L 111 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om sygehusvæsenet. (Driftsoverenskomster med hospicer
og frister for tilbud om alkoholbehandling).
Fremsat den 17. november 2004 af
indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
sygehusvæsenet
(Driftsoverenskomster med hospicer og frister
for tilbud om alkoholbehandling)
§ 1
I lov om sygehusvæsenet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 766 af 28. august 2003, som
ændret ved § 1 i lov nr. 441 af 9. juni 2004,
foretages følgende ændringer:
1. I § 3 indsættes
efter stk. 4 som nyt stykke:
" Stk. 5. Amtsrådet
indgår driftsoverenskomst med selvejende hospicer, som er
beliggende i amtskommunen, og som ønsker at indgå
aftale om tilbud af hospicepladser. Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter nærmere regler herom,
herunder om det antal hospicepladser, som et amtsråd skal
tilbyde at indgå driftsoverenskomst om samt om vilkår
for driftsoverenskomsten. "
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
2. I § 5,
stk. 14, indsættes som 2. pkt.
"Det samme gælder for patienter, der er
indlagt på et hospice, der har driftsoverenskomst med et
amtsråd i henhold til § 3, stk. 5."
3. I § 16 indsættes
efter stk. 4 som nyt stykke:
" Stk. 5. A lkoholbehandling
skal iværksættes senest 14 dage efter, at
alkoholmisbrugeren har henvendt sig til amtskommunen med
ønske om at komme i behandling."
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli
2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål
Regeringen ønsker, at der skal
være et stærkt sundhedsmæssigt og socialt
sikkerhedsnet parat, når der opstår behov for det.
Sundhedsvæsenet skal indrettes efter
patienternes behov og forskellighed og respekten for den enkelte
patient skal styrkes, ikke blot i forhold til de stærke
patienter, som kan gøre opmærksom på deres
behov, men også i forhold til de svage i samfundet.
Hospicer
De døende skal sikres en
sammenhængende og kvalificeret pleje og behandling i trygge
rammer. De skal også, når behovet opstår, kunne
vælge, hvor de vil tilbringe den sidste tid. Derfor
ønsker regeringen, at der etableres hospicer i alle amter,
så døende i hele landet får en reel mulighed for
at vælge, om de vil tilbringe den sidste tid i hjemmet,
på sygehus eller på hospice.
På den baggrund foreslås med
dette lovforslag, at der indføres en pligt for alle amter
til at tilbyde at indgå driftsoverenskomst med et selvejende
hospice i amtet, som lever op til Sundhedsstyrelsens retningslinier
for palliativ indsats.
Der har været afsat puljer på
finanslov 2003 og 2004 til at fremme og støtte nye
selvejende hospicer, som har opnået driftsoverenskomst med et
eller flere amter. Med støtte fra de to hospicepuljer er
antallet af hospicer i amterne fordoblet €" fra 5 til 10
hospicer.
Med tilskud fra 2003 puljen er Hospice Fyn
etableret, mens Hospice Sjælland snart er
færdigetableret. Med 2004 puljen vil der kunne ydes tilskud
til etablering af Hospice Sønderjylland, Hospice
Sydvestjylland og Hospice Arresødal i Frederiksborg Amt.
I forvejen er der Sankt Lukas Hospice i
Københavns Amt, Diakonissestiftelsen Hospice på
Frederiksberg og Sct. Maria Hospice i Vejle Amt, som er omfattet af
sygehusloven. Hertil kommer Kamillianergaarden Hospice i
Nordjyllands Amt. Udover disse selvejende hospicer er der det
kommunale Hospice Søholm i Århus Kommune, der har
indgået driftsoverenskomst om 2 af hospicets i alt 11 pladser
med Århus Amt.
Flere selvejende hospicer er kvalificerede og
står parate til at indgå driftsoverenskomst med de
amter, som endnu ikke har et hospice.
I forbindelse med finanslovsaftalen 2005 er
det aftalt mellem regeringen, Dansk Folkeparti og
Kristendemokraterne, at der skal sikres et landsdækkende
hospicetilbud svarende til minimum 12 pladser i hvert amt. Det
indebærer, at der vil være behov for etablering af en
række nye hospicepladser i de amter, hvor der ikke er et
sådant tilbud i dag. På den baggrund er parterne enige
om at afsætte en pulje på yderligere 60 mio. kr. i 2005
og 40 mio. kr. i 2006 og fremefter til etablering og drift af nye
hospicepladser.
Puljen udmøntes efter
ansøgning, således at kriteriet om geografisk
spredning sikres bedst muligt. Puljen kan også anvendes til
udvidelse af kapaciteten på eksisterende selvejende hospicer.
Det er en forudsætning, at hospicerne lever op til
Sundhedsstyrelsens retningslinier om palliativ indsats.
Et hospice vil kunne få betydning for
mange andre patienter, end dem som dør i en hospiceseng,
især hvis amtet i forbindelse med indgåelse af en
driftsoverenskomst skaber betingelser for et samarbejde, fx via
palliative teams mellem hospicet og sygehusene i amtet,
hjemmesygeplejen og de praktiserende læger. Et sådant
samarbejde kan få betydning for døende patienter
både i hjemmet, på plejehjem og ikke mindst på
sygehusene - hvor de fleste dør.
Det foreslås, at indenrigs- og
sundhedsministeren får bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler bl.a. om antallet af hospicepladser, som
amtsrådet skal tilbyde at indgå driftsoverenskomst om
samt vilkår for driftsoverenskomsten.
Det er hensigten administrativt at
fastsætte, at hvert amt og Hovedstadens
Sygehusfællesskab får pligt til at have
driftsoverenskomst med private hospicer om minimum 12
hospicepladser. For Bornholms Kommune vil der blive fastsat
særlige regler.
Det vil også administrativt blive
fastsat, at det er en betingelse for driftsoverenskomst, at det
selvejende hospice lever op til Sundhedsstyrelsens retningslinier
vedr. palliativ indsats.
Det foreslås i øvrigt, at der,
ligesom det gælder for de i øvrigt af sygehusloven
omfattede hospicer, indføres en adgang for kommunal
medfinansiering af hospiceophold.
Alkoholbehandling
Det foreslås herudover, at a
lkoholbehandling skal iværksættes senest 14 dage efter,
at alkoholmisbrugere har henvendt sig til amtskommunen med
ønske om at komme i behandling.
I forlængelse af sidste års
satspuljeaftale, hvor der blev afsat midler til flere
alkoholbehandlingspladser, er partierne bag aftalen enige om at
afsætte midler til indførelse af en egentlig
alkoholbehandlingsgaranti. Forslaget er således en
opfølgning på aftalen om satspuljen på det
sociale område for 2005 - 2008.
Forslaget indebærer en ret for
alkoholmisbrugeren til at modtage og en pligt for amtskommunen til
at tilbyde alkoholbehandling senest 14 dage efter, at en
alkoholmisbruger har henvendt sig til amtskommunen med ønske
om at komme i behandling.
Derved sikres, at ingen alkoholmisbruger, der
ønsker at komme i behandling, afvises. Endvidere mindskes
risikoen for, at en alkoholmisbruger, der har henvendt sig med
ønske om at komme i behandling, mister motivationen for
behandling, inden denne sættes i værk.
Amtskommunen beslutter, hvilken type af
behandling misbrugeren skal henvises til på baggrund af en
udredning af misbrugerens ønsker og samlede situation.
Udredningen påbegyndes, når borgeren henvender sig med
et ønske om hjælp til at gøre noget ved sit
alkoholproblem. Det betyder, at det - ligesom praksis er i dag - er
op til amtet at vurdere, om en alkoholmisbruger skal tilbydes
ambulant behandling på et alkoholambulatorium, dag- eller
døgnbehandling på en behandlingsinstitution eller
eventuelt anden form for behandling. Alkoholmisbrugeren kan
således ikke selv frit vælge mellem
behandlingstilbudene.
For at sikre, at der også fremover vil
være et behandlingstilbud til de svageste alkoholmisbrugere,
er der ved satspuljeforliget ligeledes afsat midler til en
forøgelse af antallet af døgnbehandlingspladser.
Midlerne fordeles ved en ansøgningspulje som fripladser til
alkoholbehandling på behandlingshjem for alkoholmisbrugere.
Beløbet udgør 18 mio. kr. i 2005, 19 mio. kr. i 2006
og 29 mio. kr. i hvert af årene 2007 -2008.
2. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser
Hospicer
Det skønnes, at forslaget om, at
amterne skal indgå driftsoverenskomst med selvejende hospicer
i amtet, vil indebære en årlig udgift for amterne ved
drift af sammenlagt 80 ekstra hospicepladser. Udgiften hertil
anslås til årligt 1 mio. kr. pr. hospiceplads.
Dog skønnes det, at amterne og
kommunerne til gengæld vil kunne spare udgifter til
sygehusbehandling, hjemmesygepleje og bistand fra praktiserende
læger svarende til sammenlagt 40 mio. kr.
Med denne besparelse skønnes forslaget
at medføre årlige merudgifter for amterne og
kommunerne på i alt 40 mio. kr., når alle 80
hospicesenge er etableret og sat i drift.
Amtskommuner får begrænset
administration ifbm. indgåelse af driftsoverenskomst med
selvejende hospicer.
Alkoholbehandling
I satspuljeforliget for 2005 - 2008 er afsat
25 mio. kr. i 2005 og 30 mio. kr. i hvert af årene 2006 -
2008 til indførelse af alkoholbehandlingsgarantien.
Satspuljepartierne er enige om, at der kan
ske efterregulering af det afsatte beløb, når det
endelige træk på ordningen kendes. Samtidig er
partierne enige om at omkontere midler, så
behandlingsgarantien også gælder for indsatte i
fængslerne.
3. Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke
miljømæssige konsekvenser.
4. Lovforslagets
erhvervsmæssige konsekvenser
Lovforslaget forventes at medføre
positive økonomiske konsekvenser og begrænsede
administrative konsekvenser for de selvejende hospicer og
alkoholbehandlingsinstitutioner, som vil blive berørt af
forslaget.
5. Lovforslagets EU-retlige
aspekter
EF-Domstolen har i en række nyere
afgørelser fastslået, at hospitalsydelser er omfattet
af EF-traktatens bestemmelser om den fri bevægelighed for
tjenesteydelser. Dette indebærer, at medlemsstater alene kan
lægge hindringer i vejen for udveksling af tjenesteydelser,
såfremt hindringen kan retfærdiggøres og er
proportional. Domstolen har bl.a. i sagen C 385/99
Müller-Fauré af 13. maj 2003 fastslået, at et
krav om forhåndsgodkendelse fra en medlemsstats myndigheder
til indlæggelse på hospital i en anden medlemsstat er
berettiget ud fra hensynet til planlægning af eksempelvis
antallet af hospitaler, deres geografiske spredning, deres
lægelige ydelser, indretning og udstyr mv., jf. dommens
præmis 77. Domstolen fastslog, at et sådant krav var
både nødvendigt og rimeligt.
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets
vurdering, at kravet om geografisk spredning af selvejende hospicer
i amterne, jf. forslagets § 3, stk. 5, kan
retfærdiggøres under hensyntagen til, at et hospice
vil kunne få betydning for mange andre patienter end
hospicepatienterne, ved at amtet i forbindelse med indgåelse
af en driftsoverenskomst kan skabe betingelser for et samarbejde,
fx via palliative teams mellem hospicet og sygehusene i amtet,
hjemmesygeplejen og de praktiserende læger. Et sådant
samarbejde kan således få betydning for døende
patienter både i hjemmet, på plejehjem og ikke mindst
på sygehusene - hvor de fleste dør.
6. Høring
Lovforslaget er sendt i høring hos
følgende myndigheder, organisationer og foreninger m.v.:
Amtsrådsforeningen
Hovedstadens Sygehusfællesskab
Kommunernes Landsforening
Københavns Kommune
Frederiksberg Kommune
Sygesikringens Forhandlingsudvalg
Den Almindelige Danske Lægeforening
Dansk Sygeplejeråd
Dansk Farmaceutforening
Dansk Psykolog Forening
Forbundet af Offentligt Ansatte
Den centrale videnskabsetiske
Komité
Hospice Forum Danmark
Kræftens Bekæmpelse
De Samvirkende Invalideorganisationer
Patientforeningen i Danmark
Patientforum
Forbrugerrådet
Center for Små Handicapgrupper
Dansk Handicap Forbund
Alkoholpolitisk Landsråd
KFUM€™s Sociale Arbejde i
Danmark
Blå Kors Danmark
Lænkeambulatorierne i Danmark
Minnesotaforeningen.
Samlet vurdering af konsekvenser
af lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Forslaget vedr. hospicer skønnes at
medføre årlige merudgifter for amterne og kommunerne
på i alt 40 mio. kr., når alle 80 hospicesenge er
etableret og sat i drift. I satspuljeforliget for 2005 €" 2008
er afsat 25 mio. kr. i 2005 og 30 mio. kr. i hvert af årene
2006 €" 2008 til indførelse af
alkoholbehandlingsgarantien. Satspuljepartierne er enige om, at der
kan ske efterregulering af det afsatte beløb, når det
endelige træk på ordningen kendes. Samtidig er
partierne enige om at omkontere midler, så
behandlingsgarantien også gælder for indsatte i
fængslerne. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Amtskommuner får begrænset
administration ifbm. indgåelse af driftsoverenskomst med
selvejende hospicer |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget får positive
økonomiske konsekvenser for de selvejende hospicer og
alkoholbehandlingsinstitutioner, som bliver berørt af
det. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget forventes at medføre
begrænsede administrative konsekvenser for de selvejende
hospicer, som vil blive berørt af det. | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Der henvises til pkt. 5 om lovforslagets
EU-retlige aspekter. |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1, nr. 1
Forslaget indebærer, at de
amtskommuner, som endnu ikke har et hospice, skal tilbyde
driftsoverenskomst med et selvejende hospice, som er beliggende i
amtet, hvis hospicet ønsker det.
Det drejer sig om Viborg Amt,
Ringkøbing Amt, Storstrøms Amt, Vestsjællands
Amt og Bornholms Kommune. Derudover har Frederiksborg Amt kun
driftsoverenskomst om 6 pladser på Arresødal Hospice,
Sønderjyllands Amt har aftale om 6-12 pladser på
Hospice Sønderjylland og Ribe Amt har aftale om 6-12 pladser
på Hospice Sydvestjylland. Århus Amt har
driftsoverenskomst om 2 pladser med det kommunale Hospice
Søholm ud af hospicets i alt 11 hospicepladser.
Det foreslås, at indenrigs- og
sundhedsministeren får bemyndigelse til at fastsætte,
hvor mange hospicepladser det enkelte amt og Hovedstadens
Sygehusfællesskab som minimum skal tilbyde at indgå
aftale om med det enkelte hospice. Bemyndigelsen forventes
udmøntet, således at antallet som udgangspunkt skal
være 12 hospicepladser, som anbefalet i Sundhedsstyrelsens
retningslinier vedr. palliativ indsats.
Bemyndigelsen vil endvidere blive anvendt til
at bestemme, at amter, som har indgået en driftsoverenskomst
om en andel af hospicepladserne på et selvejende hospice,
skal tilbyde hospicet at udvide driftsoverenskomsten. Fx vil et
amt, som har indgået driftsoverenskomst om 6 pladser på
et hospice med 12 pladser, skulle indgå driftsoverenskomst
også for de resterende 6 pladser.
Efter forslaget fastsætter indenrigs-
og sundhedsministeren nærmere regler om a mtskommunens
indgåelse af driftsoverenskomst med selvejende hospicer,
herunder om antallet af hospicepladser, som amtskommunen skal
indgå driftsoverenskomst om samt om vilkår for
driftsoverenskomsten.
Denne bemyndigelse vil bl.a. blive benyttet
til at bestemme, at det er en betingelse for driftsoverenskomst, at
det selvejende hospice lever op til Sundhedsstyrelsens
retningslinier vedr. palliativ indsats, og at hospicet skal
dokumentere dette.
Der vil i øvrigt på finanslov
2005 blive afsat en hospicepulje, som det forventes, at de nye
hospicer vil søge etableringstilskud fra. Tilskud fra puljen
vil bl.a. kunne gøres betinget af, at hospicerne
søger om at blive omfattet af det frie sygehusvalg, hvilket
indenrigs- og sundhedsministeren kan godkende efter bestemmelsen i
§ 3, stk. 5 i sygehusloven (som efter lovforslaget
bliver til § 3, stk. 6).
Til § 1, nr. 2
Forslaget indebærer, at
bopælsamtskommunen kan opkræve betaling af
bopælskommunen for patienter, der er indlagt på de af
forslaget omfattede hospicer, svarende til sengedagstaksten for
færdigbehandlede patienter, jf. lovens § 12.
Til § 1, nr. 3
Forslaget indebærer en ret for
alkoholmisbrugere til at modtage og en pligt for amtskommunen til
at tilbyde alkoholbehandling senest 14 dage efter, at
alkoholmisbrugeren har henvendt sig til amtskommunen med
ønske om at komme i behandling.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2005.
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | I lov om sygehusvæsenet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 766 af 28. august 2003, som
ændret ved § 1 i lov nr. 441 af 9. juni 2004,
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 3 (…) | | 1. I § 3
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke: " Stk. 5. Amtsrådet indgår
driftsoverenskomst med selvejende hospicer, som er beliggende i
amtskommunen, og som ønsker at indgå aftale om tilbud
af hospicepladser. Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter nærmere regler herom, herunder om det antal
hospicepladser, som et amtsråd skal tilbyde at indgå
driftsoverenskomst om samt om vilkår for
driftsoverenskomsten." Stk. 5 bliver herefter stk. 6. |
| | |
§ 5 (…) | | |
Stk. 14. Bopælsamtskommunen kan
opkræve betaling af bopælskommunen for patienter, der
er indlagt på et hospice, der er nævnt i stk. 3,
svarende til sengedagstaksten for færdigbehandlede patienter,
jf. § 12. | | I § 5, stk. 14,
indsættes som 2. pkt. "Det samme gælder for patienter, der er
indlagt på et hospice, der har driftsoverenskomst med et
amtsråd i henhold til § 3, stk. 5." |
| | |
§ 16 (…) | | 3. I § 16
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke: " Stk. 5. Alkoholbehandling skal
iværksættes senest 14 dage efter, at alkoholmisbrugeren
har henvendt sig til amtskommunen med ønske om at komme i
behandling." Stk. 5 bliver herefter stk. 6. |