L 113 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social service og ligningsloven. (Frit valg af ledsager
m.v.).
Fremsat den 17. november 2004 af
socialministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
og ligningsloven
(Frit valg af ledsager m.v.)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004, foretages
følgende ændringer:
1. § 30 affattes
således:
Ȥ 30.
Bestemmelserne i § 71 og § 73 a, stk. 2, om
hhv. personlig hjælp og pleje og
vedligeholdelsestræning m.v. finder tilsvarende anvendelse
vedrørende børn, når der er behov
herfor.«
2. I
§ 31 indsættes efter stk. 1 som nye
stykker:
»Stk. 2. En person, som er berettiget
til ledsagelse, jf. stk. 1, har ret til selv at udpege en person
til at udføre opgaven. Kommunen skal godkende og
ansætte den udpegede person.
Stk. 3. Der kan normalt ikke ske
ansættelse af personer med en meget nær tilknytning til
den, der er berettiget til ledsagelse efter stk. 1.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 4-6.
3. I
§ 78 indsættes efter stk. 2 som nye
stykker:
»Stk. 3. En person, som er berettiget
til ledsagelse, jf. stk. 1 eller stk. 2, har ret til selv at udpege
en person til at udføre opgaven. Kommunen skal godkende og
ansætte den udpegede person.
Stk. 4. Der kan normalt ikke ske
ansættelse af personer med en meget nær tilknytning til
den, der er berettiget til ledsagelse efter stk. 1 eller stk.
2.
Stk. 5. Kommunalbestyrelsen kan beslutte at
tilbyde personer, som er berettiget til ledsagelse, jf. stk. 1
eller stk. 2, at få ydelsen udbetalt som et kontant tilskud
til ledsager, som de pågældende selv antager. Det er
frivilligt for den berettigede at benytte tilbuddet.«
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 6-9.
4. I § 136, stk. 9,
ændres »§ 31, stk. 3, og § 78, stk.
4,« til: »§ 31, stk. 5, og § 78,
stk. 7,«.
§ 2
I lov om påligningen af
indkomstskat til staten (ligningsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 995 af 7. oktober 2004, foretages
følgende ændringer:
1. § 7, nr. 8, affattes
således:
»8) Invaliditetsbeløb,
invaliditetsydelse, førtidsbeløb, personlige
tillæg og helbredstillæg, bistands- og
plejetillæg samt tillæg efter § 62, der
udbetales i henhold til lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
og personlige tillæg, helbredstillæg,
invaliditetstillæg samt tillæg efter § 72 c,
der udbetales i henhold til lov om social pension.«
2. I § 7,
nr. 9 , ændres »§ 31, stk. 3,
§ 78, stk. 4« til: »§ 31, stk. 5,
§ 78, stk. 7«.
§ 3
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. januar 2005.
Stk. 2. § 2, nr. 1, har virkning
fra den 23. december 2003.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lovforslaget indeholder 2 elementer: 1. Frit valg
af ledsager og 2. Redaktionel ændring af servicelovens
§ 30.
1. Frit valg at ledsager
Baggrunden for forslaget
Forslaget om frit valg af ledsager er et led i
regeringens politik om at give borgeren større ansvar for og
frihed til at tilrettelægge fx sociale ydelser, så de
svarer til borgerens behov.
Med det frie valg af ledsager bliver ordningen
mere flexibel for de berettigede personer, der ønsker selv
at vælge en ledsager.
Indholdet af ledsageordningen -
gældende ret
Efter servicelovens § 31 yder kommunen
15 timers ledsagelse om måneden til hjemmeboende unge mellem
16 og 18 år, som ikke kan færdes alene på grund
af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne.
Efter servicelovens § 78 yder kommunen
15 timers ledsagelse om måneden til personer under 67
år, der ikke kan færdes alene på grund af
betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Personer, der er visiteret til 15 timers ledsagelse, inden de
fylder 67 år, bevarer denne ret, efter at de fylder 67
år.
Den berettigede personkreds til ledsageordningen
efter både servicelovens § 31 og servicelovens
§ 78 er fx kørestolsbrugere og andre med
svære bevægelseshandicap, blinde og stærkt
svagsynede, personer med udviklingshæmning m.fl. Det er en
betingelse for at opnå ret til ledsagelse, at den
pågældende selv har udtrykt ønske om ledsagelse
til det konkrete formål.
Ordningen omfatter ikke personer med nedsat
funktionsevne som følge af sindslidelse eller af sociale
årsager. Dette skyldes, at arbejdet med disse persongrupper
stiller nogle særlige krav til indsigt og træning, som
ligger ud over de kvalifikationer, som kommunens ledsagekorps
forudsættes at have.
Formålet med ledsageordningen er at yde
individuel ledsagelse til konkrete aktiviteter ud af brugerens hjem
efter brugerens eget valg. Det kan fx dreje sig om at gøre
indkøb, deltage i kulturelle og sociale aktiviteter.
Formålet med ledsageordningen har
været at give brugeren mulighed for at deltage i selvvalgte
aktiviteter uden altid at skulle være afhængig af
hjælp fra familie eller venner. Ledsageordningen omfatter
således ledsagelse, der ligger ud over den ledsagelse, som en
ægtefælle, samlever, andet familiemedlem eller ven
normalt vil yde som en del af ægteskabet eller
familierelationen eller venskabsforholdet.
For fysisk handicappede kan ledsagelsen fx bruges
til at støtte brugeren, når denne skal
udendørs. Ledsagelse kan endvidere bruges til, at brugeren
får hjælp med kørestolen ved besværlige
passager, hjælp til at komme på toilettet,
bilkørsel, ledsagelse i biografen eller lignende. For
personer, fx spastikere eller andre, der har svært ved at
gøre sig forståelige overfor fremmede, kan ledsageren
hjælpe med kommunikationen.
Ledsagelsen supplerer de øvrige
serviceydelser, men kan ikke erstatte dem. Den omfatter
således fx ikke praktisk hjælp i hjemmet.
Ledsagelsen omfatter heller ikke
socialpædagogisk bistand, det vil sige
støtteforanstaltninger som fx vejledning, rådgivning
eller mere omsorgsbetonede og intensive
støtteforanstaltninger, hvor fx den personlige omsorg og
pleje kan være et mål i sig selv. Ledsageren skal
heller ikke fungere som støtte- og kontaktperson eller
besøgsven.
Ledsagelse ydes efter § 6 i
bekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004 om betingelser for
ledsageordningen efter serviceloven (ledsagebekendtgørelsen)
som en naturalydelse af kommunalt/amtskommunalt ansatte ledsagere
og kan ikke erstattes af en kontantydelse.
Der skal tilstræbes et vist
interessefællesskab mellem bruger og ledsager og så
vidt muligt den samme ledsager til den enkelte bruger.
Ledsageren bør have en introduktion til
arbejdet som ledsager. Ledsageren bør således have
handicapkendskab, samt kendskab til etik og praktiske
færdigheder i at udøve hjælpen, som fx
løfteteknik af kommunen eller amtskommunen.
Der henvises til forarbejderne til lov nr. 454 af
10. juni 1997 om social service (L 229 1996-1997):
Folketingstidende 1996-1997, Till. A 5508, Till A 4906, FF 6072,
Till. B. 1185, FF 7861, Till. B 1428, FF 8295, Till. C 833. Der
henvises videre til forarbejderne til lov nr. 400 af 6. juni 2002
om ændring af lov om social service (Revision og udvidelse af
ledsageordningen, udvidelse af adgangen for fysisk og psykisk
handicappede til selv at vælge hjemmehjælper) (L 167
2001-2002): Folketingstidende 2001-2002, Till. A 4387, Till. A
4379, FF 4728, Till. B 772, FF 6146, Till. B 1324, FF 7042, Till. C
489. Der henvises endelig til forarbejderne til lov nr. 222. af 31.
marts 2004 om ændring af lov om sociale service og
ligningsloven (Forbedringer af ledsageordningen, præcisering
af kvindekrisecentrenes virksomhed, indførelse af hjemmel
til at drive døgnhuse m.v.): Folketingstidende 2003-4, Till.
A 3776, Till. A 3760, FF 4090, FF 6573, FF 6732, Till. C 359.
Indholdet af lovforslaget
Med forslaget får brugeren mulighed for
selv at vælge en ledsager. Det vil indebære en
øget frihed og flexibilitet. Kommunen skal ved visitationen
rådgive brugeren om muligheden for det frie valg af
ledsager.
Kommunen er forpligtet til at yde ledsagelse som
en naturalydelse af kommunalt eller amtskommunalt ansatte
ledsagere, hvis brugeren ønsker denne løsning. Det
vil være frivilligt for brugeren, om han eller hun vil
gøre brug af den nye ordning.
Forslaget indebærer, at brugeren vil
få mulighed for at vælge en ledsager, som han eller hun
i højere grad har interessefællesskab med. Herved er
der mulighed for, at de konkrete formål med ledsagelsen vil
blive mere indholdsrige for brugeren. Selvom der ved den
gældende ordning skal tilstræbes
interessefællesskab mellem bruger og ledsager, kan der
være situationer, hvor matchningen ikke er optimal. Der kan
også være situationer, hvor der er skiftende
ledsagere.
Forslaget giver desuden brugeren mulighed for at
vælge en ledsager, der har tid til at ledsage, når
brugeren ønsker det.
Formålet med ledsageordningen har
været at give brugeren mulighed for at deltage i selvvalgte
aktiviteter uden altid at skulle være afhængig af
hjælp fra familie eller venner. Ledsageordningen omfatter
således som hidtil ledsagelse, der ligger ud over den
ledsagelse, som en ægtefælle, samlever, andet
familiemedlem eller ven normalt vil yde som en del af
ægteskabet eller familierelationen eller venskabsforholdet.
Der vil således normalt ikke kunne ske ansættelse af en
ægtefælle eller andre med en meget nær
tilknytning til borgeren.
Forslaget indeholder 2 muligheder for frit valg
af ledsager:
1) Brugeren har ret til at udpege en ledsager, som
ansættes af kommunen. Ved denne mulighed vil den eller de
pågældende, som brugeren vælger, blive ansat af
kommunen som ved den gældende ordning. Kommunalbestyrelsen er
forpligtet til at tilbyde denne mulighed.
2) Personer over 18 år, der er berettiget
til en ledsageordning, kan vælge at få ydelsen udbetalt
som et kontant tilskud og selv ansætte sin ledsager. Det er
op til kommunalbestyrelsen at beslutte, om den generelt
ønsker at give de berettigede denne mulighed.
Ad 1) Denne ordning vil være praktisk for
brugeren, idet kommunen fortsat er arbejdsgiver, når brugeren
har udpeget en ledsager.
Kommunen står dermed fortsat for
ansættelse, administration af løn etc. som i den
gældende ordning.
Kommunen skal godkende den person, der
ansættes, jf. bemærkningerne ovenfor om
ansættelse af fx ægtefælle.
Ledsagerne skal på lige fod med andre
ledsagere have en introduktion til arbejdet.
Ad 2) Denne ordning indebærer, at brugeren
får arbejdsgiveransvaret for ledsageren. Det vil sige, at
brugeren skal stå for den samlede administration af
ansættelsesforholdet, så som ansættelse og
lønudbetaling m.v.
Ordningen tilbydes kun personer over 18 år,
da unge mellem 16 og 18 år ikke vil kunne
pålægges et arbejdsgiveransvar.
Det er kommunalbestyrelsen, der afgør, om
den vil tilbyde en sådan ordning til personer, der er
berettiget til en ledsageordning. Kommunalbestyrelsen er ikke
forpligtet til dette.
Ordningen vil ikke være egnet for alle
brugere, da ikke alle, der er berettiget til en ledsageordning, vil
kunne påtage sig dette arbejdsgiveransvar. Dette må
afgøres konkret af kommunen i forbindelse med visitationen
til ordningen.
Det er frivilligt for brugeren, om han vil
modtage ledsagelse som en kontantydelse. En del brugere vil
formentlig ikke være interesseret i at påtage sig dette
ansvar og den administration, det medfører.
Kommunen kan tilbyde at foretage en instruktion
af ledsagerne på lige fod med andre ledsagere, herunder med
en orientering om løfteteknik, etiske spørgsmål
etc.
For så vidt angår begge de
ovennævnte muligheder, skal kommunen som led i det
almindelige tilsyn sikre, at ordningerne fungerer
tilfredsstillende.
Ordningen vil blive evalueret selvstændigt
i slutningen af 2006 som et led i den satspuljefinansierede
evaluering, der er planlagt i 2005-6.
Det kontante tilskud til ansættelse af en
ledsager er skattefrit for brugeren i medfør af
ligningslovens § 7, nr. 9, men skattepligtigt for
ledsageren ved udbetaling til denne.
2. Redaktionel ændring af
servicelovens § 30
Der er tale om en redaktionel ændring, som
genopretter den tidligere gældende retstilstand på
området for vedligeholdelsestræning for børn og
unge under 18 år, der har behov for det.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Der var 5300 brugere af ledsageordningen i
2003.
Det ligger ikke i forslaget om frit valg af
ledsager, at modtagerkredsen udvides, eller at timetallet i
ordningen ændres. Betingelserne for at få en
ledsageordning efter servicelovens § 31 eller
§ 78 er uændrede.
Indholdet af de nye bestemmelser, § 31,
stk. 2, og § 78, stk. 3 i lovforslagets § 1,
skønnes således ikke at medføre
merudgifter.
Forslaget om, at brugeren kan få
ledsagelsen som en kontantydelse, jf. servicelovens § 78,
stk. 5, i forslagets § 1 kan dog medføre
merudgifter, da ydelsen er eksportabel inden for EU. Merudgifterne
vil dog være minimale. Dels er den omhandlede personkreds
begrænset, dels er ordningen frivillig for kommunerne.
Der henvises i øvrigt til afsnittet om
forholdet til EU-retten.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget
er forhandlet med de kommunale parter.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Der skønnes ikke at være
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslagets § 78, stk. 5, vil have
administrative konsekvenser for borgerne, idet de berettigede, jf.
bemærkningerne til bestemmelsen, vil få
arbejdsgiveransvaret for den eller de ansatte ledsagere.
Det er dog frivilligt for de berettigede, om de
vil gøre brug af ordningen.
Miljømæssige
konsekvenser
Der skønnes ikke at være
miljømæssige konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Ledsageordningen betragtes i henhold til
EF-forordning nr. 1408/71 som en ydelse ved sygdom. Når der
indføres mulighed for at give ledsageordningen som en
kontantydelse, bliver den derfor direkte eksportabel inden for
EU/EØS/Schweiz. Dette indebærer, at den vil skulle
udbetales til personer, der er socialsikrede i Danmark, uanset hvor
de opholder sig inden for Unionen. Det drejer sig om personer, der
er udstationerede fra Danmark inden for EU/EØS/Schweiz i op
til 3år samt disses familiemedlemmer. Desuden drejer det sig
om pensionister og deres familiemedlemmer med bopæl i et
andet EU-land, der modtager pension fra Danmark uden at modtage
pension fra bopælslandet.
Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt til høring i
Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Kommunernes
Landsforening, Amtsrådsforeningen, Socialchefforeningen,
Dansk Sygeplejeråd, Ergoterapeutforeningen, FOA (Forbundet af
Offentligt Ansatte), Dansk Socialrådgiverforening,
Socialpædagogernes Landsforbund, Landsforeningen for
Socialpædagoger, Børnerådet, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd, Center for
Ligebehandling af Handicappede, Kontaktudvalget for Mindre Sygdoms-
og Handicapforeninger, Center for Små Handicapgrupper,
Udviklings- og Formidlingscenteret på handicapområdet,
Ældresagen, Ældremobiliseringen, Videncenter for
Bevægelseshandicap, Statsministeriet,
Beskæftigelsesministeriet, Finansministeriet, Økonomi-
og Erhvervsministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriets
Fokus- eller testpanel, Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
Justitsministeriet, Skatteministeriet, Miljøministeriet,
Ligestillingsafdelingen i Socialministeriet, Ankestyrelsen,
Styrelsen for Social Service, DUKH (Den Uvildige
Konsulentordning på Handicapområdet).
Vurdering af lovforslagets
konsekvenser |
| Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/
merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
amter og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat, amter
og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ved forslagets § 78, stk. 5, vil de
berettigede få et administrativt merarbejde på grund af
det arbejdsgiveransvar de får. Ordningen er dog frivillig for
de berettigede. |
Forholdet til EU-retten | Kontantydelser vil være omfattet af
forordning 1408/71, og der vil derfor være mulighed for
direkte eksport af ydelsen. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Vedligeholdelsestræning blev ved en
ændring af lov om social service taget ud af § 71
og indarbejdet i § 73 a. Lovændringen trådte
i kraft den 1. juli 2002. Ved lovændringen blev
§ 30 i lov om social service ikke ændret. Da
§ 30 i lov om social service alene henviser til
§ 71 i lov om social service, har kommunerne derfor siden
ikrafttræden af nævnte lovændring ikke haft
hjemmel til at yde vedligeholdelsestræning til
børn.
Da det med den nævnte lovændring ikke
har været hensigten at ændre retstilstanden på
området for vedligeholdelsestræning til børn,
bringes retstilstanden ved indføjelse af lovhenvisning i lov
om social service i overensstemmelse med den tidligere
gældende retstilstand. Der er således kun tale om en
redaktionel ændring.
Til nr. 2
Med forslaget til § 30, stk. 2,
får ledsageren mulighed for at vælge en ledsager, som
herefter skal godkendes og ansættes af kommunen.
Det er frivilligt for brugeren, om han eller hun
vil benytte sig af ordningen, eller om vedkommende som i den
gældende ordning ønsker, at kommunen stiller en
ledsager til rådighed.
Med den foreslåede ordning vil kommunen
fortsat have arbejdsgiveransvaret. Kommunen tager sig derfor som i
gældende ordning af den administration, der vedrører
ledsagelsen. Det vil sige ansættelse og lønudbetaling
m.v.
Ordningen vil ikke indebære administrativt
merarbejde for brugeren.
Aftale om en konkret ledsageopgave, fx aftale om
tidspunkt og varighed, kan, hvis det ønskes, indgås
direkte mellem bruger og ledsager. Det forudsættes, at dette
meddeles til kommunen som et led i opgørelsen af
timeforbruget.
Kommunen skal godkende den valgte ledsager. Det
ligger ikke heri, at kommunen skal gå ind i en længere
godkendelsesprocedure, men den skal vurdere, om ledsageren konkret
kan anses for egnet.
Formålet med ledsageordningen har
været at give brugeren mulighed for at deltage i selvvalgte
aktiviteter uden altid at skulle være afhængig af
hjælp fra familie eller venner. Ledsageordningen omfatter
således som hidtil ledsagelse, der ligger ud over den
ledsagelse, som en ægtefælle, samlever, andet
familiemedlem eller ven normalt vil yde som en del af
ægteskabet eller familierelationen eller venskabsforholdet.
Det præciseres således i forslaget til § 31, stk.
3, at der normalt ikke kan ske ansættelse af en
ægtefælle eller andre med en meget nær
tilknytning til borgeren.
Det bør af hensyn til kommunens mulighed
for at administrere ordningen tilstræbes, at den handicappede
så vidt muligt begrænser antallet af ledsagere. Normalt
vil en til to ledsagere være tilstrækkeligt, men der
kan evt. være behov for en afløser.
Nærmere retningslinier for ordningen
fastsættes i en bekendtgørelse i medfør af
servicelovens § 31, stk. 6. Heri vil bl.a. indgå
regler om instruktion, og hvem der kan ansættes,
Til nr. 3
Vedrørende forslagets § 78, stk.
3 og stk. 4, henvises til bemærkningerne til nr. 2.
Med forslaget til servicelovens § 78,
stk. 5, kan kommunalbestyrelsen beslutte at tilbyde personer, som
er berettiget til ledsagelse, mulighed for at få ydelsen
udbetalt som et kontant tilskud til ledsagelse, som den
pågældende selv antager.
Kommunen er ikke forpligtet til at tilbyde denne
mulighed.
Forslaget vil give de brugere, der ønsker
ydelsen udbetalt som en kontantydelse, et administrativt
merarbejde. Det er dog frivilligt for brugeren, om han eller hun
vil benytte sig af tilbuddet om få ledsagelse udbetalt som en
kontant ydelse.
Kommunen skal i forbindelse med afgørelsen
af, om brugeren kan få ledsagelse som en kontantydelse
vurdere, om brugeren vil være i stand til at påtage sig
arbejdsgiveransvaret. Kommunen skal undlade at yde ledsagelsen som
en kontant ydelse, hvis den pågældende ses ikke at
være i stand til at administrere ordningen.
Med arbejdsgiveransvaret er brugeren ansvarlig
for ansættelse af ledsageren, udbetaling af løn,
skattetræk m.v., opgørelse af de timer, der skal
betales for, indbetaling af fx ATP-bidrag og udregning og
udbetaling af feriepenge.
Brugeren kan dog fx aftale med kommunen, at
kommunen efter anvisning fra brugeren og med accept fra ledsageren
udbetaler løn direkte til ledsageren og forestår
skattetræk m.v.
Der henvises i øvrigt til håndbogen:
»Når jeg bliver arbejdsgiver« fra december 2003,
der kan findes på virksomhedsportalen: www.virk.dk.
Kommunen kan tilbyde at foretage en instruktion
af ledsagerne på lige fod med andre ledsagere med en
orientering om løfteteknik, etiske spørgsmål
etc.
Ordningen vil som udgangspunkt give brugeren en
højere grad af frihed og fleksibilitet. Det skal dog i
forbindelse med kommunens tilsyn sikres, at formålet med og
indholdet af ledsagelsen overholdes, jf. nedenfor om kommunens
tilsyn.
Ordningen giver også brugeren mulighed for,
at ledsagelse kan købes af en person eller et privat firma,
der leverer andre ydelser, fx praktisk hjælp til brugeren.
Herved kan det fx opnås, at det er den samme person, der
udfører de forskellige ydelser. Dette kan for visse brugere
medføre en øget tryghed. Det skal dog sikres, at
brugeren får, hvad der svarer til 15 timers ledsagelse om
måneden.
Den ledsagelse, som brugeren køber,
bør ikke træde i stedet for fx praktisk hjælp og
bistand eller socialpædagogisk bistand. Hensigten med
ledsageordningen er, jf. afsnittet om gældende ret ovenfor,
at supplere de øvrige ydelser efter serviceloven. Udbetaling
af ydelsen som en kontantydelse medfører derfor ikke
større frihed med hensyn til ydelsens indhold.
Kommunen/amtskommunen bør som led i det
almindelige tilsyn efter henholdsvis retssikkerhedslovens
§§ 16 og § 39 følge op på, om
modtageren tilrettelægger ordningen tilfredsstillende. Det
bør heri indgå, om brugeren får ledsagelse i det
antal timer, han eller hun har krav på, om brugeren kan
fungere som arbejdsgiver og tilrettelægger hjælpen
tilfredsstillende. Det bør også indgå om
ledsageren/ledsagerne udfører ledsagelsen tilfredsstillende,
og at ledsagelsen ikke træder i stedet for fx praktisk og
personlig hjælp eller socialpædagogisk bistand.
Kommunen bør desuden være opmærksom på, om
brugeren har ansat sin ægtefælle, samlever,
familiemedlemmer eller venner.
Formålet med ledsageordningen har
været at give brugeren mulighed for at deltage i selvvalgte
aktiviteter uden altid at skulle være afhængig af
hjælp fra familie eller venner. Ordningen omfatter
således som hidtil ledsagelse, der ligger ud over den
ledsagelse, som en ægtefælle, samlever, andet
familiemedlem eller ven normalt vil yde som en del af
ægteskabet eller familierelationen eller venskabsforholdet.
Det præciseres således i forslaget til § 78, stk.
4, at der normalt ikke kan ske ansættelse af en
ægtefælle eller andre med en meget nær
tilknytning til borgeren.
Det beløb, som kommunen udbetaler til
ledsagelse, kan maximalt svare til de faktiske omkostninger, som
kommunen har ved at udføre en tilsvarende opgave. Kommunen
skal ved beregningen af dette beløb medtage alle
omkostninger til opgaven, jf. opgørelsesmetoden for kontant
tilskud af hjemmehjælp efter servicelovens § 76,
stk. 2. Det vil ud over løn for op til 15 timers ledsagelse
om måneden sige omkostninger til administration i forbindelse
med udførelsen m.v. Beløbet udbetales hvert
kvartal.
Ordningen vil blive evalueret selvstændigt
i slutningen af 2006 som et led i den satspuljefinansierede
evaluering, der er planlagt i 2005-6.
Kommunen skal orientere de kommunale
skattemyndigheder om de ledsageordninger, der etableres med kontant
tilskud.
Nærmere retningslinier for ordningen
fastsættes i en bekendtgørelse i medfør af
servicelovens § 78, stk. 9. Der vil herunder bl.a. blive
fastsat regler om instruktion, hvem der kan ansættes,
kommunens orientering af de lokale skattemyndigheder, mulighed for
opsparing af kontantydelsen, mulighed for at kommunen udbetaler
ydelsen til ledsageren og det kontante beløbs
størrelse.
Til nr. 4
Redaktionel ændring som konsekvens af
ændringen af stk.-numre i §§ 31 og 78, jf.
ændringspunkterne 2 og 3.
Til § 2
Til nr. 1
Forslaget er en konsekvens af lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., der blev vedtaget som lov nr. 1164 af
19. december 2003.
Forslaget om nyaffattelse af ligningslovens
§ 7, nr. 8, skal sikre fortsat skattefrihed for
invaliditetsbeløb m.v., der tidligere blev udbetalt i
henhold til lov om social pension, men som nu udbetales til
førtidspensionister i medfør af lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. Denne lov trådte i kraft den 23.
december 2003. Det foreslås derfor, at forslaget til
nyaffattelse af ligningslovens § 7, nr. 8, får
virkning fra samme dato.
Forslaget ændrer ikke på, at
folkepensionister skattefrit kan modtage personlige tillæg,
helbredstillæg, invaliditetstillæg og tillæg
efter § 72 c, der udbetales i henhold til lov om social
pension.
Til nr. 2.
Den foreslåede ændring af
ligningslovens § 7, nr. 9 er en konsekvens af forslaget
til § 1, nr. 2 og 3.
Til § 3
Loven træder i kraft den 1. januar
2005.
Lovens § 2, nr. 1, har virkning fra den
23. december 2003.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om social
service, jf. lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004,
foretages følgende ændringer: 1. § 30 affattes
således: |
§ 30.
Bestemmelserne i § 71 om personlig hjælp og pleje
m.v. finder tilsvarende anvendelse, når der er behov for
personlig hjælp og pleje m.v. vedrørende
børn. | | »§ 30.
Bestemmelserne i § 71 og § 73 a, stk. 2, om
hhv. personlig hjælp og pleje og
vedligeholdelsestræning m.v. finder tilsvarende anvendelse
vedrørende børn, når der er behov
herfor.« |
| | |
§ 31. Kommunen
yder 15 timers ledsagelse om måneden til unge mellem 16 og 18
år, som ikke kan færdes alene på grund af
betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Dette gælder dog ikke for unge mellem 16 og 18 år, som
har et døgnophold efter § 40, stk. 2, nr. 4, 5 og
11. Stk. 2.
Modtageren kan opspare timer inden for en periode på 6
måneder. Kommunen fastsætter retningslinjer herfor. Stk. 3. Modtagerens udgifter til
ledsagerens befordring og andre aktiviteter med tilknytning til
ledsageordningen kan dækkes med et beløb på op
til 650 kr. årligt. Beløbet ydes af kommunen efter
anmodning fra modtageren. Stk. 4.
Socialministeren kan fastsætte regler om betingelser for
ledsageordningen. | | 2. I
§ 31 indsættes efter stk. 1 som nyt
stykke: » Stk.
2. En person, som er berettiget til ledsagelse, jf. stk. 1,
har ret til selv at udpege en person til at udføre opgaven.
Kommunen skal godkende og ansætte den udpegede person. Stk. 3. Der kan normalt ikke ske
ansættelse af personer med en meget nær tilknytning til
den, der er berettiget til ledsagelse efter stk. 1.« Stk. 2-4 bliver herefter stk. 4-6. |
| | |
§ 78. Kommunen
yder 15 timers ledsagelse om måneden til personer under 67
år, der ikke kan færdes alene på grund af
betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Stk. 2.
Personer, der er visiteret til 15 timers ledsagelse om
måneden ved det fyldte 67. år, jf. stk. 1, bevarer
denne ret efter det fyldte 67. år. Stk. 3.
Modtageren kan opspare timer inden for en periode på 6
måneder. Kommunen fastsætter retningslinjer herfor. Stk. 4.
Modtagerens udgifter til ledsagerens befordring og andre
aktiviteter med tilknytning til ledsageordningen kan dækkes
med et beløb på op til 650 kr. årligt.
Beløbet ydes af kommunen efter anmodning fra modtageren. Stk. 5.
Der kan ikke ydes ledsagelse efter denne bestemmelse til personer,
der har hjælpeordning efter § 77. Stk. 6.
Socialministeren kan fastsætte regler om betingelser for
ledsageordningen. | | 3. I
§ 78 indsættes efter stk. 2 som nye
stykker: » Stk.
3. En person, som er berettiget til ledsagelse, jf. stk. 1
eller stk. 2, har ret til selv at udpege en person til at
udføre opgaven. Kommunen skal godkende og ansætte den
udpegede person. Stk. 4.
Der kan normalt ikke ske ansættelse af personer med en meget
nær tilknytning til den, der er berettiget til ledsagelse
efter stk. 1 eller stk. 2. Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte at tilbyde personer, som er
berettiget til ledsagelse, jf. stk. 1 eller stk. 2, at få
ydelsen udbetalt som et kontant tilskud til ledsager, som de
pågældende selv antager. Det er frivilligt for den
berettigede at benytte tilbuddet.« Stk. 3-6 bliver herefter stk. 6-9. |
| | |
§ 136. ... Stk. 9.
Det beløb, der er nævnt i § 31, stk. 3, og
§ 78, stk. 4, reguleres en gang årligt den 1.
januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til nærmeste
kronebeløb. Regulering foretages første gang den 1.
januar 2005. | | 4. I § 136, stk. 9,
ændres »§ 31, stk. 3, og § 78, stk.
4,« til: »§ 31, stk. 5, og § 78,
stk. 7,«. |
| | |
| | § 2 I lov om
påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 995 af 7. oktober 2004, foretages
følgende ændring: |
| | |
§ 7. Til den
skattepligtige indkomst medregnes ikke: € | | 1. § 7, nr. 8, affattes
således: |
8) Invaliditetsbeløb,
invaliditetsydelse, førtidsbeløb, personlige
tillæg og helbredstillæg, invaliditets-, bistands- og
plejetillæg samt tillæg efter § 72 c, der
udbetales i henhold til lov om social pension eller § 6,
stk. 4, i lov nr. 285 af 25. april 2001 om ændring af lov om
social pension og andre love. (Førtidspensionsreform). | | »8) Invaliditetsbeløb,
invaliditetsydelse, førtidsbeløb, personlige
tillæg og helbredstillæg, bistands- og
plejetillæg samt tillæg efter § 62, der
udbetales i henhold til lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
og personlige tillæg, helbredstillæg,
invaliditetstillæg samt tillæg efter § 72 c,
der udbetales i henhold til lov om social pension.« |
| | |
9) Ydelser efter lov om social
service, lov om aktiv socialpolitik og lov om integration af
udlændinge i Danmark (integrationslov) til dækning af
nærmere bestemte udgifter for modtageren, ydelser efter
§ 31, stk. 3, § 78, stk. 4, og § 84 i
lov om social service, ydelser efter § 34 i lov om aktiv
socialpolitik, andre ydelser efter lov om aktiv socialpolitik, i
det omfang disse ydelser beregnes på grundlag af hjælp
ydet efter lovens § 34, ydelser efter § 28 a i
integrationsloven, andre ydelser efter integrationsloven, i det
omfang disse ydelser beregnes på grundlag af hjælp ydet
efter lovens § 28 a, ydelser efter lov om
specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser, ydelser efter §§ 74, 76 og 100 i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, ydelser efter § 82
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, i det omfang
modtageren er omfattet af lovens § 2, nr. 4 eller nr. 5
samt ydelser efter lov om repatriering. | | 2. I § 7
nr. 9, ændres »§ 31, stk. 3,
§ 78, stk. 4« til: »§ 31, stk. 5,
§ 78, stk. 7«. |