydende skat eller i en nedsat
restskat. Overskydende skat under 100 kr. udbetales ikke, men
overføres til det kommende indkomstår. Udgør
den overskydende skat for indkomståret 2004 således
under 100 kr., overføres dette beløb til
indkomståret 2006.
Lejligheden benyttes i øvrigt til at
foreslå en revision af personskattelovens § 6, der
regulerer beregningen af bundskatten, således at bestemmelsen
ikke længere indeholder uaktuelle regler om beregningen af
bundskatten i forgange indkomstår.
Til nr. 2
Det foreslås at ophæve
personskattelovens § 25 b. Bestemmelsen vedrører
beregningen af bundskat for indkomståret 2000 for gifte
personer, og er ikke længere aktuel.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Som en
konsekvens af forslaget om ændring af bundskatteprocenten for
indkomståret 2004 foreslås det, at loven får
virkning fra og med indkomståret 2004.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om indkomstskat for personer m.v.
(personskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 772 af 29.
august 2003, som ændret ved § 6 i lov nr. 460 af
31. maj 2000, lov nr. 221 af 31. marts 2004 og lov nr. 302 af 30.
april 2004, foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. § 6 affattes
således: |
§ 6. Skatten
efter § 5, nr. 1, beregnes med den procent, der
anføres i stk. 2, af den personlige indkomst med
tillæg af positiv kapitalindkomst, jf. dog stk. 3. | | » § 6.
Skatten efter § 5, nr. 1, beregnes med den procent, der
anføres i stk. 2, af den personlige indkomst med
tillæg af positiv kapitalindkomst. |
Stk. 2. For indkomståret 1999
udgør procenten 7,5. For indkomståret 2000
udgør procenten 7. For indkomståret 2001 udgør
procenten 6,25. For indkomståret 2002 og efterfølgende
indkomstår udgør procenten 5,5. | | Stk. 2. For indkomståret 2004
udgør procenten 5,48. For indkomståret 2005
udgør procenten 5,5. For indkomståret 2006 og
efterfølgende indkomstår udgør procenten
5,48. |
Stk. 3. For indkomståret 1999
beregnes skatten efter § 5, nr. 1, af den skattepligtige
indkomst. For indkomståret 2000 beregnes skatten efter
§ 5, nr. 1, af den skattepligtige indkomst med
tillæg af halvdelen af negativ kapitalindkomst. For
indkomståret 2001 beregnes skatten efter § 5, nr.
1, af den skattepligtige indkomst med tillæg af negativ
kapitalindkomst. Underskud i skattepligtig indkomst, der modregnes
efter reglerne i § 13, stk. 1 og 2, fragår
ikke ved opgørelsen af beregningsgrundlaget efter 2. og 3.
pkt. | | Stk. 3. Hvis en gift person har
negativ kapitalindkomst, modregnes dette beløb i den anden
ægtefælles positive kapitalindkomst inden skatten efter
stk. 1 og 2 beregnes. Det er en forudsætning, at
ægtefællerne er samlevende ved indkomstårets
udløb.« |
Stk. 4. Hvis en gift person har
negativ kapitalindkomst, modregnes dette beløb i den anden
ægtefælles positive kapitalindkomst, inden skatten
efter stk. 1-3 beregnes. Det er en forudsætning, at
ægtefællerne er samlevende ved indkomstårets
udløb. | | |
| | |
§ 25 b. Er en
gift persons grundlag for beregning af bundskat efter § 6
for indkomståret 2000 negativt, modregnes den del af det
negative beløb, der udgør negativ kapitalindkomst, i
den anden ægtefælles grundlag for beregning af bundskat
efter § 6. Det er en forudsætning, at
ægtefællerne er samlevende ved indkomstårets
udløb. | | 2. § 25 b
ophæves. |