L 115 Forslag til lov om ændring af lov om social pension.

(Forbedring af den supplerende pensionsydelse).

Af: Socialminister Eva Kjer Hansen (V)
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 17-11-2004

Fremsat: 17-11-2004

Lovforslag som fremsat

20041_l115_som_fremsat (html)

L 115 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om social pension. (Forbedring af den supplerende pensionsydelse).

Fremsat den 17. november 2004 af socialministeren (Eva Kjer Hansen)

Forslag

til

lov om ændring af lov om social pension

(Forbedring af den supplerende pensionsydelse)

 

§ 1

I lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 42 af 28. januar 2004, som ændret ved § 1 i lov nr. 319 af 5. maj 2004 og lov nr. 471 af 9. juni 2004, foretages følgende ændringer:

1. I § 72 d, stk. 1 , ændres: »5.100 kr.« til: »6.200 kr.«.

2. § 72 d, stk. 3 , affattes således:

»Stk. 3. Indtægtsgrundlaget for den supplerende pensionsydelse opgøres på grundlag af pensionistens og en eventuel ægtefælles eller samlevers samlede indtægter. Den samlede indtægt opgøres pr. 1. januar efter § 29, stk. 1-6, på grundlag af den senest slutlignede indkomst eller på grundlag af den forventede fremtidige indtægt, såfremt indtægtsgrundlaget er ændret mere end rent midlertidigt. Den opgjorte indtægt nedsættes ved beregning af den supplerende pensionsydelse med et fradrag, jf. § 49, stk. 1, nr. 6.«

3. § 72 d, stk. 4 , affattes således:

»Stk. 4. Den supplerende pensionsydelse nedsættes afhængig af den personlige tillægsprocent beregnet efter § 49, stk. 5.«

4. I § 72 d, stk. 8 , ændres: »stk. 1 og 3« til: »stk. 1« og: »1. januar 2005« til: »1. januar 2006«.

§ 2

Loven træder i kraft den 1. januar 2005.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Forslaget fremsættes som led i udmøntningen af aftalen om finansloven for 2005 mellem regeringen og Dansk Folkeparti.

Som led i den del af finanslovsaftalen for 2005, der vedrører Markante forbedringer for de ældre , er regeringen og Dansk Folkeparti enige om at gennemføre yderligere forbedringer af den supplerende pensionsydelse og en midlertidig forhøjelse af varmetillægget.

Forslaget om forbedring af den supplerende pensionsydelse indebærer, at ydelsen forhøjes fra 5.200 kr. til 6.200 kr. årligt (2005-pl) til de folkepensionister, som opfylder de økonomiske betingelser.

Samtidig foreslås det, at indtægtsreguleringen lempes, således at den supplerende pensionsydelse udbetales afhængig af den personlige tillægsprocent.

Efter forslaget er det fortsat en betingelse for udbetaling af den supplerende pensionsydelse, at pensionistens likvide formue (inkl. en eventuel samlevers eller ægtefælles formue) er mindre end 55.700 kr. (2005-pl) svarende til formuegrænsen efter de gældende regler om helbredstillæg.

Forslaget betyder, at de ca. 173.000 herboende folkepensionister, der efter gældende regler modtager den fulde ydelse eller mindre i supplerende pensionsydelse, alle vil modtage 6.200 kr. Samtidig medfører forslaget, at yderligere ca. 31.000 herboende folkepensionister vil få udbetalt en reduceret ydelse.

Den supplerende pensionsydelse er skattepligtig A-indkomst og indgår dermed i lighed med grundbeløbet og pensionstillægget i indkomstgrundlaget for boligydelse mv.

Den supplerende pensionsydelse udbetales som udgangspunkt årligt i januar måned uden ansøgning.

Der henvises til forarbejderne til lov nr. 471 af 9. juni 2004 (Udvidelse af modtagerkredsen for den supplerende pensionsydelse) (L 206 2003-2004). Folketingstidende 2003-2004, Till. A 7099, Till. A 7085, FF 8827, Till. B 1647, FF 10560, FF 10763, Till. C 650.

Udover forslaget om ændring af reglerne om den supplerende pensionsydelse er der i finanslovsaftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti enighed om, at der i 2005 gennemføres en midlertidig forhøjelse af varmetillægget til pensionisterne.

Efter de gældende regler er socialministeren bemyndiget til at fastsætte de nærmere regler om varmetillæg. Der vil derfor blive udstedt en bekendtgørelse om den midlertidige ændring af reglerne om regulering af varmetillæg for folkepensionister og førtidspensionister, der er tilkendt pension efter lov om højeste, mellemste, almindelig forhøjet og almindelig førtidspension m.v.

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Forslaget skønnes at medføre samlede offentlige merudgifter på ca. 338 mio. kr. i 2005. Udgifterne fordeler sig med ca. 335 mio. kr. til pensionister bosiddende i Danmark og knap 2 mio. kr. til pensionister bosiddende i udlandet, samt knap 1 mio. kr. til administration til staten og kommunerne. I perioden 2006-2008 forventes de samlede offentlige merudgifterne at være på ca. 341 mio. kr., 359 mio. kr. og 368 mio. kr.

I nedenstående tabel er vist de årlig mer- og mindreudgifter som følge af forslaget om forbedring af den supplerende pensionsydelse fordelt på udgifter til folkepension til pensionister bosiddende i Danmark og uden for Danmark, den skønnede mindreudgift til boligydelse, samt udgifterne til administration.

Mio. kr.

2005

2006

2007

2008

Folkepension

335

364

384

394

Folkepension i udlandet

2

2

2

2

Boligydelse

0

-25

-27

-28

- Staten

0

-19

-20

-21

- Kommunerne

0

-6

-7

-7

Administration

 

 

 

 

- Staten

0,4

0,4

0,4

0,4

- Kommunerne

0,5

0,2

0,2

0,2

I alt

338

341

359

368

Det skønnes, at ca. 204.000 folkepensionister bosiddende i Danmark med lovforslaget vil være berettiget til at modtage den supplerende pensionsydelse. Af disse skønnes det, at ca. 173.000 folkepensionister vil modtage den fulde ydelse, mens de øvrige vil modtage en reduceret ydelse. Derudover skønnes det, at ca. 1.900 folkepensionister bosiddende udenfor Danmark vil modtage ydelsen. Hovedparten af de udenlandske bosiddende folkepensionister forventes at modtage en reduceret ydelse.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Forslaget forventes samlet at medføre administrative merudgifter på 0,9 mio. kr. i 2005. I årene fremefter skønnes den samlede administrative merudgift at være på 0,6 mio. kr. årligt til behandling af sager på det internationale pensionsområde i Den Sociale Sikringsstyrelse og til behandling af sager for pensionister bosiddende i Danmark.

De økonomiske og administrative konsekvenser af forslaget skal forhandles med de kommunale parter.

Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget vil ikke medføre økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

Administrative konsekvenser for borgerne

Den supplerende pensionsydelse udbetales uden ansøgning for personer bosiddende i Danmark. Den supplerende pensionsydelse beregnes på grundlag af økonomiske oplysninger, som i de fleste tilfælde er kommunen bekendt.

Miljømæssige konsekvenser

Forslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.

Forholdet til EU-retten

Folkepension er omfattet af reglerne i Rådets forordning nr. 1408/71 om social sikring af vandrende arbejdstagere. Den supplerende pensionsydelse kan således også udbetales til personer, som har bopæl i et andet EU/EØS-land, og som har optjent ret til dansk folkepension, såfremt betingelserne efter § 72 d er opfyldt.

Høring

Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt til høring hos: KL, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Ældre Sagen, Ældremobiliseringen, De Samvirkende Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd, Ankestyrelsen, Den Sociale Sikringsstyrelse og Finansministeriet.

Lovforslagets konsekvenser i hovedtræk

 

Positive konsekvenser/
Mindreudgifter

Negative konsekvenser/
Merudgifter

Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

 

Ingen

Forslaget om forbedring af den supplerende pensionsydelse skønnes at medføre offentlige merudgifter på 337 mio. kr. i 2005. I 2006-2008 skønnes de samlede merudgifter til hhv. 341 mio. kr., 359 mio. kr. og 368 mio. kr.

 

 

 

 

Forslaget skønnes at medføre offentlige administrative merudgifter på 0,9 mio. kr. i 2005. I årene fremefter skønnes der at være offentlige administrative merudgifter på 0,6 mio. kr. årligt.

Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Der henvises til afsnittet ovenfor om forhold til EU-retten.

 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1 og 4

Det foreslås, at den supplerende pensionsydelse forhøjes fra 5.200 kr. (2005-pl) til 6.200 kr. Der er fortsat tale om en skattepligtig ydelse, der udbetales til folkepensionister, som er berettiget til pension inden den 1. januar i udbetalingsåret.

Den supplerende pensionsydelse kan alene udbetales, hvis pensionisten og dennes eventuelle ægtefælle eller samlever har en samlet likvid formue på mindre end 55.700 kr. (2005-pl). Formuen opgøres på samme måde som for beregning af helbredstillæg.

Den supplerende pensionsydelse udbetales €" som efter de gældende regler - uden ansøgning for personer bosiddende i Danmark. Kommunen undersøger, hvilke pensionister der er berettiget til ydelsen og indhenter evt. supplerende oplysninger hos pensionisten til brug for beregning af den supplerende pensionsydelse.

Den supplerende pensionsydelse kommer efter forslaget til udbetaling i januar måned. Hvis kommunen ikke har modtaget de nødvendige oplysninger om likvid formue og indtægtsgrundlag med henblik på at kunne foretage udbetaling i januar måned, udbetales den supplerende pensionsydelse, når de nødvendige oplysninger er modtaget.

Pensionister som mener, at de er berettiget til den supplerende pensionsydelse, og som ikke i løbet af januar måned har modtaget henvendelse fra kommunen herom, kan henvende sig til kommunen med henblik på at få foretaget en beregning af, om de er berettiget til den supplerende pensionsydelse.

For pensionister med bopæl i udlandet udøver Den Sociale Sikringsstyrelse de beføjelser, som kommunerne har efter lov om social pension. Det er således Den Sociale Sikringsstyrelse, der skal udbetale den supplerende pensionsydelse til pensionister med bopæl i et andet EU/EØS-land.

Det forhøjede beløb satsreguleres første gang 1. januar 2006.

Til nr. 2 og 3

Efter de gældende regler udbetales den supplerende pensionsydelse afhængigt af pensionistens og en eventuel ægtefælles eller samlevers samlede indtægter. Indtægtsgrundlaget opgøres på samme måde som for beregning af pensionstillæg. Selve nedsættelsen sker krone-for-krone i forhold til den indtægt, der overstiger fradragsbeløbet på hhv. 10.200 kr. årligt for enlige og 20.100 kr. årligt for gifte samlevende. Dermed er den supplerende pensionsydelse efter de gældende regler bortreguleret ved indtægter på hhv. 15.200 kr. for enlige og 30.100 kr. for gifte/samlevende, når der tages højde for, at beløb på mindre end 200 kr. ikke kan udbetales.

Lovforslaget betyder, at indtægtsreguleringen lempes. Efter lovforslaget nedsættes det opgjorte indtægtsgrundlag med det samme fradragsbeløb, som gælder ved beregning af helbredstillæg og varmetillæg. Fradragsbeløbet vil derfor være på 15.400 kr. årligt for enlige og 30.500 kr. årligt for gifte/samlevende.

Selve indtægtsreguleringen af den supplerende pensionsydelse sker ligeledes som for helbredstillæg og varmetillæg, idet ydelsen foreslås reguleret i forhold til den personlige tillægsprocent. Konsekvensen af at anvende den personlige tillægsprocent er, at den supplerende pensionsydelse aftrappes over et længere indkomstinterval. Aftrapningen af den supplerende pensionsydelse vil således starte ved en supplerende indkomst (ud over social pension), der overstiger et fradragsbeløb på 15.400 kr. for enlige og 30.500 kr. for gifte/samlevende. Den personlige tillægsprocent er som udgangspunkt 100, men nedsættes ved indtægter ud over de nævnte fradragsbeløb. Den personlige tillægsprocent nedsættes med 1 procent for hver 379 kr./766 kr. indtægten overstiger fradragsbeløbet for henholdsvis enlige og gifte/samlevende. Nedsættelse i henhold til den personlige tillægsprocent betyder, at den supplerende pensionsydelse først vil være bortfaldet ved supplerende indtægter på 52.163 kr. for enlige og 104.802 kr. for gifte/samlevende (2005-pl), når der er taget højde for at beløb på mindre end 200 kr. ikke kan udbetales.

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2005.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

§ 1

I lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 42 af 28. januar 2004, som ændret ved § 1 i lov nr. 319 af 5. maj 2004 og lov nr. 471 af 9. juni 2004, foretages følgende ændringer:

§ 72 d. Til folkepensionister, som inden den 1. januar i det pågældende år er berettiget til pension, jf. § 12, og som opfylder betingelserne i stk. 2-6, udbetales en årlig supplerende pensionsydelse på op til 5.100 kr.

Stk. 2€

 

1. I § 72 d, stk. 1 , ændres: »5.100 kr.« til: »6.200 kr.«.

 

Stk. 3. Den supplerende pensionsydelse nedsættes på grundlag af pensionistens og en eventuel ægtefælles eller samlevers samlede indtægter. Den samlede indtægt opgøres pr. 1. januar efter § 29, stk. 1-6, på grundlag af den senest slutlignede indkomst eller på grundlag af den forventede fremtidige indtægt, såfremt indtægtsgrundlaget er ændret mere end rent midlertidigt. Den opgjorte indtægt nedsættes med et fradragsbeløb, der udgør 10.000 kr. for enlige og 19.700 kr. for gifte og samlevende.

 

2.§ 72 d, stk. 3 , affattes således:

»Stk. 3. Indtægtsgrundlaget for den supplerende pensionsydelse opgøres på grundlag af pensionistens og en eventuel ægtefælles eller samlevers samlede indtægter. Den samlede indtægt opgøres pr. 1. januar efter § 29, stk. 1-6, på grundlag af den senest slutlignede indkomst eller på grundlag af den forventede fremtidige indtægt, såfremt indtægtsgrundlaget er ændret mere end rent midlertidigt. Den opgjorte indtægt nedsættes ved beregning af den supplerende pensionsydelse med et fradrag, jf. § 49, stk. 1, nr. 6.«

 

Stk. 4. Den supplerende pensionsydelse nedsættes med 100 pct. af indtægtsgrundlaget efter stk. 3, dog med 50 pct., hvis pensionistens ægtefælle eller samlever også har ret til den supplerende pensionsydelse.

Stk. 5-7€

 

3.§ 72 d, stk. 4 , affattes således:

»Stk. 4. Den supplerende pensionsydelse nedsættes afhængig af den personlige tillægsprocent beregnet efter § 49, stk. 5.«

 

Stk. 8. De beløb, der er nævnt i stk. 1 og 3, reguleres én gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Reguleringen sker første gang den 1. januar 2005. Beløbene afrundes til nærmeste kronebeløb, der kan deles med 100.

Stk. 9...

 

4. I § 72 d, stk. 8 , ændres: »stk. 1 og 3« til: »stk. 1« og: »1. januar 2005« til: »1. januar 2006«.