L 120 Forslag til lov om ændring af lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel.

(Forbedring af reglerne for pasning af alvorligt syge børn).

Af: Familie- og forbrugerminister Henriette Kjær (KF)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 17-11-2004

Fremsat: 17-11-2004

Lovforslag som fremsat

20041_l120_som_fremsat (html)

L 120 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel. (Forbedring af reglerne for pasning af alvorligt syge børn).

Fremsat den 17. november 2004 af ministeren for familie‑ og forbrugeranliggender (Henriette Kjær)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel

(Forbedring af reglerne for pasning af alvorligt syge børn)

 

§ 1

I lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, jf. lovbekendtgørelse nr. 1047 af 28. oktober 2004, foretages følgende ændringer:

1. I § 19 a, stk. 1 og 6, ændres "14 år" til: "18 år".

2. I § 19 a, stk. 2 og 3, ændres "25 dage" til: "12 dage".

3. I § 19 a, stk. 6, ændres "Beskæftigelsesministeren" til: "Familie- og forbrugerministeren".

§ 2

Loven træder i kraft den 1. januar 2005 og har virkning for ansøgninger, der indgives efter den 1. januar 2005, selv om sygdommen er indtruffet inden lovens ikrafttræden

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Baggrund for lovforslaget

Regeringen ønsker at forbedre muligheden for forældre med alvorligt syge børn til at være sammen med deres syge børn.

I forbindelse med udmøntning af satspuljen for 2005 er der afsat 10 mio. kr. til forbedring af reglerne for pasning af syge børn.

Forslaget indeholder følgende ændringer:

- Sygdomsperiodens længde for alvorligt syge børn nedsættes fra 25 dage eller mere til 12 dage eller mere.

- Aldersgrænsen ændres fra 14 år til 18 år, således at alle børn omfattes af ordningen.

Gældende ret

Efter § 19 a i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel har forældre med alvorligt syge børn under 14 år ret til dagpenge, hvis de i forbindelse med barnets sygdom helt eller delvis opgiver arbejdet. Det er en betingelse, at barnet er alvorligt syg, hvilket vil sige, at barnet skønnes at have behov for ophold på hospital eller lignende institution i 25 dage eller mere. Behandling eller pleje i hjemmet kan sidestilles med ophold på hospital, hvis barnets behov i forbindelse med sygdommen taler for det. Ankestyrelsens praksis på dette område er stram, idet der efter praksis skal være tale om en egentlig sygebehandling. For enlige forsørgere, der er berettiget til ordinært børnetilskud efter § 2, nr. 1 eller 2, i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, stilles der ikke krav om 25 dages sygeperiode, når barnet er indlagt på hospital. Dagpengene forældre kan modtage, svarer til de dagpenge, som modtageren i tilfælde af egen sygdom ville være berettiget til.

En nærmere uddybning af reglerne findes i bekendtgørelse nr. 442 af 23. juni 1998 om dagpenge ved sygdom eller fødsel, kapitel 12, som senest er ændret ved bekendtgørelse nr. 1071 af 17. december 1999.

Lovforslagets indhold

Med lovforslaget ændres kravet om længden af barnets sygdom fra 25 dage eller mere til 12 dage eller mere.

Betingelsen om varigheden af barnets sygdom har vist sig at være en barriere med hensyn til forældres mulighed for at benytte ordningen. En nedsættelse af varighedsgrænsen vil betyde, at flere forældre med mere end almindeligt syge børn kan blive hjulpet gennem en ellers meget vanskelig periode.

Desuden ændres aldersgrænsen fra under 14 år til under 18 år. Aldersgrænsen på 14 år har vist sig uhensigtsmæssig, da behovet for forældrenes tilstedeværelse i visse situationer kan være lige så stort for børn i alderen 14-17 år, der bliver alvorligt syge.

Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

En gennemførelse af lovforslaget vil betyde øgede udgifter til sygedagpenge på 10 mio. kr. årligt. Der er afsat 10 mio. kr. på satspuljen.

Finansieringen af ordningen er delt mellem staten og kommunerne. Kommunerne kompenseres for deres andel af udgifterne.

Forslaget indebærer, at kommunerne skal behandle flere ansøgninger om dagpenge til forældre med alvorligt syge børn, men der vil fortsat være tale om et beskedent antal. Lovforslaget skønnes derfor ikke at medføre væsentlige administrative konsekvenser for kommunerne.

De økonomiske konsekvenser skal forhandles med de kommunale parter.

Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.

Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Høring

Lovforslaget har ikke været i høring.

Lovforslagets konsekvenser i hovedtræk

 

Positive konsekvenser/mindreudgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Forslaget forventes at medføre en samlet merudgift på 10 mio. kr. årligt. Udgifterne er delt mellem staten og kommuner. Kommunerne kompenseres for deres del af udgifterne.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Lovforslaget medfører flere ansøgninger - men fortsat et lille antal - og skønnes derfor ikke at have væsentlige administrative konsekvenser for kommunerne.

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Ændringen af aldersgrænsen betyder, at alle alvorligt syge børn i aldersgruppen 0-17 år bliver omfattet af ordningen.

Til nr. 2

Nedsættelse af kravet om længden af barnets sygdom betyder, at flere børn i vanskelige sygdomssituationer, hvor der er stort behov for det, kan være sammen med forældrene.

Til nr. 3

Ændringen følger af ressortomlægningen, jf. kongelig resolution af 2. august 2004, hvor § 19 a i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel blev flyttet til Ministeriet for familie- og forbrugeranliggender. Det er med beskæftigelsesministeren aftalt, at bemyndigelsen til at fastsætte nærmere regler derfor gives til ministeren for familie- og forbrugeranliggender.

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2005 og har virkning for ansøgninger, der indgives efter den 1. januar 2005, selv om sygdommen er indtruffet inden lovens ikrafttræden.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

§ 1

§ 19 a. Forældre med alvorligt syge børn under 14 år har ret til dagpenge fra kommunen, hvis de i forbindelse med barnets sygdom helt eller delvis opgiver lønarbejde eller personligt arbejde i selvstændig virksomhed.

Stk. 2. Det er en betingelse, at barnets sygdom skønnes at medføre behov for ophold på hospital eller lignende institution i 25 dage eller mere. Behandling eller pleje i hjemmet kan sidestilles med ophold på hospital, hvis barnets behov i forbindelse med sygdommen taler for det.

Stk. 3. Kravet i stk. 2 om en sygeperiode på 25 dage eller mere gælder ikke ved hospitalsophold for børn af enlige forsørgere, der har ret til ordinært børnetilskud efter § 2, nr. 1 eller 2, i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag.

Stk. 4€.

Stk. 5€.

Stk. 6. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om betingelserne for udbetaling af dagpenge til forældre med alvorligt syge børn under 14 år, herunder regler om, hvorledes dagpengene fordeles mellem barnets forældre.

 

I lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, jf. lovbekendtgørelse nr. 1047 af 28. oktober 2004, foretages følgende ændringer:

1. I § 19 a, stk. 1 og 6, ændres "14 år" til: "18 år".

2. I § 19 a, stk. 2 og 3, ændres "25 dage" til: "12 dage".

3. I § 19 a, stk. 6, ændres "Beskæftigelsesministeren" til: "Familie- og forbrugerministeren".