L 115 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social pension. (Forbedring af den supplerende
pensionsydelse).
Fremsat den 17. november 2004 af
socialministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
lov om ændring af lov om social
pension
(Forbedring af den supplerende
pensionsydelse)
§ 1
I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 42 af 28. januar 2004, som
ændret ved § 1 i lov nr. 319 af 5. maj 2004 og lov
nr. 471 af 9. juni 2004, foretages følgende
ændringer:
1. I § 72 d, stk. 1 ,
ændres: »5.100 kr.« til: »6.200
kr.«.
2. § 72 d, stk. 3 ,
affattes således:
»Stk. 3. Indtægtsgrundlaget for
den supplerende pensionsydelse opgøres på grundlag af
pensionistens og en eventuel ægtefælles eller samlevers
samlede indtægter. Den samlede indtægt opgøres
pr. 1. januar efter § 29, stk. 1-6, på grundlag af
den senest slutlignede indkomst eller på grundlag af den
forventede fremtidige indtægt, såfremt
indtægtsgrundlaget er ændret mere end rent
midlertidigt. Den opgjorte indtægt nedsættes ved
beregning af den supplerende pensionsydelse med et fradrag, jf.
§ 49, stk. 1, nr. 6.«
3. § 72 d, stk. 4 ,
affattes således:
»Stk. 4. Den supplerende
pensionsydelse nedsættes afhængig af den personlige
tillægsprocent beregnet efter § 49, stk.
5.«
4. I § 72 d, stk. 8 ,
ændres: »stk. 1 og 3« til: »stk. 1«
og: »1. januar 2005« til: »1. januar
2006«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Forslaget fremsættes som led i
udmøntningen af aftalen om finansloven for 2005 mellem
regeringen og Dansk Folkeparti.
Som led i den del af finanslovsaftalen for 2005,
der vedrører Markante forbedringer for de
ældre , er regeringen og Dansk Folkeparti enige om at
gennemføre yderligere forbedringer af den supplerende
pensionsydelse og en midlertidig forhøjelse af
varmetillægget.
Forslaget om forbedring af den supplerende
pensionsydelse indebærer, at ydelsen forhøjes fra
5.200 kr. til 6.200 kr. årligt (2005-pl) til de
folkepensionister, som opfylder de økonomiske
betingelser.
Samtidig foreslås det, at
indtægtsreguleringen lempes, således at den supplerende
pensionsydelse udbetales afhængig af den personlige
tillægsprocent.
Efter forslaget er det fortsat en betingelse for
udbetaling af den supplerende pensionsydelse, at pensionistens
likvide formue (inkl. en eventuel samlevers eller
ægtefælles formue) er mindre end 55.700 kr. (2005-pl)
svarende til formuegrænsen efter de gældende regler om
helbredstillæg.
Forslaget betyder, at de ca. 173.000 herboende
folkepensionister, der efter gældende regler modtager den
fulde ydelse eller mindre i supplerende pensionsydelse, alle vil
modtage 6.200 kr. Samtidig medfører forslaget, at yderligere
ca. 31.000 herboende folkepensionister vil få udbetalt en
reduceret ydelse.
Den supplerende pensionsydelse er skattepligtig
A-indkomst og indgår dermed i lighed med grundbeløbet
og pensionstillægget i indkomstgrundlaget for boligydelse
mv.
Den supplerende pensionsydelse udbetales som
udgangspunkt årligt i januar måned uden
ansøgning.
Der henvises til forarbejderne til lov nr. 471 af
9. juni 2004 (Udvidelse af modtagerkredsen for den supplerende
pensionsydelse) (L 206 2003-2004). Folketingstidende 2003-2004,
Till. A 7099, Till. A 7085, FF 8827, Till. B 1647, FF 10560, FF
10763, Till. C 650.
Udover forslaget om ændring af reglerne om
den supplerende pensionsydelse er der i finanslovsaftalen mellem
regeringen og Dansk Folkeparti enighed om, at der i 2005
gennemføres en midlertidig forhøjelse af
varmetillægget til pensionisterne.
Efter de gældende regler er
socialministeren bemyndiget til at fastsætte de nærmere
regler om varmetillæg. Der vil derfor blive udstedt en
bekendtgørelse om den midlertidige ændring af reglerne
om regulering af varmetillæg for folkepensionister og
førtidspensionister, der er tilkendt pension efter lov om
højeste, mellemste, almindelig forhøjet og almindelig
førtidspension m.v.
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og amtskommuner
Forslaget skønnes at medføre
samlede offentlige merudgifter på ca. 338 mio. kr. i 2005.
Udgifterne fordeler sig med ca. 335 mio. kr. til pensionister
bosiddende i Danmark og knap 2 mio. kr. til pensionister bosiddende
i udlandet, samt knap 1 mio. kr. til administration til staten og
kommunerne. I perioden 2006-2008 forventes de samlede offentlige
merudgifterne at være på ca. 341 mio. kr., 359 mio. kr.
og 368 mio. kr.
I nedenstående tabel er vist de årlig
mer- og mindreudgifter som følge af forslaget om forbedring
af den supplerende pensionsydelse fordelt på udgifter til
folkepension til pensionister bosiddende i Danmark og uden for
Danmark, den skønnede mindreudgift til boligydelse, samt
udgifterne til administration.
Mio. kr. | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 |
Folkepension | 335 | 364 | 384 | 394 |
Folkepension i udlandet | 2 | 2 | 2 | 2 |
Boligydelse | 0 | -25 | -27 | -28 |
- Staten | 0 | -19 | -20 | -21 |
- Kommunerne | 0 | -6 | -7 | -7 |
Administration | | | | |
- Staten | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
- Kommunerne | 0,5 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
I alt | 338 | 341 | 359 | 368 |
Det skønnes, at ca. 204.000
folkepensionister bosiddende i Danmark med lovforslaget vil
være berettiget til at modtage den supplerende
pensionsydelse. Af disse skønnes det, at ca. 173.000
folkepensionister vil modtage den fulde ydelse, mens de
øvrige vil modtage en reduceret ydelse. Derudover
skønnes det, at ca. 1.900 folkepensionister bosiddende
udenfor Danmark vil modtage ydelsen. Hovedparten af de udenlandske
bosiddende folkepensionister forventes at modtage en reduceret
ydelse.
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og amtskommuner
Forslaget forventes samlet at medføre
administrative merudgifter på 0,9 mio. kr. i 2005. I
årene fremefter skønnes den samlede administrative
merudgift at være på 0,6 mio. kr. årligt til
behandling af sager på det internationale
pensionsområde i Den Sociale Sikringsstyrelse og til
behandling af sager for pensionister bosiddende i Danmark.
De økonomiske og administrative
konsekvenser af forslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vil ikke medføre
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Administrative konsekvenser for
borgerne
Den supplerende pensionsydelse udbetales uden
ansøgning for personer bosiddende i Danmark. Den supplerende
pensionsydelse beregnes på grundlag af økonomiske
oplysninger, som i de fleste tilfælde er kommunen
bekendt.
Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Folkepension er omfattet af reglerne i
Rådets forordning nr. 1408/71 om social sikring af vandrende
arbejdstagere. Den supplerende pensionsydelse kan således
også udbetales til personer, som har bopæl i et andet
EU/EØS-land, og som har optjent ret til dansk folkepension,
såfremt betingelserne efter § 72 d er opfyldt.
Høring
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen
sendt til høring hos: KL, Københavns Kommune,
Frederiksberg Kommune, Ældre Sagen,
Ældremobiliseringen, De Samvirkende Invalideorganisationer,
Det Centrale Handicapråd, Ankestyrelsen, Den Sociale
Sikringsstyrelse og Finansministeriet.
Lovforslagets konsekvenser i
hovedtræk
| Positive konsekvenser/
Mindreudgifter | Negative konsekvenser/
Merudgifter |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner | Ingen | Forslaget om forbedring af den
supplerende pensionsydelse skønnes at medføre
offentlige merudgifter på 337 mio. kr. i 2005. I 2006-2008
skønnes de samlede merudgifter til hhv. 341 mio. kr., 359
mio. kr. og 368 mio. kr. |
| | Forslaget skønnes at
medføre offentlige administrative merudgifter på 0,9
mio. kr. i 2005. I årene fremefter skønnes der at
være offentlige administrative merudgifter på 0,6 mio.
kr. årligt. |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Der henvises til afsnittet ovenfor om
forhold til EU-retten. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 4
Det foreslås, at den supplerende
pensionsydelse forhøjes fra 5.200 kr. (2005-pl) til 6.200
kr. Der er fortsat tale om en skattepligtig ydelse, der udbetales
til folkepensionister, som er berettiget til pension inden den 1.
januar i udbetalingsåret.
Den supplerende pensionsydelse kan alene
udbetales, hvis pensionisten og dennes eventuelle
ægtefælle eller samlever har en samlet likvid formue
på mindre end 55.700 kr. (2005-pl). Formuen opgøres
på samme måde som for beregning af
helbredstillæg.
Den supplerende pensionsydelse udbetales €"
som efter de gældende regler - uden ansøgning for
personer bosiddende i Danmark. Kommunen undersøger, hvilke
pensionister der er berettiget til ydelsen og indhenter evt.
supplerende oplysninger hos pensionisten til brug for beregning af
den supplerende pensionsydelse.
Den supplerende pensionsydelse kommer efter
forslaget til udbetaling i januar måned. Hvis kommunen ikke
har modtaget de nødvendige oplysninger om likvid formue og
indtægtsgrundlag med henblik på at kunne foretage
udbetaling i januar måned, udbetales den supplerende
pensionsydelse, når de nødvendige oplysninger er
modtaget.
Pensionister som mener, at de er berettiget til
den supplerende pensionsydelse, og som ikke i løbet af
januar måned har modtaget henvendelse fra kommunen herom, kan
henvende sig til kommunen med henblik på at få
foretaget en beregning af, om de er berettiget til den supplerende
pensionsydelse.
For pensionister med bopæl i udlandet
udøver Den Sociale Sikringsstyrelse de beføjelser,
som kommunerne har efter lov om social pension. Det er
således Den Sociale Sikringsstyrelse, der skal udbetale den
supplerende pensionsydelse til pensionister med bopæl i et
andet EU/EØS-land.
Det forhøjede beløb satsreguleres
første gang 1. januar 2006.
Til nr. 2 og 3
Efter de gældende regler udbetales den
supplerende pensionsydelse afhængigt af pensionistens og en
eventuel ægtefælles eller samlevers samlede
indtægter. Indtægtsgrundlaget opgøres på
samme måde som for beregning af pensionstillæg. Selve
nedsættelsen sker krone-for-krone i forhold til den
indtægt, der overstiger fradragsbeløbet på hhv.
10.200 kr. årligt for enlige og 20.100 kr. årligt for
gifte samlevende. Dermed er den supplerende pensionsydelse efter de
gældende regler bortreguleret ved indtægter på
hhv. 15.200 kr. for enlige og 30.100 kr. for gifte/samlevende,
når der tages højde for, at beløb på
mindre end 200 kr. ikke kan udbetales.
Lovforslaget betyder, at
indtægtsreguleringen lempes. Efter lovforslaget
nedsættes det opgjorte indtægtsgrundlag med det samme
fradragsbeløb, som gælder ved beregning af
helbredstillæg og varmetillæg. Fradragsbeløbet
vil derfor være på 15.400 kr. årligt for enlige
og 30.500 kr. årligt for gifte/samlevende.
Selve indtægtsreguleringen af den
supplerende pensionsydelse sker ligeledes som for
helbredstillæg og varmetillæg, idet ydelsen
foreslås reguleret i forhold til den personlige
tillægsprocent. Konsekvensen af at anvende den personlige
tillægsprocent er, at den supplerende pensionsydelse
aftrappes over et længere indkomstinterval. Aftrapningen af
den supplerende pensionsydelse vil således starte ved en
supplerende indkomst (ud over social pension), der overstiger et
fradragsbeløb på 15.400 kr. for enlige og 30.500 kr.
for gifte/samlevende. Den personlige tillægsprocent er som
udgangspunkt 100, men nedsættes ved indtægter ud over
de nævnte fradragsbeløb. Den personlige
tillægsprocent nedsættes med 1 procent for hver 379
kr./766 kr. indtægten overstiger fradragsbeløbet for
henholdsvis enlige og gifte/samlevende. Nedsættelse i henhold
til den personlige tillægsprocent betyder, at den supplerende
pensionsydelse først vil være bortfaldet ved
supplerende indtægter på 52.163 kr. for enlige og
104.802 kr. for gifte/samlevende (2005-pl), når der er taget
højde for at beløb på mindre end 200 kr. ikke
kan udbetales.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2005.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 42 af 28. januar 2004, som
ændret ved § 1 i lov nr. 319 af 5. maj 2004 og lov
nr. 471 af 9. juni 2004, foretages følgende
ændringer: |
§ 72 d. Til
folkepensionister, som inden den 1. januar i det
pågældende år er berettiget til pension, jf.
§ 12, og som opfylder betingelserne i stk. 2-6, udbetales
en årlig supplerende pensionsydelse på op til 5.100
kr. Stk. 2€ | | 1. I § 72 d, stk. 1 ,
ændres: »5.100 kr.« til: »6.200
kr.«. |
Stk. 3. Den supplerende pensionsydelse
nedsættes på grundlag af pensionistens og en eventuel
ægtefælles eller samlevers samlede indtægter. Den
samlede indtægt opgøres pr. 1. januar efter
§ 29, stk. 1-6, på grundlag af den senest
slutlignede indkomst eller på grundlag af den forventede
fremtidige indtægt, såfremt indtægtsgrundlaget er
ændret mere end rent midlertidigt. Den opgjorte indtægt
nedsættes med et fradragsbeløb, der udgør
10.000 kr. for enlige og 19.700 kr. for gifte og samlevende. | | 2.§ 72 d, stk. 3 ,
affattes således: »Stk. 3. Indtægtsgrundlaget for
den supplerende pensionsydelse opgøres på grundlag af
pensionistens og en eventuel ægtefælles eller samlevers
samlede indtægter. Den samlede indtægt opgøres
pr. 1. januar efter § 29, stk. 1-6, på grundlag af
den senest slutlignede indkomst eller på grundlag af den
forventede fremtidige indtægt, såfremt
indtægtsgrundlaget er ændret mere end rent
midlertidigt. Den opgjorte indtægt nedsættes ved
beregning af den supplerende pensionsydelse med et fradrag, jf.
§ 49, stk. 1, nr. 6.« |
Stk. 4. Den supplerende pensionsydelse
nedsættes med 100 pct. af indtægtsgrundlaget efter stk.
3, dog med 50 pct., hvis pensionistens ægtefælle eller
samlever også har ret til den supplerende pensionsydelse. Stk. 5-7€ | | 3.§ 72 d, stk. 4 ,
affattes således: »Stk. 4. Den supplerende
pensionsydelse nedsættes afhængig af den personlige
tillægsprocent beregnet efter § 49, stk.
5.« |
Stk. 8. De beløb, der er
nævnt i stk. 1 og 3, reguleres én gang årligt
den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Reguleringen sker første gang den 1.
januar 2005. Beløbene afrundes til nærmeste
kronebeløb, der kan deles med 100. Stk. 9... | | 4. I § 72 d, stk. 8 ,
ændres: »stk. 1 og 3« til: »stk. 1«
og: »1. januar 2005« til: »1. januar
2006«. |