L 117 Forslag til lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) og lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven).

(Udvidet adgang til SVU og særligt tilskud til virksomhedsrettet FVU).

Af: Undervisningsminister Ulla Tørnæs (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 17-11-2004

Fremsættelse: 17-11-2004

Fremsættelsestale af lovforslag

20041_l117_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (17. november 2004)

 

 

Undervisningsministeren (Ulla Tørnæs):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) og lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven) (Udvidet adgang til SVU og særligt tilskud til virksomhedsrettet FVU)

(Lovforslag nr. L 117).

Danmark oplever i disse år en udvikling, hvor danske arbejdspladser i stigende omfang udsættes for konkurrence fra lande med lave lønomkostninger, og dette berører især de kortuddannedes arbejdspladser. Regeringen ønsker derfor at styrke voksen- og efteruddannelsesindsatsen med henblik på at sikre, at alle, også de kortuddannede, får den nødvendige opkvalificering og efteruddannelse.

Alt for mange på det danske arbejdsmarked har vanskeligheder med at læse, stave og regne. Det er et problem, fordi flere og flere job som et minimum kræver sådanne basale kundskaber. Hvis ikke denne gruppe får et nødvendigt læse-, stave- og regneløft, vil det være vanskeligt at fastholde arbejdspladser i Danmark og give de mange voksne med læse-, stave- og regnevanskeligheder en reel mulighed for at være knyttet til arbejdsmarkedet.

Der findes i dag en lang række tilbud og muligheder for, at kortuddannede kan deltage i såvel erhvervsrettet som almen voksenundervisning. Det må imidlertid konstateres, at der især for kortuddannede eksisterer en række barrierer, der indebærer, at de konkrete uddannelsesmuligheder ikke udnyttes i tilstrækkeligt omfang. Der er således et behov for at reducere barriererne for den enkelte.

Regeringen ønsker på den baggrund at iværksætte en række nye initiativer, der skal være med til at nedbryde nogle af de nuværende barrierer. Lovforslaget har således til formål at understøtte den af regeringen ønskede styrkelse af voksen- og efteruddannelsesindsatsen, bl.a. ved at give adgang til at modtage SVU til FVU og specialundervisning for voksne i et mindre antal timer pr. uge og til at afholde FVU på en mere fleksibel måde.

Som led i den styrkede indsats for de kortuddannede foreslås det derfor, at det bliver muligt at modtage SVU til FVU og specialundervisning for voksne med et timetal på 3 som det ugentlige minimum. Det foreslås endvidere at gøre muligheden for at gennemføre virksomhedsrettet FVU mere fleksibel ved gennem tillægstakster at give bedre muligheder for oprettelse af mindre hold.

Forslaget om at nedsætte timetalskravet for så vidt angår forberedende voksenundervisning og specialundervisning for voksne skønnes at ville medføre en merudgift på 2,2 mio. kr. i 2005 og ca. 4,5 mio. kr. årligt i de efterfølgende år, svarende til at ca. 1.000 personer årligt tager en uges samlet ekstra FVU eller specialundervisning, fordelt på 3-4 timer om ugen over 10-13 uger. De 1.000 personer skal ses i forhold til, at der i 2003 var ca. 14.700 personer, der deltog i FVU. Forslaget om at yde en tillægstakst til den virksomhedsrettede undervisning skønnes at ville medføre en årlig merudgift på 5,0 mio. kr., svarende til 263 årsdeltagere.

Ændringerne i henholdsvis SVU-loven og FVU-loven forventes at træde i kraft den 1. januar 2005 og have virkning for uddannelsesforløb, der ligger efter denne dato.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det høje Ting.