L 11 (som fremsat): Forslag til lov om anlæg af
1.etape af Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 3 og Motorring
4.
Fremsat den 6. oktober 2004 af
trafikministeren (Flemming Hansen)
Forslag
til
Lov om anlæg af 1. etape af
Frederikssundmotorvejen mellem
Motorring 3 og Motorring 4
§ 1.
Trafikministeren bemyndiges til:
1) at anlægge en hovedlandevej mellem
Motorring 3 i Rødovre og Ring 3 i Glostrup (Ejby) som
motorvej med de fornødne tilslutninger til det eksisterende
vejnet,
2) at udbygge Frederikssundmotorvejen mellem Ring
3 og Motorring 4 fra de nuværende 4 til 6 spor,
3) at udbygge rundkørslen i krydset
Frederikssundsvej og J.F. Willumsensvej ved Frederikssund og
4) at nedlægge den nuværende
hovedlandevej Jyllingevej som hovedlandevej mellem Motorring 3 og
Ring 3.
§ 2.
Trafikministeren kan på begæring af ejeren forlods
erhverve en ejendom, der berøres særligt indgribende
af planerne om en motorvej på strækningen mellem
Motorring 3 og Motorring 4 samt på strækningen fra
Motorring 4 til Frederikssund, når ejeren af særlige
personlige grunde ønsker at afstå ejendommen
før det tidspunkt, hvor der kan foretages
ekspropriation.
Stk. 2. Overtagelsessummen
fastsættes af de ekspropriations- og taksationsmyndigheder,
der er nævnt i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
§ 3. På
strækningen af Motorring 3 mellem Roskildevej og
Slotsherrensvej kan der pålægges byggelinier med en
indbyrdes afstand på op til 120 m. Ved pålæg af
byggelinier finder bestemmelserne i lov om offentlige veje om
sikring af vejanlæg i øvrigt anvendelse.
§ 4. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
§ 5.
§ 1, nr. 4, i lov nr. 238 af 7. juni 1968 om visse
hovedlandevejsstrækninger ophæves.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets hovedindhold og
baggrund
1.1 Hovedindhold
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til
trafikministeren til at anlægge en ca. 1,5 km lang motorvej
mellem Motorring 3 i Rødovre og Ring 3 i Glostrup (Ejby) og
til at udbygge den eksisterende Frederikssundmotorvej fra 4 til 6
spor på strækningen mellem Ring 3 og Motorring 4 syd
for Ballerup samt at udbygge rundkørslen i krydset
Frederikssundsvej og J. F. Willumsensvej ved Frederikssund.
Forslaget er et led i udmøntningen af
trafikaftalen af 5. november 2003 mellem regeringen, Dansk
Folkeparti, Det Radikale Venstre og Kristendemokraterne om
investeringer på trafikområdet for de kommende ti
år. Efter aftalen skal Frederikssundmotorvejen
igangsættes med en 1. etape, der omfatter strækningen
mellem Motorring 3 og Motorring 4 og rundkørslen ved
Frederikssund med en forventet anlægsperiode 2006-2012. Af
hensyn til koordinering med Motorring 3-projektet planlægges
projekteringen påbegyndt allerede i 2004. I aftalen
indgår også, at der i 2004-2005 gennemføres
supplerende undersøgelser af mulighederne for udbygning af
Frederikssundsvej, således at der kan træffes
beslutning om den videre linieføring fra Motorring 4 mod
vest.
1.2 Baggrund
I 1963 udsendte Vejdirektoratet en rapport om
det fremtidige vejsystem i Nordsjælland. Heri blev en
motorvejsforbindelse syd om Ballerup videre til hovedlandevej 141
øst for Frederikssund beskrevet.
Ved lov nr. 252 af 8. juni 1967 gav
Folketinget projekteringsbemyndigelse til en motorvej fra Motorring
3 ved Ejby til området øst for Frederikssund.
Projekteringsbemyndigelsen blev ved lov nr.
238 af 7. juni 1968 fulgt op af en anlægsbemyndigelse til en
motorvej fra Motorring 3 til Ring 4 (Motorring 4) i Ballerup.
Den første strækning af
Frederikssundmotorvejen mellem Ring 3 og Motorring 4 blev anlagt i
1976-78 i henhold til den ovennævnte anlægslov.
På den ca. 1,5 km lange strækning fra Motorring 3 til
Ring 3 erhvervede Vejdirektoratet arealer til anlæg af en
motorvej. Strækningen mellem Ring 3 og Motorring 3 blev
imidlertid ikke anlagt på grund af et statsligt byggestop.
Brugsretten til disse arealer er udlånt til
statsskovvæsenet. Den videre linieføring mod
Frederikssund mellem Motorring 4 og rute 6 (Roskilde-Slangerup)
blev i 1975 sikret med et byggeliniepålæg, som er
tinglyst på ejendommene. Disse byggelinier vil dog på
baggrund af den gennemførte VVM-undersøgelse, jf.
punkt 2.1., blive ophævet, hvor byggelinierne ikke
længere er aktuelle.
I 1987-89 blev der på foranledning af
de berørte kommuner og amter gennemført en
undersøgelse af, hvorledes trafikbetjeningen i
Frederikssundsfingeren kunne forbedres. Undersøgelsen
resulterede i fire forslag, men der blev ikke truffet beslutning om
valg af linieføring.
I 1994 udsendte Københavns Amt et
regionplantillæg med en VVM-undersøgelse for en
første etape af Frederikssundmotorvejens forlængelse i
form af en 2-sporet motortrafikvej i fortsættelse af den
eksisterende motorvej fra Motorring 4 til Smørum Parkvej.
Regionplantillægget blev vedtaget, men planen blev ikke
realiseret.
Den nuværende Frederikssundsvej mellem
Frederikssund og Motorring 3 er anlagt som landevej, men blev i
1998 overdraget til staten som hovedlandevej vest for Ring 4.
Vejen har blandet trafik og mange kryds i
niveau både med og uden signalregulering. Vejen benyttes i
stor udstrækning af pendlere, bl.a. mellem
boligområderne ved Frederikssund, Ølstykke,
Stenløse, Veksø, Måløv, Ballerup og
erhvervsområderne i og omkring København.
Med op til 46.000 biler pr.
hverdagsdøgn (2002) lige vest for Ring 4 i Ballerup er
Frederikssundsvej en af de mest trafikerede hovedlandeveje i
Danmark, der ikke er udformet som motorvej eller motortrafikvej. De
store trafikmængder giver anledning til kødannelser og
forsinkelser i myldretiderne, omfattende sivetrafik på det
omliggende vejnet, et stort antal trafikulykker samt
støjgener for vejens omgivelser. Der er i dag også
kapacitetsproblemer i den eksisterende rundkørsel ved
Frederikssundsvejs krydsning med J.F. Willumsensvej ved
Frederikssund.
Idet Frederikssundmotorvejen i dag ikke er
ført helt til Motorring 3, men ophører ved Ring 3, er
der ikke sammenhæng i motorvejsnettet omkring
København mellem Motorring 4 og Motorring 3. Trafikken
på Jyllingevej mellem Motorring 3 og Ring 3 er ca. 37.000
biler pr. hverdagsdøgn (2002) og på
Frederikssundmotorvejen mellem Ring 3 og Motorring 4 ca. 35.000 pr.
hverdagsdøgn. Krydset mellem Ring 3 og Jyllingevej, hvor den
eksisterende Frederikssundmotorvej ophører, er en trafikal
flaskehals, og på Jyllingevej er sket mange trafikulykker i
krydsene på strækningen mellem Motorring 3 og Ring
3.
2. VVM-undersøgelse og
høringssvar
2.1 VVM-undersøgelsen
Ved aktstykke 174 af 26. april 1999, der
udmønter finanslovsaftalens vejpulje, blev der afsat midler
til en VVM-undersøgelse af en eventuel fortsættelse af
Frederikssundmotorvejen.
VVM-undersøgelsen for en ny
højklasset vej i Frederikssundfingeren omfattede anlæg
af en ca. 30 km lang motorvej fra Motorring 3 til Frederikssund og
er gennemført i 2000-2002 med henblik på opfyldelse af
Rådets direktiv 85/337/EØF af 27. juni 1985
(EF-Tidende 1985 nr. L 175, side 40) som ændret ved
Rådets direktiv 97/11/EF af 3. marts 1997 (EF-Tidende 1997
nr. L 73, side 5). Miljøundersøgelserne har omfattet
kortlægning af natur, kulturhistorie og landskab i en bred
interessekorridor, miljøvurdering af de foreslåede
linieføringer og indarbejdelse af miljøhensyn i
projektet, herunder justering af linieføringer, fauna- og
stipassager, erstatningsnatur m.m.
VVM-processen blev indledt med en
offentlighedsfase i perioden fra 1. februar til 1. april 2000, hvor
der blev afholdt fire borgermøder, og borgerne blev
opfordret til at indsende idéer og forslag til
undersøgelsen. Vejdirektoratet modtog i alt 93 svar, som er
indgået i undersøgelsen.
Undersøgelsen har omfattet to
hovedforslag og en række alternative
linieføringsforslag til anlæg af en motorvej mellem
Motorring 3 og Frederikssund. I VVM-undersøgelsen er de to
hovedforslag, Hovedforslag 1 (åben-land løsningen
gennem Værebro Ådal) og Hovedforslag 2
(bymotorvejsløsningen gennem Ølstykke og
Stenløse), sammenfaldende på strækningen mellem
Motorring 3 og Motorring 4.
Resultatet af undersøgelserne er
beskrevet i følgende rapporter fra Vejdirektoratet, der kan
læses på www.vejdirektoratet.dk:
Rapport 250 - »Sammenfattende
rapport«,
Rapport 251 - Ȯstetisk vurdering og
visualisering«,
Rapport 252 -
»Miljøvurdering« og
Rapport 253 -
»Arealanvendelsesanalyse«
Rapporterne er med brev af 23. oktober 2002
sendt til Trafikudvalget. (Trafikudvalget, 2002-2003, alm. del
€" bilag 120).
VVM-redegørelsen var fremlagt i
offentlig høring fra 23. oktober til 18. december 2002, og i
tilknytning hertil blev der afholdt syv borgermøder i
området, hvor tilsammen ca. 2.100 borgere deltog.
VVM-redegørelsen blev endvidere sendt til en række
myndigheder, interesseorganisationer og foreninger.
2.2 Høringssvar
VVM-undersøgelsen af en ny
højklasset vej i Frederikssundfingeren har været
genstand for stor offentlig interesse, og der indkom et stort antal
bemærkninger og forslag i høringsperioden.
Vejdirektoratet modtog i denne offentlighedsfase ca. 360
høringssvar fra myndigheder, borgere, virksomheder og
interesseorganisationer.
Høringen er beskrevet i
Vejdirektoratets notat fra juni 2003: »Ny højklasset
vej i Frederikssundfingeren. Høringsnotat vedr. den
offentlige høring 23. oktober - 18. december 2002«.
Notatet kan ses på www.vejdirektoratet.dk.
Der er en overvægt af kommunale og
amtslige myndigheder, der går ind for etablering af en
motorvej i Hovedforslag 1, men der er også synspunkter imod
at etablere en ny motorvej i Frederikssundfingeren.
Frederikssund, Slangerup, Ølstykke,
Stenløse, Ballerup og Herlev kommuner samt Hovedstadens
Udviklingsråd og Frederiksborg Amt har anbefalet Hovedforslag
1.
Ledøje-Smørum Kommune og
Vestegnskommunerne Rødovre, Glostrup og Albertslund kommuner
har ikke ønsket etablering af en ny motorvej i
Frederikssundfingeren. Kommunerne ønsker i stedet, at der
etableres en ny ringforbindelse vest for Ring 4, at
Frederikssundsvej udbygges, og at den kollektive trafik
styrkes.
Et flertal i byrådet i Gundsø
Kommune har ønsket en motorvejsløsning fra
Frederikssund til Ballerup. Syv af byrådets medlemmer har
peget på VVM-redegørelsens Hovedforslag 1, to af
byrådets medlemmer har peget på Hovedforslag 2, og seks
medlemmer har ikke ønsket motorvej, men i stedet en
udbygning af den eksisterende Frederikssundsvej.
Roskilde Amt har ved gennemførelsen af
Hovedforslag 1 anbefalet, at der ved projekteringen af motorvejen
tages det fornødne hensyn til områdets natur- og
landskabelige værdier samt arealindgrebet i
sommerhusområdet ved Østrup Holme.
Københavns Amt har anbefalet
Hovedforslag 1 ud fra den givne VVM-redegørelse, dog med
forbehold for linieføringen af Tværvej.
Københavns Amt har anført, at en linieføring
af en fremtidig Tværvej ikke kan fastlægges af
Vejdirektoratet, men skal fastlægges på baggrund af en
særskilt VVM-redegørelse udarbejdet af Hovedstadens
Udviklingsråd.
I næsten alle høringssvarene fra
borgere og interesseorganisationer har der været udtrykt
stillingtagen til de to hovedforslag, Hovedforslag 1 (åben
land-løsningen) og Hovedforslag 2
(bymotorvejsløsningen) eller til, hvorvidt der skal
etableres en ny motorvej som sådan.
Der er i høringssvar foreslået
andre løsninger, herunder at der etableres en ny
ringforbindelse vest for Ballerup, evt. i kombination med en
udbygning af den kollektive trafik.
En del høringssvar har sat
spørgsmålstegn ved, om der er behov for en motorvej
til Frederikssund, fordi det er opfattelsen, at trafikproblemerne
kun er begrænsede, eller at det kun er gennem Ballerup, der
er problemer med at afvikle trafikken, og at en motorvej alligevel
ikke, eller kun i mindre omfang, kan løse disse
trafikproblemer.
Andre høringssvar har modsat
fremført, at der i lang tid har været
fremkommelighedsproblemer, og at den forventede trafikudvikling
underbygger behovet for en motorvej, hvorfor der hurtigst muligt
bør etableres en motorvejsforbindelse i
Frederikssundfingeren.
Nogle høringssvar har anmodet om, at
der snarest tages beslutning om motorvejens linieføring,
så der bliver mulighed for at disponere herefter. Flere af
disse høringssvar opfordrer Folketinget og regeringen til at
anlægge motorvejen hurtigst muligt.
Der har desuden i mange høringssvar
været peget på, at der bør gennemføres en
undersøgelse af en udbygning af Frederikssundsvej i stedet
for at anlægge en ny motorvej, og der opfordres til, at denne
gennemføres, inden der tages beslutning om en ny
højklasset vej i Frederikssundfingeren.
En række borgere og
interesseorganisationer samt nogle kommuner har anført, at
linieføringen indebærer store indgreb i Vestskoven, og
der har været fremsat ønsker om, at motorvejen
på denne delstrækning udformes, så indgrebet
bliver mindre. Der har således været peget på, at
linieføringen bør rykkes længere mod nord, at
man bør udbygge i Jyllingevejs tracé, og at
tilslutningsanlægget ved Ring 3 bør
begrænses.
På baggrund af de gennemførte
VVM-undersøgelser og høringen af borgere og
myndigheder indstillede Vejdirektoratet i brev af 30. juni 2003 til
Trafikministeriet primært, at Hovedforslag 1 lægges til
grund for en beslutning om anlæg af motorvej på
strækningen mellem Motorring 3 og Frederikssund, og at der
udarbejdes en anlægslov for hele strækningen,
således at linieføringen derved fastlægges.
Subsidiært indstillede Vejdirektoratet,
at der, inden der træffes beslutning om valg af
linieføring, gennemføres en supplerende
undersøgelse af muligheden for og konsekvenserne af at
etablere øget vejtrafikkapacitet i Frederikssundsfingeren
ved udbygning af den eksisterende Frederikssundsvej.
Vejdirektoratets indstilling blev den 1. juli
2003 sendt til Trafikudvalget til orientering (Trafikudvalget,
2002-2003, alm. del €" bilag 1322).
3. Lovforslagets indhold
På baggrund af VVM-undersøgelsen
og høringen om en eventuel ny vej i forlængelse af
Frederikssundmotorvejen samt den politiske trafikaftale af 5.
november 2003, jf. punkt 1.1, foreslås med lovforslaget en
bemyndigelse til trafikministeren til at anlægge 1. etape af
Frederikssundmotorvejen omfattende:
· anlæg af ca. 1,5 km 6 sporet
motorvej mellem Motorring 3 og Ring 3 syd for Jyllingevej
· etablering af et
tilslutningsanlæg ved Ring 3
· udvidelse af den eksisterende
Frederikssundmotorvej fra 4 til 6 spor mellem Ring 3 og Motorring
4
· etablering af et
forbindelsesanlæg til Motorring 3 samt ombygning af
tilslutningsanlægget mellem Motorring 3 og
Jyllingevej/Islevdalsvej
· udbygning af rundkørslen i
krydset Frederikssundsvej og J.F. Willumsensvej ved
Frederikssund
· igangsættelse af projektering,
som kan sikre koordinering med den igangværende udbygning af
Motorring 3
Frederikssundmotorvejens 1. etape forventes i
trafikforliget fra 5. november 2003 anlagt i perioden 2006-2012. Af
hensyn til såvel trafikafviklingen som
samfundsøkonomien er det imidlertid fornuftigt at koordinere
anlægget af Frederikssundmotorvejens 1. etape med udvidelsen
af Motorring 3 (jf. punkt 10).
Anlægget udformes på grundlag af
det i Vejdirektoratets VVM-redegørelse beskrevne
hovedforslag med justeringer som beskrevet nedenfor med henblik
på yderligere at begrænse indgrebet i Vestskoven og
Vestvolden.
Samtidigt foreslås en bemyndigelse til
at nedlægge den nuværende hovedlandevej, Jyllingevej,
mellem Motorring 3 og Ring 3 som hovedlandevej.
Lovforslaget omfatter en
motorvejsstrækning, der er beliggende i Rødovre,
Glostrup og Albertslund kommuner i Københavns Amt. Endvidere
omfatter lovforslaget en udbygning af en rundkørsel
beliggende i Frederikssund Kommune i Frederiksborg Amt.
Anlæg af en 1. etape af
Frederikssundmotorvejen medfører, at der bliver
sammenhæng i motorvejsnettet omkring København mellem
Motorring 3 og Motorring 4, og at den trafikale flaskehals i
krydset mellem Ring 3, Jyllingevej og den eksisterende
Frederikssundmotorvej fjernes. Ligeledes opnås, at den
gennemkørende motorvejstrafik adskilles fra trafikken, der
har ærinde i området, for eksempel til
erhvervsområdet nord for Jyllingevej. Endelig afhjælpes
de trafikale problemer ved krydset Frederikssundsvej og J.F.
Willumsensvej.
Med lovforslagets § 2
foreslås en bestemmelse, der giver trafikministeren mulighed
for i særlige tilfælde at forlodserhverve ejendomme,
der berøres indgribende af motorvejsplanerne. Endelig
foreslås med § 3 en bestemmelse om
pålæg af byggelinier.
Om baggrunden for disse bestemmelser henvises
til bemærkningerne vedrørende de enkelte
bestemmelser.
I lyset af ønskerne om en flytning af
vejanlægget mod nord gennem Vestskoven har Vejdirektoratet
arbejdet videre med mulighederne for at optimere den
skitseprojekterede linieføring for Hovedforslag 1 og 2 i
forhold til VVM-rapportens linieføring. En justering af
linieføringen vil i forhold til VVM-rapportens hovedforslag
betyde, at indgrebet i Vestvolden yderligere begrænses syd
for Jyllingevej. Endvidere vil udformningen af visse af
tilslutningsanlæggets ramper kunne ændres, hvilket
betyder, at linieføringen gennem Vestskoven flyttes
længere mod nord på strækningen mellem Motorring
3 og Ring 3. Ved Oxbjergvej vil linieføringen således
kunne flyttes mod nord til en afstand af ca. 50 meter syd for
Jyllingevej, hvor VVM-rapportens hovedforslag ligger ca. 85 meter
syd for Jyllingevej ved Oxbjergvej. På strækningen fra
Oxbjergvej og frem til udfletningen af ramperne i
forbindelsesanlægget ved Motorring 3 vil den sydligste
forbindelsesrampe kunne flyttes yderligere 30-40 meter
længere mod nordøst.
Det vurderes, at denne justering af
linieføringen for nogle af ramperne medfører, at
arealindgrebet i Vestvolden og i Vestskoven vil kunne formindskes i
forhold til VVM-rapportens hovedforslag.
Vejdirektoratet vil i forbindelse med
detailprojekteringen arbejde videre med disse muligheder for en
yderligere trafikal, miljømæssig og økonomisk
optimering af projektet med særligt fokus på at
begrænse indgrebet i Vestvolden og i Vestskoven.
Bilaget viser den overordnede placering af
lovforslagets linieføring.
I den senere projektering til
besigtigelsesforretning fastlægges den præcise
linieføring og udformning af anlægget, som godkendes
af ekspropriationskommissionen.
4. Beskrivelse af
vejanlægget
4.1 Funktion og kvalitet
Vejen anlægges som motorvej. Den
indpasses i det omgivende miljø og landskab på en
æstetisk og miljømæssig afbalanceret måde
og med høj trafiksikkerhedsmæssig standard.
Vejen dimensioneres til en tilladt
maksimalhastighed på 110 km/t, på strækningen
mellem Motorring 3 og Ring 3 dog til maksimalt 90 km/t. Ramperne i
forbindelsesanlægget mellem Motorring 3 og
Frederikssundmotorvejen dimensioneres til en tilladt maksimal
hastighed på 80 km/t. Hastigheden kan dog blive mindre end 80
km/t på visse rampestrækninger afhængig af den
endelige udformning, som fastlægges i
detailprojekteringen.
Derudover udbygges den nuværende
enkeltsporede rundkørsel ved J.F. Willumsensvej øst
for Frederikssund til dobbeltsporet rundkørsel, og for
trafikken fra vest mod syd anlægges en separat
kørebane udenom rundkørslen.
Vejprojektet gennemføres, så det
færdige anlæg er tidssvarende og med den beskrevne
funktion.
Processen, der omfatter projektering,
arealerhvervelse, udbud i licitation og det egentlige
anlægsarbejde, gennemføres på en måde, der
er veltilrettelagt, og hvor projektets forløb er styret,
dokumenteret og efterfølgende evalueret.
4.2 Tværprofil
På strækningen mellem Motorring 3
og Ring 3 anlægges motorvejen med 6 spor. Den eksisterende
Frederikssundmotorvej mellem Ring 3 og Motorring 4 udbygges fra de
nuværende 4 til 6 spor primært ved inddragelse af en
del af den brede midterrabat.
Mellem Motorring 3 og Ring 3 anlægges
de 6 spor med et 36 meter tværprofil, bestående af 2
kørebaner 11,5 meter afstribet med 3 kørespor
3,50 meter og 2 kantbaner 0,5 meter, en 4 meter bred
midterrabat med autoværn og 2 belagte nødrabatter
1,0 meter samt 2 nødspor 2,50 meter og 2
yderrabatter 1 meter.
På den eksisterende
Frederikssundmotorvej mellem Ring 3 og Motorring 4, der udbygges
fra 4 til 6 spor, bliver tværprofilet som på den
førstnævnte strækning, bortset fra en
midterrabat, der ved udbygningen indsnævres fra den
eksisterende bredde på ca. 16,5 meter til ca. 7,5 meter.
4.3 Linieføring
Den overordnede placering af
motorvejsanlægget mellem Motorring 3 og Motorring 4 svarer
til VVM rapportens Hovedforslag 1 og 2 med en mindre justering af
linieføringen, jf. punkt 3. Af bilaget fremgår den
omtrentlige placering.
Motorvejsanlægget har sit udgangspunkt
ved Motorring 3 og forløber i afgravning (4-6 meter under
terræn) langs Jyllingevej frem til Ring 3. Det
tilstræbes at udforme motorvejen således, at indgrebet
i den fredede Vestvold bliver mindst muligt.
Derudover placeres linieføringen
tæt på Jyllingevej med henblik på at
begrænse indgrebet i Vestskoven. Med udgangspunkt i
VVM-rapportens linieføring for Hovedforslag 1 og 2
tilstræbes det i detailprojekteringen at flytte motorvejens
linieføring gennem Vestskoven på strækningen
mellem Motorring 3 og Ring 3 yderligere mod nord med særligt
fokus på at begrænse indgrebet i Vestvolden og
Vestskoven. Ved Oxbjergvej tilstræbes en afstand til
Jyllingevej på ca. 50 meter.
Både VVM-rapportens Hovedforslag 1 og 2
og den optimerede linieføring er placeret i et nordligere
forløb end det areal, der i 1968 blev erhvervet af staten og
udskilt i matriklen som motorvej.
Vest for Ring 3 tilsluttes vejanlægget
den eksisterende Frederikssundmotorvej, der inddrages i det samlede
anlæg i forbindelse med en udbygning af vejen fra 4 til 6
spor. Der sker ingen ændringer i det eksisterende
forbindelsesanlæg mellem Frederikssundmotorvejen og Motorring
4.
Ved lov nr. 444 af 10. juni 2003 blev der
givet trafikministeren bemyndigelse til at udvide Motorring 3 fra 4
til 6 spor mellem Jægersborgvej og Holbækmotorvejen.
Frederikssundmotorvejens forbindelse til Motorring 3 betyder
imidlertid, at Motorring 3 på en delstrækning skal
udvides til 8 spor for at kunne sikre, at de nødvendige ind-
og udfletninger kan afvikles sikkert .
Der vil i projekteringen til
besigtigelsesforretning ske en nærmere præcisering af
linieføringen, som vil blive endelig fastlagt af
ekspropriationskommissionen.
4.4 Tilslutninger
Jyllingevej er i dag tilsluttet Motorring 3
via to tilslutningsanlæg ved Jyllingevej. Ved sammenkobling
af Frederikssundmotorvejen med Motorring 3 etableres et
forbindelsesanlæg med 2-sporede ramper med direkte adgang
mellem de to motorveje. De eksisterende tilslutningsanlæg ved
Motorring 3 (frakørsel nr. 22 ved Islevdalsvej og nr. 23 ved
Jyllingevej) ombygges og reduceres til ét fuldt
tilslutningsanlæg til Jyllingevej. Tilslutningsanlægget
ved Motorring 3 til Jyllingevej udformes, så det giver adgang
til og fra Motorring 3, men ikke fra Jyllingevej til og fra
Frederikssundmotorvejen, hvorfor trafikken hertil henvises til
tilslutningsanlægget ved Ring 3.
Den eksisterende frakørselsrampe nr.
22 til Islevdalsvej nedlægges, da behovet for udveksling af
trafik mellem Motorring 3 og Jyllingevej bliver mindre som
følge af etableringen af forbindelsesanlægget mellem
Frederikssundmotorvejen og Motorring 3. De øvrige ramper
omlægges for at give plads til ramperne i
forbindelsesanlægget.
Forbindelses- og tilslutningsanlægget
ved Motorring 3 er forsøgt udformet, så det kan
etableres med færrest mulige gener for trafikken i
anlægsperioden. Udformningen af forbindelsesanlægget
vil endvidere ske under hensyntagen til Vestskoven og Vestvolden.
Således planlægges forbindelsesrampen fra
Frederikssundmotorvejen i østgående retning til
Motorring 3 i nordgående retning at gå under Motorring
3 og under Jyllingevej for at begrænse den visuelle
påvirkning af Vestvolden. Der anlægges et fuldt
tilslutningsanlæg mellem Frederikssundmotorvejen og Ring
3.
Forbindelsesanlægget og
tilslutningernes præcise udformning vil blive fastlagt i
detailprojekteringen.
4.5 Sideanlæg
Der planlægges ikke etableret
samkørselspladser ved tilslutningsanlæggene. Behovet
for busstoppesteder vil blive drøftet med HUR, som
forudsættes at betale eventuelle merudgifter hertil.
4.6 Lokalvejnet og stier
Oxbjergvej og Ring 3 føres over
motorvejen. Både Oxbjergvej og Ring 3 placeres ved
skæringen med motorvejen i omtrent samme vertikale niveau som
i dag.
De to eksisterende stiforbindelser under
Motorring 3 nord og syd for Parcelgårdens Rideskole i
Glostrup opretholdes. Stien nord for rideskolen forlægges
på grund af forbindelsesramperne. I den nordlige del af
Vestskoven på strækningen mellem Motorring 3 og Ring 3
forlægges cykel- og gangstierne, hvor Frederikssundmotorvejen
skærer disse. Den endelige udformning og placering af
stiforløb og -passager fastlægges i
detailprojekteringen i samarbejde med Skov- og Naturstyrelsen, idet
der lægges vægt på at sikre god adgang til og
sammenhæng mellem de forskellige dele af Vestskoven.
Vest for Ring 3 forlægges og
overføres den eksisterende sti mellem Ejby og Vestskoven.
Den eksisterende stiunderføring mellem Vestskoven og
Harrestrup opretholdes.
For at skovens brugere også efter
anlægget af motorvejen har gode muligheder for at komme til
og færdes i området, etableres en ny stiforbindelse
lidt syd for motorvejens underføring af Ring 3, hvorved der
skabes sammenhæng i stisystemet mellem de to dele af
Vestskoven på hver side af Ring 3.
Endelig fastlæggelse af ændringer
i det lokale vejnet vil først ske i detailprojekteringsfasen
og ved ekspropriationskommissionens behandling.
4.7 Faunapassager
På strækningen mellem Motorring 3
og Motorring 4 føres en grøft umiddelbart vest for
Motorring 3 under motorvejen. Den eksisterende underføring
af Bymose Rende opretholdes.
Der opsættes efter behov vildthegn
langs vejen.
4.8 Erstatningsnatur
De skovområder og vandhuller, der
bliver inddraget ved anlæg af vejen, bliver retableret
andetsteds efter nærmere aftale med Skov- og
Naturstyrelsen.
4.9 Støjafskærmning
I detailprojekteringen vil den endelige
placering af forbindelsesanlægget mellem Motorring 3 og
Frederikssundmotorvejen blive fastlagt, og det er herefter muligt
at vurdere behovet for og omfanget af evt.
støjafskærmning i forhold til boligbebyggelser i
Rødovre Kommune.
I det omfang, der vil forekomme overskudsjord
fra vejanlægget, vil dette, hvor det er
hensigtsmæssigt, blive oplagt i volde langs Vestskoven og ved
kolonihaverne ved Harrestrup efter nærmere aftale med Skov-
og Naturstyrelsen.
4.10 Vejudstyr og beplantning
Vejen udstyres med vejtavler, autoværn,
nødtelefoner, kantpæle, trafikregistrerings- og
vintervarslingsudstyr m.v. Afmærkning på
kørebanen vil blive udført med reflekterende
afmærkning. Der etableres vejbelysning langs vejen mellem
Motorring 3 og Ring 3 på grund af det store omfang af
vejvisning og mange flettestrækninger. Signalregulerede kryds
belyses ligeledes.
Der opsættes vildthegn for at beskytte
dyrelivet mod påkørsel, ligesom der beplantes.
Omfanget aftales med Skov- og Naturstyrelsen.
4.11 Vejafvanding
Der etableres kantopsamling af vejvand i
vejsiderne, og vejvandet ledes i et lukket opsamlingssystem til
regnvandsbassiner. I bassinerne kan urenheder bundfældes og
afstrømningen reguleres, inden vandet ledes til de
nærliggende recipienter. Regnvandsbassinerne er desuden med
til at sikre de lokale vandløb mod forurening i forbindelse
med uheld på vejen, idet bassinerne er forsynet med
olieudskiller og lukkemekanisme.
Placeringen og udformningen af bassinerne
fastlægges i forbindelse med detailprojekteringen.
4.12 Naboarealer
Vejen forløber på
strækningen mellem Motorring 3 og Motorring 4 gennem
Vestskoven. Det tilstræbes at indpasse vejen i det omgivende
miljø og landskab på en æstetisk og
miljømæssig afbalanceret måde.
Den fredede Vestvold berøres kun i
meget begrænset omfang af forbindelsesramperne ved Motorring
3. En af de eksisterende tilslutningsramper, der forløber
langs Vestvolden, vil blive flyttet længere væk fra
voldanlægget og tættere på Motorring 3.
Anlægget vil desuden berøre
Parcelgårdens Rideskole i Glostrup og rekreative arealer i
Vestskoven.
Fra Ring 3 til Motorring 4 påregnes der
kun erhvervet mindre arealer, idet udvidelsen af antallet af
kørespor sker ved delvis inddragelse af midterrabatten.
Den nuværende enkeltsporede
rundkørsel ved J.F. Willumsensvej øst for
Frederikssund udbygges til en dobbeltsporet rundkørsel, og
for trafikken fra vest mod syd anlægges en separat
kørebane uden om rundkørslen. Til dette formål
forventes kun erhvervet areal i mindre omfang, primært
ubebygget landbrugsjord, og evt. vil en landbrugsejendom med andet
erhverv blive berørt.
For at gennemføre
anlægsarbejderne er det nødvendigt at disponere over
arbejdsarealer. Disse afleveres efter endt brug til ejerne.
Omfanget af arbejdsarealerne vil først blive fastlagt i
forbindelse med detailprojekteringen.
5. Trafikale konsekvenser
De trafikale konsekvenser af anlægget
af en 1. etape af Frederikssundmotorvejen er beregnet med en
trafikmodel med udgangspunkt i en beregning for basisåret
2010.
Uden anlæg af 1. etape af
Frederikssundmotorvejen forventes i 2010 på Jyllingevej ca.
40.700 biler pr. hverdagsdøgn mellem Motorring 3 og
Oxbjergvej og ca. 37.500 biler pr. hverdagsdøgn mellem
Oxbjergvej og Ring 3. På den eksisterende strækning af
Frederikssundmotorvejen mellem Ring 3 og Motorring 4 forventes
tilsvarende ca. 42.600 biler pr. hverdagsdøgn i 2010.
Anlægget af en 1. etape af
Frederikssundmotorvejen vil medføre, at Jyllingevej aflastes
for trafik på strækningen mellem Motorring 3 og Ring 3.
Med anlæg af motorvejen forventes således 18.400 biler
pr. hverdagsdøgn mellem Oxbjergvej og Ring 3 og 23.000 biler
pr. hverdagsdøgn mellem Motorring 3 og Oxbjergvej, svarende
til en aflastning på mellem 18.000 og 19.000 biler pr.
hverdagsdøgn på Jyllingevej mellem Motorring 3 og Ring
3. Den ny motorvej mellem Motorring 3 og Ring 3 forventes at
få ca. 45.200 biler pr. hverdagsdøgn og den
eksisterende strækning af Frederikssundmotorvejen mellem Ring
3 og Motorring 4 ca. 56.400 biler pr. hverdagsdøgn, svarende
til en forøgelse på ca. 13.800 biler pr.
hverdagsdøgn.
Ved anlæg af motorvejen fra Motorring 3
til Motorring 4 skabes sammenhæng i motorvejsnettet omkring
København. Samtidig fjernes den alvorlige trafikale
flaskehals, der udgøres af krydset Ring 3 og
Jyllingevej.
En 1. etape af Frederikssundmotorvejen vil,
udover aflastning af Jyllingevej mellem Motorring 3 og Ring 3,
indebære, at der overflyttes trafik fra andre dele af
vejnettet til det overordnede motorvejsnet. Nogle veje, som
fører trafikken til og fra Frederikssundmotorvejen, vil
få øget trafik. Dette gælder især
Motorring 3 og Motorring 4 samt i mindre omfang Sydbuen i Ballerup,
Ring 3 syd for Frederikssundmotorvejen og Fabriksparken samt
Roskildevej og Holbækmotorvejen øst for Motorring 3.
Til gengæld aflastes Holbækmotorvejen mellem Motorring
3 og Motorring 4, Ring 4 nord for Ballerup, Klausdalsbrovej,
Frederikssundsvej mellem Motorring 3 og Ring 4, Ballerup Boulevard,
Slotsherrensvej, Tårnvej, Ring 3 nord for Jyllingevej samt
Roskildevej vest for Motorring 3. På Jyllingevej øst
for Motorring 3 forventes ligeledes en mindre aflastning af
trafikken.
6. Trafiksikkerhed
Det er beregnet, at anlægget af en 1.
etape af Frederikssundmotorvejen vil medføre færre
trafikuheld som følge af den trafikale aflastning på
det eksisterende vejnet, også når der tages hensyn til
de uheld, der kan forventes på den nye vej og på
forbindelsesveje til denne. Det er beregnet, at der vil kunne
spares ca. 6 personskadeuheld pr. år.
7. Plan- og beskyttelsesforhold
Gennemførelsen af en 1. etape af
Frederikssundmotorvejen berører nogle vandløb,
skovarealer, vandhuller og andre arealer og fortidsminder, der er
beskyttet af naturbeskyttelseslovens § 3 m.fl.
Vestvolden er omfattet af
fredningsbestemmelser, jf. Naturklagenævnets
fredningsafgørelse af 28. juni 1996. Hertil kommer, at selve
Vestvolden er et fredet fortidsminde omfattet af
naturbeskyttelsesloven. Projektet vil blive udformet med
størst mulig hensyntagen til voldanlægget og
fredningen og vil kun i meget begrænset omfang berøre
et areal langs Motorring 3 og ramperne ved forbindelses- og
tilslutningsanlægget ved Jyllingevej. Det skønnes, at
en 1. etape af Frederikssundmotorvejen medfører et indgreb i
fredningsområdet omfattende ca. 0,5 % af det fredede areal,
hvoraf mere end en tredjedel er en knallertbane, der ligger
på Vestvoldområdet. Det bemærkes, at vejprojektet
indebærer, at en del af det eksisterende
tilslutningsanlæg, nemlig tilkørselsrampen fra
Jyllingevej mod Motorring 3 i nordgående retning,
forlægges og flyttes længere væk fra
voldanlægget og tættere på Motorring 3. I henhold
til fredningsafgørelsen må der ikke foretages
ændringer af den nuværende tilstand indenfor det
fredede område €" medmindre dette kan gennemføres
inden for fredningens formål og foretages i overensstemmelse
med en særlig godkendt pleje- og anlægsplan eller
tillades efter dispensation i henhold til naturbeskyttelseslovens
§ 50, stk. 1. Inden for fredningsområdet
træder fredningsbestemmelserne i kraft i stedet for
bestemmelserne i naturbeskyttelsesloven §§ 3, 16, 17
og 18 samt for bestemmelserne i planlovens § 35,
stk. 1 (landzone).
Udbygningen vil kræve, at der af
Fredningsnævnet for København meddeles dispensation i
henhold til naturbeskyttelseslovens § 50, stk. 1,
eller at der gennemføres en ny fredningssag for de arealer
af fredningsområdet, der berøres af
forbindelsesanlæggets ramper. Indgreb i selve det fredede
fortidsminde Vestvolden kræver desuden tilladelse fra
Kulturarvsstyrelsen efter naturbeskyttelseslovens § 12.
Endvidere kræves der uden for fredningsområdet €"
men inden for beskyttelseslinien af fortidsmindet Vestvolden
€" dispensation efter naturbeskyttelseslovens § 18
(beskyttelseslinier omkring fortidsminder). Dispensationen skal
meddeles af Københavns Amt.
På strækningen fra Oxbjergvej til
Motorring 4 forløber vejen gennem områder, der i
regionplanen er udpeget som områder med værdifuldt
landskab, hvor eventuelle nye bebyggelser og anlæg skal
placeres og udformes med hensyntagen til de landskabelige
interesser.
Vejanlægget berører ikke
EF-fuglebeskyttelsesområder eller
EF-habitatområder.
Vestvolden er udpeget som spredningskorridor
for dyre- og planteliv, mens Vestskoven er udpeget som
kerneområde, som er et større sammenhængende
naturområde af særlig betydning for plante- og
dyrelivet. Vestskoven er desuden i regionplanen udlagt som
fritidsområde.
Københavns Amt har meddelt, at de for
projektet nødvendige tilladelser efter
naturbeskyttelsesloven og miljøbeskyttelsesloven kan
forventes givet, og at der kan knyttes vilkår til
tilladelserne.
Skov- og Naturstyrelsen har meddelt sin
principgodkendelse af projektet i henhold til
naturbeskyttelseslovens § 20.
Kulturarvsstyrelsen har meddelt, at styrelsen
er indstillet på at meddele tilladelse til de
nødvendige indgreb i fortidsminderne på visse
vilkår, som vil blive fastlagt, når der foreligger en
detailprojektering af projektet .
De konkrete tilladelser og dispensationer,
der er nødvendige for vejanlæggets
gennemførelse, vil løbende blive søgt i
forbindelse med projekteringen af anlægget.
8. Miljømæssige
konsekvenser
I VVM-redegørelsen har Vejdirektoratet
redegjort for de forventede miljømæssige konsekvenser
af vejanlægget i sin helhed fra Motorring 3 til
Frederikssund. Konsekvenserne er resumeret nedenfor for 1. etape.
Vejdirektoratet vil gennemføre en evaluering af de
forventede miljømæssige konsekvenser 3-5 år
efter åbningen af motorvejen.
8.1 Arealindgreb og
barrierevirkning
En 1. etape af Frederikssundmotorvejen
forløber på strækningen fra Motorring 3 til
Motorring 4 gennem den nordlige del af Vestskoven. Nord for
Jyllingevej berører forbindelsesanlæggets ramper
bolig- og erhvervsområder vest for Motorring 3 og Vestvolden
og boligbebyggelser øst for Motorring 3 ved Slotsherrensvej.
Syd for Jyllingevej berører ramperne til
forbindelsesanlægget Vestskoven vest for Motorring 3 og
Vestvolden øst for Motorring 3.
Da der i forbindelse med detailprojektering
af anlægget kan ske justeringer af linieføringen, og
da Statens Ekspropriationskommission afgør dels projektets
endelige linieføring, dels ekspropriationens omfang, er det
ikke muligt med sikkerhed at fastslå, hvilke arealer der skal
afstås.
Med disse forbehold kan konsekvenserne for
arealindgrebet resumeres på følgende måde:
På strækningen fra Motorring 3
til Ring 3 forventes der at skulle eksproprieres arealer fra en
række bolig- og erhvervsejendomme langs Motorring 3. En
enkelt erhvervsejendom og op til 10-20 enfamiliehuse må
forventes totaleksproprieret, ligesom anlægget vil
berøre Parcelgårdens Rideskole i Glostrup og en
knallertbane. Der skal erhverves et areal af Vestskoven, som delvis
vil kunne magelægges med det areal, Vejdirektoratet i sin tid
har erhvervet til anlæg af Frederikssundmotorvejen, men som
ikke skal benyttes til vejanlægget.
Fra Ring 3 til Motorring 4 påregnes kun
erhvervet mindre arealer, idet udvidelsen af antallet af
kørespor sker ved delvis inddragelse af midterrabatten.
Ved udbygningen af rundkørslen ved
Frederikssund skal der kun i mindre omfang erhverves arealer,
primært landbrugsjord.
Vejanlæggets barrierevirkning for
mennesker vil være stort set uforandret, da eksisterende vej-
og stiforbindelser bibeholdes eller forlægges på mindre
delstrækninger.
8.2 Støj, luft og klima
De støjmæssige effekter af en 1.
etape af motorvejsanlægget er dels
støjudbredelsen fra selve vejen, dels nedsættelse af
støjen langs det vejnet, der aflastes som følge af
anlægget. Antallet af støjbelastede ejendomme langs
influensvejnettet med støj over 55 dB reduceres med ca.
80.
De rekreative områder i Vestskoven er i
dag generelt belastet af støj fra bl.a. den nuværende
Frederikssundmotorvej, Jyllingevej, Ring 3 og Motorring 3.
Anlægget af 1. etape af Frederikssundmotorvejen vil
medføre en begrænset forøgelse af støjen
i Vestskoven. Frederikssundmotorvejen vil på
størstedelen af strækningen mellem Motorring 3 og Ring
3 være gravet ca. 4-6 meter ned under terræn, hvilket
betyder, at støj vil blive dæmpet af
skråningsanlægget. På strækningen mellem
Ring 3 og Motorring 4 vil udvidelse fra 4 til 6 spor, hvor
udvidelsen sker ind mod midterrabatten, kun medføre en
mindre forøgelse (1-2 dB) i forhold til i dag. Der er
forudsat en normalbelægning, som vil reducere støjen
noget i forhold til den nuværende belægning på
Frederikssundmotorvejen mellem Ring 3 og Motorring 4.
I det omfang, der vil forekomme overskudsjord
fra vejanlægget, kan dette, hvor det er hensigtsmæssigt
og efter nærmere aftale med Skov- og Naturstyrelsen, anvendes
i volde langs motorvejen for at begrænse
støjpåvirkningen fra motorvejen. Der vil dog stadig
være støj fra de omliggende veje, som f.eks. Ring 3 og
Jyllingevej, der kan virke generende for naboerne.
Forbindelsesanlægget mellem
Frederikssundmotorvejen og Motorring 3 planlægges udformet
med hensyntagen til Vestvolden, således at rampen fra
Frederikssundmotorvejen i østgående retning til
Motorring 3 i nordgående retning går under Motorring 3
og under Jyllingevej.
Ved gennemførelse af 1. etape af
Frederikssundmotorvejen forventes en mindre stigning i de samlede
udledninger af CO (ca. 26 tons pr. år), NOx, (ca.
13 tons pr. år), SO2 (ca. 0,1 ton pr. år) og
partikler (ca. 1 ton pr. år) på vejnettet i
hovedstadsområdet, mens VOC (kulbrinter) stort set er
uændret. Forskellen mellem emissioner fra det eksisterende
vejnet og et vejnet, som også omfatter en 1. etape af
Frederikssundmotorvejen ligger i 2010 i intervallet 0,1-0,3 %. Der
sker dog en omfordeling af emissionerne, så der sker en
større stigning i ubebyggede områder (langs det
overordnede vejnet) og en reduktion på 0,2 til 0,3 % i
bebyggede områder.
Det samlede trafikarbejde med bil i
hovedstadsområdet vil ifølge beregningerne stige med
ca. 0,19 % (ca. 23 mio. kørte km pr. år) som
følge af anlæg af motorvejsetapen. Da der samtidig
opnås en mere glidende afvikling af trafikken, bliver
stigningen i energiforbrug og dermed stigningen i emissionerne af
CO2 lidt mindre, ifølge beregningerne ca. 0,15 %
(ca. 3.800 tons pr. år).
8.3 Natur, landskab og
fortidsminder
Det vurderes, at vejen kan indpasses i
landskabet på en æstetisk og landskabelig afbalanceret
måde. Mellem Motorring 3 og Ring 3 rummer området
både braklagte marker, ældre overvejende nåleskov
samt nyere tilplantede partier med overvejende
løvtræer.
På strækningen mellem Motorring 3
og Ring 3 er vandhuller samt et mindre vandløb periodevis
tørlagte. Der må forventes at være forekomst af
padder ved vandhullerne. Området er karakteriseret som
lokalitet med fugleinteresser.
Generelt vil vejanlægget inddrage visse
naturarealer og dermed medføre tab af levesteder for planter
og dyr. Vejanlægget vil i nogen grad opsplitte den
østligste del af Vestskoven og forringe områdets
naturmæssige oplevelsesværdi. Det vurderes, at
vejanlægget med de nødvendige hensyn i form af f.eks.
erstatningsvandhuller og hegning ikke vil få væsentlig
indvirkning på arternes generelle forekomst i
området.
Vejanlægget forløber nord for
Hvissingestenen, der er fredet og i regionplanen udpeget som af
geologisk interesse.
Vestvolden berøres kun i
begrænset omfang af forbindelsesrampen fra vest mod nord
på Motorring 3. Denne rampe forløber langs til- og
frakørselsramperne øst for Motorring 3 og syd for
Jyllingevej og vil indebære et begrænset indgreb. Nord
for Jyllingevej fortsætter forbindelsesrampen langs Motorring
3 gennem den vestlige del af en knallertbane, der er beliggende
langs Vestvolden. En af de eksisterende tilslutningsramper, der
forløber langs Vestvolden, flyttes til gengæld
længere væk fra voldanlægget og tættere
på Motorring 3.
Forbindelsesrampen fra syd på Motorring
3 mod vest til Frederikssundmotorvejen berører ikke
fredningen af Vestvolden.
I forbindelse med detailprojekteringen vil
indgrebet i Vestvolden blive søgt formindsket.
8.4 Friluftsliv
Der er til nærområdet langs
motorvejen gennem Vestskoven på strækningen mellem
Motorring 3 og Motorring 4 knyttet rekreative interesser, herunder
ridning. Langs østsiden af Motorring 3 langs Vestvolden er
ligeledes knyttet rekreative interesser. Visse områder
benyttes til konkrete aktiviteter så som spejderaktiviteter,
hundetræning og knallertbane. En gennemførelse af en
1. etape af Frederikssundmotorvejen vil indebære en
omlægning af dele af den rekreative anvendelse af
området som følge af arealindgrebet og støjen
fra vejtrafikken. Stierne, der krydses af motorvejen, vil enten
blive bibeholdt (samtlige regionale stier) eller forlagt, jf.
nærmere punkt 4.6.
8.5 Overfladevand og grundvand
Motorvejsprojektet krydser en grøft
vest for Motorring 3 og Bymose Rende, der er beliggende mellem Ring
3 og Motorring 4. Bymose Rende er målsat med lempet
målsætning.
Grundvandet er i et område beliggende
nord for den nuværende Frederikssundmotorvej og vest for Ring
3 tillagt særlige drikkevandsinteresser. Området i
Vestskoven syd for den nuværende Frederikssundmotorvej og
øst for Ring 3 er i regionplanen kategoriseret som
sårbart grundvand med et dæklag, der anslås til
at bestå af mellem 5 og 15 meter lavpermeable lag af
moræneler. Området er klassificeret som område
med drikkevandsinteresse. Den nuværende
Frederikssundmotorvej, som udbygges med to ekstra kørespor i
midterrabatten, forløber gennem den sydligste del af
beskyttelseszonen hørende til Københavns Vands
Kildeplads III. Enkelte private vandboringer kan blive
berørt.
Afledning af vejvand fra det færdige
anlæg vil ske til de forskellige vandløb, der krydses
af linieføringen eller ligger nær herved. Vejvandet
bliver opsamlet i regnvandsbassiner, som udjævner
afstrømningen og nedbringer mængden af skadelige
stoffer, inden det ledes til vandløb og herved sikrer, at
vandløbene ikke forurenes, jf. punkt 4.11.
Afvandingssystemet sikrer, at der under
normale omstændigheder ikke vil være nogen risiko for
belastning af grundvandskvaliteten. Risikoen for at forringe
kvaliteten af drikkevandet i forhold til i dag vurderes som yderst
begrænset.
8.6 Ressourceforbrug
Det samlede forbrug af grusmaterialer til
vejens opbygning er vurderet til ca. 130.000 m3 samt
7.000 m3 beton. Forbruget af sand og grus svarer til ca.
5 % af det årlige forbrug i hovedstadsområdet. Hertil
kommer forbrug af asfalt på ca. 160.000 tons og ca. 1.000
tons stål.
Ved anlæg af motorvejen skønnes
det, at der bliver ca. 400.000-500.000 m3 jord i
overskud. Mængden af overskudsjord vil afhænge af den
endelige udformning af forbindelsesanlægget. Overskudsjorden
vil, hvor det er hensigtsmæssigt, blive oplagt i volde langs
Vestskoven efter nærmere aftale med Skov- og Naturstyrelsen.
Det forventes, at genanvendelige materialer så vidt muligt
anvendes ved anlæg af den nye vej, herunder forurenet jord og
restprodukter, i det omfang de ikke udgør nogen fare for
jord eller grundvand.
8.7 Forurenet jord
Motorvejen berører ingen kendte
lokaliteter med forurenet jord, men anlæg af vejen
medfører, at der vil blive foretaget anlægsarbejde i
vejrabatjord, som er klassificeret som potentielt forurenet. Som
udgangspunkt vil denne jord indgå i vejanlægget i
volde, dæmninger og tilslutnings- og forbindelsesanlæg
efter myndighedernes anvisning/tilladelse efter mere detaljerede
undersøgelser som grundlag for den konkrete
jordhåndtering i forbindelse med projektet.
9. Alternativer
9.1 Alternativer i Vejdirektoratets
VVM-undersøgelse
Der er i VVM-undersøgelsen
undersøgt en række alternativer til
linieføringer vest for Ring 4, der ud fra en samlet
vurdering af miljø, arealinteresser, trafikale og
landskabelige konsekvenser er fravalgt som mindre egnede end
Hovedforslag 1 og 2.
Konsekvensen af ikke at anlægge en ny
vej er i VVM-undersøgelsen beskrevet i form af:
En fremskrivning af de trafikale og
miljømæssige forhold med uændret vejnet
(også kaldet Basis 2010) og mulig forbedring af det
eksisterende vejnet (0+alternativet) samt mulige forbedringer af
den kollektive trafik (K+alternativet).
På strækningen fra Motorring 3
til Motorring 4 omfatter 0+alternativet en udbygning af krydset ved
Ring 3, Frederikssundmotorvejen og Jyllingevej med ekstra
ligeud-baner og svingbaner. I VVM-undersøgelsen er
0+alternativet fravalgt som mindre egnet end Hovedforslag 1 og
2.
9.2 Yderligere foreslåede
alternativer i offentlighedsfasen
I forbindelse med såvel
VVM-høringen som efterfølgende har der været
fremsat forslag til alternativ udformning af vejanlægget
på strækningen mellem Motorring 3 og Ring 3.
Kulturøkologisk forening i Albertslund (jf. Trafikudvalget,
2003-2004, alm. del €" bilag 313), Grøn Trafik i
Bycirklen (jf. Trafikudvalget, 2003-2004, alm. del €" bilag
558), og Glostrup Kommune (den såkaldte
»William-model« ) (jf. Trafikudvalget, 2003-2004, alm.
del €" bilag 654) har således fremsat forslag med
henblik på at mindske indgrebet i Vestskoven.
Kulturøkologisk Forening i Albertslund
medgiver, at der er kapacitetsproblemer på strækningen,
og at der skal ske udbedringer ikke mindst af krydset
Frederikssundmotorvejen, Ring 3 og Jyllingevej. Foreningen
foreslår derfor en løsning som alternativ til en 6
sporet motorvej gennem Vestskoven. Løsningen omfatter,
at:
· Jyllingevej udvides med 2 spor til en 6
spors hovedvej mellem Ring 3 og Motorring 3
· der etableres niveaufri skæring i
krydset Frederikssundmotorvej/Jyllingevej/Ring 3
· der etableres niveaufri skæring i
krydset Jyllingevej/Oxbjergvej/Ejby Industrivej
· krydset/udfletningen mellem Jyllingevej
og Motorring 3 udbygges
Foreningen Grøn Trafik i Bycirklen
har foreslået en forsænket motorvej med 4 spor i den
eksisterende Frederikssundmotorvejs og Jyllingevejs tracé.
På strækningen fra Ring 3 og til
forbindelsesanlægget ved Motorring 3 er motorvejen omgivet af
en højere beliggende lokalvej med et spor i hver retning. I
forslaget anlægges en niveaufri tilslutning ved Ring 3, og
Ejby Industrivej/Oxbjergvej føres over motorvejen, mens
krydset mellem Ejby Industrivej/Oxbjergvej og Jyllingevej udformes
som en rundkørsel. Ved Motorring 3 etableres i forslaget et
forbindelsesanlæg mellem Frederikssundmotorvejen og Motorring
3. Der etableres ligeledes et tilslutningsanlæg fra Motorring
3 til Jyllingevej.
William-modellen, som er foreslået af
Glostrup Kommune, indebærer, at den eksisterende
Frederikssundmotorvej rettes ud på den ovennævnte
delstrækning og flyttes længere mod nord i Vestskoven
mellem Frederikssundmotorvejen og Ejby vest for Ring 3. Motorvejen
føres under Ring 3 og videre over i en udbygget Jyllingevej.
Jyllingevej udbygges i William-modellen med en ensrettet
parallelvej nord for Jyllingevej fra Islevdalsvej til Ring 3. Der
etableres et ekstra parallelspor i sydsiden af Jyllingevej fra Ring
3 til Ejbyvej/Oxbjergvej. Der anlægges en niveaufri
tilslutning ved Ring 3, og Ejby Industrivej/Oxbjergvej føres
over den udbyggede Jyllingevej og parallelvejen uden tilslutning
til disse. Ved Motorring 3 etableres et forbindelsesanlæg
mellem Frederikssundmotorvejen og Motorring 3 og et
tilslutningsanlæg mellem Motorring 3 og Jyllingevej.
Vejdirektoratets sammenfattende vurdering er,
at forslagene om at skåne en bræmme af Vestskoven mod
at flytte den inderste strækning af Frederikssundmotorvejen
mellem Motorring 3 og Ring 3 mod nord, så den kombineres med
Jyllingevej vil være til ulempe for trafikafviklingen
på strækningen. Der er knyttet en række
vejtekniske problemer til forslagene, bl.a. i forhold til
utilstrækkelige flettestrækninger, dårlige
sigtforhold på ramperne og sammenblanding af lokaltrafik med
motorvejstrafik, som vil medføre en øget
uheldsrisiko. Det er derfor Vejdirektoratets trafikfaglige
vurdering, at de alternative forslag ikke er egnede til at sikre en
hensigtsmæssig afvikling af trafikken i området.
Forslagene om at flytte linieføringen
væsentligt længere mod nord indebærer, at
Vestskoven berøres i mindre omfang end det i
VVM-redegørelsen fremlagte hovedforslag. Til gengæld
vil den fredede Vestvold øst for Motorring 3 og syd for
Jyllingevej i højere grad blive berørt. Ligeledes vil
det betyde et større arealmæssigt indgreb i
erhvervsområdet i Rødovre nord for Jyllingevej og
langs vestsiden af Motorring 3.
Albertslund og Glostrup kommuner har ved
Rambøll Nyvig A/S den 30. april 2004 fremsat tre alternative
forslag til en 1. etape af Frederikssundmotorvejen. Projektet, som
omfatter to motorvejsløsninger og en
motortrafikvejsløsning, er udarbejdet som alternativ til
Vejdirektoratets hovedforslag i VVM-redegørelsen med det
formål at undgå indgreb i Vestskoven.
Fælles for de tre forslag er, at den
eksisterende del af Jyllingevej, der i dag er en primær
fordelingsvej, ombygges. I forslagene er vejanlægget gravet
ca. 3 meter ned på strækningen mellem
tilslutningsanlægget ved Motorring 3 og Ring 3. Dette
indebærer, at Ring 3 og Oxbjergvej, der føres over
vejanlægget, skal hæves ca. 3,5 meter. De tre forslag
adskiller sig primært fra hinanden i udformningen af
tilslutningen til Motorring 3 øst for Oxbjergvej.
Vejdirektoratet har gennemgået de tre
forslag og har vurderet de trafiksikkerhedsmæssige,
trafikafviklingsmæssige og miljømæssige forhold.
De tre forslag har i forhold til VVM-forslaget den fordel, at
indgrebet i Vestskoven i vid udstrækning undgås, og de
støjmæssige konsekvenser i Vestskoven er på
visse delstrækninger mindre end i VVM-forslaget.
Vejdirektoratet vurderer imidlertid, at ingen af de tre forslag vil
kunne afvikle trafikken, og at de trafiksikkerhedsmæssigt er
problematiske.
Vejdirektoratet kan derfor ikke anbefale
forslagene som et alternativ til VVM-forslaget.
Dette skyldes primært:
· at de tre forslag ikke indeholder
tilstrækkelig kapacitet i forbindelsesanlægget ved
Motorring 3 og for motortrafikvejsløsningen endvidere heller
ikke tilstrækkelig kapacitet i en fordelerring og i vejnettet
i erhvervsområdet vest for Motorring 3
· at de tre forslag indebærer en
væsentlig forringelse af tilgængeligheden til
erhvervsområdet omkring Ejby Industriområde og
Islevdalsvej nord for Jyllingevej
· at de tre forslag har en afslutning og
overgang til Jyllingevej ved Motorring 3, som
trafiksikkerhedsmæssigt giver en stor risiko for uheld.
Tilsvarende gælder for to af forslagene, at der skal
etableres signalregulerede kryds, som er
trafiksikkerhedsmæssigt problematiske
· at der ikke længere er en
stiforbindelse langs Jyllingevej, hvorfor cyklister og gående
i stedet er henvist til at benytte stier i Vestskoven og gennem
erhvervsområdet. Dette indebærer bl.a. på grund
af omvejskørslen forringede forhold for cyklister og
gående.
10. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
På baggrund af en vurdering af
udgifterne til projektering, tilsyn, administration,
arealerhvervelse og anlæg er der beregnet et samlet
basisoverslag over udgifterne til anlæg af 1. etape af
Frederikssundmotorvejen svarende til VVM-forslaget.
Basisoverslaget er behæftet med
usikkerhed, da udgifterne til bl.a. ekspropriationer, jordarbejder,
broarbejder og asfaltarbejder ikke kan beregnes præcist
på forhånd, idet projektets detaljerede
linieføring, mængder mv. først kendes på
et senere tidspunkt, ligesom konjunktur- og konkurrencesituationen
på licitationstidspunktet er af væsentlig betydning for
anlægsomkostningernes endelige størrelse. Desuden
indebærer vejrlig og andre udefra kommende faktorer
også usikkerhed i anlægsoverslaget.
Vejdirektoratet gennemfører derfor
risikoanalyser ved anvendelse af »successiv
princippet«. Analyserne har bl.a. til formål at
identificere de risici og usikkerheder, der kan påvirkes, og
hvilke der ikke kan påvirkes, for eksempel vejrlig og
jordbundsforhold.
Der er i januar 2004 gennemført en
risikoanalyse baseret på VVM-rapportens hovedforslag på
strækningen fra Motorring 3 til Motorring 4. Analysen viste,
at udgiften med 90 % sandsynlighed vil blive mindre end 896 mio.
kr. og med 10 % sandsynlighed vil blive mindre end 576 mio. kr. De
712 mio. kr., der er afsat i trafikaftalen af 5. november 2003, vil
give en budgetsikkerhed på 43 %.
Blandt de forhold, der vil kunne forsinke
eller fordyre henholdsvis billiggøre projektet, er
projektets indledende stade og den deraf følgende usikkerhed
vedrørende anlæggets præcise placering og
udformning. Anlægslovforslaget lægger i
bemærkningerne op til, at Vejdirektoratet i
detailprojekteringen skal søge at flytte anlægget mod
nord af hensyn til indgrebet i Vestskoven. Hertil kommer
konjunkturer, som kan give gunstige eller ugunstige priser på
udbudstidspunktet, projektets mængdeopgørelse, der er
baseret på foreløbige vurderinger, vejrliget, der kan
blive godt eller dårligt i forhold til normalen,
jordbundsforhold, der kan vise sig bedre eller værre end
forudsat, omfanget af jord og eksisterende vejafvanding, der kan
genanvendes i projektet, kan variere, forekomster af ukendt
forurening eller ændrede myndighedskrav til
motorvejsanlægget, knyttet til f.eks. trafiksikkerhed,
støj, vejafvanding, arealerhvervelse eller lignende, der kan
påvirke omkostningerne.
Anlægget skal for en del
udføres, mens der er trafik på vejen. Dette giver
anledning til omkostninger til afspærringer og
vejafmærkning, der skal flyttes efter anlæggets
fremadskriden. Denne anlægslogistik planlægges senere,
når entreprenøren går i gang, hvorfor der er en
usikkerhed heri.
I risikoanalysen er anlægget for at
sikre kvaliteten og begrænse risikoen forudsat udbudt i
hovedentreprise på grundlag af et af bygherre og
bygherrerådgiver udarbejdet detailprojekt koordineret med
Motorring 3-projektet på delstrækningen mellem
Slotsherrensvej og Roskildevej.
Projektets tidsplan foreslås
ændret i forhold til trafikaftalen således, at der af
hensyn til koordinering med Motorring 3-projektets etape 3 og for
at fremme færdiggørelsen af Motorring 3 på
delstrækningen mellem Slotsherrensvej og Roskildevej mest
muligt, bliver mulighed for allerede i 2004 at påbegynde
projekteringen for så vidt angår strækningen
mellem Motorring 3 og Ring 3. Der er ikke fastlagt en tidsplan for
anlæg af anden etape af Frederikssundmotorvejen vest for Ring
4.
Projektet søges som ovenfor beskrevet
ændret i forhold til det projekt, som er beskrevet i
VVM-redegørelsen med henblik på yderligere at mindske
indgrebet i Vestskoven og Vestvolden. Vejdirektoratet vil efter
projektering til besigtigelse er afsluttet og inden besigtigelsen
med ekspropriationskommissionen gennemføre en fornyet
risikoanalyse. Folketingets Trafikudvalg og Finansudvalg orienteres
om resultatet af analysen, såfremt denne måtte give
anledning til ændring af det foreliggende overslag.
De 712 mio. kr. forventes tidsmæssigt
at fordele sig som følger (2004-priser):
2004: 12 mio. kr.
2005: 40 mio. kr.
2006: 60 mio. kr.
2007: 50 mio. kr.
2008: 50 mio. kr.
2009: 38 mio. kr.
2010: 136 mio. kr.
2011: 188 mio. kr.
2012: 138 mio. kr.
Frederikssundmotorvejens 1. etape forventes i
trafikaftalen fra 5. november 2003 anlagt i perioden 2006-2012. Af
hensyn til såvel trafikafviklingen som
samfundsøkonomien er det imidlertid fornuftigt at koordinere
anlægget af Frederikssundmotorvejens 1. etape med udvidelsen
af Motorring 3, således at ovennævnte projektering
mellem Motorring 3 og Ring 3 igangsættes i 2004.
Med henblik på at opnå den fulde
gevinst ved en koordinering med Motorring 3-projektet, har
projekteringen af 3. etape af Motorring 3 mellem Slotsherrensvej og
Roskildevej været stillet i bero. For at reducere
forsinkelsen af denne delstrækning af Motorring 3 mest
muligt, har Finansudvalget den 2. september 2004 godkendt, at
projekteringen af Frederikssundmotorvejens 1. etape
igangsættes i 2004.
Anlægsarbejdet forestås af
Vejdirektoratet og har således primært
økonomiske og administrative konsekvenser for
Vejdirektoratet.
Arbejdet med at beskrive anlægget i et
detailprojekt, som kan danne baggrund for udbud, udføres af
Vejdirektoratet i samarbejde med eksterne rådgiverfirmaer.
Rådgivningsopgaver og anlægsarbejder udbydes efter
gældende regler herfor. Vejdirektoratet og dets
bygherrerådgivere fører tilsyn med
entreprenørernes arbejde for at sikre, at det aftalte
arbejde leveres i den aftalte kvalitet, tid og pris. Herudover skal
projektforløbet styres, kontrolleres og dokumenteres.
Trafikafviklingen skal overvåges, og den nødvendige
information formidles til trafikanter og naboer. Endelig skal
trafiksikkerhedsmæssige og arbejdsmiljømæssige
indsatser gennemføres.
Af den samlede udgift er budgetteret med ca.
17 % til projektering, tilsyn og administration. Heraf er der som
forudsætning for totaludgiften forudsat en fordeling med 4,6
% lønninger til Vejdirektoratets eget personale, 7 %
omkostninger til eksterne rådgivere og 5 % øvrige
driftsudgifter.
Der er beregnet en intern rente for projektet
på ca. 10 % og en netto nutidsværdi på ca. 810
mio. kr. I beregningen indgår anlægs- og
driftsomkostninger samt trafikanternes tidsbesparelser og
kørselsomkostninger, uheldsomkostninger, trafikstøj,
barrierevirkning og oplevet risiko, lokal og regional
luftforurening.
11. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har været forelagt
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering, der har vurderet, at forslaget ikke indeholder
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Det er derfor ikke
blevet forelagt et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler.
Lovforslaget skønnes at medføre
en lille positiv afledt konsekvens i form af øget direkte og
indirekte beskæftigelse på ca. 1.500-2.000 mandår
i forbindelse med anlægsarbejdet. Samtidig har lovforslaget
en lille strukturel virkning for erhvervslivet, da
transportforholdene forbedres ved en bedre infrastruktur.
12. Konsekvenser for borgerne
Det færdige anlæg vil samlet set
forbedre trafik- og miljøforholdene for borgerne i
området, men berører samtidig direkte og indirekte en
del naboer bl.a. i form af ekspropriationer.
I det videre forløb i
anlægsprocessen vil borgerne i området bl.a. på
www.vejdirektoratet.dk løbende blive informeret om
vejarbejdets karakter og tidsplan, og ejerne af de berørte
ejendomme vil blive inddraget direkte ved breve fra og møder
med Vejdirektoratet og ekspropriationsmyndighederne.
Vejdirektoratet vil gennem
brugerundersøgelser måle naboers og lodsejeres
tilfredshed med Vejdirektoratets kommunikation.
13. Forholdet til EU-retten
De miljøundersøgelser og
høringer, der er gennemført, opfylder kravene i
Rådets direktiv 85/337/EØF af 27. juni 1985 om
vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning
på miljøet (EF-Tidende 1985 nr. L 175, side 40) som
ændret ved Rådets direktiv 97/11/EF af 3. marts 1997
(EF-Tidende 1997 nr. L 73, side 5).
14. Høring over
lovforslaget
Lovforslaget har været i høring
hos Hovedstadens Udviklingsråd, Københavns Amt,
Frederiksborg Amt samt Rødovre, Glostrup, Albertslund og
Frederikssund kommuner.
Høringssvarene vil blive fremsendt til
Trafikudvalget, ledsaget af de kommentarer, som udtalelserne
måtte give anledning til.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser / mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Mindre udgifter for stat, kommuner og
amtskommuner som følge af færre trafikuheld | Udgift for staten på 712 mio. kr. for
1. etape (43 % budgetsikkerhed) 2004-priser Begrænsede merudgifter til drift og
vedligehold af veje |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Meradministration for Vejdirektoratet i
anlægsfasen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forventes at forbedre trafikafviklingen og
derved reducere transportudgifterne | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Antallet af støjbelastede ejendomme
med støj over 55 dB reduceres. | Ændrer naturområder og giver en
barriere og en ny støjkilde i Vestskoven. Den samlede
luftforurening og CO2 - emission bliver lidt
forøget |
Konsekvenser for borgerne | Forbedring af trafik- og miljøforhold
for borgerne i området. | En mindre gruppe borgere vil blive
berørt direkte af anlægget, bl.a. i form af
ekspropriation. |
Forholdet til EU-retten | De miljøundersøgelser og
høringer, der er gennemført, opfylder kravene i
VVM-direktivet. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Bestemmelsen omfatter en bemyndigelse til at
anlægge en ca. 1,5 km motorvej mellem Motorring 3 og Ring 3 i
forlængelse af den nuværende Frederikssundmotorvej samt
at udbygge Frederikssundmotorvejen mellem Ring 3 og Motorring 4 fra
de nuværende 4 til 6 spor. Bestemmelsen indeholder endvidere
en bemyndigelse til at udbygge rundkørslen i krydset
Frederikssundsvej og J.F. Willumsensvej ved Frederikssund.
Som en konsekvens af bestemmelsen i nr. 1
foreslås i nr. 4 en bemyndigelse til trafikministeren til at
nedlægge strækningen af den nuværende
hovedlandevej 112, Jyllingevej, mellem Ring 3 og Motorring 3, der
vil blive afløst af den i nr. 1 nævnte
hovedlandevejsstrækning, som hovedlandevej. Ud fra en
vurdering af sammenhængen med det nuværende vejnet vil
Jyllingevej på strækningen mellem Motorring 3 og Ring 3
blive foreslået nedklassificeret til kommunevej.
Til § 2
VVM-redegørelsen, der ligger til grund
for dette lovforslag, omfatter hele strækningen mellem
Motorring 3 og Frederikssund. Redegørelsen belyser to
hovedforslag henholdsvis Hovedforslag 1 (åben
land-løsningen) og Hovedforslag 2
(bymotorvejsløsningen gennem Stenløse og
Ølstykke). De to hovedforslag er optaget på vejplanen
for hovedlandeveje. Redegørelsen indeholder bl.a. en
række kort og visualiseringer, der viser, hvordan en motorvej
i hvert af de undersøgte hovedforslag kan indpasses i
landskabet og gennem byområderne. VVM-redegørelsen
giver dermed en relativ klar indikation af, hvordan en motorvej
€" afhængig af hvilken løsning, der vælges
€" vil gribe ind i de ejendomme, der er beliggende i de
områder, som de to hovedforslag gennemløber.
Med dette lovforslag fastlægges den
overordnede linieføring på strækningen mellem
Motorring 3 og Motorring 4, hvor de to hovedforslag er
sammenfaldende. Af den politiske aftale af 5. november 2003
fremgår, at projektet gennemføres i perioden
2006-2012. Af hensyn til koordinering med Motorring 3
påbegyndes projekteringen dog i 2004, jf. afsnit 10. For
strækningen vest for Motorring 4 fra Motorring 4 til
Frederikssund er det besluttet, at der skal gennemføres
yderligere undersøgelser af en udbygning af
Frederikssundsvej, inden der kan træffes endelig beslutning
om vejforløbet videre mod vest. For begge hovedforslag samt
en evt. udbygning af Frederikssundsvej gælder, at den helt
præcise fastlæggelse af linieføring
fastlægges af ekspropriationskommissionen, som led i dennes
prøvelse af projektet, jf. lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom
(lovbekendtgørelse nr. 672 af 19. august 1999).
Prøvelsen sker på grundlag af et projekt udarbejdet af
Vejdirektoratet efter vedtagelse af en anlægslov. Når
linieføringerne er lagt fast, udfærdiger
Vejdirektoratet en ekspropriationsplan med fortegnelse over alle
ejere og brugere, der vil blive berørt af de for
anlægget nødvendige ekspropriationer. Planen danner
grundlag for ekspropriationskommissionens bestemmelser om, hvordan
projektet og ekspropriationerne nærmere skal
gennemføres.
Det forhold, at VVM-redegørelsen
på den ene side viser, hvordan en motorvej i henholdsvis
Hovedforslag 1 (åben land-løsningen) eller
Hovedforslag 2 (bymotorvejsløsningen) vil kunne
forløbe gennem landskabet og byområderne sammenholdt
med på den anden side, at omfanget af nødvendige
ekspropriationer først vil kunne fastlægges endeligt
af ekspropriationskommissionen på et senere tidspunkt,
indebærer, at nogle af de berørte grundejere i den
mellemliggende periode kan komme ud for, at de, på grund af
vejplanerne, ikke €" eller kun med betydeligt økonomisk
tab €" kan sælge deres ejendomme. Situationen for den
enkelte grundejer er som udgangspunkt ikke væsentlig
anderledes end andre steder, hvor der planlægges en ny vej.
Men processen og de forskellige linieføringer, der har
været bragt i spil, har haft stor betydning for den
usikkerhed, som opleves af borgerne i Frederikssundfingeren. De
reelle problemer synes mest udtalt i forhold til de formentlig
få grundejere, der ufrivilligt bliver bragt i en situation,
hvor afhændelse af vedkommendes ejendom, inden der sker
endelig fastlæggelse af linieføringen, er en
forudsætning for, at den pågældende kan komme
videre i sin tilværelse på en rimelig måde.
For at sikre, at anlægget af 1. etape
af Frederikssundmotorvejen ikke fører til urimelige
resultater for de berørte grundejere, foreslås en
bestemmelse, der giver trafikministeren mulighed for, på
begæring af ejeren, forlods at erhverve en ejendom, der
berøres særligt indgribende af planerne om en motorvej
mellem Motorring 3 og Frederikssund, når ejeren af
særlige personlige grunde ønsker at afstå
ejendommen før det tidspunkt, hvor der kan foretages
ekspropriation. Bestemmelsen giver ikke grundejeren et egentligt
retskrav på at få deres ejendom overtaget, men er en
mulighed, der kan bruges til at hjælpe grundejere i
særlige tilfælde.
Ved »særligt
indgribende« sigtes til en situation, hvor
anlægsmyndigheden (Vejdirektoratet) vurderer, at den
pågældende ejendom vil blive totaleksproprieret i
forbindelse med projektets eventuelle gennemførelse. Der
må på det tidspunkt, hvor anmodningen om overtagelse
fremsættes, foretages en konkret vurdering af projektets
betydning for den pågældende ejendom, baseret på
den viden Vejdirektoratet har om linieføringen ud fra den
foretagne projektering på dette tidspunkt.
Overtagelse kan ske af ejendomme, der
berøres særligt indgribende af enten Hovedforslag 1
eller Hovedforslag 2 for en motorvej fra Motorring 3 til
Frederikssund, der er belyst i VVM-undersøgelsen fra 2002.
Såfremt det senere besluttes at opgive en af disse linier
eller dem begge som konsekvens af de supplerende
undersøgelser af en udbygning af Frederikssundsvej, der er
besluttet som led i trafikaftalen af 5. november 2003, vil
muligheden for at overtage ejendomme, som berøres af den
eller de opgivne linier, ophøre, da den opgivne linie
herefter ikke er en del af statens vejplaner.
»Særlige personlige grunde«
vil f.eks. foreligge, hvor en grundejer på grund af sygdom,
alder, familiemæssige eller af andre sociale grunde
ønsker at afhænde ejendommen for at flytte til et
andet sted.
Overtagelsessummen fastsættes efter
stk. 2 af de ekspropriations- og taksationskommissioner, der
er nedsat i henhold til lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom, jf.
lovbekendtgørelse nr. 672 af 19. august 1999.
Udgifterne til forlodsovertagelser på
strækningen Motorring 4-Frederikssund, hvor der endnu ikke er
truffet beslutning om linieføring mv., afholdes af den
på finansloven hertil afsatte bevilling under konto
28.21.20.50. Anlæg af hovedlandeveje m.v.
(forlodsovertagelser). Udgifterne til forlodsovertagelser på
strækningen Motorring 3-Motorring 4 afholdes af
anlægsbevillingen.
Ejendomme, der måtte være
overtaget forlods, kan senere afhændes efter de almindelige
regler for salg af statens ejendomme, såfremt det måtte
vise sig, at ejendommen alligevel ikke skal anvendes til
vejformål. For så vidt der er tale om
forlodsovertagelse af landbrugsejendomme, kan ejendommens jord
eventuelt anvendes som led i en jordfordeling i forbindelse med et
kommende vejanlæg.
Til § 3
Bestemmelsen udvider muligheden for at
pålægge byggelinier efter § 34 i lov om
offentlige veje på Motorring 3 i forbindelse med tilslutning
af Frederikssundmotorvejen, således at Vejdirektoratet
får mulighed for at pålægge byggelinier med en
indbyrdes afstand på op til 120 m.
Begrundelsen for at udvide byggeliniernes
maksimumafstand er, at de almindelige bestemmelser i lov om
offentlige veje, hvorefter hovedlandeveje kan pålægges
byggelinier på begge sider af vejen med en indbyrdes afstand
af 100 meter, ikke vurderes at være tilstrækkelige,
når vejen etableres med 8 eller flere spor.
Ved pålæg af byggelinierne finder
reglerne i lov om offentlige veje i øvrigt anvendelse.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Til § 5
Ved § 1, nr. 4, i lov nr. 238 af 7.
juni af 1968 om visse hovedlandevejsstrækninger blev
ministeren for offentlige arbejder bemyndiget til at anlægge
en hovedlandevej som motorvej fra Motorring 3 ved dennes
skæring med Jyllingevej til Ballerupvej med tilslutning til
den i lovens § 1, nr. 2, nævnte
motorvejsstrækning (Motorring 4). Vejen er anlagt på
strækningen fra Ring 3 til Motorring 4.
Som konsekvens af bestemmelsen i
§ 1, nr. 1, foreslås § 1, nr. 4, i lov
nr. 238 af 7. juni af 1968 om visse hovedlandevejsstrækninger
ophævet.