L 120 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel. (Forbedring af
reglerne for pasning af alvorligt syge børn).
Fremsat den 17. november 2004 af
ministeren for familie‑ og forbrugeranliggender
(Henriette Kjær)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om dagpenge ved
sygdom eller fødsel
(Forbedring af reglerne for pasning af
alvorligt syge børn)
§ 1
I lov om dagpenge ved sygdom eller
fødsel, jf. lovbekendtgørelse nr. 1047 af 28. oktober
2004, foretages følgende ændringer:
1. I § 19 a,
stk. 1 og 6, ændres "14 år" til: "18
år".
2. I § 19 a,
stk. 2 og 3, ændres "25 dage" til: "12 dage".
3. I § 19 a,
stk. 6, ændres "Beskæftigelsesministeren" til:
"Familie- og forbrugerministeren".
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2005 og har virkning for ansøgninger, der indgives efter den
1. januar 2005, selv om sygdommen er indtruffet inden lovens
ikrafttræden
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Baggrund for lovforslaget
Regeringen ønsker at forbedre muligheden
for forældre med alvorligt syge børn til at være
sammen med deres syge børn.
I forbindelse med udmøntning af satspuljen
for 2005 er der afsat 10 mio. kr. til forbedring af reglerne for
pasning af syge børn.
Forslaget indeholder følgende
ændringer:
- Sygdomsperiodens længde for alvorligt syge
børn nedsættes fra 25 dage eller mere til 12 dage
eller mere.
- Aldersgrænsen ændres fra 14 år
til 18 år, således at alle børn omfattes af
ordningen.
Gældende ret
Efter § 19 a i lov om dagpenge ved sygdom
eller fødsel har forældre med alvorligt syge
børn under 14 år ret til dagpenge, hvis de i
forbindelse med barnets sygdom helt eller delvis opgiver arbejdet.
Det er en betingelse, at barnet er alvorligt syg, hvilket vil sige,
at barnet skønnes at have behov for ophold på hospital
eller lignende institution i 25 dage eller mere. Behandling eller
pleje i hjemmet kan sidestilles med ophold på hospital, hvis
barnets behov i forbindelse med sygdommen taler for det.
Ankestyrelsens praksis på dette område er stram, idet
der efter praksis skal være tale om en egentlig
sygebehandling. For enlige forsørgere, der er berettiget til
ordinært børnetilskud efter § 2, nr. 1 eller 2, i
lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag, stilles der ikke krav om 25 dages sygeperiode,
når barnet er indlagt på hospital. Dagpengene
forældre kan modtage, svarer til de dagpenge, som modtageren
i tilfælde af egen sygdom ville være berettiget
til.
En nærmere uddybning af reglerne findes i
bekendtgørelse nr. 442 af 23. juni 1998 om dagpenge ved
sygdom eller fødsel, kapitel 12, som senest er ændret
ved bekendtgørelse nr. 1071 af 17. december 1999.
Lovforslagets indhold
Med lovforslaget ændres kravet om
længden af barnets sygdom fra 25 dage eller mere til 12 dage
eller mere.
Betingelsen om varigheden af barnets sygdom har
vist sig at være en barriere med hensyn til forældres
mulighed for at benytte ordningen. En nedsættelse af
varighedsgrænsen vil betyde, at flere forældre med mere
end almindeligt syge børn kan blive hjulpet gennem en ellers
meget vanskelig periode.
Desuden ændres aldersgrænsen fra
under 14 år til under 18 år. Aldersgrænsen
på 14 år har vist sig uhensigtsmæssig, da behovet
for forældrenes tilstedeværelse i visse situationer kan
være lige så stort for børn i alderen 14-17
år, der bliver alvorligt syge.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
En gennemførelse af lovforslaget vil
betyde øgede udgifter til sygedagpenge på 10 mio. kr.
årligt. Der er afsat 10 mio. kr. på satspuljen.
Finansieringen af ordningen er delt mellem staten
og kommunerne. Kommunerne kompenseres for deres andel af
udgifterne.
Forslaget indebærer, at kommunerne skal
behandle flere ansøgninger om dagpenge til forældre
med alvorligt syge børn, men der vil fortsat være tale
om et beskedent antal. Lovforslaget skønnes derfor ikke at
medføre væsentlige administrative konsekvenser for
kommunerne.
De økonomiske konsekvenser skal forhandles
med de kommunale parter.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Høring
Lovforslaget har ikke været i
høring.
Lovforslagets konsekvenser i
hovedtræk
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Forslaget forventes at medføre en
samlet merudgift på 10 mio. kr. årligt. Udgifterne er
delt mellem staten og kommuner. Kommunerne kompenseres for deres
del af udgifterne. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Lovforslaget medfører flere
ansøgninger - men fortsat et lille antal - og skønnes
derfor ikke at have væsentlige administrative konsekvenser
for kommunerne. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ændringen af aldersgrænsen betyder,
at alle alvorligt syge børn i aldersgruppen 0-17 år
bliver omfattet af ordningen.
Til nr. 2
Nedsættelse af kravet om længden af
barnets sygdom betyder, at flere børn i vanskelige
sygdomssituationer, hvor der er stort behov for det, kan være
sammen med forældrene.
Til nr. 3
Ændringen følger af
ressortomlægningen, jf. kongelig resolution af 2. august
2004, hvor § 19 a i lov om dagpenge ved sygdom eller
fødsel blev flyttet til Ministeriet for familie- og
forbrugeranliggender. Det er med beskæftigelsesministeren
aftalt, at bemyndigelsen til at fastsætte nærmere
regler derfor gives til ministeren for familie- og
forbrugeranliggender.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2005 og har virkning for ansøgninger, der
indgives efter den 1. januar 2005, selv om sygdommen er indtruffet
inden lovens ikrafttræden.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
§ 19 a. Forældre med
alvorligt syge børn under 14 år har ret til dagpenge
fra kommunen, hvis de i forbindelse med barnets sygdom helt eller
delvis opgiver lønarbejde eller personligt arbejde i
selvstændig virksomhed. Stk. 2. Det er en betingelse, at barnets
sygdom skønnes at medføre behov for ophold på
hospital eller lignende institution i 25 dage eller mere.
Behandling eller pleje i hjemmet kan sidestilles med ophold
på hospital, hvis barnets behov i forbindelse med sygdommen
taler for det. Stk. 3. Kravet i stk. 2 om en sygeperiode
på 25 dage eller mere gælder ikke ved hospitalsophold
for børn af enlige forsørgere, der har ret til
ordinært børnetilskud efter § 2, nr. 1 eller 2, i
lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag. Stk. 4€. Stk. 5€. Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om betingelserne for udbetaling af dagpenge til
forældre med alvorligt syge børn under 14 år,
herunder regler om, hvorledes dagpengene fordeles mellem barnets
forældre. | | I lov om dagpenge ved sygdom eller
fødsel, jf. lovbekendtgørelse nr. 1047 af 28. oktober
2004, foretages følgende ændringer: 1. I § 19 a,
stk. 1 og 6, ændres "14 år" til: "18
år". 2. I § 19 a,
stk. 2 og 3, ændres "25 dage" til: "12 dage". 3. I § 19 a,
stk. 6, ændres "Beskæftigelsesministeren" til:
"Familie- og forbrugerministeren". |