L 117 Forslag til lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) og lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven).

(Udvidet adgang til SVU og særligt tilskud til virksomhedsrettet FVU).

Af: Undervisningsminister Ulla Tørnæs (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 17-11-2004

Lovforslag som fremsat

20041_l117_som_fremsat (html)

L 117 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) og lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven). (Udvidet adgang til SVU og særligt tilskud til virksomhedsrettet FVU).

Fremsat den 17. november 2004 af undervisningsministeren (Ulla Tørnæs)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU) og lov om forberedende voksenundervisning
(FVU-loven)

(Udvidet adgang til SVU og særligt tilskud til virksomhedsrettet FVU)

 

§ 1

I lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU), jf. lovbekendtgørelse nr. 654 af 6. juli 2003, som ændret ved § 1 i lov nr. 480 af 9. juni 2004, foretages følgende ændringer:

1. I § 4, stk. 2, indsættes efter »uddannelsestiden«: », herunder om, at mindstekravet til den ugentlige uddannelsestid kan være forskelligt for de uddannelser, der er nævnt i stk. 1, nr. 1-4,«.

2. I § 13, stk. 2, ændres »§ 8, stk. 3« til: »§ 8, stk. 4«.

3. I § 13, stk. 5, indsættes efter »ledige,«: »om at mindstekravet til den ugentlige nedsættelse af arbejdstiden kan være forskelligt ved beregningen af SVU til de uddannelser, der er nævnt i § 4, stk. 1, nr. 1-4,«.

§ 2

I lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven), jf. lov nr. 487 af 31. maj 2000, som ændret ved § 61 i lov nr. 145 af 25. marts 2002, § 3 i lov nr. 149 af 25. marts 2002 og § 49 i lov nr. 418 af 6. juni 2002, foretages følgende ændringer:

1. I § 15, stk. 2, 2. pkt., indsættes efter »i henhold«: »til«.

2. I § 16, stk. 3, indsættes som 2. pkt. :

»Der kan herudover til virksomhedsrettede tilbud om forberedende voksenundervisning, der er målrettet ansatte i private og offentlige virksomheder, ydes et særligt tilskud pr. årsdeltager, der deltager i sådan undervisning, ud fra en tillægstakst, der fastsættes på de årlige finanslove.«

3. I § 16, stk. 5, indsættes som 2. pkt. :

»Undervisningsministeren fastsætter regler om administration af særlige tilskud til virksomhedsrettede tilbud om forberedende voksenundervisning, jf. stk. 3, 2. pkt., herunder om betingelserne for tilskud, frister, opgørelse og indberetning af aktiviteten, udbetaling af tilskuddene samt revision af amtsrådets opgørelse og indberetning af aktiviteten.«

4. I § 25, stk. 7, ændres »Rådet om almen voksenundervisning på grundlæggende niveau« til: »Rådet om kortuddannedes fortsatte uddannelse«.

§ 3

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2005.

Stk. 2. § 1 har virkning for ansøgninger om SVU, der modtages den 1. januar 2005 eller senere.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Lovforslagets baggrund

Danmark oplever i disse år en udvikling, hvor danske arbejdspladser i stigende omfang udsættes for konkurrence fra lande med lave lønomkostninger. Hvis Danmark skal forblive blandt de rigeste lande i verden, og samtidig være et samfund med en jævn indkomstfordeling, må forudsætningerne for fortsat at skabe gode, vellønnede job for de brede grupper på arbejdsmarkedet være til stede. Nogle af de mest omtalte effekter af globaliseringen er outsourcing og automatisering, som især berører de kortuddannedes arbejdspladser.

Regeringen ønsker derfor at styrke voksen- og efteruddannelsesindsatsen med henblik på at sikre, at alle, også de kortuddannede, får den nødvendige opkvalificering og efteruddannelse.

Alt for mange på det danske arbejdsmarked har vanskeligheder med at læse, stave og regne. Det er et problem, fordi flere og flere job som et minimum kræver sådanne basale kundskaber. Hvis ikke denne gruppe får et nødvendigt læse-, stave- og regneløft, vil Danmark have vanskeligt ved at fastholde og give en stor del af den samlede arbejdsstyrke en reel mulighed for at være knyttet til arbejdsmarkedet.

Regeringen har allerede besluttet at styrke den offentlige voksen- og efteruddannelsesindsats ved målrettet at sætte ind mod læse-, stave- og regneproblemerne på det danske arbejdsmarked bl.a. gennem følgende initiativer:

1. Med forårspakken blev der mulighed for statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) til faglærtes deltagelse i forberedende voksenundervisning (FVU) og specialundervisning for voksne samt til 20-24-årige, der deltager i specialundervisning for voksne, jf. lov nr. 480 af 9. juni 2004 om ændring af bl.a. lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU-loven). Desuden blev der afsat 100 mio. kr. i 2004-2005 til erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse på særlige strategisk vigtige beskæftigelses- og geografiske områder, ligesom der er afsat yderligere 100 mio. kr. årligt til erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse i perioden 2005-2008.

2. Med handlingsplanen for ufaglærtes kompetenceudvikling fra februar 2003 styrkedes indsatsen for de kortuddannede bl.a. ved at øge samspillet mellem almene og erhvervsrettede voksenuddannelser.

3. I efteråret 2004 er der igangsat en landsdækkende informationskampagne "Spids Pennen" rettet mod voksne med behov for læse- og regneundervisning.

4. Herudover har regeringen fremsat forslag om, at målgruppen for at modtage SVU udvides til at omfatte de 60€"64-årige, jf. lovforslag nr. 21 af 7. oktober 2004 om ændring af bl. a. SVU-loven.

Der findes i dag en lang række tilbud og muligheder for, at kortuddannede kan deltage i såvel erhvervsrettet som almen voksenundervisning. Der vurderes derfor ikke at være brug for nye grundlæggende ordninger for at få flere voksne til at arbejde med deres læse-, stave- og regnevanskeligheder. Det må imidlertid konstateres, at der især for kortuddannede eksisterer en række barrierer, der indebærer, at de konkrete uddannelsesmuligheder ikke udnyttes i tilstrækkeligt omfang. Der er således snarere behov for at reducere barriererne for den enkelte.

2. Lovforslagets indhold

Regeringen ønsker på den baggrund at iværksætte en række nye initiativer, der skal være med til at nedbryde nogle af de nuværende barrierer. Nye initiativer og tilpasning af eksisterende ordninger skal samlet set bidrage til, at flere voksne med læse-, stave- og regnevanskeligheder kommer til at deltage i vellykkede uddannelsesforløb.

Lovforslaget har til formål at understøtte den af regeringen ønskede styrkelse af voksen- og efteruddannelsesindsatsen, bl.a. ved at give adgang til at modtage SVU til FVU og specialundervisning for voksne i et mindre antal timer pr. uge og til at afholde FVU på en mere fleksibel måde.

Som led i en styrket indsats for de kortuddannede foreslås det således, at det bliver muligt at modtage SVU til FVU og specialundervisning for voksne med et lavere ugentligt timetal end det aktuelle mindstekrav. Timetallet nedsættes fra det nuværende 6 til 3 timer som det ugentlige minimum. En del lønmodtagere finder det svært at afsætte seks timer om ugen til undervisning, ligesom mange små og mellemstore virksomheder finder det svært at undvære deres medarbejdere 6 timer om ugen. Forslaget forventes derfor at medføre, at flere vil gå i gang med FVU.

Det foreslås endvidere at gøre muligheden for at gennemføre virksomhedsrettet FVU mere fleksibel ved bedre muligheder for oprettelse af mindre hold. Det skal bl.a. ses i lyset af, at det har vist sig at være til stor fordel for såvel den enkelte deltager som for virksomheden, når FVU-undervisningen gennemføres virksomhedsrettet og i tæt tilknytning til det daglige arbejde. Det er således lettere at nå målgruppen for FVU, når denne tilbydes undervisning i eget miljø og sammen med kolleger. Fordelen er bl.a., at undervisningen kan tilrettelægges, så læse- og regneopgaver fra det daglige arbejde, der er genkendelige for alle deltagere, kan indgå i undervisningen.

For at gøre det muligt at gennemføre undervisningen på mindre hold foreslås det derfor at indføre en tillægstakst til den virksomhedsrettede undervisning således, at undervisningen kan gennemføres med færre deltagere på hvert hold.

Forslaget skal ses i sammenhæng med, at det er besluttet at forhøje det nuværende refusionstilskud til FVU med samlet 3,0 mio. kr. årligt samt at styrke det opsøgende arbejde, således at der i en forsøgsperiode på 4 år kan ansættes opsøgende FVU-konsulenter, som kan opsøge især mindre og mellemstore virksomheder og orientere om tilbudet. Desuden oprettes i en fireårig forsøgsperiode "Ord- og regneværksteder" på institutioner for erhvervsrettet uddannelse, hvor deltagerne kan få hjælp med læsning, skrivning og regning. Der forventes en samlet merudgift på 7,0 mio. kr. årligt til FVU-konsulenter og "Ord- og regneværksteder", dog med indfasning i 2005.

3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Forslaget om at nedsætte timetalskravene vedrørende den ugentlige uddannelsestid og den ugentlige nedsættelse af arbejdstiden, for så vidt angår forberedende voksenundervisning og specialundervisning for voksne, skønnes at ville medføre en årlig merudgift på 2,2 mio. kr. i 2005 og ca. 4,5 mio. kr. årligt i de efterfølgende år, svarende til at ca. 1.000 personer årligt tager en uges samlet ekstra FVU eller specialundervisning fordelt på 3-4 timer om ugen over 10-13 uger. De 1.000 personer skal ses i forhold til, at der i 2003 var ca. 14.700 personer, der deltog i FVU.

Forslaget om at yde en tillægstakst til den virksomhedsrettede undervisning skønnes at ville medføre en årlig merudgift på 5,0 mio. kr., svarende til 263 årsdeltagere.

Som følge af forslaget kan der forventes en vis merbelastning i forbindelse med administrationen og visse mindre merudgifter til bl.a. edb-ændringer. Sidstnævnte afholdes inden for Undervisningsministeriets ramme.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

5. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

6. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

7. Høring

Lovforslaget er i forbindelse med fremsættelsen for Folketinget sendt til høring hos Amtsrådsforeningen i Danmark, Arbejdsløshedskassen for Selvstændige, Arbejdsløshedskassernes Samvirke, Danmarks Evalueringsinstitut, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Familielandbrug, Dansk Industri, De Danske Landboforeninger, Det Centrale Handicapråd, Forstanderforeningen for VUC, Frederiksberg Kommune, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Gymnasieskolernes Lærerforening, Handelsskolernes Forstander- og Inspektørforening, Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune, Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere, Landsorganisationen i Danmark, Landssammenslutningen af kursusstuderende, Ledernes Hovedorganisation, Rektorforeningen (gymnasieskoler), Rektorforeningen (studenterkurser), Rektorforsamlingen (ingeniørhøjskoler m.m.), Rektorforsamlingen (lærerseminarier), Rektorforsamlingen (pædagogseminarier), Rektorforsamlingen (sociale højskoler), Rektorforsamlingen (sygeplejersker), Rektorkollegiet (CVU), Rektorkollegiet (universiteter), Rigsrevisionen, Rådet for de gymnasiale uddannelser, Rådet om Kortuddannedes Fortsatte Uddannelse, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgivere.

Forslaget er desuden offentliggjort på Undervisningsministeriet hjemmeside ( www.uvm.dk).

8. Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive konsekvenser/mindre udgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Der forventes merudgifter på ca. 2,2 mio. kr. i 2005 og ca. 4,5 mio. kr. årligt de følgende år ved nedsættelse af timetalskravet i form af øget aktivitet og dermed øgede udgifter til SVU og til drift.
Tillægstaksten til virksomhedsrettet FVU forventes at medføre årlige merudgifter på 5,0 mio. kr.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Der forventes en vis merbelastning i forbindelse med administrationen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten og international ret i øvrigt

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

SVU-loven

Til nr. 1

Efter de gældende regler i § 28, stk. 2, i SVU-bekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 729 af 30. juni 2004) er det en betingelse for, at der kan gives SVU til en uddannelse, at den ugentlige uddannelsestid er mindst 6 timer, og dette 6 timers krav vil fortsat være hovedreglen. Bestemmelsen har fået sin udformning på grund af, at det af bemærkningerne til § 13 i den oprindelige lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU-loven) fremgik, at der ikke kan gives SVU til mindre end 6 timer om ugen. Der henvises til Folketingstidende 1999/2000 tillæg A, sp. 7209. Tilsvarende fremgår det af § 30, stk. 3, i SVU-bekendtgørelsen, at den ugentlige nedsættelse af arbejdstiden skal være på mindst 6 timer, for at der kan ydes SVU.

Mange på det danske arbejdsmarked har vanskeligheder med at læse, stave og regne. Det er derfor afgørende, at adgangen til, at de pågældende kan deltage i forberedende voksenundervisning og specialundervisning for voksne, er så fleksibel som muligt. Som et led i bestræbelserne på øget fleksibilitet foreslås det at lempe betingelserne for at få SVU til FVU og specialundervisning for voksne, så der kan gives SVU, blot den ugentlige uddannelsestid er på 3 timer. Tilsvarende foreslås det at nedsætte minimumskravet til den ugentlige nedsættelse af arbejdstiden til 3 timer ved deltagelse i forberedende voksenundervisning og specialundervisning for voksne, jf. lovforslagets § 1. nr. 3. Lempelsen vil få betydning for de kortuddannede, men også for faglærte med læse-, stave- og regnevanskeligheder og for unge i alderen 20-24 år, som får SVU efter bestemmelserne i lov nr. 480 af 9. juni 2004 om ændring af bl.a. SVU-loven.

Den foreslåede udvidelse af bemyndigelsen i § 4, stk. 2, i SVU-loven giver ministeren mulighed for at fastsætte regler om, at mindstekravet til den ugentlige uddannelsestid kan være forskelligt for forskellige uddannelser. Reglerne herom vil blive udformet sådan, at der som hovedregel fortsat stilles krav om mindst 6 timer om ugen, men således at der alene kræves 3 timer om ugen, når det drejer sig om forberedende voksenundervisning og specialundervisning for voksne. Der vil også blive fastsat regler om, hvad der skal gælde, hvis en uddannelsessøgende deltager i en kombination af uddannelser, som omfatter både uddannelser, hvor der som hidtil kræves 6 timer om ugen, og uddannelser, hvor der alene kræves 3 timer.

Reglerne i § 13, stk. 4, i SVU-loven om, at SVU ikke gives til uddannelse, der i alt berettiger til mindre end ugesatsen for heltidsuddannelse, opretholdes uændret.

Til nr. 2

Der er tale om en rettelse som følge af en manglende konsekvensrettelse i L 21 (Forslag til lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) og lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (SVU til 60-64-årige og regelforenkling)).

Til nr. 3

Efter de gældende regler i § 30, stk. 3, i SVU-bekendtgørelsen er det en betingelse for, at der kan gives SVU, at den ugentlige nedsættelse af arbejdstiden er på mindst 6 timer. Den foreslåede udvidelse af bemyndigelsen i § 13, stk. 5, i SVU-loven giver undervisningsministeren mulighed for at fastsætte, at mindstekravet til den ugentlige nedsættelse af arbejdstiden kan være forskelligt for de uddannelser, der er nævnt i § 4, stk. 1, nr. 1-4. De regler, der vil blive fastsat i medfør heraf, vil blive udformet sådan, at der gælder et minimumskrav på 3 timer om ugen for nedsættelsen af den ugentlige arbejdstid ved tildeling af SVU til forberedende voksenundervisning og specialundervisning for voksne. For så vidt angår de øvrige uddannelser opretholdes kravet om, at den ugentlige nedsættelse af arbejdstiden skal være på mindst 6 timer, for at der kan gives SVU. FVU og specialundervisning for voksne skal minimum have et omfang på 3 timer ugentligt for at kunne udløse støtte. Kombineres FVU eller specialundervisningsforløb på mindre end 3 timer ugentligt med anden almen uddannelse, skal undervisningens omfang tilsammen udgøre mindst 6 timer om ugen for at udløse støtte.

Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 1.

Til § 2

FVU-loven

Til nr. 1

Der er tale om en sproglig korrektion af lovteksten.

Til nr. 2

Efter de gældende regler i § 4, stk. 1, i FVU-refusionsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 24 af 12. januar 2001) refunderes amtsrådenes udgifter til FVU op til en maksimumstakst pr. årsdeltager, der fastsættes på de årlige finanslove. Udgifter herudover refunderes ikke.

Efter FVU-lovens § 3 kan FVU gennemføres lokalt på offentlige og private virksomheder, i foreninger og faglige organisationer, på uddannelsesinstitutioner m.v. Sådan undervisning kan forbeholdes de ansatte på den eller de pågældende virksomheder, medlemmer af den eller de pågældende faglige organisationer, uddannelsessøgende på den eller de pågældende institutioner m.v.

FVU kan således allerede efter gældende lov gennemføres som et virksomhedsrettet tilbud for en bestemt offentlig eller privat virksomhed og forbeholdt en bestemt kreds af deltagere på virksomheden.

Det har vist sig, at det især er de store virksomheder, der har benyttet sig af muligheden for virksomhedsrettet FVU, mens de små og mellemstore virksomheder har haft svært ved at samle det nødvendige antal deltagere. Selvom det er set, at virksomheder €" fx med udgangspunkt i et branchefællesskab €" er gået sammen om undervisning, så har det som oftest vist sig at være meget vanskeligt at nå op på den nødvendige holdstørrelse. Der har således sjældent kunnet oprettes hold på eller for disse virksomheder.

Da det generelt er sværere at nå små og mellemstore virksomheder med uddannelsestilbud, og da det er regeringens ønske, at voksne forbedrer deres grundlæggende færdigheder i læsning og matematik, er der særlig grund til at skabe mulighed for, at ansatte på disse virksomheder kan deltage i FVU i arbejdstiden.

Det foreslås derfor, at der udover refusionen ydes et særligt tilskud pr. årsdeltager, der deltager i virksomhedsrettede tilbud om FVU, der er målrettet ansatte i private og offentlige virksomheder. Herved sikres en bedre mulighed for, at også de mindre virksomheder vil kunne benytte sig af muligheden for virksomhedsrettet FVU ved, at der kan oprettes mindre hold end med den nuværende refusionstakst. Det særlige tilskud vil blive fastsat som en tillægstakst på finansloven.

Det særlige tilskud er betinget af, at aktiviteten gennemføres som virksomhedsrettet FVU. Der vil blive fastsat nærmere regler om betingelserne efter den foreslåede bemyndigelse i § 16, stk. 5, 2. pkt., i FVU-loven, jf. forslagets § 2, nr. 3, med bemærkninger.

Til nr. 3

Der foreslås indsat hjemmel for undervisningsministeren til at fastsætte nærmere regler om administration af særlige tilskud til virksomhedsrettede tilbud om FVU. Bemyndigelsen påtænkes anvendt til fastsættelse af betingelser for tilskuddene ved en afgræsning af virksomhedsrettet FVU, jf. bemærkningerne til § 2, nr. 2, af frister for amtsrådenes indberetning af aktiviteten til Undervisningsministeriet og om opgørelsen, herunder opgørelsesperioden, for aktiviteten.

Til nr. 4

Der er tale om en konsekvensændring som følge af lov nr. 297 af 30. april 2003, hvorved Rådet om almen voksenundervisning på grundlæggende niveau blev nedlagt og erstattet af Rådet om Kortuddannedes Fortsatte Uddannelse.

Til § 3

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2005. Loven foreslås at have virkning for ansøgninger om SVU, der modtages den 1. januar 2005 eller senere.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

I lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU), jf. lovbekendtgørelse nr. 654 af 6. juli 2003, som ændret ved § 1 i lov nr. 480 af 9. juni 2004, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 4. - - -

Stk. 2. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om uddannelsestiden og om, at der kan tildeles SVU til kombinationer af de uddannelser, der er nævnt i stk. 1, nr. 1-4.

 

1. I § 4, stk. 2 , indsættes efter »uddannelsestiden« : », herunder om, at mindstekravet til den ugentlige uddannelsestid kan være forskelligt for de uddannelser, der er nævnt i stk. 1, nr. 1-4,«.

 

 

 

§ 13. - - -

Stk. 2. SVU gives på baggrund af en beregnet ugentlig uddannelsestid, jf. § 4, stk. 2, og § 8, stk. 3. Der kan dog ikke gives SVU for uddannelsestid, der overstiger den ugentlige nedsættelse af arbejdstiden.

 

2. I § 13, stk. 2, ændres »§ 8, stk. 3« til: »§ 8, stk. 4«.

 

 

 

§ 13. - - -

Stk. 5. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om beregning af SVU, herunder om beregning af SVU til ledige, og om tildeling af SVU under kortere afbrydelser af undervisningen, der skyldes uddannelsesstedets forhold.

 

3. I § 13, stk. 5, indsættes efter »ledige,« : »om at mindstekravet til den ugentlige nedsættelse af arbejdstiden kan være forskelligt ved beregningen af SVU til de uddannelser, der er nævnt i § 4, stk. 1, nr. 1-4,«.

 

 

 

 

 

§ 2

I lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven), jf. lov nr. 487 af 31. maj 2000, som ændret ved § 61 i lov nr. 145 af 25. marts 2002, § 3 i lov nr. 149 af 25. marts 2002 og § 49 i lov nr. 418 af 6. juni 2002, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 15. - - -

Stk. 2. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at der skal opkræves gebyr for deltagelse i undervisning samt for deltagelse i prøver som selvstuderende. Deltagelse i undervisning og prøver vil være betinget af, at gebyr i henhold disse regler er betalt.

 

1. I § 15, stk. 2, 2. pkt. , indsættes efter »i henhold«: »til«.

 

 

 

§ 16. - - -

Stk. 3. Staten kan helt eller delvis refundere amtsrådets udgifter til forberedende voksenundervisning op til en takst pr. årsdeltager, herunder selvstuderende, der fastsættes på de årlige finanslove.

Stk. 4. - - -

 

2. I § 16, stk. 3 , indsættes som 2. pkt. :

»Der kan herudover til virksomhedsrettede tilbud om forberedende voksenundervisning, der er målrettet ansatte i private og offentlige virksomheder, ydes et særligt tilskud pr. årsdeltager, der deltager i sådan undervisning, ud fra en tillægstakst, der fastsættes på de årlige finanslove.«

 

 

 

Stk. 5. Undervisningsministeren fastsætter regler om refusion af amtsrådets udgifter, jf. stk. 1-3, udbetaling af forskud på refusionsbeløb samt om revision af amtsrådets opgørelse til brug for beregning af refusion.

 

3. I § 16, stk. 5 , indsættes som 2. pkt. :

»Undervisningsministeren fastsætter regler om administration af særlige tilskud til virksomhedsrettede tilbud om forberedende voksenundervisning, jf. stk. 3, 2. pkt., herunder om betingelserne for tilskud, frister, opgørelse og indberetning af aktiviteten, udbetaling af tilskuddene samt revision af amtsrådets opgørelse og indberetning af aktiviteten.«

 

 

 

§ 25. - - -

Stk. 7. Rådet udarbejder en årlig rapport, som offentliggøres i amtskommunen og sendes til Rådet om almen voksenundervisning på grundlæggende niveau.

 

4. I § 25, stk. 7 , ændres »Rådet om almen voksenundervisning på grundlæggende niveau« til: »Rådet om kortuddannedes fortsatte uddannelse«.