L 116 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social service. (Udvidelse af den personkreds, der er
berettiget til plejevederlag ved pasning af nærtstående
døende).
Fremsat den 17. november 2004 af
socialministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social
service
(Udvidelse af den personkreds, der er
berettiget til plejevederlag ved pasning af nærstående
døende)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 104 ændres »godtgørelse for
tabt arbejdsindtægt (plejevederlag)« til:
»plejevederlag som nævnt i § 105«.
2. I
§ 105 affattes således:
Ȥ 105.
Plejevederlaget svarer til 1,5 gange det dagpengebeløb, som
modtageren i tilfælde af egen sygdom ville have ret til efter
lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, jf. dog stk. 2. Til
selvstændige, som ikke er tilmeldt den frivillige forsikring,
kan der udbetales plejevederlag fra 1. fraværsdag.
Plejevederlaget kan ikke overstige den hidtidige indtægt, jf.
§ 9 i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel
Stk. 2. Personer, som ikke er berettiget
til plejevederlag efter stk. 1, får udbetalt 11.609 kr.
månedligt i plejevederlag. Personer, som er berettiget til
plejevederlag efter stk. 1, kan vælge i stedet at få
udbetalt et plejevederlag som anført i 1. pkt.
Plejevederlaget kan i dette tilfælde, jf. 1. og 2. pkt., ikke
udbetales sammen med en anden offentlig forsørgelsesydelse.
Hvis flere personer deles om plejeopgaven, nedsættes
beløbet svarende til den pågældendes
forholdsmæssige andel af plejeopgaven.
Stk. 3. Hvis flere personer deles om
plejeopgaven, kan det samlede plejevederlag ikke overstige 1,5
gange det maksimale sygedagpengebeløb efter § 9,
stk. 2, i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel.
Stk. 4. I ganske særlige
tilfælde kan kommunalbestyrelsen beslutte at yde
plejevederlag med et højere beløb end anført i
stk. 1-3.«
3. I
§ 136 indsættes som stk. 10:
»Stk. 10. Det beløb, der er
nævnt i § 105, stk. 2, reguleres en gang
årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om
en satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til
nærmeste kronebeløb. Reguleringen foretages
første gang pr. 1. januar 2006.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Baggrund for lovforslaget
Forslaget fremsættes som led i
udmøntningen af finanslovsaftalen af 5. november 2004 mellem
regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om børn,
handicappede, hospicepladser, retsafgifter, restanceinddrivelser
m.v.
Efter forslaget udvides den kreds af personer,
der kan få plejevederlag efter servicelovens § 104
ved pasning af nærstående døende, der
ønsker at dø i eget hjem. Endvidere foreslås
indført et minimumsbeløb, som plejeren kan få
udbetalt. Dette minimumsbeløb udgør 11.609 kr.
månedligt (2005-niveau), hvilket svarer til 82 procent af
sygedagpengenes maksimumsbeløb.
Lovforslagets indhold
Efter de gældende regler kan personer, der
passer en nærstående, som ønsker at dø i
eget hjem, få udbetalt en godtgørelse for tabt
arbejdsindtægt (plejevederlag). Plejevederlag ydes efter
servicelovens kapitel 20. Personkredsen for plejevederlagsordningen
er afgrænset til personer, som er berettiget til sygedagpenge
i tilfælde af egen sygdom. En række persongrupper uden
for arbejdsmarkedet er derfor ikke omfattet af ordningen.
Efter forslaget udvides personkredsen til at
omfatte alle, som påtager sig at passe en
nærstående døende. Plejevederlaget ydes dermed
ikke længere som en godtgørelse for tabt
arbejdsindtægt.
Der indføres samtidig et
minimumsbeløb på 11.609 kr. månedligt
(2005-niveau), hvilket svarer til 82 pct. af sygedagpengenes
maksimumsbeløb. Det indebærer, at personer, der ikke
har nogen indkomst, eller som har så lav en indkomst, at de
efter de gældende regler ville være berettiget til et
plejevederlag, som er mindre end minimumsbeløbet, kan
få udbetalt minimumsbeløbet. Udbetaling af dette
minimumsbeløb træder i stedet for anden offentlig
forsørgelse.
De hovedgrupper, der efter udvidelsen af
ordningen også vil få mulighed for plejevederlag, vil
være hjemmegående, studerende folke- og
førtidspensionister og kontanthjælpsmodtagere.
For de grupper der modtager offentlig
forsørgelse vil minimumsbeløbet træde i stedet
for denne offentlige forsørgelse.
Det er fortsat en forudsætning, at den
døende er indforstået med ordningen, og at kommunen
vurderer, at den pågældende plejer kan løfte
opgaven.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner
Forslaget vil give mulighed for at yde
plejevederlag til personer, som ikke efter gældende regler er
berettiget, da de ikke er berettiget til sygedagpenge i
tilfælde af egen sygdom. Endvidere kan der være nogle
personer med lav indkomst, som efter forslaget har mulighed for at
få et større plejevederlag (svarende til
minimumsbeløbet), end det plejevederlag, som de efter
gældende regler er berettiget til.
Forslaget skønnes at medføre
merudgifter på omkring 15 mio. kr. årligt. (PL 05).
Størstedelen af udgifterne forventes
især at vedrøre studerende (knap 6 mio. kr.),
hjemmegående (godt 3 mio. kr.) og personer på
overførselsindkomst (ca. 6 mio. kr.). Det ligger til grund
for beregningerne, at hjemmegående og studerende vil modtage
det fulde plejevederlag uden modregning af anden indkomst, og at
personer på overførselsindkomst modtager
plejevederlaget, hvor deres hidtidige overførsel modregnes.
For studerende antages således, at deres samlede
uddannelsesstøtte over studieperioden ikke ændres, men
alene forskydes svarende til længden af den periode, hvor de
modtager plejevederlag.
I dag modtager ca. 1.900 personer plejevederlag
om året. Med den nye målgruppe forventes det, at
antallet af modtagere af plejevederlag vil stige med mere end 50
pct.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget indebærer en mindre administrativ
lettelse for de personer, som ikke hidtil har været
berettiget til hjælp, og som derfor har søgt andre
muligheder for at påtage sig opgaven, fx ansættelse som
hjemmehjælper m.v.
Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Vederlag i forbindelse med pasning af
nærtstående døende betragtes i henhold til
EF-forordning nr. 1408/71 som en kontantydelse ved sygdom, i det
omfang den erstatter en arbejdsindtægt. I medfør af
forordningen vil ydelsen derfor kunne eksporteres inden for
EU-EØS-Schweiz-området af vandrende arbejdstagere og
selvstændige erhvervsdrivende, studerende samt
familiemedlemmer til disse, som er omfattede af lov om
sygedagpenge. En EU-statsborger, som er socialsikret i Danmark, og
som er beskæftiget inden for EU-EØS-Schweiz
området, vil derfor kunne få plejevederlag, når
pågældende passer en nærtstående
døende, der bor inden for dette område, når
servicelovens betingelser i øvrigt er opfyldt.
Høring
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen
sendt til høring hos følgende organisationer:
Kommunernes Landsforening,
Amtsrådsforeningen, Københavns Kommune, Frederiksberg
Kommune, Socialchefforeningen, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Kræftens Bekæmpelse, Patient
Foreningernes Samvirke, Det Centrale Handicapråd,
Ældresagen, Ældremobiliseringen, Ankestyrelsen, Den
Sociale Sikringsstyrelse, Styrelsen for Social Service,
Finansministeriet, Beskæftigelsesministeriet,
Justitsministeriet, Undervisningsministeriet og Indenrigs- og
Sundhedsministeriet.
Lovforslagets konsekvenser i
hovedtræk
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner | Ingen | Forslaget skønnes at ville
medføre en merudgift på 15 mio. kr. |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | En mindre lettelse | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Plejevederlag, der erstatter en
arbejdsindtægt, er en kontantydelse ved sygdom i
EF-forordning 1408/71s forstand. Den kan derfor ydes til personer
omfattet af EF-forordning nr. 1408/71, når disse passer
døende familiemedlemmer inden for EU-EØS-Schweiz
området, hvis betingelserne i serviceloven er opfyldt |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter de gældende regler ydes
plejevederlaget som kompensation for tabt arbejdsindtægt.
Personkredsen for plejevederlagsordningen er afgrænset til
personer, som er berettiget til sygedagpenge i tilfælde af
egen sygdom. En række persongrupper uden for arbejdsmarkedet
er derfor ikke omfattet af ordningen. Det drejer sig f.eks. om
hjemmegående ægtefæller, studerende m.fl.
Efter forslaget udvides personkredsen til alle,
som påtager sig at passe en nærstående
døende, dvs. uafhængig af om pågældende
lider et indtægtstab ved at påtage sig plejeopgaven.
Det er fortsat en forudsætning, at den døende er
indforstået med ordningen, og at kommunen vurderer, at den
pågældende plejer kan løfte opgaven.
Til nr. 2
Beregningen af plejevederlaget er efter de
gældende regler knyttet til sygedagpengereglerne.
Plejevederlaget udgør et beløb, der svarer til 1,5
gange det sygedagpengebeløb, som pågældende
ville have fået i tilfælde af egen sygdom.
Plejevederlaget kan ikke overstige den hidtidige indtægt.
Disse regler bevares, men suppleres med regler om et
minimumsbeløb for plejevederlaget.
Når personkredsen udvides til også at
omfatte personer uden for arbejdsmarkedet, er det nødvendigt
at ændre beregningen af plejevederlaget. Det foreslås
derfor, at der indføres et minimumsbeløb på
11.609 kr. månedligt (2005-niveau). Personer, der ikke er
berettiget til sygedagpenge, får udbetalt et plejevederlag,
der svarer til minimumsbeløbet. Personer, der er berettiget
til sygedagpenge og dermed til et plejevederlag beregnet med
udgangspunkt heri, kan vælge i stedet at få udbetalt et
plejevederlag, der svarer til minimumsbeløbet. Derved sikres
det, at ingen får mindre i plejevederlag end efter de
gældende regler.
Minimumsbeløbet svarer til 82 pct. af
sygedagpengenes maksimumsbeløb. Minimumsbeløbet skal
i øvrigt ses i sammenhæng med, at det er
målrettet personer uden for arbejdsmarkedet, som typisk ikke
har noget indkomsttab ved at påtage sig plejeopgaven.
De gældende beregningsregler bevares i
øvrigt, således at plejeren enten kan vælge at
få udbetalt minimumsbeløbet, eller €" hvis
plejeren finder dette er mere fordelagtigt €" et plejevederlag
beregnet svarende til de gældende beregningsregler på
grundlag af det sygedagpengebeløb pågældende
ville være berettiget til i tilfælde af egen
sygdom.
Minimumsbeløbet træder i stedet for
anden offentlig forsørgelse. Det betyder, at personer som
vælger at få udbetalt plejevederlag som
minimumsbeløbet, jf. § 105, stk. 2, ikke samtidigt
kan få udbetalt en anden offentlig forsørgelsesydelse.
Personer, som modtager en offentlig forsørgelsesydelse, som
er større end minimumsbeløbet, kan ved pleje af en
nærstående som i dag vælge at modtage den
hidtidige ydelse, hvis de i øvrigt opfylder betingelserne
herfor, og undlade at modtage plejevederlaget. Personer, som
modtager en lavere offentlig forsørgelsesydelse end
minimumsbeløbet kan vælge i stedet at få
udbetalt minimumsbeløbet. For fx folkepensionister kan det
være vanskeligt at overskue, hvad der er mest fordelagtigt,
når der skal tages hensyn til boligydelse, varmetillæg
og andre ordninger, som knytter sig til deres pensioniststatus. Det
samme kan gøre sig gældende i forhold til andre
offentlige forsørgelsesydelser. I den forbindelse er
kommunen forpligtiget til at rådgive den
pågældende om, hvad der er mest fordelagtigt for den
enkelte.
Til nr. 3
Minimumsbeløbet foreslås reguleret
med satsreguleringsprocenten. Det svarer til reguleringen af
sygedagpengenes maksimumsbeløb, jf. sygedagpengelovens
§ 9, stk. 2.
Til § 2
Det foreslås at loven træder i kraft
1. januar 2005.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 2 I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 104.
Personer, som passer en nærstående, der ønsker
at dø i eget hjem, er efter ansøgning berettiget til
at få godtgørelse for tabt arbejdsindtægt
(plejevederlag). Det er en betingelse for at yde plejevederlag, at
hospitalsbehandling efter en lægelig vurdering må anses
for udsigtsløs, og at den syges tilstand ikke i
øvrigt nødvendiggør indlæggelse eller
forbliven på sygehus, ophold i plejehjem, plejebolig eller
lignende. Det er endvidere en betingelse, at den syge er
indforstået med etableringen af plejeforholdet. | | 1. I
§ 104 ændres »godtgørelse for
tabt arbejdsindtægt (plejevederlag)« til:
»plejevederlag som nævnt i § 105«. |
| | |
§ 105.
Plejevederlag efter § 104 svarer til 1,5 gange det
dagpengebeløb, som modtageren i tilfælde af egen
sygdom ville have ret til efter lov om dagpenge ved sygdom eller
fødsel. Til selvstændige, som ikke er tilmeldt den
frivillige forsikring, kan der udbetales plejevederlag fra 1.
fraværsdag. Plejevederlaget kan ikke overstige den hidtidige
indtægt, jf. § 9 i lov om dagpenge ved sygdom eller
fødsel. Stk. 2. I ganske særlige
tilfælde kan kommunen beslutte at yde plejevederlag med et
højere beløb end anført i stk. 1. | | 2. I
§ 105 affattes således: »§ 105.
Plejevederlaget svarer til 1,5 gange det dagpengebeløb, som
modtageren i tilfælde af egen sygdom ville have ret til efter
lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, jf. dog stk. 2. Til
selvstændige, som ikke er tilmeldt den frivillige forsikring,
kan der udbetales plejevederlag fra 1. fraværsdag.
Plejevederlaget kan ikke overstige den hidtidige indtægt, jf.
§ 9 i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel Stk. 2. Personer, som ikke er berettiget
til plejevederlag efter stk. 1, får udbetalt 11.609 kr.
månedligt i plejevederlag. Personer, som er berettiget til
plejevederlag efter stk. 1, kan vælge i stedet at få
udbetalt et plejevederlag som anført i 1. pkt.
Plejevederlaget kan i dette tilfælde, jf. 1.og 2. pkt., ikke
udbetales sammen med en anden offentlig forsørgelsesydelse.
Hvis flere personer deles om plejeopgaven, nedsættes
beløbet svarende til den pågældendes
forholdsmæssige andel af plejeopgaven. Stk. 3. Hvis flere personer deles om
plejeopgaven, kan det samlede plejevederlag ikke overstige 1,5
gange det maksimale sygedagpengebeløb efter § 9,
stk. 2, i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel. Stk. 4. I ganske særlige
tilfælde kan kommunalbestyrelsen beslutte at yde
plejevederlag med et højere beløb end anført i
stk. 1-3.« |
| | |
§ 136.
Fradragsbeløb og den maksimale betaling pr. time, der
fastsættes i medfør af § 82, stk. 1,
reguleres en gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Fradragsbeløb afrundes til nærmeste kronebeløb,
der er deleligt med 100. Den maksimale betaling pr. time afrundes
til nærmeste kronebeløb. Stk. 2. De beløb, der er
nævnt i § 83, reguleres en gang årligt den 1.
januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til nærmeste
kronebeløb, der er deleligt med 12. Stk. 3. Det beløb, der er
nævnt i § 99, stk. 1, reguleres en gang
årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om
en satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til
nærmeste kronebeløb, der er deleligt med 1.000. Stk. 4. Det beløb, der er
nævnt i § 28, reguleres en gang årligt den 1.
januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til nærmeste
kronebeløb, der er deleligt med 8. Stk. 5. Det beløb, der er
nævnt i § 97, stk. 5, reguleres en gang
årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om
en satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til
nærmeste kronebeløb. Stk. 6. De beløb, der er
nævnt i §§ 131 a og 131 c, reguleres en gang
årligt den 1. januar, første gang pr. 1. januar 2002,
med den faktiske udvikling i lønninger og priser i den
kommunale sektor i året 2 år forud for det år,
hvor beløbene skal gælde. Beløbene afrundes til
nærmeste kronebeløb, der er deleligt med 100.
Socialministeren bekendtgør de regulerede beløb. Stk. 7. Det beløb, der er
nævnt i § 103 a, stk. 2, reguleres én gang
årligt pr. 1. januar med 2,0 pct. tillagt eller fratrukket en
tilpasningsprocent for det pågældende finansår,
jf. lov om en satsreguleringsprocent. Det beløb, der
fremkommer efter regulering, afrundes til nærmeste
kronebeløb. Regulering foretages første gang pr. 1.
januar 2003. Stk. 8. Beløbet i § 135
a, stk. 1 og 2, reguleres fra og med 2004 med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Stk. 9. Det beløb, der er
nævnt i § 31, stk. 3, og § 78, stk. 4,
reguleres en gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Beløbet afrundes til nærmeste kronebeløb.
Regulering foretages første gang den 1. januar 2005. | | 3. I
§ 136 indsættes som stk. 10: »Stk. 10. Det beløb, der er
nævnt i § 105, stk. 2, reguleres en gang
årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om
en satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til
nærmeste kronebeløb. Reguleringen foretages
første gang pr. 1. januar 2006.« |