L 108 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af ferieloven. (Renteafkast af Feriekonto).
Fremsat den 17. november 2004 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af ferieloven
(Renteafkast af FerieKonto)
§ 1
I ferieloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 407 af 28. maj 2004, foretages
følgende ændring:
1. I § 32, stk. 2,
ændres »2004« til: »hvert af årene
2004, 2005, 2006, 2007 og 2008«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Ud fra de samlede økonomiske
overvejelser foreslås det, at den ordning, der gælder
for indeværende år med hensyn til renterne af de til
FerieKonto indbetalte beløb, hvorefter op til 100 mio. kr.
af renterne tilfalder statskassen, udvides til at omfatte
årene 2005, 2006, 2007 og 2008.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Med forslaget overføres op til 100
mio. kr. til statskassen for hvert af årene, hvilket vil
indebære en tilsvarende mindreindtægt for
Arbejdsmarkedets Feriefond.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen konsekvenser for
erhvervslivet generelt.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
Høring
Lovforslaget er sendt i høring hos
Dansk Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, Landsorganisationen i Danmark,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation,
Kristelig Fagbevægelse, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen,
Københavns og Frederiksberg kommuner.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Staten vil i hvert af årene fra 2005
til 2008 få et provenu på op til 100 mio. kr. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at den ordning der
gælder for 2004 med hensyn til overførsel af renterne
af FerieKonto til statskassen, jf. lov nr. 1202 af 27. december
2003 (Lovforslag nr. 76 med tilhørende bemærkninger),
udvides til også at omfatte årene 2005, 2006, 2007 og
2008. Det betyder, at for hvert af årene, skal den del af
renteafkastet af FerieKonto, som ikke skal dække udgifterne
til administrationen af FerieKonto, indbetales til statskassen.
Til § 2
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft 1. januar 2005.
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I ferieloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 407 af 28. maj 2004, foretages
følgende ændring: |
§ 32. - - - Stk. 2. Udgifterne til administration
af FerieKonto dækkes af renterne af de til FerieKonto
indbetalte beløb, jf. § 28, stk. 1, og af
renterne af for sent indbetalt feriegodtgørelse, jf.
§ 28, stk. 2. Af renteafkastet af FerieKonto i 2004
tilfalder endvidere op til 100 mio. kr. statskassen.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om overførsel af renteafkastet til statskassen. Det
resterende renteafkast tilfalder Arbejdsmarkedets Feriefond. | | 1. I § 32, stk. 2,
ændres »2004« til: »hvert af årene
2004, 2005, 2006, 2007 og 2008«. |