L 110 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om retsafgifter og retsplejeloven. (Nedsættelse og
omlægning af retsafgifterne i civile retssager).
Fremsat den 17. november 2004 af
justitsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om retsafgifter og
retsplejeloven
(Nedsættelse og omlægning af
retsafgifterne i civile retssager)
§ 1
I lov om retsafgifter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 806 af 24. august 2000, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 450 af 9. juni
2004, foretages følgende ændringer:
1.§§ 1-5
ophæves, og i stedet indsættes:
Ȥ 1. Ved
sagens anlæg betales 500 kr. Dette gælder dog ikke,
når retssagsbehandling indledes på grundlag af et
betalingspåkrav i medfør af retsplejelovens
§ 477 f, 1. pkt.
Stk. 2. For sager, som angår
penge eller penges værd, og hvor værdien overstiger
50.000 kr., betales ved sagens anlæg yderligere 250 kr. med
tillæg af 1,2 pct. af den del af værdien, der
overstiger 50.000 kr.
Stk. 3. Den samlede betaling efter
stk. 1 og 2 kan højst udgøre 75.000 kr. I sager,
der angår prøvelse af myndighedsudøvelse, eller
som er omfattet af retsplejelovens § 335 a eller
markedsføringslovens § 23, kan den samlede
betaling efter stk. 1 og 2 dog højst udgøre
2.000 kr.
§ 2. For sager,
som angår penge eller penges værd, og hvor
værdien overstiger 50.000 kr., betales afgift for
domsforhandlingen eller skriftlig behandling, der træder i
stedet herfor.
Stk. 2. Afgiften efter stk. 1
udgør 750 kr. med tillæg af 1,2 pct. af den del af
værdien, der overstiger 50.000 kr.
Stk. 3. Afgiften efter stk. 1 kan
højst udgøre 75.000 kr. I sager, der angår
prøvelse af myndighedsudøvelse, eller som er omfattet
af retsplejelovens § 335 a eller
markedsføringslovens § 23, kan afgiften efter
stk. 1 dog højst udgøre 2.000 kr.
Stk. 4. Afgiften efter stk. 1
skal betales ved fastsættelsen af tidspunktet for
domsforhandlingen, dog tidligst 3 måneder før
domsforhandlingen. Afgiftspligten efter stk. 1 bortfalder,
hvis der senest 6 uger før domsforhandlingen gives retten
meddelelse om, at sagen er bortfaldet.
Stk. 5. I sager, der afgøres
uden mundtlig domsforhandling, skal afgiften efter stk. 1
betales, når der træffes beslutning om skriftlig
behandling. Afgiftspligten efter stk. 1 bortfalder, hvis der
inden indleveringen af det sidste procedureindlæg gives
retten meddelelse om, at sagen er bortfaldet.
Stk. 6. I sager, der afsluttes uden
dom, ved udeblivelsesdom eller ved, at en part tager
bekræftende til genmæle, tilbagebetales en tredjedel,
dog mindst 500 kr., af afgiften efter stk. 1.
§ 3. Sagens
værdi bestemmes efter påstanden i stævningen. Ved
fastsættelsen af afgiften efter § 2 bestemmes
sagens værdi dog efter påstanden på det
tidspunkt, hvor afgiften skal betales, jf. § 2,
stk. 4 og 5. Omfatter påstanden flere krav, er sagens
værdi den samlede værdi af disse krav, også hvor
sagen anlægges af flere sagsøgere eller mod flere
sagsøgte. Renter og omkostninger medregnes ikke.
Stk. 2. Angår påstanden en
ydelse, der skal betales et ubestemt antal gange, beregnes
værdien ved at gange ydelserne pr. år med 10, jf. dog
stk. 3. Angår påstanden en ydelse, der skal
betales et bestemt antal gange, beregnes værdien ved at gange
ydelsen pr. gang med antallet af gange, ydelsen skal betales.
Værdien kan dog ikke overstige ydelserne pr. år ganget
med 10, jf. dog stk. 3. Er ydelserne ikke af samme
størrelse, lægges ydelserne for det sidste år
inden sagens anlæg til grund for beregningen.
Stk. 3. Værdien af sager i
henhold til lejeloven eller erhvervslejeloven beregnes, når
sagen omfattes af stk. 2, 1. pkt., ved at gange den
årlige ydelse, påstanden angår, med 5. Omfattes
sagen af stk. 2, 2. pkt., kan værdien ikke overstige
ydelserne pr. år ganget med 5. For sager i henhold til
lejelovens §§ 87 og 93 eller erhvervslejelovens
§§ 65 og 71 fastsættes sagens værdi dog
til ét års leje.
Stk. 4. Kan sagens værdi ikke
bestemmes på grundlag af påstanden i stævningen,
skal sagsøgeren anslå værdien så
nøjagtigt som muligt. Om fornødent ansætter den
myndighed, der beregner afgiften, værdien ved et
skøn.
Stk. 5. Udvides påstanden,
omberegnes afgiften på grundlag af den udvidede
påstand.
§ 4. Uanset
§§ 1-3 er afgiften altid 400 kr., der betales ved
sagens anlæg, i sager om:
1) servitutter og partielle brugsrettigheder, for
hvilke der ikke svares vederlag,
2) mortifikation af værdipapirer eller af
servitutter, brugsrettigheder og grundbyrder,
3) erhvervelse af ejendomsdom eller
4) dødsformodning.
Stk. 2. Omfatter
søgsmålet både krav, der er omfattet af
stk. 1, og krav, der ikke er omfattet af stk. 1, betales
afgift efter §§ 1-3.«
2. I § 10 ændres
»første« til: »tidligere«.
3.§ 11, nr. 5,
ophæves, og i nr. 4 ændres
»fremsættes,« til:
»fremsættes.«.
4. I § 15 a, stk. 3, 1.
pkt., udgår »med tillæg af 2 pct. af den
del af kravet, der overstiger 6.000 kr.«.
5. § 15 a, stk. 4,
affattes således:
»Stk. 4. Anmoder
fordringshaveren både om, at udlæg
iværksættes uden fornyet anmodning, såfremt
skyldneren ikke fremsætter indsigelser, og om, at
retssagsbehandling indledes på grundlag af
betalingspåkravet uden indlevering af stævning,
såfremt skyldneren fremsætter indsigelser, betales
yderligere 300 kr. Iværksættes tvangsfuldbyrdelse i
medfør af retsplejelovens § 477 e, stk. 2, 2.
pkt., bortfalder afgiftspligten efter 1. pkt. i de tilfælde,
der er nævnt i § 16, stk. 6. Indledes
retssagsbehandling i medfør af retsplejelovens
§ 477 f, 1. pkt., bortfalder den del af afgiften efter 1.
pkt., der overstiger 100 kr. Afgiftspligten efter 1. pkt.
bortfalder helt, hvis sagen afsluttes uden
iværksættelse af tvangsfuldbyrdelse i medfør af
retsplejelovens § 477 e, stk. 2, 2. pkt., eller
indledning af retssagsbehandling i medfør af retsplejelovens
§ 477 f, 1. pkt.«
6. I § 50, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.:
Ȥ 2, stk. 6, finder ikke
anvendelse.«
7.§ 50, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2. For anke til landsret
udgør afgiften efter § 1 eller § 4 dog
mindst 750 kr. For anke til Højesteret forhøjes
afgiften med 50 pct., og afgiften efter § 1 eller
§ 4 udgør mindst 1.500 kr.«
8. Efter § 51
indsættes:
Ȥ 52.
Hjemvises en sag til ny behandling i tidligere instans,
tilbagebetales ankeafgiften.«
9.§ 61, stk. 2, 3.
pkt., affattes således:
»Afgiftspligten efter § 2
påhviler den, der har anlagt sagen, jf. dog
§ 7.«
10. I § 62 indsættes
som stk. 3:
»Stk. 3. Betales afgiften efter
§ 2 ikke efter påkrav, kan retten fastsætte
en frist for afgiftens betaling. Betales afgiften ikke inden
fristens udløb, afvises sagen, jf. dog § 7. I
så fald bortfalder afgiften efter § 2.«
§ 2
I lov om rettens pleje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 961 af 21. september 2004, foretages
følgende ændring:
1.§ 228, stk. 1, 3.
pkt., affattes således:
»Renter og omkostninger medregnes
ikke.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar
2005 og finder anvendelse i sager, der anlægges eller ankes
efter lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Formål og baggrund
............................................................................ | 3 |
2. | Gældende ret
...................................................................................... | 3 |
3. | Lovforslagets udformning
................................................................... | 4 |
4. | Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser mv. .... | 5 |
5. | Høring | 6 |
1. Formål og baggrund
Formålet med lovforslaget er at lette
adgangen til domstolene gennem en nedsættelse og
omlægning af retsafgifterne i civile retssager. Forslaget
udmønter regeringens aftale med Dansk Folkeparti og
Kristendemokraterne omkring forslaget til finanslov for 2005.
Der foreslås en lettelse af
retsafgifterne for sager om mindre krav, hvor det i dag er
forholdsmæssigt dyrt at benytte domstolene. Samtidig
foreslås der et loft over retsafgifternes størrelse i
store sager, og der foreslås et særligt lavt maksimum
for retsafgiften, når en borger eller en virksomhed f.eks.
ønsker at indbringe en offentlighed myndigheds
afgørelse for domstolene.
Lovforslaget bygger i vidt omfang på
det forslag om nedsættelse og omlægning af
retsafgifterne i civile retssager, som er indeholdt i
Retsplejerådets betænkning nr. 1436/2004 om reform af
den civile retspleje III (Adgang til domstolene).
2. Gældende ret
2.1. Ved anlæg af en civil
retssag skal der betales retsafgift med 500 kr. med tillæg af
2 pct. af den del af sagsgenstandens værdi, der overstiger
6.000 kr. Ved sagens berammelse til domsforhandling skal der
yderligere betales en femtedel af den retsafgift, der er betalt ved
sagens anlæg.
Ved anke til landsret betales retsafgift som
i første instans, dog mindst 750 kr. Ved anke til
Højesteret betales 1½ gang afgiften i første
instans, dog mindst 1.500 kr.
2.2. Sagens værdi bestemmes
efter påstanden i stævningen. Værdien af en
modydelse, hvoraf krav måtte være betinget, medregnes
ikke (dvs. værdien af modydelsen skal ikke fradrages ved
opgørelsen af sagens værdi).
Angår påstanden en løbende
ydelse, f.eks. en pension, beregnes værdien ved at gange
ydelserne pr. år med 10, i lejesager dog med 5. For sager om
henholdsvis opsigelse og ophævelse af lejemål
fastsættes sagens værdi til ét års
leje.
Når påstanden ikke angår et
bestemt pengebeløb (eller anden ydelse, som let kan
værdiansættes), fastsætter retten sagens
værdi efter et skøn. Der har i retspraksis udviklet
sig visse principper for værdiansættelsen. Af stor
praktisk betydning er det, at sager, der angår
gennemførelsen af en overdragelse af fast ejendom, efter
fast praksis ansættes til ejendommens værdi på
tidspunktet for sagens anlæg. Dette gælder også,
når der under sagen blot forudsætningsvis skal tages
stilling til eksistensen eller gyldigheden af en aftale om
overdragelse af fast ejendom eller til en ophævelse af
aftalen.
For ankesager gælder, at værdien
beregnes ud fra, hvilken ændring påstanden er udtryk
for i forhold til den indankede dom. Ankes en sag, der er afvist i
første instans, med påstand om hjemvisning til
behandling i realiteten, ansættes ankesagens værdi
svarende til det krav, sagen angik i første instans.
2.3. Der gælder forskellige
undtagelser til de regler, som er beskrevet ovenfor. I
følgende sager udgør retsafgiften altid 400 kr:
€ Sager om servitutter og partielle
brugsrettigheder, for hvilke der ikke svares vederlag
€ Sager om mortifikation eller erhvervelse af
ejendomsdom
€ Sager om dødsformodning
I følgende sager betales ikke
retsafgift:
€ Sager om adoption, ægteskab,
forældremyndighed, faderskab, værgemål eller
prøvelse af administrativt bestemt
frihedsberøvelse
€ Sager om nægtelse af valgret til
Folketinget eller kommunale råd
€ Sager i første instans efter
lejelovens § 49 (nedsættelse af lejen til det
lejedes værdi) eller kapitel II-V i lov om midlertidig
regulering af boligforholdene (huslejeregulering, vedligeholdelse
og forbedringer)
€ Sager i første instans om
stadfæstelse af arrest og forbud, for så vidt der er
anlagt hovedsag (dvs. sag om det krav, som arresten eller forbuddet
er foretaget til sikring af)
For sager uden økonomisk værdi,
der ikke er omfattet af ovenstående regler, udgør
retsafgiften 500 kr.
3. Lovforslagets udformning
3.1. Lovforslaget indeholder
følgende hovedelementer med hensyn til nedsættelse og
omlægning af retsafgifterne i civile retssager:
€ Retsafgiften sænkes i sager om mindre
krav. Det foreslås, at retsafgiften i sager under 50.000 kr.,
hvor afgiften i dag udgør mellem 500 kr. og 1.660 kr., i
alle tilfælde skal være 500 kr.
€ Der fastsættes et maksimum for, hvor
stor retsafgiften kan blive. Der foreslås et absolut maksimum
på 150.000 kr. for retssager i første instans. I dag
er der intet maksimum.
€ I sager om prøvelse af
myndighedsudøvelse fastsættes der et væsentligt
lavere maksimum for retsafgiften. Der foreslås et maksimum
på 4.000 kr. for retssager i første instans. I dag er
der som nævnt ikke noget maksimum.
€ Forholdet mellem afgiften for
sagsanlæg (den afgift, der betales ved sagens anlæg) og
afgiften for domsforhandlingen (den afgift, der betales ved sagens
berammelse til domsforhandling) ændres, således at en
større andel af afgiften først betales ved sagens
berammelse til domsforhandling. Det foreslås, at halvdelen af
den samlede afgift betales ved sagens anlæg og halvdelen ved
sagens berammelse til domsforhandling. I dag betales fem sjettedel
af den samlede afgift ved sagens anlæg og én sjettedel
ved sagens berammelse til domsforhandling.
Lovforslaget viderefører den
gældende afgiftssats på i alt 2,4 pct. af sagens
værdi (i dag 2 pct. ved sagens anlæg og 0,4 pct. ved
sagens berammelse). Denne afgiftssats har efter forslaget betydning
for sager i »mellemgruppen«, dvs. over 50.000 kr. og
under ca. 6 mio. kr. (ca. 150.000 kr. for sager om prøvelse
af myndighedsudøvelse). Omlægningen af afgiften
indebærer imidlertid, at fordelingen af den samlede afgift
bliver 1,2 pct. ved sagens anlæg og 1,2 pct. ved sagens
berammelse. Den betalte afgift bliver derfor i disse sager lavere
end i dag, hvis sagen afsluttes før domsforhandlingen.
Samtidig foreslås der som nævnt
en nedsættelse af retsafgiften i sager om krav under 50.000
kr. I disse sager skal der således fremover altid kun betales
500 kr. i retsafgift uden noget tillæg, der afhænger af
sagens værdi.
Endvidere foreslås der som nævnt
et maksimum for retsafgiften og i sager om prøvelse af
myndighedsudøvelse et særligt lavt maksimum. Dette
indebærer, at den procentvise afgift af sagens værdi
begrænses. Begrænsningen får i almindelige
formueretlige sager betydning ved en sagsværdi over ca. 6
mio. kr. og i sager om prøvelse af myndighedsudøvelse
ved en sagsværdi over ca. 150.000 kr.
Der foreslås samme retsafgift ved anke
til landsretten som for sagens behandling i første instans,
dog således at den gældende minimumsafgift på 750
kr. videreføres uændret. De beskrevne afgiftslempelser
og -omlægninger omfatter således også
ankesager i landsretten. Eksempelvis kan den samlede retsafgift for
behandling af en retssag i byretten og landsretten højst
udgøre 300.000 kr. i formueretlige sager og 8.000 kr. i
sager om prøvelse af myndighedsudøvelse.
Det foreslås, at retsafgiften ved anke
til Højesteret ligesom efter gældende ret skal
være 50 pct. højere end for sagens behandling i
første instans. Endvidere foreslås minimumsafgiften
på 1.500 kr. videreført uændret. Herudover
omfatter de beskrevne afgiftslempelser og ‑omlægninger
imidlertid også ankesager i Højesteret. Eksempelvis
kan den samlede retsafgift for behandling af en ankesag i
Højesteret højst udgøre 225.000 kr. (150.000
kr. med tillæg af 50 pct.) i formueretlige sager og 6.000 kr.
(4.000 kr. med tillæg af 50 pct.) i sager om prøvelse
af myndighedsudøvelse.
Der foreslås ingen ændringer af
de regler om fritagelse for retsafgift mv., der er beskrevet i pkt.
2.3 ovenfor.
Lovforslaget bygger som nævnt i vidt
omfang på Retsplejerådets forslag i betænkning
nr. 1436/2004 om reform af den civile retspleje III (Adgang til
domstolene), men adskiller sig dog på visse punkter fra
Retsplejerådets forslag.
Retsplejerådet foreslog, at
retsafgiften for anke til landsretten skulle være 50 pct.
højere end retsafgiften for en retssag i første
instans. Lovforslaget viderefører i overensstemmelse med
regeringens skattestop de gældende regler, hvorefter
retsafgiften for anke til landsretten er den samme som retsafgiften
for en retssag i første instans, dog mindst 750 kr.
Med lovforslaget foreslås som
nævnt et absolut maksimum for retsafgiften, der efter en
samlet vurdering af forslagets økonomiske konsekvenser er
fastsat til 150.000 kr. i første instans, mens
Retsplejerådet foreslog et maksimum på 100.000 kr. i
første instans. Retsplejerådet foreslog endelig, at en
fjerdedel af den samlede retsafgift skulle betales ved sagens
anlæg, mens tre fjerdedel skulle betales for
domsforhandlingen (eller skriftlig behandling, der træder i
stedet herfor). I lovforslaget foreslås i stedet, at
halvdelen af den samlede retsafgift skal betales ved sagens
anlæg og halvdelen for domsforhandlingen (eller skriftlig
behandling, der træder i stedet herfor).
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 1, 3-7, 9 og 10, og bemærkningerne hertil.
3.2. Lovforslaget indeholder
endvidere nogle elementer af mere teknisk karakter.
Reglerne om opgørelse af sagens
værdi foreslås ændret således, at hvis
påstanden er betinget af en modydelse, medregnes kun
nettoværdien af påstanden ved beregningen af
retsafgiften. Til illustration kan nævnes en aftale om
køb af en fast ejendom til 1 mio. kr., hvor sælgeren
ikke vil vedstå købsaftalen. Hvis ejendommens
værdi på tidspunktet for sagens anlæg kan
anslås til 1,2 mio. kr., vil der skulle betales retsafgift af
en sagsværdi på 200.000 kr., hvad enten køberen
nedlægger påstand om tilskødning af ejendommen
mod betaling af 1 mio. kr. eller om betaling af en erstatning
på 200.000 kr. Der henvises til betænkning nr.
1436/2004 side 243-244 og til lovforslagets § 1, nr. 1
(forslaget til retsafgiftslovens § 3), og
bemærkningerne hertil.
Med hensyn til retsafgiften i ankesager
foreslås det, at hvis afgørelsen i tidligere instans
ophæves, og sagen hjemvises til fornyet behandling, skal
retsafgiften for ankesagen tilbagebetales. I denne situation skal
der heller ikke betales retsafgift for sagens fornyede behandling i
tidligere instans, jf. retsafgiftslovens § 10. Der
henvises til betænkning nr. 1436/2004 side 247-248 og til
lovforslagets § 1, nr. 2 og 8, og bemærkningerne
hertil.
4. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser mv.
De foreslåede ændringer og
omlægninger i retsafgifterne for civile retssager
skønnes at ville medføre en reduktion i statens
indtægter fra retsafgifter i civile sager på i
størrelsesordenen 70 mio. kr. årligt. Provenutabet er
indbudgetteret i finansloven for 2005.
De foreslåede afgiftslettelser vil have
økonomiske konsekvenser for såvel kommuner som
amtskommuner, i det omfang disse myndigheder optræder som
parter i civile retssager. Da afgiftslettelserne ikke alene retter
sig mod kommuner og amtskommuner, skønnes der ikke at skulle
foretages en regulering af det generelle statstilskud til kommuner
og amter for de økonomiske konsekvenser heraf, jf. afsnit
2.2.a. i vejledning nr. 172 af 5. november 1998 om Det udvidede
Totalbalanceprincip.
Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for staten, kommuner eller
amtskommuner.
De foreslåede afgiftslettelser vil have
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet og borgerne. Det
er ikke muligt at opgøre, hvor stor en del af de
eksisterende indtægter fra retsafgifter, der afholdes af
erhvervslivet og borgerne, men det skønnes, at en del af det
skønnede provenutab på 70 mio. kr. vil tilfalde
erhvervslivet og borgerne.
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser og indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
| Positive konsekvenser/
mindre udgifter | Negative konsekvenser/
Merudgifter |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for staten | Ingen | Provenutab på ca. 70 mio. kr.
årligt |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Nogen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
borgerne | Nogen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Ingen EU-retlige aspekter |
5. Høring
Lovforslaget har ikke været i
høring.
Retsplejerådets betænkning nr.
1436/2004 om reform af den civile retspleje III (Adgang til
domstolene) har været sendt til høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Præsidenterne for Østre og
Vestre Landsret, Københavns Byret og retterne i Århus,
Odense, Ålborg og Roskilde, Domstolsstyrelsen,
Procesbevillingsnævnet, Dommerforeningen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Politiforbundet i Danmark, HK
Landsklubben Danmarks Domstole, Advokatrådet, Foreningen
Danske Inkassoadvokater, Dansk Retspolitisk Forening,
Institut for Menneskerettigheder, Amtsrådsforeningen, Kommunernes
Landsforening, Københavns Kommune, Frederiksberg
Kommune, Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere,
Finansrådet, Realkreditrådet, Forsikring & Pension,
HTS Interesseorganisationen, Dansk Industri, Dansk Handel &
Service, Håndværksrådet, Byggeriets Firkant,
Dansk InkassoBrancheforening, Danske Entreprenører, Liberale
Erhvervs Råd, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Dansk Ejendomsmæglerforening, De Danske Patentagenters
Forening, Danmarks Rederiforening, Danske Speditører,
Grundejernes Landsorganisation, Dansk Arbejdsgiverforening,
Landsorganisationen i Danmark, Specialarbejderforbundet i Danmark,
Handels- og Kontorfunktionærernes Forbund, Det Danske
Voldgiftsinstitut, Voldgiftsnævnet for Bygge- og
Anlægsvirksomhed, Foreningen af Statsamtmænd,
Foreningen af Statsamtsjurister, Københavns Retshjælp,
Århus Retshjælp, Danske Mediers Forum, Dansk
Journalistforbund, Landbrugsrådet, Foreningen af Registrerede
Revisorer, IT-Brancheforeningen, Danske Finansieringsselskabers
Forening, Boligselskabernes Landsforening og Lejernes
Landsorganisation.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
I bilaget til lovforslaget er de
foreslåede bestemmelser sammenholdt med de gældende
regler.
Til § 1
(retsafgiftsloven)
Til nr. 1 (§§ 1-4)
Der foreslås en nedsættelse og
omlægning af retsafgifterne i civile retssager. Forslaget
bygger på følgende principper, jf. i øvrigt
pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger:
€ I sager med en økonomisk værdi
indtil 50.000 kr. betales en fast lav afgift på 500 kr.
€ I sager med en økonomisk værdi
over 50.000 kr. betales to afgifter: én ved sagens
anlæg og en senere under sagen. Hver af disse afgifter er
lige store.
€ Den samlede afgift kan maksimalt
udgøre 150.000 kr. i første instans.
€ I sager om prøvelse af
myndighedsudøvelse kan den samlede afgift maksimalt
udgøre 4.000 kr. i første instans.
Til § 1
Bestemmelsen indeholder regler om den afgift,
der skal betales ved sagens anlæg.
I stk. 1 foreslås en fast
indledende afgift på 500 kr. for alle civile sager, der ikke
efter retsafgiftslovens §§ 12 og 13 er helt fritaget
for retsafgift, og som ikke er omfattet af forslaget til
retsafgiftslovens § 4. Til de sager, der er helt fritaget
for retsafgift, hører blandt andet sager om nægtelse
af valgret til Folketinget samt kommunale råd, sager om
adoption, ægteskab, forældremyndighed, faderskab,
værgemål eller prøvelse af administrativt
bestemt frihedsberøvelse samt sager om stadfæstelse af
arrest og forbud, for så vidt der er anlagt hovedsag (dvs.
sag om det krav, som arresten eller forbuddet er foretaget til
sikring af).
Forslaget indebærer, at retsafgiften i
sager uden økonomisk værdi eller med en
økonomisk værdi på højst 50.000 kr.
sættes til 500 kr., som betales ved sagens anlæg.
Afgiften på 500 kr. gælder dog
ikke i de sager, der i dag er omfattet af retsafgiftslovens
§ 3, hvor afgiften fortsat vil være 400 kr., jf.
forslaget til retsafgiftslovens § 4. Det drejer sig om
sager om servitutter, for hvilke der ikke svares vederlag,
mortifikation, ejendomsdom eller dødsformodning.
2. pkt. er en konsekvens af reglerne
om betaling af retsafgift for betalingspåkrav, jf.
retsafgiftslovens § 15 a, der træder i kraft den 1.
januar 2005.
Når fordringshaveren i
betalingspåkravet anmoder om, at retssagsbehandling indledes
på grundlag af betalingspåkravet uden indlevering af
stævning, såfremt skyldneren fremsætter
indsigelser, betales en samlet retsafgift på 500 kr. ved
indleveringen af betalingspåkravet, jf. herved også
lovforslagets § 1, nr. 4 og 5. Denne afgift omfatter i
givet fald også retssagsbehandlingen, og der skal derfor ikke
tillige betales afgift efter retsafgiftslovens § 1,
stk. 1.
Da betalingspåkrav højst kan
være på 50.000 kr., jf. retsplejelovens § 477
a, bliver der i princippet ikke tale om at betale retsafgift efter
retsafgiftslovens § 1, stk. 2, eller § 2.
Der er dog ikke noget til hinder for, at påstanden
forhøjes til mere end 50.000 kr., når et
betalingspåkrav er overgået til retssagsbehandling. I
så fald betales også afgift efter retsafgiftslovens
§ 1, stk. 2, og § 2, jf. herved den
foreslåede § 3, stk. 5, i
retsafgiftsloven.
I stk. 2 foreslås, at der
i sager med en økonomisk værdi over 50.000 kr. ved
sagens anlæg skal betales et yderligere beløb ud over
de 500 kr., som fremgår af stk. 1. Beløbet
foreslås sat til 250 kr. med tillæg af 1,2 pct. af den
del af værdien, der overstiger 50.000 kr.
Det foreslås i stk. 3 ,
at den samlede retsafgift, der skal betales ved sagens anlæg,
i sager, der angår prøvelse af
myndighedsudøvelse, eller som er omfattet af retsplejelovens
§ 335 a eller markedsføringslovens § 23,
ikke kan overstige 2.000 kr.
Sager om prøvelse af
myndighedsudøvelse omfatter bl.a. sager om prøvelse
af forvaltningsmyndigheders afgørelser samt sager om
prøvelse af forvaltningsmyndigheders faktiske handlinger,
hvor der er foretaget et indgreb i borgernes eller virksomhedernes
forhold, f.eks. ved brug af tvang eller i forbindelse med
gennemførelse af tilsyn og kontrol. Ved vurderingen af, om
f.eks. en erstatningssag mod en offentlig myndighed er omfattet af
udtrykket »myndighedsudøvelse«, vil der bl.a.
kunne lægges vægt på, om erstatningskravet er
rejst i anledning af eller har en særlig tilknytning til den
pågældende myndigheds virksomhed, opgaver mv. Et
erstatningskrav, der f.eks. rejses i anledning af et
færdselsuheld forvoldt af en bil, der er ejet af en offentlig
myndighed, vil således i almindelighed ikke være
omfattet af udtrykket »myndighedsudøvelse«.
Henvisningen til retsplejelovens
§ 335 a og markedsføringslovens § 23
skal forstås på den måde, at det lave maksimum
gælder, når den afgiftspligtige påstand
nedlægges af den part, som er nævnt i disse
bestemmelser (den part, der helt eller delvis har fået
medhold ved Forbrugerklagenævnet mv., henholdsvis forbrugeren
i en sag om tilbagebetaling af pengeydelser, som er omfattet af et
af retten nedlagt eller af Forbrugerombudsmanden meddelt
påbud).
I andre sager foreslås det, at den
samlede retsafgift, der skal betales ved sagens anlæg, ikke
kan overstige 75.000 kr. I disse sager fortsætter
retsafgiften således med at stige indtil en sagsgenstand
på ca. 6 mio. kr.
Til § 2
Bestemmelsen indeholder regler om en
yderligere afgift for domsforhandlingen eller skriftlig behandling,
der træder i stedet herfor. Det foreslås i stk. 1,
at den yderligere afgift skal betales i sager med en
økonomisk værdi over 50.000 kr. Afgiften
påhviler den, der har anlagt sagen, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 9.
Der skal dog ikke betales yderligere afgift i
sager, der i dag er omfattet af retsafgiftslovens § 3,
hvor den samlede afgift fortsat vil være 400 kr., jf.
forslaget til retsafgiftslovens § 4. Det drejer sig om
sager om servitutter, for hvilke der ikke svares vederlag,
mortifikation, ejendomsdom eller dødsformodning.
Efter stk. 2 udgør afgiften for
domsforhandlingen (eller skriftlig behandling, der træder i
stedet herfor) 750 kr. med tillæg af 1,2 pct. af den del af
værdien, der overstiger 50.000 kr., svarende til afgiften ved
sagsanlæg efter den foreslåede § 1.
Det foreslås i stk. 3, at afgiften
for domsforhandlingen (eller skriftlig behandling, der træder
i stedet herfor) i sager, der angår prøvelse af
myndighedsudøvelse, eller som er omfattet af retsplejelovens
§ 335 a eller markedsføringslovens § 23,
ikke kan overstige 2.000 kr. Sager om prøvelse af
myndighedsudøvelse omfatter bl.a. sager om prøvelse
af forvaltningsmyndigheders afgørelser, jf. i øvrigt
bemærkningerne til det foreståede § 1, stk. 3, i
retsafgiftsloven. Henvisningen til retsplejelovens § 335
a og markedsføringslovens § 23 skal forstås
på den måde, at det lave maksimum gælder,
når den afgiftspligtige påstand nedlægges af den
part, som er nævnt i disse bestemmelser (den part, der helt
eller delvis har fået medhold ved Forbrugerklagenævnet
mv., henholdsvis forbrugeren i en sag om tilbagebetaling af
pengeydelser, som er omfattet af et af retten nedlagt eller af
Forbrugerombudsmanden meddelt påbud).
I andre sager foreslås det, at afgiften
for domsforhandlingen (eller skriftlig behandling, der træder
i stedet herfor) ikke kan overstige 75.000 kr. I disse sager
fortsætter retsafgiften således med at stige indtil en
sagsgenstand på ca. 6 mio. kr.
Stk. 4 og 5 indeholder regler
om, hvornår afgiften skal betales, og om betingelserne for
tilbagebetaling af hele afgiften. Lovteksten er udformet i
overensstemmelse med Retsplejerådets forslag i
betænkning nr. 1401/2001 om reform af den civile retspleje I
og betænkning nr. 1436/2004 om reform af den civile retspleje
III.
Forslaget i stk. 4
indebærer, at hvis tidspunktet for domsforhandlingen
fastsættes med mindre end 3 måneders varsel, skal den
yderligere afgift betales, når tidspunktet for
domsforhandlingen fastsættes. Fastsættes tidspunktet
for domsforhandlingen med mere end 3 måneders varsel, skal
den yderligere afgift derimod først betales 3 måneder
før domsforhandlingen.
Samtidig foreslås det i
stk. 5 at lovfæste gældende praksis med
hensyn til betaling af den yderligere afgift i sager, der
afgøres uden mundtlig domsforhandling.
Forslaget indebærer, at i skriftligt
behandlede sager skal den yderligere retsafgift betales på
det tidspunkt, hvor beslutningen om skriftlig behandling
træffes. Afgiften bortfalder og tilbagebetales, hvis der
inden indleveringen af det sidste procedureindlæg gives
retten meddelelse om, at sagen er bortfaldet. Dette er som
nævnt i overensstemmelse med retspraksis, jf.
Højesterets kendelse gengivet i Ugeskrift for
Retsvæsen 2000 side 811.
I stk. 6 foreslås det, at
en tredjedel af den yderligere afgift, dog mindst 500 kr., skal
tilbagebetales, hvis sagen afsluttes uden dom, ved udeblivelsesdom
eller ved, at en part tager bekræftende til genmæle.
Reglen i stk. 6 finder ikke anvendelse i ankesager, jf.
lovforslagets § 1, nr. 6.
Til § 3
Bestemmelsen indeholder regler om
opgørelsen af sagens værdi. Opgørelsen af
sagens værdi har betydning for de værdiafhængige
afgifter efter de foreslåede regler i retsafgiftslovens
§§ 1 og 2. Bestemmelsen erstatter de gældende
regler i retsafgiftslovens §§ 2 og 5.
Det foreslås at medtage reglerne i
deres helhed i retsafgiftsloven, således at der ikke er behov
for at henvise til retsplejeloven. Dette er i overensstemmelse med
Retsplejerådets forslag i betænkning nr. 1401/2001 om
reform af den civile retspleje I og betænkning nr. 1436/2004
om reform af den civile retspleje III.
Stk. 1 svarer med enkelte
ændringer til de gældende regler i retsafgiftslovens
§ 2, stk. 1, jf. retsplejelovens § 228,
stk. 1, og retsafgiftslovens § 5, stk. 1.
Sagens værdi bestemmes efter påstanden i
stævningen, idet renter og omkostninger ikke medregnes.
Ved fastsættelsen af afgiften for
domsforhandlingen eller skriftlig behandling, der træder i
stedet herfor, bestemmes sagens værdi efter forslaget dog
€" i modsætning til i dag €" efter påstanden
på det tidspunkt, hvor afgiften skal betales. Ændringen
af opgørelsesmåden vil have betydning i
tilfælde, hvor påstanden nedsættes efter sagens
anlæg. Forslaget skal ses i sammenhæng med den
foreslåede ændring af betalingsprofilen, hvorefter en
væsentlig større andel af den samlede retsafgift
knyttes til domsforhandlingen (eller skriftlig behandling, der
træder i stedet herfor).
Reglen om, at der ved opgørelsen af
sagens værdi, ikke skal tages hensyn til værdien af en
modydelse, hvoraf et krav måtte være betinget,
foreslås ophævet, jf. pkt. 3.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger. Fremover vil der således
skulle tages hensyn til værdien af en modydelse, hvoraf et
krav måtte være betinget, således at sagens
værdi opgøres som nettoværdien af
påstanden. Dette medfører en mindre retsafgift end i
dag.
Samtidig foreslås det gennem en
ændring af ordet »sagsomkostninger« til
»omkostninger« præciseret, at udenretslige
inkassoomkostninger ikke skal medregnes ved opgørelsen af
sagens værdi. Forslaget herom er i overensstemmelse med
retspraksis, jf. Vestre Landsrets afgørelse gengivet i
Ugeskrift for Retsvæsen 2003 side 1350.
Værdien af en modydelse vil ofte ikke
kunne opgøres særligt præcist. I så fald
påhviler det sagsøgeren at anslå værdien
så nøjagtigt som muligt, og om fornødent
ansætter den myndighed, der beregner afgiften, værdien
ved et skøn, jf. stk. 4 , der erstatter de
gældende regler i retsafgiftslovens § 2,
stk. 1, jf. retsplejelovens § 229, og
retsafgifslovens § 2, stk. 4.
Det forudsættes i øvrigt, at der
fremover ved opgørelse af værdien af sager om fast
ejendom €" ligesom i andre sager €" lægges
vægt på den konkrete påstand i sagen og ikke
på, hvad der forudsætningsvis skal tages stilling til.
Hvis sagsøgeren har nedlagt påstand om tilkendelse af
erstatning for sagsøgtes påståede uberettigede
ophævelse af en aftale om køb af fast ejendom, er
sagsgenstandens værdi således erstatningens
størrelse. Det samme gælder, hvor sagsøgeren
har nedlagt påstand om erstatning for sagsøgtes
påståede misligholdelse af en aftale om køb af
fast ejendom, og hvor kravet bl.a. er afhængig af, om
sagsøgerens ophævelse af aftalen var berettiget.
Omfatter sagen flere krav, sammenlægges
kravene, også hvor sagen er anlagt af flere sagsøgere
eller mod flere sagsøgte, jf. stk. 1, 2. pkt.
Ligesom efter gældende ret anses en påstand, der rettes
mod flere solidarisk hæftende skyldnere, i den forbindelse
kun som ét krav.
Stk. 2 modsvarer de
gældende regler i retsafgiftslovens § 2,
stk. 1, jf. retsplejelovens § 228, stk. 2.
Stk. 3 modsvarer de
gældende regler i retsafgiftslovens § 2,
stk. 2. Det foreslås præciseret, at denne
særlige regel om opgørelse af sagens værdi i
lejesager finder anvendelse både i boliglejemål og
erhvervslejemål.
Udvides påstanden, omberegnes afgiften
på grundlag af den udvidede påstand, jf.
stk. 5 , der modsvarer de gældende regler i
retsafgiftslovens § 2, stk. 3. Ligesom efter
gældende ret skal der kun ske omberegning ved udvidelser,
ikke ved indskrænkninger af påstanden.
Hvis der allerede er betalt afgift af den
oprindelige påstand, er det forskellen mellem den omberegnede
samlede afgift og den afgift, der tidligere er betalt, der skal
indbetales. Betales denne yderligere afgift ikke, betragtes
udvidelsen af påstanden som bortfaldet, jf. retsafgiftslovens
§ 62, stk. 1, 3. pkt., som ikke ændres,
således at kun den oprindelige påstand kan tages under
påkendelse.
Til § 4
Med bestemmelsen videreføres reglen i
den gældende retsafgiftslovs § 3, hvorefter
retsafgiften i sager om servitutter, for hvilke der ikke svares
vederlag, mortifikation, ejendomsdom eller dødsformodning
altid udgør 400 kr.
Stk. 2 fastslår i
overensstemmelse med de gældende regler i retsafgiftslovens
§ 5, stk. 2 og 3, at hvis søgsmålet
omfatter både sådanne krav og andre krav, betales
(alene) afgift efter de foreslåede regler i retsafgiftslovens
§§ 1-3.
Til nr. 2 (§ 10)
Det foreslås præciseret, at
fritagelsen for at betale retsafgift for sagens fornyede
behandling, når sagen hjemvises, også gælder,
hvor Højesteret som tredje instans hjemviser sagen til
fornyet behandling i landsretten. Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 8.
Til nr. 3 (§ 11)
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af de foreslåede regler om afgiften for
domsforhandlingen (eller skriftlig behandling, der træder i
stedet herfor), jf. lovforslagets § 1, nr. 1 (forslaget
til retsafgiftslovens § 2).
Tidspunktet for betaling af den yderligere
afgift fremgår af de foreslåede regler i
retsafgiftslovens § 2, stk. 4 og 5, og
afgiftspligten bør ikke knyttes til en anmodning fra en
part.
Forslaget skal også ses i
sammenhæng med, at rettens fastsættelse af tidspunktet
for domsforhandlingen ikke bør være betinget af, at
den yderligere afgift er betalt, da dette vil kunne medføre
en forsinkelse af sagen. Manglende betaling af den yderligere
afgift bør derimod €" ligesom manglende betaling af
afgiften ved sagens anlæg, jf. retsafgiftslovens
§ 1 €" føre til sagens afvisning, jf.
lovforslagets § 1, nr. 10.
Til nr. 4 og 5 (§ 15 a)
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af den foreslåede nedsættelse af
retsafgiften ved sagens anlæg, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1.
I sager om betalingspåkrav, hvor
fordringshaveren anmoder om, at retssagsbehandling indledes
på grundlag af betalingspåkravet uden indlevering af
stævning, såfremt skyldneren fremsætter
indsigelser, skal den samlede afgift for betalingspåkravet
svare til afgiften for anlæg af en tilsvarende civil retssag.
Da retsafgiften for anlæg af en civil retssag foreslås
fastsat til 500 kr. i sager om krav under 50.000 kr., og da
reglerne om betalingskrav kun omfatter krav under 50.000 kr., jf.
retsplejelovens § 477 a, skal afgiften fremover i alle
tilfælde være 500 kr. Der skal derfor betales
yderligere 100 kr. i forhold til de 400 kr., som fremgår af
retsafgiftslovens § 15 a, stk. 1.
Har fordringshaveren tillige anmodet om, at
udlæg iværksættes uden fornyet anmodning,
såfremt skyldneren ikke fremsætter indsigelser, betales
dog i alt 700 kr. (400 kr. + 300 kr.), hvoraf 200 kr.
tilbagebetales, hvis der indledes retssagsbehandling i
medfør af retsplejelovens § 477 f, 1. pkt.
Til nr. 6 (§ 50,
stk. 1)
Det foreslås, at den nye regel i
retsafgiftslovens § 2, stk. 6, om tilbagebetaling af
en del af afgiften for domsforhandlingen (eller skriftlig
behandling, der træder i stedet herfor) i tilfælde,
hvor sagen afsluttes uden dom, ved udeblivelsesdom eller ved, at en
part tager bekræftende til genmæle, ikke skal
gælde i ankesager. Forslaget er begrundet i, at den
ressourcebesparelse i forhold til udarbejdelsen af dommen, som
begrunder reglen i § 2, stk. 6, typisk vil
være væsentlig mindre i ankesager end i sager i
første instans.
Til nr. 7 (§ 50,
stk. 2)
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af den foreslåede omlægning af
retsafgiften, jf. lovforslagets § 1, stk. 1.
Det foreslås, at retsafgiften for
indlevering af ankestævning til landsret ligesom efter
gældende ret skal udgøre mindst 750 kr. og for
indlevering af ankestævning til Højesteret mindst
1.500 kr. Hertil kommer i givet fald retsafgiften for
domsforhandlingen (eller skriftlig behandling, der træder i
stedet herfor), jf. forslaget til retsafgiftslovens § 2
(lovforslagets § 1, nr. 1).
Ligesom efter gældende ret
forhøjes retsafgiften med 50 pct. ved anke til
Højesteret. Dette gælder også de
foreslåede maksima på henholdsvis 75.000 kr. og 2.000
kr., jf. forslaget til retsafgiftslovens § 1,
stk. 3, og § 2, stk. 3. Disse maksima
udgør således i ankesager for Højesteret
henholdsvis 112.500 kr. og 3.000 kr.
Til nr. 8 (§ 52)
Det foreslås, at hvis afgørelsen
i tidligere instans ophæves, og sagen hjemvises til fornyet
behandling, skal retsafgiften for anke tilbagebetales. Det
bemærkes, at der heller ikke skal betales retsafgift for
sagens fornyede behandling i tidligere instans, jf.
retsafgiftslovens § 10 (lovforslagets § 1, nr.
2).
Det bemærkes, at hvis landsretten
hjemviser en sag til fornyet behandling i byretten, og landsrettens
afgørelse om hjemvisning herefter (efter
tredjeinstansbevilling) ændres af Højesteret,
således at sagen alligevel ikke skal hjemvises til byretten,
er anken til landsretten ikke fritaget for retsafgift. Hvis omvendt
Højesteret som tredje instans ophæver såvel
byrettens som landsrettens afgørelser og hjemviser sagen til
fornyet behandling i byretten, tilbagebetales ankeafgiften for
både landsret og Højesteret.
Endvidere bemærkes, at der ikke sker
tilbagebetaling af retsafgift, når ankedomstolen
ophæver en afgørelse i tidligere instans uden at
hjemvise sagen, idet ankedomstolen enten afviser sagen fra
domstolene eller selv behandler sagen i første instans.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 9 (§ 61,
stk. 2)
Efter de gældende regler påhviler
tillægsafgiften efter retsafgiftslovens § 1,
stk. 2 og 3 (den såkaldte berammelsesafgift), den part,
der anmoder om berammelse, eller i mangel heraf (dvs. hvis retten
af egen drift berammer sagen) den, der har anlagt sagen.
Afgiftspligten for den yderligere afgift
efter den foreslåede regel i retsafgiftslovens § 2
(lovforslagets § 1, nr. 1), der erstatter
berammelsesafgiften, bør imidlertid ikke knyttes til en
anmodning fra en part. Det foreslås derfor, at afgiften efter
§ 2 i alle tilfælde skal påhvile den, der har
anlagt sagen.
I ankesager må udtrykket »den,
der har anlagt sagen« forstås som »den, der har
indbragt sagen for ankeretten«, altså appellanten.
Der foreslås en udtrykkelig henvisning
til retsafgiftslovens § 7, hvorefter modkrav til
selvstændig dom i afgiftsmæssig henseende betragtes som
et selvstændigt søgsmål. Afgiften efter
§ 2 for modkrav til selvstændig dom påhviler
således den part, der har fremsat modkravet.
Til nr. 10 (§ 62,
stk. 2)
Efter de gældende regler kan manglende
betaling af tillægsafgift efter retsafgiftslovens
§ 1, stk. 2 og 3 (den såkaldte
berammelsesafgift), alene have den konsekvens, at sagen ikke
berammes til domsforhandling. Hensynet til modparten og til sagens
behandling inden en rimelig frist nødvendiggør
imidlertid jævnligt, navnlig i ankesager, at sagen berammes
til domsforhandling, selv om tillægsafgiften ikke er betalt.
Retten er herefter henvist til at forsøge at inddrive
afgiften hos den, der har anlagt sagen.
Det vil være mere hensigtsmæssigt
at anvende samme sanktion over for manglende betaling af den
yderligere afgift efter den foreslåede regel i
retsafgiftslovens § 2 (lovforslagets § 1, nr.
1), der træder i stedet for berammelsesafgiften, som over for
manglende betaling af afgiften ved sagens anlæg, jf.
retsafgiftslovens § 1, dvs. afvisning af sagen.
Det foreslås derfor, at hvis afgiften
efter retsafgiftslovens § 2 ikke betales efter
påkrav, kan retten fastsætte en frist for afgiftens
betaling, og hvis afgiften herefter ikke betales inden fristens
udløb, afvises sagen. I ankesager vil det være anken,
der afvises, således at dommen i den foregående instans
står ved magt.
Der foreslås en udtrykkelig henvisning
til retsafgiftslovens § 7, hvorefter modkrav til
selvstændig dom i afgiftsmæssig henseende betragtes som
et selvstændigt søgsmål. Der skal således
betales særskilt retsafgift efter retsafgiftslovens
§ 2 for sådanne modkrav, og betales denne afgift
ikke, er det modkravet, der afvises.
Til § 2
(retsplejeloven)
Til nr. 1 (§ 228,
stk. 1, 3. pkt.)
Reglen om, at der ved opgørelsen af
sagens værdi, ikke skal tages hensyn til værdien af en
modydelse, hvoraf et krav måtte være betinget,
foreslås ophævet. Fremover vil der således skulle
tages hensyn til værdien af en modydelse, hvoraf et krav
måtte være betinget, således at sagens
værdi opgøres som nettoværdien af
påstanden. Samtidig foreslås det gennem en
ændring af ordet »sagsomkostninger« til
»omkostninger« præciseret, at udenretslige
inkassoomkostninger ikke skal medregnes ved opgørelsen af
sagens værdi.
Forslaget har sammenhæng med det
tilsvarende forslag om opgørelsen af sagens værdi i
relation til retsafgifter, jf. lovforslagets § 1, nr. 1
(forslag til retsafgiftslovens § 3, stk. 1).
Til § 3
(ikrafttræden)
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2005 og finder anvendelse i sager, der
anlægges eller ankes efter lovens ikrafttræden. I
sager, der verserer ved lovens ikrafttræden, finder de hidtil
gældende regler om retsafgift således anvendelse,
indtil sagen er afsluttet i den pågældende instans.
Ankes en sådan sag, finder de nye regler anvendelse på
ankesagen.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering (pr. 1.
januar 2005) | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov om retsafgifter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 806 af 24. august 2000, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 450 af 9. juni
2004, foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1.§§ 1-5
ophæves, og i stedet indsættes: |
§ 1. For sager,
som angår penge eller penges værd, betales ved sagens
anlæg 500 kr. med tillæg af 2 pct. af den del af
værdien, der overstiger 6.000 kr. Dette gælder dog
ikke, når retssagsbehandling indledes på grundlag af et
betalingspåkrav i medfør af retsplejelovens
§ 477 f, 1. pkt. | | »§ 1. Ved
sagens anlæg betales 500 kr. Dette gælder dog ikke,
når retssagsbehandling indledes på grundlag af et
betalingspåkrav i medfør af retsplejelovens
§ 477 f, 1. pkt. |
Stk. 2. Ved sagens berammelse til
domsforhandling betales 1/5 af den afgift, som er anført i
stk. 1, 1. pkt. | | Stk. 2. For sager, som angår
penge eller penges værd, og hvor værdien overstiger
50.000 kr., betales ved sagens anlæg yderligere 250 kr. med
tillæg af 1,2 pct. af den del af værdien, der
overstiger 50.000 kr. |
Stk. 3. Afgiftspligten efter
stk. 2 bortfalder, hvis der senest 6 uger før en
berammet domsforhandling gives retten meddelelse om, at sagen er
bortfaldet. | | Stk. 3. Den samlede betaling efter
stk. 1 og 2 kan højst udgøre 75.000 kr. I sager,
der angår prøvelse af myndighedsudøvelse, eller
som er omfattet af retsplejelovens § 335 a eller
markedsføringslovens § 23, kan den samlede
betaling efter stk. 1 og 2 dog højst udgøre
2.000 kr. |
| | |
| | § 2. For sager,
som angår penge eller penges værd, og hvor
værdien overstiger 50.000 kr., betales afgift for
domsforhandlingen eller skriftlig behandling, der træder i
stedet herfor. |
| | Stk. 2. Afgiften efter stk. 1
udgør 750 kr. med tillæg af 1,2 pct. af den del af
værdien, der overstiger 50.000 kr. |
| | Stk. 3. Afgiften efter stk. 1 kan
højst udgøre 75.000 kr. I sager, der angår
prøvelse af myndighedsudøvelse, eller som er omfattet
af retsplejelovens § 335 a eller
markedsføringslovens § 23, kan afgiften efter
stk. 1 dog højst udgøre 2.000 kr. |
| | Stk. 4. Afgiften efter stk. 1
skal betales ved fastsættelsen af tidspunktet for
domsforhandlingen, dog tidligst 3 måneder før
domsforhandlingen. Afgiftspligten efter stk. 1 bortfalder,
hvis der senest 6 uger før domsforhandlingen gives retten
meddelelse om, at sagen er bortfaldet. |
| | Stk. 5. I sager, der afgøres
uden mundtlig domsforhandling, skal afgiften efter stk. 1
betales, når der træffes beslutning om skriftlig
behandling. Afgiftspligten efter stk. 1 bortfalder, hvis der
inden indleveringen af det sidste procedureindlæg gives
retten meddelelse om, at sagen er bortfaldet. |
| | Stk. 6. I sager, der afsluttes uden
dom, ved udeblivelsesdom eller ved, at en part tager
bekræftende til genmæle, tilbagebetales en tredjedel,
dog mindst 500 kr., af afgiften efter stk. 1. |
| | |
§ 2. Sagens
værdi beregnes efter reglerne i retsplejelovens
§§ 228 og 229, jf. dog stk. 2. | | § 3. Sagens
værdi bestemmes efter påstanden i stævningen. Ved
fastsættelsen af afgiften efter § 2 bestemmes
sagens værdi dog efter påstanden på det
tidspunkt, hvor afgiften skal betales, jf. § 2,
stk. 4 og 5. Omfatter påstanden flere krav, er sagens
værdi den samlede værdi af disse krav, også hvor
sagen anlægges af flere sagsøgere eller mod flere
sagsøgte. Renter og omkostninger medregnes ikke. |
Stk. 2. Værdien af sager i
henhold til lejeloven beregnes, når sagen omfattes af 1. pkt.
i retsplejelovens § 228, stk. 2, ved at multiplicere
den årlige ydelse, påstanden angår, med 5.
Omfattes sagen af 2. pkt. i den nævnte lovbestemmelse, kan
værdien ikke overstige ydelserne pr. år, multipliceret
med 5. For sager i henhold til lejelovens §§ 87 og
93 fastsættes sagens værdi dog til ét års
leje. | | Stk. 2. Angår påstanden en
ydelse, der skal betales et ubestemt antal gange, beregnes
værdien ved at gange ydelserne pr. år med 10, jf. dog
stk. 3. Angår påstanden en ydelse, der skal
betales et bestemt antal gange, beregnes værdien ved at gange
ydelsen pr. gang med antallet af gange, ydelsen skal betales.
Værdien kan dog ikke overstige ydelserne pr. år ganget
med 10, jf. dog stk. 3. Er ydelserne ikke af samme
størrelse, lægges ydelserne for det sidste år
inden sagens anlæg til grund for beregningen. |
Stk. 3. Udvides påstanden,
omberegnes afgiften på grundlag af den udvidede
påstand. | | Stk. 3. Værdien af sager i
henhold til lejeloven eller erhvervslejeloven beregnes, når
sagen omfattes af stk. 2, 1. pkt., ved at gange den
årlige ydelse, påstanden angår, med 5. Omfattes
sagen af stk. 2, 2. pkt., kan værdien ikke overstige
ydelserne pr. år ganget med 5. For sager i henhold til
lejelovens §§ 87 og 93 eller erhvervslejelovens
§§ 65 og 71 fastsættes sagens værdi dog
til ét års leje. |
Stk. 4. Det påhviler vedkommende
part så nøjagtigt som muligt at opgive sagens
værdi. | | Stk. 4. Kan sagens værdi ikke
bestemmes på grundlag af påstanden i stævningen,
skal sagsøgeren anslå værdien så
nøjagtigt som muligt. Om fornødent ansætter den
myndighed, der beregner afgiften, værdien ved et
skøn. |
| | Stk. 5. Udvides påstanden,
omberegnes afgiften på grundlag af den udvidede
påstand. |
| | |
§ 3. For sager
om: 1) Servitutter og partielle brugsrettigheder, for
hvilke der ikke svares vederlag, | | § 4. Uanset
§§ 1-3 er afgiften altid 400 kr., der betales ved
sagens anlæg, i sager om: 1) servitutter og partielle brugsrettigheder, for
hvilke der ikke svares vederlag, |
2) mortifikation af værdipapirer eller af
servitutter, brugsrettigheder og grundbyrder eller om erhvervelse
af ejendomsdom, | | 2) mortifikation af værdipapirer eller af
servitutter, brugsrettigheder og grundbyrder, |
3) dødsformodning, er afgiften 400 kr., uanset om sagen
angår penge eller penges værd. | | 3) erhvervelse af ejendomsdom eller 4) dødsformodning. Stk. 2. Omfatter
søgsmålet både krav, der er omfattet af
stk. 1, og krav, der ikke er omfattet af stk. 1, betales
afgift efter §§ 1-3.« |
| | |
§ 4. For sager,
hvis genstand ikke er penge eller penges værd, er afgiften
500 kr. | | |
§ 5. Omfatter
søgsmålet flere krav, som hører under
§ 1, sammenlægges kravene, også hvor sagen
anlægges af flere sagsøgere eller mod flere
sagsøgte. | | |
Stk. 2. Omfatter et
søgsmål flere krav, som hører under
§ 3 eller § 4 eller begge disse, udgør
afgiften 500 kr. | | |
Stk. 3. Omfatter
søgsmålet såvel krav, som hører under
§ 1, som krav, for hvilke afgift beregnes efter
§ 3 eller § 4, lægges den påstand,
der fører til den højeste afgift, til grund for
beregningen. | | |
| | |
§ 10. Hjemvises
en sag til ny behandling i første instans, svares ingen
afgift for den fornyede behandling. | | |
| | |
§ 11.
Afgiftspligten indtræder: 1) For stævninger og andre processkrifter
af afgiftspligtigt indhold: ved indleveringen, | | 3.§ 11, nr. 5,
ophæves, og i nr. 4 ændres
»fremsættes,« til:
»fremsættes.«. |
2) for processkrifter af afgiftspligtigt indhold,
der fremlægges i retten: ved fremlæggelsen, | | |
3) for påstande af afgiftspligtigt indhold,
der fremsættes mundtligt i retten: når de
fremsættes, | | |
4) for behandling af begæring om
genoptagelse af en sag: når begæring om sagens
genoptagelse fremsættes, | | |
5) for anmodning om berammelse til
domsforhandling: når anmodningen fremsættes. | | |
| | |
§ 15 a. - -
- Stk. 2. - - - Stk. 3. Anmoder fordringshaveren om,
at retssagsbehandling indledes på grundlag af
betalingspåkravet uden indlevering af stævning,
såfremt skyldneren fremsætter indsigelser, men ikke om,
at udlæg iværksættes uden fornyet anmodning,
såfremt skyldneren ikke fremsætter indsigelser, betales
yderligere 100 kr. med tillæg af 2 pct. af den del af kravet,
der overstiger 6.000 kr. Afgiftspligten efter 1. pkt. bortfalder,
hvis sagen afsluttes uden indledning af retssagsbehandling i
medfør af retsplejelovens § 477 f, 1. pkt. | | 4. I § 15 a, stk. 3, 1.
pkt., udgår »med tillæg af 2 pct. af den
del af kravet, der overstiger 6.000 kr.«. |
| | |
| | 5.§ 15 a, stk. 4,
affattes således: |
Stk. 4. Anmoder fordringshaveren
både om, at udlæg iværksættes uden fornyet
anmodning, såfremt skyldneren ikke fremsætter
indsigelser, og om, at retssagsbehandling indledes på
grundlag af betalingspåkravet uden indlevering af
stævning, såfremt skyldneren fremsætter
indsigelser, betales yderligere 300 kr. med tillæg af 2 pct.
af den del af kravet, der overstiger 16.000 kr.
Iværksættes tvangsfuldbyrdelse i medfør af
retsplejelovens § 477 e, stk. 2, 2. pkt., bortfalder
den del af afgiften efter 1. pkt., som overstiger 300 kr. I de
tilfælde, der er nævnt i § 16, stk. 6,
bortfalder dog hele afgiften efter 1. pkt. Indledes
retssagsbehandling i medfør af retsplejelovens
§ 477 f, 1. pkt., bortfalder den del af afgiften efter 1.
pkt., der overstiger 100 kr. med tillæg af 2 pct. af den del
af kravet, der overstiger 6.000 kr. Afgiftspligten efter 1. pkt.
bortfalder helt, hvis sagen afsluttes uden
iværksættelse af tvangsfuldbyrdelse i medfør af
retsplejelovens § 477 e, stk. 2, 2. pkt., eller
indledning af retssagsbehandling i medfør af retsplejelovens
§ 477 f, 1. pkt. | | »Stk. 4. Anmoder
fordringshaveren både om, at udlæg
iværksættes uden fornyet anmodning, såfremt
skyldneren ikke fremsætter indsigelser, og om, at
retssagsbehandling indledes på grundlag af
betalingspåkravet uden indlevering af stævning,
såfremt skyldneren fremsætter indsigelser, betales
yderligere 300 kr. Iværksættes tvangsfuldbyrdelse i
medfør af retsplejelovens § 477 e, stk. 2, 2.
pkt., bortfalder afgiftspligten efter 1. pkt. i de tilfælde,
der er nævnt i § 16, stk. 6. Indledes
retssagsbehandling i medfør af retsplejelovens
§ 477 f, 1. pkt., bortfalder den del af afgiften efter 1.
pkt., der overstiger 100 kr. Afgiftspligten efter 1. pkt.
bortfalder helt, hvis sagen afsluttes uden
iværksættelse af tvangsfuldbyrdelse i medfør af
retsplejelovens § 477 e, stk. 2, 2. pkt., eller
indledning af retssagsbehandling i medfør af retsplejelovens
§ 477 f, 1. pkt.« |
| | |
§ 50. For anke
i den borgerlige retsplejes former svares afgift efter reglerne i
afsnit I på grundlag af påstanden i ankesagen. | | 6. I § 50, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.: »§ 2, stk. 6, finder ikke
anvendelse.« |
| | |
| | 7.§ 50, stk. 2,
affattes således: |
Stk. 2. For anke til landsret
udgør afgiften dog mindst 750 kr. For anke til
Højesteret forhøjes afgiften med 50 pct., og afgiften
udgør mindst 1.500 kr. | | »Stk. 2. For anke til landsret
udgør afgiften efter § 1 eller § 4 dog
mindst 750 kr. For anke til Højesteret forhøjes
afgiften med 50 pct., og afgiften efter § 1 eller
§ 4 udgør mindst 1.500 kr.« |
| | |
| | 8. Efter § 51
indsættes: |
| | Ȥ 52.
Hjemvises en sag til ny behandling i tidligere instans,
tilbagebetales ankeafgiften.« |
| | |
§ 61.
Afgiftspligten indtræder, medmindre andet er bestemt,
når der fremsættes begæring om retshandlingens
foretagelse. | | 9.§ 61, stk. 2, 3.
pkt., affattes således: |
Stk. 2. Medmindre andet er bestemt,
påhviler afgiftspligten den, der fremsætter
begæringen. Såfremt begæringen er fremsat i
henhold til fuldmagt, hæfter tillige den
befuldmægtigede for afgiften, såfremt denne kan
beregnes ved begæringens fremsættelse. Afgiftspligten
efter § 1, stk. 2, påhviler den, der har
anlagt sagen, hvis retten træffer bestemmelse om berammelse
af domsforhandling uden begæring fra en af sagens parter. | | »Afgiftspligten efter § 2
påhviler den, der har anlagt sagen, jf. dog
§ 7.« |
| | |
§ 62. Kan
afgiften for en retshandling beregnes ved fremsættelsen af
begæringen om retshandlingens foretagelse, kan afgiften
kræves betalt samtidig med begæringens
fremsættelse. Betales afgiften ikke efter påkrav, kan
retten fastsætte en frist for afgiftens betaling. Betales
afgiften ikke inden fristens udløb, betragtes
begæringen som bortfaldet. I så fald bortfalder
også afgiften. | | 10. I § 62 indsættes
som stk. 3: |
Stk. 2. Kan afgiften ikke beregnes ved
begæringens fremsættelse, betales afgiften efter
påkrav, jf. dog § 35 og § 36,
stk. 4. Der kan ved begæringens fremsættelse
kræves sikkerhed for afgiftens betaling, medmindre retten af
egen drift skal udføre retshandlingen. Bestemmelserne i
stk. 1, 2.-4. pkt., finder herved tilsvarende anvendelse. | | »Stk. 3. Betales afgiften efter
§ 2 ikke efter påkrav, kan retten fastsætte
en frist for afgiftens betaling. Betales afgiften ikke inden
fristens udløb, afvises sagen, jf. dog § 7. I
så fald bortfalder afgiften efter § 2.« |
| | |
| | § 2 |
| | I lov om rettens pleje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 961 af 21. september 2004, foretages
følgende ændring: |
| | |
§ 228. Sagens
værdi bestemmes efter påstanden i stævningen.
Omfatter påstanden flere krav fra samme part, er sagens
værdi den samlede værdi af disse krav. Renter,
sagsomkostninger og værdien af en modydelse, hvoraf krav
måtte være betinget, medregnes ikke. | | 1.§ 228, stk. 1, 3.
pkt., affattes således: »Renter og omkostninger medregnes
ikke.« |
Stk. 2. - - - | | |