L 114 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social service. (Respekt for vejledende tilkendegivelser
for fremtiden - 'plejetestamenter'.)
Fremsat den 17. november 2004 af
socialministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social
service
(Respekt for vejledende tilkendegivelser for
fremtiden - »Plejetestamenter«)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004, foretages
følgende ændringer:
1. Efter § 67
a indsættes i kapitel 12 :
»Respekt for vejledende
tilkendegivelser for fremtiden
(»Plejetestamenter«)
§ 67 b.
Kommunen skal i forhold til tilrettelæggelsen af pleje og
omsorg mv. af en person med en demensdiagnose så vidt muligt
respektere dennes vejledende tilkendegivelser for fremtiden i
forhold til bolig, pleje og omsorg.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2005
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Forslagets indhold og
formål
Regeringen prioriterer indsatsen overfor de
svageste ældre højt. Således afsatte regeringen
i 2003 i alt 80 mio. kr. til styrkelse af indsatsen overfor
mennesker med demens, og regeringen vil fortsat arbejde for, at
demente og deres pårørende får den hjælp
og støtte, de har brug for. Demens ændrer ikke kun
tilværelsen for den demente selv, men påvirker i
høj grad også de pårørende. Det stiller
store krav til den hjælp og støtte, som der skal
tilbydes denne gruppe.
Det er helt centralt, at plejen overfor de
demente tilrettelægges med fokus på den enkeltes
værdighed. Mennesker, der rammes af demens, oplever at skulle
erkende, at man langsomt men sikkert vil miste kontrollen over sit
eget liv. Konsekvensen er, at andre på et tidspunkt skal
træffe vigtige beslutninger på ens vegne €"
også omkring personlige forhold som pleje og omsorg.
Regeringen ønsker med dette lovforslag at
understøtte muligheden for, at mennesker med en
demensdiagnose kan tage ansvar for eget liv, mens de endnu er i
stand til det.
Efter lovforslaget skal kommunerne i
tilrettelæggelsen af pleje og omsorg mv. så vidt muligt
respektere tilkendegivelser om ønsker for fremtiden i
forhold til bolig, pleje og omsorg (»plejetestamente«)
fra personer, der har en demensdiagnose.
Kommunen har ikke pligt til at følge
tilkendegivelserne, og den person, der har tilkendegivet sine
ønsker for fremtiden vedrørende bolig, pleje og
omsorg har heller ikke et retskrav på, at tilkendegivelserne
bliver fulgt. »Plejetestamenter« er vejledende i
forhold til, hvordan plejepersonale og eventuelle
pårørende kan varetage plejen af demente, og kommunen
skal forsøge at tilgodese den dementes ønsker inden
for den ramme, herunder den økonomiske ramme, der i
øvrigt er. Kommunen pålægges således ingen
nye aktiviteter men forpligtes til at bruge et eventuelt
»plejetestamente« som vejledende redskab i plejen af en
dement €" til gavn for den demente, de pårørende
og plejepersonalet.
»Plejetestamenterne« vil kunne
hjælpe plejepersonalet til at give en pleje, der er i
overensstemmelse med den dementes ønsker og den måde,
den demente tidligere har levet sit liv på.
»Plejetestamenterne« kan dermed medvirke til, at den
demente €" til trods for at denne ikke er i stand til at give
udtryk for sine ønsker €" kan få en værdig
alderdom og en værdig livsafslutning.
»Plejetestamentet« kan endvidere aflaste eventuelle
pårørende, i og med at tilkendegivelserne fra den
dementramte kan hjælpe og understøtte en eventuel
ægtefælle, når denne står og skal
træffe forskellige valg på den dementes vegne.
Svære beslutninger såsom flytning til en plejebolig vil
være nemmere at tackle for den raske ægtefælle,
fordi denne ved, at det er i overensstemmelse med den dementes
ønsker.
»Plejetestamenter« kan derudover
være med til at mindske brugen af magt. Det forhold, at
dagligdagen i størst muligt omfang foregår på
samme måde som tidligere, vil give den demente mere ro og
tryghed og kan bidrage til, at situationer, hvor brug af magt er
nødvendig, bliver færre. I de plejeplaner, der
udarbejdes for beboere på plejehjem mv., indgår der
allerede oplysninger om den pågældendes tidligere liv.
Det er oplysninger, som man oftest får via
pårørende og andre nærtstående. Disse
oplysninger kan være et supplement til tilkendegivelserne i
»plejetestamentet«. I de tilfælde, hvor den
demente er uden familie og/eller ægtefælle, vil
»plejetestamentet« være en enestående
mulighed for plejepersonalet for at få oplysninger om den
dementes hidtidige liv og ønsker for fremtiden.
Lovforslaget er afgrænset til personer, der
har fået stillet en demensdiagnose. Dette er begrundet i, at
der her er tale om en persongruppe, der €" i modsætning
til alle andre €" med sikkerhed ved, at de bliver mentalt
svækkede, og at de på sigt ikke vil være i stand
til at handle vedrørende egne forhold.
Der er via de gældende regler om
generalfuldmagter mulighed for, at man kan bemyndige en
pårørende eller en anden nærtstående
person til at bestyre formuen og til at disponere på ens
vegne i alle retlige anliggender. En sådan fuldmagt
vil også være gældende efter det tidspunkt, hvor
man ikke er i stand til at varetage sine anliggender. Der
ændres ved dette lovforslag ikke ved muligheden for at
oprette generalfuldmagter.
2. Baggrunden for
lovforslaget
Antallet af personer med en demensdiagnose er
indenfor de seneste år vokset. Ikke alene på grund af
et stigende antal ældre, men også fordi der i dag sker
en tidligere diagnosticering. Det skønnes, at der er mellem
80.000 og 100.000 demente i Danmark. Der er hvert år ca.
19.000 nye tilfælde.
På grund af prognosen €" tiltagende
svækkelse af hjernen €" vil mange diagnosticerede
gøre sig overvejelser om, hvad der vil ske, når de
ikke længere er i stand til at handle vedrørende egne
forhold. Det kan være sig bekymringer om, hvorvidt man vil
blive en belastning for ægtefællen og andre
nærtstående, men det kan også være
bekymringer over, at man på et tidspunkt ikke længere
vil være i stand til at tage vare på sig selv. Man kan
ikke selv tage stilling til bolig, hvilket tøj, man skal
have på, gåture mv. Der vil naturligt nok opstå
et ønske om at kunne se ind i fremtiden og på
forhånd tage stilling til egne personlige forhold.
Der er fra forskellig side givet udtryk for, at
der er behov for, at personer, der rammes af sygdom, der
medfører, at handleevnen gradvist forsvinder, får
mulighed for at tilkende deres ønsker for fremtiden i
forhold til bolig, pleje og omsorg. Socialministeriet nedsatte
derfor i 2003 en arbejdsgruppe med repræsentanter for
Justitsministeriet, Civilretsdirektoratet, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet og Socialministeriet. Arbejdsgruppen afgav
rapport i marts 2004.
2.1. Arbejdsgruppens
overvejelser
Arbejdsgruppen har overvejet, om der er behov for
nye formelle regler i form af vedvarende fuldmagter, der kan
angå både personlige og økonomiske forhold, og
som skal have virkning efter at fuldmagtsgiver er blevet ude af
stand til at varetage sine anliggender, eller om der skal
være tale om en enkel, let og uformel løsning.
Det er arbejdsgruppens vurdering, at mennesker,
der står i en situation, hvor de har fået en diagnose
med en dårlig prognose, ofte ikke vil have det
fornødne psykiske overskud til at skulle rette henvendelse
til offentlige myndigheder for at tage stilling til fremtidige
plejeønsker. Og mange vil på forhånd ikke have
oprettet en generalfuldmagt indeholdende plejeønsker for
fremtiden, fordi man €" når man er rask €" ikke
ønsker at tage stilling til, at man kan komme i en
situation, hvor man ikke er i stand til at handle vedrørende
egne personlige forhold. Der skal derfor være tale om en
enkel, let og uformel løsning.
Arbejdsgruppen har anbefalet, at tilkendegivelser
for fremtiden i form af »plejetestamenter« er den mest
hensigtsmæssige og enkle løsning. Der er ikke krav om,
at »plejetestamentet« skal oprettes på en
officiel formular eller skal underskrives for notaren.
»Plejetestamenter« giver i modsætning til fx
vedvarende generalfuldmagter, hvor fuldmagtsgiver skal omkring
notaren for at ændre fuldmagten, mulighed for på en
uforpligtende måde at ændre tilkendegivelserne.
Det har været af væsentlig betydning
for arbejdsgruppen, at den demente har selvbestemmelse i det
omfang, at det er muligt €" også i de tilfælde,
hvor der er givet tilkendegivelser om ønsker om pleje,
omsorg mv. i fremtiden - og at den enkelte families naturlige ret
til at lave aftaler om pleje, omsorg mv. med svage familiemedlemmer
ikke begrænses.
Arbejdsgruppen er blevet bedt om at foretage en
afgrænsning af persongruppen. Problemstillingen bliver
især diskuteret i forhold til demensområdet, fordi der
er tale om en persongruppe, der - i modsætning til alle andre
- med sikkerhed ved, at de bliver mentalt svækkede, og at de
på sigt ikke vil være i stand til at handle
vedrørende egne forhold. Arbejdsgruppen har derfor
indstillet, at persongruppen afgrænses til demente.
Arbejdsgruppen har desuden vurderet, at der er
behov for at informere om muligheden for at oprette en
generalfuldmagt vedr. de økonomiske forhold.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke erhvervsmæssige
konsekvenser.
Konsekvenser for
miljøet
Lovforslaget har ingen konsekvenser for
miljøet.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i
Den Sociale Ankestyrelse, Den Sociale Sikringsstyrelse, Styrelsen
for Social Service, Kommunernes Landsforening,
Amtsrådsforeningen, Københavns Kommune, Frederiksberg
Kommune, Socialchefforeningen, Foreningen af Statsamtmænd,
Dansk Socialrådgiverforening, Ældresagen,
Ældremobiliseringen, Alzheimerforeningen, Etisk Råd,
Dansk Sygeplejeråd, FOA, Lederforum, Hukommelsesklinikken
samt Landsforeningen for Socialpædagoger.
Lovforslagets konsekvenser i
hovedtræk
| Positive konsekvenser/
mindre udgifter | Negative konsekvenser/
merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
amter og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Kommunen €" i praksis ofte pleje- og
omsorgspersonalet €" skal så vidt muligt
tilrettelægge pleje og omsorg mv. med respekt for de
vejledende tilkendegivelser, som en person med en demensdiagnose
har formuleret omkring fremtidige ønsker for bolig, pleje og
omsorg. Der er ikke krav om, at »plejetestamentet« skal
oprettes på en officiel formular eller skal underskrives for
en notar. »Plejetestamentet« vil således
også kunne fremgå at fx et videobånd eller
kassettebånd.
I et »plejetestamente« vil man kunne
tilkendegive, hvordan man ønsker at blive plejet i
fremtiden. Et »plejetestamente« kan fx
indeholde oplysninger om madvaner, påklædning, hygiejne
samt dagligdagsvaner mv. i øvrigt.
Allerede i dag skal personalet tage hensyn til
den enkeltes ønsker, behov og muligheder for livsudfoldelse.
I forhold til demente er det vigtigt at have et stort kendskab til
den dementes tidligere liv og ønsker for fremtiden, hvis man
skal give den demente værdig pleje.
Tilkendegivelserne for fremtiden er vejledende.
Det vil altid være kommunen/plejepersonalet, der €" i
samarbejde med eventuelle pårørende €" i sidste
ende afgør, hvilken hjælp der skal gives og hvordan.
Eksempelvis kan forholdene for den demente have ændret sig,
siden ønskerne for fremtiden blev formuleret, således
at det vil stride imod den dementes tarv at følge
tilkendegivelserne i »plejetestamentet«. Hvis man fx
får en så dårlig gangfunktion, at man bliver
kørestolsbruger, er det måske en fordel, at man har
joggingbukser, på selv om man har tilkendegivet, at man under
ingen omstændigheder vil have joggingtøj på.
Personalet må så - evt. i samråd med de
pårørende - vurdere, hvad der er bedst for den
demente.
Et »plejetestamente« kan ikke bruges
til, at man på forhånd tilkendegiver, at der må
bruges magt i forbindelse med fx personlig pleje. Magtanvendelse
skal altid være sidste udvej, og man kan ikke legalisere
brugen af magt med et »plejetestamente«. Ved
indstilling om brug af de muligheder for magtanvendelse, der er
omfattet af servicelovens kapitel 21, kan det dog indgå i
personalets vurdering, om personen har tilkendegivet at han/hun vil
opretholde et højt hygiejneniveau, ikke vil ligge sin
ægtefælle til last, ikke ønsker at flakke rundt
på gaden i nattøj e.l.
Man kan ikke via et »plejetestamente«
betinge sig ret til at blive boende hjemme eller i et bestemt
botilbud, hvis boligen/boformen ikke længere er optimal i
forhold til den nedsatte funktionsevne. Man kan ikke via et
»plejetestamente« fravige servicelovens regler om
magtanvendelse i forbindelse med flytning. Uanset hvad der
står i »plejetestamentet«, kan kommunen flytte en
dement, hvis betingelserne om flytning uden samtykke er opfyldte.
En flytning skal altid ske ud fra en konkret vurdering af, hvor den
demente får den bedste omsorg og pleje.
»Plejetestamentet« kan heller ikke
bruges til at udtrykke ønsker, der er omfattet af reglerne
om livstestamenter i patientretsstillingsloven. Et ønske om
ikke at blive behandlet blot for at forlænge livet, eller et
ønske om, at man ikke vil modtage livsforlængende
behandling i tilfælde af, at sygdom, fremskreden
alderdomssvækkelse, ulykke eller lignende har medført
så svær invaliditet, at den pågældende
varigt vil være ude af stand til at tage vare på sig
selv fysisk og mentalt, vil stadig skulle fremsættes efter
reglerne herom i patientretsstillingsloven.
Den demente tager som udgangspunkt selv stilling
til egne forhold i alle de situationer, hvor pågældende
er i stand til det og har forståelse for, hvad det drejer sig
om. Giver den demente udtryk for sin vilje, uanset hvordan dette
udmønter sig, skal dette så vidt muligt respekteres -
også i de tilfælde, hvor den aktuelle tilkendegivelse
ikke er i overensstemmelse med en tilkendegivelse i et
»plejetestamente« eller i tilfælde, hvor andre er
uforstående over for den dementes beslutning.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2005. Loven finder på dette tidspunkt
også anvendelse i forhold til »plejetestamenter«,
der er skrevet før den 1. januar 2005.