L 110 Forslag til lov om ændring af lov om retsafgifter og retsplejeloven.

(Nedsættelse og omlægning af retsafgifterne i civile retssager).

Af: Justitsminister Lene Espersen (KF)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 17-11-2004

Fremsættelse: 17-11-2004

Fremsættelsestale af lovforslag

20041_l110_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (17. november 2004)

 

 

Justitsministeren (Lene Espersen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om retsafgifter og retsplejeloven (Nedsættelse og omlægning af retsafgifterne i civile retssager).

(Lovforslag nr. L 110).

Formålet med lovforslaget er at lette adgangen til domstolene gennem en nedsættelse og omlægning af retsafgifterne i civile retssager. Forslaget udmønter regeringens aftale med Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne omkring forslaget til finanslov for 2005, og det foreslås, at forslaget træder i kraft allerede fra den 1. januar 2005.

Der foreslås en lettelse af retsafgifterne for sager om mindre krav. Samtidig foreslås der et loft over retsafgifternes størrelse i store sager, og der foreslås et særligt lavt maksimum for retsafgiften, når en borger eller en virksomhed f.eks. ønsker at indbringe en offentlighed myndigheds afgørelse for domstolene.

Lovforslaget indeholder følgende hovedelementer:

€ Retsafgiften sænkes i sager om mindre krav. Det foreslås, at retsafgiften i sager under 50.000 kr., hvor afgiften i dag udgør mellem 500 kr. og 1.660 kr., i alle tilfælde skal være 500 kr.

€ Der fastsættes et maksimum for, hvor stor retsafgiften kan blive. Der foreslås et absolut maksimum på 150.000 kr. for retssager i første instans. I dag er der intet maksimum. Det foreslåede maksimum får betydning i almindelige formueretlige sager med en sagsværdi over ca. 6 mio. kr.

€ I sager om prøvelse af myndighedsudøvelse fastsættes der et væsentligt lavere maksimum for retsafgiften. Der foreslås et maksimum på 4.000 kr. for retssager i første instans. I dag er der som nævnt ikke noget maksimum. Det foreslåede maksimum får betydning i sager med en sagsværdi over ca. 150.000 kr.

€ Forholdet mellem afgiften for sagsanlæg (den afgift, der betales ved sagens anlæg) og afgiften for domsforhandlingen (den afgift, der betales ved sagens berammelse til domsforhandling) ændres, således at en større andel af afgiften først betales ved sagens berammelse til domsforhandling. Det foreslås, at halvdelen af den samlede afgift betales ved sagens anlæg og halvdelen ved sagens berammelse til domsforhandling. I dag betales fem sjettedel af den samlede afgift ved sagens anlæg og én sjettedel ved sagens berammelse til domsforhandling.

Lovforslaget viderefører den gældende afgiftssats på i alt 2,4 pct. af sagens værdi (i dag 2 pct. ved sagens anlæg og 0,4 pct. ved sagens berammelse). Denne afgiftssats har efter forslaget betydning for sager i "mellemgruppen", dvs. over 50.000 kr. og under ca. 6 mio. kr. (ca. 150.000 kr. for sager om prøvelse af offentlig myndighedsudøvelse). Omlægningen af afgiften indebærer imidlertid, at fordelingen af den samlede afgift bliver 1,2 pct. ved sagens anlæg og 1,2 pct. ved sagens berammelse. Den betalte afgift bliver derfor også i disse sager lavere end i dag, hvis sagen afsluttes før domsforhandlingen.

Der foreslås samme retsafgift ved anke til landsretten som for sagens behandling i første instans, dog således at den gældende minimumsafgift på 750 kr. videreføres uændret. De beskrevne afgiftslempelser og -omlægninger omfatter således også ankesager i landsretten. Det betyder bl.a., at den samlede retsafgift for behandling af en retssag i byretten og landsretten tilsammen højst vil kunne udgøre 300.000 kr. i formueretlige sager og 8.000 kr. i sager om prøvelse af myndighedsudøvelse.

Det foreslås, at retsafgiften ved anke til Højesteret ligesom efter gældende ret skal være 50 pct. højere end for sagens behandling i første instans. Endvidere foreslås minimumsafgiften på 1.500 kr. videreført uændret. Herudover omfatter de beskrevne afgiftslempelser og ‑omlægninger også ankesager i Højesteret. Den samlede retsafgift for behandling af en ankesag i Højesteret vil højst kunne udgøre 225.000 kr. (150.000 kr. med tillæg af 50 pct.) i formueretlige sager og 6.000 kr. (4.000 kr. med tillæg af 50 pct.) i sager om prøvelse af myndighedsudøvelse.

Lovforslaget bygger i vidt omfang på det forslag om nedsættelse og omlægning af retsafgifterne i civile retssager, som er indeholdt i Retsplejerådets betænkning nr. 1436/2004 om reform af den civile retspleje III (Adgang til domstolene).

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg herved anbefale forslaget til Det Høje Tings velvillige behandling.