L 117 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) og lov om
forberedende voksenundervisning (FVU-loven). (Udvidet adgang til
SVU og særligt tilskud til virksomhedsrettet FVU).
Fremsat den 17. november 2004 af
undervisningsministeren (Ulla Tørnæs)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om statens
voksenuddannelsesstøtte
(SVU) og lov om forberedende voksenundervisning
(FVU-loven)
(Udvidet adgang til SVU og særligt
tilskud til virksomhedsrettet FVU)
§ 1
I lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU), jf. lovbekendtgørelse
nr. 654 af 6. juli 2003, som ændret ved § 1 i lov
nr. 480 af 9. juni 2004, foretages følgende
ændringer:
1. I § 4, stk. 2,
indsættes efter »uddannelsestiden«: »,
herunder om, at mindstekravet til den ugentlige uddannelsestid kan
være forskelligt for de uddannelser, der er nævnt i
stk. 1, nr. 1-4,«.
2. I § 13, stk. 2,
ændres »§ 8, stk. 3« til:
»§ 8, stk. 4«.
3. I § 13, stk. 5,
indsættes efter »ledige,«: »om at
mindstekravet til den ugentlige nedsættelse af arbejdstiden
kan være forskelligt ved beregningen af SVU til de
uddannelser, der er nævnt i § 4, stk. 1, nr.
1-4,«.
§ 2
I lov om forberedende voksenundervisning
(FVU-loven), jf. lov nr. 487 af 31. maj 2000, som ændret ved
§ 61 i lov nr. 145 af 25. marts 2002, § 3 i lov
nr. 149 af 25. marts 2002 og § 49 i lov nr. 418 af 6.
juni 2002, foretages følgende ændringer:
1. I § 15, stk. 2, 2.
pkt., indsættes efter »i henhold«:
»til«.
2. I § 16, stk. 3,
indsættes som 2. pkt. :
»Der kan herudover til
virksomhedsrettede tilbud om forberedende voksenundervisning, der
er målrettet ansatte i private og offentlige virksomheder,
ydes et særligt tilskud pr. årsdeltager, der deltager i
sådan undervisning, ud fra en tillægstakst, der
fastsættes på de årlige finanslove.«
3. I § 16, stk. 5,
indsættes som 2. pkt. :
»Undervisningsministeren
fastsætter regler om administration af særlige tilskud
til virksomhedsrettede tilbud om forberedende voksenundervisning,
jf. stk. 3, 2. pkt., herunder om betingelserne for tilskud,
frister, opgørelse og indberetning af aktiviteten,
udbetaling af tilskuddene samt revision af amtsrådets
opgørelse og indberetning af aktiviteten.«
4. I § 25, stk. 7,
ændres »Rådet om almen voksenundervisning
på grundlæggende niveau« til: »Rådet
om kortuddannedes fortsatte uddannelse«.
§ 3
Stk. 1. Loven træder i kraft den
1. januar 2005.
Stk. 2. § 1 har virkning for
ansøgninger om SVU, der modtages den 1. januar 2005 eller
senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund
Danmark oplever i disse år en
udvikling, hvor danske arbejdspladser i stigende omfang
udsættes for konkurrence fra lande med lave
lønomkostninger. Hvis Danmark skal forblive blandt de
rigeste lande i verden, og samtidig være et samfund med en
jævn indkomstfordeling, må forudsætningerne for
fortsat at skabe gode, vellønnede job for de brede grupper
på arbejdsmarkedet være til stede. Nogle af de mest
omtalte effekter af globaliseringen er outsourcing og
automatisering, som især berører de kortuddannedes
arbejdspladser.
Regeringen ønsker derfor at styrke
voksen- og efteruddannelsesindsatsen med henblik på at sikre,
at alle, også de kortuddannede, får den
nødvendige opkvalificering og efteruddannelse.
Alt for mange på det danske
arbejdsmarked har vanskeligheder med at læse, stave og regne.
Det er et problem, fordi flere og flere job som et minimum
kræver sådanne basale kundskaber. Hvis ikke denne
gruppe får et nødvendigt læse-, stave- og
regneløft, vil Danmark have vanskeligt ved at fastholde og
give en stor del af den samlede arbejdsstyrke en reel mulighed for
at være knyttet til arbejdsmarkedet.
Regeringen har allerede besluttet at styrke
den offentlige voksen- og efteruddannelsesindsats ved
målrettet at sætte ind mod læse-, stave- og
regneproblemerne på det danske arbejdsmarked bl.a. gennem
følgende initiativer:
1. Med forårspakken blev der mulighed
for statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) til
faglærtes deltagelse i forberedende voksenundervisning (FVU)
og specialundervisning for voksne samt til 20-24-årige, der
deltager i specialundervisning for voksne, jf. lov nr. 480 af 9.
juni 2004 om ændring af bl.a. lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU-loven). Desuden blev der afsat
100 mio. kr. i 2004-2005 til erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse på særlige strategisk vigtige
beskæftigelses- og geografiske områder, ligesom der er
afsat yderligere 100 mio. kr. årligt til erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse i perioden 2005-2008.
2. Med handlingsplanen for ufaglærtes
kompetenceudvikling fra februar 2003 styrkedes indsatsen for de
kortuddannede bl.a. ved at øge samspillet mellem almene og
erhvervsrettede voksenuddannelser.
3. I efteråret 2004 er der igangsat en
landsdækkende informationskampagne "Spids Pennen" rettet mod
voksne med behov for læse- og regneundervisning.
4. Herudover har regeringen fremsat forslag
om, at målgruppen for at modtage SVU udvides til at omfatte
de 60€"64-årige, jf. lovforslag nr. 21 af 7. oktober
2004 om ændring af bl. a. SVU-loven.
Der findes i dag en lang række tilbud
og muligheder for, at kortuddannede kan deltage i såvel
erhvervsrettet som almen voksenundervisning. Der vurderes derfor
ikke at være brug for nye grundlæggende ordninger for
at få flere voksne til at arbejde med deres læse-,
stave- og regnevanskeligheder. Det må imidlertid konstateres,
at der især for kortuddannede eksisterer en række
barrierer, der indebærer, at de konkrete
uddannelsesmuligheder ikke udnyttes i tilstrækkeligt omfang.
Der er således snarere behov for at reducere barriererne for
den enkelte.
2. Lovforslagets indhold
Regeringen ønsker på den
baggrund at iværksætte en række nye initiativer,
der skal være med til at nedbryde nogle af de nuværende
barrierer. Nye initiativer og tilpasning af eksisterende ordninger
skal samlet set bidrage til, at flere voksne med læse-,
stave- og regnevanskeligheder kommer til at deltage i vellykkede
uddannelsesforløb.
Lovforslaget har til formål at
understøtte den af regeringen ønskede styrkelse af
voksen- og efteruddannelsesindsatsen, bl.a. ved at give adgang til
at modtage SVU til FVU og specialundervisning for voksne i et
mindre antal timer pr. uge og til at afholde FVU på en mere
fleksibel måde.
Som led i en styrket indsats for de
kortuddannede foreslås det således, at det bliver
muligt at modtage SVU til FVU og specialundervisning for voksne med
et lavere ugentligt timetal end det aktuelle mindstekrav.
Timetallet nedsættes fra det nuværende 6 til 3 timer
som det ugentlige minimum. En del lønmodtagere finder det
svært at afsætte seks timer om ugen til undervisning,
ligesom mange små og mellemstore virksomheder finder det
svært at undvære deres medarbejdere 6 timer om ugen.
Forslaget forventes derfor at medføre, at flere vil gå
i gang med FVU.
Det foreslås endvidere at gøre
muligheden for at gennemføre virksomhedsrettet FVU mere
fleksibel ved bedre muligheder for oprettelse af mindre hold. Det
skal bl.a. ses i lyset af, at det har vist sig at være til
stor fordel for såvel den enkelte deltager som for
virksomheden, når FVU-undervisningen gennemføres
virksomhedsrettet og i tæt tilknytning til det daglige
arbejde. Det er således lettere at nå målgruppen
for FVU, når denne tilbydes undervisning i eget miljø
og sammen med kolleger. Fordelen er bl.a., at undervisningen kan
tilrettelægges, så læse- og regneopgaver fra det
daglige arbejde, der er genkendelige for alle deltagere, kan
indgå i undervisningen.
For at gøre det muligt at
gennemføre undervisningen på mindre hold
foreslås det derfor at indføre en tillægstakst
til den virksomhedsrettede undervisning således, at
undervisningen kan gennemføres med færre deltagere
på hvert hold.
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at
det er besluttet at forhøje det nuværende
refusionstilskud til FVU med samlet 3,0 mio. kr. årligt samt
at styrke det opsøgende arbejde, således at der i en
forsøgsperiode på 4 år kan ansættes
opsøgende FVU-konsulenter, som kan opsøge især
mindre og mellemstore virksomheder og orientere om tilbudet.
Desuden oprettes i en fireårig forsøgsperiode "Ord- og
regneværksteder" på institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, hvor deltagerne kan få hjælp med
læsning, skrivning og regning. Der forventes en samlet
merudgift på 7,0 mio. kr. årligt til FVU-konsulenter og
"Ord- og regneværksteder", dog med indfasning i 2005.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget om at nedsætte
timetalskravene vedrørende den ugentlige uddannelsestid og
den ugentlige nedsættelse af arbejdstiden, for så vidt
angår forberedende voksenundervisning og specialundervisning
for voksne, skønnes at ville medføre en årlig
merudgift på 2,2 mio. kr. i 2005 og ca. 4,5 mio. kr.
årligt i de efterfølgende år, svarende til at
ca. 1.000 personer årligt tager en uges samlet ekstra FVU
eller specialundervisning fordelt på 3-4 timer om ugen over
10-13 uger. De 1.000 personer skal ses i forhold til, at der i 2003
var ca. 14.700 personer, der deltog i FVU.
Forslaget om at yde en tillægstakst til
den virksomhedsrettede undervisning skønnes at ville
medføre en årlig merudgift på 5,0 mio. kr.,
svarende til 263 årsdeltagere.
Som følge af forslaget kan der
forventes en vis merbelastning i forbindelse med administrationen
og visse mindre merudgifter til bl.a. edb-ændringer.
Sidstnævnte afholdes inden for Undervisningsministeriets
ramme.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
6. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
7. Høring
Lovforslaget er i forbindelse med
fremsættelsen for Folketinget sendt til høring hos
Amtsrådsforeningen i Danmark, Arbejdsløshedskassen for
Selvstændige, Arbejdsløshedskassernes Samvirke,
Danmarks Evalueringsinstitut, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Familielandbrug, Dansk Industri, De Danske Landboforeninger, Det
Centrale Handicapråd, Forstanderforeningen for VUC,
Frederiksberg Kommune, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, Gymnasieskolernes
Lærerforening, Handelsskolernes Forstander- og
Inspektørforening, Håndværksrådet,
Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune,
Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere,
Landsorganisationen i Danmark, Landssammenslutningen af
kursusstuderende, Ledernes Hovedorganisation, Rektorforeningen
(gymnasieskoler), Rektorforeningen (studenterkurser),
Rektorforsamlingen (ingeniørhøjskoler m.m.),
Rektorforsamlingen (lærerseminarier), Rektorforsamlingen
(pædagogseminarier), Rektorforsamlingen (sociale
højskoler), Rektorforsamlingen (sygeplejersker),
Rektorkollegiet (CVU), Rektorkollegiet (universiteter),
Rigsrevisionen, Rådet for de gymnasiale uddannelser,
Rådet om Kortuddannedes Fortsatte Uddannelse,
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgivere.
Forslaget er desuden offentliggjort på
Undervisningsministeriet hjemmeside ( www.uvm.dk).
8. Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Der forventes merudgifter på ca. 2,2
mio. kr. i 2005 og ca. 4,5 mio. kr. årligt de følgende
år ved nedsættelse af timetalskravet i form af
øget aktivitet og dermed øgede udgifter til SVU og
til drift.
Tillægstaksten til virksomhedsrettet FVU forventes at
medføre årlige merudgifter på 5,0 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Der forventes en vis merbelastning i
forbindelse med administrationen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten og international ret
i øvrigt | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
SVU-loven
Til nr. 1
Efter de gældende regler i
§ 28, stk. 2, i SVU-bekendtgørelsen
(bekendtgørelse nr. 729 af 30. juni 2004) er det en
betingelse for, at der kan gives SVU til en uddannelse, at den
ugentlige uddannelsestid er mindst 6 timer, og dette 6 timers krav
vil fortsat være hovedreglen. Bestemmelsen har fået sin
udformning på grund af, at det af bemærkningerne til
§ 13 i den oprindelige lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU-loven) fremgik, at der ikke kan
gives SVU til mindre end 6 timer om ugen. Der henvises til
Folketingstidende 1999/2000 tillæg A, sp. 7209. Tilsvarende
fremgår det af § 30, stk. 3, i
SVU-bekendtgørelsen, at den ugentlige nedsættelse af
arbejdstiden skal være på mindst 6 timer, for at der
kan ydes SVU.
Mange på det danske arbejdsmarked har
vanskeligheder med at læse, stave og regne. Det er derfor
afgørende, at adgangen til, at de pågældende kan
deltage i forberedende voksenundervisning og specialundervisning
for voksne, er så fleksibel som muligt. Som et led i
bestræbelserne på øget fleksibilitet
foreslås det at lempe betingelserne for at få SVU til
FVU og specialundervisning for voksne, så der kan gives SVU,
blot den ugentlige uddannelsestid er på 3 timer. Tilsvarende
foreslås det at nedsætte minimumskravet til den
ugentlige nedsættelse af arbejdstiden til 3 timer ved
deltagelse i forberedende voksenundervisning og specialundervisning
for voksne, jf. lovforslagets § 1. nr. 3. Lempelsen vil
få betydning for de kortuddannede, men også for
faglærte med læse-, stave- og regnevanskeligheder og
for unge i alderen 20-24 år, som får SVU efter
bestemmelserne i lov nr. 480 af 9. juni 2004 om ændring af
bl.a. SVU-loven.
Den foreslåede udvidelse af
bemyndigelsen i § 4, stk. 2, i SVU-loven giver
ministeren mulighed for at fastsætte regler om, at
mindstekravet til den ugentlige uddannelsestid kan være
forskelligt for forskellige uddannelser. Reglerne herom vil blive
udformet sådan, at der som hovedregel fortsat stilles krav om
mindst 6 timer om ugen, men således at der alene kræves
3 timer om ugen, når det drejer sig om forberedende
voksenundervisning og specialundervisning for voksne. Der vil
også blive fastsat regler om, hvad der skal gælde, hvis
en uddannelsessøgende deltager i en kombination af
uddannelser, som omfatter både uddannelser, hvor der som
hidtil kræves 6 timer om ugen, og uddannelser, hvor der alene
kræves 3 timer.
Reglerne i § 13, stk. 4, i
SVU-loven om, at SVU ikke gives til uddannelse, der i alt
berettiger til mindre end ugesatsen for heltidsuddannelse,
opretholdes uændret.
Til nr. 2
Der er tale om en rettelse som følge
af en manglende konsekvensrettelse i L 21 (Forslag til lov om
ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU) og lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse (SVU til 60-64-årige og
regelforenkling)).
Til nr. 3
Efter de gældende regler i
§ 30, stk. 3, i SVU-bekendtgørelsen er det en
betingelse for, at der kan gives SVU, at den ugentlige
nedsættelse af arbejdstiden er på mindst 6 timer. Den
foreslåede udvidelse af bemyndigelsen i § 13,
stk. 5, i SVU-loven giver undervisningsministeren mulighed for
at fastsætte, at mindstekravet til den ugentlige
nedsættelse af arbejdstiden kan være forskelligt for de
uddannelser, der er nævnt i § 4, stk. 1, nr.
1-4. De regler, der vil blive fastsat i medfør heraf, vil
blive udformet sådan, at der gælder et minimumskrav
på 3 timer om ugen for nedsættelsen af den ugentlige
arbejdstid ved tildeling af SVU til forberedende voksenundervisning
og specialundervisning for voksne. For så vidt angår de
øvrige uddannelser opretholdes kravet om, at den ugentlige
nedsættelse af arbejdstiden skal være på mindst 6
timer, for at der kan gives SVU. FVU og specialundervisning for
voksne skal minimum have et omfang på 3 timer ugentligt for
at kunne udløse støtte. Kombineres FVU eller
specialundervisningsforløb på mindre end 3 timer
ugentligt med anden almen uddannelse, skal undervisningens omfang
tilsammen udgøre mindst 6 timer om ugen for at udløse
støtte.
Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 1.
Til § 2
FVU-loven
Til nr. 1
Der er tale om en sproglig korrektion af
lovteksten.
Til nr. 2
Efter de gældende regler i
§ 4, stk. 1, i FVU-refusionsbekendtgørelsen
(bekendtgørelse nr. 24 af 12. januar 2001) refunderes
amtsrådenes udgifter til FVU op til en maksimumstakst pr.
årsdeltager, der fastsættes på de årlige
finanslove. Udgifter herudover refunderes ikke.
Efter FVU-lovens § 3 kan FVU
gennemføres lokalt på offentlige og private
virksomheder, i foreninger og faglige organisationer, på
uddannelsesinstitutioner m.v. Sådan undervisning kan
forbeholdes de ansatte på den eller de pågældende
virksomheder, medlemmer af den eller de pågældende
faglige organisationer, uddannelsessøgende på den
eller de pågældende institutioner m.v.
FVU kan således allerede efter
gældende lov gennemføres som et virksomhedsrettet
tilbud for en bestemt offentlig eller privat virksomhed og
forbeholdt en bestemt kreds af deltagere på virksomheden.
Det har vist sig, at det især er de
store virksomheder, der har benyttet sig af muligheden for
virksomhedsrettet FVU, mens de små og mellemstore
virksomheder har haft svært ved at samle det
nødvendige antal deltagere. Selvom det er set, at
virksomheder €" fx med udgangspunkt i et
branchefællesskab €" er gået sammen om
undervisning, så har det som oftest vist sig at være
meget vanskeligt at nå op på den nødvendige
holdstørrelse. Der har således sjældent kunnet
oprettes hold på eller for disse virksomheder.
Da det generelt er sværere at nå
små og mellemstore virksomheder med uddannelsestilbud, og da
det er regeringens ønske, at voksne forbedrer deres
grundlæggende færdigheder i læsning og matematik,
er der særlig grund til at skabe mulighed for, at ansatte
på disse virksomheder kan deltage i FVU i arbejdstiden.
Det foreslås derfor, at der udover
refusionen ydes et særligt tilskud pr. årsdeltager, der
deltager i virksomhedsrettede tilbud om FVU, der er målrettet
ansatte i private og offentlige virksomheder. Herved sikres en
bedre mulighed for, at også de mindre virksomheder vil kunne
benytte sig af muligheden for virksomhedsrettet FVU ved, at der kan
oprettes mindre hold end med den nuværende refusionstakst.
Det særlige tilskud vil blive fastsat som en
tillægstakst på finansloven.
Det særlige tilskud er betinget af, at
aktiviteten gennemføres som virksomhedsrettet FVU. Der vil
blive fastsat nærmere regler om betingelserne efter den
foreslåede bemyndigelse i § 16, stk. 5, 2.
pkt., i FVU-loven, jf. forslagets § 2, nr. 3, med
bemærkninger.
Til nr. 3
Der foreslås indsat hjemmel for
undervisningsministeren til at fastsætte nærmere regler
om administration af særlige tilskud til virksomhedsrettede
tilbud om FVU. Bemyndigelsen påtænkes anvendt til
fastsættelse af betingelser for tilskuddene ved en
afgræsning af virksomhedsrettet FVU, jf. bemærkningerne
til § 2, nr. 2, af frister for amtsrådenes
indberetning af aktiviteten til Undervisningsministeriet og om
opgørelsen, herunder opgørelsesperioden, for
aktiviteten.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af lov nr. 297 af 30. april 2003, hvorved Rådet
om almen voksenundervisning på grundlæggende niveau
blev nedlagt og erstattet af Rådet om Kortuddannedes
Fortsatte Uddannelse.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2005. Loven foreslås at have virkning for
ansøgninger om SVU, der modtages den 1. januar 2005 eller
senere.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU), jf. lovbekendtgørelse nr. 654 af 6. juli 2003, som
ændret ved § 1 i lov nr. 480 af 9. juni 2004,
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 4. - - - Stk. 2. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om uddannelsestiden og om, at der kan
tildeles SVU til kombinationer af de uddannelser, der er
nævnt i stk. 1, nr. 1-4. | | 1. I § 4,
stk. 2 , indsættes efter
»uddannelsestiden« : », herunder om, at
mindstekravet til den ugentlige uddannelsestid kan være
forskelligt for de uddannelser, der er nævnt i stk. 1,
nr. 1-4,«. |
| | |
§ 13. - - - Stk. 2. SVU gives på baggrund af
en beregnet ugentlig uddannelsestid, jf. § 4,
stk. 2, og § 8, stk. 3. Der kan dog ikke gives
SVU for uddannelsestid, der overstiger den ugentlige
nedsættelse af arbejdstiden. | | 2. I § 13,
stk. 2, ændres »§ 8,
stk. 3« til: »§ 8,
stk. 4«. |
| | |
§ 13. - - - Stk. 5. Undervisningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om beregning af SVU, herunder
om beregning af SVU til ledige, og om tildeling af SVU under
kortere afbrydelser af undervisningen, der skyldes
uddannelsesstedets forhold. | | 3. I § 13,
stk. 5, indsættes efter »ledige,« :
»om at mindstekravet til den ugentlige nedsættelse af
arbejdstiden kan være forskelligt ved beregningen af SVU til
de uddannelser, der er nævnt i § 4, stk. 1,
nr. 1-4,«. |
| | |
| | § 2 I lov om forberedende voksenundervisning
(FVU-loven), jf. lov nr. 487 af 31. maj 2000, som ændret ved
§ 61 i lov nr. 145 af 25. marts 2002, § 3 i lov
nr. 149 af 25. marts 2002 og § 49 i lov nr. 418 af 6.
juni 2002, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 15. - - - Stk. 2. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om, at der skal opkræves gebyr for
deltagelse i undervisning samt for deltagelse i prøver som
selvstuderende. Deltagelse i undervisning og prøver vil
være betinget af, at gebyr i henhold disse regler er
betalt. | | 1. I § 15,
stk. 2, 2. pkt. , indsættes efter »i
henhold«: »til«. |
| | |
§ 16. - - - Stk. 3. Staten kan helt eller delvis
refundere amtsrådets udgifter til forberedende
voksenundervisning op til en takst pr. årsdeltager, herunder
selvstuderende, der fastsættes på de årlige
finanslove. Stk. 4. - - - | | 2. I § 16,
stk. 3 , indsættes som 2. pkt. : »Der kan herudover til virksomhedsrettede
tilbud om forberedende voksenundervisning, der er målrettet
ansatte i private og offentlige virksomheder, ydes et særligt
tilskud pr. årsdeltager, der deltager i sådan
undervisning, ud fra en tillægstakst, der fastsættes
på de årlige finanslove.« |
| | |
Stk. 5. Undervisningsministeren
fastsætter regler om refusion af amtsrådets udgifter,
jf. stk. 1-3, udbetaling af forskud på
refusionsbeløb samt om revision af amtsrådets
opgørelse til brug for beregning af refusion. | | 3. I § 16,
stk. 5 , indsættes som 2. pkt. : »Undervisningsministeren fastsætter
regler om administration af særlige tilskud til
virksomhedsrettede tilbud om forberedende voksenundervisning, jf.
stk. 3, 2. pkt., herunder om betingelserne for tilskud,
frister, opgørelse og indberetning af aktiviteten,
udbetaling af tilskuddene samt revision af amtsrådets
opgørelse og indberetning af aktiviteten.« |
| | |
§ 25. - - - Stk. 7. Rådet udarbejder en
årlig rapport, som offentliggøres i amtskommunen og
sendes til Rådet om almen voksenundervisning på
grundlæggende niveau. | | 4. I § 25,
stk. 7 , ændres »Rådet om almen
voksenundervisning på grundlæggende niveau« til:
»Rådet om kortuddannedes fortsatte
uddannelse«. |